eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📗 کتاب: «حكمت‌نامه حضرت عبدالعظيم (عليه السلام‌)» ✍ مؤلف: محمد محمدی ری شهری 🟤 معرفی اجمالی کتاب 🔹حضرت عبدالعظيم حسنى (ع) راوىِ بخشى از حكمت‌هاى خاندان رسالت است و بدين مناسبت، اين مجموعه «حكمت‌نامه حضرت عبدالعظيم (ع)» ناميده شد. 🔹در مقدّمه حكمت نامه حضرت عبدالعظيم (ع)، موضوعاتى چون: شخصيت خانوادگى، ويژگى‌هاى علمى و عملى، هجرت به شهر رى و وفات ايشان در اين شهر، بررسى شده اند. 🔹اين حكمت‌نامه، شاملِ شناخت‌نامه عبدالعظيم (ع) و صد حكمت، از سخنان حكيمانه‌اى است كه بى واسطه يا با واسطه، توسط ايشان از اهل بيت (ع) روايت شده است. 🔹مؤلف، در نگارش شناخت‌نامه حضرت عبدالعظيم (ع) از شمارى از كتاب‌ها و مقالاتى كه در مجموعه آثار كنگره حضرت عبدالعظيم (ع) منتشر شده اند، بهره برده‌است. 🔹کار اصلىِ نگارنده در اين مجموعه، شرح اكثر احاديث آن است و نكته قابل توجّه در اين باره، اين است كه در بسيارى از موارد، پيوند سخنان حكيمانه پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) با قرآن کریم بیان شده است. 🔹این کتاب، مشتمل بر پنج فصل است: ▫️حكمت‌هاى اعتقادى‌ ▫️حكمت‌هاى عبادی‌ ▫️محاسن اخلاق و رفتار‌ ▫️بدی های اخلاق و رفتار‌ ▫️حكمت‌هاى جامع‌ 📥 دانلود کتاب 👉 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد منابع آل بویه معرفی کتاب نخستین سلسله قدرتمند شیعه ادامه بحث منابع تاریخ آل بویه خدمت همراهان همیشگی کانال ارائه می‌شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎁 هدیه به مناسبت هفته گرامیداشت معلم 📚 کامل ترین لیست کتب شهید مطهری در ایتا 📣 ۶۰ عنوان کتاب رایگان از ایشان ۱. آزادی معنوی 👈 دانلود ۲. احیای تفکر اسلامی 👈 دانلود ۳. اخلاق جنسی 👈 دانلود ۴. اسلام و نیازهای روز (۲ جلد) 👈 دانلود ۵. اصول فلسفه و روش رئالیسم (۵ جلد) 👈 دانلود ۶. امامت و رهبری 👈 دانلود ۷. امدادهای غیبی در زندگی بشر 👈 دانلود ۸. انسان کامل 👈 دانلود ۹. انسان و سرنوشت 👈 دانلود ۱۰. آشنایی با قرآن (۱۴ جلد) 👈 دانلود ۱۱. آینده انقلاب اسلامی ایران 👈 دانلود ۱۲. بررسی نهضت‌های اسلامی 👈 دانلود ۱۳. بیست گفتار 👈 دانلود ۱۴. پاسخ‌های استاد به مساله حجاب 👈 دانلود ۱۵. پانزده گفتار 👈 دانلود ۱۶. پنج مقاله 👈 دانلود ۱۷. پیامبر امّی 👈 دانلود ۱۸. تعلیم و تربیت در اسلام 👈 دانلود ۱۹. توحید 👈 دانلود ۲۰. جاذبه و دافعه علی 👈 دانلود ۲۱. جهاد 👈 دانلود ۲۲. حج 👈 دانلود ۲۳. حکمت‌ها و اندرزها (۲ جلد) 👈 دانلود ۲۴. حماسه حسینی (۲جلد) 👈 دانلود ۲۵. خاتمیت 👈 دانلود ۲۶. ختم نبوت 👈 دانلود ۲۷. خدمات متقابل ایران و اسلام 👈 دانلود ۲۸. داستان راستان (۲ جلد) 👈 دانلود ۲۹. درس‌های اسفار (۶ جلد) 👈 دانلود ۳۰. ده گفتار 👈 دانلود ۳۱. زن و مسائل قضایی و سیاسی 👈 دانلود ۳۲. سیری در سیره ائمه اطهار 👈 دانلود ۳۳. سیری در سیره نبوی 👈 دانلود ۳۴. سیری در نهج البلاغه 👈 دانلود ۳۵. شرح منظومه 👈 دانلود ۳۶. شش مقاله 👈 دانلود ۳۷. عدل الهی 👈 دانلود ۳۸. عرفان حافظ 👈 دانلود ۳۹. علل گرایش به مادی‌گری 👈 دانلود ۴۰. فطرت 👈 دانلود ۴۱. فلسفه اخلاق 👈 دانلود ۴۲. فلسفه تاریخ (۴ جلد) 👈 دانلود ۴۳. قیام و انقلاب مهدی 👈 دانلود ۴۴. کلیات علوم اسلامی (۳ جلد) 👈 دانلود ۴۵. گفتارهایی در اخلاق اسلامی 👈 دانلود ۴۶. گفتگوی چهارجانبه 👈 دانلود ۴۷. مساله حجاب 👈 دانلود ۴۸. مساله ربا و بانک و بیمه 👈 دانلود ۴۹. مساله شناخت 👈 دانلود ۵۰. معاد 👈 دانلود ۵۱. مقالات فلسفی 👈 دانلود ۵۲. مقدمه جهان‌بینی اسلامی (۶ جلد) 👈 دانلود ۵۳. نامه تاریخی به امام خمینی 👈 دانلود ۵۴. نبرد حق و باطل 👈 دانلود ۵۵. نبوت 👈 دانلود ۵۶. نظام حقوق زن در اسلام 👈 دانلود ۵۷. نظری بر نظام اقتصادی اسلام 👈 دانلود ۵۸. نقدی بر مارکسیسم 👈 دانلود ۵۹. هدف زندگی 👈 دانلود ۶۰. ولاء ها و ولایت ها 👈 دانلود 📲 در ثواب نشر این لیست شما هم سهیم باشید ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خلیج همیشه‌فارس به استناد تاریخ گفتار ابن حَوقل‌، ابوالقاسم‌ محمد بن‌ حوقل‌ نصيبينی‌ (د پس‌ از ۳۶۷ ق‌/ ۹۷۸ م‌)، بازرگان‌، سياح‌ معروف‌ و جغرافی‌دان‌ عرب‌ در قرن‌ دهم میلادی درباره خليج فارس: ابن حوقل در کتاب صورة الأرض خود که از مهمترين کتاب های جغرافيایی است که اعراب نوشته اند (تأليف حدود هزار و صد سال پيش) درباره اينکه چرا بايد را خليج فارس خواند و نه چيز ديگر چنين می نويسد: "دريای‌ فارس‌ خليجی‌ از بحر محيط در حدّ چين‌ و شهر واق‌ است‌ و اين‌ دريا از حدود بلاد سند و كرمان‌ تا فارس‌ امتداد دارد و از ميان‌ همۀ سرزمينهای‌ مجاور آن‌ به‌ نام‌ فارس‌ ناميده‌ شده‌ است‌، زيرا فارس‌ از همۀ اين‌ كشورها آبادتر است‌ و پادشاهان‌ آنجا در روزگاران‌ قديم‌ سلطۀ بيشتر داشتند و هم‌ اكنون‌ به‌ همۀ كرانه‌های‌ دور و نزديك‌ اين‌ دريا مسلطند" (ترجمه دکتر جعفر شعار). عبارت عربی👇: وقد تكرّر القول بأنّ بحر فارس خليج من البحر المحيط فى حدّ الصين وبلد الواق وهو بحر يجرى على حدود بلدان السند وكرمان الى فارس فينسب من بين سائر الممالك التى عليه الى فارس لأنّه ليس عليه مملكة أعمر منها ولأنّ ملوك فارس كانوا على قديم الأيّام أقوى سلطانا وهم المستولون الى يومنا هذا على ما بعُد وقرب من شطوط هذا البحر ولأنّا لا نعلم فى جميع بلد فارس وغيرها سفنا تجرى فى بحر فارس فتخرج عن حدّ مملكتها وترجع بجلالتها وصيانتها إلّا لفارس". (ص 244). -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الخليج الفارسي في کتاب البدء والتاريخ للمقدسي (القرن الرابع الهجري) 1- فبعث المأمون إلى طاهر بالهدايا والأموال وأمده بالرجال والقواد وسماه ذا اليمينين وصاحب خيل الدين وأمره أن يمضي إلى العراق فأخذ طاهر على طريق الأهواز وأخذ هرثمة على طريق حلوان ورفع المأمون قدر الفضل بن سهل وعقد له على المشرق من جبل همذان إلى جبل سقين وتبت طولاً ومن بحر فارس والهند إلى بحر جرجان والديلم عرضاً وعقد له لواء على سنان ذي شعبتين وسماه ذا الرئاستين رياسة الحرب ورياسة التدبير ولما صار طاهر إلى الأهواز واستولى عليه (6/ 108 - 109) 2- وأعدل أقسام الأرض وأصفاها وأطيبها إيران شهر وهو المعروف باقليم بابل ما بين نهر بلخ إلى نهر الفرات في الطول وبين بحر عابسكين إلى بحر فارس واليمن في العرض (4/ 97). 3- وبحر الهند طوله من المشرق من أقصى الهند إلى أقصى الحبش ثلاثة آلاف ميل وعرضه ألفان وسبع مائة ميل يخرج منه خليج إلى ناحية البربر (کذا) يسمى الخليج الفارسي طوله ألف وأربع مائة ميل وعرضه خمس مائة ميل وفيما بين هذين الخليجين وخليج أيلة أرض الحجاز واليمن (4/ 56) 4-  وتجتمع هذه الأنهار كلها في دجلة ويمر دجلة بالأبلة إلى عبادان فينصب في ومخرج نهر الأهواز ونهر جنديسابو [ر] من جبال اصبهان ويجتمعان في دجيل الأهواز ثم يفيض في بحر فارس (4/ 58) 5- ويسمون بحر طوله مائة وخمسون فرسخا وعرضه مائة وخمسون فرسخا ويسمون بحر اليمن خليجا وكذلك سائر البحار وقالوا وفي البحر الهندىّ ألف وثلاثمائة وسبعون جزيرة وربما بلغ طول الجزيرة مائة فرسخ في مائة فرسخ ومائتين وثلاثمائة وفيها من المدن والقرى والأنهار والعيون والجبال والمفاوز والممالك (4/ 55) 6- وأما الأنهار التي تنصب في بحر فهي دجلة تخرج من جبال فوق ارمينية فأعظمها تقع في دجلة بالحديثة وأصغرهما تقع في دجلة بالسن (4/ 57) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نام در گفتار ابن تیمیه در كتاب الجواب الصحيح لمن بدّل دين المسيح (5/ 246 تا 247): ... وَهَذِهِ الصِّفَاتُ مُنْطَبِقَةٌ عَلَى مُحَمَّدٍ وَأُمَّتِهِ، لَا عَلَى الْمَسِيحِ فَإِنَّهُ حَازَ مِنَ الْبَحْرِ الرُّومِيِّ إِلَى الْبَحْرِ ، وَمِنْ لَدُنِ الْأَنْهَارِ بِجَيْحُونَ وَسَيْحُونَ، إِلَى مُنْقَطَعِ الْأَرْضِ بِالْمَغْرِبِ، كَمَا قَالَ: " زُوِيَتْ لِيَ الْأَرْضُ، مَشَارِقُهَا وَمَغَارِبُهَا، وَسَيَبْلُغُ مُلْكُ أُمَّتِي مَا زُوِيَ لِي مِنْهَا ". -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸هم‌اکنون در حال برگزاری آئین اختتامیه دهمین دوره جشنواره (ره) حوزه علمیه قم ✨تقدیر از ۱۷ نفر برگزیده به نمایندگی از ۲۳۵ نفر از برگزیدگان دهمین دوره جشنواره علامه حلی ره 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
🏆برگزیدگان دهمین جشنواره علامه حلی از جامعه الزهرا سلام الله علیها 📚برگزیده رتبه اول در بخش مقاله سطح ۴ 🎖سرکار خانم فاطمه رئوفی تبار عنوان مقاله «ارزیابی روشی عنوان «افسانه‌های حسین» از مدخل حسین بن علی علیه السلام دایرةالمعارف اسلام لایدن هلند بر اساس باورهای کلامی امامیه» 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
🌹سردبیران جدید نشریات تخصصی معاونت پژوهش معرفی شدند https://jz.ac.ir/post/14303 ┄┅═══••✾••═══┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷معلمی که اندیشیدن را به دیگران می‌آموخت... 🔸استاد سکینه از زنان نابغه دوره مشروطه است، حافظه ای عجیب داشت، هر چه در زندگی شنیده و خوانده بود را تا پایان عمر از بر بود. اهل کسب معرفت بود و گاه کار تدریس به دختران و زنان شهر را بر عهده داشت.نیروی بیان و نطق زیبایی داشت و در مجالس زنانه بزرگ بخوبی سخنرانی می‌کرد.شجاع و پردل و قوی بود، بطوری که زور پسر نوجوان ورزشکارش در مقابل دستان قوی مادر کم می‌آورد! مهمترین حرفه او، تسلط عجیبش بر طب سنتی بود، زنان بیمار بسیاری را بصورت رایگان طبابت می‌کرد. و ... 🔸اما ما او را طور دیگری میشناسیم، با آنکه شاید حتی نامش را هم ندانیم! بانو سکینه فرزندی را در دامان خود پرورش داد، که کمتر کسی است که با او و آثارش آشنا نباشد. 🔸مادرِ استادی که به حق، بزرگ آموزگار دوران ماست و سالروز شهادتش، روز معلم نامیده شده است. 🔸شیخ مرتضی اگر استاد مطهری بزرگ شد، اثر تربیت چنین مادری است.بطوری که از استاد نقل است که «من فکر کردن را از مادرم آموختم». " مادر است که فرهنگ و معرفت و تمدن و ویژگی‌های اخلاقیِ یک قوم و جامعه را با جسم خود، با روح خود، با خُلق خود و با رفتارِ خود، دانسته و ندانسته به فرزند منتقل می‌کند. همه تحت تأثیر مادران هستند. آن‌که بهشتی می‌شود، پایه‌ی بهشتی شدنش از مادر است؛ که «الجنة تحت اقدام الأمهات»." 🎙امام خامنه ای ۱۳۸۴/۰۵/۰۵ 🔷هفته معلم بر همه مادران که اولین و مهمترین آموزگارِ فرزندانشان هستند، مبارک باد و روح مادران آسمانی نیز با عنایت مادر مهربانی‌ها، شاد باد. تنظيم: سرکار خانم مریم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الإمامُ الصّادِقُ ... اَشْهَدُ یامَوْلایَ اَنَّکَ عَلَى الهُدى، وَالعُرْوَهُ الوُثْقى، وَشَمْسُ الضُّحى، وَبَحْرُ الْمَدى، وَکَهْفُ الْوَرَى، وَالْمَثَلُ الاَعْلى (گزیده‌ای از زیارت‌نامه امام صادق علیه السلام) درود بر تو ای امام صادق ... گواهی می‌دهم که تو ای سرورم بر راه‌یافتگی و راه‌نمایی هستی، و دست‌آویزی استوار، و خورشید برآمده در آسمان، و دریایی بی کرانه، و پناه مردمان و نمونه‌ای برتر هستی. ▪️انتشار بخش دوم مصاحبه با ایکنا خبرگزاری ایکنا روز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ مصاحبه‌ای با عنوان "مناسک‌گرایی افراطی، مکتب اهل بیت(ع) را تهدید می‌کند" در نشانی زیر منتشر ساخته است: https://iqna.ir/00HehL . این مصاحبه در حقیقت بخش دوم مصاحبه‌ای است که روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ باره شب‌قدر از سوی همین خبرگزاری منتشر شده بود. گزارشی از بخش اول مصاحبه در همان تاریخ در این کانال منتشر شد. در آن مصاحبه در باره پیشینه تاریخی برگزاری مناسک در شب‌های قدر و ابعاد شناختی و معرفتی آن نکاتی مطرح شده بود و در بخش دوم مصاحبه که شاید به دلیل طولانی بودن به صورت جداگانه منتشر شده، نکاتی در باره این محورها بیان شده است: ارزش و اهمیت مناسک در فرهنگ دینی، آسیب‌زایی مناسک در صورت رها شدگی و گسسته شدن از باورها و ارزش‌ها، ابتلای جامعه ما به مناسک‌گرایی و تهدیدهای آن برای مکتب اهل بیت علیهم السلام، رابطه مناسک با آموزه‌های فقهی و کلامی در عصر حضور معصومان علیهم السلام و در دوره‌های پیشین زیست شیعیان، و گسترش مناسک‌گرایی در سطح جهانی در واکنش به مدرنیته و بایستگی‌های جلوگیری از تبدیل کارکردهای مناسک به کژکارکرد. متن کامل بخش دوم این مصاحبه بدون هیچ تغییری در متن و تیتربندی به پیوست در دسترس است. ۱۴ اردی‌بهشت ۱۴۰۳ @MohsenAlviri -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از ابوهارون نقل شده است که من شرفياب محضر امام صادق عليه السّلام بودم كه در حضور من بچند تن از حضار در نزدش ميفرمود: چرا شما ما را سبك ميشماريد! مردى از اهل خراسان از جا برخاست و عرضكرد: ما پناه بخدا ميبريم از اينكه شما را سبك شماريم يا چيزى از دستوراتت را سبك شماريم، فرمود: چرا تو يكى از همانهائى هستى كه مرا سبك شمردى، عرضكرد: پناه بخدا كه من شما را سبك شمرده باشم، فرمود: واى بر تو مگر نشنيدى فلان شخص را- هنگامى كه ما در نزديكى جحفة بوديم- كه بتو ميگفت: مرا بمقدار يك ميل راه (چهار كيلومتر) سوار كن كه بخدا قسم درمانده و خسته شده ‏ام و تو سرت را هم براى او بلند نكردى و او را سبك شمردى و هر كه مؤمنى را سبك بشمارد ما را سبك شمرده و احترام خداى عز و جل را ضايع كرده است. کافی ج8، ص 102 امام صادق علیه السلام فرمودند «شیعیان ما را در نزد اموالشان که چگونه با آن با برادران خویش همدردی می¬کنند آزمایش کنید.»محمدبن على، الخصال،ج1، ص103؛ حميرى، عبدالله‌بن جعفر، قرب الإسناد، ص78؛ شيخ حر عاملى، محمدبن حسن، وسائل الشيعة، ج4، ص112. تنظیم؛ سرکار خانم میر افضلی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j