eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
959 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
328 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
قَزوین که در قسمت شمال غربی کشور واقع شده و در گذشته برای مدتی پایتخت ایران نیز بوده‌ است. ریشه شهر قزوین به دوران ساسانیان باز می‌گردد زمانی که به دستور شاپور پادشاه ساسانی رونق یافت. قزوین شاه‌راه اقتصادی جاده ابریشم، سال‌ها محل گذر تجار و بازرگانانی بود که کالاهای خود را از شرق به غرب می‌بردند. ☘ قزوین در زمان حکومت صفوی ۵۷ سال پایتخت ایران بوده و از همین رو دارای اماکن و موزه‌های تاریخی بسیاری است. قزوین پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران است و از جمله خوشنویسان معروف خط پارسی می‌توان به میرعماد قزوینی اشاره کرد. قزوین از نظر تعداد اثر تاریخی رتبه نخست در ایران و سوم در جهان را دارد، که از این آثار کهن و باستانی گوناگون می‌توان کاروان‌سرای سعدالسلطنه، مسجد جامع قزوین، میمون قلعه، حمام قجر، آب انبار سردار، پیغمبریه، کاخ چهل‌ستون، امامزاده حسین و خیابان سپه (اولین خیابان ایران) نام برد. 🌿لقب باب‌الجنه یا مینودر به معنی: دروازه بهشت به جهت حدیثی منسوب به پیامبر(ص)به شهر قزوین داده شده‌است. در این حدیث ایشان می‌گویند: 🌱(قزوین باب من الابواب الجنه) یعنی: قزوین دری از درب‌های بهشت است. 🍀لقب دیگری که به این شهر داده شده؛ لقب باغشهر است. این لقب را ناصرالدین شاه در هنگام سفری که به پاریس داشت به علت باغات بسیار که گرداگرد شهر را فراگرفته بود به قزوین داد. در زمان صفوی به دلیل پایتختی قزوین لقب دارالسلطنه به این شهر داده شده؛ این لقب تا عصر قاجاریه هم ادامه داشت و در اکثر فرمان‌های پادشاهان قاجار این عنوان دیده می‌شود. همچنین در سده‌های اول اسلام قزوین به نام مدینهٔ مبارک معروف بوده‌است. این شهر باستانی در زمان شاه طهماسب صفوی پایتخت ایران بوده‌است. نخستین خیابان ایران (خیابان سپه) دراین ساخته شد.آب انبار سردار بزرگ‌ترین آب انبار تک گنبدی جهان در قزوین است. ☘پیش از اسلام ☘در منطقه قزوین صدها تپه باستانی شناسایی شده‌است و تنها تپه سگزآباد(تپه زاغه) نشانگر شهرمندی و یکجانشینی در این دشت برومند است. ☘تحولات شهر قزوین پس از پایتختی شاه تهماسب پس از انتقال پایتخت به قزوین دستور ساخت باغ بزرگی را در مرکز شهر قزوین داد. با آغاز دوره صفوی و استقرار آن‌ها در مرزهای کهن با مرکزیت نواحی شمال و غرب ایران و اعلام حکومت شیعی، باب جدیدی را برای گسترش همه‌جانبه شهر قزوین فراهم آورد که آثار مکتوب مورخان و سیاحان و یادمان‌های تاریخی _فرهنگی، نمایانگر این گسترش است. تغییرات سیاسی و جابه جایی پایتخت از قزوین به اصفهان که با تحولات در جنوب ایران با حضور دولت‌های اروپایی همراه بود، نتوانست اهمیت کلیدی منطقه قزوین را در پیوند غرب به شرق ایران با دولت‌های همسایه در مرزهای شمال و غرب ایران کمرنگ کند. ☘یکی از دوران‌های طلایی تاریخ ، انتخاب این شهر به عنوان پایتخت حاکمیت شیعی صفوی است. با استقرار دولت شیعی صفوی در قرن دهم هجری، عصر جدیدی در تاریخ ایران آغاز شد و از این زمان قزوین به محل تجمع دولتمردان، علما و اندیشمندان و