eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
آندره دولیه دلاند (به فرانسوی: André Deslandes Daulier) (۱۷۱۵–۱۶۲۱) جهانگرد فرانسوی است که در سال ۱۶۶۴ (۱۰۴۳ ه‍.ش / ۱۰۷۵ ه‍.ق) اواخر سلطنت شاه عباس دوم، در آخرین مسافرت تاورنیه (ششمین سفر) به همراه او و ۷ نفر دیگر شامل یک پزشک جراح به ایران آمدند. 📝📒 ویژگیهای سفرنامه این سفرنامه اگر چه مختصر و کوتاه است اما اطلاعات سودمندی از شهرهای ایران، فواصل و زیبایی‌ها آن‌ها در روزگاران صفویان را توضیح می‌دهد. تاورنیه که آشنایی با ایران داشته، نقاشی‌ها و نقشه‌های کتاب را مورد قضاوت و تأیید قرار داده و حکاکی آن‌ها هم به دست افراد متخصص انجام گرفته. از آن جهت، این کتاب دارای تصاویر جالب و دقیقی در رابطه با برخی از اماکن ایران است که دارای کیفیت ترسیم و جزئیات مناسب و دقت در چاپ و کیفیت آن‌ها می‌باشند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
☝️عنوان صفحه اول کتاب زیبایی‌های ایران☝️
🐎🐎سفر به ایران سفر آن‌ها از بندر مارسی در تاریخ ۱۰ ژانویه ۱۶۶۴ شروع شد و در ۱۴ دسامبر ۱۶۶۴ به اصفهان رسیدند. در طول مسیر از تبریز گذشتند که زمین لرزه ای در ان رخ داده بود. پس از دیدار با شاه عباس دوم و اقامت بیش از ۲ ماه در اصفهان، آن‌ها به شیراز رفتند و ۳ هفته در آنجا بودند و سپس به بندرعباس رفتند. در بندرعباس، تاورنیه از گروه جدا شد و به سمت قندهار و هندوستان رفت. دولیه دلند از بندر عباس به اتفاق ژان ته ونو (به فرانسوی: Jean de Thévenot) فرانسوی که یک شرق‌شناس بود به سمت شیراز و بازدید از تخت جمشید برگشتند و از آنجا دولیه دلند به تبریز رفت و ژان ته ونو به سمت هندوستان سفر کرد. پس از اقامت در تبریز، دولیه دلند به قسطنطنیه و ازمیر سفر کرد و از آنجا با کشتی پس از ۲ سال و نیم سفر به بندر مارسی و سپس پاریس بازگشت. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
☝️نقشه سفر دولیه دلاند در ایران☝️ تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
پژوهشکده علوم اسلامی گروه تاریخ اسلام با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می کند: ✅ کرسی ترویجی «تاثیر گذاری ناحیه جوین خراسان در تحولات جغرافیای، تاریخی، سیاسی، علمی و فرهنگی در سرزمین اسلامی تا عصر قاجار» ⭕️ارائه کننده: حجت الاسلام حسین مرادی نسب، هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ ⭕️ ناقدین: ◀️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل هادی منش، پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی؛ ◀️ دکتر رضا نقدی، پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی ⭕️ دبیر علمی: دکتر رسول قلیچ، پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ ✅یکشنبه 24 بهمن 1400 ✅ساعت 13 تا 15 لینک فضای مجازی: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین میدان معنا شناسی مفهوم «تاریخ» در نهج البلاغه نویسنده: حسن شفیعی کمال آبادی محمدحسین دانش کیا محمدعلی مجد فقیهی منبع: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی سال دوازدهم پاییز ۱۴۰۰ شماره ۴۴ ۸۷-۱۱۰ امیرالمومنین(ع) تاریخ را برای هدایت بشر و جامعه بشری بسیار حیاتی می دانند، چراکه با تلفیق مشاهدات شخصی و تجارب تاریخی پیشینیان مجموعه ای از دانستنی ها و سرمایه های فکری را پیش روی انسان قرار می دهد. کشف و استخراج میدان معنایی واژه تاریخ در نظام فکری امام(ع)، پیشینه هر مطالعه ای درباره مسائل و معرفت های تاریخ از نظرگاه ایشان است. این مقاله با روش تحلیل معناشناختی در صدد شناسایی الفاظ هم معنا با تاریخ در بیانات امام علی(ع) با تاکید بر نهج البلاغه است. برای این کار ضروری است ابتدا مفهوم و موضوع تاریخ مشخص شده و در گام بعد الفاظی که در مظان هم نشینی معنایی با تاریخ هستند، شناسایی شود و سپس با جانشینی معنا و موضوع تاریخ صحت ترادف معنایی الفاظ انتخابی، محک زده شود. یافته های پژوهش، حاکی از آن است که واژه هایی چون؛ قصص، ماضین، امم و اسامی تاریخی دارای معنی و مفهوم تاریخی می باشند و در برخی از ساختار ها و عبارات با معنا و موضوع «تاریخ» در یک میدان معنایی مشترک قرار می گیرند و همان تعاملی که با واژه تاریخ می شود را می توان با این واژه ها انجام داد. https://b2n.ir/m60688 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
تبیین تاریخی مؤلفه های همگرایی از منظر امام جواد (علیه السلام) نویسنده: زهرا سلیمانی اصغر منتظرالقائم مصطفی پیرمرادیان منبع: پژوهش های تاریخی دوره جدید سال سیزدهم بهار ۱۴۰۰ شماره ۱ (پیاپی ۴۹) 1 - 18 دوره امامت امام جواد(ع) (203تا220ق/825تا882م) نیز فصل رونق فرقه گرایی، جریان سازی فکری ، قیام ها، شورش های داخلی و تعرض های خارجی علیه خلافت اسلامی بود. فعالیت این گروه ها در شبهه افکنی، امت اسلامی را تهدید می کرد. یکی از تهدیدها، تفرﻗﮥ امت بود. مواﺟﻬﮥ امام جواد(ع) با عوامل تفرقه انگیز، در تقویت و ایجاد همگرایی نقش بسزایی داشت. این مقاله با پرسش چیستی مؤلفه های راهبردی همگرایی از منظر امام جواد(ع)، به شیوه توصیفی تحلیلی و با استناد به کتاب های تاریخی و حدیثی و رجالی، درصدد است با شناخت این مؤلفه ها در سیره امام در موقعیت هایی نظیر مناظره ها و مواجهه با خلفا و جریان های فکری، الگویی از روش های نیل به همگرایی اسلامی ارائه کند. آموزه های حضرت در قالب مؤلفه های تصحیح باورهای کلامی توأم با احترام، نداشتن تنش در مناسبات سیاسی، حُسن خُلق، تمسک به قرآن و سنت و برائت از افراط گرایی اسلامی نمود یافت. فرﺿیﮥ مقاله آن است که امام جواد(ع) بر مبنای اندیشه های بنیادین اسلامی، ریشه های واگرایی را در درک نکردن حقیقت دین و برتری جویی و تمایلات جدایی طلبانه می دانستند. https://b2n.ir/b52863 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
شناخت شخصیت امیرالمومنین علی(ع) بر مبنای خودپنداره ایشان در نهج البلاغه، استراتژی تئوری داده بنیاد متنی نویسنده: اصغر کریمی رکن آبادی علی حسین زاده یاسر رضاپور میرصالح محمد اخوان منبع: پژوهشنامه علوی سال یازدهم پاییز و زمستان ۱۳۹۹ شماره ۲ (پیاپی ۲۲) 109-133 شناخت نگرشها و تصورات هر فرد درباره خود که با اصطلاح «خودپنداره» مطرح میشود، به عنوان سازهای روانشناختی و بنیادی در سبک زندگی، تاثیر زیادی در رشد و سازندگی فکری و اجتماعی انسان و تعلیم و تربیت او دارد. به نحوی که ریشه تمام افعال و رفتار انسان به خودپنداره وی برمیگردد و اگر هر اندازه خودپنداره انسان مثبت باشد، کمتر تحت نفوذ عوامل خارجی قرار میگیرد. هدف نوشتار پیش رواین است که با رویکردی توصیفی- تحلیلی و با اتکا به راهبرد «نظریه داده بنیاد»، خطبه ها، نامه ها و حکمتهای نهج البلاغه را واکاوی نموده تا به چگونگی خودپنداره امام علی(ع) در رابطه با دیگران دست یابیم. به نظر می رسد می توان با تامل در سخنان ایشان در نهج البلاغه به معیاری دست یافت تا بتوان درستی و نادرستی دعاوی موافقان غلو کننده و مخالفان را ارزیابی نمود. این امر به فرد کمک می نماید تا با معرفی ابعاد ناشناخته شخصیت ایشان و ارائه الگو به عنوان موفق ترین و موثرترین روش تربیتی، بتواند با تمسک به راه و روش ایشان و با آگاهی از ماهیت و شخصیت خود، در زندگی خلّاق، کارآمد وخودشکوفا شود. https://b2n.ir/e72412 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مجموعه مقالات چهار جلدی همایش بین‌المللی سیره و زمانه امام هادی، ابن الرضا علیهماالسلام که در سال 1396 برگزار شد. جهت استفاده علاقمندان در این کانال بارگذاری می‌شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
جلد اول.pdf
2.34M
مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی، ابن الرضا علیهماالسلام، جلد اول -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
جلد چهارم.pdf
3.3M
مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی، ابن الرضا علیهماالسلام، جلد چهارم -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
جلد سوم.pdf
3.35M
مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی، ابن الرضا علیهماالسلام، جلد سوم -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
جلد دوم.pdf
2.55M
مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی، ابن الرضا علیهماالسلام، جلد دوم -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃پاداش بیان فضائل (صلی‌الله ‌علیه‌واله‌وسلم): 🌻خداوند تعالی قرار داده برای برادرم (علیه‌السلام) فضائلی را که از کثرت و زیادی شمرده نمی شود. 🌻هر کس یکی از فضائل او را با اقرار به آن، گناهان گذشته و آینده او را می‌بخشد. 🌻و هرکسی یک فضیلت از فضائل او را تا وقتی که اثر آن نوشته باقی باشد ملائکه برای او استغفار می‌کنند. 🌻و هر که دهد به یکی از فضائل او،خدا گناهانی که از راه گوش انجام داده می آمرزد. 🌻هرکه کند به نوشته‌ای از فضائل او، خداوند گناهانی که از راه چشم مرتکب شده می آمرزد. جلد ۲۶ صفحه ۲۲۹ 🌻امشب و فردا مروج فضایل باشیم🌻 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇با تبریک روز میلاد و حادثه ی عظیم آن محضر وجود مقدس حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف و شماهمراهان 🎇 کدام یک از نویسندگان به این واقعه ی تاریخی اعتراف کردند؟ ¤یاد آوری 👌به دلیل بالابودن تعداد تصاویر اشتراک گذاری بخشی از آن ها به هفته ی آینده واگذار می گردد.⠀ ⠀⠀⠀.        ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀✦⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀☄️ ⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀.             .   ゚ .             .                ☄      ,       . ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀☀️       *           . .            .   🌕       ,         *      ⠀    ⠀  , ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀.        ⠀   ⠀.    ˚   ⠀ ⠀    ,      .              .       *⠀  ⠀       ⠀☀️                    .     .    .   ⠀🌕            .        ☄    ˚        ゚     .  .⠀  🌎⠀‍⠀‍⠀‍⠀‍⠀‍⠀‍⠀‍⠀‍⠀‍⠀‍⠀,   ☄      .          ⠀✨  ˚              * .⠀ ⠀⠀⠀✦ ⠀ ⠀              ⠀⠀⠀⠀⠀* ⠀⠀⠀.          . ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀✦⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀☄️ ⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀.             .   ゚ .             .                ✦      ,       . ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀☀️       *           . .            .   ✦⠀       ,         *     🌕 ⠀    ⠀  , ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀.        ⠀   ⠀.    ˚   ⠀ ⠀    ,      .              .       *⠀  ⠀       ⠀✦⠀                    .     .    .   ⠀🌕           .           ˚        ゚     .  .⠀  🌎⠀‍⠀‍⠀‍⠀‍⠀‍⠀‍⠀‍⠀‍⠀‍⠀‍⠀,   ☄      .          ⠀✦  ˚              * .⠀ ⠀⠀⠀⭐️⠀ ⠀              ⠀⠀⠀⠀⠀* ⠀⠀⠀.          . ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀✦⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀☄️ ⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀.             .   ゚ .             .                ✦      ,       . ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ کشید نقش تو نقاش اشتباه کشید به جای آن که کشد خورشید،ماه کشید....