❇️اجتماع بزرگ مبلغان اربعینی حوزه های علمیه خواهران
⭕با حضور :
✅حجت السلام فاضل (مدیرحوزه های علمیه خواهران)
✅حجت الاسلام و المسلمین احمدی (رییس کمیته فرهنگی اربعین)
✅خانم دکتر اصلانی (رییس کمیته بانوان ستاد اربعین)
⭕زمان : یکشنبه ۱۳ شهریور ساعت ۱۱ الی ۱۳
⭕مکان: بلوار امین ، نبش کوچه ۵۱ ، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران ، سالن آیت الله شرعی(رحمه الله علیه)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#امام_حسن_مجتبی علیهالسلام
#غزل
🔹بدرقۀ تیرها🔹
اگر خدا به زمین مدینه جان میداد
و یا به آن در و دیوارها دهان میداد
كه جای من بسرایند از غریبی تو
شنیدن غزلی كوه را تكان میداد
خدا نخواسته حتماً و گر نه میدانم
كه از شنیدن یك شعر، كوه جان میداد
پس از علی شایع بود كه شبانه هنوز
غریبهای به یتیمان كوفه نان میداد
غریبهای كه اگر دیگران غمش دادند
همیشه شادی خود را به دیگران میداد
غریبهای كه تو بودی و مثل بغض علی
گلوی تو خبر از زخم و استخوان میداد
درون خانۀ خود تا غروب كردی آه
به غربت تو لب آفتاب اذان میداد...
شهابهای جهان میشدند خون جگرت
زمین اگر كه غمت را به آسمان میداد
پر ملائكه تابوت را بغل میكرد
اگر كه بدرقۀ تیرها امان میداد
شبیه آتش ماندی به زیر خاكستر
زبانههای تو را كربلا نشان میداد
📝 #مهدی_مردانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دولتهای_شیعی
#جلسه_بیستوچهار
#آل_مسافر
#معرفی_کتاب
#دولت_محلی
#گیلان
#دولت_سالاریان
#دیلم
#علویان_طبرستان
#الموت
#جستانیان
#استاد_مستقیمی
منتظر پیامها و نقطه نظرات بزرگواران و طلاب گرامی هستيم.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هم اکنون؛
✅ گروه انجمن علمی پژوهشی تاریخ
❇️ موضوع : بازشناخت زنان شیعه تراز از قرن چهار تا قرن نهم هجری و ارائه الگو
🔰سرگروه: سرکار خانم نجمه صالحی
🔰اعضای گروه خانم ها:
زهرا کبیری پور
صدیقه عالیپور
صدیقه قصاب ساروی
سیده زهرا محمدی
زهرا سعیدی
طیبه شیرزادیان
❇️ ناظر علمی: خانم اعظم ابوالحسن عراقی
✳️ داور ثابت: خانم سمیه مالمیر
🗓 تاریخ: 1401/6/14
🕰 ساعت: 13:15 الی 14:40
🔆🔆🔆🔆
📌کانال رویداد:
@roydadjamee
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
@tarikh_j
♻️ در میزگرد علمی «بازشناخت زنان شیعه تراز از قرن چهار تا قرن نهم هجری و ارائه الگو» مطرح شد:
🔻 بارزترین شاخصه فعالیت بانوان شیعه تراز در بعد فرهنگی و اجتماعی بوده است
✨ زنان تراز اسلام در عرصههای فرهنگی و اجتماعی بیشترین بروز و ظهور را داشتهاند
https://jz.ac.ir/post/11315
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیکَالْفَرَج 🌹
┄┅═══••✾••═══┅┄
@jz_news | کانال رسمی جامعة الزهرا
#خبر
❇️شرکت اعضای فعال انجمن علمی پژوهشی تاریخ در رویداد پژوهشی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها
❇️عنوان میزگرد علمی «بازشناخت زنان شیعه تراز از قرن چهار تا قرن نهم هجری و ارائه الگو»
راهبر گروه: نجمه صالحی
شرکت کنندگان:
خانمها
کبیری پور
شیرزادیان
قصاب ساروی
محمدی
عالیپور
سعیدی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
آسیب شناسی تشکیل خانواده حدیثی در مطالعات تاریخی با تأکید بر اخبار مطلاق بودن امام حسن(,ع) (مقاله علمی وزارت علوم)
نویسندگان: حسین مرادی نسب
منبع: تاریخ اسلام سال بیست و دوم پاییز 1400 شماره 3 (پیاپی 87)
به نظر می رسد، پذیرش اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع) در منابع اسلامی، ریشه در همین امر، یعنی تشکیل خانواده حدیثی داشته است. نوشتار پیش رو، با آسیب شناسی این شیوه و با استناد به متون کهن و روش وصفی و تحلیلی، در پی پاسخ به چرایی پذیرش اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع) از سوی برخی اندیشمندان اسلامی، به ویژه امامیه است. یافته های این پژوهش، نشان می دهد که تشکیل خانواده حدیثی، ناتوان از تشخیص گزارش های جعلی هدفمند است و این آسیب، در اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع) به چشم می خورد؛ به این معنا که جاعلان، با اخبار متنوع و متعدد پیرامون طلاق های امام حسن(ع)، این گزارشِ غیرقابل اعتماد را صحیح و موجّه جلوه داده اند.
https://b2n.ir/t42855
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بازخوانی و نقد گزارش های اعتراض به صلح امام حسن علیه السلام (بر اساس تحلیل رویکردها و ادبیات معترضان و منابع اعتراض) (مقاله پژوهشی حوزه)
نویسندگان: محمدرضا هدایت پناه روح الله توحیدی نیا
منبع: تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال پانزدهم بهار و تابستان 1397 شماره 1 (پیاپی 44)
مطابق نقل منابع، برخی شیعیان پس از صلح امام حسن علیه السلام، به مخالفت برخاسته، با عبارات موهن، آن امام را مورد خطاب قرار دادند. کم توجهی برخی محققان به مباحث مبهمی همچون گوناگونی اسناد و منابع، تنوع ادبیات اعتراض و نبود قرائت صحیح از گفته ها و نامشخص بودن بستر زمانی و مکانی اعتراض ها، سبب انعکاس این روایات در آثار مخالفان شده است. نوشته حاضر می کوشد تا با توصیف دقیق و جامع واقعه، مدعای مخالفت نکردن بزرگان شیعه با امام حسن علیه السلام و توهین نکردن طرف داران به آن حضرت را به آزمون بگذارد. این تحقیق نشان می دهد علاوه بر ریشه داشتن اعتراض ها در اندیشه خوارج و تحریف صورت گرفته توسط جریان طرفدار حکومت اموی با هدف تخریب و تضعیف اهل بیت علیهم السلام، می توان نظریه اعتراض اصحاب امام حسن علیه السلام را نادرست و ناقص دانست.
https://b2n.ir/t84522
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هم اکنون
✅ گروه انجمن علمی پژوهشی تاریخ با همکاری گروه علمی آموزشی تاریخ
❇️ موضوع : الزامات جهاد تبیین زن تراز انقلاب با الگو گیری از حضرت زینب
🔰سرگروه: سرکار خانم دکتر صدیقه شاکری
🔰اعضای گروه خانم ها:
زهرا سعیدی
زهرا کبیری پور
زهرا مهرجویی
زهرا بهجتی پور
❇️ ناظر علمی: خانم صفورا سالاریه
✳️ داور ثابت: خانم سمیه مالمیر
🗓 تاریخ: 1401/6/15
🕰 ساعت: 9:45 الی 11:15
🔆🔆🔆🔆
📌کانال رویداد:
@roydadjamee
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
@tarikh_j
💠 امام صادق علیه السلام فرمودند:
🏴 منْ لَمْ يَأْتِ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ حَتَّى يَمُوتَ كَانَ مُنْتَقَصَ اَلْإِيمَانِ مُنْتَقَصَ اَلدِّينِ إِنْ أُدْخِلَ اَلْجَنَّةَ كَانَ دُونَ اَلْمُؤْمِنِينَ فِيهَا.
🍃 هر كس به زيارت قبر امام حسين عليه السلام نرود تا بميرد، ايمانش ناتمام و دينش ناقص خواهد بود به بهشت هم كه برود پايينتر از مؤمنان در آنجا خواهد بود.
📖 وسائل الشیعة ج۱۴ ص۴۳۰
#اربعین1401
#موکب_مجازی
┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄
🆔 @jz_mft
@sokhanetarikh
#فراخوان
کنفرانس بین المللی «شرق شناسی و امام حسین (علیه السلام)» 22 و 23 اردیبهشت 1402 در کربلا برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 24 اسفند 1401 می باشد.
👉 https://b2n.ir/s02332
📌آیا #غذا دادن به #عزادران امام #حسین(ع) و لباس مشکی پوسیدن پسندیده است؟ آیا در عصر اهل بیت علیهم السلام این کارها مجاز بوده؟
پاسخ:
«لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِي هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَم.»
وقتى امام #حسين(ع) شهید شد،
زنان بنى هاشم لباس #مشكى پوشيدند.
از گرما و سرما شكايتى نداشتند.
امام #سجاد(ع) به علت اينكه آنان ماتم زده بودند، براى ايشان غذا درست ميكرد، (تا زنان به عزادرای بپردازند.)
📚برقی، محاسن، ج2، ص420.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
پیاده روی اربعین و معنایابی کنش زیارت زائران جوان (مقاله علمی وزارت علوم)
🔹️🔹️🔹️🔹️🔹️
نویسندگان: غلامرضا تاج بخش
🔹️🔹️🔹️🔹️🔹️
منبع: تحقیقات فرهنگی ایران سال سیزدهم تابستان 1399 شماره 2 (پیاپی 50)
زیارت در فرهنگ و اعتقادات شیعه به عنوان یک فرهنگ قدسی و روحانی است و یکی از مصادیق کنش دینی است که در ادیان گوناگون مورد تأکید قرار گرفته است. در این مقاله مطالعه کنش زیارت در پیاده روی اربعین از منظر جوانان مد نظر است. این مطالعه کیفی است و داده های آن از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته گردآوری شده است. به کمک روش نمونه گیری نظری و هدفمند با 35 نفر از زائران جوان ایرانی (35-18 سال) در مسیر پیاده روی اربعین از شهر نجف تا شهر کربلا در اربعین سال 1398 مصاحبه شد. پس از تحلیل داده های کیفی پنج مضمون اصلی شناسایی شد که عبارت اند از: 1) سفر فیزیکی؛ 2) شناختی، اعتقادی؛ 3) تجربی، احساسی؛ 4) سبک زندگی اربعینی؛ و 5) هویت اربعینی. هر کدام از این مضامین دارای زیر مقولات فرعی نیز هستند. نتایج کلی پژوهش بیانگر آن است پیاده روی اربعین عاملی هویت ساز محسوب شده و نقش اساسی در آرامش و نشاط و شادابی معنوی و جسمی و روحی جوانان ایفا می کند. همچنین برتری نیت مندی معنوی و اخروی زائران در برابر نیت مدنی، مادی و دنیوی از دیگر نتایج این پژوهش است.
https://b2n.ir/s88939
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
پیاده روی اربعین به مثابه اسطوره ای برای بازآفرینی هویت فرهنگی (تحلیل اسطوره شناختی پیاده روی اربعین حسینی)
🔹️🔹️🔹️🔹️🔹️
نویسندگان: سید خدایار مرتضوی حسین صولتی فرشته داداش زاده
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال پنجم زمستان 1399 شماره 2
بستر شکل گیری هویت فرهنگی، زندگی جمعی است و اسطوره یک مقوله فرهنگی است که می تواند افکار و شیوه زندگی ما را هدایت و جهت دهد. اسطوره ها کارکردهای گوناگونی دارند که ساحت عرفانی و دینی آن در ایجاد و تقویت هویت فرهنگی مؤثر است. در همین راستا آفرینش پیاده روی اربعین به مثابه اسطوره برای جلوگیری از سرگشتگی جامعه توده ای نقش آفرین بوده و امکان عمل و فرصت در حوزه عمومی را فراهم می آورد. این مقاله با تحلیل اسطوره شناختیِ برگرفته از مؤلفه های اسطوره ای جوزف کمبل، درصدد بررسی معناداری تجربه زیسته زائران پیاده روی اربعین با آزمون t تک نمونه ای برآمده است تا ضمن پیکربندی اربعین با مؤلفه های اسطوره، به تبیین هویت فرهنگی بپردازد. از آن جایی که جایگاه واقعه عاشورا در ذهن و ضمیر شیعیان، دارای اعتبار و حجیت بوده و هم مبنای رفتار و کنش سیاسی و اجتماعی است یافته های پژوهش نشان می دهد پیاده روی اربعین در حیات بخشیدن به هویت فرهنگی و اجتماعی مؤثر بوده است.
https://b2n.ir/p49488
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j