eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و احترام به استحضار می رساند از این تاریخ جناب آقای دکتر هادی منش از جانب معاونت پژوهش سرکار خانم حقانی به عنوان مشاور انجمن علمی پژوهشی تاریخ جامعه الزهرا (س) انتخاب شدند و به موجب این حکم مشاوره انجمن را عهده دار گردیدند. به امید همکاری و پیشرفت پژوهشی اعضای محترم انجمن تاریخ. نجمه صالحی _ دبیر انجمن تاریخ جامعه الزهرا سلام الله ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
اعلام اسامی اعضای شورای انجمن تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
جلسه اعضای شورای انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهراس با مسئولین مرکز حوزوی پژوهش های تاریخ اسلام( تحت اشراف استاد یوسفی غروی ) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعالیت های انجمن علمی پژوهشی تاریخ از شهریور ماه 1398تا کنون.pptx
4.01M
پاور پوئینت فعالیتهای انجمن علمی پژوهشی تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ نمونه‌هایی از تقارب و احترام ائمه مذاهب چهارگانه اهل سنت نسبت به اهل بیت(علیهم السلام)، و اعترافشان به برتری مطلق امام جعفر صادق(علیه السلام) در علم و خداترسی و عبادت؛ (۲۹ آبان ۱۳۹۷) به نقل از استاد یوسفی غروی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 📝حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای رمضان محمدی دانشیار گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه : از مهمترین و یژگی های (ص) اخلاق والای آن حضرت است که خداوند در این ویژگی رسول خدا (ص) را ستود فرمود: «راستى كه تو را خويى والاست». رسول خدا (ص) خود نیز فرمود : انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق ؛ من براى احياى مكارم اخلاقى مبعوث گشته است. امیرمؤمنان، على بن ابى طالب فرمود  «از همان زمان که رسول خدا صلی الله علیه و آله را از شیر بازگرفتند، خداوند بزرگ‌ترین ‌فرشته خویش را مأمور ساخت تا شب و روز، وى را به راه‌هاى بزرگوارى و درستى و اخلاق نیک سوق دهد و از پلیدى‌هاى جاهلیت دور دارد». لذا آن حضرت با مردم بسيار مهربان و پیوسته چنان بود که به كسى ترشرويى و بدخلقى نمی کرد. در همه زمينه ها، اعتدال و ميانه روى را به عنوان یک اصل مراعات مى كرد. همچون بندگان غذا مى خورد و چون بندگان مى نشست و افتخار او این بود که خود را بنده خدا می دانست با غلامان غذا می خورد، سوار الاغ بى پالان می شد، بز را با دست خود می دوشيد، لباس پشمينه می پوشيد و به كودكان سلام می  كرد» . «وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُق عَظِيم» (قلم، 4). . طبرسى، مكارم الاخلاق، ص8. . سید‌رضی، نهج‌البلاغه، خطبه 192‌. . سيد رضى، نهج البلاغه، 139. . جاحظ، البیان و التبیین، ج2، ص21؛ طبرسى، مكارم الاخلاق، ص26. . صدوق، خصال، ج1، ص271. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
پیامبر مهربانی یکی از صفات (ص) در قرآن کریم رحمت بودن آن حضرت برای جهانیان است « وما ارسلناک الا رحمه للعالمین »(انبیا/۱۰۷) لذا روش و شیوه رفتار آن حضرت در برابر همگان (دوست و دشمن ) بنا به اصل اولیه با رحمت و مهربانی است مگر اینکه استثنایی در کار باشد و دشمن به گونه ایی رفتار کند که جز جنگ و کشتار راه حلی نباشد . روش اسلام بر کرامت انسان بنیان گذاری شده است ، ولی کسی که کرامت و ارزش دیگران را در معرض خطر قرار دهد و حیات را از آنان بگیرد شایسته برخورد شدید است چنانکه پیروان ادیان دیگر تا وقتی که در برابر اسلام دسیسه و خرابکاری نمیکردند با آرامی و امنیت در کنار رسول خدا(ص)و مسلمانان میزیستند . از این رو برخوردهای پیامبر اکرم(ص) به نحوه عملکرد خود انسانها و دشمنان بازمیگردد. افزون بر اینکه رسول خدا(ص) برای جهانیان رحمت معرفی گردیده است ، آن حضرت مامور بود تا مردم را به خدا نزدیک کند و اسلام را برای آنان عرضه نماید از این رو برخورد با مهربانی و رحمت ، برای تالیف قلوب کاربرد داشته و ازمهم ترین وسایل پیروزی پیامبر (ص) بوده است . 📝 سرکار خانم اعظم ابوالحسنی(سطح‌ ۴ تاریخ اهل بیت ) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
علت بعثت پیامبر در حجاز.pdf
226.4K
علت بعثت پیامبر(ص)در سرزمین حجاز 📝 سرکار خانم دکتر زهرا مهرجویی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷شهید محراب در سال‌های نخست تشکیل جمهوری اسلامی در ایران افراد زیادی در ترورهای مخالفان جمهوری اسلامی کشته شدند. برخی از این افراد امامان جمعه شهرها بودند که در ادبیات رسانه‌ای جمهوری اسلامی به شهدای محراب معروف شدند. هر چند ترور برخی از آنان هنگام نماز جمعه نبوده است. سید محمدعلی قاضی طباطبائی (۱۲۹۳- ۱۳۵۸ش) فرزند سید باقر در تبریز متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در تبریز خوانده و در سال ۱۳۱۸ راهی حوزه علمیه قم شد و از درس‌های اساتیدی مثل؛ سید محمد حجت کوه کمره ای، سید حسین بروجردی و امام خمینی کسب علم کرد. در سال ۱۳۲۸ از قم عازم حوزه علمیه نجف شد و در نزد آیت الله محمد حسین کاشف الغطاء مشغول کسب علم شد. با آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی، در آذربایجان فعالیت‌های سیاسی انجام می‌داد. در این مدّت چندین نوبت دستگیر، زندانی و تبعید شد. در شامگاه عید قربان و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد شعبان، در تاریخ ۸/۱۰/ ۵۸ به شهادت رسید. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
آثار و تألیفات.docx
9.1K
آیت‌الله قاضی طباطبایی یکی از عالمان روشن بین و ژرف‌نگری بود که همیشه بر وحدت اسلامی تأکید داشت و در فرصت‌های مناسب با رفتار مدبرانه در جهت تحقق بخشیدن هر چه بیشتر وحدت بین مسلمانان جهان می ‌کوشیدند وتألیفات مهمی دارند. تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜اولین نشست بین المللی منجی گرایی و آینده پژوهی جهان از منظر ادیان ✅سمینار آنلاین https://meeting.atu.ac.ir/theology ❇️زمان: پنج شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۹ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
📣📣📣📣 معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری مرکز حوزوی پژوهش های تاریخ اسلام برگزار می کند. ✅کارگاه مهارت افزایی پژوهشی در قالب: 🔺نقد علمی 🔻چکیده نویسی 🔺خلاصه نویسی علمی 🔻سر مقاله نویسی 🔺یادداشت نویسی علمی ❇️جهت توان افزایی پژوهشگران و نویسندگان در نشریات و فضای مجازی و پاسخگویی علمی به شبهات با استفاده از تکنیک های خاص نویسندگی علمی پژوهشی ✅ثبت نام تا تاریخ ۱۸ / ۸/ ۹۹ ✅تماس با شماره ۳۲۱۱۲۴۸۴ یا پیام به آیدی @salehi6 توضیح کارگاه یادداشت نویسی علمی👇👇👇 ⭕آیا در نوشتن چکیده برای مقالات علمی و پایان نامه مشکل دارید؟ ⭕آیا برای نوشتن مطالب کوتاه از ایده ها و یافته های علمی خود برای صفحات مجازی مشکل دارید؟ ⭕ آیا برای نقد یک کتاب، مقاله و...می توانید یادداشتی کوتاه بنویسید؟ ⭕ آیا مطالب زیادی در ذهن‌تان هست اما برای انتقال آن با شیوه ای تاثیرگذار دچار چالش هستید؟ ⭕ آیا برای نوشتن بیان مساله در طرح‌ها و پروپوزال نیاز به کمک دارید؟ ⭕ نگارش این متن‌های پژوهشی چه تکنیک‌ها و راهکارهایی دارد؟ 📌 این کارگاه کمک مطلوبی جهت نگارش یادداشت علمی در قالب‌های فوق توسط استادی باتجربه برگزاری کارگاه‌های متعدد پژوهشی است. با فراآموزی تکنیک های این دوره می توانید با مهارت بیشتری به فعالیت‌های پژوهشی خود در این زمینه ادامه دهید. 📝 به شرکت کنندگان گواهی حضور اعطا خواهد گردید. باامید موفقیت شما ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️کدام اخلاقمان شبیه پیامبرمان است؟ پیامبر اسلام(ص) : 🥀دائماً متفکر بود. 🥀 اکثر اوقات ساکت بود. 🥀خلقش نرم بود. 🥀کسي را تحقير نمي‌‌کرد. 🥀دنيا و ناملايمات هرگز او را به خشم نمي‌آورد. 🥀حقي پايمال مي‌شد از شدت خشم کسي او را نمي‌‌شناخت تا اينکه حق را ياري کند. 🥀بيشتر خنده‌هاي آن حضرت تبسم بود 🥀مي‌فرمود حاجت کساني که به من دسترسي ندارند را ابلاغ کنيد. 🥀با مردم انس مي‌گرفت و آنان را از خود دور نمي‌کرد. 🥀در همه امور اعتدال داشته و افراط و تفريط نمي‌کرد. 🥀زبان خويش را از بيان سخنان غيرضروري کنترل مي‌کرد. 🥀در انجام وظيفه به هيچ وجه کوتاهي نمي‌کرد. 🥀بافضيلت‌ترين فرد نزد پيامبر، خيرخواه‌ترين آنان براي مردم بود. 🥀در مجالس جايگاه خاص براي خود برنمي‌گزيد. 🥀هنگامي که بر جمعي وارد مي‌شد در جاي خالي مي‌‌نشست و به ياران خويش دستور مي‌داد اين گونه عمل کنند. 🥀هر کس براي رفع نياز رجوع مي‌کرد نيازش را برآورده مي‌کرد يا با کلام دلنشينِ آن حضرت قانع مي‌شد. 🥀رفتار پيامبر آن قدر نرم بود که مردم او را همچون پدري دلسوز و مهربان مي‌دانستند و حق همه مردم نزد آن بزرگوار يکسان بود. 🥀مجلسش مجلس بردباري، حيا، صدق و امانت بود. 🥀عيب‌جو نبود و از کسي هم تعريف زياد نمي‌کرد. 🥀پيامبر نفس خود را از سه چيز پرهيز مي‌داد جدال، پرحرفي و سخنان غيرضروري. 🥀هرگز کسي را سرزنش نمي‌کرد. 🥀در پي لغزش‌هاي مردم نبود. 🥀سخن نمي‌گفت مگر در جايي که اميد ثواب در آن وجود داشت. 🥀سخن کسي را قطع نمي‌کرد مگر اين که از حد متعارف تجاوز مي‌کرد. 🥀به آرامي و متانت گام برمي‌داشت 🥀کلامش مختصر، جامع، آرام و شمرده بود و آهنگ صدايش از همه مردم زيباتر بود. 🥀پيامبر در تمام حالات و در برابر همه مشکلات شکيبا بود. 🥀هر روز هفتاد بار استغفار مي‌کرد. 🥀لحظه‌اي از عمر بابرکت خويش را بيهوده نمي‌گذرانيد. 🥀ديرتر از همه مردم به خشم مي‌‌آمد و زودتر از همه راضي مي‌گشت. 🥀با ثروتمندان و تهيدستان يکسان دست مي‌داد و مصافحه مي‌کرد و وقتي به کسي دست مي‌داد پيش از او دست خويش را باز نمي‌کشيد. 🥀با مردم شوخي مي‌کرد تا مردم را خوشحال سازد. 🥀امام صادق(ع)فرمودند: *اني لاکره للرجل ان يموت و قد بقي خلة من خلال رسول الله صلي الله عليه و آله لم يأت بها.* من خوش ندارم کسي بميرد در حالي که هنوز برخي از آداب پيامبر (ص) را به جا نياورده است. 📚منبع: سنن النبی، علامه طباطبایی 📝 حجه الاسلام و المسلمین دکترحسین عبدالمحمدی عضو هیئت علمی جا‌معه المصطفی العالمیه و مدیر گروه علیهم السلام ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️پیام آور جهانی (ص) برای کل اهل جهان به عنوان رحمت مبعوث شده است. آیه «قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَميعا؛ اى مردم! من فرستاده خدا به سوى همه شما هستم‏.» تصریح بر جهانی بودن (ص) دارد و واژه «جمیعاً» پس از «قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ» گستردگی رسالت را می رساند. کاربست للناس و للعالمین در آیات « لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا»، « وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمين‏» و « وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاس‏» با ادوات تأکید لفظی بر این مطلب صحه گذاشته و رسالت جهانی وی را به تصویر کشیده است. خطابات عمومی قرآنی با تعبیر « یاایها النّاس» معمولاً در این بخش می گنجد. به نظر (ره) همان گونه که حقایق علمى مانند جدول فیثاغورس و نسبیت انیشتین به همه جهانیان تعلق دارد و به قوم معینى تعلق ندارد و با هیچ ملیتى منافات ندارد و دانشمندان و فیلسوفان و پیامبران به همه جهانیان تعلق دارند و همان گونه که خورشید از ملت خاصى نیست و هیچ ملتى نسبت به آن احساس بیگانگى نمى کند زیرا خورشید به همه عالم یک نسبت دارد، وجود (ص)هم برای جهانیان است.  به نظر می رسد از این رو خداوند فرمود «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ؛  او كسى است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد، تا آن را بر همه آيين‏ها غالب گرداند.» ❇️مؤید جهانی بودن رسالت، نامه های دعوت به نقاط مختلف جهان عصر نزول است. بر اساس اطلاعات استخراج شده از اطلس ها و منابع جغرافیایی، نقشه جهان در عصر پیامبر(ص) و حضور ائمه(ع) از سه قاره یا خُشکاد تشکیل شده بود؛ آسیا، اروپا و آفریقا و مشخص است که قاره های استرالیا و آمریکا قرنها بعد کشف شد. نیز بر اساس داده های جغرافیای تاریخی، مهمترین تقسیم بندی نقاط جهان با توجه به سیطره گسترده دو امپراطوری مهم ساسانی و بیزانسی در سه سده اول هجری عبارت بود از امپراطوری ایران، امپراطوری روم، مغرب اسلامی و مصر. گفتنی است در آستانه بعثت، روم شرقی بر یونان، ترکیه فعلی، شام و فلسطین و بخش هایی از آفریقا حکومت می کرد و پس از غلبه مسلمانان بر روم، بخش های عظیمی از این مناطق جزئی از امپراطوری اسلامی شد. براساس آیه اول سوره فرقان (ص) باید دین اسلام را به همه جهان معرفی کند: « تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا؛ زوال ناپذير و پر بركت است كسى كه قرآن را بر بنده‏ اش نازل كرد تا بيم‏ دهنده جهانيان باشد.» از این رو پیامبر گرامی(ص) در پی رسالت جهانی خویش نامه‏​ هایی به سران ممالک جهان و مناطق همجوار حجاز در آن روزگار فرستاد قطعا دلیل تأخیر این امر دغدغه ای بود که آن حضرت به سبب کارشکنی های یهودیان مدینه داشت. همچنین پس از معاهده صلح حدیبیه از جانب مشرکان خطری متوجه حکومت نوپای اسلامی نبود از این رو با ارسال نامه، سران جهان آن عصر را به اسلام فراخواند. در تاریخ يعقوبى تعداد نامه ها دوازده عدد ذکر شده اما برخی معتقدند 26 نامه بوده که در سال های متفاوت از اواخر سال ششم تا وفات آن حضرت تدريجا نگارش يافته و فرستاده شده است.به گفته ابن سعد در يك روز از محرّم سال هفتم، شش سفير با شش نامه از مدينه رهسپار شدند و نامه‌هاى آن حضرت که حاوی دعوتِ قدرت های بزرگ جهان به اسلام بود را برای نجاشى، پادشاه حبشه، هرقل قيصر روم، خسرو پرویز شاهنشاه ايران، مُقُوقس شاه اسكندريّه، محمد به منذر بن ساوی التمیمی حاکم بحرین، حارث بن أبى شمر حاکم غسّان و هوذة بن علىّ حاکم یمامه بردند. ❇️نامه های «دعوت» که از اهمیت ویژه برخوردار بودند و بازخورد گیرندگان نامه ها نسبت به محتوای آنها که در منابع تاریخی متقدم ثبت شده است نمایانگر رسالت جهانی پیامبر(ص) است. 📚منابع:  . انعام، آیه 158.  فرقان، آیه 1.  . انبیاء، آیه 107.  . سبأ، آیه 28.  . مطهری، مرتضی، خدمات متقابل اسلام و ایران، جلد اول، ص61.  . توبه، آیه 33؛؛ فتح، آیه 28؛ صف، آیه 9.  . در زمان داريوش اول (522 – 480 ق . م. ) گسترش امپراتوري ايران از هند تا رود دانوب و بخش عظيمي از آن , سرزمين هاي مفتوح توسط اسكندر مقدوني را در بر مي گرفته است  .یعقوبی،  تاريخ يعقوبى ج 2، ص 78 ؛ ابن سعد، طبقات، ج 1، ص 198.  مقوقس. نام پادشاه مصر «جریج ابن مینا» یا «جریج ابن متی» و لقبش مقوقس بوده است.  . احمدی میانجی، علی، مكاتيب الرسول، ج 1، صص ۹۳- ۹۴ 📝سرکار خانم دکتر ناهید طیبی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j