✅️ دوره های آموزشی (طرح ولایت) چیست؟
🔸️طرح ولایت دورهای است فشرده از مبانی اندیشه اسلامی که از سال ۱۳۷۵ به امر مقام معظم رهبری توسط آیت الله مصباح طراحی و از آن زمان برای گروههای مختلف دانشجویی، فعالان فرهنگی، اساتید دانشگاه، نخبگان، دبیران و مربیان، اجرا شد. اصل این دورهها بصورت حضوری و در قالب یک اردوی فشرده چهلروزه برگزار میشود و در آن مبانی اندیشه اسلامی در سطحی عمیقتر از آنچه افراد بطور معمول و در کلاسهای رسمی میآموزند و متناسب با سوالات و شبهاتی که در ذهن دارند، بطور نظاممند و با یک سیر کاملا منطقی با اشاره به کاربردهای آنها در زندگی، با پرهیز از مباحث پیچیده و به زبانی قابل فهم برای مخاطب غیر متخصص در فلسفه، کلام و عرفان، آموزش داده میشود.
🔹️این آموزشها به ترتیب، در قالب شش عنوان کلی معرفتشناسی، خداشناسی، انسانشناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست به ظرفیت هریک ۲ واحد درسی ارائه میشود. در شکل اردویی، فراگیران عموماً روزانه ۳ کلاس یک ساعت و نیم دارند و یک جلسه در روز را هم به مباحثه یا مباحث فرهنگی و بصیرتی که بصورت سخنرانی عمومی ارائه میشود میگذرانند. در ضمن دوره، چند برنامه ورزشی، تفریحی و زیارتی هم دارند. هر کتاب در ۱۴ جلسه درسی ارائه میشود و عموماً دو کتاب همزمان تدریس میشود و با اتمام دو کتاب، از آنها آزمون به عمل میآید و سپس دو کتاب دیگر تدریس میشود و همینطور.
🌿 #طرح_ولایت
📱 @mesbahyazdi_ir
━━💠🍃🌸🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال طرح ولایت طلاب در ایتا:
🆔 @tarhe_velayat_tollab
لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @T_Velayat_T
17.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 مذاکره معرفت شناسی
✅ چگونه می توانیم بگوییم تصدیق وجدانی یقینی است... ؟
👤 حجت الاسلام دکتر مجتبی مصباح
📚 #معرفت_شناسی
💠 به #کانال_رسمی_طرح_ولایت موسسه
آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بپیوندید:
📱@maab_iki
━━💠🍃🌸🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال طرح ولایت طلاب در ایتا:
🆔 @tarhe_velayat_tollab
لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @T_Velayat_T
راهکارِ مغرور نشدن در عبادت
آیت الله مصباح یزدی (قدس سره):
🔸️به امام سجاد علیهالسلام عرض کردند: آقا! چه قدر عبادت میکنید؟ خدا شما را معصوم قرار داده است؛ این همه عبادت و اشک برای چیست؟ حضرت فرمودند: اگر عبادت جدم علی علیهالسلام را میدیدید چه میگفتید؟
🔹️...برای اینکه عبادات خودمان را کم ببینیم، باید مقایسهای با عبادات بندگان خوب و خالص خدا کنیم و ببینیم ایشان از لحاظ کمیت و کیفیت چه عبادتهایی میکردند؛ آن وقت شرمنده میشویم.
۱۳۹۰/۰۵/۱۷
#امام_سجاد
📱 @mesbahyazdi_ir
━━💠🍃🌸🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال طرح ولایت طلاب در ایتا:
🆔 @tarhe_velayat_tollab
لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @T_Velayat_T
💎 ماه شعبان یک فرصت استثنایی است؟
🔺️بیانات آیت الله مصباح یزدی در اهتمام به ماه شعبان
۱۳۹۷/۰۲/۰۲
📥 جهت دانلود فایل pdf و با کیفیت
#شعبان
#رشته_استوری
📱 @mesbahyazdi_ir
📸#عکس_نوشت | دعا، ندا و نجوا
«وَاسْمَعْ دُعايى اِذا دَعَوْتُكَ وَاسْمَعْ نِدائى اِذا نادَيْتُكَ وَ اَقْبِلْ عَلَىَّ اِذا ناجَيْتُكَ؛»
« و بشنو دعايم را آنگاه كه تو را مىخوانم و بشنو ندايم را آنگاه كه تو را ندا مىكنم و رو به من بياور آنگاه كه با تو مناجات مىكنم.»
🔸️بين اين سه واژه تفاوتهايى وجود دارد:
«دعا» داراى معنايى گسترده است، يعنى با هر زبانى و به هر كيفيّتى صدا بزنند.
🔹️ولى ندا صدايى بلند و فريادگونه است؛ چه از راه دور، چه نزديك، ولى نه به قصد رساندن صدا به گوش طرف مقابل، بلكه با انگيزهاى مانند آرام شدن و تخليه روانى.
🔸️و نجوا به معناى حرف زدن خصوصى با كسى است به گونهاى كه ديگرى نمىتواند آن را بشنود. پس نجوا سخنى بين دو نفر است كه شخص سوم از شنيدن آن بىبهره است.
🔹️به عنوان مثال خداوند مىفرمايد: «وقتى كه بنده جز رضايت من هدفى نداشته باشد او را دوست مىدارم و در شبهاى تاريك و خلوتهاى روز با او مناجات مىكنم»؛ يعنى بنده مىفهمد خدا با او حرف مىزند، ولى هيچكس متوجّه چنين رابطهاى نمىگرد.
📚کتاب شکوه نجوا، ص۱۹ و ۲۰
#شرح_مناجات_شعبانیه ۴
💻 @mesbahyazdi_ir
🔴علامه مصباح؛ پدر «الهیات کاربردی شیعی» معاصر
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علیرغم تأکید منابع اولیه فکر شیعی بر نگاه کاربستی به بنیانهای اعتقادی، مع الاسف باید گفت که نگاه کاربستی به مباحث فلسفی و الهیاتی، از نگاههای مهجور در تاریخ فکر شیعی بوده است. «شرح این هجران و این خون جگر/ این زمان بگذار تا وقت دگر».
به اعتقاد این بنده کسی که برای نخستین بار در دوران معاصر چنین کار بزرگی را برعهده گرفت و به حق میتوان او را «پدر الهیات کاربردی معاصر شیعی» دانست، علامه مصباح یزدی(ره) بود. اگر با این عینک به مجموعه فعالیتهای ایشان نظر کنیم میتوان گفت که ایشان عمر علمی خود را مصروف ارائه یک مدل عالمانه و دقیق از الهیات کاربردی شیعی کرد. ابتدا مهمترین مبانی نظری و الهیاتی فکر شیعی را در قالب معرفتشناسی، هستیشناسی، خداشناسی، انسانشناسی، راه و راهنماشناسی، معادشناسی، و امامتشناسی عرضه کردند. درباره تکتک آنها کتابهای نوآورانهای تدوین و حتی دورههای آموزشی طراحی کردند. اما هرگز در این سطح نماندند؛ معرفتشناسی را صرفاً برای معرفتشناسی و انسانشناسی را صرفاً برای انسانشناسی نمیخواستند؛ حتی خودشناسی را صرفاً برای خودشناسی نمیخواستند بلکه «خودشناسی» را برای «خودسازی» میخواستند.
بلکه در مرحله بعد، دقیقاً با تکیه بر این بنیانهای الهیاتی و نظری فلسفههای مضافِ به رشتههای علوم انسانی را تدوین و طراحی کردند؛ مثل فلسفه اخلاق یا فلسفه ارزشها؛ فلسفه حقوق، فلسفه سیاست، فلسفه مدیریت، فلسفه روانشناسی و فلسفه تعلیم و تربیت. حتی دورههای آموزشی برای پارهای از این فلسفههای مضاف طراحی کرد؛ مثل دوره دکتری فلسفه اخلاق، دوره دکتری فلسفه تعلیم و تربیت؛ دوره دکتری فلسفه علوم اجتماعی و انسانی ، دوره دکتری فلسفه اقتصاد و امثال آن.
اما اقدامات ایشان در امتدادبخشی به مباحث الهیاتی و نظری در این حد باقی نماند؛ بلکه با تکیه بر آن بنیانهای نظری و فلسفههای مضافی مثل فلسفه اخلاق، نظام اخلاقی اسلامی و قرآنی را طراحی و تدوین کردند. یعنی به صورتی کاملاً منسجم و منطقی آن اندیشههای بنیادین را در دانش اخلاق هم امتداد دادند. با مطالعه و دقت در کتاب «اخلاق در قرآن» به جرأت میتوان گفت که ایشان نخستین اندیشمند اخلاقپژوهی است که توانستند بر اساس بنیانهای الهیاتی اسلامی دانش اخلاق اسلامی و قرآنی را پیریزی کنند. ایشان تصریح میکنند که اساساً اخلاق اسلامی هدفش اعتدال و تعدیل قوا نیست. چنین هدفی سازگار با انسانشناسی و اخلاقشناسی ارسطویی است؛ اما بر اساس انسانشناسی و اخلاقشناسی اسلامی هدف اخلاق را باید قرب الهی و عبودیت و خدایی شدن دانست.
#علامه_مصباح
#الهیات_کاربردی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