هدایت شده از انجمندانشجوییتاریخاسلاموتشیع
📣همایش بینالمللی مطالعات قرآنی و سیرهی نبوی(ص) از منظر اروپاییان
💠محورهای همایش:
🔹مطالعات قرآنی
▫️مصدر و خاستگاه قرآن در تحقیقات اروپاییان (منابع و مصادر قرآنی تاریخ گذاری)
▫️نسخهشناسی قرآنی از منظر محققان اروپایی
▫️مطالعات تفسیری قرآن در میان محققان اروپایی روشها و رویکردها
▫️مطالعات زبانی قرآن از منظر پژوهشهای اروپاییان؛ فقه اللغه و واژهشناسی قرآن و زبان قرآن سیر مطالعات تاریخ قرآن در اروپا
▫️باستانشناسی قرآن
▫️رویکرد انتقادی به مضامین قرآنی در میان محققان اروپایی
▫️مطالعات تطبیقی قرآن و عهدین
▫️رویکردی انتقادی به روشها و رویکردهای محققان اروپایی در مطالعات قرآنی
▫️رویکرد میان رشتهای در مطالعات قرآنی اروپاییان
🔹مطالعات سیره نبوی
▫️نقد و بررسی روشهای تاریخنگری و تاریخنگاری محققان اروپایی در شناسایی سیره نبوی
▫️نقد و بررسی رویکرد انتقادی به منابع و مصادر سیره نبوی از منظر محققان اروپایی
▫️نقد و بررسی نقش منابع یهودی سریانی و عربی پیش از اسلام در مطالعات سیره نبوی
▫️مطالعات پژوهشگران اروپایی در حوزه مغازی؛ تاریخگذاری و روششناسی و آسیبشناسی نسخهشناسی سیره نبوی از منظر پژوهشگران اروپایی
▫️یهودیان مدینه و نقش آنان در اسلام
▫️نقد روشهای پژوهشگران اروپایی در معرفی سیره رسولالله به جامعه اروپایی و فضای آکادمیک
🔹امتیازات:
▫️چاپ مقالات برگزیده در مجلات علمی پژوهشی قرآن پژوهی خاورشناسان (قرآن و مستشرقان)
▫️مطالعات تاریخی جهان اسلام
▫️پژوهشهای تاریخی
▫️الهیات تطبیقی
▫️پژوهشهای زبانشناختی قرآن کریم
▫️پژوهشنامهی تاریخ اسلام
▫️سیره پژوهی اهل بیت(ع)
🔸اعضای کمیته برگزاری همایش:
▫️رئیس همایش: دکتر اصغر منتظر القائم، عضو هئیت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان
▫️دبیر علمی همایش: دکتر سید مهدی لطفی، عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان
▫️دبیر اجرایی همایش: دکتر بهمن زینلی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان
▫️استادان خارجی همکار همایش:
دکتر جان ویکتور تولن دانشگاه نانت فرانسه
دکتر پاتریک فرانکه دانشگاه بامبرگ آلمان
دکتر رابرت هوبلند، انسیستو مطالعات دنیای باستان دانشگاه نیویورک
🔹آخرین مهلت ارسال مقاله:
۳۱ شهریور ۱۴٠۲
🔹زمان اعلام نتایج داوری:
۳۰ مهر ۱۴۰۲
🔹زمان برگزاری همایش:
۲۳ آبان ماه ۱۴۰۲
🔹شیوهی ثبتنام در همایش و ارسال مقالات:
🌐www.quraneuro.ui.ac.ir
📩quraneuro@res.ui.ac.ir in
#اطلاعرسانی
#همایش
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
🔰سومین دوفصلنامه علمی تخصصی جستارهای تاریخ اسلام به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها منتشر شد.
📚فهرست مقالات
1. تحلیل گفتمان حاکم بر عزاداری در سیره نبوی/ زینب شریفی شکوه، مهدی نورمحمدی
2. تبیین نارسایی حدیث ضحضاح در انکار ایمان ابوطالب/ اعظم ابوالحسن عراقی
3. زیارت اربعین، الگویی در ترویج شعائر دینی/یدالله حاجی زاده
4. نقش حضرت ابوطالب در تحکیم و پیشبرد رسالت رسول خدا (صلی الله علیه وآله)/ سیده زهرا محمدی، علی الهامی
5. جریان شناسی فکری و فرهنگی جامعه اسلامی در عصر خلافت امام علی (علیه السلام)/ سید محسن شریفی
6. بررسی نقش زنان صدر اسلام در تبیین جانشینی و افضیلت امیر المومنین علی بن ابی طالب(علیه السلام)/ سید جواد حسینی
🖊اساتید و پژوهشگران می توانند مقالات علمی خود را از طریق سامانه نشریه ارسال و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های دفتر نشریه تماس حاصل فرمایید.
📌راه های ارتباطی
📜آدرس سامانه: jte@jz.ac.ir
☎شماره تماس: 32112342-32112400
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
2_144178960524025897.pdf
2.3M
✨پژوهشکده امامت با همکاری کمیته مرکزی کرسیهای آزاداندیشی حوزههای علمیه برگزار میکند:
🔶 نشست دوازدهم:
بررسی بیعت در غدیر در پرتو سنتهای اجتماعی عصر نبوی
👨💻ارائه دهنده: دکتر سعید طاوسی مسرور
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
🔸ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکترمحمدجواد یاوری سرتختی
استادیار دانشگاه باقرالعوم علیه السلام
🔸دبیر نشست: حجت الاسلام والمسلمین دکتر روح الله کاظمی
معاون پژوهش پژوهشکده امامت
📅 زمان: چهارشنبه ۲۱ تیرماه؛ ساعت ۱۷
📍مکان: بلوار بسیج، نبش کوچه ۳۹، بنیاد بینالمللی امامت
🔸 لینک مجازی جلسه:
🌐 emamat.org/neshast
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔸به مناسبت سالروز واقعه تاریخی مسجد گوهرشاد، کانال نشریه خط مطالبی در مورد این واقعه و همچنین بحث حجاب جمعآوری کرده که خواندن این مطالب میتواند برایتان مفید باشد.
🗂 پرونده ویژه دُرّ مستور🗂
💠از متن تا فرامتن مسئله گوهرشاد💠
🔰 بخشی از موضوعات پرونده
🔖 بازخوانی روند تاریخی واقعه گوهرشاد
🔖 اشتبــاه راهبردی در مقوله حجــاب
🔖 پشتپرده سیاست تغییر لباس
🔖 بازخـوانی نقـش شخصیـتها
🔖 زنان غربی خوشبخـتترند؟
🔖 زمینه های کشف حجـاب
🔖 آیا بدحجابتر شدهایم؟
🔖 قوانین پوشش در دنیا
🔖 و...
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
#مناسبت_روز
آیا میثم تمار ایرانی بود؟
میثم تمار، گنجینة اسرار
میثم تمار فرزند یحیی از سرزمین نهروان می باشد نهروان منطقه ای در عراق، بین واسط و بغداد واقع شده و جزئی از عراق می باشد که در زمانی بخشی از ایران بود و در اولین حملات مسلمین به ایران به تصرف سپاه عرب مسلمان درآمد.
گروهی میثم را اهل آذربایجان می دانند که به نواحی عراق آمد و در نهروان ساکن شد.و برخی میثم را از کردان ایرانی به شمار آوردند. نهروان و آبادی های آن بلوک، قبل از قباد شهریار ایران، مسکن طوایف بود و در زمان قباد شهریار، عده ای از بزرگان و رجال ادب و اهل شرف فارس و خراسان، به عراق منتقل شده و در اطراف دجله مسکن گرفتند، عده دیگری که از نظر نسب بدان پایه نبودند به فرمان شاه به آبادی های نهروان انتقال یافتند. خانواده میثم نیز از آن جمله بود.
به گفته میثم، پدرش از آبادی نهروان بود و در میان اعراب به عنوان یک نفر عجم شناخته می شده است، بطور مسلم ایرانی و به احتمال قوی از نژاد کرد و به احتمال ضعیف از اهالی فارس و خراسان می باشد.شواهد دیگری نیز بر ایرانی بودن میثم وجود دارد. از جمله:
1. هنگامی که حضرت علی(ع) در اولین ملاقات با میثم بطور صریح به او فرمود: پیامبر اکرم(ص)به من خبر داده است که مادرت تو را به عجم میثم نام نهاده است.
2. نام پدر میثم یحیی است که این اسم در میان اعراب جاهلیت مرسوم نبوده، بلکه نام یحیی بعد از شیوع اسلام و قرآن، آن هم به ندرت در میان اعراب یافت شد.
3. هنگامی که در حضور ابن زیاد از میثم سخن به میان آمد، ابن زیاد گفت: آیا این عجم شایسته حکومت است و نیز ابن زیاد در ملاقاتی خطاب به میثم گفت: تو در عجمیت خود باقی هستی، تا به آنچه می خواهی دست یابی.
4. میثم به فارسی سخن می گفت، زیرا وی اهل نهروان شرقی است و مردم آن پیش از اسلام و اندکی بعد از آن به فارسی سخن می گفتند.
📚منابع: رجال کشی، ص 55.
میثم تمار، محمد حسین مظفر، ص6.
میثم تمار، محمدباقر بهبودی، ص 5.
سیمای میثم تمار، ص16.
#اداره_کل_امور_فرهنگی
┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄
🆔@jz_mft
بهناماو
از واقعه گوهرشاد تا کف خیابانهای امروز
هنگام ورق زدن صفحات تاریخ این مرز و بوم به روزهایی برمیخوریم که حرکت و جوشش مردم، وقایعی زیبا را به تصویر میکشد؛ شاید آن واقعه در بدو امر اتفاقی تلخ قلمداد شود ولی حضور مردم و واکنش آنان به اتفاقات، تاریخ نویسی را به جنبش وا میدارد؛ زیرا آنچه از تاریخ مغفول مانده دقیقا همینجاست، تاریخی که اجتماع مردم آن را رقم میزنند و نه شاهان و شاهزادگان.
واقعهای مانند آنچه در گوهرشاد افتاد از همین مقوله است و اگر نام آن را تاریخ اجتماعی بگذاریم گزافه نیست.
تاریخی که با حضور مردم، از مسیر اشتباه خود خارج میشود و راه صلاح را میطلبد؛مسیری از الگوبرداری خطای شاه مملکت و اشتباه محاسباتی از دینداری مردم.
واقعه گوهرشاد برگی از تاریخ است که نشان میدهد مردم ایران بیش از هر مسئلهای دیندارند و اگر از تمام ناملایمات بگذرند و صبوری کنند اما درباره دین و هویت ملیشان کوتاه نمیآیند. شاید این حرف، کلام متحصنین در گوهرشاد بود که چرا لباسی که ما با آن زندگی کردهایم و هویت دینی و ملی ماست را با چیز دیگری عوض کنیم؟
مگر نه این است که اسلام برای همه شئون زندگی مسلمانان حرف دارد چرا باید حرف دین را کنار حرف شاه بگذاریم، آن هم شاهی که حرفی از خودش ندارد و مقلد است بدون داشتن حتی سوادی اندک از جامعه تحت فرمانش.
مردم ایران اینقدر توهین را حق خود نمیدانستند و بر نتافتند که به هرقیمتی زندگی کنند.
واقعه گوهرشاد گذشت و نکته قابل توجه و عبرت پذیر این واقعه قطعا حضور مردم است و واکنش آنان به دین و معنویت، زیرا زندگی برخواسته از باید و نباید دینی، هرگز به بیراهه و گمراهی حل ناشدنی نمیرسد. هم اکنون هنگام تامل مسائل کنونی کشور، درمییابیم که مسائلی از جنس عفاف و پاکدامنی مقوله فرهنگی و خواست همگانیست. نمیشود که دیندار بود و از آفات این وادادگی در جامعه مصون ماند. نمیشود اصلاح جامعه را فراموش کرد و فقط به اصلاح خود پرداخت.
مقوله حجاب در کشور ما سابقهای طولانیدارد. باید پذيرفت که تک تک افراد جامعه در این امر دخیل هستند، چه بدانند و چه ندانند. نکته کانونی در واقعه گوهرشاد هوشیاری علما و همراهی مردم و نگرانی بسط لباس متحد الشکل به دیگر شئون زندگی مردم است که تا بن خانواده و جامعه را هرز نکند دست بردار نیست. الان هم با همین امر مواجهایم، عقب نشینی از حجاب، از هر حدی و محدودهای در واقع رفتن به سمت زندگانی متزلزل و دور از فرهنگ دینی و ملی ماست. اینجاست که گوش به زنگی آحاد جامعه را میطلبد و حضور مردم در صحنه همانند واقعه گوهرشاد بسیار راهگشاست.
مطالبه عمومی در امر حجاب، هوای جامعه را پاکتر و زیباتر میکند. رسالت همه مسئولان فرهنگی تبیین این جهاد مهم است. جهادی که ابتدا باید ضرورت و اهمیت آن از پس صدای بلند شبکههای معاند به گوش مخاطب هدف برسد. آنوقت نقش مردم همانند هر زمان از تاریخ پر گوهر ایران دیدنی و نوشتنیست.
#گوهرشاد
#ایران
#ویژه_نامه
🖊ف.میریطایفهفرد
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔸۱۱ جولای، «مارش میرا» یا سالروز کشتار سربرنیتسا ۱۹۹۵ م
📗«مارش میرا»
اثر صادق سلیموویچ
ترجمهٔ مریم رضاییان
و وحید پرستتاش
📌این کتاب روایتی بر مبنای واقعیت از هفت شهروند #سربرنیتسا است که به امید نجات بعد از سقوط شهر عازم شهر #توزلا میشوند.
کشتار سربرنیتسا یا #نسلکشی سِربْرِنیتسا به قتل بیش از ۸٬۰۰۰ مرد و پسر از ساکنان #بوسنیایی شهر مسلماننشین سربرنیتسا (در #بوسنی_و_هرزگوین امروزی) توسط ارتش جمهوری #صرب بوسنی گفته میشود این کشتار، بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگترین نسلکشی در #اروپا بهشمار میآید.
@safarvaname | سفر و نامه
#مارش_میرا
#صادق_سلیموویچ
#مریم_رضاییان
#وحید_پرستتاش
#سفرنامه_جنگ
#سفرنامه
#سفر_و_نامه
#مرکز_مطالعات_سفرنامه
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
در زیر خیمهاش همه یک خانوادهایم
#خیمه_حسین
🚩 نشاننوشته شعار محرم ۱۴۰۲
📜 شعر سروده شاعر اهلبیت(علیهم السلام) محمد اشرف
🖌خوشنویسی استاد محمدتقی اسدی
🔖نشاننوشته اثر هنرمند هیأتی احسان جعفرپیشه
✅ شعار مشترک هیأتهای کشور در
محرم ۱۴۰۲
⏬ جهت دریافت فایل لایه باز این محصول به آدرس زیر مراجعه نمایید.
🔗 heyat.co/p/4444
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: اگر در حوزه از اهمیت تبلیغ غفلت شود دچار استحالهٔ فرهنگی میشویم
🔹با اطلاعاتی که به من میرسد نسبت به تبلیغ نگرانم. این قدر ظرفیت تبلیغ گسترده است که ما اگر چندین برابر هم کار کنیم این ظرفیت پر نمیشود.
🔹امروز نگاه رایج در حوزه این است که تبلیغ در مرتبهٔ دوم قرار دارد؛ ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ مرتبهٔ اول است.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
» عفاف«و » حجاب«شناختی م.pdf
353.9K
#معرفی_مقاله
#روانشناسی_اسلامی
#عفاف
🔹مبانی روان شناختی حجاب و عفاف با تأکید بر متون اسلامی
🖊 محمدرضا سالاري فر
✅ هدف این پژوهش عبارت بود از کشف و دسته بندی مبانی روانی لزوم رعایت عفاف.
عفاف: خویشتنداری از رفتارهای جنسی و عاطفی خارج از حدود شرعی.
✅ حریم طلبی، حیا، پیشگیری از نگاه جنسی و جسمی، تعدیل نیاز جنسی در روابط انسان، لزوم مهار خودآرایی، نیاز به سلامت روانی و جسمی
« حجاب » از نگاه رهبر معظم انقلاب.pdf
3.34M
🌺 واقعه مباهله در ۲۴ ذی الحجه سال نهم هجری
✍ مُباهَلَه، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ میدهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.
✅ این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام(صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند.
✅ بنابر اعتقادات شیعی، جریان مباهله پیامبر(صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر(صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) است، بلکه بر فضیلت ویژه همراهان او (فاطمه و حسنین) در این ماجرا دلالت میکند. شیعیان بر این اساس، معتقدند امام علی(علیهالسلام) بر اساس آیه مباهله، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر است. واقعه مباهله در ۲۴ ذیالحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره دارد.
✅ احتجاج به این واقعه، در سخنان امیر مؤمنان(علیهالسلام)، امام حسن(علیهالسلام) و امام حسین(علیهالسّلام) و سایر ائمه(علیهالسّلام) و حتی برخی اصحاب پیامبر(صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) یافت میشود.
✅ واقعه مباهله با نامه پیامبر(صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) به مسیحیان نجران و دعوت آنان به اسلام شروع شد و در نهایت با عقبنشستن نجرانیان و ایمانآوردن عدهای از آنان پایان یافت.
🌺 پیامبر بعدها فرمود: سوگند به آن خداوندی که جانم در قبضه قدرت اوست، که هلاکت اهل نجران نزدیک شده بود و اگر با من مباهله میکردند هر آینه همگی به میمون و خوک مسخ میشدند و هر آینه تمام این وادی برایشان آتش میشد و میسوختند و حق تعالی جمیع اهل نجران را نابود میکرد و حتی پرنده بر سر درختان ایشان نمیماند و همه نصاری پیش از سال میمردند.(1)
--------------------------
(1) منتهی الآمال، ج۱، ص۱۸۲-۱۸۴/ الارشاد، ج۱، ص۱۶۶-۱۷۱
تنظیم: سرکار خانم مریم صفری
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j