eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
امین الله دورهمی سه ساله یِ «المهدیون»، یکسالی هست بطور خصوصی برگزار می شود، در ابتدا از کتاب فنای مقربان و گذرگاه بهشت، خوراک مطالعه داشتیم و رزق مان از کتاب ِ «با پیشوایان هدایتگر» از آیت الله سید علی حسینی میلانی است. در این جلسه فرازی از جامعه یِ کبیره را میخوانیم: و اُمناء الرحمن؛ و (سلام بر) امینان خدای رحمان. امانت سه طرف دارد: امانت گزار، امانت پذیر، و شیء امانتی، البته این شیء لازم نیست اعیان باشد، حتی اگر محرم اسرار دیگران باشی، همان نیز امانت است.امانت فقط مالی نیست بلکه معنوی هم می تواند باشد، قول و فعل و گفتار هم امانت اند. امانت خداوند نزد اهل بیت است و ائمه امانتی در دست ِ ما زمینیان هستند. امانت خداوند نزد اهل بیت، امور همه ی عالم است که تدبیرش در دستان اهل بیت علیهم السلام است. درقرآن می فرماید: «فالمدبرات امرا». شکی نیست که ائمه علیهم السلام از فرشتگان افضل اند که مدبر امور باشند. و اصولاً اهل بیت کاری بجز اراده ی الهی انجام نمی دهند.«و ما تشاؤن الا ان یشاءالله» امانت سپاری آدابی دارد. 1. گاهی امانت را فقط برای نگهداری نزد امین می سپارند، تا او را از حوادث حفظ کند. 2.گاهی امانت را با اذن تصرف قرار میدهند و شخص امین میتواند هر گونه که صلاح میداند در او دخالت کند. 3.بعضاً سپردن امانت با اجازه تصرف خاصی، آن چیز امانی را میتواند بهره ببرد و بعدا تحویل دهد. در حین خوانش، یادم افتاد علی و فاطمه و قرآن، از کدام نوع امانت بودند؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله، بارها در حدیث ثقلین فرموده بودند : دو چیز گرانبها در نزد شما امانت می گذارم، مراقب قران و اهل بیتم باشید، تا گمراه نشوید. و سفارش کرده بودند مزد رسالت نمیخواهم فقط اهل بیتِ مرا دوست داشته باشید. برای محکم کردن ودیعه در غدیر دست بیعت علی بن ابیطالب را به حضور جمع کثیری شاهد گرفت و قول و فعلش را به امانت گذاشت. فرمود: معاشر الناس:هان مردم علی علیه السلام را برتر بدانید که او برترین مردمان از مرد و زن پس از من است. ملعون ملعون، مغضوب مغضوب است هرکسی قول مرا رد کند و با او موافقت نکند. در خطبه ی فدکیه از دخت نبی مکرم اسلام، می خوانیم، «وامامتنا اماناً من الفُرقة» امام امانتی است که از تفرقه جلوگیری میکند، همانند نخ تسبیح برای مهره هایش. هبه و عطیه ای که رسول خدا به دخترش داده بود و در دستش امانتی بود و ذخیره ی آن، صرف مصارف فردی و اجتماعی می شد، با پسر ابو قحافه(ابابکر) چکار؟!!!! که با دشمنی و مخاصمه او را گرفتند. مگر نه اینکه فاطمه «بضعة منی» رسول خدا بود و آزار او آزار پدرش و آزار پدرش آزار خداوند است. علی بن ابیطالب خودش امین الله است ولی قرآن و قول رسول اسلام در دستانش امانت اند. دستان خیبر شکن علی سکوت میکند برای حفظ امانت الهی. همسر فاطمه، گرگ های خون خوار را در هم میدرید و با شمشیر آتشین جلوی سخن یاوه گویان را می‌گرفت، اما اکنون شمشیر را در غلاف فرو برده است. دستان او را بسته و ریسمان به گردنش انداخته و او را خانه نشین کرده اند و امانت ولایت را از او ربوده اند. امین الله، امینِ امانت الهی شده است و سکوت میکند گویا خاری در چشم و استخوانی در گلو!! داماد نبی، دخت نبی را آرام میکند فاطمه جان صبر کن و به حساب خدا بگذار!!! فاطمه می‌فرماید: «حسبی الله» خدا مرا کفایت می کند! حال که پایِ خدا به میان آمد، انتقام دل به درد آمده و حق غصب شده و حرمت شکسته اش را خواهد گرفت. «وآت ذی القربی حقه» محقق خواهد شد. آن حجت غائب، امین الله فی ارضه منجی عالم کون و مکان منتقم مادرش زهرا سلام الله علیها خواهد آمد. فاطمه وجگانی سطح سه تعلیم وتربیت جامعة الزهراء سلام الله علیها ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
باسمه تعالی به نام حضرت مادر باید رخصت گرفت. باید وضو ساخت برای بر زبان آوردن نام مبارکْ دخترِ بهترین خلق خدا. همو که نسبت به مردمان ﴿عزیزٌ علیه ما عَنِتُّم حریصٌ علیکم﴾ بود، همو که اسوه و رحمةللعالمین بود. از قبل برایش به چله نشست. طعام بهشتی تناول کرد و نزد خدیجه رفت. روز 20 جمادی الثانی سال پنجم بعثت است گُل و گُلاب و خُتن بیاورید، کوثر جانِ خدیجه و محمد ﷺ در مکه چشم به جهان گشوده است و با آمدنش مُهر ابتر بودن را بر سینهی دشمنِ پدرش عاصبنوائل کوبیده است. دل آسوده میباش اندر زمانه      که نسل تو برپاست زین یکه دختر زمین گردد از نسل پاکت گلستان    زمان گردد از آل طه منوّر     تو زهرا، عذرا، معصومه، حوراء إنسیه، حُرَّه، مبارکه، بتول، طاهره، حَصان، زکیه، مریم کبری، راضیه، صدیقه، مرضیه، نوریه، رضیه، سماویه، سیدة نساء العالمین، حانیه، منصوره، محدثه، زاهده، طیبه، أم ابیها، تقیه، بَرَّه، مطهره، شهیده، صادقه، رشیده، فاضله، نقیه، علیمه، غرّاء، مهدیه، صفیه، عابده، متهجده، قانته هستی. تو سیدة، مصلّیه، قائمة، شاهدة، صائمة، ولیة، زاکیة، سلیمة، حلیمة، حبیبة، جمیلة، حفیفة، صالحة، مصلحة، صبیحة، محمدة، نصیبة، مجیبة، شریفة، مکرمة، عالمة، فاتحة، منعمة، داعیة، معلمة، شافعة، مشفقة، جاهدة، ناصحة، متجهدة، راقیة، ناصیة، حاضرة، وافیة هستی. همهی این صفات صحیح، فقط این را بگویم که مفسر سنّی در تفسیرش ذیل آیه نوشت زهرای بتول. (آلوسی در روح المعانی) آیه نازل شده است: ﴿حم و الکتاب المبین إنّا انزلناه فی لیلة مبارکة إنّا کنّا منذرین فیها یفرق کل أمر حکیم﴾ معصوم علیه السلام در تفسیر باطن آیه میگوید: «حم محمد، کتاب مبین علی و اما لیلة فاطمه است». چرا لیلة نباشد؟! حال آنکه لیلةالقدر، ظرفِ نزول قرآنِ صامت است. فاطمه، ظرف نزول یازده قرآن ناطق است. شب قدر را نفهمیدیم، و ما أدراک ما لیلةالقدر را نفهمیدیم، فاطمه را چگونه بفهمیم؟! صادقی که صادق است در تفسیر ﴿إنا انزلناه فی لیلةالقدر﴾ میفرماید: «اللیلة فاطمه و القدر الله فمن عرف حقَّ معرفتها فقد ادرک لیلةالقدر...»؛ لیلة فاطمه است و قدر الله؛ از این روی هر آن که به شناخت حقیقی فاطمه، توفیق یابد، بیگمان شب قدر را درک کرده است. لیله ی قدری و لیک قدر تو مجهول     قدر تو نشناختند مردم دنیا قرآن، مبینترین کتاب در شب قدر نازل شد. شبِ خیر و برکت. همان شبی که حاجات در آن شب برآورده میشود و دعا به اجابت میرسد. همان شبی که آسمان به زمین میآید. قدر، شب خیر و برکت است. پس فاطمه، تو نیز منشأ خیر و برکتی. تو کوثری، تو خیر کثیری. تو تجلی تمام رحمتِ ربی. رهبر ما گفت: روزی سالیانه ام را از ایام فاطمیه می گیرم. فاطمه جان، نکند در شب قدر رزق و روزی ما را تو تقسیم میکنی؟! آری ما نفهمیدیم حقیقت شب قدر را. تو مجهولةالقدری، همانگونه که مخفیةالقبری. تو ولایتمدار بودی. ولایت...ولایت... آن هم ولایتمداری یک میزان. آری علی (ع)میزان است. زیباترین شعار ولایتمداری را سردادی. «یاابالحسن! روحی لروحک الفداء و نفسی لنفسک الوقاء. إن کنت فی خیر کنت معک و إن کنت فی شرّ کنت معک»؛ ای ولی امر من! روحم به فدای روح تو و جانم سپر بلای تو! هماره همراه تو خواهم بود؛ چه در خیر و نیکی به سر بری و چه در سختی و بلا گرفتار شوی! تاریخ رسیده است به سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری. چقدر زود پدرش را فراموش کردند.  زهرا سلام الله علیها دخت نبی اسلام بین در و دیوار است و حتی القت جنینا شد. در شهادتت بگویم، تنها چاره ی عالَم –علی علیه السلام - خودش بی چاره شد. امانت به صاحبش برگردانده شد.   دی ماه/1399 مصادف با شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (برگرفته از کتاب جامی از زلال کوثر، آیت الله مصباح، تحقیق و نگارش محمد باقر حیدری) الهام سادات حجازی-سطح 3 تفسیر ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
                                                                                                                غنچه نشکفته سنگین ترین حکایت تاریخ است حکایت پشت در، حکایتی که عالم راداغدارکردحضرت زهرا(س)بازو،دست وشانه خودراسپرکرداماآنقدرضربات درسنگین بودکه غنچه نشکفته تاب نیاوردواینچنین شدکه اولین وکوچکترین شهیدولایت رقم خورد.تنهایک جنین شش ماهه رانکشتنددرحقیقت قاتل نیمی ازسادات بودنداگرواقعه پشت دراتفاق نمی افتادالان سادات محسنی هم وجودداشتندوتعدادفرزندان حضرت زهرا(س)بیش از اینی بودکه وجودداردوچه بسا مردمان سرزمین های اسلامی ازهدایت،رهبری،فعالیتهای تبلیغی،فضیلت ومبارزات شخصیتهای ممتازی ازاین نسل پاک برخورداربودندویک سقط میتوانداینچنین تلخ باشدوجامعه راازوجودچنین نسلی بی بهره کند وتاسالیان سال وتا آخردنیا بایدگفت:(بای ذنب قتلت؟)چنانچه مفضل ازامام صادق (ع)درباره آیه (واذاالمووده سئلت بای ذنب قتلت)پرسیدامام درپاسخ فرمودند:(المووده ،والله محسن،لانه منالاغیر.)بحارالانوارج53ص19 گرچه قاتلان حضرت محسن(ع)نتوانندپاسخی به این سوال دهندکه به کدامین گناه اوراکشتند؟ وچراماراازوجودچنین امامی بی بهره کردند؟چراقبری ازحضرت محسن(ع)موجودنیست تاملجاشیفتگان ودلدادگانش باشد؟ امادرروزرستاخیز پاسخ جنایات خودرادریافت خواهندکردآن زمان که محکمه عدل الهی برپامیگردد وحضرت زهرا(س)خواهان دادخواهی فرزندش است واول کسی که درباره اش حکم میشودمحسن بن علی علیه السلام است طبق روایات محسن علیه السلام دربهشت ذخیره وگنج نهان امیرالمومنین علیه السلام است .واین جنین شش ماهه شفاعت کننده بسیاری ازشیعیان ودوستدارن اهل بیت (ع) است.  میناالسادات حسینی(سطح سه تفسیرجامعه الزهرا) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴بخشی از وصیتنامه سلام الله علیها                                     بسم الله الرحمن الرحیم 🍂ای علی! من دختر محمد(صلی الله علیه و آله) هستم، خدا مرا به ازدواج تو درآورد، تا در دنیا و آخرت برای تو باشم. 🍂 تو از دیگران بر من سزاوارتری، 🍂حنوط و غسل و کفن کردن مرا در شب به انجام رسان 🍂و شب بر من نماز بگزار و 🍂 شب مرا دفن کن 🍂و هیچ کسی را اطلاع نده! 🍂تو را به خدا می سپارم 🍂و بر فرزندانم تا روز قیامت سلام و درود می فرستم. 📚(بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۲۱۴). تنظیم: لیلا همایون فرد ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب التحریش ضرار بن عمرو غطفانی قرن دوم هجری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
سقط عزیزترین جنین تاریخ: ان ابابکر و عمر ظلما و ضربا؟! فاطمه ابنه رسول الله حتی القت جنینا 🖤
برشی از یک کتاب... ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وصیت حضرت زهراء(سلام¬الله¬علیها) به امیرالمؤمنین(علیه¬السلام) یکی از امور مؤکد اسلامی تنظیم وصیت¬نامه و به یادگار گذاشتن توصیه¬نامه است برای آیندگان است. در این¬جا به قسمت‌هایی از وصیت¬نامه حضرت زهراء(سلام¬الله¬علیها) مورد بررسی قرار می‌گیرد: «ای اباالحسن! هنگام کوچ و جدایی فرارسیده است. سخنان مرا بشنو که هرگز صدای مرا نخواهی شنید. پس از مرگم، غسل و کفنم را خود برعهده بگیر و بر من نماز گذار و مرا در قبر گذاشته و دفنم کن.» انی اوصیک ان لایَلِیَ غسلی و کفنی سواک. [به تو توصیه می کنم که بجز تو کسی غسل و کفن مرا انجام ندهد] إنَّ فاطمه بنت رسول¬الله(صلی¬الله¬علیه¬وآله) دُفِنتُ لیلاً (عسقلانی،1424، ج7، ص378) دفنها زوجها علی لیلاً و لم یؤذن بها ابوبکر صلی علیها ...(بخاری،1422ه ق، ج5، ص82) سفارش حضرت زهرا (س)به تدفین شبانه و عدم حضور برخی افراد در تدفین پیکر مقدس،حاکی از مبارزه ای دامنه دار و عمیق به وسعت تاریخ است.به گونه ای که صحابه دیروز و مسلمانان امروز در واکاوی این که چرا دختر پیامبر نسبت به امت پدر خود چنین وصیتی مینماید،به حقیقت پی ببرد.(غروی نایینی،1389ه ق،ص 8) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ «هیچ زنی از زنان پیامبر(ص) و هیچ مردی نتوانست نسل پیامبر(ص) را ادامه دهد و این افتخار فقط به یکی از دختران وی به نام حضرت زهرا(ص) تعلق گرفت. اگر حضرت مریم(س)حامل الوهیت و روح‌القدس است،حضرت زهرا(س) حامل ائمه و انوار الهی و ازلی است.» «هانری کربن» ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 29 دی
1399
خورشیدی برابر با 4 جمادی الثانی
1442
هجری و 18 ژانویه
2021
میلادی می باشد. ۱_ درگذشت ابن سعد (ابو عبد الله محمد بن سعد) کاتب محمد بن عمر واقدی و مورّخ مشهور و صاحب کتاب الطبقات الکبری . (230 قمری) ۲_ شكايت ايران از دخالت‏ هاي شوروي در شئون ايران به سازمان ملل متحد. (
1324
شمسی) ۳_ کارخانه پتروشیمی آبادان بهره‌برداری را آغاز کرد. (
1342
شمسی) ۴_ یک هیئت هشت نفری مرکب از مقامات برجسته نفتی رومانی جهت یک سلسله مذاکرات درباره همکاری های نفتی و پتروشیمی بین ایران و رومانی وارد تهران شد(
1350شمسی
) ۵_ تعطیلی بازار تهران در اعتراض به توهین‌ علیه امام خمینی(ره). (
1356شمسی
) ۶_ درگذشت آيت ‏اللَّه سيد احمد خوانساري.(
1363
شمسی) ۷_ روز غزه(نماد مقاومت) به مناسبت پایان جنگ ۲۲روزه غاصبان صهیونیستی علیه مردم غزه. تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
درگذشت ابن سعد واقدی کاتب طَبَقاتُ الکُبری تقویم : قمری تاریخ رویداد : 230/6/4 محمد بن سعد بن منیع زهری بصری معروف به ابن سعد واقدی از بزرگان علما و محدثین عامه در قرن سوم هجری است که به کاتب واقدی شهرت دارد. وی پس از فراگیری روایات تاریخی و علم حدیث به کلاس درس محمد بن عمرِ واقدی، مورخ مشهور آن عصر راه یافت و از شاگردان ممتاز او شد. اگرچه ابن سعد، در تدوین آثار خود از نوشته‌های استاد خویش بهره گرفته است، اما آن چه نام او را تاکنون زنده نگه داشته و موجب شهرت وی شده است مشهورترین اثر وی، «طَبقاتُ الکُبری» است که آن را یکی از بزرگ‌ترین نوشته‌ها در طبقات رُوات دانسته‌اند. این کتاب، آگاهی‌های جامع و گسترده‌ای درباره زندگانی پیامبر اسلام و سه هزار نفر از صحابه و تابعین و عالمان، تا زمان خود، ارائه داده است. مطالب طبقات الکبری بسیار قابل توجه و در مواردی منحصر به فرد است. ابن ندیم طبقات وی را برگرفته از آثار واقدی، کلبی، هِیثَم بن عَدی و مداینی دانسته است. نگاهی به اسناد موجود در کتاب نشان می‌دهد که واقدی سهم عمده‌ای در آن داراست. ابن سعد مقیَّد است تا سند نقل‌ها را ذکر کند. وی در آغاز ساکن مدینه منوّره بوده اما بعداً به دیگر شهرها و از جمله بغداد رفته است. کتاب دیگری نیز با عنوان طبقاتُ الصَّغیر از وی باقی مانده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شعری زیبا به مناسبت شهادت حضرت زهرا گفت: در می زنند مهمان است گفت: آیا صدای سلمان است؟ این صدا، نه صدای طوفان است مزن این خانه مسلمان است مادرم رفت پشت در،اما گفت: آرام ما خدا داریم ما کجا کار با شما داریم و اگر روضه‌ای به پا داریم پدرم رفته ما عزا داریم پشت در سوخت بال و پر، اما آسمان را به ریسمان بردند آسمان را کشان کشان بردند پیش چشمان دیگران بردند مادرم داد زد بمان! بردند بازوی مادرم سپر، اما بین آن کوچه چند بار افتاد اشک از چشم روزگار افتاد پدرم در دلش شرار افتاد تانگاهش به ذوالفقار افتاد گفت: یک روز یک نفر اما... فاطمیه نزدیک است زیر باران دوشنبه بعد از ظهر اتفاقی مقابلم رخ داد وسط کوچه ناگهان دیدم زن همسایه بر زمین افتاد سیب‌ها روی خاک غلطیدند چادرش در میان گردو غبار قبلا این صحنه را ... نمی‌دانم در من انگار می‌شود تکرار آه سردی کشید، حس کردم کوچه آتش گرفت از این آه و سراسیمه گریه در گریه پسر کوچکش رسید از راه گفت: آرام باش! چیزی نیست به گمانم فقط کمی کمرم... دست من را بگیر، گریه نکن مرد گریه نمی‌کند پسرم چادرش را تکاند با سختی یا علی گفت و از زمین پا شد پیش چشمان بی تفاوت ما ناله‌هایش فقط تماشا شد صبح فردا به مادرم گفتم گوش کن! این صدای روضه کیست طرف کوچه رفتم و دیدم در و دیوار خانه‌ای مشکی است با خودم فکر می‌کنم حالا کوچه ما چقدر تاریک است گریه، مادر، دوشنبه، در، کوچه راستی! فاطمیه نزدیک است... ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ بصیرت فاطمی حضرت زهرا سلام الله علیها بنیانگذار نهضتی است که هنوز ادامه دارد. او با ارائه خطبه‌های خود، جبهه‌هایی را گشود تا پس از رحلت رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه‌وآله در تاریخ گم نشود و آرام آرام معنی خود را بیابد. جبهه‌ای که او گشوده هم‌اکنون در حال پیشروی است. یکی از سخنرانی‌های مهم ایشان در جمع زنان مهاجرین و انصار است که برای عیادت آمده بودند. حضرت این فرصت را مغتنم شمرده و نکات روشنگرانه‌‌ای را مطرح و سعی کردند تا اسلام اصلی مورد فراموشی قرار نگیرد. حضرت با اولین سخن زنان که گفتند: «ای دختر رسول‌خدا صلوات‌الله‌علیه حالتان چطور است؟».، پس از حمد خدا و صلوات بر پدربزرگوارشان در جواب فرمودند:« طوری صبح کردم که به خدا سوگند نسبت به دنیای شما خیلی بی‌میل و نسبت به مردان شما بسیار خشمگینم.» حضرت در ادامه سخنان، به کالبد شکافی جریان انحرافی پیش‌آمده و نتایج شومی که در پی آن به جامعه اسلامی‌می‌رسد، اشاره ‌ می کند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j