eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂سلام همراهان عزیز گذرگاه آغازین شب های پاییز قرین سلامتی و خوشی🍁🍁🍁 قاب تصویر این هفته با موضوع نقاشی های قهوه خانه ای تقدیم حضورتان🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿همراهان همیشگی کانال گذرگاه سلام 🌸سلامی به گرمی دلهایی که از محبت اهلبیت مالا مال است. ✅با برشی دیگر از برنامه سایه روشن در خدمت شما هستیم. ◀️در این قسمت در پی پاسخ به این مساله ایم که علت شناسی قیام سیدالشهدا در طول تاریخ چند گونه بوده است؟ پاسخ این سوال از بیان پژوهشگر و عاشورا نگار گرامی استاد محمد اسفندیاری تقدیم شما🌹 @tarikh_j
✅گونه شناسی علل قیام سید الشهدا (ع) ◀️هفت علت در مورد قیام امام حسین (ع) وجود دارد(این نظریات هم پوشانی ندارند): 1⃣نظریه امتناع از بیعت ؛برخی معتقداند امام فقط می خواست از بیعت امتناع کند و به چیزی جز دفاع نمی اندیشید. 2⃣نظریه حکومت شهادت ؛امام ابتدا آهنگ شهادت کرد اما هنگامی که از رسیدن به هدفش مأیوس شد، به قصد شهادت رفت. 3⃣نظریه شهادت عرفانی ؛امام رفت به شهادت برسد و به لقاالله و درجات معنوی نائل شود. 4⃣شهادت تکلیفی ؛قائلان این نظریه بر آن اند که امام حسین (ع) یک تکلیف ویژه و استثنایی داشتند و برای انجام آن رفتند. 5⃣شهادت فدیه ای ؛امام رفت به شهادت برسد تا خودش را فدای گناهان این امت کند. 6⃣نظریه شهادت سیاسی(جدید ترین نظریه و مشهورترین نظریه در صد سال اخیر) در نظریه شهادت سیاسی می گویند امام حسین (ع) رفت به شهادت برسد تا سلب مشروعیت از حکومت یزید کند.شهادت حکم مستقلی در کنار جهاد است. دو نوع شهادت داریم شهادت حمزه ای که می رود دشمن را بکشد که کشته می شود و شهادت حسینی که به کشته می شود تا صدای مظلومیتش را به دیگران برساند. (ع) @tarikh_j
7⃣نظریه تشکیل حکومت(کهن ترین نظریه است و منشأ آن به سید مرتضی و شیخ مفید باز می گردد و قوی ترین رقیب برای نظریه شهادت سیاسی است. ◀️ در نظریه تشکیل حکومت گفته می شود که امام یک هدف نداشت.قیام امام سه مرحله داشت و امام سه هدف داشت. 🌿مرحله اول : زمانی که از مدینه حرکت می کند و به مکه می رود و مدتی در مکه می ماند در این مرحله هدف امام امتناع از بیعت است .هدف سلبی دارد و می خواهد مبارزه منفی کند چون یار ندارد. 🌿مرحله دوم : بعد از رسیدن نامه ها به ایشان در مکه است از آن زمان که تصمیم می گیرد برود سمت کوفه تا زمانی که می رود و به سپاه برخورد می کند.در این مرحله هدف امام تشکیل حکومت و اعاده خلافت است . 🌿مرحله سوم : از زمانی است که در محاصره سپاه حر قرار می گیرد و هدف امام در این مرحله جلوگیری از جنگ است. (ع) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘ تاریخ پژوهان عزیز سلام با آرزو ساعات و لحظات پر برکت علمی برا شما آخرین قسمت از بحث آیین های عزاداری در عصر ال بویه تقدیم حضورتان 🌸با تشکر ویژه از دکتر احمد فلاح زاده
🌿قسمت ششم عزاداری اباعبدالله در دوران آل بویه ✅یکی از تحولات، تحولات هویتی بود. جامعه ی امامیه در اواخر عصر حضور یعنی دوره امام هادی علیه السلام و دوره امام حسن عسگری علیه السلام به سمتی می رفت که بتواند در واقع تلاش می کرد که خودش را در زمان غیبت بتواند حفظ بکند و هضم نشود در جوامع دیگر، به همین دلیل یکی از اصلی ترین نماد هایی که می توانست امامیه را حفظ بکند حضرت اباعبدالله ع و زیارت مزار ایشان بود. این موضوع سبب شد از دوره این ائمه علیه السلام بحث مهر درست کردن که از دوره امام رضا علیه السلام رسم بود، در این دوره هم متداول بود. گذاشتن تربت اباعبدالله در کفن مردگان در این دوره بود. حتی خواندن نماز در مزار حضرت اباعبدالله علیه السلام از جمله سوالاتی بود که آن دوره از امام حسن عسگری علیه السلام می شد. این ها نشان می دهد که تحولات هویتی دارد شکل می گیرد و هویت شیعه می خواهد به وسیله ی حضرت اباعبدالله علیه السلام در عصر غیبت کامل تر شود و ماندگار تر شود. پس این تحولات هویتی به عنوان این که امام حسین علیه السلام نماد هویت شیعی بود، سبب شد که عزاداری اباعبدالله علیه السلام یک حالت هویتی پیدا بکند. @tarikh_j
✅یکی دیگر از تحولات، تحولات فرهنگی بود. این تحولات فرهنگی تحت تاثیر فرهنگ های حاکم بر محل عزاداری در بغداد بود که آن چیزی که مطالعه می کنیم از نحوه عزاداری در سال های بعد، مثل پاشیدن کاه یا ریختن خاک بر سر و این جور چیز ها، که نشان از بد بختی وعمق بی چارگی و این معانی بود، این ها مراسم ها و آدابی بود که متاثر از فرهنگ ایرانی وارد فضای بغداد شده بود، نشان می دهد که این کسانی که این کار ها را انجام می دهند عرب نیستند و ایرانیان ساکن بغداد هستند. این کار هم در منطقه غرب ایران رسم بود و هم در منطقه دیلم این آداب رسم بود. پلاس آویزی به نشانه عزا ، این از چیز هایی بود که در منطقه دیلم به عنوان زادگاه آل بویه رسم بود و این رسم وارد بغداد شده بود. ✅تحول بعدی تحت تاثیر یک سری متون شیعی بود. برخی از متون شیعی که مشخص نیست این روایت ها قبلا بوده یا آن دوره نوشته می شود، به هر تقدیر این متون شیعی از یک سری آیین هایی یاد می کنند. مثلا در روز عاشورا سر کار نمی رفتند و کار را تعطیل می کردند. این از روایتی از امام رضا علیه السلام بر می آید که می فرمود: در روز عاشورا اگر کار بکنید کار خیر و برکت ندارد و ضرر هم دارد. الان در دوره ما هم این رسم هست. @tarikh_j
✅برخی دیگر تحت تاثیر تفکرات آیینی بود یعنی مثل تفکراتی بود در میان امامیه مثل سب صحابه . در سال اول سب صحابه رسم نبود.اما کمی جلوتر می رویم می بینیم که مراسم عزاداری اباعبدالله علیه السلام با سب صحابه همراه است و این یکی از مواردی است که انگیزه درگیری بین حنابله و امامیه می شود. در همین سال ها البته ما هیچ گزارشی از حضور علما در این مراسم نداریم ولی با این حال نقش علما در برگزاری مراسم بسیار بالا بود به این صورت که در غالب متون روایی و در غالب همکاری به این معنی که منابع متنی را آماده می کرد، از این جهت پشتیبانی فرهنگی می کردند از برگزاری عزاداری. بخشی از این کار در واقع، مراسم عزاداری تحت تاثیر فرهنگ محله ها بود . اگر در محله ای رسمی بود آن رسم را می آوردند در عزاداری،طبق آن چیزی که در محله هایشان رسم بود در عزاداری آن را دخیل می کردند . ✅تحول دیگر ، تحولات متناسب با ظرفیت اقتصادی بود یعنی هر مقدار که ظرفیت اقتصادی امامیه رشد می کند می آیند یک سری مراسم هایی می گیرند که در آن رشد اقتصادی خود را نشان دهند مانند مراسم منجنیق کشی که یک چیزی شبیه صندوق درست می کردند و در دست حمل می کردند و چند نفر زیرش را می گرفتند و گاهی آن را با طلا و نقره زینت می دادند که به بقیه و اهل سنت ثابت کنند که از لحاظ اقتصادی وضع خوبی دارند. ◀️نکته آخر: هر چه آل بویه شناخته شود این اتهام برداشته می شود که تشیع ما تشیع صفویه هست. تنظیم :طیبه باقری @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿سلام و وقت بخیر همراهان عزیز با آرزوی روزهای خوب پاییزی برای شما در این بخش از عاشورا در منابع متقدم به سراغ کتاب مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی می رویم.🌹
☘ مقاتل الطالبیین ◀️علی بن حسین القرشی الاموی ( ت 284 ه و م 356 ه ) معروف به اصفهانی می باشد . ابوالفرج به خاطر شهرتی که داشت شاهان آل بویه او را برای خدمت در دیوان دعوت کردند. ✅در برخی منابع ابوالفرج را شیعه اثنی عشری و یا زیدی معرفی کردند؛ اما بعضی از علمای امامیه مانند محمد باقر خوانساری در روضات الجنان می آورد: و چون ابوالفرج به رسم اثنی عشریه از سه خلیفه اول بیزاری نمی جوید شیعه نیست... انگیزه مؤلف از نوشتن این کتاب معرفی کشته شدگان خاندان آل ابی طالب از زمان رسول خدا تا سال 330 ه می باشد؛ زیرا وی در مقدمۀ کتاب خود می گوید: « هیچ خاندانی را شریف تر و با فضیلت تراز این خاندان نمی دانم.» ✅کتاب مقاتل الطالبیین نوعی مقتل نگاری است و مانند دایره المعارفی می باشدکه در آن 221 تن از کشته شدگان خاندان آل ابی طالب آمده است. ✅ابوالفرج وقایع عاشورا را با معرفی افرادی از بنی هاشم که در این واقعه کشته شدند، شروع می کند و سپس در معرفی امام حسین(ع)، به وقایع عاشورا می پردازد. @tarikh_j