9.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡هشدارهای تکاندهنده امام خمینی(ره) خطاب به علما و روحانیون در ۱۰ دی ۵۸
«آخوندها آن وقت مظلوم بودند. چهره مظلوم چهره محبوب است. شما در آن رژیم هرچه مظلومتر میشدید محبوبتر میشدید. هر که مظلومتر بود محبوبتر بود. چهره امروز، چهره مظلومیت نیست تا محبوب بشوید. چهره این است که وقتی کار دست اینها آمد، هم اینها هم همانند.
امروز روزی است که اگر خدای نخواسته ما در این نهضت شکست بخوریم، شکست خوردیم دیگر تا آخر.یکوقت بود که ما [پیوسته] میگفتیم که طاغوت هست، ان شاء الله حکومت اسلامی بشود، ان شاء الله امور درست میشود، همه حرفمان این بود...
مایی که ادعا داریم و ادعا میکنیم همهمان -و صحیح هم هست ادعامان- که اسلام آن نیست که آنها میگویند، اسلام یک اسلامی است که حکومتش یک حکومت خاص است، رژیمش یک رژیمی است غیر همه رژیمهای دنیا، عدل و انصاف هست در آن، حکومت خداست، مایی که این حرف را میزنیم - و صحیح هم هست حرفمان - اگر گفتارمان با اعمالمان مخالف باشد [اسلام آسیب میبیند]. مگر منافق چیست؟ یک دسته از منافقین در صدر اسلام بودند که گفتارشان با واقعشان مخالف بود. راجع به اصل اسلام میآمدند میگفتند ما مسلمانیم و نبودند. ما ادعا میکنیم که ما روحانیون مسْلم هستیم. ما اول باید از خودمان مایه بگذاریم...
خیلی مواظب باشید. این مسند خطرناک است. این عمامه خطرناک است. این محاسن خطرناک است. خودتان را از این خطرها نجات بدهید. حفظ کنید خودتان را ...»
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠پس از رفراندوم انقلاب سفید در بهمن ۴۱، با فرا رسیدن عید نوروز، #امام_خمینی به جهت مصائبی که از ناحیه حکومت پهلوی متوجه اسلام شده بود، طی اعلامیهای اعلام داشتند «روحانیت اسلام امسال عید ندارد».
یکپارچهترین پشتیبانی از این اعلامیه توسط علمای تراز اول تهران صورت گرفت. آنان از تقارن نوروز با #شهادت_امام_جعفر_صادق علیه السلام بهره برده و این مصیبت را با حوادث سیاسی سال ۴۱ قرین ساخته و با صدور اطلاعیهای اعلام کردند:
«جامعه روحانیت عزادار و به عنوان عید جلوس نخواهد داشت.»
این اطلاعیه به امضای ۴۶ نفر از علما و روحانیون تهران رسید که برخی از این عده عبارتند از:
شیخ محمدرضا تنکابنی، شیخ محمد تقی آملی، شیخ محمدتقی بروجردی، سید علینقی تهرانی، سید باقر طباطبایی قمی، سید علی اصغر خویی، سید ضیاءالدین استرآبادی، سید هادی خسروشاهی، احمد مدرس ممقانی، سید احمد لواسانی، سید محمد حسین علوی بروجردی، سید صادق شریعتمداری، سید محمد صادق لواسانی، شیخ غلامحسین جعفری، سید باقر شهیدی، سید آقا خلخالی، سید احمد حسینی شهرستانی، شیخ یحیی طالقانی، سید محمد حسین حسینی تهرانی، میرزا علی آقا فلسفی، میرزا ابوالفضل نجم آبادی، حاج آقا کمال مرتضوی، شیخ عبدالحسین جاودان (زاهد)، شیخ مصطفی مسجدجامعی، شیخ عباس مشکوری، سید محمدعلی سبط، محمد علویان بروجردی، سید فضلالله خوانساری، سید صدرالدین جزایری، شیخ حسین غفاری، سید علی هاشمی گلپایگانی.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📚اثری جدید در #تاریخ_حوزه_تهران
عنوان: جریان شناسی تاریخی حوزه تهران
پژوهش و نگارش: حمید سبحانی صدر
ناشر: انتشارات امیرکبیر
💠 این اثر تازه که در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ عرضه خواهد شد، ۴۴۸ صفحه دارد و در دو بخش به بیان تاریخ حوزه تهران میپردازد:
بخش اول:
«ماهیت شناسی حوزه تهران» که در آن به جریانشناسی، آسیبشناسی، حوزه حکمی، و تاریخ سیاسی حوزه تهران در دوران معاصر پرداخته شده است.
بخش دوم:
«مکانرویدادهای حوزه تهران» که در این بخش ۱۲۶ نقطه از مکانهای حوزه تهران شامل مدارس علمیه کهن، برخی از مساجد کهن و تاریخساز، و تعدادی از حسینیهها و تکایا و خانههای علما معرفی شده است. این معرفی شامل تاریخ شکلگیری مکان، بانی و واقف، عالمانی که در آن به تحصیل، تدریس، تبلیغ و اقامه جماعت پرداختهاند، و حوادث تاریخی آن از آغاز تا دوران نهضت امام خمینی میباشد.
این اثر ۲۱۱ منبع دارد و در آن برای نخستین بار نقشههای تهران قدیم برای شناسایی مکانرویدادهای دینی و حوزوی مورد بررسی قرار گرفتهاند.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
👆فهرست کتاب «جریانشناسی تاریخی حوزه تهران»
✍برشی از کتاب:
#مسجد_مدرسه و #مسجد_سرخانه:
بنای مسجد ـ مدرسه در دوره قاجار، برخاسته از ساختار آموزشی کشور در آن دوره است که عمدتاً مبتنی بر آموزش علوم و معارف دین در مدارس علمیه بوده است. به عبارتی در آن دوره و مدتها پس از آن تا پیش از گسترش مدارس جدید، تحصیل دانش منحصر به حوزههای علمیه بود که افراد علاقهمند به ادامه تحصیل، پس از سپریکردن دوره مکتبخانه، در یکی از مدارس علوم دینی به تحصیل ادبیات، فقه و اصول و حکمت میپرداختند. بنای مدارس علمیه در گذشته شامل تعدادی حجره برای سکونت، چند مدرس و یک یا دو مسجد (تابستانه و زمستانه) جهت اقامه نماز بود که باعث ارتباط مردم با این مرکز آموزشی فرهنگی میشد. ترکیب مسجد ـ مدرسه چنان در معماری آن روزگار نهادینه بود که حتی با تأسیس مدرسه دارالفنون جهت تحصیل علوم جدید، مسجدی در داخل آن تعبیه شد که به آن «مسجد معلمخانه» میگفتند و در حال حاضر خارج از بنای مدرسه، «مسجد امام حسن مجتبی(ع)» نام دارد.
«مسجد سرخانه» نیز از پدیدههای معماری اسلامی در سبک زندگی ایرانی است که موارد متعددی از آن در تهران به چشم میخورد و در کتاب حاضر، برخی از آنها را معرفی کردهایم. در گذشته برخی اعیان و رجال متدین و ثروتمند، در مجموعه عمارت مسکونی خود، مسجد کوچکی جهت اقامه نماز خود، اعضای خانواده و خدمتکاران خویش احداث میکردند که با گذشت زمان و از بین رفتن، اصل خانه، مسجد آن به عنوان یکی از مساجد کوچک شهر، باقی مانده است.
📚این کتاب را میتوانید از غرفه انتشارات امیرکبیر تهیه کنید.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ
كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ
إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ
◼️ و چه زیبا تو را خریدند: هشتمین رئیس جمهور، خادم امام هشتم، در آستانه میلاد امام هشتم به شهادت رسید.
🏴 #سید_شهیدان_خدمت
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
شهید حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی پیش از تولیت آستان قدس رضوی ، استاد حوزه علمیه مروی تهران بود.
در قراردادش پای امضایش نوشته بود:
«بسمه تعالی
توفیق حضور در مدرسه برای اینجانب مغتنم است حق التدریس را به طلاب نیازمند پرداخت فرمایید.
با تقدیم احترام
و السلام»
رحمه الله تعالی علیه
🤲نثار روحشان و دیگر شهدا صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲
▪️ @kashkolenab ▪️
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فیلمی از جلسه دفاع رساله دکتری شهید سید ابراهیم رئیسی به راهنمایی آیتالله دکتر سید مصطفی محقق داماد
مربوط به سال ۹۲
عنوان رساله: تعارض اصل و ظاهر
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷سخنرانی مرحوم فلسفی در ایوان ساختمان شهرداری تهران در جمع مردم عزادار در وفات آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی
✍در سال ۱۳۲۵ حزب توده در راستای مبارزه با اسلام، تصمیم گرفت راهپیمای بزرگی در تهران برگزار کند که موجب نگرانی علما و متدینین شده بود.
چند روز پیش از این راهپیمایی، ناگهان مرجع تقلید شیعیان آیتالله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی وفات کرد و شکلگیری دستههای عزاداری، طرح راهپیمایی تودهایها را بهم ریخت.
روزنامه اطلاعات مورخ ۱۳۲۵/۸/۱۸ در توصیف آن مینویسد:
«دستجات عزاداران شهر تهران به تدریج در مسجد شاه جمع شده... مقارن ساعت ۳ بعد از ظهر این دسته از خیابان ناصرخسرو به میدان سپه وارد شده و در جلوی شهرداری و اطراف میدان سپه متمرکز شدند. در این موقع آقای فلسفی به بالکن شهرداری رفته... [بدون بلندگو] شروع به ایراد خطبه غرایی کرد.»
شیخ محمدتقی فلسفی در این سخنرانی گفت:
«افرادی در این دنیا هستند که تا زندهاند وجودشان نافع است، ولی بعد از مرگ نفع وجودی آنها تمام میشود. اما مردان الهی ارزشی دارند که بعد از مرگ هم اثر معنوی وجود آنها پابرجاست.... یکی از این افراد... مرحوم آیتالله العظمی آقا سید ابوالحسن اصفهانی است... خبر ارتحال وی مردم را چنان به هیجان آورده است که توانستهاند با راهپیمایی خود، راهپیمایی خطرناک حزب توده را که به تحریک بیگانگان است تعطیل کنند.»
📚خاطرات و مبارزات حجتالاسلام فلسفی ص۱۰۹
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠وقتی مرحوم فلسفی هم خلع لباس شد!
✍ در سال ۱۳۱۶ در ایام حکومت رضاخان شبها در مسجد میرزا موسی معروف به مسجد بزازها منبر میرفتم مدتی از قضیه مسجد گوهرشاد گذشته بود. در یک جلسه گفتم: «آیا شنیدهاید که در مسجد کسی به کسی فحش بدهد؟ سیلی بزند؟ آدم بکشد؟»
همان شب مرا از منزل احضار کردند. سرهنگ سیف رئیس کارآگاهی در آن موقع شب آمد و گفت: آقای فلسفی! گزارش دادهاند که شما به حادثه قتل مردم در مسجد گوهرشاد کنایه زدهاید. یا باید در زندان بمانید، یا باید التزام بدهید که لباستان را عوض کنید و دیگر قدم به منبر نگذارید.
با خود فکر کردم رفتن به زندان رضا شاه معلوم نیست به کجا بکشد... لذا تصمیم گرفتم تعهد بدهم که منبر نروم. رئیس کارآگاهی گفت باید لباست را هم عوض کنی. گفتم لباسم را هم عوض میکنم. از آن پس لباس را تغییر دادم و دیگر به طور علنی و آزاد منبر نرفتم...
بسیاری از وعاظ در دوره اختناق حکومت ضد اسلامی رضاخان خلع لباس شده بودند و با سر برهنه و بدون عمامه منبر میرفتند...
در آن زمان منبریهایی که خلع لباس شدند زیاد بودند. یکی از آنها سیدی شیرازی به نام آقانور بود؛ عمامه او را برداشتند ولی او با سر برهنه به مجالس روضهخوانی و مجالس زنانه هفتگی و ماهانه میرفت. مستمعین هم قبل از اینکه برای امام حسین علیه السلام گریه کنند برای او گریه میکردند و خود این معنی موجب محبوبیت بیشتر او شده بود.
📚خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی ص۹۲ و ۹۳
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
7.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 برنامه ماجرای نیمه خرداد
💡 نقش مرجعیت در قیام ۱۵ خرداد
و از جمله:
موضع مراجع عظام تقلید قم و تهران
مهاجرت علمای بلاد به تهران
اقدامات آیتالله سید احمد خوانساری
و...
🔹 باحضور: حجتالاسلام #محمدصادق_ابوالحسنی
📆 ۲شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ | ساعت ۲۰:۳۰
شبکه۴
@majara_tv4
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی در حضور امام خمینی در مراسم اربعین آیت الله سید محمدتقی خوانساری
🔹حجتالاسلام جعفر شجونی:
آیتالله کاشانی یک مرد نابغه، مجاهد، بلند اندیش و بزرگوار بود که اصلا به عقیده من غیبگویی و پیشگویی میکردهاست.
به طور مثال در زمان مرحوم آیتالله بروجردی، ایشان به بعضی از آقایان میفرمود که بعد از آقای بروجردی باید به سراغ حاج آقا روحالله خمینی رفت.
در حالی که آن وقت هنوز اسمی از امام نبود...
📚خاطرات حجتالاسلام جعفر شجونی ص۵۴
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran