eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
978 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
136 ویدیو
305 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
عزاداری محرم در عهد صفوی؛ یک بررسی آسیب شناختی نویسنده: محمدعلی پرغو صدیقه غلام زاده منبع: تاریخ اسلام سال شانزدهم پاییز ۱۳۹۴ شماره ۳ (پیاپی ۶۳) آیین عزاداری ماه محرم یکی از مهمترین آیین های مهم مذهبی ملی دوره صفویان است. رسمیت یافتن مذهب تشیع اثنی عشری، شدت گرفتن تمایلات ملی ایرانیان در برابر همسایه قدرتمند عثمانی و بالا رفتن نقش جهانی ایران زمین زمینه ساز گذار از سنتهای کهن عزاداری محرم به سنتهایی نو در عصر صفوی شد. این تحول به نوبه خود آسیبهایی را در قالب و ساختار، محتوا، وجه احساسی، وجه اجتماعی و وجه روحی و روانی عزاداری محرم به دنبال داشت. این نوشتار ضمن برشمردن نمونه هایی از آسیبهای هر یک از این محورها کوشیده است مستند به اطلاعات تاریخی موجود، علل و زمینه های پیدایش این آسیبها را هم جستجو و عرضه کند. https://b2n.ir/p65685 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
دیدگاه سیاحان غربی به مراسم محرم در دوره قاجار نویسنده: صادق آئینه وند مهدی دهقان حسام پور منبع: پارسه اردیبهشت و آبان ۱۳۹۱ شماره ۱۸ و ۱۹ مقاله حاضر در پی تبیین چگونگی و چرایی نگاه سفرنامه نویسان اروپایی به مقوله محرم در دوره قاجاریه می باشد.اساساً بررسی نظرات و دیدگاه های سیاحان اروپایی به پدیده های جهان شرق در این مقطع زمانی در چهارچوب مقوله ای به نام شرق شناسی قرار می گیرد. بنابراین براساس اندیشه شرق شناسی، اروپائیان هر پدیده ای را که در میان مردمان دیگر سرزمین ها می شناختند، بلافاصله با میراث تاریخی خویش می سنجیدند و با معیارهای خود آن پدیده را ارزیابی و چه بسا پست و نازل محسوب می کردند. هر چند نگارنده در این پژوهش قائل به انکار کلی بحث شرق شناسی نمی باشد و در مواردی این نوع نگاه را در بحث شناخت واقعی شرق مفید می داند. مقاله با استفاده از شیوه کتابخانه ای و مراجعه به سفرنامه های اروپائیان و با روش توصیفی – تحلیلی به بررسی و نقد دیدگاه های سفرنامه نویسان به پدیده محرم پرداخته است. https://b2n.ir/p48396 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
۱۸ مرداد سالگرد شهادت شهید حججی نثار روح بلندش فاتحه‌ای قرائت فرمایید. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حی علی العزاء سلام و ادب خدمت همراهان همیشگی و باوفای کانال گذرگاه با توجه به فرا رسیدن ماه محرم دوشنبه ها با منبع شناسی عاشورایی را در خدمت بزرگواران هستیم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
﷽ 📚 معرفی آثار 🖊 نام کامل کتاب: تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهداء 🔹 دو جلد 864 + 1064 صفحه 🔹 چاپ اول 1389 ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) این کتاب به وسیله 16 نفر از تاریخ‌پژوهان زیر نظر استاد مهدی پیشوایی تدوین شده است. 🍃امتیاز مقتل جامع آن است که با استفاده از منابع معتبر به جنبه‌های مختلف زندگی علیه‌السلام و تاریخ پرداخته و به لحاظ جامعیت و روشمند بودن اثر موجود و فعلی است. به جهت استقبال از این کتاب «گزیده» آن نیز در یک جلد (520 ص) منتشر شده است. محرم نزدیک است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📚 معرفی آثار عاشورائی 📍دستۀ منابع کهن و اصلی ❌ مهم ❌ ☑️ مقتل ابومخنف (بخش اول) کهن‌ترین، مهم‌ترین و معتبرترین مقتل امام حسین(ع) کتاب مقتل ابومخنف است. ابومخنف نامش لوط بن یحیی اَزْدی کوفی (حدود 80 تا 150 قمری) از مؤلفان پرکار و مورخان عصر ائمه به ویژه دوران امام صادق(ع) بود. مطالب او مورد قبول دانشمندان از فرقه‌های مختلف است و به دلیل کارشناسی‌اش در ارائه گزارش‌های تاریخی، روایات او مورد توجه محافل علمی و محل مراجعه محققان است. نجاشی کتاب‌شناس بزرگ شیعه از او به نیکی یاد کرده و می‌گوید روایاتش اطمینان‌بخش است. 📝 او کتاب‌های بسیاری از جمله مقتل الحسین(ع) داشته که متأسفانه در گذر زمان از میان رفته است. اما خوشبختانه برخی عالمان شیعه و سنی روایات مقتل او را در کتب خود آورده و برای ما حفظ کرده‌اند مانند طبری در تاریخ خود، بلاذری در انساب و شیخ مفید در کتاب الارشاد. 📖 این مقتل به صورت مستقل نیز بازسازی و منتشر و ترجمه شده است. ادامه دارد... تنظیم: سرکار خانم لیلا همايون فر -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹شهادت روحاني آگاه و مبارز انقلابي "شيخ محمد خياباني" در تبريز(1338 ق) شيخ محمد خياباني در سال 1297ق در خامنه از توابع شبستر به دنيا آمد. در ابتدا مدتي به همراه پدر به كار تجارت مشغول بود، اما گرايش روحي به فراگيري علم او را به سلك روحانيت در آورد. شيخ محمد مدارج علمي را به سرعت پيمود و در درس عالي فقه و اصول و هيئت و نجوم شركت كرد. در محاصره‏ي تبريز، وي از اركان فكري و رهبري مردم بود و با لباس روحانيت و تفنگ بر دوش در سنگرها به دفاع از شهر و ناموس و حيثيت مردم مسلمان در مقابل سپاه متجاوز عين الدوله صدراعظم قاجار پرداخت. پس از خلع محمدعلي شاه از حكومت، از طرف مردم تبريز به مجلس شوراي ملي راه يافت، و در كنار افرادي همچون شهيد مدرس به دفاع از حقوق مردم قيام كرد. از قاجار كارهاي درخشان خياباني در مجلس دوم، اعتراض شجاعانه و كارساز او عليه اولتيماتوم استعماري دولت تزاري روس بود. اوضاع نابسامان ايران و اخراج نمايندگان آذربايجان از مجلس شوراي ملي، شيخ محمد خياباني را به تشكيل مجلس محلي و قيام مردمي فرا خواند و در 16 رجب 1338 آن را علني ساخت. در اين قيام تبريز از لوث حضور خائنان و بيگانگان مزدور پاك شد و زمام امور به دست خياباني و يارانش افتاد. اين قيام پيروزمندانه، پنج ماه ادامه داشت. سرانجام با خيانت مخبرالسلطنه كه چهره‏اي موجه و ملي داشت، هواداران و ياران خياباني به قتل رسيده و يا خلع سلاح شدند. در نهايت بر اثر خيانت برخي مزدوران، شيخ محمد خياباني در 29 ذي‏الحجه‏ي سال 1338 ق (22 شهريور 1299 ش) به شهادت رسيد. پيكر وي را در گورستان سيد حمزه در تبريز به خاك سپردند. تنظیم:سرکار خانم مریم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j