مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#اصول_تربیت_دینی
جلسه بیست و هشتم
اصل چهارم: #برقراری_ارتباط(5)
#موانع_برقراری_ارتباط(2)
5) تندی کردن ودرشتی کردن:
برای برقراری ارتباط باید اخلاق خوش ونرمی داشت. در غیر اینصورت، دیگران با شما ارتباط برقرار نمیکنند و از محیط پیرامون شما دوری می¬كنند. تا جايي كه خداوند تندخويي و درشتي را عامل متفرق شدن افراد اطراف پيامبر صلی الله علیه و آله وسلم مي داند و مي فرمايد:
(فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ؛ از پرتو رحمت الهى در برابر آنها نرم (و مهربان) شدى و اگر خشن و سنگدل بودى از اطراف تو پراكنده مىشدند بنا بر اين آنها را عفو كن و براى آنها طلب آمرزش نما و در كارها با آنها مشورت كن اما هنگامى كه تصميم گرفتى (قاطع باش و) بر خدا توكل كن زيرا خداوند متوكلان را دوست دارد.»
خصوصيت انسان اين است؛ از هر کسی که تندخو باشد از او دوري مي گزيند و سخن او را نمیپذیرد. امام علي علیه السلام مي فرمايد: «مَنْ سَاءَ خُلُقُهُ مَلَّهُ أَهْلُه؛ هر كه بدخو شود خاندانش را تنگدل سازد.»
6) سرزنش کردن و فحش دادن
امام علی علیه السلام می فرماید: «سرزنش بسیار ، دلها را کینهور میکند و یاران را می¬پراکند.»
پیامبر اکرم فرمود: «نسبت به هم خشمگين نشويد و دشنام و ناسزا مگویيد.»
7) انتقاد اولیه و بی جا
بعضی فکر میکنند که اگر انتقاد نکنند دیگران پیشرفت نمیکنند. در حالی که انتقاد، خصوصاً در برخورد اولیه عامل بهم خوردن ارتباط میشود. در روایت داریم : «انتقاد دوستیها را به دشمنی تبدیل میکند.»
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
💎 با ترس كودكان چه كنيم:
🔹اولين قدم تاييد ترس كودك است. "مي دونم مي ترسي" اين جمله مهر تاييد بر احساس كودك است. هرگز احساس كودك را نفي نكنيد.
🔹 قدم بعدي صحبت با كودك است. بگذاريد در مورد ترسش با شما صحبت كند. از او بخواهيد ايا ميخواهد با ترسش كنار شما روبرو شود؟ بپرسيد چه كمكي مي توانيد انجام دهيد؟
🔹 به كودك اطمينان دهيد شما مراقبش هستيد. با هم در را قفل كنيد. با هم زير تخت را چك كنيد. چراغ اتاق خواب و راهرو را روشن بگذاريد.
🔹 اگر از تنها خوابيدن ميترسد، مدتي را كنار تختش بخوابيد بدون انكه دستش را بگيريد.
❌ كودك را به بهانه ترس هرگز به رختخوابتان نياوريد.
🔺 در صورت ادامه پيدا كردن ترس، با متخصص مشورت كنيد.
🦋🦋 🦋 🦋 🦋 🦋 به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
💎 هفت چیزی که فرزندتان نیاز دارد که بشنود :
1)عاشقتم
2)بهت افتخار میکنم
3)متاسفم
4)من میبخشمت
5)بهت گوش میدم
6)این مسئولیت توست
7)میتونی از پسش بربیای
🦋🦋 🦋 🦋 🦋 🦋 به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
مهم ترین حساسیتهای نوجوان عبارتند از:
نگاه به دیدهٔ کودک به او:
نوجوان از این که به او به دیدهٔ کودک بنگرید، بسیار حساس است و از این مسأله رنج می برد. بسیاری ازدل سوزیهای مربیان، پدران و مادران برای نوجوان، چنین پیامی دارد
مقایسه:
نوجوان از این که او را با دیگران (خواهر و برادر، فرزندان نزدیکان یا همسالان) مقایسه کنید، متنفر است.
