eitaa logo
تربیت دینی کودک و نوجوان
20.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
756 ویدیو
1.5هزار فایل
✅انواع روش های تربیت دینی 1️⃣ آشنایی با اصول و روشهای تربیت کودک و نوجوان؛ 2️⃣ چگونگی رفتار با نوجوانان و کودکان؛ 3️⃣ چگونگی تربیت دینی کودک و نوجوان و...؛ 💯زیر نظر اساتید و مربیان با تجربه عرصه ی تربیت کودک و نوجوان ارتباط با ادمین : @Mostafa_m_p
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 خمیر بازی 🎖 یکى از ، مهارت‌های و رشد کودک است. ✅ لمس کردن، غلتاندن و خرد کردن خمیرباعث رشد مهارت هاى حرکتى در کودک مى شود. درحالی ‌که کودک با دستهای کوچکش در حال و فرم دهی خمیر بازی به مختلف است، علاوه بر افزایش و تمرکز ، مهارت‌های او نیز تقویت می‌شوند. 🎨 با کوبیدن، فشردن، شکل دادن، صاف کردن، بریدن و تراشیدن خمیر بازی ، ماهیچه‌های او رشد می‌کنند و قوی‌تر می‌شوند. علاوه بر آن، خمیر بازی بین حرکت دست‌ها و چشم‌ها را به‌ همراه دارد. ✅ پرورش مهارت‌های حرکتی هنگام در دست گرفتن و یا استفاده از برای ساخت کاردستی بسیار هستند. 🦋 🦋 🦋 🦋 🦋 به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
🛑 10 تمرین پیشنهادی براي توجه و تمركز 👇 1⃣ پرتاب . 2⃣ یا 3⃣ زدن به هدف در . 4⃣ حمل آب پر. دانش آموز باید سعی کند آب لیوان نریزد. در مراحل بعد مسیر مشکل تر می شود و باید از جایی بالا رفته یا پایین بیاید. 5⃣ حمل با قاشق يا راكت. مانند تمرین قبل 6⃣ خاموش كردن شمع با تفنگ . دانش آموز یا کودک باید شعله شمع را با تفنگ هدف گرفته و آن را خاموش کند. 7⃣ کار با کامپیوتر: از دانش آموز یا کودک می خواهیم در محیط های مختلف با موس کار کند. 8⃣ بازی و بيدار. دانش آموز باید بدون خوردن به میله حلقه را از میله بگذراند تا لامپ دستگاه روشن نشود. 9⃣ یافتن ها و ها بین دو یا چند تصویر(یا بازی با نرم افزار شباهت و تفاوتها) 🔟 یافتن اشکال شده بین سایر اشکال یا تصاویر 🦋🦋 🦋 🦋 🦋 🦋 به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
هدایت شده از انتخاب مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ آغاز ارسال تعرفه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 🔴 وزیر کشور: ارسال تعرفه‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به مناطق مختلف کشور آغاز شده است. 🇮🇷https://eitaa.com/joinchat/1011221310C7f8efc3195
بسم الله الرحمن الرحیم درسنامه مهدویت و کودک (قسمت اول) دعاهای مربوط به آقا(۱) شعر برای ایجاد انگیزه👇👇👇👇 دعا خوبه که بچه ها ما بکنیم واسه اقا دعا واسه روز ظهور که دنیا میشه پر ز‍ِ نور هر صبح وهر دم غروب هم از شمال، هم از جنوب دعا برا اون مهربون دعا برای آقاجون سلام بچه های مهربون دوستای امام مهدی. راستی بچه ها می دونستید امام مهدی هر صبح و غروب برای ما دعا میکنه . من از وقتی فهمیدم خیلی خوشحال شدم . منم دوسدارم واسه آقا دعا کنم. شنیدم یک سری دعا هست که اگه ما بخونیم امام مهدی خیلی خوشحال میشه حالا هر کی دوست داره امام مهدیش و خوشحال کنه یک صلوات بلند واسه سلامتیش بفرسته. (این قسمت درباره دعاها حرف می زنیم .دعاها را کمی طولانی توضیح میدهیم) (برای تدریس درس دعا بهتره مربی خلاق باشه) (مثلا از داستان استفاده کند یا از بازی) (بازی که برای این قسمت توصیه می شود این است که مربی قسمتی از هر کدام از دعاها را پخش کند و از بچه ها بخواهد که اسم دعا را حدس بزنند البته تکرار شود بهتر است هم یک جور بازی است هم کودک به ذهن می سپارد) (یا مربی کنار تخته باشد چیزی که مربوط به هر دعاست را توضیح بدهد و از بچه ها بخواهد حدس بزنند. که توضیح داده خواهد شد) (برای روش داستان مربی برای هر دعا یک داستان کوتاه بسازد وآن را توضیح بدهد تا به نام آن دعا برسد) توضیح کوتاهی درباره هر دعا بدهید و از بچه ها بخواهید حدس بزنند که اسم دعا چیست؟ ✍ادامه دارد..... به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مهدویت و کودک ( قسمت دوم) مثلا… دعای عهد* بچه ها یک دعایی هست که صبح ها خونده میشه , برای اینکه به امام مهدی قول بدیم همیشه به یادش هستیم. هر کسی این دعا رو چهل روز بخونه خدا اون و از یارای امام مهدی حساب میکنه بچه ها اسم این دعا چی؟؟؟ دعای سلامتی امام مهدی( عج) اول این دعا کلمه اللهم داره, اگردقت کرده باشید همیشه بزرگترها بعد نماز این دعارو می خونن,امام زمان به یک ادم خیلی خیلی خوب فرمودن به کسانی که مارو دوست دارن بگید این دعارو تو قنوت نمازشون بخونن, یک راهنمایی دیگه هم بکنم این ما تو این دعا از خدا می خواهیم همیشه مراقب امام زمان ما باشه‌. دعای فرج یک دعایی هست که امام مهدی به ما فرمودن زیاد بخونیمش تا ان شالله ایشون زودتر بیان ✍ادامه دارد به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مهدویت و کودک (قسمت سوم ) برای روش دیگر مربی می تواند خلاق باشد و برای هر دعا یک داستان کوتاه درست کند و در نتیجه ان داستان به اسم دعای مورد نظر برسد. بازی… اگر فضای کافی دارید بچه ها رو دو ر تا دوره ان فضا گرد کنید. در گوش اولین نفر یک حدیث کوتاه بگویید. بعد او باید به طرف نفره دوم برود و در گوش او بگوید و جای او بایستد همین طور نفر دوم تا.. نفر اخر حدیث را به معلم برساند. اگر فضا کافی نیست بچه ها رابه صف کنید. یک بازی دیگر هم هست که یک جور مسابقه هم هست. هر یک از بچه ها باید به ترتیب سریع و پشت سر هم بگوید *من همیشه به یاد امام زمانم* هرکسی که مکث کند یا تپق بزند دیگر نباید ادامه بدهد.. تکلیف.. بهتره مربی همیشه به همراه بچه ها اول کلاس دعای سلامتی امام مهدی را بخوانند تا عادت کنند. یک نکته مهم بیشتر بچه ها خواندن دعای سلامتی را ان هم با صدای بلند را دوست دارند. پس ازشون بخواییم کم‌کم حفظ کنند دعا رو پایان به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: جلسه بیست و چهارم اصل چهارم: (3) 1- ویژگی ظاهری: گاهی ویژگی‌های ظاهری باعث می‌شود در اولین برخورد شخص را دوست بداریم و به او علاقه‌مند شویم. چون ویژگی‌های ظاهری قابل مشاهده هستند، عواطف را بر می‌انگیزند. از این رو در اسلام به امور زیر تأکید شده است: أ‌)رعایت نظافت پيامبرصلی الله علیه و آله و سلم مي فرمايند: «إِنَّ اللّهَ تَعَالى جَميلٌ يُحِبُ الْجَمالَ، سَخىّ يُحِبّ الْسّخاءَ، نَظيفٌ يُحِبّ النَّظافَةَ؛ خداوند متعال زيباست و زيبايى را دوست دارد. [خداوند] سخى است و سخاوت را دوست دارد. [خداوند] پاك است و پاكى را دوست دارد.» ب‌)آراستگی مو و لباس و صورت «مَنْ اِتَّخَذَ ثوباً فَلْینَظِّفْهُ؛ هر کس لباسی می‌پوشد، باید آن را نظیف نگه دارد.» ت‌)عطر زدن «کانَ رَسوُلُ الله صلی الله علیه و آله وسلم ینْقِقُ علی الطیب أَکْثَر مِمّا ینْقِقُ علی الطعام؛ پیامبر اکرم برای بوی خوش، بیشتر از غذا هزینه می‌کرد.» ث‌)زیبایی خودآرایی از اخلاق مؤمنان است. 2- همدلی و همدردی: اینکه غم ومشکل طرف مقابل، مشکل نیز باشد، ما را هم آزار می‌دهد، و باید در حد توان خود به فکر حل آن مشکل و گرفتاری باشیم و اگر خوشحال و شادمان است، ما هم احساس خوشحالی و شادی کنیم. در واقع در همدلی ما به دیگران می‌فهمانیم که برای ما ارزش دارند و نسبت به آنها بی‌تفاوت نیستیم. بـنـــي آدم اعـضــاي يـكــديـگــرنــد كـه در آفــريـنش ز يـك گـوهـرنــد بیا تا مونس هم، یار هم، غمخوار هم باشیم انیس جان هم، فرسوده و بیمار هم باشیم 3- ابراز عواطف مثبت هنگام برخورد : عواطف مثبت، به ارزیابی مثبت از دیگران منجر می‌شود و بالعکس. نشانه‌های عواطف مثبت دراسلام: أ‌)سلام کردن: در روایت داریم که: سلام کردن کینه ها را از بین می‌برد. ب‌)دست دادن و معانقه: فشردن دست به هنگام رویارویی موجب رفع کینه و زمینه‌ساز ازدیاد محبت می‌شود. در روایت داریم که در ملاقات همدیگر با هم دست دهید و دست‌ها را هم بفشارید. ت‌)تبسم و گشاده‌رویی: حضرت علی: «گشاده‌رویی دام دوستی و موجب انس دوستان است.» چینی‌ها ضرب المثلی دارند که می‌گویند: «کسی که خنده بلد نیست، مغازه باز نکند.» ث‌)احترام گذاشتن به مخاطب يكي از شيوه هاي ارتباط کلامي اين است كه گوينده يا مربي در ابتداي مطلب، به توانايي¬ها و جايگاه مخاطبان احترام بگذارد. در اين روش، مخاطب بعد از احترام ديدن از سوي مربي، احساس خود ارزشمندي پيدا كرده و به گفته¬هاي مربي گوش فرا می‌دهد و در سطحي ظاهر مي¬شود كه مربي او را در آن سطح معرفي كرده است. مثلاً: خوشحالم از اينکه درجمع فرهيختگان و دانشوران پرتلاش هستم. خداوند نیز در قرآن کريم از اين روش استفاده کرده است، آنجا که می‌فرماید: (يا أيُّهَاالَّذينَ آمَنوُا) « خطاب به تمام مخاطبين مي فرمايد و یا درآیه ای دیگر می‌فرماید: (وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَم) ؛ «به راستي ما فرزندان آدم را گرامي داشتيم.» میزان محبوبیت شما در طرف مقابل به میزان احترام شما نسبت به او بستگی دارد. روایت: «احترام میان خود و برادرت را از بین مبر و از آن چیزی را باقی بگذار؛ زیرا از بین رفتن آن موجب از بین رفتن شرم است و برجای بودن احترام، عامل ثبات دوستی.» هر کسی ارزشها و مقدساتی برای خود دارد. باید در ارتباط آنها را احترام کرد. همین ارزشها هستند که می‌توان به وسیله آنها نحوه عملکرد افراد را بدست آورد. ارزش‌های مشترک، اساس روابط صمیمانه هستند. برای پی‌بردن به این ارزشها می‌توان با راه‌های شخصیت‌شناسی به آنها رسید. ج‌)پرسیدن از نام و حال افراد افراد به نام خود علاقة ویژه‌ای دارند و پرسیدن از نام واحوال مخاطب و به زبان آوردن آن، احساس خوشایندی در وی ایجاد می‌کند و به دوستی‌ها استحکام می‌بخشد. ح‌)اعلام دوستی و محبت: امام صادق علیه السلام: هر گاه کسی را دوست داشتی، او را به آن آگاه ساز که این کار دوستی میان شما را پایدارتر می‌کند. خ‌)هدیه دادن: پیامبر صلی الله علیه وآله:«نِعْمَ الشَّيْ‏ءُ الْهَدِيَّةُ أَمَامَ الْحَاجَةِ وَ قَالَ تَهَادَوْا تَحَابُّوا فَإِنَّ الْهَدِيَّةَ تَذْهَبُ بِالضَّغَائِن‏؛ چه خوب است چيزى كه هديه باشد جلو درخواست حاجت، و فرمود: بهم هديه كنيد تا دوست هم باشيد زيرا هديه كينه‏ها را ببرد.» به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: جلسه بیست و ششم اصل چهارم: (5) (3) 10– خوب گوش دادن به حرف های مخاطب بخش مهمی از زندگی روزمرّة مردم با حرف زدن و گوش دادن سپری می شود، در حالیکه غالب مردم تلاش می کنند حرف بزنند و از گوش دادن شانه خالی کنند. غالباً یاد گرفته‌ایم که گوش ندهیم، از کودکی آموخته‌ایم که نباید گوش بدهیم؛ چون اولیای ما بین حرف دیگران می پریدند و یا معلم به حرف های ما گوش نمی داد و بالاخره ... فهمیدیم که گوش ندهیم. 11– خوب حرف زدن و حرف های خوب زدن مربی هم باید بیان خوبی داشته باشد و هم حرف های خوبی بزند؛ چرا که زیبایی در کلام، چه از نظر صورت و چه از نظر محتوا، در برقراری ارتباط مؤثر است. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: جلسه بیست و پنجم اصل چهارم: (4) (2) 4- طرح مطالب مورد علاقه افراد صحبت کردن از چیزهایی که مورد علاقه آنهاست این خود طرف مقابل را نسبت به شما رام تر می‌کند و احساس می‌کند شما با او هم احساس و هم عقیده اید. مطالب مورد علاقه هر کس همان آرزوها و هدفهای افراد است. حضرت علی علیه السلام: «إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ إِقْبَالًا وَ إِدْبَاراً فَأْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا فَإِنَّ الْقَلْبَ إِذَا أُكْرِهَ عَمِي‏؛ دلها گاهى آماده هستند و گاهي آماده نيستند، هرگاه كه آماده هستند از آنها استفاده كنيد؛ ولى اگر بخواهيد با زور آنها را وادار بكار كنيد كور مى‏شوند.» 5- از طریق ايجاد سؤال در ذهن مخاطب يكي از شيوه هاي ارتباط کلامي و ايجاد انگيزه در مخاطب اين است كه مطلب را طوري بيان كنيم كه در ذهن مخاطب سؤال ايجاد كند. در اين موقع مخاطب براي اينكه به پاسخ دست يابد، سعي مي كند به سخناني كه ارائة مي‌شود به خوبي گوش فرا دهد. مثل اینکه بگوییم: چرابعضي اوقات دعا مستجاب نمي شود؟! يا چه کنيم که در زندگي به آرامش دست پيدا کنيم؟ يا چرا بعضي از کودکان پرخاشگرند؟ نمونة هايي از اين روش در كلام معصوميین علیهم السلام نیز دیده می شود: روزي پيامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم درجمع اصحاب فرمودند: «أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَى سِلَاحٍ ينْجِيكُمْ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ يدِرُّ أَرْزَاقَكُمْ؟ قَالُوا: بَلَى. قَالَ: تَدْعُونَ رَبَّكُمْ بِاللَّيلِ وَ النَّهَارِ فَإِنَّ سِلَاحَ الْمُؤْمِنِ الدُّعَاءُ» ؛ آيا شما را از كلامي كه از دشمن نجات تان مي دهد و روزي را بر شما سرازير مي سازد، آشنا نسازم؟ اصحاب عرض كردند: بفرماييد! فرمود: شب و روز پروردگار خود را بخوانيد؛ زيرا سلاح مؤمن دعا است.» 6- بیان هیجانی واحساسی در ارتباط هیجانات و عواطف از منطق و عقل قوی‌تر هستند. مردم عاطفی‌ترند تا منطقی. مثلاً: ما می دانیم دروغ بد است؛ اما دروغ می‌گوییم. می دانیم گناه بد است. اما باز گناه می‌کنیم. از خیلی کم دیده شده است که کسی خلاف عواطف و هیجانات خود عمل کند. 7- توجه به چهارچوب های ذهنی و صفات شخصیتی افراد در ارتباط طرز قانع‌سازی و برقراری ارتباط با افراد به چارچوب‌های ذهنی و اوصاف شخصیتی آنها بستگی دارد که در ارتباط با آنها باید مورد توجه قرار داد. مثلاً: بعضی منطقی‌اند، بعضی احساسی و زود رنج، و بعضی مغرور و متکبر، و ... . چند نکته • کسی که احساسی است، نمی‌شود با منطق با او صحبت کرد. • کسی که تمایل به آزادی نامحدود، دارد نمی‌توانید با رفتارهای محدود کننده با او ارتباط برقرار کنید و مسئوليت نمي پذيرد. • کسی که تمایل به استقلال فردی دارد، گوشه‌گیر است و به روابط سوء ظن دارد. • کسی که تمایل به محدود شدن خود و خواسته هایش دارد، تسلیم، مطیع وحلیم خواهد بود. • کسی که تمایل به وقار ومتین بودن ، و گرفتن خود در اجتماع دارد ، از بگو بخند، مسخره بازي و ادا و اطفار درآوردن خودداری می‌کند. • کسی که خودکم بین است، نقاط مثبت خود را نمی بیند؛ لذا قدرت ابتکار وخلاقیت ندارد. • کسی که تمایل به جلب محبت دیگران دارد، تلاش می کند تا دیگران را ازخود راضی نگه دارد. • کسی که تمایل به قدرت دارد، تشنة نفوذ بر دیگران و در اختیار داشتن دل آنهاست. • کسی که تخیّل گراست، خیال باف و رؤیاپرست است. • کسی که تمایل به انحرافات دارد، شهوت‌خواهی افراطی، انحرافات جنسی، فحاشی از ویژگی های او خواهد بود. 8- رفع نیازهای مادی ومعنوی افراد شناخت نیازها و رفع آن در حد توان، عامل جلب محبت و دوستی است. کسی که نان شب ندارد، وقتی شما برای او غذای شب را آماده می‌کنید، به شما علاقه‌مند می‌شود. کسی که مضطرب است، کمبود محبت دارد،یا غمگين است و... . وقتی شما این نواقص را برطرف می‌سازید، این خود عامل ارتباط و نفوذ می‌شود. 9- زبان مکالمه(ادبیات مخاطب) و رعایت سطح درک و فهم او با زبانی صحبت کنیم که او بفهمد و درک کند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم: «إِنَّا أُمِرْنَا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ أَنْ نُكَلِّمَ النَّاسَ بِقَدْرِ عُقُولِهِمْ؛ ما گروه پیامبران ماموریم متناسب با درک وفهم مردم سخن بگوییم.» به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: جلسه بیست و هفتم اصل چهارم: (5) در راه برقراري ارتباط آسيب هايي وجود دارد كه هر كدام از آنها مي توانند عامل از بين رفتن ارتباط شوند. كه ما با توجه به آيات و روايات به برخي از آنها در ذيل اشاره خواهيم كرد: 1) ظاهر سازی و خود نمایی: در ظاهر عملی دارد؛ ولی در باطن به آن باور ندارد، یا خود خلاف آن را مرتكب مي¬شود. دوگانگي در رفتار و گفتار عامل به هم خوردن ارتباط است. چنانچه خداوند می‌فرماید: (لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ) ؛ «برای چه چیزی می‌گویید که خود عمل نمی کنید؟». واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می کنند چود به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند مشکلـــی دارم زدانشمنـد مجــلس بــازپـرس توبـه فـرمایان چـرا خـود توبـه کمتر می کنند مربی باید به آنچه که می گوید و اظهار می کند باور داشته باشد و در عمل به کار بندد. «قال الصادق علیه السلام : رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ قَوْماً كَانُوا سِرَاجاً وَ مَنَاراً- كَانُوا دُعَاةً إِلَيْنَا بِأَعْمَالِهِمْ وَ مَجْهُودِ طَاقَتِهِمْ ؛ خدا رحمت کند قومی را که چراغ روشن و کانون و پایگاه نو هستند و با رفتار و تلاش های خود، مردم را به سوی ما دعوت می کنند. اين گونه رفتار آثار مخربي را به همراه خواهد داشت، از جمله: ایجاد تنفر در مخاطب، ایجاد تزلزل و بی اعتمادی، تعلیم ریا ونفاق، جرأت پیدا کردن بر گناه، دروغ گویی، از دست رفتن آبرو و اعتبار. 2) تعریف بیش از حد از خود انسان هایی که بیش از حد از خود تعریف می کنند، نزد مخاطب فردی از خود راضی جلوه می نمایند. در نتیجه وقتی نگاه مخاطب نسبت به او منفی شد، باعث قطع ارتباط و یا به پایان خوش نرسیدن آن خواهد شد. 3) دست انداختن، مسخره کردن و تحقیر افراد بعضی برخوردها به فرد می‌فهماند که او را دست انداخته‌ایم، و این امر او را خیلی ناراحت می‌کند و به نوعی او را تحقیر کرده و او از ما بیزار می‌شود. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «کسی که مردم را دست می‌اندازد نباید انتظار دوستی راستین داشته باشد.» مثلاً بگوییم: تو خنگی، احمقی، بی‌احساسی، بی‌شعوری و ... باید دانست چه به قصد توهین و یا بدون قصد، نام زشت گذاشتن بر دیگران حرام است. قرآن کریم می فرماید: (وَلا تَنابَزُوا بِالْاَلْقاب) ؛ «دیگران را با القاب زشت نخوانید.» زیرا این کار کرامت و عزت فرد را خدشه‌دار می‌کند و به نوعی عقده و حقارت را در او به وجود می‌آورد، و مانع برقراري ارتباط مي شود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «لا تَحْقِّرنَّ اَحَداً مِنَ الْمُسْلِمينَ فَاِنَّ صَغيرَهُمْ عِنْدَ اللَّهِ كَبيرٌ...؛ احدی از مسلمانان را تحقیر و خوار نکنید؛ زيرا كوچك‌ترين آنان نزد خداوند بزرگ است.» امام صادق علیه السلام فرمود: «خداوند فرموده است: ِيَأْذَنْ بِحَرْبٍ مِنِّي مَنْ أَذَلَّ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنَ وَ لْيَأْمَنْ غَضَبِي مَنْ أَكْرَمَ عَبْدِيَ الْمُؤْمِن‏ ؛ كسى كه بنده مؤمن مرا خوار سازد (و يا به چشم حقارت در او بنگرد) خود را آماده مبارزه با من كرده است (و يا به من اعلان جنگ داده است)، و اگر كسى بنده مؤمن مرا گرامى و عزيز بدارد از خشم من در امان خواهد بود.» تحقير كردن پيامدهایي دارد، از قبيل: ناديده گرفتن حرمت ديگران، دوري از كار خير، تكبر ، نفاق و دورويي 4) عیب جویی: يكي از دلایلي كه باعث فرار افراد از يكديگر مي شود، واکاوی رفتاری واخلاقی دیگران، خصوصاً وارد شدن به زندگي شخصي و يا بزرگ جلوه دادن و به رخ كشيدن بعضی از عيوب آنان است كه زياد مهم نيستند. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «نهان مردم را مکاو، که بی دوست می‌مانی.» همچنین می فرماید: «هرکه تنها با افراد بی‌عیب برادری کند، دوستانش اندک شوند.» . در روايت ديگري امام علي علیه السلام مي فرمايد: « بايد دشمن ترين مردم نزد تو و دورترين آنها از تو كساني باشند كه بيشتر در صدد يافتن خطاهاي مردم هستند.» به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan