eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بررسی اعتبار و دلالت حدیث نبوی:حسین منی و انا من حسین نویسنده: محمد رنجبرحسینی ماجده حائری منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم پاییز ۱۳۹۸ شماره ۱۵ پیامبر اکرم(ص) احادیث بسیاری را در مدح امام حسین(ع) و فضائل ایشان بیان کرده اند. یکی از معروفترین آن ها، که بر درب ورودی حرم امام حسین (ع) نقش بسته حدیث: «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَیْناً حُسَیْنٌ سِبْطٌ مِنَ الْأَسْبَاطِ» است . نوشتار پیش رو با روش توصیفی- تحلیلی، و شیوه کتابخانه ای به بررسی اعتبار و دلالت این حدیث پرداخته که حاصل آن چنین شد: این حدیث در منابع معتبر شیعه و اهل تسنن ذکر شده و از نظر محدثان اهل تسنن این حدیث دارای اعتبار بوده و حسن شمرده شده است. مدلول حدیث متضمن سه نکته است: الف: اشاره به وحدت و یگانگی روحی امام حسین(ع) و پیامبر اکرم(ص). ب: محبت به امام حسین(ع) موجب محبوب شدن نزد خداوند است. ج: امام حسین(ع) خود به تنهایی، امتی است و نسل وصایت پیامبر(ص) از ایشان امتداد می یابد. http://ensani.ir/fa/article/405615/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D9%86%D8%A8%D9%88%DB%8C-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%A7-%D9%85%D9%86-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86 تنظیم:سرکارخانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 25 اسفند
1399
خورشیدی برابر با 1 شعبان
1442
هجری و
15 مارس 2021
میلادی میباشد. 💐حلول ماه مبارک شعبان ۱_ درگذشت غياث الدين ابومظفر عبدالكريم ابن احمد معروف به ابن طاووس فقيه و اديب مسلمان.(693 قمری) ۲_ درگذشت عالم بزرگوار شيخ محمد حسن نجفي مؤلف و فقيه گرانقدر شيعه، مؤلف کتاب جواهرالکلام. (
1266قمری
) ۳_ تبديل روز شمار تاريخ ايران از هجري شمسي به تاريخ مجعول شاهنشاهي. (
1354
شمسی) ۴_ شهادت سردار شهيد حاج كاظم نجفي رستگار فرمانده غریب لشکر سیدالشهداء علیه السلام. (
1363
شمسی) ۵_ بمباران شيميايي شهر حلبچه توسط مزدوران رژيم بعث عراق. (
1366
شمسی) ۶_ حوزه علمیه قم با انتشار اعلامیه ای عید نوروز را تحریم نمود.(
1356شمسی
) ۷_ روز بزرگداشت پروین اعتصامی ، شاعر اجتماعی و نامدار معاصر ایران. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️بسم الله الرحمن الرحیم 🔹خلاصه کتاب آشنایی با استشراق واسلام شناسی غربیان 📝نویسنده: دکتر محمد حسن زمانی 📔کتاب حاضر به دوازده بخش تقسیم شده است: 1. کلیات 2.تعریف استشراق 3. دیدگاههای متفاوت صاحب نظران مسلمان نسبت به اهداف مستشرقا 4. تاریخچه استشراق؛ مراحل ده گانه شرق شناسی (دوره اول تا چهارم) 5. تاریخچه استشراق (دوره پنجم تا ششم) 6.تاریخچه استشراق (دوره هفتم تا هشتم) 7.تاریخچه استشراق (دوره نهم تا دهم) 8. اهداف ومکاتب استشراق؛ مکتب استشراق تبشیری 9. اهداف ومکاتب استشراق؛ مکتب استشراق سیاسی-استعماری 10. اهداف ومکاتب استشراق؛مکتب استشراق علمی 11. مراکز شرق شناسی در کشورهای غربی 12. گستره فعالیت،روش کارو ترفندهای مستشرقان -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹تعریف استشراق واژه استشراق یعنی شرق شناسی و خاورشناسی که دو تعریف برای آن بیان شده است: الف) تعریف جامع و عام: مجموعه تلاش های علمی غربیان برای شناسایی و شناساندن کشورها و شرایط جغرافیایی، منابع، معادن، تاریخ، قومیت ها، زبان، ادبیات، هنر، آداب،سنن، عادات، فرهنگ، باورها، ادیان، تمدن ها، ویژگی های روان شناختی، حساسیت های روحی، ابعاد خطرناک و نقاط آسیب پذیر مردم کشورهای مشرق زمین و حتی دیگرسرزمین های اسلامی در جهت کشف ثروت های مادی و معنوی آنان برای تأمین منافع غربیان. ب) تعریف خاص: استشراقی که فقط حوزه خاصی از تلاش های استشراقی را مد نظر قرارداده که عبارت اس از: اسلام شناسی توسط غیر مسلمانان. 🔹محدوده جغرافیایی استشراق الف)کوچکترین محدوده استشراق: خاور دور ب) گسترده ترین محدوده استشراق: تمام کشورهای مشرق زمین و آسیا اعم از خاورمیانه ودور و نزدیک ج) جدیدترین محدوده جغرافیایی استشراق: جغرافیای دینی که فقط شامل کشورهای اسلامی شرق می باشد. د) محدوده جغرافیایی مستشرقان متأخر: همه سرزمین های مسلمان نشین جهان تنظیم:سرکار خانم خدیجه سادات حسین پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 26 اسفند
1399
خورشیدی برابر با 2 شعبان
1442
هجری و
16 مارس 2021
میلادی میباشد. ۱_ وجوب روزه ماه رمضان در دومین روز ماه شعبان .( 2 قمری) ۲_ تولد هروي بن ابي منصور معروف به خواجه عبداللَّه انصاری، صاحب مناجات فارسيه و كلمات حِكْيمه.(396 قمری) ۳_ عمليات كوچك امام مهدي(عج) توسط سپاه.(
1359شمسی
) ۴_ درگذشت غم انگیز يادگار امام، حجت الاسلام و المسلمين حاج سيداحمد خميني.(
1373
شمسی) ۵_ درگذشت مدرس حوزه علميه قم آيت ‏اللَّه احمد پاياني اردبيلي.(
1375
شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 اعطاء تندیس جبهه مقاومت دانشگاهیان دانشگاه فردوسی مشهد الرضا (ع) ❇️اعطاء تندیس به دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ توسط معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها 🔰جبهه مقاومت دانشگاهیان-ترویج کنندگان مکتب شهید سلیمانی در اولین سالگرد شهادت سرداران مقاومت شهیدسلیمانی و ابومهدی بر اساس نظر هیئت داوران برگزیدگان و شایستگان تقدیر، با ارسال تقدیر نامه و تندیس جبهه مقاومت در اولین کنگره بین‌المللی مکتب شهیدسلیمانی از تلاش داوطلبانه شرکت کنندگان تقدیر کردند. کتاب رهاورد پژوهش که به همت انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها به چاپ رسید در این همایش شایسته تقدیر شد. ــــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @tarikh_j
🔰 اخبار همایش حضرت ابوطالب بزرگ حامی پیامبر صلی الله علیه و آله ❇️به همت انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها ۲۷ مقاله جهت ارسال به همایش حضرت ابوطالب(ع) در سال ۱۳۹۷ دریافت گردید. ✅ ۲۰ مقاله از مقالات ارسالی طلاب جامعه الزهرا سلام الله علیها در همایش حضرت ابوطالب بزرگ حامی پیامبر(ص) پذیرفته شده است . لطفا جهت مشاهده مقالات پذیرفته شده در همایش بین المللی حضرت ابوطالب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://abutalibconf.ir/list/# ــــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹ماه عشاق🔹 ماه عشق است ماه عشّاق است ماه دل‌های مست و مشتاق است در میخانهٔ کرم شد باز اَلدَّخیل! این حریمِ رزاق است ریزه‌خوارش فقط نه اهل زمین جرعه‌نوشش تمام آفاق است بی‌حساب است فضل این ساقی شب جود و سخا و انفاق است بین دل‌های بیدلان امشب با سر زلفِ یار میثاق است «قبره فی قلوب من والاه» حرمش قبله‌گاه عشّاق است ماه شعبان رسید! ماه سه ماه کربلا می‌رویم! بسم الله السلام ای پناه مُلک و مکان در یدِ قدرتت عنان جهان رفته قنداقه‌ات به عرش خدا تشنهٔ پای‌بوسی‌ات همگان در طوافت قیامتی شده است می‌رسد هر فرشته با هیجان پَر قنداقهٔ تو می‌بخشد پر و بالی به فطرس نگران از سرانگشت پاک مصطفوی جرعه جرعه بنوش شیرهٔ جان خواند جدّت «حسینُ منّی» را «وَ أنا مِن حسین» را تو بخوان با تو جود و شجاعت نبوی‌ست ای شکوه حماسه‌های عیان در نمازت شبیه فاطمه‌ای بین میدان علی‌ست جلوه‌کنان چشم‌های تو مرز خوف و رجاست قَهر و مِهر تو آتش است و امان رحمت محض! یا ابا الأیتام! پدری کن برای عالمیان ای که آقایی تو بی‌حد است باز ما را به کربلا برسان شب جمعه شمیم سیب حرم منتشر می‌شود کران به کران روضه‌هایت بهشت اهل ولاست چشم ما چشمه‌های کوثر آن «وَ مِنَ الماءِ کُلَّ شَیءٍ حَی» اشک‌ها از غمت همیشه روان السلام ای شهید روز دهم السلام ای امام تشنه‌لبان تا ابد در فراز، پرچم توست خون سرخت همیشه در جَرَیان کربلای تو از ازل بوده‌‌ست مبدأ حرکت زمین و زمان شب سوم رسیده‌ای، ای ماه السلام علیکَ ثارالله السلام ای نگین عرش برین سروِ بالا بلند اُم بنین جذبه‌های نگاه هاشمی‌ات ماه را می‌کشد به سوی زمین عبد صالح! مُواسِیاً لله! پدر فضل! روح حق و یقین! به حضورت گشوده دست، فلک به قدوم تو سوده عرش، جبین وقت هوهوی ذوالفقار علی‌ست به روی مرکب حماسه نشین می‌شود با اشارهٔ‌ تو دو نیم هر کسی آید از یسار و یمین زینبت «إن یکاد» می‌خواند آسمان محو هیبت تو! ببین کاشف الکرب اهل‌بیت نبی! بازوان تواند حصن حصین ماه من! بازوی رشید تو را که برافراشته‌ست بیرق دین ـ زده بوسه علی به گریه چنان چیده از آن حسین بوسه چنین سائلان تو بی‌شمارند و ... گوشه چشمی به ما! بس است همین شب جود و کرامت و بذل است شب چارم شب اباالفضل است السلام ای حقیقت جاری روح تقوا و زهد و بیداری سید السّاجدینِ شهر رسول عبد مسکینِ حضرت باری روزهایت مجاهدت، ایثار نیمه‌شب‌هات بخشش و یاری در مناجاتت ای صحیفهٔ نور آیه آیه زبور می‌باری همه مجذوب ربّنای تواند محوِ این سِیْر و این سبک‌باری گوش کن این صدای داوود است که به شوق تو می‌شود قاری پا برهنه به حجّ که می‌آیی کعبه را هم به وجد می‌آری خطبه‌های تو تیغِ برّانند ثانی حیدری و کرّاری در مصاف تو سهم دشمن تو چیست غیر از مذلّت و خواری وارث عزت و سخای حسین ای که بعد از عمو، علمداری به محبان خود نظر فرما بیشتر موقع گرفتاری رو سیاهی من گذشت از حدّ تو برایم مگر کنی کاری در نماز شبت دعایم کن تو عزیزی تو آبروداری دلم از بند هر غم آزاد است شافع من امام سجاد است 📝 🌐 shereheyat.ir/node/239@ShereHeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با تبریک اعیاد بزرگ شعبانیه☀️☀️☀️، ودر ادامه ی پست علیه السلام 2 🗂اسناد موجود در ولادت حضرت علی علیه السلام در کتاب های اهل سنّت 7.ابن صباغ مالكي: ولد علي ( عليه السلام ) بمكة المشرفة بداخل البيت الحرام في يوم الجمعة الثالث عشر من شهر الله الأصم رجب الفرد سنة ثلاثين من عام الفيل قبل الهجرة بثلاث وعشرين سنة ، وقيل بخمس وعشرين ، وقبل المبعث باثني عشرة سنة ، وقيل بعشر سنين . ولم يولد في البيت الحرام قبله أحد سواه ، وهي فضيلة خصه الله تعالي بها إجلالا له وإعلاء لمرتبته وإظهارا لتكرمته . علي عليه السلام در مكه مشرفه در داخل بيت الحرام ( كعبه ) در روز جمعه سيزدهم ماه خدا يعني ماه رجب سال سي ام عام الفيل و بيست و سه سال پيش از هجرت به دنيا آمد ... پيش از او هيچ كس در كعبه متولد نشد ، و اين فضيلتي است كه خداوند به جهت بزرگداشت و بالا بردن مقام و اظهار كرامت او مخصوص حضرتش گردانيده است. الفصول المهمة، ص 29 1️⃣ 8.گنجي شافعي: ولد أمير المؤمنين علي بن أبي طالب بمكة في بيت الله الحرام ليلة الجمعة لثلاث عشرة ليلة خلت من رجب سنة ثلاثين من عام الفيل ولم يولد قبله ولا بعده مولود في بيت الله الحرام سواه إكراما له بذلك ، وإجلالا لمحله في التعظيم . امير مؤمنان عليه السلام شب جمعه سيزده رجب ، سال سوم بعد از واقعه عام الفيل در داخل خانه خدا به دنيا آمد . كسي پيش از آن حضرت و بعد از آن در داخل خانه كعبه به دنيا نيامده است و اين از فضائل اختصاصي آن حضرت است كه خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا كرده است . كفاية الطالب، ص 405-4602️⃣ 9. صفوري شافعي: ورأيت في الفصول المهمة في معرفة الأئمة بمكه المشرفة شرفها الله تعالي لأبي الحسن المالكي أن عليا ولدته امه بجوف الكعبة شرفها الله تعالي وهي فضيلة خصه الله تعالي بها وذلك أن فاطمة بنت أسد رضي الله عنها أصابها شدة الطلق فأدخلها أبوطالب الي الكعبة فطلقت طلقة واحدة فوضعته يوم الجمعة في رجب سنة ثلاثين من عام الفيل... در كتاب فصول المهمه في معرفة الأئمه بمكهء المشرفه كه نويسنده آن ابو الحسن مالكي بود ديدم كه مادر علي (عليه السلام) او را در داخل كعبه به دنيا آورده است و اين فضيلتي است كه خداوند تنها به او داده است . داستان از اين قرار است كه فاطمه دختر أسد رضي الله عنها درد زايمان گرفت، ابو طالب او را به داخل كعبه بود، و با يك بار درد زايمان بچه را به دنيا آورد . اين ولادت در روز جمعه 13 رجت سال سيم از عام الفيل اتفاق افتاد. نزهة المجالس، ص 159 3️⃣وی همچنین در کتاب مختصر المحاسن المجتمعة مطابق متن بالا چنین می نویسد: رأيت في الفصول المهمة في معرفة الائمة لبعض المالکية أن عليا رضي الله عنه ولدته أمه فاطمة بجوف الکعبة، وهي فضيلة خصه الله تعالي بها، وذلک أن أمه اشتد بها الطلق، فاتي بها أبو طالب واسمه عبد مناف، وأدخلها الکعبة فطلقت طلقة واحدة، فوضعته يوم الجمعة، في شهر رجب، سنة ثلاثين من عام الفيل، بعد أن تزوج النبي صلي الله وسلم خديجة رضي الله عنها بثلاث سنين. در کتاب فصول المهمه که نوشته يكي از علماي مالکي مذهب است ديدم که نقل شده بود: فاطمه بنت اسد، علي رضي الله عنه، را درون کعبه به دنيا آورد و اين فضيلتي براي اوست که خداوند به ايشان عنايت کرده است و اين چنين بود هنگامي که درد حمل بر مادرش غلبه کرد، ابو طالب که اسم او عبد مناف است، او را وارد بر کعبه کرد و درد زايمان او را يک بار فرا گرفت و او (حضرت علي عليه السلام) را در روز جمعه در ماه رجب سال 30 عام الفيل، سه سال بعد از ازدواج پيامبر با حضرت خديجه به دنيا آورد. مختصر المحاسن المجتمعة، ص1564️⃣ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
10.آلوسی: آلوسی در شرح اشعار عینیه عبدالباقی عمری افندی که او از نوادگان خلیفه دوم نیز می باشد، شرحی نوشته است که نام کتاب او سرح الخریده الغیبیه فی شرح القصیده العینیه نام دارد که شعر افندی را چنین نقل می کند: أنت العلیُ اَلّذی فَوقَ الْعُلَی رُفِعا توآن علی بلند مرتبه ای هستی که جایگاه تو از مقام رفیع الهی نشات گرفته و در اوج رفعت انسانی هستی بِبَطْنِ مَکهَ عِندَ البَیتِ إذْ وُضِعا خداوند تورا آورد درون مکه و داخل کعبه تورا قرار داد و تو اینگونه نازل شدی. آلوسی در ادامه؛ ضمن شرح ابیات افندی چنین می نویسد: و فی کون الامیر کرم الله وجهه ولد فی البیت، امر مشهور فی الدنیا وذکرفی کتب الفریقین السنه و الشیعه. اینکه علی بن ابی طالب کرم الله وجهه در داخل خانه خدا به دنیا آمده است، امری مشهور است که در کتب شیعیان و اهل سنت آمده است. سرح الخریدة، ص 3 و 155️⃣6️⃣ 11.مسعودي: وروي أن فاطمة بنت أسد لما حملت بأمير المؤمنين (علیه السلام) کانت تطوف بالبيت فجاءها المخاض وهي في الطواف فلما اشتد بها دخلت الکعبة فولدته في جوف البيت. و روايت شده است که فاطمه بنت اسد هنگامي که به حضرت علي عليه السلام باردار بود، در حال طواف خانه کعبه بود که درد زايمان سراغش آمد، هنگامي که درد زياد شد، وارد كعبه شد و فرزندش (حضرت علي عليه السلام) را درون کعبه به دنيا آورد. اثبات الوصية، ص 1427️⃣ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
12. زرندي : وولد کرم الله وجهه في جوف الکعبة ... و حضرت علي بن أبي طالب کرم الله وجه در داخل کعبه به دنيا آمده است. معارج الوصول، ص498️⃣وی در جای دیگر می نویسد: وأمه فاطمة بنت أسد ابن هاشم بن عبد مناف وهي أول هاشمية ولدت لهاشمي روي انه لما ضربها المخاض أدخلها أبو طالب الكعبة بعد العشاة فولدت فيها علي بن أبي طالب (رض). و مادر او [حضرت علي عليه السلام] فاطمه بنت اسد فرزند هاشم فرزند عبد مناف و او اولين زن هاشميه اي بود که فرزندي هاشمي به دنيا آورد روايت شده است هنگامي که او را درد زايمان فرا گرفت، ابو طالب او را اول شب وارد بر کعبه کرد پس علي بن أبي طالب [علیه السلام] را بدنيا آورد. نظم درر السمطين، ص769️⃣ 13.. امير صنعاني: وی نیز از جمله عالمان اهل سنت است که پیرامون ولادت آن حضرت در خانه خدا می نویسد: وأما مولده فولد بمکة المشرفة في البيت الحرام سنة ثلاثين من عام الفيل في اليوم الجمعة الثالث [عشر] من رجب. محل ولادت ايشان در مکه مشرفه در خانه خدا و در سال سي عام الفيل در روز جمعه سوم [سيزدهم رجب به دنيا آمدند. الروضة الندية، ص۳۶🔟 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j