تبعیض:
از دیگر حساسیتهای نوجوان، تبعیض بین او و دیگر خواهر و برادران است.
بی اعتمادی به او:
نوجوان دوست دارد به او اعتماد داشته باشند. بسیاری از سؤالات مربیان و یا والدین از او و گوشه و کنایه ها، از بی اعتمادی به وی حکایت دارد و حساسیت او را بر می انگیزد.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
5.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #تکفرزندی خوب است یا نه؟
#ایران_جوان
🦋 🦋 🦋 🦋 🦋 به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
#دقت_تمرکز
🛑 10 تمرین پیشنهادی براي #افزايش توجه و تمركز 👇
1⃣ پرتاب #دارت.
2⃣ #گلف یا #بازی_پرتاپ_حلقه
3⃣ زدن به هدف در #بولينگ.
4⃣ حمل #ليوان آب پر. دانش آموز باید سعی کند آب لیوان نریزد. در مراحل بعد مسیر مشکل تر می شود و باید از جایی بالا رفته یا پایین بیاید.
5⃣ حمل #توپ با قاشق يا راكت. مانند تمرین قبل
6⃣ خاموش كردن شمع با تفنگ #آبي. دانش آموز یا کودک باید شعله شمع را با تفنگ هدف گرفته و آن را خاموش کند.
7⃣ کار با #موس کامپیوتر: از دانش آموز یا کودک می خواهیم در محیط های مختلف با موس کار کند.
8⃣ بازی #هشيار و بيدار. دانش آموز باید بدون خوردن به میله حلقه را از میله بگذراند تا لامپ دستگاه روشن نشود.
9⃣ یافتن #شباهت ها و #تفاوت ها بین دو یا چند تصویر(یا بازی با نرم افزار شباهت و تفاوتها)
🔟 یافتن اشکال #گم شده بین سایر اشکال یا تصاویر
🦋 #تربیت_فرزند 👇
🦋 🦋 🦋 🦋 🦋 به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#اصول_تربیت_دینی
جلسه بیست و نهم
اصل چهارم: #برقراری_ارتباط(6)
#موانع_برقراری_ارتباط(3)
8) نگرش منفی
مراد، نگرش منفي به مقدسات است، از طرف مخاطب باشد، يا از طرف مربي، عامل بر هم زدن ارتباط است. اگر مخاطب به مقدسات مربي و ارزشهاي او نگرش منفي داشته باشد و يا مربي براي مقدسات مخاطب و ارزشهاي او شأني قائل نباشد، ارتباط صورت نمي گيرد.
9) علت گذاری در رفتار(قضاوت عجولانه)
براي رفتار ديگران علتي را مشخص مي كنيم و رفتار ديگران را تفسير به راي مي كنيم؛ البته در اين گونه برداشت هاي شخصي، عقل و خرد به كار گرفته نمي شود؛ بلكه هوا و هوس برداشت هايمان را مديريت مي كند.
مثلاً: تو به خاطر فلاني اين كار را انجام دادي. می دونم واسه چی این کار را میکنی میخواهی لج کنی؟ میخواهی با این عملت نشان دهی که کسی هستی.
10) تعریف بي جا همراه با ارزیابی بعضی در مقابل تعریف دیگران از خود مقاومت نشان میدهند.مثلاً با اينكه کار را عالی انجام داده است؛ اما مقاومت نشان مي دهد و اين مقاومت در عكس العمل هايي كه نشان مي دهد، كاملاً مشهود است. مثلاً میگوید: میتوانم بهتر از این انجام دهم. کار من نبود. شانسی بود.
11) گفتگوی آمرانه و تحکمی:
بعضي عادت كرده اند كه دستور بدهند و اصرار دارند كه گفته هاي آنان انجام شود، در حالي كه اين اصرار و پافشاري عامل گسست ارتباط خواهد بود و از طرفي باعث بروز مخالفت و اخلال و خرابكاري خواهد شد.
يكي از موانع برقراري ارتباط اجبار و تحكم در رفتار و گفتار است. انسانها با توجه به نوع آفرينش (مختار و آزاد بودن)، اجبار و تحكم را، مگر در شرايطي خاص، برنمي تابند. خداوند متعال نيز در آيات فراواني انسانها را در انتخاب خود آزاد گذاشته و انتخاب مسير را بر آنها تحميل نمي كند؛ بلكه اين كار را خلاف خلقت مي¬داند:
(وَ عَلَى اللَّهِ قَصْدُ السَّبِيلِ وَ مِنْها جائِرٌ وَ لَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعِينَ ؛ و بر خداست كه راه است را به بندگان نشان دهد، اما بعضى از راهها بيراهه است و اگر خدا بخواهد همه شما را (به اجبار) هدايت مىكند (ولى اجبار سودى ندارد).»
(إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً ؛ ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد (و پذيرا گردد) يا كفران كن.»
امام علی علیه اسلام میفرماید: «شما زندگی وبقا را در این دنیا دوست دارید ومن نمیتوانم شما را به چیزی که دوست ندارید مجبور سازم. من کسی را به چیزی که اکراه دارد اجبار نمیکنم.»
اكراه، تحكم و اجبار، نه تنها در غالب اوقات بي فايده است؛ بلكه به عكس، مضراتي را نيز در پي دارد. از قبيل: تربیت نشدن، تضعیف عزت نفس، نفاق و دورویی، اقدام تلافی جویانه.
12) طرح سؤالهای زیاد و نامناسب(پرسشگری منفی)
يكي از موانع ارتباط، گير دادن به مخاطب با طرح سوالات زياد و نامناسب است كه بسياري از مخاطبان با شنيدن آن كلافه مي¬شوند. سؤال¬هايي از قبيل: کجا رفتی؟ چه کار کردی؟ چرا دیر کردی؟ چرا نیامدی؟
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#اصول_تربیت_دینی
جلسه سی ام
اصل چهارم: #برقراری_ارتباط(6)
#موانع_برقراری_ارتباط(3)
13) نصیحت و موعظه بیش از حد و بدون رعایت شرایط آن: انشاالله در روش های تربیت به آنها اشاره خواهیم کرد.
14) بیتفاوت بودن و اجتناب از نگرانیهای مخاطب
برخي در هنگام گفتگو با ديگران، با رفتار هاي متفاوت، بيتفاوتي خود را به مخاطب نشان مي دهند، ازجمله:
أ) منحرف ساختن مسیر بحث از طریق حواس پرتی فرد به مربی مراجعه میکند و میگوید: نمیدونی چقدر دلم گرفته است! مربی میگوید: آیا دیروز به فلان جا رفتی يا مي گويد من هم دلم گرفته بود و !!! .
ب) بحث منطقی برای متقاعد کردن، بدون در نظر گرفتن عوامل مثلاً: آقا! واقع بینانه فکر کن، اگه آن کار را نمیکردی! این حادثه رخ نمیداد.
چون بحث منطقی از حقائق خبر میدهد ، سرد و خشک و بیروح است. و با احساسات کاری ندارد، در حالی که طرف مقابل دارای احساسات و هیجانات است. الان هم احساساتی است، در نتیجه این دو با هم نمیسازد و حرف هاي شما را نوعي بيتفاوتي قلمداد مي¬كند و از شما دور مي شود.
ج) اطمینان آفرینیهای بی جا و بدون دلیل چون نمیخواهد مشکل فرد را بشنود و یا بپذیرد، با اطمینان دادن به او میخواهد حرف او را قطع کند. او فکر میکند خیلی گرفتار است ومشکل او با این حرفها حل نمیشود مربي مي¬گويد: آقا مشکلی نیست حل میشود.
15) بی عدالتی و تبعیض
بیعدالتی و فرق گذاشتن بینافراد، باعث دل زدگی فرد نسبت به ما میشود، همانگونه که فرزندان حضرت یعقوب از اینکه پدرشان یوسف را از دیگر فرزندان بیشتر دوست میداشت، تصميم به قتل حضرت يوسف گرفتند. بيعدالتي در رفتار آثار مخربي دارد، از جمله:
الف: احساس حقارت ب: ایجاد حسادت ج: ایجاد دشمنی د:بدآموزی و الگوبرداری منفی
16) جر و بحث و مراء
امام علی علیه السلام فرمود: «اَلْمِراءُ بَذْرُ الشَّرِ ؛ جر و بحث بذر بدیهاست.»
و باز فرمود: «محور لجاجت، و جر و بحث زیاد است.»
جر و بحث كردن آثار مخرب فراواني دارد از جمله:
أ)از بین رفتن آبرو ومروت انسان امام صادق فرمود: «هرکس با مردم به نزاع بپردازد، مروتش از بین می رود.»
ب)همراه شدن با نادانان و تباه ساختن برادران:
امام علي علیه السلام در وصيتي به «كميل ابن زياد نخعي» مي فرمايد:
«يا كُمَيْلُ! إِيَّاكَ وَ الْمِرَاءَ فَإِنَّكَ تُغْرِي بِنَفْسِكَ السُّفَهَاءَ إِذَا فَعَلْتَ وَ تُفْسِدُ الْإِخَاءَ ؛ اى كميل از جدال بپرهيز؛ زيرا خود را به نادانان مىچسبانى و برادران را تباه ميكنى.»
ج)ایجاد دشمنی
نصیحت حضرت سلیمان به فرزندش: «قالَ سُلَيْمَانُ بْنُ دَاوُدَ ع لِابْنِهِ: يَا بُنَيَّ! إِيَّاكَ وَ الْمِرَاءَ فَإِنَّهُ لَيْسَتْ فِيهِ مَنْفَعَةٌ وَ هُوَ يُهَيِّجُ بَيْنَ الْإِخْوَانِ الْعَدَاوَة ؛ پسرم! از جدال بپرهیز؛ زیرا هیچ نفعی درآن نیست؛ بلکه میان برادران دشمنی ایجاد میکند.»
د)نفاق و دورویی:
پیامبر اکرم فرمود: «إِيَّاكُمْ وَ الْمِرَاءَ وَ الْخُصُومَةَ فَإِنَّهُمَا يُمْرِضَانِ الْقُلُوبَ عَلَى الْإِخْوَانِ وَ يَنْبُتُ عَلَيْهِمَا النِّفَاق؛ از جدال ودشمنی بپرهیزید؛ چراکه این دو قلوب انسانها را نسبت به برادران خود بیمار میکند و نفاق را در آنها میرویاند.»
17) خجالت دادن مخاطب
بعضی فکر میکنند کاری انجام دهند که فرد خجالت بکشد، در حالیکه به خجالت کشاندن مخاطب عامل به هم خوردن ارتباط خواهد شد و فرد را نسبت به شما بدبین خواهد کرد.
علی علیه اسلام می فرماید: «هرگاه شخص مؤمن برادرش را خجالت دهد، از او جدا شده است.»
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#اصول_تربیت_دینی
جلسه سی یکم
اصل پنجم: #محبت_و_مهربانی
انسان تشنة محبت است. انسانها هم خود را دوست دارند و هم دوست دارند که محبوب دیگران قرار بگیرند. محبوبیت چیزی است که اثر متقابل دارد. کسی که دیگران را دوست نداشته باشد، نمی تواند در آنها اثر بگذارد؛ چون فرد مقابل هم به او علاقةمند نخواهد بود و با او ارتباط برقرار نمی کند. محبت است که عامل پیوند و همبستگی میان انسان هاست و در تربیت دینی مهمترین مسئله، برقراری ارتباط محبت آمیز با مخاطبان است. انسان اسیر محبت و محتوم آن است، تا جایی که گفته اند: «ألإنسان عبید الإحسان» اظهار محبت می¬تواند انسان را تا مرز بندگی پیش ببرد.
