eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
959 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
328 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1588922370-10201-7-3.pdf
577.1K
:تصویر امام حسن عسکری (ع) در آثار غربیان نویسندگان: سعید طاووسی مسرور، علیرضا دهقانی منبع: سیره پژوهی اهل بیت سال چهارم پاییز و زمستان ۱۳۹۷ش. این نقص، در آثار مربوط به " امام حسن عسکری(ع)" مشهودتر است زیرا مسلمانان به ویژه محققان شیعی نیز کمتر درباره آن امام پژوهش کرده اند. سوال اصلی پژوهش این است که شیعه پژوهان غربی چه تصویری از امام یازدهم(ع) ارائه کرده اند؟ این پژوهش با بررسی متون تخصصی و دانشنامه های منتشر شده در غرب، نشان داده است که غربیان کمتر از دیگر امامان شیعی به امام حسن عسکری (ع)توجه کرده اند و تنها سه مقاله درباره ایشان و یک اثر درباره تفسیر منتسب به ایشان منتشر کرده اند و در همین چند اثر نیز تصویری ناقص و حتی مخدوش و تحریف شده از امام یازدهم(ع) ارائه کرده اند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
1601465344-10306-1-6.pdf
591.5K
: تبیین موقعیت امام حسن عسکری (ع) در رهبری شیعه نویسنده: فضه خاتون منبع: تاریخنامه اسلام سال اول پاییز و زمستان ۱۳۹۸ش. امام حسن عسکری  ع بااینکه در عصر حاکمیت مستبدترین سلاطین زندگی میکرد، هیچگاه از دست حکومت عباسی آزاد نبود و در دوره امامت خود حیات سیاسی، اجتماعی و به ویژه فرهنگ شیعه را زنده نگهداشت. نوشتار حاضر با تبیین وضعیت  (ع) در رهبری شیعه بر این نکته تأکید میکند که امامان شیعه در موقعیتهای مختلف از روشهای گوناگون برای شیعه استفاده میکردند. امام حسن عسکری (ع) برای حفظ و ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) با توجه به شرایط موجود از روشهای مختلفی مانند تربیت شاگردان، فرستادن نماینده به نقاط مختلف و فرستادن نامه و پیک به صورت مخفیانه استفاده میکرد. ایشان تمام سعی خود را برای حفظ شیعیان و آمادگی آنها برای غیبت انجام داد تا شیعیان از این مرحله مهم تاریخی با موفقیت عبور کنند. تنظیم: نجمه صالحی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ): «... اگر از عمر دنیا یک روز باقی مانده باشد، خداوند آن روز را طولانی می‌کند تا کسی قیام کند که زمین را پر از عدل و قسط کند، همان‌گونه که پر از ظلم شده است». شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 4، ص 177) زمان زمان شروع زعامت مهدی است غدیـر دوم شیعـه، امـامت مهدی است   💓اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ 💓 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نظر صریح رهبرانقلاب درمورد توهین به مقدسات اهل سنت به بهانه شادکردن دل حضرت زهرا (س) در نهم ربیع‌الاول: 🔹صریحاً گفته‌ایم که با اهانت به مقدسات اهل سنت مخالفیم 🔹با رفتارهایی که برخی از گروه‌‌های شیعه انجام می‌دهند مخالفیم ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ قتل عُمر بن خطاب در ماه ذي‌الحجة بوده است، نه ربیع‌الأول؛ تاریخ قتل عُمر بن خطاب در تمام منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- بدون استثناء در ماه ذی‌الحجه و در روزهای آخر این ماه گفته شده است. اختلاف اقوال فقط در تعیین روز است: روز زخمی شدن و روز فوتش؛ خنجر خوردنش را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذی‌الحجه سال ٢٣ق گفته‌اند، و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش. شروع خلافت عثمان را نیز همگی بی اختلاف در ابتدای ماه محرّم گفته‌اند. بهرحال شهرت جرح و قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیع‌الأول، پایه و استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان، و لذا بی اعتبار است. 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٤: ٢٩٩– ٣٠٠. ــــــــــــــــــــ ❖ جهت تسهیل مراجعه به منابع، عنوان برخی منابع کهن و نیز برخی منابع میانی و متأخر که به ذکر تاریخ قتل عمر بن خطاب یا تاریخ شروع خلافت عثمان پرداخته‌اند در پی آمده است: - الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ق)، ج٣، ص٣٦٤– ٣٦٥؛ - تاریخ خليفة بن خياط (٢٤٠ق)، ص١٠٩؛ - التاريخ الصغير (بخاري، ٢٥٦ق)، ج١، ص٧٥؛ - أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ق)، ج١٠، ص٤٣٩؛ - تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ق)، ج٢، ص١٥٩؛ - المعجم الكبير (طبراني، ٣٠٦ق)، ج١، ص٧٠، ح٧٢ و ٧٣ و ٧٤؛ - تاريخ الطبري (٣١٠ق)، ج٣، ص٢٦٥– ٢٦٦؛ - همان، ج٤، ص١٩٣؛ - التنبیه والإشراف (معسودي، ٣٤٦ق)، ص٢٥٠ و ٢٥٣؛ - مروج الذّهب (مسعودي، ٣٤٦ق)، ج٢، ص٣٠٤ و ٣٣١؛ - مسار الشيعة (شيخ مفيد، ٤١٣ق)، ص٢٣؛ - الإستيعاب (ابن عبد البر، ٤٦٣ق)، ج٣، ص١١٥٢؛ - تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ق)، ج٤٤، ص٤٦٤ و ٤٦٧؛ - الكامل في التاريخ (ابن أثير، ٦٣٠ق)، ج٣، ص٥٢؛ - وفيات الأعيان (ابن خلكان، ٦٨١ق)، ج٣، ص٤٣٩؛ - العدد القوية لدفع المخاوف اليومية (علي بن يوسف حلي(برادر علامه حلي)، حدود ٧٠٥ق)، ص٣٢٨؛ - الوافي بالوفيات (صفدي، ٧٦٤ق)، ج٢٢، ص٣٠٤؛ - البداية والنهاية (ابن كثير، ٧٧٤ق)، ج٧، ص١٥٥– ١٥٦؛ - مجمع الزوائد (هيثمي، ٨٠٧ق)، ج٩، ص٧٩؛ - فتح الباري (ابن حجر عسقلاني، ٨٥٢ق)، ج٩، ص١٥؛ - المصباح (جُنة الأمان الواقية وجَنة الإيمان الباقية) (شيخ إبراهيم كفعمي،٩٠٥ق)، ص٥١١ و ٥١٥؛ - بحار الأنوار (علامه مجلسي، ١١١١ق)، ج٥٥، ص٣٧٢؛ - الكُنى والألقاب (شيخ عباس قمي، ١٣٥٩ق)، ج٣، ص١٦٧؛ - مستدرك سفينة البحار (شيخ علي نمازي شاهرودي، ١٤٠٥ق)، ج٢، ص٢١٦. @Yusufi_Gharawi ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
📌 استاد و پژوهشگر برجسته 🔶کسی از مورخان مخالفت نکرده‌اند که در روز ۲۶ ذی‌الحجه ضربه و ۲۸ این ماه از دنیا رفته است. بنابراین شهرت قتل عمر در روز به علت تبلیغات کاذب پادشاهان برای تحریک احساسات مردم به جنگ با با کارهایی همچون جشن گرفتن در ایام قتل عمر بن خطاب بوده است. 🔶 نمی‌توانستند جشن قتل عمر بن خطاب را در ایام ۲۶ذی‌الحجه به بعد بگیرند، چرا که جشن آنان با محرم‌الحرام و ایام شهادت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام تداخل پیدا می‌کرد و مساجد سیاه‌پوش عزا می‌شد. 🔶همچنین گرفتن جشن قتل عمر بن خطاب در ایام کشته شدن می‌توانست صفویان را از خطرات احتمالی فرقه مقابل در امان دارد؛ چرا که می‌توانستند با رعایت تقیه، جشن خود را به عنوان جشن قتل عمر بن سعد تلقی کنند. روایت فوق(قتل در ۹ ربیع‌الاول) تنها از پسر ابن‌طاووس نقل شده و حتی شخص ابن‌طاووس هم که فردی متسامح است، این روایت را در کتب خود نیاورده و این امر هم دلیلی دیگر بر جعلی و ساختگی بودن چنین روایتی است. 🔶فضایل فراوانی که در این روایت برای جشن‌گیرنده روز نهم ربیع‌الاول آمده، توهم عظیم بودن این روز را می‌آورد در صورتی که هیچ‌گونه روایت دیگری از هیچ‌یک از علما و اهل‌بیت علیهم‌السلام درباره فضایل این روز وارد نشده است. بنابراین اگر این روایت صحیح باشد، می‌توان گفت که ائمه اطهار هم تا زمان امام هادی علیه‌السلام از فضایل این روز ناآگاه بودند! 🔸متن کامل در اسلایدها و لینک زیر: http://okhowah.ir/fa/13012 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عبدالمطلب پس از مرگ عمویش تمام مناصبی که به صورت موروثی در خاندان آنان وجود داشت، به ارث برد. عبدالمطلب به دلیل حسن مدیریت و کرامت هایی که از خود نشان داد، در مکّه به مقبولیت عمومی دست یافت و قریش وی را به سروری پذیرفتند.(ابن سعد، الطبقات الکبری، ۱۳۷۴ش، ج۱، ص۷۷؛ ابن‏ خلدون، العبر التاریخ، ۱۳۶۳ش، ج‏۱، ص۳۸۶.) یعقوبی می‎گوید: «‌عبدالمطّلب» در آن روز سرور قریش بود و رقیبی نداشت، چه خدا بزرگواری او را به احدی نداده، و از چاه زمزم (در مکّه) و ذوالهرم (در طائف) سیرابش کرده بود، قریش او را در مال‏‌های خود داوری دادند، و در قحطی و گرسنگی به مردم خوراک داد تا آنجا که پرندگان و درندگان کوهستان را نیز خورانید. ابو طالب در این باره گفته است: آنگاه که سخاوتمندان بخل می‌ورزند ما به مردم آن قدر خوراک می‌دهیم که پرندگان هم از مازاد طعام ما می‌خورند. «عبدالمطّلب» از پرستش بت‏ها بر کنار بود، و خدا را به یگانگی می ‏شناخت و به نذر وفا می‌کرد، و سنت‎هایی نهاد که بعضی از آن‏ها در قرآن نازل گشت(یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، دار صادر، ج۲، ص۱۰.) یعقوبی به سند خود از رسول خدا روایت کرده است که گفته است: «‌خدا جدّ من- عبدالمطّلب- را به تنهایی در سیمای پیامبران و هیبت پادشاهان محشور می‌نماید ».( یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، دار صادر، ج۲، ص۱۴.) تنظیم:مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منشأ توهین به مقدسات اسلام در رجوع به روایات جعلی 🔺چرا اسلام شناسان یهودی و مسیحی اروپایی و شاگردان شرقی ایشان درباره شناخت پیامبرخاتم صلی الله علیه و آله وسلم و جایگاه قرآن کریم فقط به اخبار شکننده و توهین آمیز جعلی اکتفا کردند؟ 🔺چه شده است که شناخت اسلام تنها بر متون و مدارک مکتب خلفا مبتنی شده و به طور کلی نظریات و روایات امامان اهل البیت علیهم السلام به دست فراموشی سپرده شده است و در اسلام شناسی غربی مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟ 🔺 آیا اینها نشان نمی‌دهد که اصولاً اسلام شناسی اروپایی بر اساسی جز دشمنی و اعمال غرض بنا نشده است⁉️ 📚 نقش ائمه در احیای دین؛ جلد اول درس هشتم.علامه عسکری تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا