eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۱. در دوره پهلوی آموزش دینداری وجود نداشت و عموم مردم تنها بر باورهای دینی موروثی خود تکیه داشتند و برخلاف تصور رایج، رابطه چندانی با جامعه روحانیت برای اخذ دینداری نداشتند، به جز جمع کوچکی از مردم متدین. در زمان پهلوی، روحانیت به طور کلی مطرود و حتی منفور بود، جز تعداد انگشت شماری از علما، آن هم در مناطق و محلاتی خاص، و این قاعده شامل حال تمامی حوزه و روحانیت نمی‌شد. ۱۲. در همین راستا توجه به این نکته حائز اهمیت است که یکی از دلایل اینکه حوزه علمیه در دوره پهلوی مجتهد پرور بود آن است که روحانیت هیچگونه مشغله‌ای جز تحصیل علم در کنج حجره‌ها و مدارس علمیه نداشت و اتفاقا زمینه برای ورود طلاب به عرصه تبلیغ و وعظ، آنگونه که بعد از انقلاب پدیدار شد وجود نداشت. از این‌رو طلاب ممحض در تحصیل می‌شدند. پس از پیروزی انقلاب، باز شدن فضای تبلیغ در جای‌جای کشور، طلاب مستعد امر تبلیغ را از میانه راه تحصیل و پیش از احراز اجتهاد به سوی تبلیغ برد و به این ترتیب نسبت به جمعیت ورودی حوزه‌ها، از تعداد مجتهدین کاسته شد. این را صرفا مذمتی برای حوزه و روحانیت نپنداریم، بلکه این امر نشان دهنده روی آوردن جامعه به کسب تعالیم دینی پس از پیروزی انقلاب است که البته حوزه و روحانیت در این زمینه کارنامه خوبی دارد؛ هرچند نباید موازنه تبلیغ و تحصیل اجتهاد بهم بخورد. ۱۳. بر اساس تمام آنچه ذکر شد و آنچه دیگر مجال بیانش نیست، انقلاب اسلامی در امر دینداری کارنامه درخشانی دارد و توانسته است در برابر هجمه‌های بی‌دینی غرب که احدی از آن مصون نیست، مقاومت شگرفی از خود نشان دهد و این با وجود کم‌کاری‌های برخی مسئولین کشور است که می‌تواند بر عمق فاجعه بیفزاید. ۱۴. در پایان، از این مسأله غفلت نکنیم که بخشی از حوزه و روحانیت در حرکتی که با انقلاب اسلامی آغاز شد، و دگرگونی‌های اجتماعی و شیوه‌های ارتباطی پدید آمده، در کمیت و کیفیت، آرایشی متناسب اتخاذ نکرد و اگر در پایش‌های صورت گرفته شاهد افزایش آمار جدایی مردم از روحانیت هستیم، باید برای درمان آن چاره‌ای عاجل اندیشید. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠 حجت‌الاسلام سید هادی خامنه‌ای: در سال ۱۳۳۹ همان اوایل که تازه تحصیل علوم حوزوی را آغاز کرده بودم به توصیه و علاقه مرحوم والد تصمیم گرفتم عبا و عمامه بپوشم و قرار بود به دست حاج میرزا حبیب‌الله ملکی (از اهل معنا و پسرعموی میرزا جواد آقا ملکی تبریزی) از دوستان قدیمی پدر معمم بشوم. روز پنجشنبه یا روز عید بود... هرچه نشستیم آقای ملکی نیامد و به جای ایشان میهمان دیگری داشتیم؛ میرزا مهدی الهی قمشه‌ای. آقای الهی از دوستان پدر ما بود و آن روز همه پیشنهاد دادند بهتر است آقای قمشه‌ای عمامه را بر سر من بگذارد. ارتباط مرحوم میرزا مهدی الهی قمشه‌ای با مرحوم والد ما به غیر از ارتباط‌ها و مشغله‌های دینی روحانی آن دو، به واسطه نسبتی بود که مرحوم میرزا مهدی با شیخ علی آقا تهرانی (داماد آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای) داشت. میرزا مهدی الهی قمشه‌ای شوهر خاله یا شوهر عمه شیخ علی آقا تهرانی‌ است؛ به همین دلیل هر وقت که به مشهد می‌آمدند منزل همشیره می‌رفتند و برای دیدار با پدر ما به منزل ما هم می‌آمدند. مرحوم میرزا مهدی الهی قمشه‌ای عالمی خوش‌صحبت و خوش‌محضر بود. وقتی پای صحبتش می‌نشستیم خیلی سخنان پندآموز بیان می‌کرد. اهل شعر هم بود. من دفترچه شعری داشتم که گمانم در بازرسی‌های ساواک از بین رفت. در آن دفتر مرحوم میرزا مهدی الهی به خط خودشان برایم این قطعه را نوشته بودند: در راه طلب پای فلک آبله دارد این وادی عشق است و دو صد مرحله دارد درد و غم و رنج است و بلا زاد ره عشق هر مرحله صد گمشده این قافله دارد 📚یادستان دوران، خاطرات سید هادی خامنه‌ای ص۷۱ و ۷۲ 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠 نامزدهای مجلس شانزدهم به سرلیستی آیت‌الله ✍ آیت‌الله سید مرتضی مستجابی در خاطرات خود درباره نقش طلاب حوزه تهران در انتخابات مجلس شانزدهم شورای ملی می‌گوید: «در روزهایی که آیت‌الله کاشانی توسط محمدرضا پهلوی به بیروت تبعید شده بودند، بنای انتخابات در ایران شروع شد و هر دسته‌ای برای انتخاب کاندیدای خود فعالیت را آغاز کرد. ما هم با دسته فدائیان اسلام و مجمع مسلمانان مجاهد و مردم کوچه و بازار فعالیت خود را برای انتخابات اقلیت که در راس آنان آیت الله کاشانی بود انجام دادیم. من به جد و بی‌وقفه تلاش کردم تا اعلامیه‌ای از طرف طلاب علوم دینی و بعضی از مردم کوچه و بازار برای رأی به افراد اقلیت حامی ملی شدن نفت صادر و پخش کنم، و نتیجه آن راهیابی ۵ نفر از آنان از جمله آیت الله کاشانی به مجلس شد.» خاطرات آیت‌الله مستجابی ج۱ ص۱۰۶ با انتخاب شدن آیت‌الله کاشانی، برای ایشان مصونیت قضایی پدید آمد و زمینه برای بازگشت وی از تبعید لبنان فراهم گشت و در میان انبوه استقبال کنندگان وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد. در همین مجلس، طرح ملی شدن صنعت نفت به تصویب رسید! 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویر اعتبارنامه تعدادی از علما‌ و روحانیون تهران در دوره قاجار از جمله ✍ در انتخابات سومین دوره در حوزه انتخابیه تهران و توابع که در سال ۱۳۳۲ق برگزار شد، تعداد ۱۷,۴۰۳ آرای صحیح وجود داشت که از آن میان: ▪️شهید آیت‌الله ۴,۸۸۳ رأی، ▫️آقا ۷,۵۴۱ رأی، ▪️حاج ۳,۲۵۸ رأی، ▫️و فرزند ۴,۶۴۷ رأی، کسب کردند و از تهران به مجلس راه یافتند. پی‌نوشت....................................... ✓آرای شهید مدرس در مجلس ششم رشد چشمگیری داشت و از حدود ۲۰ هزار آرای مأخوذه به بیش از ۱۳ هزار رأی در حوزه انتخابیه تهران رسید که نشان‌دهنده کیفیت حضور وی در مجلس و اقبال بیشتر مردم به ایشان بوده است. ✓آخوند ملا محمدکاظم خراسانی در مورد شیخ محمدحسین یزدی گفته بود: «مخالفت با مجلسی که حاج شیخ حسین یزدی در آن عضویت دارد در حکم محاربه با امام زمان عج است 🕌 https://ble.ir/tarikh_hawzah_tehran
🏴 انا لله و انا الیه راجعون آیت الله محمد امامی کاشانی از عالمان برجسته و پیشکسوت حوزه علمیه تهران دار فانی را وداع گفت. چندی پیش با حسن نظر آن فقید از سوی مرکز اسناد حوزه و روحانیت توفیق یافتیم تاریخ شفاهی ایشان را ضبط کنیم و این کتاب اکنون در آغاز مراحل آماده‌سازی و تدوین است. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
12.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 فیلمی قدیمی از بیان روضه حضرت ابالفضل علیه السلام در شب تاسوعا توسط مرحوم آیت‌الله امامی کاشانی 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🖥 | فیضیه تهران 🔹یکی از آثاری که در زدودن غبار گمنامی از چهره مفاخر حوزه تهران به تازگی منتشره شده، کتاب «فیضیه تهران» به قلم حمید سبحانی صدر است که به بیان شرح حال و آثار ۱۵۵ نفر از علمای تهران از حدود دو قرن پیش تاکنون می‌پردازد. 🔹گرچه این کتاب به عنوان «دانشنامه مفاخر مدرسه علمیه مروی و سپهسالار قدیم» به رشته تحریر درآمده، اما از آنجا که تعداد قابل توجهی از این مفاخر، از شخصیت‌های اثرگذار در تاریخ معاصر ایران و تاریخ حوزه‌های علمیه به‌شمار می‌روند، این کتاب را می‌توان به نحوی، تاریخ حوزه دویست ساله تهران به‌شمار آورد که ضمن معرفی این چهره‌ها، به بیان هویت تاریخی حوزه تهران پرداخته است. 🔹از آنجا که براساس وقفنامه، تولیت مدرسه مروی همواره با «اعلم علمای دارالخلافه» بوده، اثرگذارترین علمای تهران همچون میرزا مسیح مجتهد، حاج ملاعلی کنی و میرزا محمدحسن آشتیانی که نقشی بی‌بدیل در تاریخ معاصر ایران آفریده‌اند، در رأس تولیت این مدرسه قرار داشته‌اند و بر این اساس، «فیضیه تهران» به روایت نقش مقام ولی فقیه در حوادث مهمی چون نهضت تنباکو، انقلاب مشروطه و نهضت امام خمینی پرداخته است. 🔍 ادامه را بخوانید: khl.ink/f/55465
📷آیت‌الله سید جعفر دین‌پرور متوفای ۱۳۴۳ش در میان عده‌ای از علمای شمیران ✍وی پدربزرگ آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور از علمای شمیران بوده‌اند. فرزند آقا سید جعفر دین‌پرور نقل می‌کند: در یک روز گرم تابستان در منزل آقا سید جعفر بودیم، ایشان به من فرمودند: آقا سید علی بیا تا با هم به شهر (تهران) برویم. من به بهانه گرما عذر آوردم. ایشان گفتند: کار مهمی داریم. حرکت کردیم تا به منزلی نزدیک سه راه جعفرآباد رسیدیم. ایشان یا الله گفته و وارد منزل شدند که دیدیم بچه‌ای در حوض منزل در حال غرق شدن است. آن مرحوم بچه را نجات داد و سپس اهل خانه را صدا کرد و آنان را به توجه بیشتر نسبت به اطفال توصیه کرد. سپس به من فرمودند: برگردیم که کار ما تمام شد. 📚ستارگان درخشان شمیران ص۲۲ 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ حاج احمد آقا شهامت پور از بندگان صالح خدا و از شاگردان حاج آقا مجتهدی که سالها با علمای تهران مؤانست داشت دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع و تدفین: فردا سه‌شنبه ساعت ۱۵:۳۰ قبرستان بقیع قم 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷مرحوم حاج احمد شهامت‌پور در کنار آیت‌الله محمدعلی جاودان شرح حال مختصر مرحوم شهامت‌پور به قلم خودشان👇 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷مرحوم حاج احمد شهامت‌پور در کنار آیت‌الله محمدعلی جاودان شرح حال مختصر مرحوم شهامت‌پور به قلم خودش
