🕋 #جرعههای_بندگی
🤲 #شرح_تعقیبات_نمازها
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📜 مباحث جلسه ۱۱ | شور خروج از نماز
🔖 (صفحه ۱)
🌺 اولین تعقیب مشترکه بیان شده در کتاب «مفاتیح الجنان» خالی از اعلام درخواست است. ترکیبی از ذکر و بیان معارف است؛ توجهی تام به خدای متعال دارد.
🌺 «لا إله إلا اللّٰه إله واحداً و نحن له مسلمون. لا إله الّا اللّٰه و لا نعبد إلّا ایاه، مخلصین له الدین و لو کره المشرکون. لا إله إلّا اللّٰه ربّنا و ربّ آبائنا الاوّلین. لا إله إلّا اللّٰه وحده وحده وحده...»
🌺 در برخی روایات، جایگاه این تعقیب پیش از تسبیحات حضرت زهرا سلاماللّٰهعلیها است.
🖇 درست است که همه جا آیه و نشانه خداست. اما حالات بندگان اهل دل در نماز و کمی پس از آن متفاوت است.
🖇 حقیقتاً حرف دل برخی در این هنگام «حالتی رفت که محراب به فریاد آمد» است.
🖇 فاصله گرفتن از نماز برای این بندگان سخت است. جدایی لیلی و مجنون سخت است و جانکاه. گویا این تعقیب برای این بندگان جاسازی شده است.
🖇 پس از غوطهور شدن در یاد خدای متعال بازگشت بهسوی خلق برای این بندگان با فشار همراه است. آری، وظیفه را باید انجام داد. کار باید کرد؛ درس باید خواند؛ با دیگران نشست و برخاست باید داشت؛ اما هیچکدام خلوت انس نماز نیست. نماز ارتباط تفصیلی با خداست. خیلی با ارتباط اجمالی که در دیگر لحظات است تفاوت دارد.
☘️ گویا باز هم باید گفت:
با مدعی مگوييد اســـــــرار عشـــــق و مســتی
تا بی خبــــــر بميــــــــرد در درد خودپرســـتی
☘️ آری، کاملاً طبیعی است کسی که تمام وجودش را غرق تماشای خدا نکرده باشد و یک نماز الاکلنگی بخواند چنین کششی را درک نکند. حتی ممکن است به دیگران خرده بگیرد. همچون کسی که تجربهای از دلدادگیهای دختر و پسر تازهعقدکرده را ندارد. کارش گیر دادن است.
☘️ باید به او گفت:
عاشــــق شــــو ار نه روزی کار جهان ســـــر آيد
🌸 خیلی از ما چون انس به حواس پنجگانه داریم با خروج از نماز راحت میشویم. تازه این حواس از بند اسارت داخل نماز آزاد میشوند.
🌸 خیلی از ما چون انس با عقلی که توان توجه به خدا دارد و دلی که گرفتار او میشود نداریم با خروج از نماز راحت میشویم. اما اهل خلوت اینچنین نیستند. آنها نیاز به جملاتی دارند برای تخلیه این فشار.
🌸 اگر این مطالب را شنیدید و خواستید این حالات را تجربه کنید و تر نشدید انکار نکنید. شاید برخی چشیده باشند...
🌸 مشغولیت برخی به صرف ادای صحیح حروف در نماز تقصیر خدا نیست. تو خود به کم قانع شدی. خرده نگیر...
🌸 آقا جان! مزه خیار با موز فرق میکند. کسی که تاکنون فقط خیار خورده نباید بر کسی که میگوید موز چیز دیگری است خرده بگیرد. بیا تو هم یک بار موز بخور، شاید تو هم...
🌸 برادرم! خواهرم! در اینگونه مسائل باید خودت برسی؛ باید خودت به جوش بیایی؛ باید خودت بچشی. با شنیدن تنها، درک و یقین به آنها حاصل نخواهد شد. اما پیش از آن انکار نکن... خودت را محروم نکن...
🍁 پیامبر گرامی اسلام، پس از انجام طواف، پیش از مشغول شدن به سعی صفا و مروه به اندازه خواندن سوره بقره بر روی کوه صفا نشستند. فقط و فقط مشغول تماشای خانه خدا شدند. به نظر شما این چیست؟ جز دلدادگی امر دیگری است؟
🍁 یکی از دستوراتی که برای این زمان بیان شده یادآوری همین عبارتهاست: «لا إله الّا اللّٰه إلهاً واحداً و نحن له مسلمون... آن موقع چه خبر است؟ جز دلدادگی امر دیگری است؟
🍁 عاشق شو ار نه روزی کار جهان سر آید
🍁 باور کنید سخت است. هم جدایی از نماز، هم جدایی از خانه خدا.
