eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
عید است و دلم خانۀ ویرانه بیا این خانه تکاندیم ز بیگانه بیا یک ماه تمام میهمانت بودیم یک روز به مهمانی این خانه بیا 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
# ویژگی _امام_ علی _علیه السلام 38 یکی از فضایل بی نظیر 👇 🌕حضرت امیرالمومنین علیه السلام 🌕 حتی در _سنت 🌒 سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی 🌒 ✍خطیب بغدادی " سند صحیح "نقل می کند: 〽️ابو طفیل گفت:شاهد بودم که- حضرت امام -علی -علیه السلام- خطبه می خواند و می گفت:از من سوال کنید .به خدا سوگند از هرچه که تا روز قیامت به وجود می آید و اتفاق می افتد،سوال نمی کنید ،مگر این که تمام آن ها را پاسخ می گویم 📔الفقیه و المتفقه.ج 2 ص 351.ط دار ابن جوزی به دنبال این روایت با همین اسناد می نویسد: 〽️به سند روایت قبل)-حضرت امام-علی- علیه السلام-فرمودند: از کتاب خدا بپرسید به خدا سوگند هیچ آیه ای نازل نشده است،مگر این که از همه شما داناترم که شب نازل شده است یا روز در صحرا نازل شده است یا در کوه 📔الفقیه و المتفقه،ج 2 ص 352،ط دار ابن الجوزی و در روایت دیگر با سند معتبر می نویسد: 〽️سعید بن مسیب گفت: احدی از اصحاب نبی صل الله علیه -و آله-و سلم نمی گفت "سلونی" جز -حضرت -علی بن ابی طالب -علیها السلام- 📔الفقیه و المتفقه،ج 2 ص 352،ط دار ابن الجوزی 👌روایت "صحیح السند" از نظر قوانین حدیث شناسی در شیعه و سنی متفاوت است و در این جا منظور درنزد خود اهل سنت است. 👌 این روایات و گزارش های تاریخی در قسمت های _ امام _علی علیه السلام به شکل صحیح تر و کامل در# کتب_شیعه نقل شده است اما در این پست از روش علمی "جدال احسن" و در جهت مطالبه گری شیعه به بستن درهای انکار توسط پیروان دیگر مذاهب به آن پرداخته می شود و به طور حتم گام بعدی حتی برای مواجهین جدید غور در و داده های آن هاست.
تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗 «از دیروز تا امروز» (فصل سوم: سفرنامه ها) ✍ دکتر سیدجعفر شهیدی سیدجعفر شهیدی در تاریخ اسلام دنباله راهی را پیش‌گرفت که دیگرانی در تاریخ‌نویسی آغاز کرده‌بودند؛ ساده‌نویسی در نثر و زبان و تکیه بر تکنیک‌های روایی، و تمایز او با دیگران این بود که در تاریخ اسلام که به فراخور مضمون بیشتر کشش به دیوانی‌نویسی داشت، نثروزبانی تازه گشود. پشتوانه‌های شهیدی در زبان و ادبیات فارسی، از او نویسنده‌ای با نثرهای سالم و معیار ساخت و با گرایش روزافزون به بازخوانی تاریخ اسلام، پیچیدگی‌های تحلیلی هم کاست. میراث زبانی شهیدی در تاریخ و ترجمه ماناست. این کتاب مجموعه ای از مقاله ها و سفرنامه های ایشان است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔸 سفرنامهٔ «حاج سیاح» ✍ به کوشش: علی دهباشی می‌توان گفت سفرنامه حاج سیاح بهترین و پرمحتوانرین سفرنامه‌ای است که طی دو قرن اخیر توسط یک ایرانی نوشته شده است. سفرنامه‌ها یا به وسیله خارجیانی که به کشور ما آمده‌اند نوشته شده (بیشتر از زمان صفویان به بعد) یا توسط ایرانیانی که به فرنگستان سفر کرده‌اند(بیشتر در زمان قاجاریه). سفرنامه حاج سیاح ، شرح سفرهای وی به اروپاست. حاج سیاح وقایع دوران سفر خود را به کشورهای اروپایی،آمریکای شمالی و همچنین کشورهای شرقی مانند هندوستان شرح داده است. این کتاب جلد اول یادداشت‌ها و خاطرات حاج سیاح می‌باشد و از سیاق نثر سیاح پیداست که این کتاب نخست نوشته شده است. زبان سیاح، در این کتاب، هنوز کهنه و کند است،به خلاف خاطرات که نثری عامیانه و امروزی دارد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فهرست اسناد پیوسته با بقیع در واحد اسناد پژوهشکده حج و زیارت درجه علمی: علمی-ترویجی (حوزوی) نویسندگان: علی احمدی منبع: میقات حج دوره 28 بهار 1399 شماره 3 تخریب بقعه های بقیع در مدینه به دست سعودیان، در  8  شوال 1344ق. = 31/1/1305، یکی از مهم ترین اقدامات آل سعود در ابتدای سیطره دوم بر حجاز بود که بازتاب های زیادی در جوامع اسلامی داشت؛ هرچند بازتاب آن، به دلیل تخریب بقعه چهار امام شیعه، در بیان شیعیان، به مراتب بیشتر از اهل سنت بود. واحد اسناد پژوهشکده حج و زیارت، در راستای غنای هرچه بیشتر این مجموعه، اسناد مرتبط با بقیع را گردآوری کرده که فهرست اجمالی آن در سه قسمت، ارائه خواهد شد. https://b2n.ir/d45277 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
همگامی بهائیت ایران با وهابیت در تخریب قبور ائمّة بقیع (ع) درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی) نویسندگان: رضا علی صوفی علی اکبر زاور منبع: تاریخ در آیینه پژوهش سال نهم پاییز و زمستان 1391 شماره 2 هشتم شوال هر سال یادآور حادثه ای تلخ برای جهان اسلام، به ویژه عالم تشیع است؛ واقعه ای که طی آن قبور اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و اصحاب پیامبر(ص) به همراه آثار پرارزش به جای مانده از روزگار صدر اسلام توسط پیروان فرقه وهابیت تخریب شد، این نوشتار با رویکردی توصیفی – تحلیلی به شرح این حادثه و پیامدها و عکس العمل هایی که در جهان اسلام پدید آورد، پرداخته و در ادامه به پاسخ این پرسش اساسی می پردازد که با وجود فضای ضد وهابی در ایران آن روز و تلاش های علما و نیروهای مذهبی در برخورد و ایجاد فشار بر وهابیون، چه عواملی موجب تلطیف این فضا و به محاق رفتن طرح «کمیسیون دفاع از حرمین شریفین» مرحوم مدرس و در ادامه رفع ممنوعیت حج و سپس به رسمیت شناختن و ایجاد روابط دیپلماتیک با حکومت تازه تأسیس آل سعود شد، در این نوشتار نشان داده شده که مساعی و تلاشهای عناصر بهایی حکومت وقت ایران در این خصوص نقش مهم و اساسی داشته است. https://b2n.ir/b29362 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای شمع! بسوز و آب کن ما را هم آسوده ز پیچ و تاب کن ما را هم از گریۀ ما بقیع آباد نشد ای اشک! بیا خراب کن ما را هم 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆👆سفرنامه از خراسان تا بختیاری ترجمه‌ای از سفرنامه آقای‌ ها‌نری رنه دالمانی است که به فارسی ترجمه شده است.
📚✏️معرفی اجمالی این سفرنامه؛ مشتمل بر طرز زندگی، آداب و رسوم ، اوضاع اداری، اجتماعی، اقتصادی، فلاحتی و صنایع ایران از زمان قدیم تا پایان سلطنت قاجاریه به همراه تصاویر می‌باشد. در سال ۱۳۳۳ ش سفرنامه دالمانی توسط صنعتی زاده کرمانی از اروپا به ایران آورده شد و ابراهیم رمضانی مدیر کتابفروشی ابن سینا آن را خریداری نمود و برای ترجمه در اختیار علی محمد فره وشی، متخلص به مترجم همایون (۱۳۴۷- ۱۲۵۴ ش) گذاشت. ایشان بعد از دو سال آن را به فارسی برگرداند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝📝 گزارش محتوا در سال ۱۸۹۰ به قصد گذراندن تعصیلات در قفقاز و ماوراء خزر به همراه هنرمندی حکاک به نام امیل وکانو (. (که فریفته این برنامه شده بود، سفر خود به آن سرزمین را آغاز کرد. کسانی که در این ناحیه سفر کرده‌اند، می‌دانند که در آن جا، راه‌هایی نظیر آن چه که در کشورهای اروپایی می‌بینیم، وجود ندارد. اشتیاقی که این سرزمین در مولف برانگیخت موجب شد که سال دیگر به همان جا برگردد و تجسس خود را از ناحیه خیوه، شهر زیبای ایران، در نزدیکی آمودریا، ادامه دهد. در جریان مطالعه این کتاب خواننده تصاویری را مشاهده می‌کند که از ناحیه خیوه گرفته؛ در بازگشت از خیوه، در عشق آباد، در هتل هموطن عالی قدرمان خانم رویلون ( (منزل کرده و در آن جا، شب پیش از حرکت ، با شخصیتی عجیب به نام آقای سزاری ( (آشنا شده و قریحه تابناک وی به شدت وی را مجذوب خود ساخت. وقتی از همدیگر جدا می‌شدند، آقای سزاری وعده کرد که سال آینده به عشق آباد باز خواهد گشت و وی را با خود به بخشی از خراسان خواهد برد. هانری رنه دالمانی سیاح فرانسوی است که با توجه به علاقه خود به وسایل عتیقه چندین بار به مشرق زمین سفر کرد و در هر سفر بر مجموعه خود افزود. او در سال ۱۹۰۷ میلادی از سوی وزارت فرهنگ فرانسه مامور تحقیق در خصوص آثار باستانی ایران شد و پیش از سفر با حاج علی قلی خان سردار اسعد که در پاریس بود قرار گذاشت تا به منطقه بختیاری نیز سفر کند. حاصل این سفر او کتابی است، قطور تحت عنوان سفرنامه از خراسان تا بختیاری با توضیحات مفصل در خصوص آداب و آیین و آثار باستانی هر منطقه. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🗓📜 ساختار مؤلف، کتاب خود را به ۲۴ فصل تقسیم نموده و هر فصل را به قسمت‌های مختلف مجزا کرده است. در فصل اول به اوضاع جغرافیایی و اجتماعی ایران پرداخته، در فصول دوم، سوم به اوضاع کشاورزی، بازرگانی و صنعت اشاره کرده است. مسائل مربوط به تعلیم و تربیت ، دفاع ملی، دین و مذهب ، تفریحات و سرگرمی‌های مردم ایران را در فصل چهارم آورده است. فصل پنجم را به آداب و رسوم مختلف ایرانیان در آن روزگار اختصاص داده و بدین ترتیب، جلد اول را به پایان رسانده است. جلد دوم با فصل ششم آغاز می‌شود که در ابتداء آن به مسائل زنان ایرانی پرداخته و در هفتمین فصل به بخش دیگری از مسائل صنعت در ایران اشاره کرده است. دالمانی در سومین جلد کتاب خود، از سفرهایش به شهرهای عشق آباد ، مشهد ، نیشابور ، سبزوار ، شاهرود و تهران سخن می‌گوید. در چهارمین جلد، مسیر وی از تهران تا قم و سپس اصفهان شرح داده شده و در دو فصل به صورت مبسوطی به ناحیه اصفهان پرداخته است. آن گاه به شرح جریان سفر خود از اصفهان به سمت ایل بختیاری می‌پردازد که از مهم‌ترین بخش‌های کتاب محسوب می‌شود. پس از آن مجددا به اصفهان مراجعت می‌کند که باز هم آن چه را که دیده یا شنیده به رشته تحریر درآورده و تصاویر زیبایی را نیز در این مسیر تهیه کرده است. دالمانی سپس قصد عزیمت به تهران می‌کند که در این مسیر از شهرهای کاشان، قم و ری عبور می‌کند. زمانی که او به تهران وارد می‌شود، ژوئن ۱۹۱۰ مصادف با آغاز سلطنت محمدعلی شاه و حوادث گسترده سیاسی و انقلابی آن روزگار است. هانری رنه دالمانی در آخرین قسمت سفر خود از تهران به سمت قزوین ، رشت و انزلی می‌رود و از طریق دریای مازندران و بادکوبه خود را به اروپا می‌رساند.  -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🧥🧥پوشاک زنان بختیاری پوشاک زنان بختیاری طیق روایت دالمانی چنین است: لباس زنان طبقه ممتاز؛ مانند لباس سایر زنان ایرانی است به استثنای تنبان که بسیار بلند و دارای چین‌های متعددی است. اما زنان روستایی شلواری دارند که پاچه آن در مچ پا چین خورده و در بالای آن پیراهن و نیم تنه‌ای پوشیده‌اند که قسمت جلوی آن باز است. به علاوه پارچه‌های بزرگ سیاه یا رنگین به دور سر پیچیده‌اند که گوشه‌های آن روی شانه افتاده است و چون به مرد بیگانه‌ای بر می‌خوردند، فورا به تقلید زنان شهرنشین با همین گوشه‌ها صورت خود را می‌پوشانند. زینت زنان عبارتست از گردن بند و قاب قرآن نقره یا چرم که به بازو می‌بندند و حنای زیادی برای رنگین کردن گیسوان و ناخن‌های دست و پا استعمال می‌نمایند. در نواحی مجاور اصفهان مردان و زنان غالبا گیوه به پا دارند که تخت آن را از پارچه‌های کهنه درست کرده و رویه آن را با نخ سفید بافته‌اند. بهای یک جفت گیوه ۶ تا ۱۰ قران است. دالمانی پس از مراجعت از ایران به پاریس مجموعه یادداشت‌ها و تصاویری را که از این سفر تهیه کرده بود، در چهار جلد تحت عنوان مسافرت سه ماهه از خراسان تا بختیاری به چاپ رساند. بنا به گفته نسخه شناسان این مجموعه از نظر ظرافت زیبایی، چاپ مطلوب، گراورها، عکس‌های رنگی و کاغذ ضخیمی که دارد در زمان خود از نفیس‌ترین کتاب‌ها بوده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📚📖 وضعیت کتاب ترجمه دیگری نیز از همین کتاب توسط غلامرضا سمیعی (۱۳۷۲- ۱۲۹۲ ش) صورت گرفته است که نشر طاوس آن را در دو جلد در سال ۱۳۷۸ ش در تهران منتشر کرده است. در این کتاب جمعا ۱۲۳۱ قطعه عکس، نقشه و تصاویر مختلف از ایران آن روز آمده است که با توجه به شرایط آن روزگار حکایت از تلاش‌ها و زحمات فراوان مؤلف در تهیه آن تصاویر دارد. تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سنتی تاریخی که فراموش نمی‌شود آب مهم‌ترین خواسته ساکنان خطه‌های کم‌باران است و تاریخ قزوین هم آکنده از همین معناست.   طلب آب در گذشته و حال این شهر پررنگ بوده و هست آنقدر که دیروزش را با آب‌انبارها و سرداب‌های تاریخی گذرانده و امروز هم در جستجوی راهی برای جبران کم‌آبی ها و کم‌بارشی‌هاست. اما یک سنت، گذشته و حالِ کم‌آب قزوین را به هم پیوند داده است، «پنجاه بدر». همان آئینی که خلاصه‌اش باران‌خواهی است؛ دعایی دسته‌جمعی در انتظار نزولات آسمانی. مراسم پنجاه‌بدر در میانه‌ی بهار و شاید در بهترین روز فصل برگزار می‌شود؛ یعنی درست زمانی که کشت و زراعت به پایان رسیده و کشاورزان، چشم به آسمان دوخته، منتظر نزول باران‌های رحمت الهی‌اند تا سعی‌شان به نتیجه برسد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
قزوینی‌ها از بعد از ظهر نوزدهم اردیبهشت در باغات حاشیه آب‌ انبار مصلا جمع می‌شوند؛ بنایی تاریخی در جنوبی‌ترین قسمت شهر یعنی خیابان راه‌ ری، که حالا از آن یادی مانده و یک چهاردیواری تنگ و کوچک.    دورهم جمع شدن‌ها که کامل شد، مراسم سنتی آغاز می‌شود. برجسته‌ترین وجه برگزاری این مراسم همان باران‌خواهی یا نماز استسقاء است. آئینی به درازای تاریخِ کم آبِ قزوین که گاهی آن را یادگار عصر صفوی و نیم قرن پایتختی قزوین در آن دوران می‌پندارد و گاهی رد اسطوره‌شناسی در آن دیده می‌شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
زمان حکومت شاه طهماسب صفوی در قزوین، کم‌آبی بی‌سابقه‌ای در پایتخت- قزوین- رخ داد که با رایزنی امرا، به برپایی مراسم نماز باران در نوزدهمین روز از اردیبهشت انجامید. با شروع باران‌های بهاری در آن سال، پنجاه‌بدر در تقویم قزوین ماندگار شد. این نقل قول هم احتمالا یکی از ریشه‌های نام‌گذاری این روز است با این توضیح که پنجاه‌بدر به دو صورت در بین مردم معرفی شد: روزی برای باران‌خواهی در سال‌های کم‌آبی، و یا روزی برای شکرگزاری در سالهای پربارش. با توجه به چنین تاریخچه‌ای، آئین پنجاه بدر در سال 1385 در فهرست میراث معنوی جای گرفت. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j