صاحبان حرفه و فن و هنر تبدیل شد. حکومت صفوی با تکیه بر مفاهیم عرفانی از سویی و تعابیر و تفسیر شریعت از نظرگاه مذهب شیعه از دیگر سو، موفق شد تا پایگاه اجتماعی بسیار گسترده‌ای در خطه‌ای بس وسیع به دست آورد. ژان شاردن که در مجموع یازده سال در دوره صفویان (۷۰–۱۶۶۴ و ۷۷–۱۶۷۱ میلادی) در ایران بوده در سال ۱۶۷۴ میلادی در شهر چهار ماه اقامت می‌کند و دربارهٔ آن می‌نویسد: قزوین شهر بزرگ و زیبایی است که در دشتی وسیع واقع در سه فرسنگی کوه الوند بنا شده‌است… دوازده هزارخانه و صد هزار تن جمعیّت دارد. صد خانوار یهودی، و چهل خانوار مسیحی در این شهر به سر می‌برند. میدان شاه که اسب‌دوانی نیز در آن‌جا به عمل می‌آید زیباترین نقاط این شهر است… قزوین مسجد بسیار ندارد… بعد از مسجد مهم‌ترین و مجلل‌ترین عمارات قزوین مدارسی است که طلاّب‌علوم دینی در آن تحصیل می‌کنند… ☘۹ شهریور ماه سالروز انتخاب قزوین به عنوان پایتخت از سوی شاه تهماسب صفوی است. با تصویب شورای شهر قزوین این روز از تقویم با عنوان روز قزوین انتخاب شده‌است. ☘قزوین از دیرباز مهد پرورش بزرگان خوشنویسی کشور بوده‌است. اساتیدی همچون میرعماد حسنی (استاد بزرگ خط نستعلیق)، میرزا محمدحسین عماد الکتاب قزوینی، میرزا محمد علی خیارجی قزوینی (اولین خوشنویسی که بسم الله را به صورت مرغ طغرا ترسیم کرد)، عبدالمجید طالقانی و ملک محمد قزوینی. از دیگر خوشنویسان به نام قزوین می‌توان به گوهرشاد حسنی سیفی، میرابراهیم قزوینی، میرمحمد امین حسنی سیفی قزوینی و یحیی قزوینی اشاره کرد. به این سبب شهر قزوین از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شوای عالی فرهنگ به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران لقب داده شده‌است؛ و به غیر از موزه دائمی خوشنویسی قزوین که در محل کاخ چهل‌ستون قزوین برقرار است. @tarikh_j
قزوین محل دفن امامزادگان بسیاری است، که امروز زیارتگاه شیعیان است.بنا برنقلی گفته شده امامزاده شاهزاده حسین فرزند دو ساله امام رضا (ع)بود که در سفر ایشان از مرو هنگام عبور از قزوین، در این شهر درگذشت و در همان‌جا به خاک سپرده شد. در زمان صفوی زینب بیگم دختر شاه تهماسب صفوی بنای باشکوهی برای شاهزاده حسین ساخت که تا امروز پا بر جاست. سلسله صفوی علاوه بر ساخت بنا بر مزار قدیمی شاهزاده حسین، مزار آمنه خاتون، حلیمه خاتون و نیز بقعه پیغمبریه معروف به چهار انبیاء، مزار چهار تن از پیامبران به نام‌های سلام، سلوم، سلوهی و القیا را ساخت که امروز نیز زیارتگاه مردم است. 🍀مسجد جامع قزوین که بر روی بقایای آتشکده بنا شده‌است یکی از زیباترین مساجد موجود با طاق هارونی، ایوان سلجوقی و معماری صفوی است. ☘مسجد النبی، مسجد حیدریه، مسجد پنجه علی، سنجیده مسجد، مسجد سوخته چنار (که آرامگاه داود بن سلیمان غازی از یاران علی بن موسی الرضا را در خود جای داده‌است)، مسجد آقامیرعبدالصمد، مسجد آقا معصوم، مسجد شهید (که محراب شبستان زیرین آن محل ضربت خوردن شهید ثالث است). (محقق:فاطمه میری) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ص) در اروپا مینو صمیمی ناشر: اطلاعات  تاریخ نشر: تیر، 1395  گسترش سریع اسلام در سدة اول هجری و نفوذ آن تا قلب اروپا باعث تقابل میان اسلام و مسیحیت گردید. مسیحیان به جای شناخت دین جدید به تحریف و پیشداوری پرداختند و تصویر نادرست و غیرواقعی ای از اسلام به غرب ارائه دادند. این ناآگاهی، نادانی و تنگ نظری، سهم بزرگی در رواج سوءظن، ترس و وحشت از اسلام در اروپا داشت که هنوز ادامه دارد. نویسنده کتاب، در غرب زندگی و تحصیل نموده است و به تدریس ادبیات پرداخته و هنگامی که وارد عرصه تألیف شده و کتاب سلحشوران مؤنث خدا، زنان و انقلاب اسلامی را در دست تحقیق داشته است، به بسیاری از نوشته هایی برخورد کرده که حاوی تصاویری زشت و غیراخلاقی از اسلام و پیامبر آن بوده اند. وی درباره هدف از تألیف این کتاب می نویسد: در خلال کار تحقیق به نوشته ­هایی از مؤلفان اروپایی قرون مختلف تاریخ تفکر اروپا دربارة اسلام برخوردم که. به نظرم عجیب، غیرحقیقی، ساختگی و مغرضانه آمدند. آنچه من در این نوشته ها دیدم، نه انتقاد سازنده بود، نه طنزی با ذوق و نه تحلیلی بی طرفانه، منصفانه و دوستانه که بتوان از آن درس گرفت. در این نوشته ها بداندیشی، کینه ­توزی، خیال پردازی، کتمان حقیقت تاریخی. و تحقیر فرهنگهای مسلمانان کاملاً مشهود بود. بدین سبب بر آن شدم که بیشتر در این زمینه مطالعه کنم. نتیجه این پژوهش پنج سال طول کشید که در این کتاب عرضه شده است و تصویر اسلام و پیامبر آن را در نوشته های نشان می دهد. @tarikh_j
مؤلف کتاب، هدف دوم خود از نگارش این اثر را «شکستن کلیشه های سنتی ذهنی اروپاییان از اسلام که هنوز افکار عمومی غرب متأثر از آن است» دانسته که سهم بسزایی در ایجاد روابط خصومت آمیز بین غرب مسیحی و شرق اسلامی ایفا می کند. نویسنده در مقدمه انگلیسی کتاب در باب نگرش عمومی غرب از اسلام می نویسد:در آثار اکثریت قاطع نویسندگان اروپایی، - به عنوان مردی متصف(نعوذبالله) به عیوب و نقایص بزرگ اخلاقی ترسیم شده است. غربیان با هر گرایشی عقیدتی این فرضیه را که محمد- به نوعی مشکل شخصیتی و رفتاری دچار بود، نسل به نسل به ارث برده و در اکثر موارد قاطعانه به او افترا و تهمت زدند. نویسنده کتاب خود را در یازده بخش، فصل بندی نموده و به غیر از دو مقدمه، یک دیباچه نیز به ابتدای کتاب افزوده است.وی در این دیباچه به صورت مختصر به گسترش اسلام می پردازد و به این سؤال پاسخ می دهد که مسیحیت در ارتباط با اسلام چه راهی را پیش گرفت. وی می نویسد: محققان قرون وسطایی به جای پرسش از چیستی اسلام، گفتند: اسلام ساخته یک نفر است، همان محمد- و او تحت تأثیر القائات شیطانی چنین اثری را خلق کرده است. بنابراین ضرورتی برای شناخت آن نیست و برخی ادعا کردند که وفات محمد- نه در سال 632میلادی، بلکه در سال 666 میلادی اتفاق افتاده و این عدد، عدد مخصوص دجال در کتاب مکاشفه یوحنا است. ( مسیحیان) همچنین با تحریف و مخدوش کردن نام مبارک - و تبدیل آن به محوند، او را اهریمن مجسم جا زدند. به نظر مؤلف، این تحریف اثر شکست سنگین مسیحیان در جنگهای صلیبی و نفوذ ترکان عثمانی تا قلب اروپا و شکست امپراتوری بیزانس است. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀اهداف و مکاتب استشراق استشراق بعنوان یک جریان گسترده شرق شناسی و اسلام شناسی در طول تاریخ با تمام پدیده های علمی پژوهشی و انتشاراتی و اقدامات سیاسی و اجتماعی در تعامل با ملل شرق و مسلمانان نیت ها وانگیزه های گوناگون را در خود داشته و نمی‌توان هنگام داوری همه را یکسان نگریست. باید مکتب ها و گر ایشات هر دسته به صورت منسجم معرفی گردند. و اظهار نظرها، ماهیت آثار و تألیفات، مشارکت های علمی فعالیت های سیاسی و دینی و فرهنگی، مشاغل هر کدام، انگیزه های اولیه شروع شناسی و اسلام شناسی و نهاية منابع مالی فعالیتهای هر یک از مستشرقان می تواند نشانه هائی از هدف، گرایش، جهت گیری و مکتب وی باشد. گر چه جهت گیری ها و مکاتب موجود در تاریخ استشراق قابل دسته بندی های متفاوت است، اما همه آن جریانها در درون سه دسته و مکتب کلی قرار دارد: - مكتب استشراق دینی، تبشیری . مكتب استشراق سیاسی، استعماری - مكتب استشراق علمی حقیقت جویانه  🍀فلسفه شروع استشراق مسیحی کلیسا تا قبل از اسلام هیچ خطری را به عنوان دین رقیب و جایگزین احساس نمی‌کرد و پس از تسلط بر آیین یهود در قرون اولیه میلادی آرام حدود 6قرن برغرب حکمرانی کرد. در اوائل ظهور اسلام که هنوز کلیسا با معارف درخشان اسلام آشنا نشده بود روابط تجاری بین غرب و شرق و مسیحیان و مسلمین به صورت عادی‌ داشت، بدون آنکه شناخت جدی از عقاید و اندیشه های یکدیگر داشته باشند. پیشرفت سریع فرهنگ و تمدن عرب ها که بر مبانی تعالیم دین اسلام شکل گرفته بود و مشاهدة جامعیت و سلامت و عقلانی بودن معارف این دین جدید آسمانی توجه مسیحیان غرب را به خود معطوف داشت و موج گرایش به اسلام آغاز شد، سفر جمعیت های تبلیغی مسلمین در سرزمین های غربی با استقبال مواجه می شد و فتوحات مسلمین همچنان بدون مقاومت جدی به پیش می رفت حوزه های حکومتی کلیسا را تصرف می کرد و مستعمرات امپراطوری بیزانس در اسیا و شمال آفریقا یکی پس از دیگری آزاد می شد، تا جائی که بیزانس ناچار شد آسیای صغیر را هم به سلجوقیان واگذار کند. 🍀هنگامی که کلیسا و امپراطوری بیزانس سیادتی بر سرزمین های ساحلی دریای مدیترانه را از دست داد و بخش اعظم اسپانیا - به جز شمال غربی آن نیز به جامعه بزرگ دین اسلام پیوست، زنگ خطر به صدا درآمد و شوک عظیمی بر کلیسائیان وارد شد. (۱) آنان احساس کردند که مردم مسیحی به مجرد آشنائی باتعالیم دین اسلام از مسیحیت مصطلح و حاکم «تمرد» کرده و از اطاعت کشیشان سرپیچی میکنند. لذا کشیشان و غربیانی که به شناسائی اسلام و مبارزه با آن پرداختند، دین اسلام را غالبا به عنوان «دین تمرد» یاد می کردند. دوهر بلوت و نویسنده کتابنامه بزرگ شرق شناسی هلند می نویسد: دکترین تمرد آمیز محمد آن همه لطمه های بزرگ به مسیحیت زده بود. او همان بدعت گذار معروف، محمد است که مؤلف و بینانگذار یک عقیده ورافضی ، که نام ودین محمدی، را به خود گرفته می باشد . برای این پیامبر دروغین، تمام محاسنی را که طرفداران آریوس کشیش قرن ۴ م.، و سن پل کشیش، و دیگر رافضیان به عیسی مسیح نسبت داده اند منهای جنبه الوهیت قائل شده اند. (۲) 1. يوهان فوک، تاريخ حركة الاستشراق، ص ۱۴. 2.شرق شناسی، ص ۱۲۲. نقل از: آنتوان گالند، رساله های مقدماتی بر کتاب کتاب شناسی شرقی و یا دیکسیو نری بین المللی از آنچه دانشجویان رشته شرق شناسی باید بدانند، ج ۱، ص ۷۱۱، چاپ هلند وکتاب محمد در چشم غرب، تدوین شده در مجله ژورنال دانشگاه بولستون دوره ۲۲، ش ۳، ص ۹، تألیف مونتگمری @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و احترام خدمت بزرگواران 🌹🌹 عرض تبریک و تهنیت به مناسبت میلاد با سعادت مولی الموحدین امیر المومنین علی علیه السلام 🌹🌹
