eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام علی ساکن کربلا... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیک لِیسْتَنْقِذَ عِبادَک مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَةِ... در دعوت مردم جاى عذر و بهانه اى براى کسى نگذارد و بی‌دریغ خیرخواهى کرد و جان خود را در راه تو داد. تا برهاند بندگانت را از گرداب جهالت و نادانى و سرگردانى در وادى گمراهى... @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿همراهان همیشگی کانال گذرگاه سلام 🌸اربعین حسینی را خدمت شما عزیزان تسلیت عرض می کنیم. ✅با برشی دیگر از برنامه سایه روشن در خدمت شما هستیم. ◀️در این قسمت در پی بررسی مساله نماد و نماد سازی در نهضت عاشورا هستیم پاسخ این مساله از بیان دکتر شمس الله مریجی ،صاحب آثاری چون تبیین جامعه شناختی واقعه کربلا عوامل موثر در انحراف از ارزش ها تقدیم شما🌹 @tarikh_j
برای دوستانی که امکان دانلود فایل ها با حجم بالا رو ندارند فایل با حجم پایین تر نیز بارگذاری می شود البته کیفیت صدا به دلیل کم حجم کردن کم پایین تر خواهد بود.⬇️
🌺نماد ونماد سازی در نهضت عاشورا ✅به تجسم ها و نماینده های یک اتفاق یا رفتار نماد می گوییم.اگر نماد را از جامعه بگیریم در خیلی امور اختلال ایجاد می شود این طور نیست که بگوبیم نمادی که ریشه در ذوق و سلیقه دارد ،ریشه در باورها و ارزش ها ندارد.به تعبیر دیگر مانع الجمع نیست. ✅یک سری نماد ها داریم که ریشه در ارزش های دینی ندارد ریشه در ذوق و سلیقه دارد. دسته دیگر نماد هایی دیگر ریشه در ذوق و سلیقه و ارزش ها دارد. ✅فرق است بین نشانه و نماد ،نماد هاغالبا ریشه در باور های قوی ای دارند گسترده تر اند و اعم از نشانه است.نشانه به بخشی از باورها اشاره می کند.ولی نماد می تواند باورهای متعدد دیگری را نیز در بر گرفته باشند. بر سینه زدن یک علامت است که ریشه دارد .نمی شود گفت همه نماد ها دست ساخت غیر معصوم است ما در عصر معصومین بعضی از این نماد ها را داریم یا توسط معصوم انجام شده یا در عصر معصوم دیده شده و تایید شده است. ✅اگر نماد فرد را از باور جدا کند باید کنار زده شود.از معیار های صحت نماد نزدیک شدن یا فاصله گرفتن از باورها است .نماد هایی که ریشه در باورها دارند این رابطه مستقیم بینشان است. @tarikh_j
✅نماد جز لا ینفک فرهنگ است.طبعا آسیب هایی هم در آن است مثل همه عناصر فرهنگی دیگر مهم این است که ما آسیب شناسی کنیم .نماد هایی که ما را به هدف نمی رساند باید آهسته مورد تامل واقع شود حتی مبارزه هم بشود. ✅سه دسته در این جا مطرح است 1نماد هایی که شمارا به حق می رساند 2نماد هایی که شما را به عقب بر می گرداند 3نماد های بی اثر که ما با آن کاری نداریم نماد ها ارزش ذاتی نیستند بلکه نمود یک ارزش دیگری اند. اگر خودش یک ارزش ذاتی شود اشکال دارد .نماد اگر از نمود خالی شود دیگر اثری ندارد. ◀️دیدبان ها باید متوجه باشند کجا انحراف ایجاد می شود (از متن مردم و علما )زیرا اصل دین را از علما می گیرند پس حواشی را نیز باید با این ها مشخص کنند. ✅نماد هایی که مستقیم از دین آمده یا مورد تایید بودند این ها کارکردشان را دارند.گاهی تلاش می شود با نماد های دیگری جابه جا شود که اثر نماد اول را ندارد . ✅اربعین خودش نماد است .زمان نماد است مکان نماد است.یک نماد با کلیتش و با همه حواشی اش نماد است . @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشست حضوری وباظرفیت محدود برگزار شد.
جلسه  اعضای شورای انجمن تاریخ با دکتر هادی منش دوشنبه 7 مهر دکتر هادی منش علاوه بر فعالیت های پژوهشی خود، در مرکز حوزوی پژوهش های تاریخ اسلام تحت اشراف حضرت آیت الله یوسفی غروی به عنوان مسئول پژوهش مرکز مشغول به فعالیت هستند و با مراکز حوزوی و دانشگاهی قم در سمت استاد، پژوهشگر، ارزیاب علمی، سردبیر و ... همکاری علمی دارند. ایشان آمادگی کامل این مرکز را برای توسعه همکاری های علمی با انجمن علمی تاریخ در قالب برگزاری نشست‌های علمی، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و پژوهشی، سیرهای مطالعاتی برای سطوح مختلف و... اعلام کردند و  از ایجاد تعامل بین این مرکز و جامعه الزهرا-سلام الله علیها- ابراز خرسندی نمودند. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁سلام همراهان عزیز روزهای پاییزی دل انگیز و همراه با سلامتی برایتان آرزو مندیم. 🍃طبق روال شنبه های هر هفته به سراغ منبعی دیگری از منابع متقدم رفته ایم تا بحث عاشورا را در آن باز بینی کنیم . 🌸عاشورا نگاری در ارشاد شیخ مفید تقدیم نگاه شما
معرفی کتاب « الارشاد » شیخ مفید،(336ه و م 413 ه ) ✅در زمان حکومت آل بویه، علمای شیعه از جایگاه خاصی برخوردار بودند بیشتر علماء با حکومت تعامل داشتند،بنابراین فضای سیاسی به نفع تشیع بود و علماءشیعه از جمله شیخ مفید از این فضا نهایت بهره را بردند. ✅کتاب «الارشاد» شیخ مفید دربارۀ زندگانی ائمه (ع) و حضرت فاطمه (س) می باشد. شیوه ی شیخ مفید، استفاده از روش ترکیبی است؛ او روایت های مختلف یک واقعه را کنار هم می گذاشته و میان آنها مقایسه می کند و با در نظر گرفتن انسجام درونی میان آنها، به نقل منسجم و پی در پی آنها می پردازد. ✅شیخ مفید در ابتدای هر مطلب چند منبع معرفی می کند؛ مثلاً واقعۀ عاشورا را بر اساس روایت های کلبی و مدائنی و سایر سیره نویسان می آورد . ✅شیخ مفید به علت اختلاف شیعه و سنی در زمان او، پاره ای از مطالب را حذف می کند. @tarikh_j
🍀عاشورا نگاری در«الارشاد» شیخ مفید با دیدگاه کلامی، جریان کربلا را آورده است. او اوّلین فردی است که کلام و تاریخ را در هم آمیخته و سعی کرده با توجّه به آرای کلامی خود تاریخ را بازگو کند. ✅شیخ ابتدا خلاصه ای از وقایع عاشورا را بیان کرده و سپس به تشریح مطالب پرداخته است. او وقایع را از آغاز امامت امام حسین(ع) شروع می کند و پس از بیان خلاصه ای از دوران معاویه به دوران یزید و وقایع پس از آن می پردازد. فهرست مطالب بیان شده به شرح زیر می باشد: 1- فعالیت امام حسین(ع) بر علیه یزید و دعوت مردم به جهاد پس از مرگ معاویه؛ 2- حرکت امام(ع) از مدینه به مکّه واز مکّه به کوفه بنا به دعوت شیعیان کوفه؛ 3- نصایح محمّد حنفیه به امام(ع)؛ 4- ماجرای مسلم بن عقیل و هانی بن عروه در کوفه؛ 5- ماجرای کرایه کردن شتران قافله ای که از یمن می آمدند؛ 6- وقایع روز عاشورا و پس از آن (تا برگشت اسراء به مدینه)؛ 7- شمه ای از فضایل امام حسین(ع) و پیشگویی شهادت او و بیان اسامی افرادی از بنی هاشم که در کربلا شهید شدند. @tarikh_j
🌿از مباحث ارائه شده در ارشادچنین نتیجه گرفته می شود: ✅1. اهداف امام حسین(ع) از قیام عاشورا: ◀️الف . تشکیل حکومت: امام حسین(ع) پس از مرگ معاویه، قصد داشت تا بر علیه حکوت یزید قیام کرده و حکومت تشکیل دهد. شیخ مفید مطالب خود را چنین شروع می کند:« پس از مرگ معاویه امام(ع) تلاش کرد تا به مردم آگاهی کافی را بدهد و آنان را نسبت به وظایف امامت خود آشنا سازد. پس از مدّتی عده ای به امام(ع) پیوستند. امام حسین(ع) مردم را به جهاد دعوت کرد و خود نیز برای جنگیدن با یزید و عوامل او، با خاندانش از حرم خدا و حرم رسول خدا به سوی کوفه حرکت کرد.» ◀️ ب . احیای امر به معروف و نهی از منکر: تحرکات امام(ع) پس از مرگ معاویه، راه حلّ عملی زنده کردن امر به معروف و نهی از منکر می باشد. امام(ع) تصمیم گرفت جان خود و خاندانش را به خطر بیندازد تا دین خدا را بدین وسیله حفظ نماید. @tarikh_j