دل که در كوی عشق نبود، حفرة تنگ است و بس
بی محبت یک جهان هم یک نفس تنگ است وبس
چنانچه مولوی می گوید:
از محبت تلخ ها شیرین میشود
از محبت مسها زرین میشود
ازمحبـت سـرکهها مـل میشود
از محبـت مـرده زنـده مـی شود
با مرور اجمالی به سیرة پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم درمی یابیم بیشترین چیزی که آن حضرت در امر تربیت بهره می بردند، محبت و مهربانی نسبت به مردم بود.
به طوری که خداوند در قرآن کریم میفرماید: اگراین ویژگی مثبت پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم یعنی محبت و مهربانی او نسبت به مردم نبود، مردم از دور او پراکنده می¬شدند:.
(فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ)؛ به سبب رحمت خداست كه تو با آنها اين چنين خوشخوى و مهربان هستى. اگر تندخو و سختدل مىبودى از گرد تو پراكنده مىشدند».
مولوی در مثنوی معنوی آورده است:
او به تیغ حلم چندین حلـق را
واخرید از تیغ و چندین خلـق را
تیـغ حلـم از تیـغ آهـن تیزتر
بـل زصد لشـکر ظفـر انـگیزتر
شهید مطهری در کتاب «جاذبه و دافعه علی علیه اسلام » می نویسد: «نیروی محبت از نظر اجتماعی، نیرویی عظیم و مؤثر است و بهترین اجتماع، آن اجتماعی است که با نیروی محبت اداره شود. محبت زعیم و زمامدار به مردم، و محبت و ارادت مردم به زعیم و زمامدار، علاقه و محبت زمامدار عامل بزرگی برای ثبات و ادامة حیات حکومت است. تا عامل محبت نباشد، رهبر نمیتواند ویا بسیار دشوار است که اجتماعی را رهبری کند و مردم را افرادی منضبط و قانونی تربیت کند؛ و لو اینکه عدالت و مساوات را در آن اجتماع برقرار کند.»
امام علیعلیه اسلام میفرماید: «مَنْ تَأَلَّفَ النَّاسَ أَحَبُّوه ؛ کسی که با مردم الفت گیرد، مردم دوستش میدارند».
آدمها با کسانی ارتباط برقرار میکنند و به کسانی علاقةمند میشوند که آنها را دوست داشته باشند. ساختار آفرینش انسان این گونه است که به کسانی رو می آورند که دل شان مملو از محبت و مهربانی باشد.
امام علی علیه اسلام میفرماید: «قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْه؛ دل¬های آدمیان وحشی است، پس هرکس بدان الفت ورزد بدو رو میکند.»
محبت، اطاعت می آورد و اطاعت تسلیم. و در تسلیم، مربی و مبلّغ به آن اهدافی که در تربیت در نظر دارد، خواهد رسید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم میفرماید: «اَلْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَ؛ انسان با کسی است که او را دوست داشته باشد».
تذکر: محبت اکسیری است برای جذب، هدایت و تربیت؛ اما باید دقت کرد که از حد اعتدال خارج نگردد. نه از حد نرمال بگذرد و به افراط برسد، و نه آن قدر کم شود که به تفریط بیانجامد؛ زیرا هر دو نوع مضر هستند و آسیبهای جبرانناپذیری را برای متربی و مربی به بار میآورند.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#اصول_تربیت_دینی
جلسه سی دوم
اصل ششم : #رعايت_تدريج در تربیت
در تربیت ديني بايد اندك اندك و آهسته آهسته پيش رفت و نبايد انتظار داشت مخاطب تمام مطالب و آموزه هاي ديني را يكجا دريافت كند. مربي بايد به اين نکته توجه داشته باشد که مخاطب ظرفيت خاصي دارد. از اين رو نمي توان یک دفعه متربی را تربیت کرد؛ بلکه بايد اصل تدريج در تربیت را رعايت نمود.
در این اصل بايد مطالب از آسان به سخت ارائة شوند و مقدمات در ابتدا و نتايج آن در انتها بيان گردد. در اسلام نمونة¬های زیادی وجود دارد؛ از جمله در بحث شراب:
1 - در ابتدا به عنوان نوشابة نامطلوب معرفی می¬شود:
(وَ مِنْ ثَمَراتِ النَّخِيلِ وَ الْأَعْنابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَراً)
2 - سپس از نماز در حال مستی نهی شد:
(لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى)
2- سپس به زیان هایی اشاره شده که از منفعتش بیشتر است:
(يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاس)
3- بعد آن را به عنوان عنصری پلید، شیطانی نهی و حرام معرفی میکند:
(يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ)
حتی تدریجی بودن نزول آیات قرآن به خاطر بلوغ و رشد استعداد مردم بوده که تلقی معارف اعتقادی و احکام فرعی وعملی آن است.
(وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلاً؛ «و قرآنی که آیاتش را از هم جدا کردیم تا آن را با درنگ بر مردم بخوانی و آن را به تدریج نازل کردیم.»
پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر همين اساس رفتار مي ردند؛ به طور مثال: در ابتدای بعثت فقط فرمودند: «قُولُوا لا اُلهَ اِلّا اللهَ تُفْلِحُوا» و یا برای تعلیم اصحاب در باب حفظ قرآن به صورت 10 آيه10 آيه تعلیم میدادند و تا زماني که آن ده آيه را به درستي فرا نمي گرفتند و به آنها عمل نمي¬کردند، به ده آية بعدی نمي پرداختند.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#اصول_تربیت_دینی
جلسه سی سوم
اصل هفتم: #مداومت و #تکرار
در اسلام تربیت امری است که باید تداوم و استمرار داشته باشد.چنانچه در روایت معروف و مشهور نبوی آمده است: «اُطْلُبُ الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ اِلی الَّحَدِ» بنابراین وظیفة مربیان بسیار سنگین است و به هر میزان که از تربیت دادن مخاطبان خود دور شوند، به همان اندازه مخاطبان از آموزه های دینی فاصله می گیرند؛ لذا در روایات تربیت دینی و حقایق دینی را مختص به دورهای خاص و یا مکان و زمان خاصی ندانسته بلکه تأکید نموده¬اند که باید در تمام عمر و همة حالات تداوم داشته باشد.
اصل هشتم: محسوس و ملموس نمودن مباحث
از آنجا که در يادگيري مخاطب، بيشتر از هر چيز حواس ظاهري او تأثیر دارد و با كمك اين حواس مطالب را دريافت مي كند و هم چنين با توجه به انتزاعي بودن مطالب ديني، بايد سعي شود مفاهيم و آموزه هاي ذهني و نظري تا حد ممكن براي او محسوس و ملموس شود تا بهتر بتواند اين مفاهيم و آموزه ها را درک کند.
در اين موارد مربی بايد تلاش کند مطالب ذهني و انتزاعي را با استفاده ازروش هاي ملموس و محسوس مانند: تشبيه، طراحي، نمايش و ابزارهاي کمک آموزشي عيني کند تا درك آن براي مخاطب سريع تر و بهتر اتفاق بيفتد. این شیوه هم در قرآن آمده و هم در سیرة اهلبیت علیه السلام مرسوم بوده است، به طوریکه آیات تشبیهی و تمثیلی در قرآن به وفور آمده است و در کلام، سیرة اهلبیت علیهم اسلام به کرّارت دیده شده آنها از تمثیل و تشبیه و .... استفاده نموده اند.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
انسان ها نیاز به تأیید دارند و ما باید تأییدشان کنیم. هر عملی که کودک انجام می دهد باید تأیید مثبت شود اما وقتی تشویق بی جا می کنیم و به خصوص بحث جایزه را مطرح می کنیم این حفظ کردن ها الگوی کودک می شود وخلاقیت از بین می رود. و چون کودکان تشویق را دوست دارند مجدد همان کارهای قبلی را انجام می دهند تا تشویق شوند در اینجا اگر دایما تشویق کنیم کودک متوقف می شود.
بعد از یکی دوبار تشویق یک کار باید تشویق را متوقف کرد و به کودک فهماند که اگر تایید وتشویق والدین را می خواهد باید کارجدید انجام دهد و درمسیر رشد متوقف نشود .
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan