eitaa logo
تربیت و حکمرانی
26 دنبال‌کننده
4 عکس
4 ویدیو
0 فایل
مطالعات و تأملاتی درباره تربیت و حکمرانی. مسیر ارتباط با نویسنده: @rajaaei_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌اگر انبيا به‌جای فقط می‌گفتند، کسی با آن‌ها دشمنی نمی‌کرد! 🔹 كارشان فقط نبود. اگر انبيا فقط به اين اكتفا می‌كردند...مشكلى وجود نداشت؛ كسى با اين‌ها درنمى‌افتاد. 🔹در اين آيات شريفه...«اَلَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسٰالاٰتِ اللّٰهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لاٰ يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللّٰهَ‌»، اين چه تبليغى است كه خشيت از مردم در او مندرج است كه انسان بايد از مردم نترسد در حال اين ؟ 🔹اگر فقط بيان چند بود كه موردى نداشت كه خداى متعال تمجيد كند كه از مردم نمی‌ترسند... 🔹اين تجربه‌هاى دشوارى كه انبياى الهى در طول عمر مبارک خودشان متحمّل شدند، براى كى بود؟ چه‌كار می‌كردند؟ «وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قٰاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمٰا وَهَنُوا لِمٰا أَصٰابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ وَ مٰا ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكٰانُوا»؛ چه بود اين رسالتى كه بايد برايش جنگيد؟...فقط گفتن چند جمله‌ى حلال و حرام و گفتن چند مسئله است‌؟! 🔹انبيا براى ، براى ، براى مبارزه‌ با ظلم، براى مبارزه‌ با قيام كردند، براى شكستن طاغوت‌ها قيام كردند... 🔹طاغوت آن انسان طغيانگرى است كه به پشتوانه آن بت، بت وجود خود را بر مردم تحميل می‌كند. طاغوت، فرعون است؛ «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاٰ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهٰا شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طٰائِفَةً مِنْهُمْ‌»؛ اين، طاغوت است. با اين‌ها جنگيدند، با اين‌ها مبارزه كردند... (📚بیانات در ديدار روحانيّون و طلّاب، ۱۳۸۸/۰۲/۲۳) 🆔️ @tarbiat_hokmrani
📌ضرورت تنظیم‌گری در حکمرانی اقتصادی برای هدایت فعالیت اقتصادی مردم در جهت سیاست‌های رشدآفرین حکومت اسلامی! دانشمند فرزانه، آیت‌الله سید علی حسینی خامنه‌ای: 🔰در اگرچه در فعاليت‌هاى اقتصادى ميدان باز و وسيعى دارند و آزادى‌هاى زيادى دارند و هر كسى اين حق را دارد كه فعاليت و تلاش اقتصادى بكند، اما در كنار اين حق و اختيار براى مردم، یک اختيار و حقى هم براى و قدرت حاكم بر قرار داده شده است، و آن و مراقبت است؛ 🔰زيرا اگر اين حق براى نباشد و مردم بدون نظارت دولت و بدون رعايت تلاش اقتصادى را شروع كنند و انجام بدهند، اين يقيناً در جامعه به طغيان، به ، به بغى، به منتهى خواهد شد و همان وضعى پيش خواهد آمد كه در هست 🔰كه سلاطين فولاد و طلا و نفت و صاحبان كمپانى‌هاى بزرگ از قدرت و ثروت بى‌نهايت برخوردارند و قشر بزرگى از مردم هم از اوّليات زندگى، يعنى از خانه و خانواده و شام شب و لباس نگهدارنده‌ از سرما و گرما محروم‌اند. (📚بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۶۶) 🆔️ @tarbiat_hokmrani
شرح کافی 138 21-12-01 (Trimmed).mp3
5.32M
📢 استنباط ضرورت عدالت در کلیه ساحت‌های حکمرانی اسلامی از آیه ۵۴ سوره نساء 🖋 (زید عزه)، ذیل آیه شریفه "إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ"، «حکم بالعدل» را محدود به عدالت در قضاء ندانست. 🖋به فرموده ایشان، حکومت و حکمرانی هم می‌توانند مصداق "حکم" در این آیه باشند و بنابراین، خداوند دستور داده است که در حکم‌های موجود در فرایند حکمرانی (مانند صدور قوانین، برنامه‌ریزی‌ها و...) عدالت را رعایت کنیم. (📚درس خارج فقه الحدیث، ۲۱ اسفند ۱۴۰۱) 🆔️ @tarbiat_hokmrani
📌امام خمینی (ره) نبش قبر کرد! بسم الله الرحمن الرحیم ✅امام امت، انقلاب خویش را بر یک پایگاه فکری استوار بنا کرد...دستاورد ارزندهٔ او مراحلی را در تاریخ فقه و تفکر علمای پیشین اسلام گذرانده بود... 1️⃣[در] مرحلهٔ نخست، رابطهٔ فقیه و مردم، رابطهٔ محدّث و مستمع بود...تنها پیوندی که فقیه را با جامعه مرتبط می‌کرد، نقل حدیث و ترجمه و بیان معنای صوری حدیث بود...این تحجر فکری به دست توانای اصولیین توانمند و خصوصاً استاد اکبر مرحوم وحید بهبهانی (رضوان الله علیه) تحول یافت...و از آن پس، رابطهٔ بین فقیه و مردم، رابطهٔ مرجع تقلید و مقلد شد... 2️⃣مرحلهٔ دوم: ...کم‌کم مسئله ولایت فقیه در لابه‌لای کتاب‌ها مطرح شد، اما نه به آن حد که...جایگاه اصلی‌اش را پیدا کند. یعنی اگر مرحوم نراقی‌ها مسئله ولایت فقیه را مطرح می‌نمودند، در همان محور فقه مطرح می‌کردند...مسئله ولایت فقیه که از «کلام» رانده شده بود، در «فقه» دفن گردید. هرچه هم ادلهٔ فقهی [ولایت فقیه در این مرحله] شکوفا شود، چون [مسئله] در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته بود، آن رویش و بالندگی را نداشت... 3️⃣مرحله سوم: کاری که امام امت کرد، بحث ولایت فقیه مظلوم را از قلمرو فقه بیرون آورد و به جایگاه اصلی‌اش که مسئله کلامی است نشاند. آنگاه با براهین عقلی و کلامی این مسئله را شکوفا کرد و سراسر فقه را در تابش شعاع آن قرار داد؛ آنگاه نتایجی پدید آمد که یکی پس از دیگری شاهد آن بودیم. (آیت‌الله جوادی آملی، مقالهٔ نقش امام خمینی در تجدید بنای نظام امت، کیهان اندیشه، شمارهٔ 24) مطالعۀ متن کامل این مقاله👇👇👇 http://ensani.ir/fa/article/100181 🆔️ @tarbiat_hokmrani
دو روز پیش بود که در جمع ۲۵۰نفر از فرهنگیان از سراسر کشور، ذکر خیر این بزرگمرد شد؛ وقتی داشتم در پنل علمی "نسبت‌یابی تربیت و مسئله مقاومت"، از می‌گفتم و ضرورت نقش‌آفرینی معلمان و مربیان در تربیت نسلی مقاوم برای . حرفم این بود که اگر ساحت‌های مختلف وجود معلم متناسب با جریان رشد نکند و مثلاً اگر او با مقاومت نسبت نداشته باشد، چطور می‌تواند زیبایی و شکوه بعضی صحنه‌ها را ببیند و به متربیانش نشان دهد. برایشان صحنه‌ای را مثال زدم که یک پدر، دختر شهید خردسالش را در آغوش گرفته و پیش از کفن کردن، با چهره‌ای سرشار از ابتسام مؤمنانه و بی هیچ شکایتی در چهره و بر لب، برای آخرین بار با دخترک معاشقه پدرانه می‌کند. گفتم: فقط حال آن لحظات این پدر را می‌فهمیم، و فقط یک مؤمن حقیقی می‌تواند در این صحنه، زیبایی و شکوه ایمان یک پدر مجاهد را بسیار بزرگ‌تر و پررنگ‌تر از تلخی از دست دادن دخترش بداند و بفهمد که زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) چگونه جمله "ما رأیتُ الا جمیلاً" را به زبان آورد. همین دو روز پیش بود، و کسی چه می‌دانست که امروز باید خبر شهادت این پدر را بخوانم و وقتی برای چندمین بار فیلم لحظه وداع با دخترش را می‌بینم، باز هم شانه‌هایم مردانه بلرزد و باز هم همان جمله‌ای را به زبان بیاورم که دو روز پیش در آن سالن گفتم: تو چقدر بزرگی مرد! حالا شیخ خالد به دخترش ریم پیوست. پ.ن: این جلسه بخشی از همایش رهیاران تحول بود که بسیج دانشگاه فرهنگیان با همکاری قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آ.پ. برگزار کرد. 🆔️ @tarbiat_hokmrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به جز دو اشتباه فاحشی که اول و وسطش داره و حتماً باید اصلاح بشه، این ۹۰ ثانیه یه محتوای ارزشمند، و مصداق و تهاجم نرم به دشمنه. : همون اولش می‌گه: "مردم عزیز اسرائیل"!⛔ نه‌تنها اون رژیم غاصب چیزی به اسم مردم نداره، که هیچ‌کدومشون عزیز هیچ‌کدوم از ما نیستن. غاصب غاصبه و منفور همه آزادیخواهان دنیا؛ چه لباس نظامی بپوشه، چه نپوشه. : وسط فیلم وقتی می‌خواد وسعت ایران رو با سرزمین‌های اشغالی مقایسه کنه، می‌گه: "کشور ایران ۷۵ برابر کشور شماست"!⛔ ما هیچ طویله‌ای رو به اسم اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسیم؛ چه رسد به اینکه بخواهیم سرزمین غصب‌شده به‌دست این غاصبان رو کشورشون بدونیم. با این توضیحات، حتماً ارزش داره تا هم مردم خودمون بشنون، هم دست‌به‌دست بشه بلکه برسه به خود غاصب‌های صهیونیست. 🆔️ @tarbiat_hokmrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰انتقاد رهبر معظم انقلاب از ضرورت در نشریات خاص به‌عنوان معیار عضو هیئت علمی 🔰تلخ‌تر از اصل انتقاد، گلایه ضمنی ایشان از نادیده گرفتن دفعات قبلی این تذکر از سوی مسئولان امر است!🤦‍♂️ 🆔️ @tarbiat_hokmrani
🧩نقشه مرسوم جهان یک دروغ بزرگ است! وقتی می‌خواهید نقشه جهان را در ذهن خود تجسم کنید، احتمالاً شکل مستطیلی مانند تصویر بالا👆است. سال‌هاست کودکان ما با این باور بزرگ شده‌اند که این تصویر مسطح و مستطیلی از جهان، نمایشی دقیق از سیاره زمین است. اما حقیقت آن است که بسیار تحریف شده است. سیستم تصویر نقشه مرکاتور توسط در دهه ۱۵۰۰ معرفی شد. در اصل، این نقشه به‌دلیل حفظ جهت‌مندی و شکل کشورها محبوب شد. این برای دریانوردان به‌منظور ناوبری مفید بود. اما دقیقاً برای همین حفظ شکل و جهت‌مندی، اندازه کشورها در نقشه مرکاتور به طور گسترده‌ای اشتباه ارائه شده‌اند. در سیستم تصویر مرکاتور کشورهای نزدیک به قطب‌های سیاره زمین بزرگتر و کشورهای نزدیک به خط استوا کوچک‌تر نشان داده می‌شود. مثلاً در شمال اروپا، بیش از ۱۰برابر دیده می‌شود، حال آن که مساحت آن ۲میلیون و ۱۶۰ کیلومتر مربع است و مساحت ایران، ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار کیلومتر. مثال دیگر مقایسه همین با است که در سیستم تصویر مرکاتور تقریباً هم‌اندازه به نظر می‌رسند، اما آفریقا حدود ۱۴برابر بزرگتر است. همین اعتماد به نقشه مرسوم سبب شده که بیشتر مردم حدس هم نزنند که قاره آفریقا بزرگتر از مجموع آمریکا، کانادا و چین است؛ ولی باور کنید که این‌گونه است. متن کامل‌تر این یادداشت را اینجا👇 مطالعه کنید: https://www.asriran.com/fa/news/949293/ 🆔️ @tarbiat_hokmrani
🧩 جنگ را چه کسی اداره کرد؟! (یادداشتی با رویکرد در گرامیداشت ) پاسخ شما به پرسش بالا چیست؟ به نظرم در مترقی‌ترین حالت پاسخ خواهید داد: «جنگ را نه دولت‌ها اداره کرده‌اند و نه نیروهای مسلح؛ جنگ به‌وسیلهٔ مردم اداره شده است.» احسنت، حرف درستی است؛ اما اجازه بدهید کمی دقیق تر شویم. چند باری در میانهٔ مباحثه‌های دوستانه یا در کلاس درس و موقع گفت‌وگوهای رسمی از زبانم درآمده که «به نظر من، جنگ ما را زنان اداره کرده‌اند.» حالا می‌خواهم به بهانهٔ یک روز بزرگ، برای اولین بار دربارهٔ این ادعا چندخطی بنویسم؛ شاید بعدها بیشتر و دقیق‌تر درباره‌اش نوشتم و گفتم، و راستش خیلی دوست دارم که بتوانم. جنگ را اداره کرد، زمانی که کیف‌دستی شوهرش را که سایهٔ سر و نان‌آور خودش و بچه‌های قدونیم‌قدش بود، می‌بست و قرآن بالای سرش می‌گرفت و او را راهی جبهه‌ها می‌کرد، بی‌آنکه غُر بزند یا بغض کند و کرشمهٔ زنانه بیاید و دلش را درست لحظهٔ رفتن، بلرزاند؛ جنگ را زن اداره کرد، وقتی نه‌تنها از شوهر تازه‌دامادش دل می‌کند، که به او قوت قلب می‌داد تا او هم از نوعروسش دل بکند و برود؛ جنگ را زن‌ها اداره کردند، وقتی بچه‌هایشان را که با خون‌دل بزرگ کرده بودند، بی‌هیچ چشم‌داشتی و فقط به عشق آقای خمینی روانهٔ جبهه می‌کردند و نگرانی‌شان این بود که مبادا آقا خم به ابرویش بیاید به خاطر خالی ماندن جبهه‌ها از فرزندان این وطن. در طول جنگ، دولت نمی‌توانست شهرها و محله‌ها را اداره کند، اگر در هر محله یک یا چند شیرزن نبود که چادر همت به کمر ببندد و بقیهٔ خانم‌های محله را دورهم جمع کند تا هم به فکر تأمین نیازمندی‌های خط مقدم جبهه‌ها باشند و هم با تدبیر منزل‌های خودشان، نگذارند اعصاب شوهرهای جبهه‌رفته یا نرفته‌شان به‌دلیل کمبودهای ناشی از جنگ چنان به هم بریزد که با اعتراض به دولت و شلوغ‌کاری، باری بر دوش مسئولان نظام و غصه‌ای به غصه‌های امام امت اضافه کنند. راستی، هیچ فکرش را کرده‌ایم اگر این شبکهٔ زنان هر محله ـ که گاهی با شبکهٔ زنان محله‌های دیگر هم پیوند می‌خورد ـ نبود، چطور می‌توانستیم کمبود و حتی نبود بسیاری از مواد غذایی و سوخت و امکانات زندگی را در سطح محله‌ها مدیریت کنیم، بدون اینکه جنجال و هیاهویی به پا شود؟ مثلاً اگر یک شب یکی از خانه‌های محله نیاز به پهن کردن یک سفرهٔ آبرومند برای یک امر خیر داشت، یا اگر بخاری نفتی خانه‌ای لنگ یک تَه پیت نفت بود تا بچه‌های قدونیم‌قد خانه تا صبح از سرما نچایند، این شبکهٔ زنان حتی اجازه نمی‌داد کار به سطح مردان برسد، که بعضی وقت‌ها با شلوغ‌کاری‌هایشان کار را خراب‌تر هم می‌کنند؛ اینها خودشان طوری کار را رفع‌ورجوع می‌کردند که آب هم از آب تکان نخورد. دراین‌باره گفتنی و نوشتنی زیاد است، باشد وقتی دیگر؛ اما جان کلام که دوست دارم مخاطبان این نوشته به آن بیندیشند و کمک کنند تا بیشتر دربارهٔ آن بیندیشیم و بگوییم و بنویسیم این است: اگر را «روش شکل‌گیری به‌منظور ایجاد یک » بدانیم، الحق و الانصاف، زن مسلمان ایرانی در همهٔ جنگ‌ها و بلکه در همهٔ ادوار تاریخی، یکی از تعیین‌کننده‌ترین نقش‌ها را برای شکل گیری تصمیم جمعی برای و ایجاد هماهنگی اجتماعی لازم برای آن داشته است. بگذارید راحت‌تر بنویسم: الگوی سوم زن (زن مسلمان ایرانی)، نقش‌آفرینی در جایگاه متولی یک ، یا به ادبیات دانش حکمرانی، یک است؛ نه همچون زن غربی که است و نه مانند زن غالباً شرقی، که همچون است. این یادداشت باید ادامه داشته باشد تا مفهوم تر شود... 🎥پ.ن. بخشی از فیلم مهمان مامان را که بی‌تناسب با این نوشته نیست، صرفاً به‌عنوان یک ضمیمه تزیینی پیوست کرده‌ام؛ اگر دوست داشتید تماشا کنید. 🆔️ @tarbiat_hokmrani