🔗 لا إله إلّا اللّٰه إله واحداً...
🔗 برادر من! خواهر من! برخی از ما هنوز خدا را نپرستیدیم.
🔗 پرستش چیست؟ من اگر شما را دوست داشته باشم شما را پرستیدم؟ اگر از رئیس اداره اطاعت کنم او را پرستیدم؟ من اگر خدمت پدر و مادر کنم آنها را پرستیدم؟ اگر زیارت امام رضا علیهالسلام مشرّف شوم یعنی امام او را پرستیدم؟
🔗 شهید مطهری پرستش را ابزاری برای تنظیم علاقه بین مخلوق و خالق معرفی کرده است. البته کمی جای حرف دارد...
🔗 خلاصه پرستش یعنی من نه، تو. هر چه هست تو. من و همه عالم به فدای تو. من و همه عالم نوکر تو. من و همه عالم شیفته تو.
🔗 پرستش یعنی خدایا! من را ول کن همه تو. پرستش یعنی مو نه دُنُم نه تُنُم. اما تو هم مُدُنی هم مُتُنی. بلکه بیش از این حرفها...
📌 و نحن له مسلمون
📌 اسلام یعنی چی؟ اسلام یعنی تسلیم. چه را میخواهی تسلیم کنی؟ رفتار را فقط؟ این که چیزی نیست. فکر را فقط؟ این که چیزی نیست. دل را؟ همه را به نام او میخواهی بزنی؟ زیبایی درخت به نام او؟ زیباییهای امام زمان روحی له الفداء به نام او؟ همه از اوست؟
📌 بابا! باید قربون صدقه محبوب بری تا فشار قلبی تخلیه شود. راه دیگری نیست.
🖇 ادامه دارد...
•┈┈••✾•🌸•✾••┈┈•
🆔 @tarighebandegi
🕋 #جرعههای_بندگی
🤲 #شرح_تعقیبات_نمازها
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📜 ادامه مباحث جلسه ۱۱ | شور خروج از نماز
🔖 (صفحه ۲)
🏵 عزیز من! خواهر من! برادر من! ولو یک عمر از بس مفاتیح را خواندی پاره شد. به خواندن زیاد نیست. باید یک کاری کنی که غرق محبت شوی. باید تلاش در محبت بکنی. ازاینرو در مستحبات گفتند اگر دلت همراهی نمیکند رهایش کن.
🏵 تعقیبات متنوع است. اگر هنوز شیدا نشدی از این تنوع برای همراهی دل بهره ببر. کسی که هنوز دلداده همسرش نشده اگر دائماً لباس تکراری ببیند زده میشود. مسیر دل همه جا یکسان است.
🏵 خودت را با پیران این وادی مقایسه نکن. مراعات دل خودت را بکن.
🏵 نگاه به خشک مقدسها هم نکن. آنان دل را کشتهاند. خدا رحم کند.
🌿 اِلهاً واحِداً...
🌿 مبادا جای خدا و چهارده نور پاک عوض شود!
🌿 لطفاً بر روی دو کلیدواژه «توکل» و «توسل» پژوهش کنید. فرق این دو در چیست؟ برخی آگاهانه یا ناآگاهانه جای این دو را تغییر دادهاند. ازاینرو این دلدادگیها به این شدت جای دیگر خرج میشود.
🌿 مراقب باشیم. غلو همیشه در کمین محب غیر خدا هست. خطر سقوط با حرکت در مرز غلو بسیار زیاد است.
🌿 در روایات ما بیشتر تعقیبات یاد مستقیم اهلبیت علیهمالسلام نیست. این حساب و کتابی دارد.
🌿 چهارده نور پاک خدا نیستند. آنها عباده المکرمین هستند. آنها مخلصین فی توحید اللّٰه هستند.
🌿 مبادا کیفیت زیارت برتر از کیفیت ارتباط با خدای متعال شود! در غیر این صورت بترس.
🌿 برخی با ادله، گزینشی کار میکنند. از ادلهای که یاد خدا در آن بیشتر و پررنگتر است کمتر بهرهمندند. دل هم تابع یاد بیشتر است. مشکل از ماست نه از ادله ما.
🌿 برخی، از میان دستورات عملی فقط با زیارت عاشورا، دعای توسل، دعای عهد، حدیث کساء، دعای ندبه و نهایتاً دعای کمیل آشنایند. در حالی که درصد یاد مستقیم خدای متعال در ادله ما بسیار بیشتر از یاد مستقیم چهارده نور پاک است. مراقب باشیم.
🌿 دود انتخاب خودسرانه به چشم خودمان میرود.
🌿 نه باید وهابی شد، نه باید چهارده نور پاک در دل از خدا جلو بزنند. هر دو خطرناکاند. امیرالمؤمنین فرمودند: دو دسته درباره من به هلاکت میرسند. «محبٌ غال و مبغضٌ عاد» غلو یعنی زیادهروی...
🌹 انسان به بیان قرآن کریم اکثر شیء جدلا است. به این زودیها زیر بار نمیرود. تکرار در این مسائل ضروری است.
🌹 آدمیزاد به این زودیها زیر بار نمیرود که همه را باید به او دهد.
🌹 آدمیزاد به این زودیها زیر بار نمیرود که عالم، عالم ما نیست. عالم، عالم اوست.
🌹 آدمیزاد به این زودیها زیر بار نمیرود که اصلاً ما در این دنیا آمدهایم که او را ببینیم. نیامدیم که بازی کنیم تا او ما را ببیند.
✨ آدمیزاد اگر کاملاً زیر بار رود خواهد گفت: «اللهم عجّل وفاتی» حضرت صدیقه طاهره سلاماللّٰهعلیها اعجوبه بندگی است. اعجوبه بندگی است. اعجوبه بندگی است. افسردگی و فشار اجتماعی هرگز ریشه این سخن نیست.
✨ تا توحید درست نشود حضرات معصومین را به خوبی نخواهیم شناخت. با توحید است که معرفت به معصومین کامل و محبت بیشتر بدون کوچکترین خطری خواهد شد.
✨ راه، همان است که امام صادق علیهالسلام برای نجات از فتنههای دوران غیبت آموختند. «اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم...» اول توحید، بعد نبوت، بعد معرفت حجت. ترتیب کاملاً دقیق است.
•┈┈••✾•🌸•✾••┈┈•
🆔 @tarighebandegi
نماز میعادگاه بندگی ۰۰۲ [کیفیت کم].mp3
9.95M
🦋 نماز، میعادگاه بندگی
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
🎧 جلسه ۲
📅 ۱۴۰۳٫۰۶٫۲۵
📿 معرفی کتابهایی درباره نماز
📿 رعایت حالت وعظ در کتاب آداب الصلاة امام خمینی (ره)
📿 رساله حقوق امام سجاد علیهالسلام نقطه آغازین مباحث نماز
📿 حق خدای متعال
📿 وعده تأمین دنیا و آخرت برای مخلصین در بندگی
📿 عبادتهای گسترده مرحم آیت الله بهجت حتی در زمان مرجعیت
📿 مسئولیت سنگین امام جماعت در جایگاهی هولناک
📿 نماز، حضور بنده سراسر نیاز در برابر سلطان عالم بی نیاز
📿 انتخاب پاکترین فرد به عنوان امام جماعت، توصیه نبی خاتم
📿 تأثیر مستقیم هر نماز در طراوت یا قساوت دل
#نماز_میعادگاه_بندگی
#طریق_بندگی
╭━━⊰❀•❀✧✦❀•❀⊱━━╮
🆔 @tarighebandegi
╰━━⊰❀•❀✧✦❀•❀⊱━━╯
💡 خدای منان را شاکریم که تاکنون ما را از مباحث معرفتی نابی که کمتر به آنها پرداخته میشود بهرهها داد. به فضل الهی با غوطهور شدن در منابع دسته اول دین و زانو زدن پای درس استاد بزرگوار حجتالاسلام مصلحی -زید عزّه- شالوده ساختمان باورهای ما بنایی نو و مستحکم پیدا کرد. اما پس از تنظیم صحیح فکر و باور، نوبت به بازسازی رفتار و اخلاق میرسد که ثمره آن باورها در میدان عمل است.
📕 در بخش ایمان و کفر از کتاب شریف #کافی، روایات ارزشمندی از حضرات معصومین -علیهمالسلام- به ما رسیده که از طرفی میتوانند سبک زندگی مؤمنانه را به ما آموزش دهند و از طرف دیگر شاخصهایی مطرح میشود برای سنجیدن و دستیابی به مرزهایی روشن؛ تا بنگریم آیا در زمره اهل ایمان هستیم یا خدای ناکرده در زمره اهل کفر و نفاق.
🔰 دایره ایمان و آثار عملی آن بسیار وسیع است و گاه کمر شکن. گویا فاصله برخی از ما با مؤمن حقیقی بسیار زیاد است. اما نباید شیطان، این دشمن مشترک همه انسانها، ما را به ناامیدی بکشاند. توصیه امیرمؤمنان -علیهالسلام- بسیار راهگشا است. «اگر بردبار نیستی، خود را به بردباری بنمای، زیرا کمتر کسیست که خود را به گروهی شبیه ساخت و مانند آنان نشد.»
💠 راه، آموختن و پافشاری بر بهکار بستن آموزهها است، و قله چشیدن شهد شیرین و بیهمتای زندگی مؤمنانه؛ در خلوت و در جلوت، در خانه و جامعه، مرد و زن، پیر و جوان. همه و همه جا.
👈 انشاءاللّٰه صوت جلسات به مرور در کانال #طریق_بندگی بارگذاری میگردد.
#حدیث_بندگی
#حجت_الاسلام_مصلحی
🆔 @tarighebandegi
☘☘☘☘☘☘☘
☘🍄🍄🍄🍄🍄
☘🍄☘☘☘
☘🍄☘🍄
☘🍄☘
☘🍄
☘
فهرست جلسات
حدیث بندگی
فهرست شماره ۱
📖 جلسه ۱ : نگاه کلی به عناوین کتاب ایمان و کفر
📖 جلسه ۲ : باب ۸۳ | بَابُ قَضَاءِ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ | روایت ۱
📖 جلسه ۳ : باب ۱ تا ۸ | روایات طینت | نگاه کلی
📖 جلسه ۴ : باب ۱ تا ۸ | روایات طینت | نگاه کلی
📖 جلسه ۵ : باب ۱ تا ۸ | روایات طینت | نگاه کلی ( دیدگاه امام خمینی در کتاب طلب و اراده )
📖 جلسه ۶ : باب ۱ تا ۸ | روایات طینت | نگاه کلی
📖 جلسه ۷ : باب ۱ | بَابُ طِينَةِ الْمُؤْمِنِ وَ الْكَافِرِ | روایت ۱ و ۲
📖 جلسه ۸ : باب ۱ | بَابُ طِينَةِ الْمُؤْمِنِ وَ الْكَافِرِ | روایت ۲
📖 جلسه ۹ : باب ۱ | بَابُ طِينَةِ الْمُؤْمِنِ وَ الْكَافِرِ | روایت ۳ و ۴ و ۵
📖 جلسه ۱۰ : باب ۱ | بَابُ طِينَةِ الْمُؤْمِنِ وَ الْكَافِرِ | روایت ۵
📖 جلسه ۱۱ : باب ۱ | بَابُ طِينَةِ الْمُؤْمِنِ وَ الْكَافِرِ | روایت ۶ و ۷
📖 جلسه ۱۲ : باب ۲ |بَابٌ آخَرُ مِنْهُ وَ فِيهِ زِيَادَةُ وُقُوعِ التَّكْلِيفِ الْأَوَّلِ | روایت ۱ تا ۳
📖 جلسه ۱۳ : باب ۳ | بَابٌ آخَرُ مِنْهُ | روایت ۱ و ۲
📖 جلسه ۱۴ : باب ۳ | بَابٌ آخَرُ مِنْهُ | روایت ۲
📖 جلسه ۱۵ : باب ۳ | بَابٌ آخَرُ مِنْهُ | روایت ۲
📖 جلسه ۱۶ : باب ۳ | بَابٌ آخَرُ مِنْهُ | روایت ۲ و ۳
📖 جلسه ۱۷ : باب ۳ | بَابٌ آخَرُ مِنْهُ | روایت ۳
📖 جلسه ۱۸ : باب ۴ | بَابُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَوَّلُ مَنْ أَجَابَ وَ أَقَرَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالرُّبُوبِيَّةِ | روایت ۱
