#مقاله سیاست های گفتمانی پوشاک زنان در ایران در دوره پهلوی اول (آمرانه) و دوم (اشاعه گرایانه)
نویسنده: سیده راضیه یاسینی
منبع: مطالعات فرهنگ - ارتباطات سال بیست و یکم زمستان 1399
این مقاله به واکاوی تطور سیاست های گفتمانی در دوره پهلوی ها و نوع تأثیرگذاری آن ها بر پوشاک زنان ایران می پردازد و با رویکردی جامعه شناختی ویژگی های ظاهری و دلالت های معنایی پوشاک زنان تحت تأثیر عوامل فرهنگی اجتماعی، پیامدهای کردارهای گفتمانی متفاوت دوره پهلوی اول و دوم بر پوشاک زنان را مطالعه می کند. ضرورت این چنین مطالعاتی، ناظر بر اهمیت بازشناسی تبعات سیاست های آمرانه و اشاعه گرایانه در عرصه های فرهنگی است. رویکرد مطالعه، کیفی و توصیفی تحلیلی است و از تحلیل گفتمان انتقادی برای تحلیل کردارهای گفتمان غالب در دوره های پهلوی اول و دوم استفاده شده است. هدف از این مطالعه، پاسخ به این سؤال است که دو رویکرد متفاوت در دوره پهلوی اول (آمرانه) و در دوره پهلوی دوم (اشاعه گرایانه) با پدیده کشف حجاب، به چه نتایجی منجر شده است؟ نتایج نشان می دهد کردارهای متفاوت در گفتمان پهلوی در دو دوره، به رغم برخورداری از گفتمان واحد، پیامدهای مختلفی داشت و به دلیل تمرکز کردارهای گفتمانی در دوره پهلوی دوم بر اقتضائات اجتماعی و فرهنگی روز، نسبت به کردارهای گفتمانی پهلوی اول، بیشتر به اهداف خود نزدیک شد. همچنین درنتیجه هژمونیک شدن گفتمان پهلوی ها، نوعی «همگن سازی» نسبی پوشش زنان در ایران رخ داد که نتیجه یکی از کردارهای این گفتمان در دوره اول پهلوی ها بود.
https://b2n.ir/t74335
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله تحلیل تأثیر بحران توزیع بر سقوط رژیم پهلوی دوم و وقوع انقلاب اسلامی
نویسندگان: مسعود اخوان کاظمی، امید شکرانه
منبع: مطالعات انقلاب اسلامی سال هجدهم بهار 1400 ش
پژوهش حاضر، به بررسی و تحلیل تأثیر بحران توزیع در سقوط رژیم پهلوی دوم از منظر تئوری بحران لوسین پای می پردازد. پرسش اصلی تحقیق حاضر این است که نقش بحران توزیع در سقوط رژیم پهلوی چه بوده است. یافته های این پژوهش نشان دهنده این واقعیت است که رژیم پهلوی به دلایلی از قبیل وجود استبداد، عدم توزیع مناسب قدرت، نبود مشارکت سیاسی، و تخصیص نامتوازن و ناعادلانه درآمدهای نفتی، دچار بحران توزیع شده بود. مقابله رژیم پهلوی با مطالبات مشارکت جویانه شهروندان در سیاست، تمرکز بیش از حد ثروت در بین سران رژیم پهلوی، و ترویج و توزیع ارزش هایی مغایر با باورهای دینی و سنتی جامعه ایران، نهایتاً به تشدید بحران توزیع انجامید و موجبات سقوط رژیم پهلوی را فراهم نمود. روش این پژوهش، به صورت توصیفی تحلیلی و از نوع پژوهش علّی می باشد. جمع آوری داده ها در این پژوهش از طریق استفاده از منابع کتابخانه ای و تحلیل اسنادی صورت گرفته است.
https://b2n.ir/t60374
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
‼️⁉️‼️⁉️
‼️آنچه از شب آرزوها باید دانست‼️
#لیلة_الرغائب
معنای واژه «رغائب» است. در میان عوام و برخی خواص مشهور به معنای #آرزوهاست. به همین دلیل در سالهای اخیر، بین مردم «لیلة الرغائب» به شب آرزوها شهرت یافته است.
عموم مردم، شب جمعه نخست ماه رجب را به شب آرزوها میشناسند.
اما «رَغائب» در لغت عرب به معنای: #عطا و بخشش فراوان و بزرگ و #ثواب_عظیم است
در روایات نگاه می کنیم به همین معانی ذکر شده آمده است
لیلة الرغائب یعنی در این شب خداوند به هر آنکه بخواهد، بسیار عطا می نماید.
👌بهعبارتدیگر «رَغائب» به معنای ثواب مورد رغبت و امید است.
🔴بنابراین معنای «رَغائب» هیچ ارتباطی با آرزوها ندارد و در هیچ کجا در لغت عرب به معنا آرزو به کار نرفته است.
اما این نام گذاری《لیلة الرغائب》براساس روایتی که منسوب به پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله است، می باشد و یکی از اعمال این شب نیز «نماز لیلة الرغائب» است.
👇
حدیث لیلة الرغائب به نقل از «انس بن مالک» بیانشده است؛ که
#پیامبراکرمصلییاللهعلیهوآله بعد از شمردن فضیلت های ماه رجب روزه نگهداشتن در این ماه ، در پاسخ به فرد ناتوان که قادر به روزه گرفتن تمام ماه نبود، فرمودند سه روز اول و وسط و آخر ماه را روزه بگیرد و از اول ماه را غفلت نکنید که فرشتگان آن را《لیلة الرغائب 》نامند.
و سپس به فضائل این شب و نمازی که در این شب وارد شده و برکات و آثار آن نماز پرداختند.
🔹که البته در بین محدثان و عالمان شیعه و سنی نظرات متفاوتی در اعتبار این روایت وجود دارد؛
👈برخی این روایت را جعلی دانسته و درنتیجه نماز ذکرشده را هم #بدعت میدانند
👈 برخی روایت موردنظر را از جهت #سند_ضعیف دانسته، درعینحال خواندن «نماز لیلة الرغائب» را نیز جایز میدانند.
قدیمی ترین منابع شیعه که روایت در آن ذکر شده:
👈 کتاب «مفید العلوم و مبید العموم» ، «اقبال الاعمال»، «اختیار المصباح الکبیر» در همگی روایت را #بدونذکرسند آورده شده است.
👈سپس علامه حلی در اجازه کبیرش به بنی زهره با ذکر سند خود تا روایت، به نقل آن پرداخته و در کتاب منهاج الصلاح، آداب نماز لیلة الرغائب را از قول جابر بن یزید جعفی آورده است.
👈همچنین در قرنها بعدی عالمان و محدثانی مانند کفعمی، شیخ حر عاملی، شیخ عباس قمی و... این روایت را ذکر کردهاند.
👇
اما در مقابل علما و حدیث پژوهان متعدد چون:
👈علامه مجلسی در کتاب «زاد المعاد»
با دلیل طولانی بودن نماز و باید بین نماز مغرب و عشاء خوانده شود که داخل در وقت نماز عشاء می شود خالی از اشکال نمی داند
👈و یا مرحوم علامه محمدتقی شوشتری نیز این حدیث را به دلیل اینکه اهل سنت آن را نقل کردهاند، غیر معتبر و غیرقابلاعتماد میداند.
👈و همچنین آیتالله فاضل لنکرانی در اعتبار روایت اشکال و قابل تامل می داند از این جهت حکم به استحباب نماز لیلة الرغائب و روز،ه روز قبل از آن نیز داری اشکال می داند».
البته این روایت در بین خود علمای اهل سنت نیز موافق و مخالفانی دارد
#نتیجه_گیری👇
از مجموعه سخنان مطرحشده چنین نتیجهگیری میشود که:
⚠️ «لیلة الرغائب» و اعمالی که برای آن ذکرشده، مخصوصاً «نماز شب رغائب» #سند_معتبری_ندارد.
✔️ اما درصورتیکه کسی بخواهد به این اعمال بپردازد و نماز مورد اشاره را بخواند، میتواند بهقصد رجا این اعمال و عبادات را انجام دهد.
🔸از سوی دیگر درباره معنای واژه «رَغائب» همان طور که با توجه به کتب لغت و روایات بیان شد هیچ ارتباطی به آرزوها ندارد و معنا کردن «لیلة الرغائب» به شب آرزوها نادرست است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
سلسله نشستهای علمی (نشست دوم)
▪سیره سیاسی معصومان علیهم السلام؛ چیستی و نظام مسائل
💠 تبیین اشتراکات و تمایزات سیره معصومان و معیار جمع آن با تاکید بر سیره سیاسی
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر حامد قرائتی
📅 پنجشنبه 28دی 1402، ساعت 10 تا 12
🏢 قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، اتاق 225
لینک حضور در جلسه به صورت مجازی
dte.bz/cptconf
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
کتاب «امارت شرفا (سادات حسنی و حسینی) بر حرمین شریفین» منتشر شد. این اثر تألیف مرحوم دکتر سید محمود سامانی بوده و به همت گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و دانشگاه معارف اسلامی به نشر رسیده است.
▫️▫️▫️▫️▫️
چکیده کتاب:
در نیمه دوم سده چهارم هجری و در اوضاع آشفته و تؤام با رقابت فاطمیان و عباسیان، سادات حسنی در مکه مکرمه و سادات حسینی در مدینه منوره موفق شدند بر امارت این دو کانون مقدس دست یابند.
در دهه های نخستین حکومت شرفا، امارت آنان بیشتر تحت نفوذ فاطمیان و با سقوط آنان، ایوبیان و پس از آنان دولت ممالیک در مصر و شام و عثمانی بر حرمین بود. شرفا با خواندن خطبه به نام سلاطین این سلسله ها، خود را تابع آنها می دانستند. این دولت ها با توجه به حرمت شرفا و نفوذ معنوی ایشان در حجاز، امارت ایشان را تأیید می کردند.
در ضمن برای نفوذ بیشتر در این دو شهر مقدس، به عنوان دو مرکز و پایتخت معنوی جهان اسلام و کاستن از نفوذ رقبای خود، در ارسال کمک به شرفا و حجاج و ساکنان حرمین شریفین تلاش وافر داشتند.
#معرفی_کتاب
#شیعه
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j