eitaa logo
تاریخ فردا
275 دنبال‌کننده
671 عکس
332 ویدیو
35 فایل
تاریخ فردا هر تاریخی با «عهدی» پدید می‌آید و تاریخ فردا، تاریخ انعقاد عهد جمعی و قلبی است با ساحت قدسی حضرت ولی‌الله‌الاعظم، مهدی موعود(عج). فراروی شما پنجره‌ای است رو به تاریخ فردا، از مسیر قلم «استاد اسماعیل شفیعی سروستانی» www.mouood.org
مشاهده در ایتا
دانلود
1️⃣5️⃣ 🔘 چگونگی میلاد موعودهای سه گانه زرتشت 🔹 هاشم رضی در کتاب «سوشیانت (موعود و پیامبر آخرالزّمان مزدیسنان زرتشتی)» به تفصیل کیفیت انعقاد نطفه هر یک از موعودهای سه گانه را در نقطه عطف های هر یک از هزاره ها بیان کرده است. شایان ذکر است که آخرین سه هزار سال از ادوار چهارگانه تاریخ زرتشتی، به ترتیب زرتشت و در آخرین هر یک از هزاره ها، هوشیدر، هوشیدرماه و سوشیانس پا به عرصه وجود می گذارند. 🔹 هوشیدر: سی سال به پایان سده دهم از هزاره چهارم، یعنی هزاره زرتشت، دوشیزه ای پانزده ساله به نام نامی پد در آب کیانسه می نشیند و از آن می خورد و بارور می شود و کودکی را که در دین، هوشیدر گفته شده است، به جهان می آورد... زادن او (هوشیدر) با آشوب هایی همراه است... 🔹 هوشیدر به سی سالگی می رسد و هزاره پنجم که به نام هزاره هوشیدر نامیده می شود، آغاز می گردد. خورشید ده روز در میان آسمان می ایستد و بر همگان روشن می شود که امری شگفت و پدیده ای غیرمنتظره واقع شده است... وقتی که مرد سی ساله شود،... هوشیدر، پیامبر دین مزدیسنی و به انجام رساننده همان وظیفه ای است که پیش از او به پدرش زردشت واگذار شده بود: 🔹 پس هزاره پنجم هوشیدران بن بود (آغاز شود) هوشیدر زردشتان نمودار [دین] و پیامبر راست از [سوی] هرمزد آید چنان که زردشت [دین] آورد او نیز دین آورد و رواج دهد. او پاک سازی دین را برعهده می گیرد و برای رسیدن به این هدف بر مبنای هاتمانسری (احکام و قوانین دو جهان) کار می راند... 🔹 «زراتشت نامه»، اثر زرتشت بهرام پژدو سلسله وقایع را تا ظهور اوّلین منجی، یعنی هوشیدر پی گرفته و با به ثمر رسیدن همه رادمردی های یاران دین بهی و بر تخت نشستن بهرام ورجاوند و بسته شدن دفتر کین جویان، به ستایش پروردگار مشغول آمده و زراتشت نامه را به پایان می برد. 📚 📚 @tarikh_farda
1️⃣4️⃣ ⭕️ بشارت به موعود در کتاب زکریا 🔺در کتاب زکریای نبی، درباره بشارت ظهور منجی عالم آمده است: اینک روز خداوند می آید؛ غنیمت تو در میانت تقسیم خواهد شد و جمیع امت ها را بر ضد اورشلیم برای جنگ جمع خواهم کرد و شهر را خواهند گرفت و خانه ها را تاراج خواهند نمود و زنان را بی عصمت خواهند کرد و نصف اهل شهر به اسیری خواهد رفت و بقیه قوم از شهر منقطع خواهند شد. 🔻 و خداوند بیرون آمده با آن قوم ها مقاتله خواهد نمود؛ چنان که در روز جنگ مقاتله نمود و در آخر آن روز، پاهای او بر کوه زیتون که از طرف مشرق به مقابل اورشلیم است, خواهد ایستاد و آن یک روز معروف خداوند خواهد بود و یَهوه (خدا) بر تمامی زمین پادشاه خواهد بود و در آن روز یَهوه واحد خواهد بود و اسم او واحد. 🔺 قاموس مقدس درباره این نبی مکرم(ع) می نویسد:... کتاب او با مقدمه تنبیه آمیزی شروع می شود و شش باب بعد از آن، دارای سلسله رؤیاهای متوالیه است که بیان زمان تجدید موعوده اسرائیل و هلاکت دشمنان قوم خدا و تائب شدن طوایف بت پرست و ظهور مسیح و افاضه شدن روح القدس و تأثیرات مقدمه آن و اهمیت و سلامتی تمسک به خدمت با امانت خدای عهد در آنها مذکور است. 🔻 در ارتباط با تأکیدات کتاب [زکریا] بر مکاشفه و آخرت شناسی، زکریا محاصره اورشلیم پیروزی ابتدایی دشمنان یهودا، دفاع خداوند از اورشلیم، داوری امت ها، تغییرات جغرافیایی یهودا، جشن عید خیمه ها در عصر پادشاهی مسیح و تقدس نهایی اورشلیم و ساکنان آن را پیش بینی می کند. 📚 @tarikh_farda
1️⃣6️⃣ 🔘 چگونگی میلاد موعودهای سه گانه زرتشت: هوشيدرماه 🔹 دومین منجی دین زرتشتی، هوشیدرماه سی سال مانده به پایان هزاره هوشیدر رخ می نماید. او نیز از نسل زرتشت است. بار آمده از نطفه زرتشت که در آب دریاچه کیانسه رها شده و تحت حفاظت 99999 نگهبان به ودیعه گذاشته شده بود تا از پس هزار سال موجد و باعث تولد نجات بخش های دین بهی باشد. 🔹 به رغم ظهور اولین منجی و اصلاحات اجتماعی و دینی، در پایان هزاره اش، اوضاع مردم در ایران زمین روی به پریشانی می گذارد. از این رو زمینه های ظهور دومین منجی فراهم می آید. در این هزاره است که ضحاک از بند رسته و با هم دستی دیوان کار و بار مردمان را به تباهی و سیه روزی می کشد. 🔹 [در منابع آمده است:] در هزاره هوشیدرماه نیکی فزونی می گیرد و شرایط برای ظهور سوشیانس آماده تر می شود؛ گرچه ضحاک از خواب برخواسته، از بند رها می شود و مردمان زیادی را هلاک می کند؛ اما مردم به لحاظ معنوی روزبه روز آماده تر می شوند: «هنگامی که از آن هزاره پنجاه و سه سال مانده، شیرینی و چربی در شیر و گیاه کامل شود که به سبب بی نیازی از گوشت، مردم گوشت خوردن را رها می کنند و خوراک ایشان شیر و گیاه خواهد بود. هنگامی که سه سال مانده است، شیر خوردن را نیز رها خواهند کرد و آشامیدنی و خوردنی ایشان آب و گیاه می شود.» 🔹 چنین برداشت می شود که دو منجی هوشیدر و هوشیدرماه با انجام اصلاحات، نقش زمینه سازان و مرتفع کنان موانع را در خود دارند و مأموریت آنها اصلاحگری کلی، فراگیر و ماندگار نیست. 📚 📚 @tarikh_farda
1️⃣5️⃣ ⭕️ کتاب صفنیا(ع) 🔺 لفظ صفنیا، یعنی مخفی شده توسط یهوه و او نهمین انبیای اصغر و پسر کوشی و محتمل است نوه حزقیای پادشاه باشد. تخمیناً در سال 430 ق.م.، یعنی در ابتدای سلطنت یوشیای پادشاه، قبل از آنکه اصلاحات آن پادشاه نیکو نهاد تکمیل گردد، به نبوت شروع نمود. 🔻 برخی پیش گویی های این نبی درباره رخدادهای آینده در فصل سوم از کتابش وارد شده است. ▪️ خداوند در اندرونش عادل است و بی انصافی نمی نماید. هر بامداد حکم خود را روشن می سازد و کوتاهی نمی کند؛ اما مرد ظالم حیا را نمی داند؛ ▪️ امت ها را منقطع ساخته ام که برج های ایشان خراب شده است و کوچه های ایشان را چنان ویران کرده ام که عبورکننده ای نباشد. شهرهای ایشان چنان منهدم گردیده است که نه انسانی و نه ساکنی باقی مانده است؛ ▪️ و گفتم: کاش که از من می ترسیدی و تأدیب را می پذیرفتی تا آنکه مسکن او معدوم نمی شد، موافق هر آنچه بر او تعیین نموده بودم؛ لیکن ایشان صبح زود برخاسته، اعمال خود را فاسد گردانیدند؛ ▪️ بنابراین خداوند می گوید: برای من منتظر باشید تا روزی که به جهت غارت برخیزم؛ زیرا که قصد من این است که امت ها را جمع نمایم و ممالک را فراهم آورم تا غضب خود و تمامی حدت خشم خویش را بر ایشان بریزم؛ زیرا که تمامی جهان به آتش غیرت من سوخته خواهد شد؛ ▪️ زیرا که در آن زمان، زبان پاک به امت ها باز خواهم داد تا جمیع ایشان اسم یهوه را بخوانند و به یک دل او را عبادت نمایند؛ ▪️ از ماورای نهرهای حَبَش پرستندگانم؛ یعنی دختر پراکندگانم هدیه ای برای من خواهد آورد؛ ▪️ در آن روز، از همه اعمالت که به من عصیان ورزیده ای، خجل نخواهی شد؛ زیرا که در آن زمان، آنانی را که از تکبر تو مسرورند، از میانت دور خواهم کرد و بار دیگر در کوه مقدس من تکبر نخواهی نمود. 📚 @tarikh_farda
1️⃣7️⃣ 🔘 چگونگی میلاد موعودهای سه گانه زرتشت: سوشیانس 🔹 سوشیانس، نام آورترین و آخرین منجی موعود آئین زرتشتی است که در آخرین هزاره و پس از هوشیدرماه رخ می نماید. منابع زرتشتی چنین گزارش کرده اند: 🔹 سی سال مانده به پایان دهمین سده از هزاره هوشیدر ماه، دوشیزه ای پانزده ساله به نام گواگ پد از نسل زردشت درون آب دریاچه کیانسه می شود و همانند مادر هوشیدر و هوشیدر ماه از نطفه زردتشت آبستن می شود. سوشیانس از این زن زاییده می شود. او نیز در سی سالگی با هرمزد و امشاسپندان به همپرسگی (دیدار) رسد و همانند زردشت از هرمزد دین بپذیرد و چون او به ترویچ آن پردازد: 🔹 «در آن هنگام، سوشیانس، پسر زردشت، به پیدایی رسد. سی شبانه روز خورشید به بالای آسمان بایستد. نخست از جهانیان مرده گشتاسب، پسر سام را برانگیزد (تا) بیوراسب را به گرز زند و کشد و از آفریدگان بازدارد. هزاره سوشیانس آغاز شود که هزاره او که تن کردار است، پنجاه و هفت سال بود.» علاوه بر گشتاسب، کی خسرو نیز به یاری سوشیانس می آید و بنا بر روایتی «در آن مدت پنجاه و هفت سال، کی خسرو فرمانروا و سوشیانس موبدان موبد است.» 🔹 سوشیانس، چهره ای است که مهم ترین رویداد در پایان تاریخ مقدس زرتشتی، یعنی فِرَش کرد (تسویه و تجدید) به او نسبت داده می شود. نبردی را که مزدا یا اورمزد در آغاز با اهریمن یا انگرمئینو شروع کرده بود، نهایتاً با دخالت دوباره اورمزد و امشاسپندان با پیروزی نیروهای راستی به پایان می رسد. 🔹 اما اینجا سوشیانس نقش محوری دارد. یشت کردن ها (دعا خواندن ها)ی او در نابودی دیوان مؤثر است و کارکردهای عمده ای، چون فرش کردسازی و رستاخیز متعلق به اوست. در دوره پنجاه و هفت ساله او، مردمان هرچه بیشتر به کردار مینوی نزدیک تر می شوند؛ به گونه ای که «هفده سال خوراک گیاه، سی سال خوراک آب و ده سال خوراک مینوی باشد.» 📚 📚 @tarikh_farda
الیگارشی حاخامی، تلمود و كابالا.m4a
79.99M
💎 کتاب صوتی 📖 تاریخ فرهنگی قبیلهٔ لعنت 💥 جلد چهارم: الیگارشی حاخامی، تلمود و کابالا 💥 کل کتاب (فصل‌های اول تا پنجم) ✍️ اسماعیل شفیعی سروستانی 🎙 راوی: علی الله‌دانه @tarikh_farda
1️⃣6️⃣ ⭕️کتاب حجی نبی(ع) 🔺 لفظ حجی، یعنی مسرور. او یکی از انبیای بنی اسرائیل بود و محتمل است که در رجعت نخستین بنی اسرائیل از بابل به همراهی زروبابل مراجعت نمود و در سال 520 ق.م. مسیح مطابق سال دوم سلطنت داریوش نبوءت می نمود... 🔻 نویسنده «دائره المعارف کتاب مقدس» می نویسد: در سال 538 ق.م. کوروش، پادشاه فارس، فاتح بابل با صدور حکمی به یهودیان اجازه داد تا به اورشلیم بازگشته و هیکل را بازسازی کنند. 🔺 تحت رهبری زروبابل در حدود 50000 یهودی به خانه بازگشت کرده و کار بر روی هیکل را آغاز کردند. موفقیت آنان باعث برانگیختن مخالفت سامری ها و سایر همسایگانی گردید که از تأثیرات مذهبی و سیاسی هیکل بازسازی شده بر بهبودی وضعیت یهودیان می ترسیدند. آنان به شدت با بازسازی هیکل مخالفت کرده و کار بازسازی آن تا زمان به سلطنت رسیدن داریوش کبیر، پادشاه فارس در سال 522 ق.م. متوقف گردید. 🔻 داریوش به مذاهب موجود در امپراتوری خود توجه داشت و حجی و زکریا در سال دوم سلطنت او، یعنی سال 520 ق.م. شروع به موعظه و تشویق قوم کردند. یهودیان به دلیل سستی و تنبلی بیشتر از مخالفانشان مورد سرزنش قرار گرفتند. حجی سعی کرد آنان را از حالت بی علاقگی و تنبلی خارج سازد. 🔺 وقتی والی ماوراء النهر، فرات و سایر مأموران سعی به مداخله در تلاش های بازسازی هیکل کردند، داریوش از یهودیان کاملاً حمایت کرد. در سال 516 ق.م. کار هیکل پایان یافت و هیکل تخصیص گردید. 🔻 حضرت حجی(ع) در همدان مدفون است. بر لوح یادبودی که بر سر در آرامگاه آن حضرت در همدان قرار دارد، روایتی دیگر از زمان و زندگی وی ذکر شده است. بر اساس این لوح، آن حضرت 657 ق.م. به پیامبری مبعوث شده است. 📚 @tarikh_farda
1️⃣8️⃣ 🔘 جاماسب نامه (جاماسب نامک) و موعودهای سه گانه 🔹 پس از زراتشت نامه منظوم، جاماسب نامه اثری مشهور و مرتبط با پیش گویی های آخرالزمانی است. نمی توان رساله ای در این موضوع تألیف و تدوین کرد و از جاماسب نامه سخنی به میان نیاورد. 🔹 در سنت زردشتیان جاماسب از خاندان هُوگوَه و برادر فرشوشتر بود و هر دو برادر وزیر گشتاسب بودند. جاماسب با دختر زردشت، به نام پورچیست ازدواج کرد. وی در ادبیات ایران و عرب به لقب فرزانه و حکیم خوانده شده، پیش گویی هایی بدو نسبت داده اند که ذکر آنها در رساله پهلوی یادگار زریران، گشتاسب نامه دقیقی و جاماسب نامه آمده است. 🔹 تمام آثار جاماسب حکیم درباره ستاره شناسی و احکام نجوم است، جز یکی که درباره کیمیاست. مهم ترین این آثار، جاماسب نامه است که آمیزه ای است از احکام نجوم و پیش بینی های جاماسب و دو تحریر فارسی و عربی از آن وجود دارد. 🔹 جاماسب نامه که آن را فرهنگ ملوک و اسرار عجم نیز نامیده اند، همان پیش گویی های جاماسب حکیم است درباره وقایع و اختلافات روزگار پس از او تا آخرالزمان. گرچه خود جاماسب به صراحت در جاماسب نامه می گوید، این پیش گویی ها را به درخواست گشتاسب و با نگاه کردن به احوال ستارگان انجام داده است، 🔹 اما در یکی از متن هایی که از این کتاب نام برده شده، این پیش گویی ها را در اثر مصرف نوعی ماده مخدر می داند؛ همان ماده ای که گشتاسب نیز از آن استفاده کرده بود... 📚 📚 @tarikh_farda
1️⃣7️⃣ 🔘 بشارت به آرامش در کتاب حجی نبی(ع) 🔺 حضرت حجی(ع) از قول خداوند به بنی اسرائیل قوت قلب می دهد و آنان را امیدوار می سازد که همچون اولین مرتبه در وقت خروج از مصر و نجات از دست فرعون، آنها را یاری خواهد داد تا همه جلال و شکوه و سلامتی به اورشلیم و ساکنانش بازگردد: 🔻 اما الان خداوند می گوید: ای زروبابل قوی دل باش و ای یهوشَع بن یهُوصادق، رئیس کهنه! قوی دل باش و ای تمامی قوم زمین! قوی دل باشید و خداوند می فرماید که مشغول بشوید؛ زیرا که من با شما هستم. قول یهوه صبایوت این است. 🔺 برحسب کلام آن عهدی که در حین بیرون آوردن شما از مصر با شما بستم و چون که روح من در میان شما قایم می باشد، ترسان مباشید؛ 🔻 زیرا که یهوه صبایوت چنین می گوید: یک دفعه دیگر و آن نیز بعد از اندک زمانی، آسمان ها و زمین و دریا و خشکی را متزلزل خواهم ساخت؛ 🔺 و تمامی امت ها را متزلزل خواهم ساخت و فضیلت جمیع امت ها خواهند آمد و یهوه صبایوت می گوید که این خانه را از جلال پر خواهم ساخت؛ یهوه صبایوت می گوید: نقره از آن من و طلا از آن من است؛ 🔻 یهوه صبایوت می گوید: جلالِ آخرِ این خانه از جلال نخستینش عظیم تر خواهد بود و در این مکان، سلامتی را خواهم بخشید. قول یهوه صبایوت این است. 📚 @tarikh_farda
44.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 نخستین نقطه عطف سیاه در تاریخ اسلام 🔸 سخنان استاد درباره ایجاد نخستین زاویه و انحراف در تاریخ اسلام و تاثیر آن بر . 🔸 ظهور فیزیکی پس از ظهور در جان ها خواهد بود. @tarikh_farda @mouood_multimedia
1️⃣8️⃣ 🔘 حضرت داوود(ع) و زبور 🔺 حضرت داوود(ع) از پیامبران بنی اسرائیل بود که به مقام پادشاهی رسید و اورشلیم را برای بنی اسرائیل فتح کرد. کتاب زبور بر او نازل شد و مقام قضاوت نیز در اختیارش بود. داوود(ع) صدایی زیبا داشت و خداوند قدرت زره سازی را به او عطا کرد. 🔻 حضرت امام محمد باقر(ع)، حضرت داوود(ع) را از معدود انبیایی معرفی می کنند که به حکومت نیز رسید. حضرت داوود(ع) با لقمان هم عصر بوده و زمانی که لقمان او را نصیحت می کرد، داوود او را ستایش می کرد. 🔺 زبور نام کتابی است که بر اساس فرموده قرآن کریم و روایات اسلامی بر داوود پیامبر(ع) نازل شده است. زبور به زبان عبری است و سراسر، اندرز و دعا و مناجات با ایزد متعال و تجلیل مقام ربوبی بوده و پس از تورات نزول یافته است. بنا بر روایات اسلامی، وجه تسمیه این کتاب آن است که به صورت مجموعه ای مکتوب بر الواح فرود آمده است؛ قرآن کریم سه بار از زبور یاد کرده و از برخی ویژگی های آن سخن گفته است 🔻زبور هفدهمین کتاب از عهد عتیق و با عنوان مزامیر، حاوی یکصد و پنجاه قطعه مناجات است. در تورات عبری که در زبان عبری به کتُویم، یعنی مکتوبات شهرت دارد، مزامیر پس از کتاب روت و پیش از کتاب ایوب و کتاب امثال سلیمان(ع) است. 🔺 مزامیر کنونی نخستین کتاب از بخش سوم نسخه رسمی کتاب مقدس یهودیان است. در نسخه رسمی مسیحیان، این کتاب در زمره کتاب های حکمت است و بین کتاب ایوب(ع) و امثال سلیمان(ع) قرار دارد. 📚 @tarikh_farda
1️⃣9️⃣ 🔘 ظهور و علائم ظهور؛ پیشگویی های زرتشت در جاماسب نامه 🔹 دانش نامه مزدیسنا در معرفی جاماسب نامک می نویسد: رساله ای است به زبان پهلوی منسوب به جاماسب و پاسخ پرسش هایی است که کی گشتاسب از وزیر خردمندش کرده، مطالب مهم آن عبارتند از: چگونگی جهان پیش از آفرینش، موضوع تکوین و آفرینش، تاریخ شاهان قدیم از کیومرث تا ویشتاسب، ...و یک رشته پیش گویی ها از آینده ایران و آئین زرتشتی. 🔹 در واقع، نویسنده جاماسب نامه، در پایان، رویدادهایی را پیش گویی می کند که در زمان موعودهای زرتشتی، یعنی هوشیدر، هوشیدرماه و سوشیانس اتفاق می افتد و قسمت اخیر شباهت های عمده ای با رساله دیگر پهلوی، یعنی بهمن یشت دارد. 🔹 از صادق هدایت، نویسنده روشنفکر ایرانی، کتابی با عنوان درباره ظهور و علائم ظهور باقی مانده که در سال 1343ه .ش. منتشر شده است. در بخشی از این کتاب متنی، به احتمال قوی از جاماسب نامه و از زبان پهلوی ترجمه و عرضه شده است. 🔹 آنچه از مطالعه این پیش گویی ها برمی آید آن است که بحران اخلاقی و فرهنگی فراگیر جامعه ایرانی و در میان ساکنان این سرزمین، زمینه ساز بحران های بزرگ معیشتی و حتی بحران در طبیعت و رخدادهای سهمگین طبیعی، همچون زلزله و خشکسالی و... است. نکته جالب توجه آنکه، فرازهای بسیاری از این پیش گویی ها، انطباق شگفتی با اخبار آخرالزمانی متون و منابع اسلامی و اقوال حضرات معصومان(ع) دارد. 📚 📚 @tarikh_farda
2️⃣0️⃣ 🔘 دوران پس از ظهور موعود در کلام داوود نبی(ع) 🔺 مزمور 72، ناظر بر خدمات حضرت موعود(ع)، فریادرسی ایشان و برکاتی است که به سبب ایشان بر جمیع خلق عالم نازل می شود. آنچه قابل توجه می نماید، رویکرد فرامنطقه ای، فراقومی و همه گیر بودن واقعه شریف ظهور منجی است. عدالتی فراگیر که جمیع اقوام و جمیع مخلوقات را شامل می شود و دولتش برای همیشه مستدام خواهد بود. 🔻 مزمور برای شلومو، ای خدا! انصاف خود را به پادشاه ده و عدالت خویش را به پسر پادشاه؛ و او قوم تو را به عدالت داوری خواهد نمود و مساکین تو را به انصاف؛ 🔺 او مثل باران بر علفزار چیده شده فرود خواهد آمد و مثل بارش هایی که زمین را سیراب می کند؛ به حضور وی صحرانشنیان گردن خواهد نهاد و دشمنان به خاک خواهند افتاد؛ 🔻 جمیع سلاطین او را تعظیم خواهند کرد و جمیع امت ها او را بندگی خواهند نمود؛ بر مسکین و فقیر کَرم خواهد فرمود و جان های مساکین را نجات خواهد بخشید؛ 🔺 و فراوانی غله در زمین بر قله کوه ها خواهد بود که ثمره آن مثل لٌبنان جنبش خواهد کرد و اهل شهرها مثل علف زمین نشو و نما خواهند کرد؛ 🔻 نام او تا به ابد الاباد باقی خواهد ماند. اسم او پیش آفتاب دوام خواهد کرد، آدمیان در او برای یکدیگر برکت خواهند خواست و جمیع امت های زمین او را سعادتمند خواهند خواند؛ 📚 @tarikh_farda
2️⃣0️⃣ 🔘تصویری از اوضاع ایران شهر و ساکنان این سرزمین 🔹 آنچه در منابع زرتشتی، درباره وقایع و رخدادهای ارضی و سماوی در سال های پربحران آخر الزمانی و قبل از ظهور منجی موعود ذکر شده، شباهت شگفتی با روایات آخر الزمانی منقول از حضرات معصومان(ع) دارد؛ به گونه ای که هر پژوهشگر منصفی احتمال می دهد که منشأ صدور پاره ای از این اخبار واحد باشد. برخی از آنها را با هم می خوانیم: 🔹 ... و همه نابین (نامرئی) و ناپیدا شود و نیز بسیاری گنج و خواسته شایگان به دست و پادشاهی (در اختیار) دشمنان رسد و مرگ بی زمانه (ناگهانی، نابهنام) بسیار باشد؛ 🔹 و مردمان نامردِ (زن صفت) ناپیدا (گمنام)، به پیدایی رسند و زور و گواهی، ناراست و دروغ، فراخ شود؛ شب با یکدیگر نان و می خورند و به دوستی روند و روز دیگر به جان یکدیگر چار سازند و بد اندیشند؛ 🔹 و اندر آن هنگام بد، آن را که فرزند نیست، فرخ دارند و آن را که فرزند است، به چشم خوار دارند و بسیاری مردم به او زدهگی (دربدری) و بیگانگی و سختی رسند؛ 🔹 و مردمان بیشتر به فسوس گری (دلقکی) و اَوارون کُنِشی (نابکاری) گردند و مزه راست را ندانند. مهر و دوشارم (دلبستگی، علاقه) ایشان به دهی (درشتی، پستی) باشد؛ 🔹 مردمِ بُرنا زود پیر شوند و هر کس از کردار بدِ خود شاد باشد و برمندش (ضد فرومند، ارجمند) دارند؛... و هر کس کاری کند، کردار او را دیگری نپسندد و سختی و انائیه (کاهش ، زیان) ایشان از آن برسد که زندگی بی مزه شود و به مرگ پناه برند. 📚 📚 @tarikh_farda
2️⃣1️⃣ 🔘 یوئیل نبی(ع) 🔺 یوئیل، به معنای یهوه خدای اوست، نام دومین نبی از دوازده انبیای کوچک عهد عتیق و پسر فَتوئیل است. اطلاعات درباره این نبی فقط در کتاب یوئیل است و در هیچ کجای کتاب عهد عتیق درباره وی چیزی نوشته نشده است و تاریخ این نبی مشخص نیست. 🔻 ابتدای کتاب یوئیل نبی ذکر حکایت عجیب اتلافی است که به واسطه ملخ های متنوعه و خشکسالی هولناک متعاقب آن واقع خواهد شد و پر واضح است که در سمت مشرق، بلیه ملخ ها یکی از شدیدترین عذاب ها است. 🔺 کتاب یوئیل در سه باب، در مجموعه عهد عتیق مندرج است. در باب سوم، درباره برانگیخته شدن امت ها و بشارت ظهور منجی آمده است:... ای همه امت ها! بشتابید و بیایید و از هر طرف جمع شوید. ای خداوند! شجاعان خود را به آنجا فرودآور. 🔻 امت ها برانگیخته شوند و به وادی یهوشافاط برآیند؛ زیرا که من در آنجا خواهم نشست تا بر همه امت هایی که به اطراف آن هستند، داوری نمایم. داس را پیش آورید؛ زیرا که حاصل رسیده است. 🔺 جناب یوئیل(ع)، فرا رسیدن فصل رهایی را چنان قریب می داند که می نویسد: داس را پیش آورید؛ زیرا که حاصل رسیده است. 📚 @tarikh_farda
39.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ماموریت امام رضا(ع) در ایران 🔸 آیا هجرت امام رضا علیه السلام به در اثر فرمان بود یا ماموریتی از جانب خداوند و امر باری تعالی؟ پاسخ سوال را بشنوید در سخنرانی در @tarikh_farda @mouood_multimedia
2️⃣1️⃣ 🔘 حمله تازیان (اعراب)، رومیان و ترکان به ایران در جاماسب نامک 🔹 آن تازیان با ارمیان [رومیان] و ترکان اندر گمیزند (مخلوط شوند) و کشور بوشفند (شلوغ کنند، تاراج کنند) و پس سپندارمذ (فرشته موکل زمین) به اورمزد بانگ کند که: من این بد و انائیه (زیان) را نتابم، من زیر و زبر شوم و این مردم زیر و زبر بکنم. آب و آتش را بیازارند، از بس مُست (آزار و شکنجه) و بیدادی مردم بدان کنند؛ 🔹 و پس مهر (سروش مهر) و خشم با هم به پدکفند (برخورد کنند)؛ اندر آن پدکفتن (تصادم) دروجی (دیوی) که وتینگان خوانند و به خداوندی جم بسته شد(دربند شد) و به خداوندی بیوراسپ (ضحاک) از بند برست؛ و بیوراسپ [ضحاک] با آن دروج [دیو] همپُرسگی (مشورت) داشت و آن دروج را کار این بود که بر جوردایان (غلات) می کاهید و اگر آن دروج نبودی، هر کسی جریبی بکشتی، 400 جریب برگرفتی؛ 🔹 در سال 396 مهر (سروش مهر) آن دروج بزند و پس هر که جریبی بکارد، 400 اندر انبار کند و اندر آن هنگام سپندارمذ دهان باز کند، بس گوهر و ایوکشست (ایکشست، فلزات) پدید آورد؛ پس از کوست (جانب) نیم روز مردی برخیزد که خداوندی (پادشاهی خواهد و سپاه گند (جُند، دلیر) آراسته دارد و شهرها به چیرگی گیرد و بسا خونریزی کند تا کار به کام خودش بباشد. 🔹 در این هنگامه، به وقت غلبه خصم، دریغ آسمان و غالب آمدن دروغ و دورنگی، مردمانی در منتهای نومیدی به چاره جویی مشغول می آیند. گویی طلب صلاح و اصلاح از دل خود مردم زبانه می کشد و مطالبه مصلح، ذهن کهتر و مهتر مردم را به خود مشغول می دارد. 🔹 و پس اَفدُم (آخر) از دست دشمنان به «زابلستان» گریزد و به آن کوست (خط، سوی) شود و از آنجا سپاه آراسته باز گردد و از آن فراز (به بعد) مردم ایران شهر به نومیدی گران رسند و مهتر و کهتر به چاره خواهی (چاره جویی) رسند و پناه جان خویش نگرند. 📚 📚 @tarikh_farda
2️⃣2️⃣ 🔘 تلمود 🔺 تلمود، پس از تورات، مقدس ترین کتاب یهودیان است و از بسیاری جهات، نزد این قوم و در تنظیم مناسبات مدنی و حتی مذهبی مقدم بر تورات شناخته می شود و از حضور پررنگ تری در میان یهودیان برخوردار است. 🔻 زمان تألیف و تدوین تلمود به سال های اسارت یهودیان در بابل بازگشت می کند و مراحل تدوین و تکمیل آن برای سال ها و بلکه قرن ها ادامه داشته و هماره متناسب با تحولات سیاسی، فرهنگی مناسبات و معاملات یهودیان دستخوش تغییر شده است. 🔺 تلمود برای بیان احکام شرعی یا قوانین و دستورات فقهی آئین یهود تألیف شده است. تلمود همچنین سندی است برای گفت وگوهایی که حلقه های فقهی تلمودی پیرامون مسائل حقوقی (هلاخا) و موعظه ای (اگادا) درمی گرفت... 🔻 این کتاب جنبه های گونه گون زندگی خصوصی یهودیان را نیز در برمی گیرد. این بدین معناست که تلمود کتابی جامع و مانع است که اگر انسان یهودی بخواهد به اجرای احکام آن بپردازد، به او آزادی و اختیار لازم را در هیچیک از ابعاد زندگی عمومی و خصوصی او نمی دهد. به همین دلیل، 🔺 گاهی به آن «کل بو» (یعنی کلٌ به) گفته می شود؛ زیرا تلمود برآورنده همه نیازهای یهود است و همه مسائلی که برای یهودی ممکن است پیش آید و او پاسخ آنها را از شریعت خویش بخواهد، در آن آمده است... 📚 @tarikh_farda
2️⃣2️⃣ 🔘 خیزش مردی از مازندران در جاسب نامک 🔹 و پس از آن از نزدیکی بار (ساحل) دریای پذش خوارگر (دریای مازندران و گیلان) مردی مهرایزد را ببیند و مهر ایزد، بسی راز نهان به آن مرد گوید؛ پیغام به پذش خوارگر شاه فرستد که: این خداوندی (پادشاهی) کر و کور چرا داری؟ و تو نیز خداوندی چنان کن؛ چنان که پدران و نیاکان تو و شما کردند؛ 🔹 به آن مرد گوید که: من این خداوندی را چگونه شایم کردن که مرا آن سپاه گُند (دلیر) و گنج سپه سردار نیست، چنان که پدران و نیاکان مرا بود؟ آن پیغامبر (فرستاده) گوید که: بباور (یقین کن) تا تو را گنج و خواسته از پدران و نیاکانت بیش بسپارم. او را از گنج بزرگ افراسیاب بیشتر نماید؛ چون گنج به دست آورد، سپاه گُندِ «زابل» آراید و به دشمنان شود... 🔘 پیروزی بر دشمنان و ظهور هوشیدر (اولین منجی) 🔹 به نیروی یزدان ایران شهر و فره کیان و فره دین مزدیسنان و فره پذشخوارگر و مهر و سروش و رشن و آبان و آذران و آتشان کارزار، اویر (بسیار) شگفتی کنند و از ایشان بهتر آیند، از دشمنان چندان بکشند که مره (شمار) نتوان گرفت؛ 🔹 و پس سروش و نیرو سنک پشوتن، پسر شما را به فرمان دادار اورمزد از کنگ دزکیان بینگیزند؛ و پسر شما پشوتن برود با 150 هاوشت (امت، پیرو دین) که ایشان پدموزن (جامه های سپید و سیاه) و دست (فره) من به درفش، تا به «پارس» آنجایی که آتشان و آبان نشسته اند (برقرارند) آنجا یشت کنند (مراسم دعا به جا بیاورند)؛ 🔹 چون یشت سر برود، زوهر (چربی یا آب مقدس) به آب ریزند و آن آتش را زوهر دهند و دروندان (خبیثان) و دیویسنان (دیوپرستان) را چنان به اَوِ سیهند (تباه کنند)؛ چنان که به زمستان سرد برگ درختان بخشکد؛ 🔹 و هنگام گرگ بشود (سرآید) و هنگامِ میش اندر آید و هوشیدر زرتشتان به نموداری دین به پدید آید و انائیه (زیان) و دروشک (دروغزنی) سرآید و رامش و شادی و خرمی بباشد. 📚 📚 @tarikh_farda
2️⃣3️⃣ 🔘 سوابق تاریخی تلمود 🔺 منشأ پیدایش شریعت شفاهی و شکل گیری تلمود را در سال های اسارت یهود در بابل و توسط پادشاه بابل، بخت النصر باید جست وجو کرد. بین سال های 625 تا 580 ق.م. تندبادی گزنده از شمال، از سرزمین بابل به راه افتاد و به سرعت همه سرزمین های یهود را درنوردیده. 🔻 پس از ویرانی اورشلیم و تخریب هیکل، باعث پراکندگی یهودیان و به اسارت گرفته شدن جمع کثیری از آنان شد. اسیر شدن مردم اسرائیل و یهودا موجب پراکندگی آنان در خاورمیانه و سرزمین های دیگر شد. این اسارت اهمیت ویژه ای داشت. 🔺 زیرا گروهی از مردم اسرائیل نیز که در حمله پیشین، توسط آشوری ها از اسارت معاف شده بودند، در این یورش همراه با ساکنان یهودا به بابل کوچ داده شدند. این (واقعه) موضوع جلای بابل نامیده می شود. 🔻 دوران اسارت و تبعید در بابل، بروز تحولات بزرگی را در آئین یهود و فرهنگ و رفتار بنی اسرائیل سبب شد. آنان دورانی آکنده از آزار را به تجربه نشستند؛ اما آنچه بیش از همه چیز آنان را آزرده خاطر می ساخت، دور افتادن از معبد اورشلیم بود؛ همان که باعث اتفاق و اتحاد آنان می شد؛ بلکه حسب سنت، معبری برای تطهیر آنان از طریق مراسمات و آئین ها، همچون قربانی بود. 🔺 به واقع در سال های اسارت، آنان از کانون دینی خود جدا افتاده بودند و از همین رو با اشارت بزرگانشان و با تشکیل جلسات دعا و نماز و نیایش در منازل و به دور از چشم حاکمان، خاطر خود را تسلی می بخشیدند. همین جلسات راه را برای تأسیس «کنیسه یهود» در دوران بعدی هموار ساخت. برجسته ترین شخصیت در این طبقه از معلمان، عزرا بود که وی را به عنوان یک کاتب ماهر تورات موسی شناخته اند. 📚 @tarikh_farda
2️⃣3️⃣ 🔘 سوابق تاریخی تلمود 🔺 منشأ پیدایش شریعت شفاهی و شکل گیری تلمود را در سال های اسارت یهود در بابل و توسط پادشاه بابل، بخت النصر باید جست وجو کرد. بین سال های 625 تا 580 ق.م. تندبادی گزنده از شمال، از سرزمین بابل به راه افتاد و به سرعت همه سرزمین های یهود را درنوردیده. 🔻 پس از ویرانی اورشلیم و تخریب هیکل، باعث پراکندگی یهودیان و به اسارت گرفته شدن جمع کثیری از آنان شد. اسیر شدن مردم اسرائیل و یهودا موجب پراکندگی آنان در خاورمیانه و سرزمین های دیگر شد. این اسارت اهمیت ویژه ای داشت. 🔺 زیرا گروهی از مردم اسرائیل نیز که در حمله پیشین، توسط آشوری ها از اسارت معاف شده بودند، در این یورش همراه با ساکنان یهودا به بابل کوچ داده شدند. این (واقعه) موضوع جلای بابل نامیده می شود. 🔻 دوران اسارت و تبعید در بابل، بروز تحولات بزرگی را در آئین یهود و فرهنگ و رفتار بنی اسرائیل سبب شد. آنان دورانی آکنده از آزار را به تجربه نشستند؛ اما آنچه بیش از همه چیز آنان را آزرده خاطر می ساخت، دور افتادن از معبد اورشلیم بود؛ همان که باعث اتفاق و اتحاد آنان می شد؛ بلکه حسب سنت، معبری برای تطهیر آنان از طریق مراسمات و آئین ها، همچون قربانی بود. 🔺 به واقع در سال های اسارت، آنان از کانون دینی خود جدا افتاده بودند و از همین رو با اشارت بزرگانشان و با تشکیل جلسات دعا و نماز و نیایش در منازل و به دور از چشم حاکمان، خاطر خود را تسلی می بخشیدند. همین جلسات راه را برای تأسیس «کنیسه یهود» در دوران بعدی هموار ساخت. برجسته ترین شخصیت در این طبقه از معلمان، عزرا بود که وی را به عنوان یک کاتب ماهر تورات موسی شناخته اند. 📚 @tarikh_farda
49.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 راز ماموریت اهل بیت(ع) 🔸 سرّ و حکمت حقیق ماموریت واگذار شده به اهل بیت از سوی خداوند متعال در کلام استاد در @tarikh_farda @mouood_multimedia
2️⃣3️⃣ 🔘 نخستین منجی 🔹 در توضیح و تفسیر فرازهای مرتبت با منجی و مراتب ظهور منجیان نویسنده کتاب «شناخت اساطیر ایران» می نویسد: اوشیدر منجی گرچه از دوشیزه باکره ای زاده می شود؛ اما فرزند پیامبر بزرگ زردشت نیز هست... 🔹 وقتی این منجی به سی سالگی می رسد، خورشید ده روز یکسره در میان آسمان در هنگام ظهر، می ایستد. در همان جایی که پیش از نخستین حمله اهریمن قرار داشت. منجی با فرشتگان بزرگ هم سخنی می کند و الهام دینی را که نخستین بار زردشت آورده بود، باز می آورد. با آمدن او وضعی همانند وضع بهشت به جهان باز می گردد. به مدت سه سال مردمان با هماهنگی بیشتر و به دور از آفریدگان بد زندگی می کنند... 🔹 ... در بعضی از متون آمده است که دشمنان ایران بازخواهند گشت و دین بهی و دولت را پایمال خواهند کرد؛ اما چنین می نماید که این مطلب تاریخی کردن اعتقادی اساطیری است که در متنهای دیگر آمده است. در این متون گفته شده که شر به صورت زمستان هراس انگیزی که با جادوگری دیو مَلکوس به وجود می آید، ظاهر می گردد. برف و تگرگ بخش اعظم نوع بشر را از میان خواهد برد. 🔹 با این همه، پیش از رسیدن دومین منجی، خیر دوباره پیروز خواهد شد؛...در این زمین که دوباره پرجمعیت شده، بیماری دیگر کشنده نخواهد بود و مرگ فقط بر اثر پیری یا قتل اتفاق خواهد افتاد. بدین گونه، بزرگترین سلاح اهریمن که مرگ است، کم کم نیروی خود را تا پیش از تولد دومین منجی، از دست خواهد داد. 📚 📚 @tarikh_farda
20.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 سواره بر مرکب جاهلیت 🔸 سخنان استاد درباره اتحاد مردم در منکرات و سبقت گیری آنان در امور ناروا در . 🔸 ظهور فیزیکی پس از ظهور در جانها خواهد بود. @tarikh_farda @mouood_multimedia
2️⃣4️⃣ 🔘 تشکیل مجمع کبیر 🔺 تأسیس مجمع کبیر و به عبارت دیگر سنهدرین، به عنوان عالی ترین انجمن دینی یهود توسط عزرا از مهم ترین اقدامات ایشان برای ساماندهی مجموعه احکام دین باقی مانده از زمان حضرت موسی(ع) و بازنشر آن قابل شناسایی است. 🔻 ابراهام کهن می گوید: طبق روایات یهود، عزرا، کنست هگدولا یا مجمع کبیر را تأسیس کرد و آن عبارت از یک شورای دینی متشکل از معلمان و دانشمندان بود. ایشان مجموعه احکام دینی را که از دوران موسی تا به روزگار ایشان باقی مانده بود، فرا گرفتند و آن را به مقتضیات اوضاع و احوال زمان خود توسعه دادند و سپس به پیشروان دانشمندان تلمودی انتقال دادند. 🔺 زمینه های تأسیس سنهدرین، به عنوان عالی ترین انجمن دینی یهود در سال های اسارت و جلای بابلی و با انگیزه حفاظت از یهود در برابر همه هجمه ها و تهدیدهای سیاسی و فرهنگی سال های دوری از سرزمین اصلی فراهم آمد و پس از سرآمدن آن ایام، جایگاه خودش را در تنظیم همه مناسبات سیاسی و مذهبی یهود حفظ نمود. مجمعی که زمینه شکل گیری دانشوران صهیون را در خود داشت. 🔻 سنهدرین در سال 57 ق.م. در بیت المقدس منحل شد؛ زیرا رومی ها خواهان از میان برداشتن این نهاد و زدودن آثار و نشانه های آن بودند؛ لیکن این مجمع بعد از انحلال خود توانست مخفیانه به موجودیت خویش ادامه دهد. 🔺 از همین سنهدرین بود که جریان های عجیب و غریب و بذرهای سازمان های سری که اوصاف آنها را در پروتکل های دانشوران صهیون می یابید، سر برداشت. 📚 @tarikh_farda
2️⃣4️⃣ 🔘 دومین منجی 🔹 اوشیدرماه، دومین منجی، مانند سلف خود از دوشیزه با کره ای زاده می شود که از نطفه زردشت که در دریاچه ای نگاهداری می شود... نیروی رو به افزایش آفرینش خیر و اخراج تدریجی شر، هنوز تا به پایان آمدن نیروهای تاریکی زمانی دراز مانده است. شر دوباره به صورت ضحاک، یعنی همان غولی که فریدون او را در غاری در «کوه دماوند» زندانی کرده است، اظهار وجود خواهد کرد. 🔹 وی از زندان خواهد گریخت و با تاخت و تاز در جهان، به ارتکاب گناه دست خواهد زد و یک سوم نوع بشر و حیوان را خواهد بلعید. به عناصر خوب، یعنی به آتش و آب و گیاه آزار خواهد رساند؛ اما گرشاسب یکی دیگر از قهرمانان باستانی، برانگیخته خواهد شد و سرانجام جهان را از این موجود شریر رهایی خواهد بخشید. 🔹 از رویدادهای شگفت انگیز هزاره هوشیدر، رسیدن دیو ملکوس خطرناک، جادوگر چهار یا هفت ساله است. او که از تخمه تور برادروش، قاتل زردشت است، در سده چهارم یا پنجم یا بنابه روایتی در پایان هزاره هوشیدر ظهور می کند و به جادویی، سرما و باران ایجاد می کند. 🔹 روحانیان و دین داران به هنگام فرا رسیدن زمان باران، به مردم توصیه می کنند که آذوقه و مایحتاج خویش را انبار کنند؛ اما برخلاف پیش بینی و انتظار، آن سال بارانی نمی بارد و سال دوم و سوم نیز بدین سان سپری می شود. سال چهارم ناباوران سست ایمان، گفته دین داران را گزافه و بی اساس می دانند و می گویند: امسال (سال چهارم) نیز هم، چون سال های گذشته بارانی نخواهد بارید و توشه ای که ذخیره کرده ایم، به مدت ده سال کافی است. 🔹 آن سال نمی کارند و آذوقه ای ذخیره نمی کنند؛ ...بر اثر این آفات چهار ساله، بیشتر مردم و گوسفندان می میرند و گوسفند چنان کمیاب. مزدیسنان به هلاکت می رسد. آنگاه مردمان و چارپایان از وَرجمکرد بیرون می آیند و در جاهای مختلف اقامت می کنند و نسلشان فزونی می یابد. 🔹 این نسل از نظر بدن و جثه بزرگتر و شایسته تر و نیکوکارترند؛ زیرا آن دروج (دیو) نیروند، نمی تواند آنان را در کارزاد بکشد. گوسفندان نیز از نظر جسمی بهتر و شایسته ترند و شیر فراوانی می دهند. این فراوانی شیر سبب افزایش انسان ها می شود. 📚 📚 @tarikh_farda
2️⃣5️⃣ 🔘 این است معنای دیروز و امروز سنهدرین 🔺 در گذشته [سنهدرین] عبارت بود از عالی ترین مجمع دینی که سیاست با تار و پود آن عجین شده بود. امروز نیز همان بوده و هیچ تغییری در آن به وجود نیامده است. آنچه در اینجا برای ما اهمیت دارد، این است که حتی جنبه دینی سنهدرین نیز آلت سیاست است. 🔻 سنهدرین عامل پیوند یهود در سراسر جهان است. سنهدرین رشته ناپیدایی است که پروتکل ها و اجرای آنها را زیر سیطره خود دارد. به نظر نویسندگان و تحلیل گران سیاسی که در مسائل یهود تحقیق می کنند، معنای سنهدرین از همان سده های گذشته به ویژه از سده هفدهم میلادی تا به امروز، عبارت است از: هیئت عالی سری یهود که نه جای آن معلوم است و نه اعضای آن. 🔺 نویسندگان یهود سعی می کنند نقطه شروع سنهدرین را دست کم بعد از بازگشت از اسارت تعیین کنند. بعضی از آنها این نقطه را در خلال دوره اسارت می دانند. بعد از بازگشت از اسارت دو هیئت به چشم می خورد: 🔻 نظام عالی یهود - یعنی سنهدرین- و نظام کنیسه. شالوده نظام اخیر تماماً به عزرا و نحمیا نسبت داده می شود. پیدایش کنیسه آشکار بود؛ اما سنهدرین اینطور نیست؛ بلکه گاه آشکار و گاه پنهان بود. گاه دچار ضعف می شد و زمانی قدرت می گرفت. از همین سنهدرین است که بذرهای تلمود و سپس قباله به وجود می آید. 📚 @tarikh_farda
2️⃣5️⃣ 🔘 سومین و آخرین منجی 🔹 بنابر پژوهش محققان متون زرتشتی: نطفه سوشیانس، آخرین منجی نیز همانند دو منجی دیگر در رحم دختر با کره ای بسته می شود؛ اما با آمدن او پیروزی کامل و نهایی خیر نیز فرا خواهد رسید. 🔹 ... جهان در آن زمان کاملاً و برای آخرین بار بازسازی خواهد شد. سوشیانس مردگان را در همان جایی که درگذشته اند، برخواهد انگیخت. آنگاه همه مردمان به سوی داوری واپسین پیش خواهند رفت و در آن، هر کسی اعمال نیک و بد خود را خواهد دید. نیکوکاران چنان در میان بدکاران مشخص خواهند بود که بره های سپید در میان بره های سیاه. پس از این داوری به مدت سه شبانه روز بدکاران به دوزخ باز خواهند گشت و نیکوکاران به بهشت تا مکافات درخور خود را ببینند؛ داوری واپسین که پس از رستاخیز است با همه وجود آدمی سر و کار دارد، هم با تن و هم با روان، تا سرانجام انسان آفریدگار را با همه وجود خود در هماهنگی کامل روح و ماده، نیایش کند؛ 🔹 هدیه جاودانگی هنگامی اعطا خواهد شد که سوشیانس در نقش موبد، قربانی نهایی را با آخرین حیوانی که برای خدمت به بشر کشته می شود، انجام دهد. این همان قربانی گاو است که قبلاً نقش او را در تاریخ اولیه ذکر کرده ایم. از پیه آن گاو و هوم سفید اساطیری که در دریای گیهانی قرار دارد، اکسیر جاودانگی تهیه خواهد شد. 🔹 پس از این، در منتها شرح شکست انجامین شر آمده است، گرچه ممکن است در اصل ترتیب تاریخی حوادث در دین زردشتی چنین نبوده باشد. هر یک از موجودات ایزدی بر هماورد دیوی خود مستولی خواهد شد و او را نابود خواهد کرد تا اینکه سرانجام اهریمن و آز که باز مانده اند، به دوزخ خواهند گریخت. فلز گداخته که سطح زمین را هموار کرده و آدمیان را فرا گرفته است، به دوزخ فرو خواهد ریخت و تعفن و پلیدی را که مشخصه این جایگاه است، در خود فرو خواهد برد؛ به طوری که کل شر اگر هم از میان نرود، عقیم خواهد شد... 🔹 در این زمان اهریمن دیگر وجود ندارد و اورمزد نه تنها به عنوان خیر مطلق و دانای مطلق؛ بلکه در این زمان به عنوان قادر مطلق نیز فرمانروایی می کند. 📚 📚 @tarikh_farda
2️⃣6️⃣ 🔘 اشتراکات آخرالزمانی زرتشتیان و شیعیان 🔹میان دو گفتمان آخر الزمانی و موعود گرایانه زرتشتی و اسلام شیعی چندین وجه مشترک قابل شناسایی و اشاره است: 🔹 1. بحران ها و بن بست های آخر الزمانی؛ 🔹 2. رجعت مردگان مؤمنان محض و کفار محض؛ منابع زرتشتی پیش گویی شده است، مردانی، چون گشتاسب، کی خسرو سیاوشان، توس نوذران و سام نریمان پس از ظهور سوشیانش به زمین باز می گردند و موعود را در تحقق برنامه هایش و جنگ با دیوان یاری می دهند. به فرموده امام صادق(ع) رجعت مردگان از ضروریات اعتقادی شیعی است. 🔹 3. بریده شدن سر اهریمن پس از واقعه ظهور منجی موعود؛ در منابع زرتشتی، پیش گویی شده که اهریمن، در جایی خارج از آسمان -یعنی عرصه زمین - گرفتار و سربریده می شود. روایتی به همین مضمون و پیش گویی درباره سرانجام ابلیس و بریده شدن سرش در میان منابع و روایات شیعی بیان شده است. 🔹 4. تأسیس دولت و حکمرانی مؤمنانه صالحان بر زمین؛ 🔹 5. مهلت داده شده به شیطان. 📚 📚 @tarikh_farda