امیرالمومنین علی علیه السلام در لسان پیامبر صلی الله علیه وآله با صدها ویژگی در کتب شیعه وسنّی معرفی شده است که به برخی اشاره می شود: ۱- علی علیه السلام سیدالمسلمین ۲- امام المتقین ۳-امیر کل مومن ۴- خاتم الوصیین ۵- علی خلیفه رسول الله صلی الله علیه وآله فی امته من بعده ۶- فاروق هذه الاُمه ۷- وزیر رسول الله صلی الله علیه وآله ۸- اوّل من آمن بالله ۹- قاضی دین رسول الله صلی الله علیه وآله ۱۰- اخو رسول الله صلی الله علیه وآله ۱۱- علی ابو هذه الامه ۱۲- سیف الله ۱۴- علی ولی الله ۱۵- قبله العارفین ۱۶- علی اعظم الاُمّه"افضل الاُمه" ۱۷- اوّل الناس وروداََ علی الحوض ۱۸- قسیم النار والجنه ۱۹- علی منار الایمان ۲۰- اکرم الناس منصباََ ۲۱- اَحبَّ الاوصیاء الی الله ۲۲- علی المودّی عن رسول الله صلی الله علیه وآله ۲۳- امین الله علی سرّه ۲۴- ابصرالناس بالقضیّه ۲۵- اول المسلمین و الاصحاب اسلاماََ ۲۶- رایه الهدی ۲۷- وزیر رسول الله صلی الله علیه وآله فی السماء والارض ۲۸- ابو الائمه ۲۹- حبیب قلب رسول تلله صلی الله علیه وآله ۳۰- باب الله ۴۰- علی النبا العظیم ۴۱- محیی سنه رسول الله صلی الله علیه وآله ۴۲- مفرج الکرب عن رسول الله صلی الله علیه وآله ۴۳- خلیفه الله علی عباده ۴۴-قاصم عداه رسول الله صلی الله علیه وآله ۴۵- باب مدینه العلم ۴۶- ملجا کل ضعیف ۴۷- العروه الوثقی ۴۸- مامن کل خائف ۴۹- زوج الارامل ۵۰- ابو العتره الطاهره الهادیه علامه امینی در کتاب الغدیر خود به ۲۴۸ ویژگی با تفحص در کتب شیعی و اهل سنت اشاره می کند. گزیده ای جامع از الغدیر، ترجمه و تلخیص از محمد حسن شفیعی شاهرودی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیر تحول آرای مستشرقان در مورد مهدویت (دوره اول، از 1828تا 1945 میلادی) نویسنده: الویری، محسن؛ دهقانی آرانی، زهیر؛ تابستان 1397 - شماره 61 علمی-پژوهشی (حوزه علمیه)/ISC (29 صفحه - از 55 تا 83) مستشرقان و پژوهشگران غربی، بیش از 150 سال است به موضوع مهدویت و جایگاه آن در عقاید اسلامی به طور خاص علاقه‌مند شده و در این زمینه به فعالیت گسترده‌ای پرداخته‌اند. نگاهی به کتاب‌ها و نوشته‌های این خاورشناسان، نشان­دهنده نوعی تغییر و تحول در گزارش­ها و آرای ایشان در گذر زمان است. با توجه به برخی شاخص­ها، دیدگاه‌های محققان و نویسندگان غربی را در مورد مهدویت می­توان به 4 دوره زمانی تقسیم­بندی کرد که بررسی سیر تحول آرای ایشان در دوره آغازین (از سال 1828 تا 1945م)، موضوع کار تحقیقاتی پیش روست. در این زمینه سعی گردیده همه اندیشه‌های شاخص مستشرقان این دوره در موضوع مهدویت و موضوعات متبوع به روش کتابخانه­ای و مراجعه مستقیم به نوشته­های ایشان احصا شده و این اندیشه‌ها دسته‌بندی و موارد مهم گزارش­دهی شود. بررسی و تحلیل آماری موضوعات موردتوجه و منابع مورد رجوع مستشرقان در این بازه زمانی، همراه اطلاعات مفید دیگر، همچون ملیت، شغل و حضور ایشان در کشورهای اسلامی از دیگر موارد ارائه شده در مقاله کنونی است. لینک کوتاه:http://noo.rs/4jtaL @tarikh_j
