عادت و سنن ایرانیان در دورهٔ زندیه
▪️▪️▪️▪️▪️
جای شگفتی است که ایران در تمام طول تاریخ خود صورت ظاهر را حفظ کردهاست شاید این حفظ ظاهر نتیجهٔ سلیقهٔ خاص او در برخورد با مسائل است ویلیام فرانکلین سیاح انگلیسی که در سال ۱۲۰۱ از ایران دیدن میکرد، مینویسد ایرانیها به خاطر رفتار خوب، ادب و مهمان نوازی هایشان نسبت به مسافرین بیگانه (پارسیهای مشرق زمین) هستند آنها از بیگانگان با محرابی پذیرایی میکردند و مخصوصاً نسبت به اروپاییها احترام به خصوصی قائل بودند آنها بسیار مهمان نواز بودند و افتخار میکردند که کسی در خانهٔ آنها مهمانشان باشد. اگر به دیدن کسی میرفتی نمیتوانستی بیآنکه قلیان کشیده باشی یا چیزی خورده باشی خانهٔ میزبان را ترک کنی چون در این صورت میزبان آزرده میشد ایرانیان در برابر همگنان خود و کسانی که از نظر درجه و مقام از آنها بالاتر بودند به نحو اغراقآمیزی مؤدب بودند
- معروف است که ایرانی علاقهمند به زیبایی کلام و جملات، در گفتگو بوده و است. در این دوره نیز کوشش میرفت که کلمات و جملات تا جایی که ممکن است زیبا و پر استعاره ایوا شود؛ و اغلب هنگام صحبت ابیاتی از شعرای بزرگ گذشته یا معاصر آورده میشد. این طرز صحبت عادت همهٔ مردم بود ود و ثروتمند و ندار و باسواد و بیسواد میکوشید که حرف خود را به زیباترین نحو ممکن بزند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
لباس و آرایش در دوره زندیه
▪️▪️▪️▪️
در زمان مورد مطالعهٔ ما مردها کلاهی پارچهای بر سر میگذاشتند که در حدود ۲۵ سانتیمتر بلندی آن بود و سطح بالایش چهار گوشه داشت. رنگ این کلاه معمولاً مثل دیگر قطعات لباسشان سرخ بود فقط برای مراسم سوگواری رنگ آبی پررنگ انتخاب میشد. مردم ثروتمند عمامهای داشتند که از شال کومان بود این عمامه هرگز در حضور شاه نیز از سر برداشته نمیشد همچنین کلاه سیاه پوست برهای که آسترش نیز پوست بره سفید یا خاکستری بود بر سر گذاشته میشد عدهای عرق چین سرخ یا آبی یا سفید پارچهای و گاهی چرمین بر سر داشتند. دولتمندان دور این عرقچین یک شال کشمیری میپیچیدند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
کشاورزی
در سدهٔ دوازدهم هجری نیز کشاورزی به شیوهٔ کهن باستان به طریق آّیاری مصنوعی و دیمی بود در حقیقت بزرگترین مسلهٔ حیاتی ایرانیان از کوچ تاریخیشان به فلات ایران مسئلهٔ آبیاری بودهاست. ایرانیان با روش هنرمندانهای که برای به دست آوردن آب داشتند همیشه با مشکل آب مبارزه کردند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
سازمان اداری در دوره زندیه
▪️▪️▪️▪️
کریم خان مانند شاهان پیشین دستگاه طولانی نداشتهاست و دربار او را میتوان یکی از سادهترین دربارهای تمام طول تاریخ ایران بهشمار آورد. کریم خان در سیستم حکومت ایران بدعت گذاشت. حکومت او را میتوان حکومت وکالتی متمرکز نامیده بهطوریکه پس از فتح اصفهان به دست کریم خان زند و علیمردان خان بختیاری دو سردار فاتح ضمن پیمانی که با ابوالفتح خان بختیاری حاکم مغلوب اصفهان بستند. شاهزاده ابوتراب نوهٔ شاه سلطان حسین را به نام شاه اسماعیل سوم به سلطنت ایران برداشت. احتمالاً سازمان اداری زندیه با سازمان افشاریه فرق چندانی ندارد و این از آن جهت گفته شدهاست که اطلاعات چندانی در دست ما نمیباشد. البته سازمان اداری کریم خان به مقتضای نوع حکومت او بسیار خلاصه تر بودهاست.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله سرگذشت حضرت رقیه(س)در کربلا و چگونگی شهادت ایشان
نویسنده: زهرا زحمتکش
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال پنجم تابستان 1399 شماره 18
یکی از شهیدان قیام حسینی که نقش بسیار تاثیرگذاری درتبدیل واقعه عاشورا به یک جریان تاریخی داشت، حضرت رقیه (س)دختر امام حسین (ع)بوده است . این مقاله می کوشد به سرگذشت این دختر خردسال در کربلا و رسیدن به نتیجه ای روشن درباره چگونگی شهادت آن حضرت بپردازد. نگارنده در این تحقیق که از نوع روش تحقیق تاریخی – توصیفی وروشگردآوری اطلاعات با شیوه کتابخانه ای انجام گرفته است ، به این نتیجه رسیده که نام ایشان فاطمه، مادرش ام اسحاق دختر طلحه بن عبدالله تیمیه بوده و در سال پنجاه و هفت هجری در مدینه دیده به جهان گشوده است. حضرت رقیه (س)در واقعه عاشورا بعد از شهادت پدر و یارانش ،پس از عاشورا، در جمع اسیران به همراه دیگر زنان بنی هاشم توسط سپاه یزید به اسیری رفتند و در صفر سال شصت و یک هجری چند روز پس از دیدن سر مبارک پدرش،در خرابه های شام به شهادت رسیدند، و همان جا به خاک سپرده شده است. ذکر نام رقیه(س) در منابع تاریخی به قرن دوم برمی گردد که از منابع آن می توان به کتاب مقتل الرقیه به نقل از کتاب منتخب التواریخ اشاره کرد.
https://b2n.ir/y4380
-------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله احوالات حضرت رقیه(سلام الله علیها) در منابع تاریخی
نویسندگان: سید ضیاءالدین علیانسب رؤیا رحیمی قاضی
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال پنجم تابستان ۱۳۹۹ شماره ۱۸ 89-100
حضرت رقیه(سلام الله علیها) فرزند امام حسین(علیه السلام) امام سوم شیعیان است. این اثر در پی احوالات این دختر خردسال در منابع تاریخی است و هدف از آن رسیدن به نتیجه ای روشن در مورد زندگی و ذکر نام حضرت در منابع تاریخی می باشد. سرگذشت حضرت رقیه در منابع تاریخی چگونه آمده و به دنبال آن در مورد نام، نام مادر، تاریخ ولادت و وفات حضرت، سن و محل دفن ایشان تحقیق شده، است. این تحقیق به دنبال کشف سرگذشتی روشن در مورد ایشان می باشد. نگارنده در این تحقیق که با شیوه کتابخانه ای به این نتیجه رسیده که نام ایشان فاطمه، مادرش ام اسحاق دختر طلحه بن عبدالله تیمیه بوده و در سال پنجاه و هفت هجری در مدینه دیده به جهان گشود. بعد از عاشورا در جمع اسیران حضور داشته و در چهار سالگی در صفر سال شصت و یک هجری چند روز بعد از دیدن سر مبارک پدرش، در خانه یزید وفات کرده و همان جا به خاک سپرده شده است. ذکر نام رقیه در منابع تاریخی به قرن دوم بر می گردد که از منابع آن می توان به کتاب مقتل الرقیه به نقل از کتاب منتخب التواریخ اشاره کرد.
https://b2n.ir/x64333
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله جلوه های تبلیغی و تربیتی حضرت رقیه(س) در مکتب حسینی
نویسنده: علی فارسی مدان
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال پنجم تابستان ۱۳۹۹ شماره ۱۸ 34-68
با مطالعه تاریخ زندگانی حضرت رقیه(س)، حوادث کربلا و اسارت، روشن می گردد؛ حضرت رقیه(س) که تربیت یافته "عزت حسینی" و "عفت زینبی" بود، نکات و جلوه های تبلیغی و تربیتی را ترسیم فرمودند. مقاله حاضر درصدد آن است در جلوه های تبلیغی نکات تبلیغی، مانند: "پیام رسانی"؛ "احیاء امر اهل بیت"؛ "رسوا نمودن هیئت حاکمه"؛ حمایت از مظلوم"؛ "جنبه هدایتی" را تبیین و تشریح کند و نیز به برخی روشهای کاربردی تبلیغی مستفاد از سیره حضرت رقیه(س) همچون، "روش همراهی" و "روش فرصت شناسی" اشاره کند. همچنین در جلوه های تربیتی، به مباحث مهم حوزه تربیت، از جمله: "معرفت شناسی"؛ "صبر و استقامت"؛ "گذشت و ایثار"؛ "پایبندی به اصول" و "سبک زندگی اسلامی" اشاره خواهند کرد.
https://b2n.ir/p92974
تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📢📢 قابل توجه اعضای محترم انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها
⭕️⭕️مشاوره مجازی مقاله نویسی و پایان نامه نویسی👇
✅آیدی خانم مهرجویی جهت مشاوره پایان نامه( ویژه طلاب سطح سه)
@mehrjouii
✅آیدی خانم همایون فرد جهت مشاوره مقاله نویسی(ویژه طلاب سطح دو و سه)
@AdminSire
ویژه اعضای انجمن تاریخ جامعه الزهرا☝️☝️
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔰 گزارشی از نشست علمی پژوهشی «آسیب شناسی رویکردهای عرفانی، تاریخی، فلسفی و کلامی به واقعه عاشورا»
https://www.jz.ac.ir/post/9121
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j