eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقش منطقه آذربایجان در انقلاب مشروطه نویسنده: سیده مطهره حسینی منبع: سیاست دوره ۴۱ پاییز ۱۳۹۰ شماره ۳ 77 - 92 منطقه آذربایجان در تکوین اندیشه های روشنفکری و انقلابی پیش از مشروطه و همچنین در پیروزی انقلاب مشروطه نقشی تاریخی داشته است. پایداری مردم تبریز در «حصر تبریز» به فتح تهران بوسیله مشروطه خواهان آذری، شمالی و بختیاری انجامید. درباره انقلاب مشروطه این پرسش مطرح است که اکثریت های قومی چه نقش ایجابی یا سلبی در آن داشتند؟ فرضیه مقاله می گوید «منطقه آذربایجان از نظر داخلی و خارجی در تکوین و پیروزی انقلاب مشروطه نقشی بنیادین داشته است». از نظر داخلی منطقه آذربایجان که مقر ولیعهد قجر و یکی از قطب های اقتصادی کشور بود، نسبت به سایر مناطق کشور پیشرفته تر بود. https://b2n.ir/y09280 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ناامنی دغدغه عصر مشروطه و اثر آن بر حاشیه ای شدن دموکراسی نویسنده: حمید احمدی صبریه کرمشایی منبع: سیاست دوره ۵۰ تابستان ۱۳۹۹ شماره ۲ 403 - 421 این مقاله به بررسی موضوع  ناامنی در عصر مشروطه می پردازد. پرسش اساسی این است که نسبت بین  ناامنی و دموکراسی خواهی را در دوران  مشروطه، چگونه می توان تبیین کرد؟ فرضیه اصلی این است که گسترش ناامنی و دغدغه مشروطه خواهان برای تأمین امنیت موجب به حاشیه رفتن دموکراسی و اولویت یافتن برقراری امنیت از طریق یک دولت مقتدر شد. اساساً ناامنی در عصر مشروطه نه تنها دموکراسی خواهی را در اولویت درجه دو قرار داد، بلکه گاه از فحوای اسناد و دیدگاه برخی چهره های سرشناس، مشروطه خواهی به عنوان راهی برای تقویت مجدد ایران دیده شد. بنابراین آرمان احیای ایران قدرتمند در تلاقی ناامنی های عصر قاجار که در دوره مشروطه تشدید شد، موجب شد تا مشروطه خواهان به ایده دولت مقتدر به عنوان تنها چاره برای رفع خطر بحران فروپاشی بیندیشند. به این سبب بود که گاه مشروطه خواهی در نزد برخی از آنان معادل با احیای ایران و دولت مقتدر گرفته شد. ازاین رو این تحقیق ابتدا به خوانش مفاهیمی از مشروطه از منظر ایده دولت قوی و سپس از طریق گزارش های مردمی به سنجش ناامنی و عملکرد حکومت مشروطه از منظر گفتمان دموکراسی پرداخته است. تنظیم:سرکار خانم نجمه صالحی https://b2n.ir/n06373 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز دوشنبه 7 تیر1400 شمسی16 ذی القعده 1442قمری2021/6/28 میلادی ۱- تجديد بنای خانه كعبه توسط "خليل الرَّحمن حضرت ابراهيم(ع)" به امر پروردگار ۲- وفات "سيدبن طاووس" عالم و محدث عاليقدر شيعه(664 ق) ۳-اراضی دامنه البرز ملی اعلام شد.(1348 ش) ۴-انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت مظلومانه شهيد بهشتی و يارانش (1360ش) و روز قوه قضاییه ۵-عمليات ايذايی ظفر 3، در منطقه غرب كشور توسط ارتش (1364ش) ۶-عمليات فتح 7 در حلبچه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (1366 ش) ۷-بمباران شيميايی سردشت توسط قوای بعث عراق (1366 ش) ۸-افتتاح دوازدهمين كنفرانس بين ‏المللی وحدت اسلامی (1378 ش) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃به حول و قوه الهی هر هفته دوشنبه ها، مطالبی پیرامون بحث در قرآن و تاریخ مطرح خواهد شد.🍃 با ما همراه باشید.
یکی از سنت های الهی در قرآن سنت استیصال است. 🌱 به مجازاتهایی اطلاق می شود که اقوام سرکش غیرقابل اصلاح را ریشه کن می کند، 🌱واژه ی «استیصال» در قرآن بکار نرفته ولی واژه های دیگری در قرآن مانند: «هلاک»، «اخذ»، «حیق»، «تدمیر»، «رجز» و «قصم» که معنای هلاکت را دربردارند به معنای استیصال آمده اند. 🌱درقرآن برای سنت استیصال ویژگی-هایی نظیر اتمام حجت و امهال قبل از عذاب، بی فایدگی توبه در وقت عذاب، فلسفه، کیفیت و ابزار عذاب استیصال، تفاوت در عذاب، متناسب بودن آن با گناه و با عدل خدا بیان شده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
اسباب نزول : 🌱هوای نفس، 🌱 اسراف در گناه، 🌱غرور نعمت و رفاه طلبی، 🌱قدرت و توانائی، 🌱تکذیب حق، 🌱ظلم و ستم، 🌱گمان بد به خدا 🌱و فسق و فجور. در قرآن به راههای دفع عذاب استیصال نیز اشاره شده است. اقوام نوح، عاد، ثمود، لوط، شعیب، فرعون، اصحاب رسّ و اصحاب قریه از عذاب شدگان با سنت استیصال هستند که در قرآن به آن پرداخته شده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
از جمله اقوامی که مشمول شدند بودند: 🌱عادیان نه تنها در برابر آخرین اتمام حجت‌های هود (علیه‌السلام) تمکین ننمودند، بلکه با وقاهت تمام سخن گفتند که هر نوع امیدی از هدایت آن روح‌های فرو رفته در غرور و پلیدی ناامید می‌شد، آنها گفتند: «پس اگر راست می‌گویی آن‌چه را (از بلا و عذاب الهی) به ما وعده می‌دهی بیاور». هنگامی که سخن به اینجا رسید و آخرین حرف خود را که نشانه امتناع کامل از قبول دعوت هود بود زدند و او به کلی از هدایت آنان مأیوس شد، به آنها گفت: اکنون که چنین است، بدانید عذاب و کیفر و خشم خدا بر شما مسلماً واقع خواهد شد. تنظیم: سرکار خانم لیلا همايون فر -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز سه‌شنبه8 تیر 1400شمسی،18 ذی القعده1442 قمری مصادف با 2021/6/29میلادی ۱-درگذشت اديب برجسته ابوالقاسم، حسين بن محمد، معروف به "راغب اصفهانی" (502 ق) ۲_درگذشت "ابن خلدون" مورخ بزرگ مسلمانان(808 ق) ۳_ رحلت آيت ‏اللَّه "شيخ محمدحسين كاشف ‏الغطاء" عالم بزرگ جهان اسلام(1373 ق) ۴_روز مبارزه با سلاح‏های شيميايی و ميكروبی ۵_قتل مبارز مشروطه‏ خواه "حاج ميرزا ابراهيم آقا تبريزی" در تهران (1287 ش) ۶_رحلت فقيه جليل آيت اللَّه (ابوالقاسم دانش آشتيانی) (1380 ش) ۷_تشكيل بنياد نوبل جهت نحوه تقسيم و اعطاء جوايز نوبل (1900م) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام 11 به نقل از 🔰 مصادر اهل سنت : 📜پس ازسه سال از رسالت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله، و ابلاغ آیه ب «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ وَاخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّی بَرِی ءٌ مِمَّا تَعْمَلُون؛ پیامبر صل الله علیه و آله و سلم خطاب به امام علی علیه السلام می‌فرمایند: «إِنَّ هَذَا أَخِی وَ وَصِیی وَ خَلِیفَتِی فِیكُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَأَطِیعُوا. هفت صورت نقل از این حدیث در مجموعه ی کتب اهل سنت یافت می شود که به شرح ذیل است: ✅صورت اول: پیامبر خاتم به علی علیه السلام دستور داد غذایی كه تمام آن، یك ران گوسفند و یك من شیر بود، آماده سازد و فرزندان عبدالمطلب را دعوت كند تا امر خداوند را به آنان ابلاغ كند و علی علیه السلام چنین كرد. حدود چهل نفر جمع شدند كه در میان آنان ابوطالب، حمزه و ابولهب نیز بودند. غذا (چنان كه اشاره شد) كم بود و به صورت عادی برای آن جمعیت كافی نبود؛ اما همگی خوردند و سیر شدند و چیزی از آن كم نشد. ابولهب گفت: «این (اشاره به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله) جادو كرده است». سخنان ابولهب، مجلس را از طرح دعوت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله خارج كرد و پیامبر از طرح موضوع منصرف شد و جلسه بدون اخذ نتیجه پایان یافت. با دستور پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله بار دیگر علی علیه السلام مأموریت یافت كه با همان ترتیب قبلی غذا تهیه و از خویشاوندان پیامبر دعوت كند. بار دوم و یا بار سوم حضرت ختمی مرتبت پس از صرف غذا فرمود: «یا بَنِی عَبْدِالْمُطَّلِبِ إِنِّی وَاللَّهِ مَا أَعْلَمُ شَابّاً فِی الْعَرَبِ جَاءَ قَوْمَهُ بِأَفْضَلَ مِمَّا جِئْتُكُمْ بِهِ إِنِّی قَدْ جِئْتُكُمْ بِخَیرِ الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ وَ قَدْ أَمَرَنِی اللَّهُ تَعَالَى أَنْ أَدْعُوَكُمْ اِلَیهِ فَأَیكُمْ یؤَازِرُنِی عَلَى هَذا الْأَمْرِ عَلَى أَنْ یكُونَ أَخِی وَ خَلِیفَتِی فِیكُم؟ ای فرزندان عبدالمطلب! به خدا قسم در میان عرب، جوانی را سراغ ندارم كه چیزی بهتر از آنچه من برای شما آورده‌ام، برای قومش آورده باشد. من خیر دنیا و آخرت را برای شما آورده‌ام. خدا به من فرمان داده است تا شما را به سوی او فراخوانم، اكنون كدام یك از شما مرا یاری می‌كند تا برادر من و (وصی و) جانشین من در میان شما باشد؟» هیچ كدام پاسخ ندادند. علی علیه السلام كه از همه كوچك‌تر بود، گفت: «ای پیامبر خدا! من تو را یاری می‌كنم». پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «إِنَّ هَذَا أَخِی وَ وَصِیی وَ خَلِیفَتِی فِیكُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَأَطِیعُوا؛این برادر، وصی و جانشین من در میان شماست. سخن او را بشنوید و از او اطاعت كنید». جمعیت برخاستند؛ در حالی كه می‌خندیدند و به ابوطالب می‌گفتند: «محمد امر كرد كه از پسرت اطاعت كنی و به حرف او گوش فرا دهی (در حالی كه از همه كوچك‌تر است)». 📚منابع روایت درصورت اول: 📗تاریخ الامم والملوك، طبری، بیروت، دار قاموس الحدیث، ج 2، ص 217. 📗 انباء نجباء الابناء ،فقیه برهان الدین، محمد بن محمد بن ظفر الملكی، متوفی 567 درص 46ـ48؛ 📗 الكامل فی التاریخ، ابن اثیر، بیروت، دار صادر، 1399 ق، ج 2، ص 63 📗 تاریخ دمشق،ابوالفدا عمادالدین دمشقی، ج 1، ص 116؛ 📗شرح الشفا ،شهاب الدین الخفاجی قاضی عیاض، ج 3، ص 37؛ 📗 تفسیر خازن، علاءالدین بغدادی ، ص 390؛ 📗شرح نهج البلاغه ، ابن اسحاق ابن جریر ابن ابی‌الحدید، ج 3، ص 254 📗مسند احمد بن حنبل ،احمد حنبل ، ج 1، ص 111 ❇️و افرادی چون 👳‍♂️سیوطی در جمع الجوامع 👳‍♂️ابوجعفر اسكافی «نقض العثمانیه»؛ و.... -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🖇 _ نوشت 🖋رویداد « یوم الانذار » یک حکایت قطعی و مسلم تاریخی است و همانطور که اشاره شد، در منابع متعدد اهل سنت اعم از کتب تفسیری و تاریخی و حدیثی این حکایت ثبت شده است . از آنجا که قطعا رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم به مفاد آیه کریمه وأنذر عشیرتک الأقربین عمل کرده اند، این رویداد را در منابع تاریخی و سیره نگاری منعکس شده است و از طرق متعدد و گاهی با چندین سند نقل شده است . 🖋 این رویداد بین صحابه به حدّی معروف بوده که گاهی برای بیان مقاصد خود به اشاره ی به آن اکتفاء می کردند و لازم نبوده تمام ماجرا را ذکر کنند . 🖋این جریان با نام های 🕛«یوم‌الدار»؛ روزی كه در خانه پیامبر جمع شدند»، 🕛«بدء‌الدعوة، آغاز دعوت» 🕛«یوْمُ الْاِنذار» در این کتاب ها نامیده شده است. 🖋آدرس های ذکر شده در پست به نسخه‌های چاپی توجه کرده است و آدرس های ذکر شده در تصویر مربوط به نسخه های الکترونیکی این منابع می باشد.⬇️ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
علی علیه السلام ⬆️ تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز چهارشنبه9 تیر 1400شمسی، 19ذی القعده1442 قمری؛ مصادف با 2021/6/30میلادی ۱-درگذشت "كمال الدين فارسی" رياضی دان ايراني(718 ق) ۲-انقعاد معاهده ‏ی "اَرزَنة الروم" ميان ايران و عثمانی(1238 ق) ۳-قيام مردم عراق به رهبری "آيت‏اللَّه شيرازی" عليه استعمار انگليس (1299 ش) ۴-درگذشت "سيداحمد پيشاوری" اديب و شاعر (1309 ش) ۵-در قزوین مدرسه عالی علوم اداری و بازرگانی دائر شد(1350ش) ۶-آغاز عمليات بزرگ كربلای 1(1365ش) ۷- كودتای نظامی در سودان و سرنگونی دولت "صادق المهدی" (1989م) ۸- پايان رسمی نظام غيرانسانی تبعيض نژادی در كشور افريقای جنوبی (1991م) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆👆نام کامل کتاب سفرنامه ابن حوقل نویسنده ابوالقاسم محمد بن حوقل مترجم دکتر جعفر شعار ناشر امیرکبیر -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝 درباره مؤلف محمد بن علی بن حوقَل معروف به ابن حوقَل جغرافی‌دان عرب سدهٔ چهارم قمری است که در شهر نصیبین به دنیا آمد و در بغداد زندگی کرد. از جزئیات زندگی وی اطلاع چندانی در دست نیست. وی در نصیبین واقع در بین‌النهرین علیا،زاده شد ولی تاریخ ولادتش معلوم نیست. عده‌ای حدس می‌زنند که ولادت وی باید سال‌ها پیش از ۳۲۰ ق بوده باشد. تاریخ مرگ او نیز در مآخذ موجود نیامده اما احتمالاً پس از ۳۶۷ ق بوده‌است. ابن حوقل تمایلات سیاسی به فاطمیون داشته‌است چنان‌که به گفتهٔ کراچکوفسکی، دوزی او را جاسوس فاطمیان دانسته‌است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j