الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الإمامُ الصّادِقُ ... اَشْهَدُ یامَوْلایَ اَنَّکَ عَلَى الهُدى، وَالعُرْوَهُ الوُثْقى، وَشَمْسُ الضُّحى، وَبَحْرُ الْمَدى، وَکَهْفُ الْوَرَى، وَالْمَثَلُ الاَعْلى (گزیدهای از زیارتنامه امام صادق علیه السلام)
درود بر تو ای امام صادق ... گواهی میدهم که تو ای سرورم بر راهیافتگی و راهنمایی هستی، و دستآویزی استوار، و خورشید برآمده در آسمان، و دریایی بی کرانه، و پناه مردمان و نمونهای برتر هستی.
▪️انتشار بخش دوم مصاحبه با ایکنا
خبرگزاری ایکنا روز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ مصاحبهای با عنوان "مناسکگرایی افراطی، مکتب اهل بیت(ع) را تهدید میکند" در نشانی زیر منتشر ساخته است:
https://iqna.ir/00HehL .
این مصاحبه در حقیقت بخش دوم مصاحبهای است که روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ باره شبقدر از سوی همین خبرگزاری منتشر شده بود. گزارشی از بخش اول مصاحبه در همان تاریخ در این کانال منتشر شد.
در آن مصاحبه در باره پیشینه تاریخی برگزاری مناسک در شبهای قدر و ابعاد شناختی و معرفتی آن نکاتی مطرح شده بود و در بخش دوم مصاحبه که شاید به دلیل طولانی بودن به صورت جداگانه منتشر شده، نکاتی در باره این محورها بیان شده است: ارزش و اهمیت مناسک در فرهنگ دینی، آسیبزایی مناسک در صورت رها شدگی و گسسته شدن از باورها و ارزشها، ابتلای جامعه ما به مناسکگرایی و تهدیدهای آن برای مکتب اهل بیت علیهم السلام، رابطه مناسک با آموزههای فقهی و کلامی در عصر حضور معصومان علیهم السلام و در دورههای پیشین زیست شیعیان، و گسترش مناسکگرایی در سطح جهانی در واکنش به مدرنیته و بایستگیهای جلوگیری از تبدیل کارکردهای مناسک به کژکارکرد.
متن کامل بخش دوم این مصاحبه بدون هیچ تغییری در متن و تیتربندی به پیوست در دسترس است.
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
☑️ تحلیل جامع زندگی 65 ساله #امام_صادق_علیهالسلام
▪️قسمت اول
▪️قسمت دوم
#معاونتتبلیغوامورفرهنگی
#ادارهکلامورفرهنگی
┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄
@jz_mft
از ابوهارون نقل شده است که من شرفياب محضر امام صادق عليه السّلام بودم كه در حضور من بچند تن از حضار در نزدش ميفرمود: چرا شما ما را سبك ميشماريد! مردى از اهل خراسان از جا برخاست و عرضكرد: ما پناه بخدا ميبريم از اينكه شما را سبك شماريم يا چيزى از دستوراتت را سبك شماريم، فرمود: چرا تو يكى از همانهائى هستى كه مرا سبك شمردى، عرضكرد: پناه بخدا كه من شما را سبك شمرده باشم، فرمود: واى بر تو مگر نشنيدى فلان شخص را- هنگامى كه ما در نزديكى جحفة بوديم- كه بتو ميگفت: مرا بمقدار يك ميل راه (چهار كيلومتر) سوار كن كه بخدا قسم درمانده و خسته شده ام و تو سرت را هم براى او بلند نكردى و او را سبك شمردى و هر كه مؤمنى را سبك بشمارد ما را سبك شمرده و احترام خداى عز و جل را ضايع كرده است. کافی ج8، ص 102
امام صادق علیه السلام فرمودند «شیعیان ما را در نزد اموالشان که چگونه با آن با برادران خویش همدردی می¬کنند آزمایش کنید.»محمدبن على، الخصال،ج1، ص103؛ حميرى، عبداللهبن جعفر، قرب الإسناد، ص78؛ شيخ حر عاملى، محمدبن حسن، وسائل الشيعة، ج4، ص112.
تنظیم؛ سرکار خانم میر افضلی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام علیکم
ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت امام صادق علیه السلام به محضر دوستداران اهل بیت علیهم السلام، فایل جدید تاریخ #دولت_های_شیعی را خدمتتان رسال میکنم.
موضوع: آخرین جلسه معرفی منابع تاریخ آل بویه.
استاد#مستقیمی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#امروز
▪️بزرگداشت ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی ملقب به شیخ صدوق
🔻آیت الله اعرافی در مراسم بزرگداشت شیخ صدوق:شیخ صدوق پرچمدار تفکر شیعی است.
◻️ شیخ صدوق دریچهها و آفاق بزرگی به روی معارف امام صادق(ع) و اهل بیت(ع) گشود
◻️ بیش از هزار سال است که کتب او در حوزههای علمیه و مراکز علمی، موجآفرین است. نقش این عالم بزرگوار در معماری تشیع، تحکیم مبانی آن و جهت دادن به فرهنگ اسلامی بسیار ممتاز و در سطح یک است.
◻️ شیخ صدوق از قم برخاسته و و پدر وی رابطه نزدیکی با امام عسکری(ع) داشت
◻️وقتی حکومت آل بویه از اولین حکومتهای شیعی شکل گرفت از شیخ صدوق دعوت شد در مقر خلافت یعنی شهر ری حضور پیدا کرده و به کار علمی بپردازد.
◻️ دو تن از نویسندگان کتاب چهارگانه شیعه یعنی شیخ صدوق و شیخ کلینی از حوزه علمیه ری برخاستهاند.
◻️ شیخ صدوق در عصر خود در ری، بغداد، سمرقند، بخارا، بلخ، همدان، مکه و مدینه با علمای اهل سنت وارد بحث و گفتوگوهای فراوانی شد.
وی حتی استادان و شاگردانی دارد که از علمای اهل سنت هستند.
◻️ دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت کبری است. طراحان و معماران بزرگ شیعه از زمان حضور به زمان غیبت چند نفر هستند که یکی از بزرگترین آنها شیخ صدوق است. دیگر افراد شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و امثالهم بودند.
💌 فرزندان ایران را بشناسیم.
#شیخ_صدوق
#فرزند_ایران
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
طاق گرا
بنای طاقگرا (تاق گرا) یا طاقشیرین یک اثر باستانی در ایران، مربوط به دوره ساسانیان است. این #طاق را باستان شناسان مانند یک ایستگاه مرزی تشخیص دادهاند.
این اثر در گردنه پاطاق بر سر راه کرمانشاه به #سرپل ذهاب و در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در کنار راه باستانی سنگفرشی بنا شده که فلات ایران را به #بینالنهرین ارتباط میدادهاست. به علت تغییر مسیر، این راه و بنای تاق گرا اکنون در شیبهای پائین جاده آسفالته قرار گرفتهاست.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
تاریخ ساخت
در مورد زمان ساخت این بنا اختلاف نظرهایی وجود دارد برخی آن را به دوره #اشکانی و برخی دیگر آن را به دوره #ساسانی نسبت میدهند. اما آنطور که از مدارک باستانشناسی به دست آمده ظاهراً این بنا در اواخر دوره ساسانی و احتمالاً زمان حکومت خسرو دوم (۶۲۸–۵۹۰م) ساخته شدهاست.
اگرچه تاکنون کارکرد واقعی این بنا مشخص نشده، اما برای آن کارکردهای متفاوتی از جمله:
▪️«یادگار احداث راه کاروانرو»
▪️«توقف گاه موکب شاهی»
▪️ «اریکه سلطنتی»
▪️«پاسگاه مرزی»
▪️«بنای یادبودی از پیروزی»
ذکر کردهاند.
#طاق_گرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✳️# فراخوان مقاله
📕دوفصلنامه علمی تخصصی جستارهای تاریخ اسلام
📚نشريه تخصصی جستارهای تاریخ اسلام به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با سردبیر جناب آقای دکتر قاضی خانی از سال ۱۴۰۰ با هدف ترویج پژوهشهای مرتبط درحوزه تاریخ اسلام و در راستای رفع ابهامات و شبهات تاریخی راه اندازی شد
📕این نشریه در تلاش است با فراهم آوردن بستری مناسب جهت انتشار مقالات علمی پژوهشگران وفرهیختگان حوزوی و دانشگاهی گام موثری در ارتقای سطح کیفی مطالعات تاریخی برداشته و درصدد دریافت مجوز پژوهشی است.
✅محورهای ارائه مقالات:
✳️نقش زنان در تاریخ اسلام
✳️سبک زندگی و سیره اهل بیت علیهم السلام
✳️نقش و جایگاه زنان در سیره معصومین علیهم السلام
✳️تاریخ نگاری و روش شناسی تاریخی
✳️تاریخ اجتماعی و جامعه شناسی تاریخی
✳️فلسفه تاریخ و مباحث نظری علم تاریخ
✳️مستشرقان و مطالعات اسلامی در غرب
✳️تاریخ اندیشه و فرق اسلامی
✳️جغرافیای تاریخی اسلامی
✳️تاریخ تمدن اسلامی
🔰 ارسال مقاله در حوزه مطالعات تاریخی برای همه طلاب، پژوهشگران و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی امکان پذیر است.
راههای ارتباط
💻آدرس سامانه: jte.jz.ac.ir
📩آدرس الکترونیکی:jta@jz.ac.ir
☎️شماره تماس:32112342-025
🌐کانال نشریه
https://eitaa.com/jostarhaetarykh
.
به گزارش روابط عمومی، خانم دکتر برقعی مدیر جامعه الزهرا سلاماللهعلیها در مراسم تکریم و معارفه سردبیران نشریات تخصصی معاونت پژوهش با قدردانی از تلاشهای سردبیران و همکاران نشریات، مسئولیت و خدمت به خلق را یک توفیق الهی در نگاه دینی دانست و اظهار داشت: فعالیت در جبهه پژوهش و ایفای نقش در این حوزه به ویژه در جهت ارتقای سطح علمی نشریات از اهداف مجموعه است و در این مسیر توجه به نونویسان نباید مورد غفلت واقع شود.
همچنین در این مراسم، خانم دکتر شاکری معاون پژوهش جامعه الزهرا سلاماللهعلیها با ارائه گزارشی اجمالی از سابقه فعالیتهای علمی نشریات تخصصی «مطالعات قرآنی نامه جامعه» و «جستارهای تاریخ اسلام»، ضمن قدردانی از سردبیران پیشین این دو نشریه، به تبیین اهمیت و جایگاه نشریات در معرفی دستاوردهای علمی طلاب جامعه الزهرا سلاماللهعلیها پرداخت.
معاون پژوهش جامعه الزهرا سلاماللهعلیها بیان داشت: تلاش و همت مضاعف بر ارتقا و کسب رتبه بالاتر در نشریات علمی، زمینه بهرهمندی از سرمایههای علمی جامعه را در راستای پیشبرد اهداف مجموعه و تحقق سند چشمانداز فراهم مینماید.
در پایان این مراسم، حکم سردبیران جدید، خانم دکتر زهره شریعت ناصری سردبیر فصلنامه تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه و جناب آقای دکتر حسین قاضی خانی سردبیر دوفصلنامه "جستارهای تاریخ اسلام" از سوی مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام اعطا و با اهدای لوح و هدیه از تلاشهای سرکار خانم فریده پیشوایی و حجتالاسلاموالمسلمین دکتر سید ناصر موسوی قدردانی شد.
گفتنی است، فصلنامه تخصصی مطالعات قرآنی نامه جامعه و دوفصلنامه جستارهای تاریخ اسلام از نشریات علمی تخصصی به صاحب امتیازی جامعه الزهرا علیهاالسلام و مدیر مسئولی سرکار خانم سیده زهره برقعی است.
🖊اساتید و پژوهشگران می توانند مقالات علمی خود را از طریق سامانه نشریه ارسال و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های دفتر نشریه تماس حاصل فرمایید.
📌راه های ارتباطی
📜آدرس سامانه: jte@jz.ac.ir
☎شماره تماس: 32112342-32112400
🌐کانال نشریه
https://eitaa.com/jostarhaetarykh
گذریبر #تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_اهل_بیت(ع)
گذریبر #تاریخ_ایران_اسلامی
گذریبر #چهره_های_تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_عصرغیبت
گذریبر #اماکن_تاریخی_ایران (قبلوبعداسلام)
گذریبر #اماکن_تاریخی_جهان_اسلام
گذریبر #کتب_اهل_سنت
گذریبر #سفرنامه_ها
گذریبر #مقالات #علمی_پژوهشی و #علمی_ترویجی
گذریبر #یادداشت_های_علمی
گذریبر #وبینارها و #کارگاهها
تاریخپژوهان!
به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید...
📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜
(وابستهبه انجمنعلمیتاریخجامعةالزهراء(س))
🌐 http://eitaa.com/tarikh_j
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بهناماو
محل درآمد پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بعد از بعثت
۱ - اموال حضرت خدیجه (سلام الله علیها):
حضرت خدیجه (سلاماللهعلیها) با اموال و ثروت خویش پیامبر صلی الله علیه و آله را در امر تبلیغ رسالت یاری داد. پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در این زمینه میفرماید: «هیچ مالی هرگز مانند مال خدیجه به من سود نرساند.»
اموال حضرت خدیجه (سلاماللهعلیها) تا سال هجرت (ماه ربیع الاول سال سیزدهم بعثت) باقی بود.
این کمک مالی در زمانهای خاصی، مانند دوران محاصره شعب ابیطالب بسیار برای حضرت مفید بود.
۲ - هدایای مردمی:
یکی از درآمدهای پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) هدایایی بود که مردم به آن حضرت میدادند. به عنوان نمونه؛ یکی از عالمان یهودی به نام مُخَیریق که دارای اموال زیادی بود، وصیت کرد اموال ایشان به پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) اختصاص دارد و هر گونه میخواهد در آن تصرف کند. هنگام ورود پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به مدینه، هفت باغ خود را به ایشان بخشید. این اموال در اختیار پیامبر قرار گرفت که اکثر صدقات پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در مدینه از این اموال بود.
۳ - انفال، فیء، غنائم جنگی و خمس:
در روایات، برخی از اموال را مختص به پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) میدانند.
انفال، اموالی است که از دار الحرب بدون جنگ گرفته میشود. همچنین سرزمینی که اهلش آنرا ترک کرده و از آن هجرت میکنند، «فیء» نامیده میشود، و میراث کسی که وارثی نداشته باشد، سرزمین و اموالی که پادشاهان به این و آن میبخشیدند- در صورتی که صاحب آن شناخته نشود-، بیشهزارها و جنگلها و درّهها و سرزمینهای موات که همه اینها از آنِ خدا و پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و بعد از او برای کسی است که قائم مقام او است، و او آنرا در هر راه که مصلحت خویش و مصلحت مردمی که تحت تکفل او هستند ببیند، مصرف خواهد کرد. در روایت دیگر وارد شده است که «غنائم بدر مخصوص پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بود»،
اما با وجود اینکه این اموال مختص به آن حضرت بود، از روی تفضّل آنرا در میان جنگجویان تقسیم میکردند.
همچنین طبق آیه «هر گونه غنیمتی - غنائم جنگی و غیر آن- به شما رسد، خمس آن برای خدا و برای پیامبر و برای ذی القربی و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه است»،
پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) میتوانست مقداری از درآمد زندگی خویش را از این راه تامین کند.
۴ - مزارعه:
از امام صادق (علیهالسّلام) درباره مزارعه سؤال شد، و امام (علیهالسّلام) فرمود: «... هنگامی که اهل خیبر نزد پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) آمدند، آن حضرت سرزمین خیبر را به آنان تحویل داد تا آنرا آباد کنند و نصف محصول آن متعلق به آنها باشد (و نصف دیگر برای پیامبر).
البته مشخص است که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) تمام سود حاصله را در راستای مصارف شخصی خود هزینه نمیکردند، اما با این وجود، طبیعی بود که حضرت به اندازه یکی از مسلمانان عادی از آن بهره جویند.
۵ - بازرگانی:
با توجه به تجربهای که آن حضرت در زمان شرکت در کاروان تجاری حضرت خدیجه (سلاماللهعلیها) به دست آورده بود، گاهی به این کار نیز مبادرت میورزید. در روایتی میخوانیم:
روزی رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) از منزل عائشه بیرون آمد و با مردی اعرابی روبرو گشت که ماده شتری همراه داشت و گفت: ای محمّد! این شتر را از من میخری؟ حضرت فرمود: «آری، به چند میفروشی؟» گفت: به دویست درهم، …
👈
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#ادامه
۶_ گله داری(چوپانی باواسطه):
پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) پس از بعثت، به صورت با واسطه شغل چوپانی انجام می دادند؛ واقدی در اینباره مینویسد: «عیینه بن حصن به همراه چهل سوار بر شتران رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) شبیخون زده و آنها را به غنیمت گرفته است.»
این روایت نشان میدهد که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) شترانی داشت و به چوپانها میدادند تا به چراگاه ببرند.
۷ - کشاورزی:
پس از هجرت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به مدینه، مردم آنجا زمینهایی را در اختیار رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) قرار دادند و حضرت در آن زمینها کشاورزی و باغبانی میکردند. در اینباره روایاتی در دست است که به برخی از عملکردهای پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در مزارع و باغها اشاره میکند
در حدیثی آمده است: «چیزی برای خدا محبوبتر از کشاورزی نیست و خداوند جز ادریس که خیاط بود، همه پیامبران را کشاورز مبعوث ساخته است.»
با توجه به این حدیث؛ همه پیامبران کشاورزی کرده و از حاصل دسترنج خویش امرار معاش میکردند.
۸ - کارهای منزل:
یکی از فعالیتهای مهم اقتصادی برای تنظیم معاش، آن است که انسان برخی از کارهای خانه را به جای آنکه به دیگران سپرده و دستمزدی به آنان پرداخت کند، خود متکفل آن شده و از این راه در هزینهها صرفهجویی کند. در همین راستا پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نیز در کنار کارهای مهم رسالت و نیز برخی فعالیتهای اقتصادی، جامه خود را خودشان میدوختند، کفششان را وصله میکرد، بهگونهای که بیشتر کار آن حضرت در خانه خیاطی بود و...
👌نتیجه: با توجه به نکات ذکر شده در مطلب فوق، می توان شغل پیامبر صلی الله علیه و آله پس از بعثت را بازرگانی و کشاورزی نام برد.
و منبع درآمد ایشان؛ اموال حضرت خدیجه سلام الله علیها، مزارعه، خمس، فیء، انفال، غنائم جنگی و گله داری( چوپانی باواسطه)
📚منبع با ویرایش
سایت اسلام کوئست، برگرفته از مقاله "محل درآمد پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) از چه راههایی بوده و حضرتشان چگونه امرار معاش میکردند؟"
تنظیم: سرکار خانم محمدی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j