eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
« برای مجتهده ای پر افتخار» زنانگی وقتی ماندگار می شود که در جهت به بار نشستن آن، قدم هایی استوار و بر پایه دیانت برداشته شود، در تاریخ معاصر کم بانوانی نبودند که برای رشد و بالندگی عنوان زن، تلاش ها نمودند و با هر توان و فهمی که در ارتقای جایگاه زنان می پنداشتند، علم روشنگری خویش را بلند کردند. روشنگری که در مواجهه با پندارها و مفاهیم دینی مردم ما متفاوت بود و حتی در قامت تضاد نیز ظهور کرد. امثال صدیقه دولت آبادی ها، شهناز آزاد ها و یا زندخت های مدافع حقوق زنانگی، باور داشتند که زن ایرانی از کسوت ظلم پذیری و بی سوادی خارج نخواهد شد، مگر آنکه هویت فرنگی را ازسرتا پا بپذیرد! درست در همان زمانی که صدیقه دولت آبادی با ایجاد «شرکت خواتین اصفهان»، بر تبلیغ باورهای غیر دینی خویش مشغول بود، بانوی عالمه و مجتهده «سیده نصرت‌بیگم امین معروف به بانو امین (۱۳۶۲م)، با تکیه بر تعالیم آسمانی پروردگار عالم، تمام زندگی معصومانه ی خویش را وقف تربیت علمی و دینی زنان مومنه هم عصر خویش کرده بود و در جلسات مذهبی بانوان پاسخ شبهات «دولت آبادی» را می گفت! آنقدر خالصانه گام برداشت که حاصل رنج های خویش را با تأسیس مدرسه علمیه‌ای، با بیش از ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ شاگرد نظاره کرد. به ثمر رساندن بانوان فرهیخته و عالمه از پای منبر استاد، تنها گوشه ای از خدمات ارزنده این بانو در راه اسلام بود. آری، به راستی آنچه که از زنانگی یک زن باقی می ماند تلاش ارزنده ی او در راه خداست، امثال همان قدم های خستگی ناپذیری که قرن هاست در عرصه های گوناگون، حماسه ها آفریده اند! نه آن تقلاهای بی خردانه ای که فرزند خلفی جز مهیای بستر فساد زن و خانواده را بر جای نگذاشته اند! و جز تلخی اذهان، ایشان را یاد نخواهد نمود. فرق است که زنانگی در چه مسیری بارور شود... متن: فاطمه شکیب رخ منابع: ناصر باقری بیدهندی، بانوی نمونه (جلوه‌هایی از حیات بانوی مجتهده امین اصفهانی)، ص ۳۶ دفتر مطالعات فرهنگی بانوان، (سخنرانی خانم دکتر شبستری)، ص ۲۵۴ و ۲۵۵ به مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال بانو امین -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ويژگي های حكومت حضرت مهدي ( عج ) در کتب غیبت نعمانی، کمال الدین شیخ‌صدوق و‌ غیبت شیخ‌طوسی
۱-جهانی شدن: « يصنع كما صنع رسول الله (صلى الله عليه وآله)، يهدم ما كان قبله كما هدم رسول الله (صلى الله عليه وآله) أمر الجاهلية، ويستأنف الاسلام جديدا ؛. امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف مانند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اسلام عمل خواهد کرد . همان گونه که پیامبر آنچه از روش جاهلیت [مرسوم] بود را از میان برد، همین گونه روش های جاهلی پیش از ظهور خود را نابود خواهد ساخت واسلام را از نو پی ریزی خواهد کرد». امــام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف بــا انقلاب جهــانی خود بســاط کفر وشرک را ازگستــره زمین بر می چیند و همگان را به دین مقدس اسلام دعوت می کند. ابی بصیر از امام باقر علیه السلام نقل کرده است: قال أبو جعفر (عليه السلام): [يقوم القائم بأمر جديد، وكتاب جديد، وقضاء جديد. المراد من الامر الجديد والكتاب الجديد والقضاء الجديد، الاحكام المنذ هلة الاسلامية التى كانت في الكتاب لكن تعطلت قليلا قليلا على مر الدهور والاعوام وتركها المسلمون جهلا بها أو ذاهلا عنها، وليس المقصود نسخ الاحكام وابطال الشريعة والكتاب. امام قائم عج الله تعالی فرجه الشریف که قیام کند امرى نو و کتابى نو و قضاوتى نو خواهد داشت. اصبغ بن نباته می گوید: امام علی علیه السلام فرمود: كأنى بالعجم فساطيطهم في مسجد الكوفة يعلمون الناس القرآن كما انزل... گویا شیعیانم را می بینم که در مسجد کوفه گرد آمده اند و با برپایی چادرهایی، قرآن را همان گونه که نازل شده، به مردم آموزش می دهند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
2- عدالت جهانی نوید جهانی سرشار از عدالت، مهم ترین وعده ای است که درباره حکومت مهدوی بیان شده است. عدالت روح جامعه است و فراگیری عدالت در جامعه بهترین و مهم ترین دلیل برای انتظار ظهور مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف است. حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف به امر خداوند، به تاریخ سراسر ظلم و جور و تبعیض جهان بشری پایان مى دهد؛ قسط و عدل در حكومت مهدوي به اوج خود مي‌رسد و تمام جهان را عدل و مساوات فرا مي‌گيرد و در واقع نتيجة دولت مهدي گسترش عدل و رفع بي‌عدالتي و ستم در اقصي نقاط عالم مي‌باشد. شیخ طوسی(ره) با ذکر سند از أَبوسَعِید خُدْرِی نقل کرده است: شنیدم رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر فراز منبر می فرمود: «إِنَّ الْمَهْدِی مِنْ عِتْرَتِی مِنْ أَهْلِ بَیتِی یخْرُجُ فِی آخِرِالزَّمَانِ تُنْزِلُ لَهُ السَّمَاءُ قَطْرَهَا وَ تُخْرِجُ لَهُ الارْضُ بَذْرَهَا فَیمْلأ الأَرْضَ عَدْلا وَ قِسْطاً کمَا مَلأهَا الْقَوْمُ ظُلْماً وَ جَوْراً؛ همانا مهدی از عترت و اهل بیت من است. در آخرالزمان خروج خواهد کرد. آسمان همه برکت هایش را برای او نازل خواهد کرد. و زمین آنچه در خود نهفته دارد، برای او بیرون خواهد ریخت. پس زمین را آکنده از عدل و قسط می کند، آن سان که مردم آن را پر از ستم و بیداد کرده اند». شیخ صدوق هم روایتی به همین مضمون به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در کتاب کمال الدین و تمام النعمه آورده است. در روایتی به نقل از امام صادق علیه‏السلام نیز آمده است: إن قائمنا إذا قام استقبل من جهل الناس أشد مما استقبله رسول الله (صلى الله عليه واله وسلم) من جهال الجاهلية، قلت: وكيف ذاك ؟ قال: إن رسول الله (صلى الله عليه واله وسلم) أتى الناس وهم يعبدون الحجارة والصخور والعيدان والخشب المنحوتة، وإن قائمنا إذا قام أتى الناس وكلهم يتأول عليه كتاب الله، يحتج عليه به، ثم قال: أما والله ليدخلن عليهم عدله جوف بيوتهم كما يدخل الحر والقر ". همانا قائم ما چون قيام کند نادانها به او رو مي نهند بسي سخت تر از آنچه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از جاهليت ديد، عرض شد: چگونه؟ فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بسوي مردم آمد در حالي که مردم سنگ و صخره و چوب و چوبهاي تراشيده شده مي پرستند و چون قائم عج الله تعالی فرجه الشریف قيام فرمايد مردم همه قرآن کريم را بر او تأويل ها مي کنند و احتجاج نمايند و بر اساس تأويل خود با حضرت علیه السلام قتال مي کنند. بخدا قسم عدل قائم عج الله تعالی فرجه الشریف به درون خانه هاي آنها داخل مي شود همانند داخل شدن گرما و سرما. امام رضا(علیه السّلام) هم فرموده اند: خدا به واسطه وی زمین را از هر ظلم و ستمی پاک می کند. حدّثنا أحمد بن زياد بن جعفر الهمدانيّ رضي‌الله‌عنه قال : حدّثنا عليُّ ابن إبراهيم بن هاشم ، عن أبيه ، عن عليِّ بن معبد ، عن الحسين بن خالد قال : قال عليُّ بن موسى الرضا عليهما‌السلام : ... فقيل له : يا ابن رسول الله ومن القائم منكم أهل البيت؟ قال الرَّابع من ولدي ابن سيّدة الاماء ، يطهّر الله به الأرض من كلِّ جور ، ويقدِّسها من كلِّ ظلم، ... ووضع ميزان العدل بين النّاس فلا يظلم أحدٌ أحداً از امام باقر علیه السلام در باره تحقق عدالت توسط حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف می فرماید: «هنگامی که قیام کننده اهل بیت علیهم السلام قیام کند، به صورت مساوی تقسیم می کند و در میان رعیت به عدالت رفتار می کند.» إذا قام قائم أهل البيت قسم بالسوية وعدل في الرعية، فمن أطاعه فقد أطاع الله ومن عصاه فقد عصى الله، وتجمع إليه أموال الدنيا من بطن الارض وظهرها، فيقول للناس: تعالوا إلى ما قطعتم فيه الارحام، وسفكتم فيه الدماء الحرام، وركبتم فيه ما حرم الله عزوجل، فيعطي شيئا لم يعطه أحد كان قبله، ويملا الارض عدلا وقسطا ونورا امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه؛ « إعلَمُوا أنَّ اللهَ یُحیِ الأرضَ بَعدَ مَوتِها » می فرماید: أي يحييها الله بعدل القائم عند ظهوره بعد موتها بجور أئمة الضلال یعنی خداوند زمين را به وسيلة عدالت قائم عج الله تعالی فرجه الشریف زنده مي‌كند، بعد از آن‌كه با ستم (ظالمان) مرده بود. 3- تجدید بنای اسلام ناب محمدی سیره امــام مـهدی عج الله تعالی فرجه الشریف همان سیره وروش پیــامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است و آن گونه که پیــامبر صلی الله علیه و آله و سلم در زمــان خود با جاهلیت در همه ابعـاد آن مبارزه کرد و اسلام نــاب را بر محیط خود حـاکم کرد، حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف نیز بــا ظــهورخود با جــاهلیت جدید که خطرناک تر از جــاهلیت قدیم اســت برخورد خواهــد کـرد وارزش های اسلامی و الهی را بر ویرانه های جاهلیت مدرن ، بنا خواهد کرد. تنظیم: سرکار خانم زهرا سعیدی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۵ ماه ذی‌القعده، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان حیات بخشید، بخش‌هایی از کره زمین که سراسر از آب بود، از این روز شروع به خشک شدن کرد تا کم کم به شکل یک چهارم خشکی‌های امروزی درآمد. مطابق روایات، اولین نقطه‌ای که از زیر آب سر برآورد، مکان کعبه شریف و بیت الله الحرام بود. در قرآن کریم و احادیث اسلامی به روز دحوالارض (یعنی بسط و گسترش زمین) اشاره شده است و عبادت در این روز از ارزش بسیار زیادی برخوردار است. از امیرالمومنین علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنجم ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت ۱۰۰ سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.» به نظر برخی از مفسران، آیه ۳۰ سوره نازعات «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا»، به همین واقعه اشاره دارد، در تفسیر این آیه نیز آمده است:«خداوند زمین را به‌گونه‌ای گسترد که برای زندگی انسان و پرورش گیاهان و جانداران آماده باشد؛ گودال‌ها و سراشیبی‌های تند و خطرناک را به وسیله فرسایش کوه‌ها و تبدیل سنگ‌ها به خاک پر کرد و آنها را مسطح و قابل زندگی ساخت؛ درحالی‌که چین‌خوردگی‌های نخستین آن، به‌گونه‌ای بودند که اجازه زندگی به انسان را نمی‌دادند. » گذشته از واقعه دحوالارض، رویدادهای دیگری نیز در این روز رخ داده‌اند که اهمیت آن را دو چندان کرده است؛ از جمله: - میلاد حضرت ابراهیم علی نبینا وآله وعلیه‌السلام - میلاد حضرت عیسی مسیح علیه‌السلام - خروج رسول اکرم (ص) از مدینه به همراه هزاران حاجی به سوی مکه، به قصد حجة الوداع.
در این سفر وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها و نیز تمامی همسران پیامبر(ص) نیز ایشان را همراهی می‌کردند.
- در روایتی نیز آمده است که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه‌الشریف در همین روز قیام خوا
هد کرد.
 
-----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهماالسلام برگزار می شود. 📚شرایط آثار: 🔸آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم انسانی- اسلامی؛ 🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی -اسلامی؛ 🔸رساله های (دفاع شده) سطح 4 و دکتری بانوان در عرصه انسانی- اسلامی. 🗞موضوعات آثار: تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام و ... 🔆محور ویژه: آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده 📙آثاری که در سال‌های 1400 و 1401 تألیف و منتشر شده‌اند، پذیرفته می‌شوند. 📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش : پایان خرداد 1402 📪روش ارسال آثار: 1. تکمیل فرم ثبت نام از طریق سایت یا مراجعه حضوری. 2. ارسال یک نسخه از اثر به دبیرخانه. تذکر: ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب های ترجمه شده ضروری است. 💎مراکز همکار: مرکز مدیریت حوزه های علمیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران جامعه المصطفی العالمیه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دانشگاه قم دانشگاه فرهنگیان پژوهشکده زن و خانواده جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی ره دانشگاه تفرش دانشگاه اصفهان دانشگاه کردستان دانشکده هدی ☎️راههای ارتباط با دبیرخانه: تلفن۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵ سایت همایش www.ketabebanovan.ir پست الکترونیکی info@ketabebanovan.ir 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
⚫️ شهادت حضرت جوادالائمه علیه السلام بر امام زمان علیه السلام و همه محبین ایشان تسلیت باد.
emame goftego.pdf
14.26M
نام کتاب: ، امام اخلاق و گفتگو کتاب مصور نویسنده: علی الهی خراسانی ناشر: بنیاد بین المللی فرهنگی امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا