eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
به مناسبت شهادت امام موسی کاظم (ع) مجموعه مقالات دو جلدی همایش بین المللی سیره و زمانه امام امام کاظم (ع) که در سال 1392 برگزار شدجهت بهره برداری علاقمندان در این کانال بارگذاری می‌شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
emam_kazm_asl9-J1.pdf
3.92M
جلد اول مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام کاظم (ع) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
سیره و زمانه امام کاظم علیه السلام ج 2.pdf
4.79M
جلد دوم مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام کاظم (ع) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🛎انجمن علمی پژوهشی تفسیر و علوم قرآن معاونت پژوهش با همکاری مرکز تخصصی فقه و حقوق جامعه الزهرا سلام الله علیها و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشیه اسلامی برگزار می کند. نشست علمی پژوهشی 🔰 «نکاح معاطاتی در ترازوی رد یا قبول» ❇️استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین سعید داودی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) دبیر علمی: سرکار خانم افتخار یوسفی 🗓زمان: چهارشنبه 11 اسفندماه 1400 ساعت 10 الی 12 (به صورت حضوری و مجازی) 📌لینک حضور مجازی http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ مکان: جامعه الزهراسلام الله علیها، معاونت پژوهش، پژوهشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها، طبقه سوم، سالن نشستهای علمی پژوهشی 🆔https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کسی از شعر ، از توصیف از اندیشه آن سوتر کسی از دیگران برتر کسی دیگرتر از دیگر   کسی بشکوه ، همچو بوقبیس و صور و نور است او نفس گیر است وصف نام او صعب العبور است او   به جا مانده است در دوران هزاران رمز و راز از او سخن گفته است در لفافه تاریخ حجاز از او   به تکلیف ازل باید برون از وزن و از قالب تمام عمر بنویسم ابوطالب ابوطالب   ابوطالب که آرامش گرفت آرام از لحنش نمک گیر است دنیا تا ابد از سفره پهنش   برای زنگیان لبخندهایش حکم آزادی است کلید کعبه دور گردنش میراث اجدادی است   بخوان او را که طعم واژه هایش چون رطب باشد قلم در دست او چون رقص شمشیر عرب باشد   زمین نشناختش در آسمان پیچیده آوازش بخوان او را بخوان ابیات لامیه است اعجازش   دلش مانند آتش زیر خاکستر حرارت داشت که پنهان بر سر سجاده با توحید خلوت داشت   چه توحیدی که در اندیشه انسان نمی گنجد که ایمانش درون کفه میزان نمی گنجد   به قرآن از صمیم قلب بر این باورم مردم اگر ایمان او کفر است من هم کافرم مردم در آن دوران که دوران گرم انکار محمد (ص) بود ابوطالب به تنهایی هوادار محمد (ص) بود   به توصیف وجودش این سخن از مصطفی کافیست که در شعب ابوطالب ، ابوطالب مرا کافیست   زمینی نیست آغوشش پر از رمز و پر ازراز است چه دستی دارد او احمد نواز است و علی ساز است   خدایی که علی را با محمد آشنا کرده مساجد را در آغوش ابوطالب بنا کرده   به قرآن از صراط مستقیمش قبله بود آگاه به استقبال فرزندش ترک برداشت بیت الله   قدم از او صلابت را به هنگام خطر آموخت علی ، حیدر شدن را از تماشای پدر آموخت   هلا شاعر هر آنجایی که غم شد بر دلت غالب بگو آهسته با خود یا علی ابن ابیطالب   تو سلطان نجف هستی ، پر از دُر کن جهانم را در ایوان طلایت از طلا پر کن دهانم را   خودت تقدیر شعرم را پر از شور و شعف بنویس برایت از پدر گفتم ، برایم یک نجف بنویس  -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🌺جان و جهان شما... چون آفتاب، درخشان است و صفحه‌های تاریخ، گواهی می‌دهند به زلالی آب... پاک و مُطهّر و مُنَزّه بودید! هم یاور پیامبر... هم الگویی پاک برای فرزندتان امیرالمؤمنین -علی- علیه‌السلام بودید! لحظه‌ای بر خدا و رسول... چشم نبستید و از هرگونه شِرک و ناپاکی، به دور بودید! آن‌گاه که پنجمین امام در وصف‌تان فرمودند: بخدا سوگند اگر ایمان ابوطالب را در کفه‌ترازویی و ایمان این مردم را در کفه دیگر قرار دهند، ایمان ابوطالب سنگین تر است. 🔹بیست‌‌ و‌ شش رجب سال‌‌روز وفات حضرت ابوطالب پدر حضرت‌ علی(علیه‌السّلام) تسلیت باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام 31 با تبریک عید بعثت نبی بزرگ اسلام صل الله علیه و آله و سلم🌹 ⁉️⁉️⁉️ علت بعثت انبیاء علیهم السلام در چیست ❓ 🔺ولایت پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و ولایت حضرت امام علی علیه السلام🔺 🖍رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: در معراج و سیری که در ملکوت آسمان ها داشتم،فرشته ای نزد من آمد و عرض کرد:ای محمد! (صل الله علیه و آله و سلم) که قبل از تو ،به رسالت رسیده اند سوال کن که بر چه عقیده ای مبعوث شده اند؟ من نیز از آن ها سوال کردم:ای پیامبران و ای رسولان الهی؛شما قبل از من بر چه عقیده ای به رسالت برانگیخته شدید؟ همه ی آن ها پاسخ دادندکه: 👑ما بر ولایت تو و ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام مبعوث شدیم.👑 📚منابع: 📕شواهد التنزیل ،حاکم حسکانی،ص 157⭕️ 📕تاریخ دمشق،ابن عساکر، جلد 42 صفحه241 📕 معرفه علوم الحدیث ،حاکم نیشابوری ،صفحه 96 📕 مناقب امیر المومنین علیه السلام ،صفحه 312 ،موفق خوارزمی 📕الكشف و البيان (تفسیر ثعلبی)، ثعلبی، جلد 8 صفحه 338 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🖇پی_نوشت 🔍وجود چنین تعابیری که ولایت حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت امام علی علیه السلام را کنار هم قرار داده است ،نشان می دهد که بحث های پیرامونی دیگر مثل توجیه حدیث "ولایت" و کلمه "ولی" تنها بهانه های به ظاهر علمی است که با وجود پاسخ قرن ها توسط تکرار شده است. 🔍به دلیل در دسترس نبودن تصویر اسکن دیگر منابع در صورت تمایل برای دیدن متن این خبر در آن هابه آدرس الکترونیکی زیر مراجعه فرمایید. https://www.aparat.com/v/3jGJh/علت_بعثت_انبیاء_ولایت_پیامبر_و_امام_علی_در_کتب تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝📖 سفرنامه کارری، اثر جملی کارری، جهانگرد ایتالیایی ۱۱۰۵ ق و ترجمه عباس نخجوانی و عبدالعلی کارنگ می‌باشد.سفرنام جملی کارری، جهانگرد ایتالیایی، از آن جهت مفید و قابل بررسی است که با ظرافت تمام، مشاهدات خود را از شهرهای ایران و مردم و رسوم آنان بیان کرده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝📖 گزارش محتوا جووانی فرانچسکو جملی کارری جهانگرد ایتالیایی که در سال ۱۱۰۵ ق؛ یعنی همزمان با سلطنت شاه سلیمان صفوی به ایران قدم گذاشته است و در مراسم تاجگذاری شاه سلطان حسین حضور داشته؛ از جمله مسافرانی است که پس از پشت سر گذاشتن خطرهای بسیار به ایران وارد شده است. او که هنگام ورود به ایران، سرا پا غرق در شادی می‌شود، لذت شیرین رسیدن به ایران آنچنان او را از خود بی خود کرده که تمامی رنج‌های مسیر را از خاطرش پاک می‌کند. کارری از آغازین صفحات سفرنامه خود بسان نقاشی قلموی خاطر خود را چنان بر صفحه می‌کشد که تصاویری زنده را در پیش چشم خواننده ترسیم می‌کند. درباره اخلاق اجتماعی مردم ایران کارری بر این نظر است که مردم ایران متمدن، شریف و درستکار، بخشنده و مخالف تقلب و نادرستی‌اند و در قیاس با ترکان عثمانی از خلقیات قابل توجهی برخوردارند. رفتار آن‌ها با خارجیان خوب است و بنابراین حسن برخورد، خارجیان با آزادی کامل می‌توانند در ایران تردد کنند و حتی با ایرانیان رابطه دوستی برقرار نمایند و این کاملا بر خلاف آن چیزی است که در عثمانی در جریان است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🗞📘 ساختارکتاب کارری سفرنامه خود را به دو بخش تقسیم کرده است: در بخش اول شرح حوادث سفر بر توصیف اوضاع اجتماعی غلبه دارد؛ اما در بخش دوم، به طور اختصاصی به مذهب ،پوشاک ، آداب و رسوم ( ازدواج ، مرگ و..) . تفریحات و مشاغل و... پرداخته و بدینسان این بخش گویای نسبتا روشنی از بستر زندگی توده مردم ایران زیر سایه اقتدار حکومت صفویه در عصر شاه سلیمان صفوی است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹♦️🔸معرفی اجمالی این سفرنامه از اوضاع مردم ایران در اواخر دور صفویه سخن می‌گوید و اگر چه اعتقادات و آداب و رسوم آن زمان تفاوت فراوانی با فرهنگ امروز جامع ما دارد؛ اما چون از نگاه دقیق جهانگرد ایتالیا یی به وقایع نگریسته شده، جالب توجه است. نویسنده، هم از اوضاع دربار و اخلاق پادشاهان صفوی سخن گفته و هم از مردم کوچه و بازار. شرح سفرهای او به شهرهای جلفا، تبریز ،قم ،اصفهان شیراز و بندر لنگه و بیان دیدنی‌های این شهرها برای محققان و دانشجویان بسیار مفید است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔷🔶 ذکر اصطلاحات تعارف آمیز کارری به چند جمله از اصطلاحات تعارف آمیز در بین ایرانیان نیز اشاره کرده است: قربان خواست‌های شما، قدم بالای چشم ما، چاکر جنابعالی، اختیار مخلص دست سر کار است و... و این خود می‌تواند اندکی از گفت وگوهای معمول در بین مردم آن روزگار را نشان دهد. از جمله تفریحات دلچسبی که در بین مردم آن دوران جذابیت بیشتری داشته و آن‌ها را به آرامش بیشتری می‌رسانده و در تکاندن خستگی‌های روزمرگی‌های زندگی، آن‌ها را به اندکی آسودگی خاطر می‌رسانده، نشستن بر سر جویبارها و گوش سپردن به نوای پای آب و تماشای مناظر سرسبز و خرم بوده است. ادامه مطالب در فردا شب تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🧖‍♀🧖‍♂ عروسی ایرانیان جمله زوایای جالبی که در نظر کارری مهم افتاده و آن را در اوراق سفرنامه اش منعکس ساخته، انجام مراسم ازدواج است. و این تنها یکی از لایه‌های پنهان و جذاب زندگی مردمی است که در کوچه پس کوچه‌های شهرها و روستاها در پی روزگاری عادی قدم می‌زنند و نامی از خود در تاریخ سیاسی و نظامی حاکم بر جای نمی‌نهند. کارری درباره نشان دادن عشق و علاقه برخی از مردان نسبت به زن خود می‌نویسد: در پاره‌ای از موارد برای نشان دادن شدت علاقه خود به زنی، بازوی خود را با آهن تفته داغ می‌کنند و می‌خواهند بگویند که آتش عشق دلشان از آتشی که بازویشان را داغ می‌کنند، سوزناک تر است.اما در مورد چگونگی انجام بخشی از مراسم ازدواج، کارری مشاهده کرده است که قبل از آن که عروس را به خانه داماد ببرند، داماد برحسب وسع مالی خود لباس‌هایی را به خانه عروس می‌فرستد و مبلغ مهریه را تعیین می‌کند. شب عروسی داماد همراه با جمعی از خویشان خود و در حالی که همراهان او چراغ‌ها و مشعل‌هایی در دست دارند، به سوی خانه عروس به راه می‌افتند و اطرافیان عروس نیز پیاده و یا سواره برای استقبال از کسان داماد، به راه می‌افتند و زمان برخورد این دو دسته با هم کرنا و شیپور می‌نوازند و پس از مشایعت آن‌ها تا خانه عروس روحانی عاقد مبلغ مهریه را اعلام می‌کند تا پس از تایید خانواده عروس ثبت شود.
👨‍🎨تصاویر سفر سفرنامه کارری علاوه بر وقایع ورویدادهای سفر او مشحون از تصاویر نابی از اوضاع اجتماعی مردم و اخلاق و اندیشه شاه صفوی. تصاویری که در نوع خود بی نظیرند، زیرا جز در سفرنامه‌ها در تاریخ نگاری سلسله‌ای این دوران چندان چیزی از وضعیت زندگی توده مردم در دست نیست! شناخت شخصی کارری که همه برآمده از انتظار نوسان آمیز او برای ورود به ایران است، شناختی است درخور تعمق و بررسی و در کنار سایر اطلاعات بر جای مانده از سفرنامه‌های این دوران به منظور دریافت وجوه ذهنی و عینی جامعه عصر صفوی، ارزنده و ماندگار است.
🤒🤕☠ ذکر بیماری ومرگ در برابر این جنبه شاد و روشن زندگی توده مردم، بیماری و مرگ ، بسان یکی از زوایای غم انگیز حیات در سفرنامه کارری انعکاس یافته است. بنا بر نوشته او، زمانی که یکی از ایرانیان بیماری ناعلاجی را دچار می‌شود، اطرافیان او برای آن که دیگران را به دعا برای شفای بیمار خود دعوت کنند، هر روز عصر بر پشت بام خانه آتشی را می‌افروزند. و هر گاه بیمار به کام مرگ رانده شود، کسان او با گریه و شیون و تعریف از منش اخلاقی او پیکرش را با تابوت تا قبرستان همراهی می‌کنند. اگر کسی از بزرگان فوت کند، در مراسم تشییع جنازه او اسب‌هایی تدارک می‌بینند که روی یکی از آن‌ها، عمامه متوفی و روی دیگری، شمشیر و ترکش و کمان او و روی اسب سوم لباس و وسایل شخصی او حمل می‌شود