eitaa logo
جان‌فدا برای ایران
705 دنبال‌کننده
74 عکس
15 ویدیو
3 فایل
بستری برای اندیشیدن در سطح «ملی»: پیرامون «مردم»، «ایران قوی»، «منافع ملی» در سطح منطقه‌ای: درباره «مقاومت» در سطح «فراملی و جهانی»: درباره مقاومت در برابر نظم جهانی ناعادلانه‌ موجود در سطح «دینی» و «مذهبی»: درباره «هویت دینی» 👤eitaa.com/ahs_tafreshi
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️«برکناری از سیاست» از عوامل مؤثر بر پیدایشِ ذهنیتِ فردگرایانهٔ فقها در فقاهت. 🔰آیت‌الله شهید محمدباقر صدر ♦️"برکناری از سیاست، به‌تدریج موجب شد دامنهٔ هدفی که حرکت اجتهاد را پدید می‌آورد در میان امامیه محدودتر گردد و این اندیشه را پیش آورد که یگانه‌ جولانگاه آن ( که می‌تواند در جهان خارج بازتابی بر آن داشته باشد و آن را هدف بگیرد) جولانگاه انطباق فرد است با اسلام و نه جامعه و چنین بود که در ذهن فقیه، اجتهاد با چهرهٔ فرد مسلمان ارتباط یافت، نه با چهرهٔ اجتماع مسلمان." 📕همراه با تحول و اجتهاد، سیدمحمدباقر صدر،ترجمهٔ اکبر ثبوت و دیگران، نشر روزبه، تهران، ۱۳۵۹شمسی، ص ۸.
👤 دکتر حبیب‌؛ استاد دانشگاه لبنان ♦️"من از دانشجویانم در دانشگاه لبنان عذرخواهی می کنم زیرا در تدریس دروس اصول حقوق بین الملل، حقوق بشردوستانه بین المللی و سازمان ملل متحد سختگیر بودم. بعد از جنایات صهیونیسم در غزه دیگر نیازی به تدریس این اصول نیست. «قانون زور»، آقای جهان است." 🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از محمد شهیدی
⭕️ مفهوم «توسعهٔ قدرت» و تأسیس حکومت 🔰 استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی: ♦️"من تعجب می‌كنم از كسانی كه خيال می‌كنند تنها اگر زهد فردی را تبليغ كنيم و به مردم بگوييم انسان‌های خوبی باشند تمام مشكلات و ناهماهنگی‌ها حل می‌شود. خب اين كار در آمريكا هم قابليت شكل‌گيری دارد! يعنی آن جا كه نظام هم در دست شما نباشد و اندكی هم دموكراسی حاكم باشد، اينگونه می‌توان عمل كرد. به نظر ما كسی كه این حرف را می‌زند به معنای «توسعه قدرت» توجه نكرده است. ♦️بايد توجه داشت كه اگر مشکلات با اکتفاء به زهد فردی و تبشير و تنذير روحانيون قابل حل بود، تاسيس حكومت نه تنها در زمان فعلی، بلكه در زمان حضرت نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) نيز لازم نبود! " ☑️ @AndisheMonir 🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از محمد شهیدی
⭕️جنگ فلسطین و نقش آن در تغییر نظم جهانی 👤دکتر حسین کچویان 1⃣گفتگو درباره‌ی جنگ غزه(۱) 📺شبکه افق - دقایق ۱:۵۳- ۱:۲۲ 🌐https://telewebion.com/episode/0x978d3cf 2⃣گفتگو درباره جنگ غزه(۲) 📺برنامه جریان| شبکه ۱ - ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 🌐https://telewebion.com/episode/0x98253a3 🆔@Asre_jadid_57
⭕️«تقیه‌» ؛ شمشیر نامرئی و ضرورت کاربست آن در سیاست. 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️"وقتی از تقیه صحبت می‌کنیم، ممکن است بگویید تقیه متعلق به آن زمانی بود که دولت مسلطی بر سرکار بود و ما هم مخفی بودیم و از ترس او چیزی نمی‌گفتیم. نه، همان‌وقت هم تقیه مسأله‌ی ترس نبود. «التّقیّة ترس المؤمن»: تقیه سپر مؤمن است. سپر را کجا به کار می‌برند؟ سپر در میدان جنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و به هنگام درگیری به کار می‌آید. پس، تقیه در زمینه‌ی درگیری است؛ چون تُرس و حرز و سنگر و سپر است. همان وقت هم این‌گونه بود. وقتی تقیه می‌کردیم، معنایش این بود که ضربه‌ی شمشیر را بر پیکر نحس دشمن وارد می‌کردیم؛ اما طوری که او نه شمشیر و نه دستی که شمشیر را گرفته و نه بلند کردن و نه فرود آمدن آن‌را ببیند و بفهمد، بلکه فقط دردش را احساس کند. تقیه، این بود. آنهایی که در آن روز تقیه می‌کردند، همین‌طور تقیه می‌کردند. آنها مخفیانه و دور از چشم دشمن، در خانه‌های پنهان، با هزار ملاحظه و مراقبت، مثلاً اعلامیه تنظیم می‌کردند که وقتی پخش می‌شد، بکلی آبروی نظام را می‌برد. این کار، مثل ضربه‌ی شمشیر بود که وقتی بلند می‌شد، بر کمر و فرق دشمن می‌خورد. بنابراین، تقیه می‌کردیم؛ یعنی نمی‌گذاشتیم که دشمن بفهمد چه‌کاری انجام می‌گیرد. تقیه سپر بود و تقیه‌کننده پشت سپر مخفی می‌شد. معنای تقیه این‌است. الان هم همین معنا را می‌دهد. ♦️در حال حاضر، استکبار جهانی دارای قدرتی است و شما هم مقاصدی دارید و می‌خواهید کارهایی انجام دهید. هیچ لزومی ندارد که هرکسی دایم از تریبونها اعلام کند و مسابقه بگذارد که فلان کار را می‌خواهیم بکنیم و بعد هم نکند! یکی از رهبران مسلمانِ پخته‌ی واردی که من در طول مدت کارهای سیاسی دیدم، «سکوتره» بود. او آدم بسیار وارد و پخته و مطلعی بود. در چند سفری که به تهران آمده بود و ملاقاتهای متعددی که با او داشتم، خیلی شیفته‌ی انقلاب بود. او گرچه ضعیف بود و نتوانسته بود راه خودش را برود و «گینه کوناکری» را آن‌طور که ایده‌اش بود و دوست می‌داشت، درست کند و بسازد و گرچه استکبار کَت بند و از طرق مختلف محاصره‌اش کرده بود، ولی انسان موفق و سالمی بود و درست می‌فهمید. او این انقلاب را خیلی دوست می‌داشت و حقیقتاً از ته دل به امام ارادت داشت. در ملاقاتهایی که با او داشتم، حرفهایی از او شنیدم که خیلی درست بود. البته ما از خیلی‌ها حرف شنیدیم، ولی این با آنها متفاوت بود. این‌گونه تصور نشود که او برای خوش‌آمد ما حرفی گفته و ما هم باورمان آمده‌است. نه، من در این ده‌ساله با افراد زیادی نشستم و برخاستم و حرف زدم و شنیدم. بعضیها حرف می‌زنند، ولی از زبانشان تجاوز نمی‌کند؛ اما بعضی‌ها این‌طور نیستند. این حقیقت قابل تشخیص است. بنابراین، او راست می‌گفت. یک وقت به من گفت: «فقط شما یک عیب دارید و آن این است که دایماً همه‌ی کارها را می‌گویید و مطرح می‌کنید. همه‌ی کارها که گفتن ندارد. چرا می‌گویید؟ می‌گویید که چه بشود؟». شاید من در سال اول ریاست جمهوری که این حرف را از او شنیدم، اصلاً از ته دل قبول نکردم. با خودم می‌گفتم که این دنیا، دنیایی نیست که او خیال کند ما اگر چیزی را گفتیم، دنیا می‌فهمد و اگر نگفتیم، نمی‌فهمد و گفتنِ ما مشکلی به‌وجود آورد. بعداً تجربه‌ها به من نشان داد که او پخته بوده و می‌فهمیده است. من حالا عقیده‌ام همین است. بعضی از برادران، در جاهایی خیال می‌کنند فقط خودشان هستند و به همین خاطر، مطالب و اهداف و آرزوهایی را به زبان می‌آورند و می‌گویند که دشمن از آن سوء استفاده می‌کند. ما از این‌گونه حرفها داشتیم. شما باید مراقب باشید که بهانه به دست دشمن ندهید. الان دنیا، دنیای مهمی است. در این خصوص، وزارت خارجه و کسانی که با سیاست خارجی سروکار دارند و مجلس و بقیه‌ی اجزای دولت و بعضی از ائمه‌ی جمعه، در درجه‌ی اول اهمیت قرار دارند. پس، مسأله‌ی «تقیه» بسیار مهم است که باید در کار سیاست خارجی به آن توجه کنیم." 📕بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام ۱۳۶۸/۱۱/۰۹ 🌐https://khl.ink/f/20155 🆔@Asre_jadid_57
⭕️تأکید بر مُرّ اسلام و اجتناب از الگوهای غربی و انفعال در نوآوری 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️"من یادم می‌آید اوایلی که صحبت‌ آمدن امام بود. ... یک روز اعلامیه نوشته بودیم راجع به جمهوری اسلامی، همه‌ی ماها بودیم؛ مرحوم بهشتی بود، مرحوم باهنر بود، مرحوم مطهّری بود؛ همه بودند و هیچ‌کسی از این حزب‌اللهی‌های درجه‌یک مسلّم، هیچ‌کدام خارج از این حوزه نبودند، امضاء کردیم «جمهوری دموکراتیک اسلامی» (حالا یا امضاء کردیم یا نوشتیم). خب به نظر می‌رسید «دموکراتیک» و «دموکراسی» چیز بدی نیست که؛ ما همه‌اش هی داریم می‌گوییم «دموکراسی نیست توی این مملکت»؛ دموکراسی که چیز بدی نیست. یعنی یهو یک چیز از ذهن‌هامان مغفول‌عنه ماند و دور ماند. گمان می‌کنم سندش را هم بشود پیدا کرد. این در آن سخنرانی مرحوم بهشتی در بهشت زهرا قبل از آمدن امام، ‌[بود]. من هم یک قطعنامه‌ای خواندم بعد از سخنرانی ایشان (قطعنامه را من خواندم)، گمان می‌کنم در همان قطعنامه باشد. ♦️بعد، امام که آمد گفت:«جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» خب ما هم زودی فهمیدیم، یعنی خدا رحم کرد به ما که ما زود فهمیدیم و الا اگر نمی‌فهمیدیم می‌گفتیم «خب چه فرق می‌کند؟» یک جریان انحرافی باز به وسیله‌ی ما به وجود می‌آمد! اما خوشبختانه فهمیدیم. امام، حالا چرا نگفت «دموکراتیک» (چون کلمه‌ی دموکراسی چیز بدی نیست)؟ این برای خاطر این بود که آن مُرِّ شرع و اسلام در نظر امام، [معیار بود]؛ حقیقت این بود که در اسلام، «دموکراسی» به معنای مصطلح معروف دنیایی‌اش مطرح نیست." 📕بیانات در دیدار مدیران عامل مرکز تهیه و توزیع تهران، ۱۳۶۱/٠٩/٠٧ 🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از محمد شهیدی
برای فهم بهتر و عمیق‌تر تحولات سیاسی فقط اطلاعات تاریخی کافی نیست، چه بسا افرادی که مطالعات تاریخی زیادی  دارند اما در فهم و تحلیل وقایع، دچار خطاهای بزرگ میشوند. یکی از کتاب‌هایی که به فهم عمیق‌تر تحولات سیاسی کمک می‌کند و در واقع "خط تحلیلی" درست و دقیقی را به مخاطب نشان میدهد کتاب "انقلاب اسلامی و تداول قدرت" است که مجموعه گفتارها و مصاحبه‌هایی از آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری است. در این کتاب، وضعیت و موقعیت کنونی انقلاب اسلامی در مقیاس ملی، منطقه‌ای و جهانی تبیین و در ادامه رابطه انقلاب اسلامی و جریان‌های سیاسی مختلف بررسی شده است. قیمت پشت جلد این کتاب ۱۱۰ هزار تومان و هزینه ارسال آن به سراسر کشور 25 هزار تومان است. (در صورتی که مجموع خرید شما بالای 200 هزار تومان باشد، هزینه ارسال رایگان خواهد بود) سفارش👇 @Ketab_hafezeh_tarikhi همچنین جهت خرید حضوری میتوانید به آدرس زیر مراجعه فرمایید: خ انقلاب اسلامی. بعد از چهارراه ولیعصر‌. نرسیده به فلسطین. خ برادران مظفر شمالی. نبش بن بست اول. فروشگاه کتابکده ۲۷ 🆔@hafezeh_tarikhi_irani 🆔@Asre_jadid_57
⭕️اندیشه مهاجم اسلامی؛ رویکرد فعال و پیش‌تاز در برابر اندیشه‌های دشمن. 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله 📖صفحهٔ ۱ ♦️" در میان سال‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ یک پدیدهٔ شگفت‌آور و بی‌سابقه‌ای در بستر حوادث ایران به‌وجود آمد. این‌که می‌گوییم بی‌سابقه، یعنی به آن صورت بی‌سابقه بود و آن، پدیدهٔ «اندیشهٔ نوین و مترقی و مهاجمِ اسلامی» بود که موضع دفاع نداشت. اندیشهٔ مترقی البته قبل از او در ایران و غیر ایران سابقه داشت؛ [اما] غالباً در موضع تدافع بود، در موضع تهاجم نبود اندیشهٔ اسلامی. فقط تنها کسی در نام‌آوران و معروفان اندیشهٔ نوین اسلامی که در موضع تهاجم قرار داشت در گذشته، سیدجمال را می‌شناسیم. شاگردان سیدجمال رفتند توی سنگر دفاع. سیدجمال‌الدین اسدآبادی درصدد آن نبود که از اسلام دفاع کند؛ بلکه او سنگرهای فکر و فرهنگ و تمدن غرب را از موضع اسلامیِ خود، بمباردمان¹ می‌کرد تا آن‌ها از خودشان دفاع کنند. او به آن‌ها هجوم می‌برد. او هرگز درصدد این برنمی‌آمد، بنشیند اینجا افکار اسلامی و احکام اسلامی را توجیه کند، تا با فکر و فرهنگ و تمدن امروز و متداول جور دربیاید، این کار را سیدجمال نمی‌کرد. این اشتباه بزرگی بود که این مردِ بزرگ مرتکبش نمی‌شد، برخلاف بسیاری از شاگردانش، مثل محمد عبده و رشید رضا و خیلی های دیگر. این‌ها نشسته بودند، فکر می‌کردند که فلان آیهٔ قرآن را چگونه با فرمول‌های علمی تطبیق کنند که منافاتی نداشته باشد، که بد نشود و این موضع دفاعی وجود داشت. ♦️(و امروز هم شما جوان‌ها بدانید و به‌هوش باشید، توجه داشته باشید امروز هم دشمن سعی می‌کند در همهٔ موارد، شما را در موضع دفاعی قرار بدهد و از موضع تهاجمیِ شما، شما را به عقب بنشاند. جوان مسلمان باید متوجه این نکته باشد. امروز شما صدایتان و طنین رعد‌آمیزِ رعد‌گونهٔ فریادتان بر سر غرب دارد فرود می‌آید، زبانتان سر همه، دراز است؛ که این اسلامِ انقلابی و مترقی و انسانْ‌نجات‌ده، چرا باید در صحنهٔ عالَم نباشد. امروز شما به مسیحیتِ کلیساییِ وابستهٔ به قدرت‌ها حمله می‌کنید، به مادی‌گری و کفر و الحادِ غرب و شرق حمله می‌کنید. ادعا می‌کنیم که اسلام است که می‌تواند انقلاب‌ها را برپا کند و اسلام است که می‌تواند این تضادهای عجیبِ جوامع جهانی را حل کند و اسلام است که می‌تواند این جسد بی‌روحی را که نامش تکنولوژیِ عظیم غرب است، جان و روح و جهت بدهد. امروز شما این را می‌گویید و این درست است؛ این همان روحیهٔ سیدجمال است. اما دشمن چه کار می‌کند؟ دشمن برای این‌که از این شور و حماسهٔ شما بکاهد، می‌رود یک حدیث پیدا می‌کند که یا مشکل باشد، یا دروغ باشد. یک حدیثی که [یا] به آسانی معنایش را نمی‌شود فهمید، یا از بیخ، دروغ است. یا یک آیهٔ قرآنی پیدا می‌کند که اندکی بحث‌طلب باشد. شما را می‌نشاند پای بحث؛ چرا این آیه این‌طوری گفته، آن‌طوری نگفته؛ تا بنشینی تو به دفاع‌کردن. همین که رفتی توی موضع دفاع، شکست خوردی و باختی و دشمن همین را می‌خواهد، دشمن می‌خواهد شما هجوم نبرید. 🆔@Asre_jadid_57
📖صفحهٔ ۲ ♦️امروز اندیشهٔ مارکسیستی در دنیا شکست خورده است... او برای این‌که شما حمله نکنی، شما را در موضع دفاع قرار می‌دهد؛ یعنی او حمله می‌کند به شما. تا حالا او می‌گفت دین خواب‌آور است، داروی مسکّن و مخدر است، بروبَرگرد هم ندارد. می‌گفت دین دیگر در دنیا جا برای رشد ندارد؛ لذا ما از دین اصلاً نمی‌ترسیم. در روسیه، بعد از انقلاب اکتبر که دین به کلی ممنوع شد، چند تا کشیش مسیحی را، آخوند مسیحی را نگه داشتند. اعتراض کردند که این آخوندها را چرا خب تصفیه نمی‌کنید، نمی‌کُشید، از بین نمی‌برید؟ گفت: نه، اتفاقاً اینها باید باشند، اینها باشند تا با بی‌حرکتی و بی‌خاصیتیِ خودشان، نشان بدهند که دیگر دین در دنیا جایی ندارد و محکوم به فنا و زوال است. عقیده‌شان این بود دیگر، مگر غیر از این است؟ و در جامعهٔ ما، دین عمیق‌ترین و متلاطم‌ترین انقلاب‌ها را به‌وجود آورد. همین دینی که باید مردم را خواب کند، بیدار کرد و چگونه بیدار‌کردنی! خب، پس این حرف دروغ درآمد دیگر. باید بنشیند دفاع کند. یاالله دفاع کن ببینم. چرا دین که شما می‌گفتی افیون ملت‌هاست² و خواب‌آور است، بیدارکننده شد؟ یاالله بگو! هان؟ پس شما در موضع تهاجمید. او باید از خودش دفاع کند. که تا حالا این غلط را هزاربار تکرار کرده، هنوز هم می‌گوید. باید دفاع کند، باید ثابت کند. خلافش ثابت شده. او برای این‌که در موضع دفاع قرار نگیرد، شما را در موضع دفاع قرار می‌دهد و اندیشه‌های مترقیِ مذهبی ما بعد از سیدجمال تا مدت‌ها در یک‌چنین موضعی قرار داشت.) ♦️شیخ محمد عبده نگاه می‌کرد می‌دید در دنیا صحبت از صلح است، همه می‌گویند صلح خوب است، صلح خوب است، برویم دنبال صلح. بله؟ آن وقت در قرآن این همه آیهٔ جهاد است، برویم جنگ کنیم. درصدد برمی‌آمد ثابت کند که جهادی که در اسلام هست، جهاد تدافعی است. مجبور است. حمله می‌کنند، باید از خودش دفاع کند. یعنی یک اندیشه غلطِ انحرافی که شاید سالیان درازی مسیر مبارزات ما را منحرف کرد و عقب انداخت ما را. نه خیر، جهاد اسلام به هیچ‌وجه تدافعی به‌این‌معنا نیست. پیغمبر دفاع نمی‌کرد، پیغمبر حمله می‌کرد. مسلمان‌ها به ایران حمله کردند یا ایران به مسلمان‌ها حمله کرد؟ مسلمان‌ها به رم لشکر کشیدند یا رم لشکر کشید اول؟ همه‌جا مسلمان‌ها پیش می‌رفتند. مسلمان‌ها اسلام را عرضه کردند. جهاد اسلام، جهاد تهاجمی است؛ اما جنگ‌افروزی نیست. جهاد اسلام برای آزادکردن انسان‌هاست، برای آزادکردن ملت‌هاست. دلیل ندارد ما بنشینیم صیغه‌ای درست کنیم که در آن بالاخره در بیاید اسلام جنگ ندارد، بلکه دفاع دارد؛ این [از] در موضع تدافعی قرارگرفتن روشنفکران." ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ ١.به‌ توپ‌ بستن ٢.این جمله از کارل مارکس است، یعنی دین تریاک مردم است و آن‌ها را خواب می‌کند. 📕جریان روشنفکریِ اسلامی در ایران: مقارنه دو سخنرانی از آیت‌الله خامنه‌ای در سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی سال ۱۳۵۹ ، صفحات ۴۴ الی ۴۹. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ تاریخ معاصر ایران و نقشهٔ بلندمدت استعمار 🔰آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️روشنفکران مسلمان، تاریخچه‌ی اسلام‌زدایی در منطقه‌ی آسیای غربی یا آسیای میانه، منطقه‌ی هند، ایران، افغانستان را با دقت نگاه کنند، ببینند استعمار ـ که در این منطقه استعمارِ انگلیس یکه‌تاز بود و در بعضی از مناطق، روس ـ در این مناطق با اسلام چه کار داشت و نسبت به اسلام چگونه فکر می‌کرد و تأثیرات آن حرکات وسیع و همه‌جانبه و پول‌های زیادی را که خرج کردند، بر روی جریان فکر اسلامی در این منطقه مطالعه کنند و مشاهده کنند. ♦️البته در این خلال روشن‌فکران و اصلاح‌گرانی از قبیل سید جمال‌‌الدین و محمد عبدُه پدید آمدند، و بسیاری از روشن‌فکران در ایران، مصر و بالاخره اقبال لاهوری در هند، فهمیدند که دارد چه اتفاق می‌افتد. این فریادی را که شما در کلمات اقبال مشاهده می‌کنید، فریادِ مصیبت یک انسان آگاه و روشن‌فکر است که مشاهده می‌کند اسلامش را دارند چه‌جور از دستش می‌برند. حرکات وسیع سیدجمال‌الدین در مصر، ایران، هند، اروپا و عثمانی، همه ناشی از این احساس خطر بسیار حادّی است که آن روز، دشمنِ اسلام طراحی و برای آن پول‌های بسیاری را خرج می‌کرد و متفکرین زبده‌ای را به این کار می‌گماشت. تعداد کنفرانس‌هایی که در آن، درباره‌ی اسلام فکر می‌شد، در کشورهای اروپایی به‌مراتب بیشتر از مجالسی است که علمای اسلام، در سطوح بالا برای بازشناسی اسلام و تحقیقات تشکیل می‌دادند. می‌شود گفت که: استعمار یک نقشهٔ بلندمدت برای حذف و محو اسلام از کل مناطق اسلامی به‌دست آورد؛ طرحی که آمیزه‌ای بود از تلاش سیاسی و تلاش فرهنگی و تلاش اجتماعی و تلاش نظامی. تاریخ معاصر، یعنی تاریخ نیم‌قرنِ اولِ قرن بیستم، کاملاً حاکی و نمایشگر این استراتژی وسیع و همه‌جانبه است. 12 بهمن 1367 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/2616786977C2e661f8a72 🌐کانال دقایقی پیرامون دورانِ جدیدِ عالم 🆔@doranejadid 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ظرفیت ادبیات احکام خمسه، کمتر از این است که بتواند همهٔ معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام را در آن گنجاند و از آن‌جاکه در فقه با این ادبیاتْ کار می‌کنیم، خیلی از معارف روایات، نادیده گرفته می‌شود و ادبیات فقهیِ موجود، قادر به بازنماییِ تمامِ غرض شارع نیست. 🔰آیت‌الله میرباقری ♦️این بیان‌هایی که از معصومین علیهم‌السلام وارد شده، مورد غفلت واقع شده است. از این روایات فقط جنبه وجوب و استحبابِ موضوع، مورد بررسی قرار گرفته است و نکات دیگر مغفول مانده است. نباید در تنظیم معاش اجتماعی، همه چیز را بر مدار مستحب و وجوب تنظیم کنیم. شارع در تنظیم معاش اجتماعی، مبنایی داشته که در این روایات باید پی‌گیری شود. مسأله فقط معاش جامعه نیست. بحث تربیت، تطهیر و رشد انسان و جامعه هم هست. شارع برای پرورش جامعه قواعدی قرار داده است. افراد جامعه باید در بعضی از موقعیت‌ها خودشان را صاحب حق ندانند. باید در امکانات خود حقی برای دیگران قرار دهند. خودشان را مالک این امکانات ندانند. اینها اصولی است که در ادله آمده و تقریباً فراموش شده است. به همین دلیل این روایات باید دوباره مورد دقت قرار گیرد تا قواعد اعاشه که مورد نظر شارع می باشد از آنها استخراج گردد. با ادبیات استحباب و وجوب و حرمت و کراهت نمی‌شود این قواعد را جمع‌بندی کرد. ظرفیت این ادبیات کم‌تر از این است که بتواند همه این معارف را در آن گنجاند و چون در فقه موجود با ادبیات احکام خمسه کار می‌کنیم، خیلی از معارف در روایات از دست می‌رود و ادبیات فقهی ما نمی‌تواند تمام غرض شارع را باز‌نمایی کند. 📕تقریر جلسه 026 - سه‌شنبه 1402/08/23 - حقوق مالی غیر از زکات (حق یوم الحصاد) پی‌نوشت: اگر گزاره‌های فقهی به حکم وجوب یا حرمت در احکام تکلیفی تبدیل نشوند و الفاظ شایسته است و ینبغی و یستحبّ یا یکره را به‌کار بگیریم، این گزاره‌های شرعیْ ضمانت تحقق و اجرا را نخواهند داشت. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️انبیاء در آغاز هم به دنبال ایجاد "مدینه" هستند و تربیت را فردی نمی‌دانند؛ زیرا مناسبات بیرونی در افراد مؤثر است؛ از آن‌جا که انسان و تمام موجودات، "هویت ارتباطی" دارند. 🔰استاد محمدتقی سبحانی حفظه‌الله ♦️این‌که می‌گوییم انبیاء در آغاز، "مدینه" ایجاد می‌کنند، یعنی به دنبال ایجاد "مدینه" هستند و تربیت، تربیت فردی نیست؛ یکی از استدلال‌ها و مبانی ما همین است که تغییر مناسبات بیرونی در شناخت، تعقل من، در ظرفیت ارادهٔ من، در شیوهٔ رفتاری من تأثیر می‌گذارد؛ یعنی به‌صورت طبیعی این‌گونه نیست که اگر این را تحلیل انسانی کردیم، این انسان تنها و منعزل باشد؛ بلکه وی در بطن و متن جامعه با مجموعهٔ عناصر بیرونی ارتباط دارد؛ چنان‌که در حوزهٔ بدن، این بدن اکسیژن می‌خواهد یا نمی‌خواهد؟ غذا می‌خواهد یا نمی‌خواهد؟ این اکسیژن و غذا و امثال این‌ها در حوزهٔ شناختاری من تأثیر دارد؟ بله، مؤثر است. همین است که اتفاقاً تحریک می‌کند‌، جهل می‌آید تحریک می‌کند و زمینهٔ معرفتِ درست را بر من می‌بندد. «کاد الفقر ان یکون کفرا» یعنی چه؟ یعنی زمینه‌سازی است دیگر. یعنی من واقعاً در شدت و نیاز زن و بچه و زندگی و همه‌چیز در تنگنا هستم و دیگران دارند پیشرفت می‌کنند و من ماندم. این زمینه‌ها... همین جسم من، محیط من چه می‌کند؟ زمینه درست می‌کند که جهل بیاید بر عقل در تشخیص غلبه کند و تشخیص عقلانی دچار اختلال شود. می‌آید اراده را تضعیف می‌کند و زمینهٔ حریت مرا جهل پر می‌کند. ❓سؤال: این تأثیر و تأثر فرد به فرد است یا یک موجود اجتماعی مهیمنی است؟ ♦️حجت‌الاسلام سبحانی: ما که اصل وجود فرد بیرون از اجتماع را انکار نمی‌کنیم. می‌شود یک انسانی برود در جنگل و کاملاً بریده از همهٔ مناسبات اجتماعی باز زندگی کند؛ ولی باز تأثیر و تأثر با بیرون هست؛ همان‌جا بدنش هست، نیازها هست، همان‌جا طبیعت است. انواع گوناگون عوامل وجود دارد. من می‌خواهم بگویم حتی این فرمایش حضرت‌عالی به وجود جامعه منوط نیست؛ حتی فرد در مناسبات طبیعی حیات خودش، این ارتباط بیرونی را دارد. اصلاً کل موجودات، هویت‌شان ارتباطی است. انسان این حوزهٔ ارتباطی‌اش پیچیده‌تر و عمیق‌تر است؛ چون ما یک موجود ارتباطی هستیم، زمینه‌های بیرونی می‌تواند در شناخت عقلانی ما یا در تحرکات نفسانی ما یا در بسط ارادهٔ ما یا در تضییق ارادهٔ ما مؤثر شود. 🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از محمد شهیدی
⭕️ "دولت‌پژوهی" چیست؟ ———————————- ♦️"دولت‌پژوهی" یا "مطالعاتِ دولت"، ماحصل تأمّلات و نظرورزی‌های آن‌دسته از "اندیشمندان سیاسی" است که در ابعاد و زوایای مختلفِ "دولت مدرن" تولیدات فکری داشته‌اند. "دولت مدرن" به یک معنای گسترده، به آن ساختِ سیاسیِ نوپدیدی دلالت می‌کند که با تکیه‌بر زمینه‌های اجتماعی فراهم‌شده از دوران شارلمانی به‌این‌سو، در قرن هفدهم به‌شکل آشکاری تعیّن پیدا کرد؛ در اندک زمانی در سرتاسر جهان بسط یافت و اینک به بازیگر اصلی عرصه‌ی روابط بین‌الملل تبدیل شده است. غالبِ دولت‌پژوهان متفق‌القول‌اند که "دولت مدرن"، متولد سنت‌های اروپایی، در یک زمانه و زمینه‌ی مشخص است؛ تاجایی‌که اساساً از تاریخ معاصرِ این قاره‌ی سبز، بدون پرداختن به "استیت" نمی‌توان صحبت کرد. (ر.ک: استریر، 1395؛ پوجی، 1398 و وینسنت، 1394) 🆔@doranejadid 🆔@Asre_jadid_57
⭕️برای دشمن هم دل می‌سوزاند ♦️یکی از کسانی که منبع شایعات علیه استاد بود و در پست دولتی مهمی هم قرار داشت، خود به اتهام همان تهمت‌هایی که زده بود، از کار برکنار شد و حال آن‌که ظاهراً جهات شرعی موضوع را هم روبه‌راه کرده بود. وقتی خبر برکناری‌اش را با شتاب برای استاد آوردند، آن عزیز فقط چند قطره اشک ریخت و این روایت پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله را خواند که:«من حَفِرَ بِئراً لأخیه وقَعَ فیه»¹ «کسی که چاهی را برای برادرش بکَند خود در آن خواهد افتاد» و فرمود: ما که در کوبیده‌شدن‌مان آرام بودیم، امّا آن‌هادر کوفتن‌شان ناآرام، «والعاقبة للمتقین»². او ثواب برخی زیارت‌های مشهد را هم برای همین افراد هدیه کرده بود. ١.جامع‌الاخبار،ص۱۰۵. ٢.سورهٔ مبارکهٔ اعراف، آیهٔ شریفهٔ ۱۲۸. 📕مشهور آسمان(خاطراتی از استاد علی صفایی حائری)، عزیزالله حیدری، تهران، انتشارات ذکرا، ١٣٩۸،صفحهٔ ۶۱. 🆔@Asre_jadid_57
saghifeh (1).mp3
6.44M
⭕️سقیفه؛ اولین‌گام در سکولاریزاسیون جامعه‌ی اسلامی 🔰 مرحوم آیت‌الله مصباح رحمه‌الله ♦️اولين قدمي که در عالم اسلام برای سکولاريزه کردن جامعه اسلامي برداشته شد در سقيفه بود. 🆔@radiofekrat 🆔@Asre_jadid_57
⭕️سقیفه؛ نقطهٔ آغاز سکولاریسم در دنیای اسلام مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی (رضوان‌الله‌علیه) ▪️روایات فراوان در شأن امیرالمؤمنین(علیه السلام) ♦️از پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) روایات فراوانى نقل شده است كه در آنها تعبیراتى از قبیل خلیفه، ولىّ، مولا و تعابیر دیگرى شبیه آنها در شأن امیرالمؤمنین(علیه السلام) صادر شده است. بسیارى از این روایات را اهل تسنن نیز نقل كرده اند. بعضى از این تعبیرات به قدرى صریح است كه اگر شخصى بدون غرض آنها را مطالعه كند، هیچ شك و شبهه‌اى در مورد ولایت و خلافت حضرت على(علیه السلام) براى او باقى نخواهد ماند. به همین علت بعضى از علماى اهل تسنن كه این گونه احادیث را جمع آورى كرده و در این زمینه آثارى را تألیف كرده اند، به جهت اهتمام نسبت به گردآورى روایات پیرامون مدح امیرالمؤمنین(علیه السلام) و یا اثبات ولایت و خلافت ایشان، متهم به تشیع شده اند. این گونه روایات فراوان است و در كتب متعددى ثبت شده است، كه علاقه مندان مى‌توانند به آنها مراجعه كنند. ▪️شبهه در روایات ♦️ نكته مهم در این میان، تشكیكى است كه درباره مضمون این روایات صورت مى‌پذیرد. از صدر اسلام افرادى كه در مقام بحث و جدل مغلوب شده و بر آنها ثابت مى‌شد كه این تعبیرات از پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) صادر شده و معنایى جز خلافت حضرت على(علیه السلام) ندارد، متعصبانه با طرح شبهه‌هاى شیطانى، به تحریف معنوى این روایات دست مى‌زدند. از جمله این شبهات این است كه: مى پذیریم كه بعد از وفات پیغمبر(صلى الله علیه وآله) وظیفه‌اى كه بر عهده ایشان بوده به حضرت على(علیه السلام) منتقل شده است. اما كار پیغمبر(صلى الله علیه وآله) ابلاغ رسالت و دین خدا بود و وظیفه دیگرى نداشت؛ از این رو وظیفه حضرت على(علیه السلام) بعد از پیغمبر(صلى الله علیه وآله) ، به عنوان خلیفه آن حضرت، تبلیغ دین خدا است و وظیفه دیگرى بر عهده آن حضرت نیست! ▪️ سکولاریسم بر اساس شبهاتى از این قبیل، منشأ سكولاریزم، یعنى تفكیك دیانت از سیاست، از صدر اسلام پیدا شد. از همان ابتدا كسانى مى‌گفتند مسأله ریاست بر امت و به تعبیر دیگر «امامت»، مربوط به زندگى دنیا و اداره امور آن است و ربطى به «رسالت» ندارد. پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) ، رسول خدا و مأمور ابلاغ پیام‌هاى خدا به مردم بود، اما امامت و حكومت بر مردم و وجوب اطاعت مردم از آن حضرت در امور دنیا ثابت نشده است! از این رو درباره حضرت على(علیه السلام) نیز كه خلیفه آن حضرت است، ثابت نیست. بنابراین گرچه حضرت على(علیه السلام) خلیفه پیغمبر(صلى الله علیه وآله) است، لكن چون بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) تنها «ابلاغ» پیام‌هاى خداوند واجب بوده است، به همین دلیل براى حضرت على(علیه السلام) نیز به عنوان خلیفه پیغمبر(صلى الله علیه وآله) امرى بیش از این ـ تبلیغ دین ـ ثابت نیست! خلاصه، مسأله حكومت از مسأله تبلیغ دین جدا است و خلافت امیرالمؤمنین(علیه السلام) از پیامبر(صلى الله علیه وآله) كه در روایات آمده فقط در امر تبلیغ دین است! شاید تعجب كنید كه چگونه ممكن است در صدر اسلام چنین مسأله‌اى مطرح شده باشد؟! اما واقعیت این است كه اتفاقاً پایه و اساس ماجراى سقیفه بر همین نظریه استوار بود. هنوز پیكر مبارك پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) به خاك سپرده نشده بود كه عده‌اى در سقیفه جمع شدند تا براى امت، خلیفه و امام تعیین كنند. معنى این كار آن بود كه خدا و پیامبر فقط در امر دین دخالت مى‌كنند و مسأله رهبرى جامعه و حكومت چون مربوط به دین نیست، از این رو خدا و پیامبر نیز چیزى در مورد آن نفرموده‌اند و ما خود باید در این باره تصمیم بگیریم! معناى این كار، تفكیك دین از سیاست بود و نطفه این نظریه در سقیفه بسته شد. 📕در پرتو ولایت، صص.۹۴-٩۶ 🌐https://mesbahyazdi.ir/node/1761/%D8%B3%D9%82%DB%8C%D9%81%D9%87%D8%8C-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%83%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B2%D9%85 🆔@Asre_jadid_57
🔰استاد سیدعلی‌اکبر حائری ▪️تأثیر عمومی یا فردی دانستن احکام در برداشت از ادلهٔ آن ♦️وقتی ما می‌خواهیم حکم را از ادله شرعیه استنباط کنیم، باید با روحیهٔ کسی به این ادله بنگریم که می‌داند این احکام برای کل جامعه است، نه فقط برای افرادی خاص، و این ممکن است بعضی جاها، در فهم معانی از ادله مؤثر باشد، مثلاً ممکن است ادله حرمت ربا را اگر برای اشخاص خاصی در نظر بگیریم، طوری بفهمیم و اگر برای حل معضل اقتصادی کشور در نظر بگیریم، طور دیگری از آن برداشت کنیم. این‌ها مؤثر است. ▪️سخن شهید صدر درباره فردی‌شمردن احکام در گذشته ♦️مرحوم شهید صدر هم مقاله مفصّلی تحت عنوان «الاتجاهات المستقبلیة لحرکة الاجتهاد» دارد که در یکی از مجلات قدیمی منتشر شده است.¹ ایشان در آن‌جا توضیح داده است که چون حکومت در قرون متمادی در اختیار فقهای شیعه نبود و اجرای احکام بر کل جامعه و شاکله اجتماعی را در نظر نداشتند و با ادله شرعی به شکل فردی فکر و برخورد می‌کردند، لذا به گونه‌ای استنباط حکم شرعی می‌کردند. ولی اگر متوجه شویم که این احکام شرعی نه‌تنها برای افراد است، بلکه برای کل جامعه و کشور و اداره حکومت است، ممکن است طوری دیگر حکم از آن استنباط شود. شهید صدر این را توضیح داده و مثال‌هایی برایش ذکر کرده است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ١. اخیراً نیز این مقاله در ضمن کتابی که به عنوان ومضات از سوی کنگره شهید صدر منتشر شده، به چاپ رسیده است. 📕موضوع‌شناسی در فقه، به‌کوشش علی‌رضا فرحناک،قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۰،صص.١٨٠ - ۱۸۱. 🆔@Asre_jadid_57
سوال و جواب.mp3
3.62M
❓چطور می‌توان مثل امام جامعه اندیشید و در عرصه‌های سیاسی-اجتماعی صحیح‌ترین انتخاب‌ها و موضع‌ها را اتخاذ کرد؟ پاسخ حجة‌الإسلام سیدعلی موسوی؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، مدیر مسئول پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و مدیر مؤسسه فتوت. رادیو روایت؛ صدای خانه طلاب جوان. 🌐@radiorevayat 🆔@Asre_jadid_57
سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای پیرامون حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها .mp3
7.13M
🔈بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) پیرامون حضرت فاطمهٔ‌ زهرا (سلام‌الله‌علیها) 📆 در ایام فاطمیهٔ سال‌های اول دهه پنجاه شمسی 🕌در مسجد امام حسن علیه‌السلام در مشهد مقدس ♦️یک بُعد دیگر در زندگی فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) هست که اگر ما همه‌ی آن ابعاد دیگر را فراموش کنیم، این بُعدْ خود نمایش‌گر شخصیتی بس عظیم و بسیار باشکوه و فوق‌العاده با عظمت است و آن "جهاد فاطمهٔ زهرا" است. ♦️حضرت زهرا جانش را فدا می کند برای اینکه حکومت به نااهل نرسد و تا پای جان از زمام‌دار حق (نه به‌عنوان شوهر) دفاع می‌کند. مردان و ریش‌سفیدان و قدرتمندان مهاجر و انصارْ زیر بار رفتند، بعضی فریب خوردند، بعضی کوتاهی کردند، اما این زن نه فریب می‌خورد، نه تنبلی می‌کند، نه حاضر است به هیچ قیمتی رضایت بدهد. این است که زدند. او خار راه عیّاران شده بود. ♦️بریده باد زبانی که شأن زهرا را از خطبه‌خوانی به نوحه‌سرایی تبدیل می‌کند. اگر خطبه زهرا را نگفتید، گریه زهرا هم معنی پیدا نمی‌کند. اگر نفهمیدیم که زهرا آن‌جا چگونه سخن گفته است، نمی‌فهمیم گریه‌ی او به چه معناست. این کارها همه یکسره یک مبارزه‌ی ممتد هست، مبارزهٔ با جسم، مبارزهٔ با زبان، مبارزه با تلاش‌های پنهانی‌ِ نیمه‌شبانه، مبارزه‌ی با سخن‌گفتن با زنان. با مردها حرف‌زدن، آخرش هم در شب‌دفن‌شدن. یعنی آن کسانی که در رأس کار قرار داشتند این‌ها نااهل بودند، همین. نااهل بودند که چی؟ برای اینکه در تاریخ ثبت کنیم فلانی نااهل[بود]، همین و بس؟ برای این‌که بدانیم یک قرآن مجسم مثل فاطمه زهرا در مقابل تیپِ نااهل چگونه عمل می‌کرده است. 🆔@Asre_jadid_57
🔰متنی برگزیده از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله پیرامون حضرت فاطمهٔ زهرا سلام‌الله‌علیها 📆 در ایام فاطمیهٔ سال‌های اول دهه پنجاه شمسی 📖صفحهٔ اول ♦️ از عبادت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) سخن‌ها گفته شده و می‌دانیم. از وفاداری به شوهر‌ش، از خانه‌داری‌اش، از فرزندداری‌اش، از احساس مسئولیتش در مقابل فرزندان، از دانشش، آگاهی‌اش، از محبت رسول‌الله به او، از ازدواج ساده و بی آلایشش، از جهیزیه‌ی کمش، از پشت‌ پا زدنش به یک خصلت اصلی در وجود زن یعنی تجمل‌طلبی و زیورخواهی، این زهد عجیبش، از این‌ها چیزهایی شنیده‌اید. یک بُعد دیگر در زندگی فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) هست که اگر ما همه‌ی آن ابعاد دیگر را فراموش کنیم، این بُعدْ خود نمایش‌گر شخصیتی بس عظیم و بسیار باشکوه و فوق‌العاده با عظمت است و آن "جهاد فاطمهٔ زهرا" است، "جهاد". ♦️این دختر جوان بعد از پدر عظیم‌الشأنش یک مدتی، چند هفته‌ای بیشتر، زنده نمانده است و این چند هفته، همه‌اش مبارزه است. این که شنفتید از آمدنِ پشت درِ خانه، این آغاز همان مبارزه است. پشتِ در خانه بیاید؟ با بیگانه‌های کدام خانه؟ آن عرب غیور، آنی که حاضر نیست به زنش، به ناموسش کمترین اهانتی بشود و این غیرتی که با تعالیم و آموزش‌های اسلام به اوجِ شدت می‌رسد در یک فردِ عرب مسلمان. آن‌هم مسلمانی مثل امیرالمؤمنین، آن تن بدهد که زن جوانش بیاید پشت در؟ رجاله دنبال در، پشت در جمع شوند و با هم یک و دو بکنند؟ این عادی است این قضیه؟ (...) تصادفي است یا حساب شده است؟ این دو رهبر نشستند کارها را با هم تقسیم کردند. ای زهرای اطهر! ای دختر آبرومند پیامبر! از موقعیت خود استفاده کن، اکنون که حکومت و زمام‌داری قرار است به دست نااهلان بیفتد برو بگیر، این بازوان زنانه را حائل کن میان دست غاصب و دست متجاوزِ آنان که شایسته این پست نیستند و تا ابد در تاریخ ثبت کن که این است اسلام؛ زن جانش را فدا می‌کند برای این که حکومت به نااهل نرسد. ♦️اگر فاطمهٔ زهرا، زن امیرالمؤمنین هم نبود قضیه همین بود. از شوهرش دفاع نمی‌کرد، از زمام‌دارِ به حق دفاع می‌کرد. مسألهٔ زن و شوهری نیست. مسالهٔ دختر عموْ پسرعمویی نیست. مسألهٔ دوستی و رفاقت نیست. مسالهٔ وظیفه است. مسالهٔ هدف است. آن‌وقت می‌آید از پشت در شروع میشود‌، تهدیدها تأثیر نمی‌کند، نمی‌گوید من حالا باردارم، مصلحت نیست درافتم، بماند چندروز دیگر آتش‌شان فروکش کند، بماند شاید من فارغ بشوم، بعدْ بروم به میدان‌شان. نه، لطفش در همین است که در شدیدترین موقعیت‌ها، بزرگ‌ترین وظیفه‌ها انجام بگیرد و شدیدترین لطَمه‌ها بر جسم و جان وارد بیاید؛ لذا شروع کرد مبارزه. آن پشت در آمدن. آن محسن شش‌ماهه سقط شدن.(...) آن مقاومت عجیب که منجر می‌شود به این که دختر پیغمبر را بزنند. یک زن را کی میزند؟ چرا می‌زنند؟ مگر این که ایستاده، مقاومت می‌کند. نمی‌توانند در این موقعیت حساسْ این عیّاری را انجام بدهند مگر این که خار راه را از میان بردارند. (...) همه نقشه ها را نقش بر آب می‌کند. مردان و ریش‌سفیدان و قدرتمندان مهاجر و انصارْ زیر بار رفته‌اند، بعضی فریب خوردند، بعضی کوتاهی کردند، این زن نه فریب می‌خورد، نه تنبلی می‌کند، نه حاضر است به هیچ قیمتی رضایت بدهد. این است ک زدند. (...) بیهوش شد. وقتی که به هوش آمد دید مثل این‌که قضیه در شرف انجام است، نگفت مریضم. عصا، یا شخصی را عصاکردن، به‌مسجد رفتن، به گریه بسنده‌نکردن. 🆔@Asre_jadid_57
📖صفحهٔ ۲ ♦️بریده باد زبانی که شأن زهرا را از خطبه‌خوانی به نوحه‌سرایی تبدیل می‌کند. اگر خطبه زهرا را نگفتید، گریه زهرا هم معنی پیدا نمی‌کند. اگر نفهمیدیم که زهرا آن‌جا چگونه سخن گفته است، نمی‌فهمیم گریه‌ی او به چه معناست. می‌رود در مسجد می ایستد و در مقابل چشم‌های مبهوت حاضران بنا میکند خطابه‌ای عجیبْ ایرادکردن. (...) این‌جا این قسمت کار انجام گرفته است. انصار را آماده کرده است اما باز به همین هم اکتفا نمی‌کند. به گفته‌ای چهل شب، مرتب درِ خانه‌ی این مرد،(...) درِ خانه‌ی آن چهره‌ی سرشناس می‌رود، بیایید، کار کنید، تشکیلات، همدستی، هم‌بستگی، یک اقدام به‌جا با همدیگر.(...) تا هنوز کار از دست در نرفته است. چهل شب هم دنبال این فکر می‌دود و که؟ آن زنی که به آن صورتْ سقط جنین کرده، آن زنی که ضربت دیده، آن زنی که آسیب خورده است. ♦️این‌ها را به خدا نشنفتید شما؟ این‌ها که خیلی گفته می‌شود. اما بدانید که‌ این کارها همه یکسره یک مبارزه‌ی ممتد هست، مبارزه‌ای از چند نوع با چند جلوه، مبارزه‌ی مثبت، مبارزهٔ با جسم که اگر شمشیر هم دستش بود شاید میزد، مبارزهٔ با زبان، مبارزه با تلاش‌های پنهانی‌ِ نیمه‌شبانه، مبارزه‌ی با سخن‌گفتن با زنان. مصاحبه‌ی فاطمه زهرا با زنان انصار عجیب است. (...) با زن‌ها مصاحبه، با مردها حرف‌زدن، آخرش هم مبارزه‌ی منفی. در شب‌دفن‌شدن. غوغاست. عجیب است این عمل. این کار موجب می‌شود که این عمل زهرا تا ابد از صفحه تاریخ پاک نشود، یک عمل سملبلیک هست. یک عمل رمزی. یک عملی که در هر نسلی می‌توانند کسانی روی این عمل فکر کنند. یک کلمه حرف نیست که به آسانی معنا شود و چون معما حل شد آسان شد، از ذهن‌ها برود. یک عملی است که به شیوه سلمبلیک همینطور، بصورت ابهام‌آمیز و رمزی انجام شده است و تا ابد خواهد ماند. یعنی آن کسانی که در رأس کار قرار داشتند این‌ها نااهل بودند، همین. میخاست این مطلب اثبات شه. خوب نااهل بودن که چی؟ برای اینکه در تاریخ (...) ثبت کنیم فلانی نااهل[بود]، خدا لعنتش کند. همین و بس؟ برای این‌که بدانیم یک انسان مسلمان، یک زن بزرگ، یک قرآن مجسم مثل فاطمه زهرا در مقابل تیپِ نااهل چگونه عمل می‌کرده است. 🆔@Asre_jadid_57