📖 جلسه ۱۹ : باب ۴ | بَابُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَوَّلُ مَنْ أَجَابَ وَ أَقَرَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالرُّبُوبِيَّةِ | روایت ۲
📖 جلسه ۲۰ : باب ۴ | بَابُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَوَّلُ مَنْ أَجَابَ وَ أَقَرَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالرُّبُوبِيَّةِ | روایت ۲
📖 جلسه ۲۱ : باب ۴ | بَابُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَوَّلُ مَنْ أَجَابَ وَ أَقَرَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالرُّبُوبِيَّةِ | روایت ۳
📖 جلسه ۲۲ : باب ۵ | بَابُ كَيْفَ أَجَابُوا وَ هُمْ ذَرٌّ | باب ۶ | بَابُ فِطْرَةِ الْخَلْقِ عَلَى التَّوْحِيدِ | روایت ۱ تا ۵
📖 جلسه ۲۳ : باب ۶ | بَابُ فِطْرَةِ الْخَلْقِ عَلَى التَّوْحِيدِ | نگاه کلی
📖 جلسه ۲۴ : باب ۶ | بَابُ فِطْرَةِ الْخَلْقِ عَلَى التَّوْحِيدِ | نگاه کلی
📖 جلسه ۲۵ : باب ۶ | بَابُ فِطْرَةِ الْخَلْقِ عَلَى التَّوْحِيدِ | نگاه کلی
📖 جلسه ۲۶ : باب ۶ | بَابُ فِطْرَةِ الْخَلْقِ عَلَى التَّوْحِيدِ | نگاه کلی
📖 جلسه ۲۷ : باب ۶ | بَابُ فِطْرَةِ الْخَلْقِ عَلَى التَّوْحِيدِ | نگاه کلی
📖 جلسه ۲۸ : باب ۶ | بَابُ فِطْرَةِ الْخَلْقِ عَلَى التَّوْحِيدِ | نگاه کلی
📖 جلسه ۲۹ : باب ۶ | بَابُ فِطْرَةِ الْخَلْقِ عَلَى التَّوْحِيدِ | نگاه کلی
📖 جلسه ۳۰ : باب ۶ | بَابُ فِطْرَةِ الْخَلْقِ عَلَى التَّوْحِيدِ | نگاه کلی | باب ۳ | بَابٌ آخَرُ مِنْهُ | روایت ۱
📖 جلسه ۳۱ : باب ۶ | بَابُ فِطْرَةِ الْخَلْقِ عَلَى التَّوْحِيدِ | نگاه کلی
📖 جلسه ۳۲ : باب ۶ | بَابُ فِطْرَةِ الْخَلْقِ عَلَى التَّوْحِيدِ | روایت ۱ تا ۵
📖 جلسه ۳۳ : باب ۶ | بَابُ فِطْرَةِ الْخَلْقِ عَلَى التَّوْحِيدِ | روایت ۱ تا ۵
📖 جلسه ۳۴ : باب ۶ | بَابُ فِطْرَةِ الْخَلْقِ عَلَى التَّوْحِيدِ | روایت ۴ و ۵
📖 جلسه ۳۵ : باب ۷ | بَابُ كَوْنِ الْمُؤْمِنِ فِي صُلْبِ الْكَافِرِ | روایت ۱ و ۲ | باب ۸ | بَابُ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَخْلُقَ الْمُؤْمِنَ | باب ۱ تا ۸ | روایات طینت و فطرت | نگاه کلی
📖 جلسه ۳۶ : باب ۷ | بَابُ كَوْنِ الْمُؤْمِنِ فِي صُلْبِ الْكَافِرِ | روایت ۱ و ۲ | باب ۸ | بَابُ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَخْلُقَ الْمُؤْمِنَ
📖 جلسه ۳۷ : باب ۱ تا ۸ | روایات طینت و فطرت | نگاه کلی
📖 جلسه ۳۸ : باب ۹ تا ۱۱ | روایات اسلام و ایمان | نگاه کلی
📖 جلسه ۳۹ : باب ۹ | بَابٌ فِي أَنَّ الصِّبْغَةَ هِيَ الْإِسْلَامُ | نگاه کلی
📖 جلسه ۴۰ : باب ۹ | بَابٌ فِي أَنَّ الصِّبْغَةَ هِيَ الْإِسْلَامُ | نگاه کلی | باب ۱۰ | بَابٌ فِي أَنَّ السَّكِينَةَ هِيَ الْإِيمَانُ | نگاه کلی
📖 جلسه ۴۱ : باب ۱۰ | بَابٌ فِي أَنَّ السَّكِينَةَ هِيَ الْإِيمَانُ | نگاه کلی
📖 جلسه ۴۲ : باب ۱۰ | بَابٌ فِي أَنَّ السَّكِينَةَ هِيَ الْإِيمَانُ | نگاه کلی
📖 جلسه ۴۳ : باب ۱۰ | بَابٌ فِي أَنَّ السَّكِينَةَ هِيَ الْإِيمَانُ | نگاه کلی
📖 جلسه ۴۴ : باب ۱۰ | بَابٌ فِي أَنَّ السَّكِينَةَ هِيَ الْإِيمَانُ | نگاه کلی
📖 جلسه ۴۵ : باب ۱۰ | بَابٌ فِي أَنَّ السَّكِينَةَ هِيَ الْإِيمَانُ | روایت ۱ تا ۵
📖 جلسه ۴۶ : باب ۱۰ | بَابٌ فِي أَنَّ السَّكِينَةَ هِيَ الْإِيمَانُ | نگاه کلی | باب ۱۱ | بَابُ الْإِخْلَاصِ | روایت ۱ تا ۶
💢ادامه#فهرست 👇👇👇
❄️✨❄️✨❄️✨❄️✨❄️✨
☘☘☘☘☘☘☘
☘🍄🍄🍄🍄🍄
☘🍄☘☘☘
☘🍄☘🍄
☘🍄☘
☘🍄
☘
فهرست جلسات
حدیث بندگی
فهرست شماره ۲
📖 جلسه ۴۷ : باب ۱۱ | بَابُ الْإِخْلَاصِ | نگاه کلی و روایت ۱ تا ۶
📖 جلسه ۴۸ : باب ۱۱ | بَابُ الْإِخْلَاصِ | نگاه کلی و روایت ۱ تا ۶
📖 جلسه ۴۹ : باب ۱۱ | بَابُ الْإِخْلَاصِ | نگاه کلی و روایت ۱
📖 جلسه ۵۰ : باب ۱۱ | بَابُ الْإِخْلَاصِ | روایت ۲
📖 جلسه ۵۱ : باب ۱۱ | بَابُ الْإِخْلَاصِ | نگاه کلی
📖 جلسه ۵۲ : باب ۱۱ | بَابُ الْإِخْلَاصِ | روایت ۲
📖 جلسه ۵۳ : باب ۱۱ | بَابُ الْإِخْلَاصِ | روایت ۲ و ۳
#فهرست
❄️✨❄️✨❄️✨❄️✨❄️✨
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔊 دانلود سخنرانی حجت الاسلام #مصلحی (دام عزه)
📝 « #حدیث_بندگی »
📅 شهریور ١۴۰۳ (ربیع الاول ١۴۴۶) - قم
#اصول_کافی
🎧 در حال برگزاری
@tarighebandegi
حدیث بندگی ۰۰۱ [کیفیت کم].mp3
12.87M
📕 #حدیث_بندگی
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📖 #اصول_کافی
📋 کتاب الایمان و الکفر
🏷 نگاه کلی به عناوین کتاب ایمان و کفر
🎧 جلسه ۱
📅 ۱۴۰۳٫۰۶٫۲۰
🔮 نظم و ترتیب اعجاب انگیز ابواب کتاب ایمان و کفر
🔮 اول توحید، توکل، حسن ظن به خدا و... سپس احترام به پدر و مادر، غیبت، بهتان و...
🔮 حل تمام معضلات فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی با دلدادن به روایات کتاب ایمان و کفر و بهکار بستن آنها
🔮 آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم!
#طریق_بندگی
┄┅┅ ✨❀🌺❀✨ ┅┅┄
🆔 @tarighebandegi
جرعههای بندگی ۰۱۲ [کیفیت کم].mp3
11.33M
🕋 #جرعههای_بندگی
🤲 #شرح_تعقیبات_نمازها
🎧 جلسه ۱۲ | شور خروج از نماز (۳)
📅 ۱۴۰۰٫۰۴٫۲۴
🔖 پردهبرداری از راز دستیافتنی حج در نماز دهه اول ذی الحجة
🔖 حج، کلید شیدایی همیشگی
🔖 حضرت موسی ساخته شده برای خود خدا و ما هم...