رایموندوس لولوس(پایه گذار مرکز تربیت مبلغ ضد اسلامی) متولد جزیره مالاما اسپانیا در سال 1235م است.وی در گرماگرم جنگ های صلیبی بین مسلمانان ومسیحیان متولد شد ودر همان فضا زندگی کرد از این رو ،کینه اسلام را به شدت در دل داشت.پدرش در جنگ های ضد اسلام مغرب شرکت داشت.او با مشاهده ناکامی تبلیغ مسیحیت در جنگ ها به این نتیجه رسید که باید کار قوی فرهنگی برای تبلیغ مسیحیت علیه کفر والحاد (یعنی اسلام) انجام داد.از این رو وقتی کشیش شد تشخیص دادکه برای مبارزه با اسلام راهی جز مراجعه مستقیم به مبلغان به معارف و متن قران و عدم قناعت به نقل قول دیگرانوجود ندارد؛ از این رو با چشم پوشی از عافیت طلبی مادی ،9 سال به فراگیری زبان های اسلامی و شرقی پرداخت. در پایان کتاب (Ars magor) را در تبییت قوانین مناظره همراه با راه های استدلال منطقی و مثال های مناسب تالیف کرد. او معتقد بود که برای این کار باید موسسه آموزشی عربی و تقویت فرهنگی مبشرین علیه اسلام را به عنوان یک رشته تخصصی تشکیل دهد. وی پس از کسب موافقت یعقوب اول و پادشاه جیمز این موسسه را باجذب 13 مبشر تاسیس کرد. برای گسترش اجرای این پیشنهاد به پاپ نیکولای چهارم مراجعه و مصرانه از آنان در خواست حمایت می کرد.اما هیچگاه با طرح او موافقت نمی کردند،زیرا امید به تاثیر گذاری فرهنگی برمسلمینرا به این آسانی ،ساده اندیشانه نمی دانستند. وی مجموعه آرزوهای تبشیری و تجربیات خویش را به صورت کتابی با عنوان (Blanguerna) در سال 1285 م منتشر کرد. @tarikh_j
ادامه مطلب .. تا آنکه کشیش لولوس به مقام اسقف ارتقاء یافت و پس از آن به مقام پاپ رسید. آن وقت از موضع قدرت خودش وارد اجرای گسترده این پروژه ابتکاری شد و گروه های تبشری را به انحای عالم اعزام می کرد تا تفکر کاتولیک را ترویج کنند و زبان های مختلف را نیز فرا بگیرند. وی افرادی را که از ادیان دیگر به مسیحیت روی آورده بودند موظف کرد تا زبان های مادریشان را به مستبشران تعلیم دهند. لولوس در پایان عمر خویش، قانونی را در کنفرانس وین تصویب کرد که پنج دانشگاه غرب «پاریس،آکسفورد،بولونیا ،سالامانکا ، دانشگاه اداره مرکزی پاپ» موظف اند اساتید زبان های شرقی را برای تعلیم دانشجویان به کار بگیرند. آشنایی با استشراق و اسلام شناسی غربیان،محمد حسن زمانی،ص116-118 @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وفات حضرت زینب سلام الله علیها تسلیت باد تقدیم مداحی به مناسبت شب رحلت حضرت، مهدی رسولی @tarikh_j
با سلام و احترام خدمت عزیزان بزرگوار🌹 طبق روال برنامه هفتگی کانال سه شنبه ها اختصاص دارد به مناسبت ها. ممنون از همیاری شما 🌹🌹
قدس توسط صلاح الدین ایوبی از طرف غرب شهد براب باز پس گیری آن از فرنگیان در رجب سال ۵۳۸ق @tarikh_j
🍀فتح بیت المقدس توسط یکی از سخت‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین کشتارها و غارت‌ها در بیت المقدس، مربوط به می‌باشد. در اواخر قرن پنجم هجری، غربی‌ها با بهانه‌هایی از جمله نجات این شهر از دست مسلمانان، به فلسطین حمله کردند. ☘آنان به دنبال کسب برخی پیروزی‌ها عازم بیت المقدس شده و بیش از چهل روز آن‌جا را محاصره کردند و سپس از جانب شمالى وارد شهر شدند و یک هفته قتل و غارت کردند.بنابر گزارش برخی از منابع تاریخی، تنها در مسجد الاقصى حدود هفتاد هزار نفر کشته شدند. مردم آواره بیت المقدس، با حالتی اسف‌بار وارد بغداد شدند. البته سپاهی از مصر برای مقابله با صلیبی‌ها حرکت کرد که به دلیل فقدان امکانات اقتصادی و نظامی شکست خورد و پراکنده شد. ☘فتح المقدس توسط صلاح الدین ایوبی جنگ‌های حدود دویست سال ادامه داشت که اوج آن مربوط به دوران فرماندهی صلاح الدین ایوبی بود. او پس از جنگ‌های مختلف و تصرف شهرهای کوچک و بزرگ، به سمت بیت المقدس لشکر کشید. او پنج روز را به دنبال این تصمیم بود که از کدام سو حمله کند که در نهایت قسمت شمالى شهر را پسندید و بیشتر نیروهایش را با منجنیق‌های بسیاری در آن‌جا متمرکز کرد و در پی آن؛ نبرد سختی در گرفت که چند روز به طول انجامیده و تلفات سنگینی را از دو طرف به دنبال داشت. 🍀سرانجام، روزی سپاهیان صلاح الدین حمله‌اى سخت کردند و مدافعان شهر را عقب راندند و قسمت‌هایی از آن‌را نیز به تصرف در آوردند. پس از آن بود که روحیه صلیبی‌ها درهم شکست و از صلاح الدین امان خواستند، ولى او خواسته آنان را نپذیرفت و گفت راهى جز جنگ وجود ندارد و او تصمیم دارد مانند صلیبی‌ها رفتار کرده و هیچ‌یک از مسیحیان را زنده باقی نگذارد! به دنبال این تصمیم، «بالیان» والی بیت المقدس به الدین گفت: اگر به ما امان ندهی؛ برخواهیم گشت و همه اسیرانی که در اختیار داریم را خواهیم کشت، سپس خانواده‌های خود را کشته، تمام مکان‌های مقدس را خراب کرده، قبة الصخره را نابود می‌کنیم، همه چیز را آتش می‌زنیم. هرچه از آذوقه، و اموال داریم را از بین می‌بریم و آن زمان که دیگر دلیلی برای زنده‌ماندن نداریم، به جنگ شما خواهیم آمد و تا آن‌جا که توان داریم از شماها خواهیم کشت. حال تو یکی از این دو راه را انتخاب کن؛ یا امان بده و یا ما به آنچه گفتیم عمل خواهیم کرد. صلاح الدین با فرماندهان خود مشورت کرد و تصمیم بر این شد که امان دهند؛ به این شرط که هر مرد ده دینار، هر زن پنج دینار، هر کودک چه دختر و چه پسر دو دینار بدهد. این مبلغ باید تا مدت چهل روز پرداخت شود. هر کس تا آن هنگام از پرداخت آن خوددارى ورزد به منزله اسیر خواهد بود. همچنین تمام غلات، سلاح‌ها برای مسلمانان خواهد بود. ☘ الدین نمایندگانی بر دروازه‌هاى شهر گماشت تا آن اموال وصول شود، ولى آنان چنان‌که باید بر مردم سخت نگرفتند و بسیارى بی‌آن‌که چیزى بپردازند از شهر بیرون رفتند. مسلمانان وارد شهر شدند؛ بر سر قبة الصخره، صلیب بزرگی بود، تعدادی از مسلمانان از آن بالا رفتند و آن‌را از جاى کندند و بانگ الله اکبر در مسجد الاقصی برخاست. زمانی که بیت المقدس از دشمن خالی شد؛ صلاح الدین فرمان داد بناهاى مقدس را به همان شکل نخستشان درآورند؛ زیرا مسیحیان در آنها تغییراتى پدید آورده بودند و فرمان داد تا مسجد و صخره را پاکیزه کردند. مسلمانان روز جمعه چهارم شعبان نماز جمعه را در آن‌جا بجاى آوردند و محیى الدین بن زکى، قاضى دمشق خطبه‌هاى نماز را خواند. این خطبه به فرمان صلاح الدین بود.در نهایت، مسلمانان توانستند بیت المقدس را به تصرف خود در آورند. @tarikh_j