💠 چند سال قبل حاج احمد شهامت‌پور شرح‌حالی به قلم خویش برای این حقیر مرقوم فرمودند که بخش آغازین تقدیم می‌گردد: ✍بنده حاج احمد شهامت پور معروف به انگشتر ساز از دوستان جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا جاودان هستم و از ابتدائی‌ترین شاگردان مرحوم استاد آیت‌الله مجتهدی، بنا به پیشنهاد برادر عزیز و گرامی حاج آقا جاودان، دوستان عزیزی از حقیر درخواست نمودند که دربارۀ ابتدای ورود استاد گرامی مرحوم آیت‌الله مجتهدی به مسجد مرحوم حاج ملا محمد‌جعفر تهرانی، گزارشی ارائه بدهم. در سنین جوانی با هدایت خداوند متعال، به محضر استاد اخلاق خود، مرحوم آیت‌الله حاج شیخ ابوالفضل خراسانی توفیق شرفیابی و استفاده از محضر معظم له پیدا نمودم. حدود بیست سال از فیوضات علمی و اخلاقی در مسجد ایشان کسب فیض نمودم. از ابتدای شرفیابی با جوان فاضلی در مسجد آشنا شدم و از ایشان تقاضا نمودم که مرا با ادبیات عرب آشنا نماید. در آن زمان کتابی به نام دارالعلوم العربیه منتشر شده بود که مشتمل بر قواعد عربی و ترجمۀ لغات عربی به فارسی را تدریس می‌نمود. شبها بعد از نماز و مواعظ استاد، توسط دوست فاضل از کتاب دارالعلوم استفاده می نمودم. ولی این تدریس به سبب مشکلاتی که برای ایشان پیش آمد، تعطیل گردید. و در پی تحقیق و جستجو بعضی از دوستان گفتند، جوان طلبه‌ای در مسجد سید عزیز الله، تدریس ادبیات عربی می نمایند. بلافاصله به خدمتشان در غرفه‌ای که نزدیک به بام مسجد بود، در مسجد رسیدم. او را با چهره‌ای نورانی و محاسنی مشکی در سنین سی و چند سالگی یافتم. از محضر ایشان تقاضای شاگردی نمودم. با موافقت ایشان هر روز بعد از استفاده از محضر درس مرحوم حاج شیخ ابوالفضل که در مسجدی به نام اروند در بازار عباس‌آباد بود، در جلسۀ درس حاج آقای مجتهدی حاضر شدم. در جلسۀ درس جوانانی حدودا به تعداد 10نفر میشدند که از استاد استفاده از جامع المقدمات می‌نمودند و در روزهای دوشنبه در حیاط مسجد، سورۀ مبارکۀ یس را برای ما تفسیر می‌نمودند. در این جلسۀ درس بادوستانی چون آیت‌الله حاج سید محسن خرازی و مرحوم شیخ حسین کبیر آشنا شدم و دوستیِ حقیر با آیت‌الله خرازی تاکنون ادامه دارد. با ادامۀ حضور در مجلس درس، علقه‌ای بین استاد و شاگرد پیدا می‌شود که از این علاقه استفاده‌هایی می‌توان نمود. ایشان تصمیم گرفتند در منزل استیجاری‌ای که واقع در خیابان خراسان کوچۀ حاج قاضی که متعلق به مرحوم حاج علی اکبر نامی که تاجر بازار بود، روزهای پنجشنبه مجلس روضه‌ای بر پا نمایند. لذا شاگردان درسی خود را دعوت به آن مجلس نمودند و ما هر روز پنجشنبه در آن جلسۀ روضه حاضر می‌شدیم... 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷 آیت‌الله شیخ احمد مجتهدی تهرانی در جمع شاگردان و ارادتمندان ۱. حاج محمدحسین سعیدیان ۲. حجت‌الاسلام قاسم تهرانی ۳. شیخ حسین کبیر تهرانی ۴. آیت‌الله سید رسول موسوی تهرانی ۵. حاج احمد شهامت‌پور 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran