🔰معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند.
🔆سومین مجمع سالیانه انجمن های علمی پژوهشی
(تقدیر از فعالین انجمن ها و نویسندگان آثار برگزیده)
🔸 با حضور معاون محترم پژوهش سرکار خانم حقانی
🗓زمان: دوشنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴
مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها ساختمان کتابخانه طبقه سوم اتاق نشست های علمی
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
#نشست_علمی_مهدویت
🔰کمیته خواهران انجمن تاریخ پژوهان قم برگزار میکند.
موضوع:
نقش خودسازی مردم در کارآمدی حکومت دینی
ارائه دهنده: زهرا سعیدی؛ پژوهشگر و محقق سطح چهار تاریخ اهل بیت علیهم السلام (مقاله پذیرفته شده در دکترینمهدویت )
دبیر علمی :اعظم ابوالحسنی
زمان: روز جمعه ۱۲ اسفند ساعت ۱۹
لینک مجازی
https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah/
#کمیته_خواهران_انجمن_تاریخ_پژوهان
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📌ماجرای حدیث «سلمانُ رجلٌ منّا أهلَ البيت»
◀️ در ماجرای غزوۀ خندق و پس از تقسیم کارِ کندن خندق بین مهاجرین و انصار، سلمان فارسى نیرومندانه و آشنای به كندن خندق مشغول به کار شد
◀️ از جابر بن عبد الله انصارى نقل شده که براى سلمان مساحتى به پهنا و درازاى پنج ذراع در نظر گرفتند و مدتی نگذشت كه او به تنهايى از حفر آن فارغ شد و در اين حال میگفت: «اللهم لا عيش إلّا عيش الآخرة»: خدايا زندگی و عيشی [حقیقی] نیست مگر زندگانى آخرت
◀️این سرعت عملِ سلمان موجب بگومگویی بین مسلمانان بر سر او شد بدین صورت که هر گروه سعی میکرد در انتساب او به خود پیشی بگیرد؛مهاجران میگفتند: سلمان از ماستوانصار می گفتند: سلمان از ماست و ما نسبت به او سزاوارتريم
✅ خبرِ اين بگومگو به رسول الله(ص) رسيد و حضرت فرمود: « سلمانُ رجلٌ منّا أهلَ البيت»: سلمان يكى از ما اهل بيت است
📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٢: ٤٧٥،
📚السیرة النبوية ٣: ٢٣٥
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📌استخدام مسولان حکومتی
ملاک تصدی مناصب حکومتی از نظر امیر المومنین علی علیه السلام بر اساس اصل
« شایسته سالاری »
الف]ملاک های شایسته سالاری
1️⃣ داشتن اخلاق شایسته
2️⃣ داشتن سابقه شایسته
3️⃣ افرادی که فعالیت خاص رو میشناسند(مهارت حرفه یا پست رو دارند)
ب] لزوم گزینش افراد حق گویان صریح
حضرت علی ع میفرماید برگزیده ترین وزیرانت شخصی باشدکه سخن تلخ حق رو به تو بیشتر بگوید.....نه فرد چاپلوس وتملق کار
ج] لزوم گزینش امتحانی کارگزاران:حضرت میفرمایند« درامور کارگزاران حکومت دقت کن وآنان را پس از آزمایش به کار گیر»
گزینش همراه امتحان....
د] پرهیز از استخدام افراد بر پایه تشخیص فردی.....
استخدام افرادبر پایه مشورت وتشخیص جمعی...
📚برگرفته از نامه ۵۳نهج البلاغه
انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📌درس دیروز برای امروز
✍کسی از لشکریان حضرت امیر(ع) در جنگ جَمل خدمت آن حضرت رسید و عرض کرد: یا امیر المؤمنین! این عایشه امّ المؤمنین، بانوی پیامبر است و این طلحه و زبیر از بزرگان مهاجرین هستندچه طور با آنها بجنگیم؟؟؟
✅آن حضرت فرمودند:
«اشتباه کرده ای، حق را بشناس تا بفهمی چه کسی بر حق است و باطل را بشناس تا بدانی چه کسی بر باطل است »
📚تاریخ یعقوبی ج ۲ص۲۱۰
تنظیم: جناب آقای سعید احمدوند
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🌺 به وقت آمادگی
رهبر معظم انقلاب:
بزرگترین وظیفهی منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوی و عملی و پیوندهای دینی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند.
۱۳۸۱/۰۷/۳۰
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
حيات_فکري_سياسي_امامان_شيعه_2.pdf
10.05M
نام کتاب: حیات فکری سیاسی امامان شیعه
نویسنده: رسول جعفریان
موضوع:
#تاریخ_تشیع
#تاریخ_اسلام
#اهل_بیت
https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#امام_عصر علیهالسلام
#غزل
🔹بهار عدالت🔹
یکی از همین روزها، ناگهان
تو میآیی از نور، از آسمان
تو میآیی و شب زمین میخورد
و قد میکشد نور، در آسمان
قفس با ظهور تو خط میخورد
زمین میشود سهم آزادگان
به سر میرسد فصل سرد سکوت
ترک میخورد بغض فریادمان
تو میآیی از فصل عدل علی
به تقسیم لبخند، تقسیم نان
تو از سمت طوفان شبی میرسی
به دست تو تیغی عدالت نشان
تو میآیی و با سرانگشت تو
ورق میخورد سرنوشت جهان
تو در باغ آدینه گل میکنی
بهار عدالت، امام زمان!
📝 #رضا_اسماعیلی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مفهوم #فرج
1.«فَرَج»، کلمهای عربی و به معنای گشایش و رهایی است. در عربی، دعای «فَرَّجَ الله غَمَّک» به معنای این است: «خدا تو را از غم رهایی بخشد.» (ابن منظور، ص ۳۴۱.)
فرج در اصطلاح شیعه؛ به معنی ظهور حضرت ولی عصر (عج) است. مراد از فرج در ترکیب اضافی «انتظار فرج» که در فارسی مصطلح است، رهایی و گشایشی است که با ظهور امام دوازدهم برای مردمان دنیا روی میدهد ومردم برای چنین واقعه ای در انتظار هستند. (مسائلی، 1398: ص۲۴.)
"فرج یعنی گشایش ، وقتی می گویند: یعنی در همه حال منتظر فرج باشید.که هر بن بستی قابل گشودن است. مسلمان ، با درس " انتظار فرج " می آموزد ، که هیچ بن بستی در زندگی بشر وجود ندارد که نشود آن را گشود . یعنی ملت ها و امت ها نباید هیچ گاه از فرج و گشایش مایوس شوند . "
مقام معظم رهبری ۸۶/۶/۲۹.
از جمله تعالیم دینی این است که مومن نباید هیچ گاه از گشایش در امور نا امید شود . دعا برای تعجیل فرج ، یعنی دعا برای اینکه خداوند زودتر گشایش ایجاد کند . هیچ گشایشی در این جهان ، مهم تر ازظهور حجت الهی نیست ، چرا که با ظهور او ، همه مشکلات حل و الگوی حکومت الهی بر روی زمین پیاده خواهد شد . (كلباسي، 1384،ص۹۹.)
تنظیم: سرکار خانم زهرا سعیدی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
روایات درباره #فرج
در بسیاری از روایات بر ضرورت و لزوم انتظار فرج تصریح شده است که از جمله میتوان به روایات زیر اشاره کرد:
در روایتی، امام صادقعلیه السلام که در مقام بیان شرایط قبولی اعمال بندگان بودند یکی از شرایط قبولی اعمال بندگان را عقیده به انتظار برشمردند.( نعمانی، 1422ص 200.)
در روایت دیگر امام جوادعلیه السلام میفرماید: بر هر مسلمان واجب است در غیبت حضرت منتظر فرج حضرت عج الله تعالی فرجه الشریف باشند.( صدوق، 1395،ص 377.)
این روایات بر لزوم انتظار فرج مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف در دوران غیبت تأکید فراوان دارند.
و در تعدادی از روایات انتظار فرج یکی از ارکان دین شمرده شده است؛ امام صادقعلیه السلام در ضمن یک حدیث طولانی به ابی الجارود میفرماید: یکی از ارکان دین انتظار قائمعلیه السلام است.( کلینی، 1363،ج2، ص 21. نوری ، ج1، ص 73.)
و در بعضی از روایات نیز انتظار فرج از محبوبترین اعمال در نزد خداوند شمرده شده است.( صدوق، 1413،ج4، ص 381.)
درپاره ای از روایات نیز انتظار فرج از بزرگترین گشایش ها بشمار آمده است.( مجلسی، 1403،ج36، ص 326.)
در حدیثی، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم انتظار فرج را افضل اعمال دانسته و فرمودند: با آمدن او حزن از شیعه برداشته میشود.(مجلسی،1403، ج 50، ص 317.) در حدیث دیگر حضرت انتظار فرج را برترین جهاد در راه خدا دانسته است. (همان، ج 74، ص 143.)
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
اهمیت انتظار
تعبیرات بلندی که در این روایات به کار رفته است، نشانگر اهمّیت مسئله فرج وانتظار است. شخصی از امام صادقعلیه السلام درباره کسی که انتظار فرج ظهورحکومت حق را میکشد و در این حال از دنیا میرود سوءال کرد، حضرت در جواب فرمود: او همانند کسی است که با رهبر این انقلاب در خیمه او بوده باشد، سپس کمی سکوت کرد و فرمود: مانند کسی است که با پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله همراه بوده است.( همان، ج52، ص 126.) و در بعضی از روایات چنین شخصی همانند شمشیر زنی که در راه خدا شمشیر میزند مطرح شده است، یا همانند کسی که در خدمت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم با شمشیر بر مغز دشمن بکوبد و یا همانند کسی که زیر پرچم قائم بوده باشد و یا همانند کسی که پیش روی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جهاد کند و یا همانند کسی که با پیامبر شهید شود، معرفی شده است.( همان، ج 52، ص 126؛ صدوق، 1395،ص 644 -645.) با دقت در تعبیراتی که در این روایات به کار رفته، اهمیت انتظار فرج و نیاز انسان به فرج منجی موعود علیه السلام کاملاً روشن میشود.
2.«نیرو سازی»، آمادگی جامعه برای ظهور حکومت مهدوی، نیازمند جَلْب نیرو و تعلیم و تربیت آنها است. از این رو بر منتظران است که نیروهای بالقوّه را برای نیرو سازی حکومت مهدوی آماده سازند و با تربیت آنها، اهداف و ماهیت آن را اشاعه دهند. (فصلنامه انتظار موعود، 1381: ص208.)
3.« انتظار»، انتظار در لغت به معنای چشم به راه بودن و نگران بودن است.
(تاج العروس، ۱۴۱۴:ج۷، ص۵۳۹.)
(معین، فرهنگ فارسی، 1371: ج1،ص۳۶۴.)
و از نظر روان شناسی، کیفیتی روحی است که سبب پیدایش حالت آمادگی است برای آنچه انتظار میرود و نقطه مقابل آن یأس و ناامیدی است.
(موسوی اصفهانی، 1379: ج۲،ص۲۱۸.)
ازنظر اصطلاحی در اسلام، انتظار مفهومى عميق، پرارزش و مقدس دارد، و زيباترين جلوه عبوديت حق تعالى است.
رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «أفضَلُ اَعمال اُمّتى انتظار الفَرَج مِن اللهَ عَزّوَجَلّ»؛
برترين اعمال امت من، انتظار رسيدن فرج از خداى عزيز بزرگ است. (صدوق، 1395: ج 2، ص 644.)
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
اَللّهُمَّ
کُنْ لِوَلِیِّکَ
الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ
صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلی آبائِهِ
فی هذِهِ السّاعَه وَفی کُلِّ ساعة
وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً
وَعَیْناً حَتّی تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ
طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها
طَویلا..