مرا یاد است سطری بیبدیل از شعر خاقانی:
«که سلطانیست درویشی و درویشیست سلطانی»
الا روح صداقت، معنی ایثار و آگاهی!
جهان غرق است در خودبینی و تزویر و نادانی
تویی از عاشقان سر به زیر و سربلند ماه
تویی از اهلبیت عشق ای خورشیدپیشانی
دمی که با شهیدان خدایی راز میگویی
تو حتی میتوانی قدسیان را هم بگریانی...
نوشتی دیو نفست را ببر اول به قربانگاه
به روی خاتم انگشترت با خط دیوانی
خلیل خودشکن کم دیدهام چونان تو در میدان
که اسماعیل جان را میکند هر روز قربانی...
الا پیر خراسانی، مریدی این چنین داری!
سَبَق بردهست از رستم مگر این گُرد کرمانی
سلام ما به این ظلمتشکن ماه بلنداختر
درود ما به آن خورشید، آن پیر خراسانی
صدای پارسایان از عراق و شام میآید
مگر ایران برون آرد جهان را از پریشانی...
الا ای قاسم فتح درخشان! فتح دیگر کن
که خصلتهای قاسم داری و خوی سلیمانی
در این میدان فراوان مدعی دیدم مگر آخر
نگین قدس را از دست اهریمن تو بستانی
#علیرضا_قزوه
#حاج_قاسم_سلیمانی
#جان_فدا
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
با عرض تسلیت مجدد و آرزوی قبولی عــــــزاداریــــهاتون 🏴 🥀
و بزرگ داشت سال روز عروجی شدن سردار دل ها
♣️♣️♣️
تقدیم می شود:
♠️#ویژگی_حضرت_امام_علی علیه السلام
ولایت# حضرت_ امیرالمؤمنین علیه السلام جواز عبور از صراط
حتــــی درمصادر#اهل_سنت
◼️#بوکه
گزارش قدمت عزاداری شیعیان در ایّام #فاطمیه سلام الله علیها و مشخص بودن قاتلِ لعن شده نزد شیعیان
حتــــی در مصادرخود اهلسنت
⚫️#درامتداد_تاریخ
👂👂👂
این بخش به مناظره ی تخاطبی صوتی یک شیعه با اهلسنت که از قضا از علماء آنان است تعلّق دارد.
👌نکته ی زیبای این مناظره آن جا است که خیلی سریع این عالم به یکی از بزرگ ترین پاشنه آشیل های اظهارات اهل تسنن اقرار می کند و می گوید :"شما شهادت حساب کن"، پس اگر این مناظره صرفاً درصدد علنی کردن یکی از تناقض های فراوان در اعتقادات اهل سنت نبود، قطعاً سؤال بعدی از این عالم سنّی این بود، که:دختر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در سن 18 سالگی اندکی پس از پدر سلامالله علیهما توسط چه کسی و چگونه به شهادت رسیده است؟
°°°منابعی از کتاب های اهل سنت که به این تأسف اشاره کرده اند ضمیمه می گردد.
این نقل های دردسرساز هم به نقش ابابکر بن عفان در هجوم به خانه ی وحی اشاره می کند، هم اصل ماجرا بی هیچ دردسری اثبات می کند. چه بسا اگر خلیفه اول می دانست با همین یک جمله ی خشک و خالی چه آتشی بر خرمن یاران خود در طول تاریخ می اندازد هیچ وقت آن را بازگو نمی کرد.
#کتب_اهل_سنت
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
ویژگی _حضرت_امام_علی علیه السلام
♠️
#کتب_اهل_سنت
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
▪️قدمت عزاداری شیعیان در شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
▪️مشخص بودن قاتل نزد ایشان از ابتدا
#بوکه
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
▪️قدمت اعتقاد شیعیان به مصائب حضرت فاطمة الزهرا سلام الله علیها
#بوکه
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
°هجوم به خانه و هتک حرمت
°حضور ابابکر بن عفان
📓کتاب الطبرانی
📓کتاب الخراسانی
#درامتداد_تاریخ
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
°هجوم به خانه و هتک حرمت
°حضور ابابکر بن عفان در حمله
📓 الاحادث المختاره
#در_امتداد_تاریخ
تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#یادداشت_علمی
🔰به بهانه نفسهای آخر یک مسجد تاریخی/نجمه صالحی
☝️عکس هوایی مسجد هفتشویه در حال تخریب
لینک یادداشت در روزنامه سراسری سراج👇
https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/15989
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
گذرگاه «انجمن علمیپژوهشی تاریخجامعةالزهرا(س): قم»
#یادداشت_علمی 🔰به بهانه نفسهای آخر یک مسجد تاریخی/نجمه صالحی ☝️عکس هوایی مسجد هفتشویه در حال تخر
🔰به بهانه نفسهای آخر «یک مسجد تاریخی»
✍️نجمه صالحی، دانشجوی دکتری تاریخ اسلام_دبیر انجمن تاریخ جامعه الزهرا سلام الله
معماری ایرانی با ورود اسلام، باورهای اعتقادی و اصولی تازهای را به نمایش گذاشت و معماری ایرانی_اسلامی را در عِداد الگوی معماری قرار داد، الگویی که در سیر تاریخی تکامل یافت و به شاخصههای گاه منحصر به فرد معماری ایرانی_اسلامی تبدیل شد.
تک تک آثاری که با تکیه بر معماری اسلامی بنا شدهاند، به عنوان یک سنت تاریخی مهم و به مثابه بخشی از هویت معماری در ایران اسلامی شناخته میشوند.
معماری به عنوان نمونه بصری میتواند اساسیترین بستر اصلی فرهنگ یک ملت باشد. واکاوی آموزههای معنوی پنهان در هویت حکمت و هنر معماری گذشته ایرانی میتواند نقش بسزایی در معناگرایی معماری اسلامی داشته باشد.
در دنیای کنونی بیاهمیتی و کمتوجهی به ریشههای اصلی معماری ایرانی_اسلامی، سبب بیگانگی معماری عصر امروز با بنیادهای مفهومی آن شده است. با تأمل در آثار و معماری پیشین، اصول و تفکر خاص پنهان در حکمت اسلامی ایران آشکار میشود. با تلفیق این اصول با ضرورتهای زندگی امروز میتوان در کنار حفظ ارزشهای معماری ایرانی به رویکردی نوین در طرح معماری دست یافت.
معماری ایران در دوران اسلامی به مثابه کارآمدترین ابزار خلق فضا توانسته آثار درخشان و مانایی را در شهرسازی به وجود آورد. خلق آثار شاخص معماری اسلامی در ایران، از قرون اولیه اسلامی آغاز شد و در دوران آل بویه، سلجوقیان و ایلخانان به شکوفایی و در عصر صفویه و پس از آن به نقطه اوج خود رسید.
بناهای بهجامانده از این دوران با وجود اینکه از نظر هنری و زیبایی بصری، در درجه والایی قرار داشتند؛ اما «زخرف» هم نداشتند به این معنا که تزیینات بیارتباط و منافی تقدس مکان در آن بناها استفاده نمیشد و متناسب با قدسیت مکان، بناها آراسته میشدند.
متأسفانه معماری و شهرسازی سنتی ایران در دوران معاصر و با گسترش ارتباط با جهان غرب، از تفکرات و سبکهای مدرن تأثیر پذیرفته است؛ به این معنا که حتی مساجد جدید با تزیینات نامتناسب ساخته میشوند و از معماری اصیل ایرانی فاصله گرفتهاند.
به دیگر سخن در عصر حاضر، تزیینات در معماری به تأسی از این جریان مشوش و بیهویت شده است و نمیتوان در بسیاری از آنها اثری از مفهوم سرزمینی، ملیت و هویت را بازیافت. همه این موارد توجه به احیای هویت تزییناتِ معماریِ ایرانی اسلامی را ضروری مینمایاند.
افزون بر معماری زیبای بسیاری از آثار تاریخی نظیر مساجد، بقعهها، بارگاهها، قدمگاهها و آرامگاهها، که شایسته توجه هستند؛ کتیبههایی در این بناها وجود دارد که از یکسو متناسب با فضای قدسیت مکان بوده و از سوی دیگر بسیاری از باورهای عمومی مردم یا باورهای مورد قبول حکومت بر آنها حکاکی شده است؛ از این رو میتوان بسیاری از اعتقادات و ارزشهای پذیرفتهشده در جامعه آن دوران را به عنوان مستند تاریخی کشف کرد.
به عنوان نمونه در برخی از منابع مکتوب تاریخی شهر اصفهان را تا دوران صفویه، مرکز تشیع و شهر شیعهنشین نمیدانستند؛ بنابر این وجود مسجد جامع اصفهان و کتیبه بسیار زیبا و منحصر به فرد آن همچنین مسجد جامع هفت شویه و کتیبه موجود که در آن صلوات کبیره و صلوات بر حضرت خدیجه(سلام الله علیها) حک شده و بقعه پیر بکران که حاوی صلوات کبیره و نام چهارده معصوم(علیهم السلام) و حضرت خدیجه(سلام الله علیها) است، دلیل قاطعی برای رد نظریه یادشده هستند.
نکته در خور نگاه این است که مسجد جامع هفتشویه اصفهان مربوط به سده ۷ ه.ق و متعلق به دوره سلجوقی، در سال ۱۳۴۱بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ اما هم اکنون در اثر غفلت متولیان حفظ آثار کهن، بخش عمده آن یعنی گنبد مسجد فروریخته و دیوارهایش آسیب بسیاری دیده است. باید دانست که با نابودی این بنا، بخشی از هویت اصیل ایرانی و یادگار پیشینیان، به فراموشی سپرده خواهد شد و بایسته است اهتمام بیشتری برای حفظ این اماکن صورت گیرد.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔮🔮🔮
کتب مناسب سیر مطالعاتی تاریخی 👇👇
1⃣تاریخ سیاسی اسلام ج۱، سیره رسول خدا، رسول جعفریان
2⃣تاریخ سیاسی اسلام ج۲، تاریخ خلفاء، رسول جعفریان
3⃣حیات فکری سیاسی امامان شیعه، رسول جعفریان
4⃣تاریخ عصر غیبت ، پور سید آقایی و جباری
5⃣ انسان ۲۵٠ ساله، انتشارات صهبا
6⃣تاریخ تشیع، غلامحسن محرمی
7⃣تاریخ تحولات سیاسی ایران، موسی نجفی ، موسی حقانی
8⃣روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون، نویسنده: مرکز مطالعات و پژوهشهاي راهبردي وزارت ورزش و جوانان
9⃣ فلسفه تاریخ در قرآن، جواد سلیمانی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🌷 امام باقر (علیه السلام) فرمود :
✍ حضرت ام البنین (سلام الله علیها) به بقیع می رفت و آن قدر جانسوز مرثیه می خواند که مروان با آن قساوت قلب گریه می کرد.
📖 بحارالانوار ، ج۴۵ ، ص۴۰
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
2073894659_1836085854.pdf
4.18M
📒 #جزوه | #پیشنهاد_ویژه
🚩 حجاب، مدخلی برای کنشگری زن در اسلام
🔹 تقریر بیانات
حجتالاسلام#سوزنچی
🗓 ایام فاطمیه اول ۱۴۰۱
◽️|هیأت میثاقباشهدا|تهران|
#پیشنهاد_مطالعه
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#کشف_حجاب
#رضا_خان
متنی که زرد کرده ایم را بخوانید
شکایت جمعی از مردم یزد بعد از رضاخان پهلوی به مجلس شورای ملی است که از جنایات وحشتناک کشف حجاب سخن می گویند
بزرگترین جنگ استعمار با ملت ایران بیش از آنکه بر سر نفت باشد بر سر حجاب زنان این سرزمین بود . این جنگ هنوز ادامه دارد....
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
▪️وقوع سيل عظیم در مکه
💬 سال 1153 قمری، سیل مسجدالحرام را فراگرفت، آب تا آستانه درب کعبه بالا آمد، آب به قدری زیاد بود که خطیب جمعه نتوانست در جایگاه خطبه حاضر شود، نماز جمعه در ان روز تنها با 5 نفر برگزار شد.
▪️ هرگاه در ایران سیل و زلزله و دیگر حوادث طبیعی رخ می دهد وهابیان به دنبال پیداکردن نشانه هایی از خرابی حسینیه ها و حرم ائمه و امامزادگان اند تا از این راه شبهات خود را با قدرت بیشتری پمپاژ کنند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
جایگاه حضرت فاطمه (س) در فرهنگ شیعیان با تکیه برسنخ شناسی احادیث و روایات متون شیعی قرن چهارم تا ششم هجری
نویسندگان: زهیر صیامیان گرجی زهرا سمیعی
منبع: سیره پژوهی اهل بیت سال دوم پاییز و زمستان 1395
در رویکرد تاریخی به فرهنگ شیعی می توان روند تثبیت جایگاه شخصیت های مذهبی در فرهنگ شیعیان را با تکیه بر مواجه ی معناکاوانه با متون تاریخی شیعی مورد بررسی قرار داد. فاطمه زهرا (س) از مهم ترین شخصیت هایی است که در عقاید و فرهنگ شیعی جایگاهی محوری دارد. فاطمه زهرا (س) به مثابه مرجع ارتباطی نبوت و امامت و ولایت در نظام عقاید شیعی است. فرهنگ شیعیان به عنوان باورمندان به عقاید مذهب شیعه نیز در روند تاریخی تحولات فرقه ی شیعه از قرون اولیه ی تاریخ اسلام تا قرن ششم هجری، مجالی برای معنابخشی و حفظ و بازتولید این نظام عقیدتی بوده است. مجامع و متون شیعی که از طریق احادیث و روایات منتسب به معصومین (ع) به عنوان منابع و مراجع فکر و فرهنگ شیعه پیونددهنده ی بین عقیده ی شیعی و فرهنگ شیعیان بوده اند. براین مبنا در این مقاله با تکیه بر سنخ شناسی احادیث و روایات متون شیعی از قرن چهارم تا ششم هجری به چگونگی روند تثبیت جایگاه فاطمه (س) به واسطه ی بازروایت احادیث گوناگون درباره ی ایشان در ابعاد مختلف شخصیت تاریخی و نقش عقیدتی فاطمه زهرا (س) در فرهنگ شیعی در زمینه ی تحولات تاریخی این قرون پرداخته می شود. ارتقای کمی و کیفی نگرش فضائل نگارانه به جایگاه فاطمه زهرا (س) از قرن چهارم تا ششم در احادیث منابع شیعی نشان از برجسته شدن و اهمیت یافتن این وجه از ابعاد شخصیتی ایشان در فرهنگ شیعی به عنوان الگویی اخلاقی و منبع ولایی در فرهنگ شیعیان است.
https://b2n.ir/f97851
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j