🔖 چه شور وداعی است وداع با خانه خدا پیش از آغاز سعی صفا و مروه!
🔖 پیرمرد رِند و پیامبری رِندتر!
#طریق_بندگی
┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄
🆔 @tarighebandegi
🕋 #جرعههای_بندگی
🤲 #شرح_تعقیبات_نمازها
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📜 مباحث جلسه ۱۲ | شور خروج از نماز
🔖 (صفحه ۱)
🌺 اگر از شور خروج از نماز و سختی وداع آن میگوییم خوب است در این ایّام حجّ از شیدایی وداع خانه خدا بگوییم. آن هم نه وداعِ وداع؛ بلکه داغی به هنگام جدایی از خانه و مطاف به اندازه رفتن برای سعی بین صفا مروه. همین.
🌺 و واعَدْنا مُوسى ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً... چه دستور زیبایی! اگر از خانهاش دوری اما خودش نزدیک است. محروم نباش. این شبها رو به قبله شو و بخوان...
🌺 لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ إِلهاً واحِداً وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ. لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَا نَعْبُدُ إِلَّا إِيَّاه... چه تعقیب دلنوازی! خودت را راحت کن. در تعریف و تمجیدش غرق شو.
🌺 دعای بیستم صحیفه که جمع ما به تازگی به آن مشغول شده، انسان را از بلوغ بندگی عبور داده و به تمنای شیفتگی و شیدایی میرساند.
🌺 خواهر من! برادر من! خیلی دین زیبایی داریم. تمام وجودت را مشغول خدای متعال میکند. کافی است همراه شوی.
🖇 نماز دهه اول ماه ذیالحجة برای مشارکت با پاداش حاجیان جاسازی شده. مگر قرار است چه گیر حاجی بیاید؟
🖇 ثواب، دام گیر انداختن است. اصل ماجرا چیست؟
🖇 واژه حج به معنای «قصد» است. حاجیان قصد کردند. احرام بستند. به ظاهر از تمام تعلقات دنیا کنده شدند؛ از زیباییشان؛ از لباسشان؛ از خانهشان؛ از همسر و خانوادهشان؛ حتی از شغلشان. از هرآنچه بویی از اداره زندگی دنیا دارد. از همه کندهاند. قرار است این کندن به کجا ختم شود؟
🖇 مقصد جز اوست؟ مقصد جز شیفتگی و شیدایی در یاد اوست؟ مقصد، جز جنون و رسیدن به نقطه اوج پرستش است؟
🖇 عزیزان! حج، برای شیدایی است. ازاینرو در ماه مبارک حضرات معصومین بارها درخواست حج را مطرح میکردند. جایی بهتر از آنجا برای شیدایی نیست. در آنجا هیچ حجاب و مانعی نیست. توحید خالص است.
🖇 همچون مسجد مقدس جمکران که به یاد امام زمان روحی له الفداء آمدیم، اما رَکَب خوردیم. مکان که مسجد است و خانه خدا. عمل که نماز است و میعادگاه خدا. ذکر هم که تکرار ایاك نعبد و ایاك نستعین است و دو رکن بندگی خدا. صلوات هم که در سجده است و درخواست از خدا در بهترین حالت بندگی.
☘️ بهترین دلیل بر ممکن بودن هر پدیدهای، وقوع یک بار آن است. وَ واعَدْنا یعنی برخی امور شدنی است. اگر برای موسی شد، برای تو هم شدنی است.
☘️ خدایا! کی نوبت ما میرسد؟ خدایا! دلم را شیدایی کن؛ جذب خودت کن.
☘️ خدایا! مگر به موسی نگفتی «وَ اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسی»؟ مرا برای چه ساختهای؟ برای مال؟ برای زن و فرزند؟ برای کار؟ برای چه؟ مرا هم برای خودت بساز.
در کوی نیکنامی ما را گذر ندادند
گر تو نمیپسندی تغییر کن قضـا را
☘️ برادر من! خواهر من! حج برای شیدایی است. برخی در حج به وعدههایی رسیدند. برخی از سوختن و ساختن دوری رسیدند. جا نمانیم!
تا کی به تمنـــــــای وصـــــال تو یگانه
اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه
خواهد به سر آید غم هجـران تو یا نه
ای تیر غمت را دل عشــــاق را نشانه
🖇 ادامه دارد...
•┈┈••✾•🌸•✾••┈┈•
🆔 @tarighebandegi