eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸عفاف وحجاب به روایت اسناد(۲) ✔️معلمان پیشگامان جریان آگاهی و بیداری فکری ✔️نیروهای عمده و محوری و طلایه داران نهضت ✔️تبدیل کلاس‌های درس به کانون آموزش‌های سیاسی و ایدئولوژیک 🗞اسناد محرمانه ساواک: شرکت دانش آموزان در تظاهرات‌ها از تلقینات دبیران و آموزگاران نشأت می‌ گیرد. با شیوع بی حجابی و بی عفتی در جامعه، وظیفه و نقش معلمان زن به مراتب مهم‌تر و بارزتر بود. در سال ۱۳۵۵ ه.ش به هنگام ملاقات امیر عباس هویدا با معلمان کاشان همه آن‌ها که جزء کادر آموزشی بودند، چادر را به عنوان حجاب شایسته خود انتخاب کرده و در حضور وی با چادر حضور پیدا کردند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺عفاف وحجاب به روایت اسناد(۳) 📌که به واسطه یک روسری یا چادر نماز در محله‌ها حتی از خانه به خانه همسایه طوری در فشار پاسبان و مأمورین شهربانی واقع بوده و هنوز هم هستیم که خدا شاهد است از فحاشی و کتک زدن و لگد زدن هیچ مضایقه نکرده و نمی‌کنند و اگر تصدیق حکماء آزاد بود از آمار معلوم می شد که تا به حال چقدر زن حامله یا مریض به واسطه لطمات و صدمات که از طرف پاسبان ها به آنها رسیده جان سپردند! و چقدر از ترس و حرص فلج شدند و چه قدر مال ما را به اسم روسری یا چادر نماز به غارت بردند؛ و چه پولهایی از ما به هر اسمی و رسمی گرفته شده! خدا می داند اگر یک نفر پاسبان از ماها با روسری یا چادر نماز به دست یک پاسبان  می افتاد مثل اسرای شام با ماها رفتار می کردند. بهترین رفتار آنها با ما همان چکمه ها لگد بر دل و پهلوی ما بود؛ و اگر به پول گرفتن قانع نمی شدند یا پولی نداشتیم به آنها بدهیم ما را به شهربانی یا کمیسر می بردند. اذیت ما بیشتر و مخارج ما زیادتر. 📍لذا استدعای عاجزانه داریم اولاً انتقام ما ستمدیدگان را از این جابران بکشید و بعد هم آزادی حجاب به ما بدهید؛ کما اینکه در ممالک اسلامی حجاب معمول است به علاوه در انگلستان وهندوستان که این قدر ادیان مختلف هست همه آزاد هستند؛ مخصوصا مسلمانان، دارای حجاب هستند؛ لذا از نمایندگان محترم مسلمان، کلیه ملت ایران، استدعا داریم استرحاماً حال دیگر دست ظلم و تعدی و شکنجه از سر ما زنهای مسلمان ایران کوتاه و ماها را آزاد فرمایید. در خاتمه با تقدیم احترامات 🖊( امضاء جمعی از زنهای یزد)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺عفاف وحجاب به روایت اسناد(۳) 🗞عریضه جمعی از زنان یزد به مجلس شورای ملی در شکایت از کشف حجاب اجباری | ۱۵/ مهر/۱۳۲۰ | 📌ساحت مقدس مجلس شورای ملی شیدالله ارکانه به عرض می رسانیم در این موقع که اراده شاهنشاه ما بر پایه قانون مشروطیت استوار، زبان قلم آزاد شما نمایندگان ملت بتوانید برای بیچارگان و ستمدیدگان دادرسی فرمایید. متأسفانه آنچه در رادیوها شنیده و روزنامه‌ها مطالعه می‌شود هیچ اسمی از ظلم و ستم هایی که چندین سال است به ما بیچارگان شده نیست که به واسطه یک روسری یا چادر ... ادامه دارد... تنظیم: سرکار خانم مریم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با عرض سلام و تبریک عید سعید قربان فایل جدید تاریخ دولت های شیعه را خدمتتان ارسال می‌شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸حجاب، زبان دارد 🌺بی حجابی هم زبان دارد... ❄️علامه شهید مرتضی مطهری: «حرکات و سکنات انسان گاهی زبان دار است.گاهی وضع لباس، راه رفتن، سخن گفتن زن معنا دار است و به زبانِ بی زبانی می گوید: دلت را به من بده، در آرزوی من باش، مرا تعقیب کن؛ گاهی بر عکس، با زبان بی زبانی می گوید: دست تعرّض از این حریم کوتاه است.» 📚مسأله حجاب صفحه ۱۶۳ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹درگذشت محمدباقر_بهاری_همدانی؛ از رهبران مشروطه‌خواه (۱۲۹۴ش) 🔹محمدباقر در ۱۲۷۵ق در بهارِ همدان به دنیا آمد. در کودکی به علت ناتوانی در فراگیری، از مکتب‌خانه اخراج شد، به همت پدرش و در همدان و بروجرد تا درس خارج در آنجا درس خواند و سپس به نجف رفت و از شاگردان ملا حسینقلی همدانی شد. 🔹وی در نجف علاوه بر ملا حسینقلی، از علوم استاد مختلفی چون محمدحسن مامقانی، حبیب الله رشتی، محمدکاظم خراسانی و میرزا حسین خلیلی بهره برد. 🔹وی به خواهش اهالی همدان تصدی مناصب دینی و امامت مسجد جامع و تولیت موقوفات آن را به عهده گرفت و در کنار آن برای امرار معاش به کشاورزی اشتغال داشت. 🔹وی از جمله چهره های های مشروطه خواه بود که میان مشزوطه و مشروعه تفاوتی قائل نبود و در انتقاد به مواضع شهید فضل الله نوری کتاب ایضاح الخطا را نوشت و در مبارزۀ مسلّحانه در دوره استبداد صغیر بر ضد محمدعلی شاه قاجار، به تشکیل دسته‌ای مسلح در همدان مبادرت کرد. 🔹وی در سال 1328 ق به عنوان یکی از پنج مجتهد بزرگ ایران به عضویت مجلس برگزیده شد، اما خود امتناع کرد و بعدها هم که می خواست به عنوان نماینده وارد مجلس شود رأی نیاورد. ▫️ وی نزدیک به شصت کتاب و رساله تألیف کرده که از جمله آنها روح الجوامع در علم رجال، اعلان الدعوة و الدعوة الحسینیة و الدرة الغرویة و التحفة الحسینیة می باشد. 🔹وی در ۲۹ شعبان ۱۳۳۳ق (20 تیر 1294)، همدان درگذشت و در جوار امام زاده عبدالله به خاک سپرده شد. تنظیم: سرکار خانم مریم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می‌کند. نشست علمی پژوهشی: « مسأله بودگی حجاب در عصر نبوی بر اساس شواهد تاریخی» با ارائه سرکار خانم دکتر ناهید طیبی زمان: شنبه 25تیر ماه 1401ساعت 10تا 12 لینک ورود به جلسه: http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔸انگیزه سفر کتاب سفرنامه برادران امیدوار عنوان آشنایی برای مورخین و جهانگردان ایران است و همین آشنایی باعث شده که کار مرور این کتاب سخت تر بشود. اگر بخواهیم به شیوه معمول به این کتاب ارزشمند بپردازیم، تکرار مکررات کرده ایم و نهایتا به خواننده را به فشردن یک کلید و گذر از صفحه تاریخ شفاهی وادار می‌کنیم. این مسئله و همچنین وجود درگاه اینترنتی برادران امیدوار، موزه آنها در مجموعه کاخ سعد آباد و دهها گزارش موجود در باره کتاب سفرنامه آنها در فضای مجازی، ما را بر آن می‌دارد که با نکته سنجی و نگاهی جدید پا به دنیای خاطرات برادران امیدوار بگذاریم. نگاهی که در ابتدا به دنبال انگیزه چنین سفری می‌گردد تا خود سفر. آنطور که منابع نشان می‌دهند، آتش شوق این سفر ده ساله یک شبه شعله ور نشده بود. برادران امیدوار، مخاطرات خود را در ابتدا با عضویت در باشگاه کوهنوردی نیرو و راستی(دماوند امروزی) آغاز کرده بودند. صعود به قله‌های سهند و سبلان، دماوند از جبهه شمالی، دره یخ آر، تخت سلیمان، علم کوه از جبهه شمالی و جنوبی، از مخاطراتی بودند، که این دو برادر به همراه باشگاه نیرو و راستی انجام دادند.
🔶♦️عبدلله نیز در سال 1331 ه. ش پس از گذشت 6 ماه از سفر عیسی، به همراه دوستش با دوچرخه از تهران به سمت شمال و خراسان حرکت نمودند و با عبور از حاشیه کنار کویر لوت ، بیرجند ، قائن ، زاهدان به بندرعباس رفتند و سپس به سمت غرب ایران ، همدان ، اراک و.... در نهایت به تهران رسیدند. انگیزه سفر اصلی پس از این سفرها بوجود آمد که در سال 1333 محقق شد. عیسی و عبدالله امیدوار  در یک روز  مطبوع آفتابی (صفحه اول کتاب)، در سال 1333 سفرشان به دور دنیا را با دو دستگاه موتور سیکلت ماچلس (Matchless) انگلیسی آغاز کردند. خود عیسی امیدوار درباره دلیل انتخاب موتور سیکلت اینگونه می‌گوید: «ما برای این موتورسیکلت را انتخاب کردیم که بتوانیم به همه کوره‌راه‌ها سرک بکشیم و راحت بتوانیم سوار کشتی‌ها شویم. مطمئنا اگر از ناخدای یک کشتی می‌‌خواستیم موتور سیکلت های ما را حمل کند، این کار را انجام می‌داد. اما اگر سفر را به‌وسیله اتومبیل آغاز می‌کردیم مشکلات زیادی برایمان به همراه داشت و دستمان بسته می‌شد. البته برادرمان موسی هم موتور سیکلت بزرگی داشت که قبل از سفر از آن استفاده می‌کردیم.»
♦️🔹انگیزه سفر انگیزه مضاعف بعدی را یک دوچرخه سوار فرانسوی به نام لیونل برانس به آنها داد. در زمانی که عیسی امیدوار عضو باشگاه کوهنوردی بود، " لیونل برانس" Lionel Brans  که قصد داشت با دوچرخه از پاریس به "سایگون"   Saigon پایتخت ویتنام جنوبی برود و در مسیر راه از تهران گذشت و مورد استقبال بچه های کوهنورد باشگاه قرار گرفت. این ملاقات دلیلی شد برای عیسی امیدوار تا در سال 1330 شمسی، با یک دوچرخه کورسی ساخت کارخانه پژو (26 Peujeot) راه مرزهای غربی ایران را پیش بگیرد تا سر از کشورهای ترکیه، سوریه و عراق درآورد. حال باید این نکته را هم در نظر بگیریم که جاده های آن زمان اغلب شوسه  بودند و امکانات جاده ای در حد صفر بود. با این وجود عیسی امیدوار مشکلاتی همچون برف و باران های بی موقع در مسیر آنکارا را پشت سر گذارد.  این سفر با عبور از شهرهایی همچون آنکارا، استانبول، حلب، دمشق، بغداد، سامرا، کربلا و نجف، به مرزهای خسروی ایران منتهی شد تا پس از چهار ماه، عیسی امیدوار را مجددا به تهران برساند.
📝📘📕 سفرنامه برادران امیدوار توسط عیسی امیدوار و عبدالله امیدوار (برادران امیدوار) برادران جهانگرد و پژوهشگر ایرانی نوشته شده است. این دو برادر اولین ایرانیانی هستند که به شکل تخصصی و حرفه‌ای، در سال ۱۳۳۳ عزم کردند تا جهان را بکاوند.
🏇🏇 آغاز سفر سفر به سمت شرق آسیا آغاز می‌شود و آنها با گذشتن از  افغانستان ، پاکستان ، سیلان ، هندوستان ، تبت ، برمه ، مالایا ، سنگاپور و اندونزی به سواحل اقیانوس آرام می‌رسند. سپس به استرالیا ، زلاند نو (نیوزیلند) ، فیلیپین ، ویتنام جنوبی ، کامبوج ، سیام ، هنگ کنگ و ژاپن می‌روند. از آنجا راه سرزمینهای شمالی را پیش می‌گیرند  و شش ماه را  در آلاسکا و قطب شمال سر می‌کنند. مقصد بعدی قاره امریکاست که از کانادا آغاز می‌شود و به آمریکا در امریکای شمالی منتهی می‌شود. اما نیمه جنوبی امریکا یکی از پرحادثه ترین بخشهای سفر آنها را رقم می‌زند مکزیک ، گواتمالا ، السالوادور ، کاستاریکا ، پاناما ، کلمبیا ،اکوادور ، پرو ، بولیوی ، شیلی ، آرژانتین ، اروگوئه ، پاراگوئه ، برزیل کشورهایی هستند که برادران امیدوار نواحی گمنام و اسار آمیز انها را برای سفر انتخاب کردند.
📚📖 معرفی اجمالی بین سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۴۳ کمتر کسی پیدا می‌شد که نام آنان را نشنیده باشد. این سفر جنبه تحقیقاتی داشته و به زندگی انسان و نحوه پیدایش انسان در بخش‌های مختلف کره خاکی توجه ویژه ای داشته اند. این دو برادر به نقاط مختلف دنیا سفر کردند و از مشاهدات خود فیلمبرداری کردند. فیلم‌های آنها در زمان خود از شبکه‌های تلویزیونی جهانی نیز پخش می‌شد. سفرهای این دو برادر به قاره‌های آفریقا، آسیا، آمریکا، اروپا، استرالیا و همچنین قاره جنوبگان (قطب جنوب) انجام شده است. سفرنامه برادران امیدوار وقایع سفر این دو برادر را همراه با نتیچه پژوهش‌های انسان‌شناسی آنان ارائه می‌کند.
✅🔻 نکات جالب سفرنامه برادران امیدوار از نکات جالب سفرنامه برادران امیدوار، سلیقه آنها در انتخاب مکان سفر است. آنها نه به دنبال رزق و برق شهر ها، بلکه به دنبال نواحی بومی‌و سنتی کشورهای مختلف بودند. از این رو به محض ورود به هر کشور، آدرس نواحی بومی‌نشین و قبیله نشین آن را می‌گرفتند و سعی می‌کردند حداقل چند ماهی را در میان آن قبایل – که عمدتا بدوی بودند – زندگی کنند و با آداب و رسومشان اخت پیدا کنند. یادداشت عیسی امیدوار بر جلد کتاب، گواه همین نکته است. البته این دو برادر توقف هایی را هم در شهرهای مختلف و دانشگاههای بزرگ انجام می‌دادند تا اکتشافات، عکسها و فیلمهایی که از زندگی با بومیان مناطق مختلف بدست آورده بودند را با محققین درمیان بگذارند و در کنار آن هزینه سفرهای آتی خود را تامین کنند. این مطالب در مجلات مختلف ایرانی و خارجی به صورت پیوسته به چاپ می‌رسید. در ایران هم مجله اطلاعات هفتگی نقش به سزایی در انعکاس اخبار سفر این دو بر عهده داشت. برادران امیدوار در کنار جهانگردی، به نوعی در نقش سفیر ایران هم  ظاهر می‌شدند. آنها به محض امکان با رؤسای جمهور، نخست وزیران، پادشاهان و شخصیت های فرهنگی کشورهای جهان دیدار می‌کردند و علاوه بر معرفی خود و زادگاهشان، از تجربیات خود برای این مقامات صحبت می‌کردند. ظاهر شاه(پادشاه وقت افغانستان)، دکتر سوکارنو ( رئیس جمهور اندونزی)، خانم ایندریا گاندی (نخست وزیر هند)، ملک سعود(پادشاه عربستان) از جمله افرادی هستند که تصویر آنها در کتاب به چاپ رسیده است.
✅🔻🔻 نکته دیگر دقتی است که آنها برای کشف ریشه های ایرانی در مقاصد خود دارند، شیرازیهای زنگبار، زرتشتیان یا پارسیان هند و هنگ کنگ، ارامنه ایرانی ساکن در اندونزی و حتی افاغنه مقیم استرالیا، هیچ کدام از نگاه و قلم این دو برادر مخفی نمانده اند. به نظر می‌رسد که امیدوارها فقط به نقاط کمونیست نشین دنیا، از جمله چین و شوروی، سفر نکرده اند که آن هم شاید به دلیل شرایط کشورهای کمونیستی در دوره پس از جنگ جهانی و اواسط جنگ سرد بوده است. البته در کتاب (صفحه 186) و در قسمتی که به سفر هنگ کنگ پرداخته شده، اشاره می‌شود که در صورت سفر به چین و خوردن مهر این کشور به پاسپورت این دو برادر، ورود آنها به خاک امریکا ممنوع می‌شد.