 منابع : ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی‏، المنتظم،‏ محقق، عطا، محمد عبدالقادر، عطا، مصطفی عبدالقادر، ج 17، ص 47 ذهبی، محمد بن احمد، تاریخ الاسلام، تحقیق، تدمری، عمر عبدالسلام، ج 34، ص 16 تاریخ ‏ابن ‏خلدون، ج ‏4، ص 86 و ج5 ص362 «صلاح الدین ایوبی، شیعیان مصر، صلاح الدین و جنگ های صلیبی»، سؤال17031. ابن کثیر دمشقی‏، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 12، ص 323- 324، @tarikh_j
با سلام و احترام خلاصه مقاله تنظیم شده توسط خانم دارابی نیا از طلاب جامعه الزهرا تقدیم میگردد🌹 موضوع : دیوبند با سلفی های شبه قاره هند فرق میکنند
◇ ☆ معرفی اجمالی مکتب دیوبندیه از مهمترین جریان هایی است که به هدف آزادسازی هند از استعمار انگلیس به وجود آمد. پیروان این مکتب در مدرسه دارالعلم هند تحصیل می کنند. این مدرسه نزد اهل سنت به الازهر دوم مشهور است که در ۱۵ محرم ۱۲۸۳ توسط شیخ قاسم نانوتوی تاسیس گردید. از شخصیت های تاثیر گذار این مکتب می توان؛ احمد سرهندی، شاه ولی الله دهلوی، عبدالحق محدث دهلوی، سیداحمد عرفان بریلوی و امداد مکی را نام برد. نقش شاه ولی الله دهلوی (۱۱۱۴- ۱۱۷۶) در پایه گذاری این مکتب برجسته است. دیوبندیان حنفی مذهب بوده و نقطه مقابل حنبلی قرار دارند. @tarikh_j
رابطه شاه ولی الله دهلوی با وهابیت دو دیدگاه در این رابطه هست: ۱- مرتبت بودن شاه ولی الله با ابن عبدالوهاب ۲- بعید دانستن ارتباط شاه ولی الله با ابن عبد الوهاب دلایل دیدگاه اول: - امکان مشترک بودن استادان شاه ولی با ابن عبدالوهاب - حمایت شاه ولی از برخی افکار ابن تیمیه - تشابه فکری شاه ولی و وهابیت در توحید و شرک - مخالفت شاه ولی و ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب با برخی از اعمال صوفیان - بنا بر شواهد یاد شده برخی شاه ولی را نسخه هندی وهابیت دانسته اند ۲- دلایل دیدگاه دوم: - ابن عبدالوهاب، حنبلی و از اصحاب حدیث بود و دهلوی، حنفی و ماتریدی - شاه ولی به تصوف و علم کلام توجه داشت بر خلاف ابن عبدالوهاب - هیچ مدرکی دال بر اینکه آنان یکدیگر را ملاقات کرده اند در دست نیست. @tarikh_j
وجه اشتراک وافتراق دیوبندیه و وهابیت: ۱- از نظر تاریخ شکل گیری، فاصله چندانی ندارند. ۲- هر دو جریان موفقیت های زیادی در اهداف تعریف شده خود داشتند. دیو بندیه از راه گسترش مدارس مذهبی و تبلیغات دینی و وهابیت از راه کشتار مسلمانان و قدرت نظامی و اقتصادی. ۳- نقطه اشتراک ایدئولوژی وهابیت با دیوبندیه در امور جهاد است. ¤ لازم به ذکر است که عربستان تامین کننده اصلی پول مدارس مذهبی در هند است و سعی در گسترش وهابیت دارد. وجه افتراق: با توجه به تنفر دیوبندیان؛ خصوصاََ دیو بندیان نخستین از وهابیت و شخص محمدبن عبدالوهاب و مبارزه با انتشار وهابیت در هند و سوزاندن کتابهای بزرگان وهابی و برخورد شدید با مبلغان وهابی وبه کار بردن تعبیراتی چون؛ شخصی دارای عقاید فاسد ونظریات باطل، قاتل بسیاری از مسلمانان علمای سلف به قصد اجرای ثواب، ظالم فاسد در مورد وهابیان وجه افتراق ها عبارت است از: اختلاف در توسل به پیامبر و استعانت از پیامبر، توسل به بزرگان پس از وفات آنان، تبرک به قبر پیامبر، ذکر و اوراد صوفیه، تکفیر مسلمانان، تقلید. شمس سلفی با تفسیم دیوبندیه به غالی ومعتدل معتقد است که غالیان دیوبندیه دشمنی شدید با تمام اهل حدیث خصوصاََ با وهابیت وشخص عبدالوهاب دارند. @tarikh_j