eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهشی در اربعین حسینی.pdf
477.5K
پژوهشی در اربعین حسینی نویسنده: حجت الاسلام محسن رنجبر؛ حضور اهل بیت(علیهم السلام) در اولین اربعین شهادت امام حسین(علیه السلام) بر سر مزار آن حضرت در کربلا از مسائلی است که در قرون اخیر برخی محققان شیعه درباره آن تشکیک کرده اند. در مقابل، برخی دیگر از اندیشمندان، درصدد رد این تشکیک و اثبات اربعین اول شده اند. این نوشتار ابتدا به دلایل منکران اربعین اول پرداخته و در ادامه به پاسخ گویی آن ها می پردازد، سپس با استفاده از قراین و شواهد دیگر، دیدگاه موافقان اربعین اول را تأیید می کند... http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
«چهل منزل تا اربعین،با اربعین حسینی تا جهان حسینی، با اربعین تمدنی تا تمدن اسلامی»،با رویکردی تمدنی به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید مفید حسینی کوهساری در 48 صفحه منتشر شد. لینک دانلود کتاب 👇 ‌ hawzahnews.com/detail/News/466399 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
4_5920368553587901377.pdf
619.8K
«پنجاه سند در اثبات وجودی حضرت رقیه(س)» بررسی دقیق و کامل و معرفی کتب تاریخی در اثبات وجود رقیّه بنت الحسین(ع)؛اثر استاد عبدالحسین حسینی✍📚👇 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
4_201315876056596519.pdf
1.06M
کتاب «رقیّه بنت الحسین(ع)» بیان مختصری از تاریخ زندگانی حضرت رقیه(س) از منابع معتبر؛ اثر استاد نجم الدین طبسی✍📚👇 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
4_6008050246511231395.pdf
2.01M
کتاب «حضرت رقیّه(ع)» تحقیق و پژوهش پیرامون تاریخ زندگانی حضرت رقیه(س) بنت الحُسین(ع)؛ اثر استاد شیخ جعفر تبریزی✍📚👇 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
4_6008050246511231423.pdf
110K
کتاب «رقیّه بنت الحسین(ع) در انساب و تاریخ» تحقیق و پژوهش پیرامون حضرت رقیه(س)؛ اثر استاد محمدحسین پاکدامن✍📚👇 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لیست کتب مربوط به حضرت ابوطالب ع👆👆(مربوط به همایش ابوطالب حامی پیامبرص) بنا به درخواست یکی از اعضای محترم کانال http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
لیست کتب مرتبط با تمدن اسلامی به در خواست یکی از اعضای محترم کانال👇👇👇 ۱_تمدن اسلامی(ژوزف بورلو. ترجمه اسدالله علوی). ۲_ پویایی فرهنگ و تمدن اسلامی ج ۱و۲و۳و۴ (دکتر ولایتی). ۳_مجموعه مقالات تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ج۸و۹ نشر معارف... ۴_تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی محمدرضا کاشفی ۵_تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام زهرا اسلامی فر ۶_تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی فاطمه جان احمدی @salehi6 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚معرفی شخصیت تاریخی؛🔍 یکی از قاتلین سیدالشهدا 🔹🔷حُصَین بن نُمَیر🔷🔹👇 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
🔸وی از سرسخت‌ترین دشمنان امام علی (ع) و اهل بیت(ع) بود. 🔸اصالت وی به قبیله کنْدَه(از قبایل عرب یمانی) می‌رسد. 📜در زمان حضرت رسول اکرم(ص) : 🔸مسعودی حُصین بن نمیر را از صحابی پیامبر(ص) و در فهرست کاتبان وحی آورده است. 📜در زمان خلافت ابوبکر : 🔸در سال ۱۱ قمری در روزگار خلافت ابوبکر، از حُصین بن نمیر در جنگ‌های ردّه یاد شده است. 🔸هنگامی که ابوبکر، زیاد بن لَبید را برای جمع آوری زکات بنی عَمرو بن معاویه گسیل کرد و آنان حاضر به پرداخت زکات نشدند، زیاد، حصین بن نمیر را مأمور سرکوبی آنان کرد. 📜در زمان خلافت عمر : 🔸در زمان خلافت عمر بن خطّاب، هنگام فتح قادسیه در سال ۱۴ هجرت، لشکری ۴۰۰۰ نفری به فرماندهی سعدبن ابی وَقّاص برای فتح عراق فرستاده شد که حُصین بن نمیر و گروهی از قبیله سَکون نیز در آن بودند. 📜در زمان خلافت امام علی(ع) : 🔸نصر بن مزاحم نام او را به عنوان یکی از سرداران معاویه در جنگ صفین یاد کرده است، ولی در شرح جنگ صفّین از او نامی نبرده است. ظاهراً حصین بن نمیر در زمان جنگ صفّین در مصر بوده است. 📜در زمان امام حسین(ع) : 🔸حُصین یکی از رؤسای اهل شام بود که در سال ۵۶ قمری معاویه را تشویق کرد که یزید را به ولیعهدی برگزیند. 🔸برخی مورخین از جمله طبری حصین بن نمیر را به عنوان صاحب شُرطه (رئیس پلیس) عبیداللّه بن زیاد در سال ۶۰ قمری و در شمار سرداران لشکر عبیدالله(ع) و واقعه کربلا، نام برده‌اند. 🔷فرماندهی دو جنگ : ♦️واقعه خونین حرّه و مکه : 🔸در واقعه حَرّه (اواخر سال ۶۳قمری)، حصین بن نمیر از سرداران همراه مسلم بن عُقبه بود، که از دمشق روانه مدینه شد. 🔸حصین فرماندهی اهل حِمْص را برعهده داشت. 🔸در آخر محرّم سال ۶۴قمری مسلم بن عقبه پس از سرکوب قیام مردم مدینه، در حالی که برای سرکوب شورش عبدالله بن زبیر روانه مکه بود، درگذشت و بنابر سفارش یزید، حصین بن نمیر فرماندهی سپاه را برعهده گرفت. 🔸آن زمان مردم در مکه با ابن زبیر بیعت کرده بودند و حصین بن نمیر در ۲۵ یا ۲۶محرّم ۶۴۴ قمری وارد مکه شد و ابن زبیر را محاصره کرد. ابن زبیر و همراهانش به مسجدالحرام پناه بردند. 🔸در سوم ربیع الاول سال ۶۴ قمری، حصین بن نمیر و شامیان، در کوه‌های اطراف کعبه، منجنیق‌ها را به کار انداختند و با سنگ و آتش به شهر مکه و کعبه حمله کردند که کعبه ویران شد و جامه و چوب‌های آن سوخت. 🔸در اوج جنگ بین شامیان و مکیان، خبر مرگ یزید (۱۴ ربیع الاول ۶۴ قمری) به ابن زبیر رسید. 🔸حصین، ابن زبیر را ترغیب می‌کرد تا خلافت را در دست گیرد و همراه حصین و لشکر وی به شام برود، تا از شامیان برایش بیعت بگیرند، اما ابن زبیر پیشنهاد او را نپذیرفت و حصین با لشکر خود سوی شام بازگشت. 🔸پس از خلافت کوتاه معاویه بن یزید و مرگ او در سال ۶۴ قمری، حصین برای به خلافت رساندن مروان بن حَکم کوشید. ♦️عین الورده : در سال ۶۵قمری، در آغاز خلافت عبدالملک بن مروان، حصین جزو فرماندهان شام بود که قیام توابین، به رهبری سلیمان بن صُرَد، را در عین الورده سرکوب کرد. 📜در زمان حکومت مختار : هنگامی که مختار به خون خواهی امام حسین(ع) قیام کرد، به فرمانده سپاهش، ابراهیم بن اشتر، سفارش کرد که عبیداللّه بن زیاد و حصین بن نمیر را به قتل برساند. در سال ۶۶ یا ۶۷قمری میان لشکر ابن زیاد و سپاه مختار به فرماندهی ابراهیم بن مالک اشتر در موصل جنگی رخ داد. در این جنگ بسیاری از عاملان واقعه کربلاو همچنین حصین بن نمیر به هلاکت رسیدند. ابراهیم سرِ حصین و دیگر کشتگان لشکر شام را برای مختار به کوفه فرستاد. مختار سر حصین و عده‌ای دیگر از کشتگان را نزد محمد بن حنفیه به مکه فرستاد و سر بقیه را در کوفه آویزان کرد. 📚منابع : ۱)مروج الذهب مسعودی، ج۳، ص۲۸۱ ۲)الکامل ابن اثیر، ج۲، ص۳۸۰ ۳)وقعه صفین نصر بن مزاحم، ص ۴۷ ۴)ابن اعثم کوفی، ج۴، ص۳۳۴ ۵)تاریخ طبری، ج۵، ص۲۴۶ ۶)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۵۱ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
🔷از "تبرّک" به قطرات آب وضوی پیامبر(ص) تا "تقرّب الی الله" با ریختن خون امام حسین(ع) :👇 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅محمد بن اسماعیل بخاری در صحیح خود نقل می کند که وقتی حضرت رسول اکرم(ص) در سرزمین ابطح بود و برای آن حضرت(ص) خیمه ای سرپا کرده بودند، در این حال بلال اذان نماز گفت و حضرت(ص) مشغول وضو شد، و اصحاب به سمت حضرت(ص) هجوم می آوردند و دست خود را دراز می کردند و به قطراتی که از دست مبارک ایشان سرازیر می شد، تبرّک می جستند.(۱) ❓سوال اینجاست که؛ از زمان رحلت حضرت رسول اکرم(ص)[سال ۱۱ ه قمری] تا واقعه کربلا [سال ۶۱ ه قمری] دقیقا پنجاه سال طول کشیده است. در طی این نیم قرن، چه شد که آن امت پیغمبر(ص) و کسانی که قطرات آب وضوی پیغمبر(ص) رو برای تبرّک می بردند، همانها یا اولاد آنها، قطرات خون امام حسین(ع) که جگر گوشه همین پیغمبر(ص) بود را برای تقرّب زمین ریختند؟!! 📜پس به مناسبت این موضوع، عوامل و انگیزه های قاتلین امام حسین(ع) را بازگو کنیم و اینکه قاتلین امام حسین(ع) پنج دسته بودند. 📚منبع : صحیح بخاری، ج۶، ص۵۶۷ " (ع) http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅بعد از کشته شدن عثمان، امام علی(ع) با توجه به اقبال عمومی و اتمام حجت، ناچار خلافت را پذیرفت‌. معاویه در تقابل با امام(ع) جنگ جمل را را غیر مستقیم و جنگ صفین را مستقیما به راه انداخت. با وقوع جنگ جمل، و کشته شدن صحابی پیامبر(ص) از جمله طلحه و زبیر و شروع جنگ صفین، معاویه توانست از خستگی و راحت طلبی سپاه امام(ع)، ضعف بنیه اعتقادی و سست عهدی کوفیان، و از طرفی طولانی شدن مدت جنگ صفین، همه دست به دست هم داد تا خدعه ی حکمیت تحقق یافته و صلح بر امام علی(ع) تحمیل گردد. پس از تحمیل حکمیت نگاه مردم کوفه به امام(ع) تغییر کرد، معاویه از این فرصت نیز بهره جسته و با معرفی کردن علی(ع) به عنوان قاتل عثمان که قبلتر فقط زمزمه اش بود، سبب پیدایش دو تفکّر دین علی(ع) و دین عثمان شد. تا جایی که به علی(ع) خلیفه آشوب طلب و فتنه گر نام نهادند و ایشان را متهم به قتل عثمان و سایر صحابه و هتّاک به عایشه معرفی کردند. معاویه در عموم، علی(ع) را قاتل عثمان معرفی کرد و این ادعا پیروانی پیدا کرد و عثمان همچون قدیسی مظلوم خون پیروان خود را به جوشش و غلیان در می آورد. و مردم هم با معاویه یک صدا شده بودند که علی(ع) باید خون عثمان را گردن بگیرد. این غائله ادامه داشت تا جایی که در کربلا بیشتر بروز کرد. طبری می نویسد : هنگامی که نافع بن هلال در کربلا از یاران امام حسین(ع) پا به میدان نهاد، در حالی که رجز می خواند، می گفت : 《انا عَلی دین عَلیِّ(ع)》 و در مقابل او شخصی از سپاه ابن زیاد به نام مزاحم بن حدیث رجز می خواند و می گفت : 《اَنا عَلَی دینِ عُثمانَ》 بنی امیه که خود را داغدار عثمان معرفی کرده بودند، حال با حضور حسین(ع) در صحرای کربلا موقعیت خوبی را برای انتقام می دانستند. و آنان در ذهن مردم این گونه فضاسازی کرده بودند که علی قاتل عثمان است و باید از حسین(ع) انتقام عثمان را بگیریم. پیش تر یزید در نامه ی خود به ولید نوشته بود : 《انَّ اللهَ تَعالی مُنتَقِمُ لِلمَظلُومِ عُثمانَ بنَ عَفَّانِ مِن آلِ اَبی تُرابِ بِآلِ سُفیانِ》 خداوند انتقام عثمان مظلوم را به وسیله آل سفیان، از آل ابی تراب خواهد ستاند. در روز هفتم محرم، بر اساس فرمانى که عبیدالله فرستاد، قرار شد تا میان سپاه امام حسین(ع) و آب فرات فاصله انداخته شود. یعنى آنها حق استفاده از آب را نداشته باشند. نامه ابن زیاد به عمر بن سعد این بود : 《حُلْ بَینَ حُسَینِ(ع) و أصحابِه و بینَ المَاءِ فَلایَذُوقُوا مِنهُ قَطرَةً، کَما صُنِع بِالتَّقِىِّ الزَّکىِّ المَظلُوُم》 حسین(ع) و یارانش را از آب فاصله بیانداز! نباید یك جرعه آب بنوشد، هم چنان كه این كار را نسبت به عثمان بن عفان پرهیزكار انجام دادند. و در نقل شیخ مفید آمده است : 《و حُلْ بَینَ المَاءِ و بَینَه کَما حیلَ بَینَ عُثمانَ و بَین المَاءِ یَومَ الدارِ》 همان طور که اجازه استفاده از آب به عثمان داده نشد، اجازه استفاده از آب را به حسین(ع) و یارانش نده. نقل است که وقتی اسرای کربلا بعد از شام وارد مدینه شدند و بنی هاشم شیون و ناله سر دادند و به عزاداری پرداختند. والی مدینه عمرو بن سعید با دیدن آن صحنه خندید و شعری را در دشمنی با اهل بیت (ع) خواند و بعد از آن گفت : 《هذه واعیه بِواعیه عَثمانَ بن عَفَّان》 این شیون ها در مقابل شیونهایی که برای عثمان بن عفان بود. 📚منابع : ۱)المغازی واقدی، ج۱، ‌ص۵۳ ۲)تاریخ طبرى، ج۷، ص۳۰۱ ۳)الکامل فی التاریخ، ج۸، ص۱۹۹ ۴)اعلام الوری طبرسی، ص۲۳۵ ۵)اخبار الطوال دینوری، ص۲۵۵ ۶)تاریخ طبری، ج۴، ص۳۵۷ ۷)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۴۵ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅وقتی تمام یاران امام حسین(ع) به شهادت رسیدند و حضرت(ع) قبل از اینکه برای جنگ آهنگ دشمن کند، برای آخرین بار برای اتمام حجت خطاب به آنان فرمود : 《لِمَ تَسْتَحِلُّونَ دَمِی؟ یا وَیْلَکُمْ اَتَقْتُلُونِی عَلى سُنَّه بَدَّلْتُها؟ اَمْ عَلى شَریعَه غَیَّرْتُها؟ اَمْ عَلى جُرْم فَعَلْتُهُ؟ اَمْ عَلى حَقٍّ تَرَکْتُهُ؟》 🔺چرا ریختن خون مرا مباح می دانید؟ واى بر شما! چرا با من مى جنگید؟ آیا سنّتى را تغییر داده ام؟ یا شریعتى را دگرگون ساخته ام؟ یا جرمى مرتکب شده ام؟ و یا حقّى را ترک کرده ام؟! اما دشمن لجوج و کینه ای با کمال وقاحت خطاب به امام(ع) گفتند :  «اِنّا نَقْتُلُکَ (نُحَارِبُکَ) بُغْضاً مِنَّا لاَِبِیکَ» 🔺ما به خاطر کینه اى که از پدرت علی(ع) به دل داریم، با تو مى جنگیم و تو را مى کشیم. 📚منبع : ينابيع المودّة،ج۳،ص۸۰ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
بروشور ویژه اربعین سال ۱۳۹۷👆 تهیه و تنظیم: انجمن علمی پژوهشی تاریخ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
بروشور ویژه اربعین سال ۱۳۹۷👆 تهیه و تنظیم : انجمن علمی پژوهشی تاریخ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
☀️مقام معظم رهبری(حفظه الله):☀️ تاریخ، نه سیاست است، نه فرهنگ؛ تاریخ، تاریخ است. تاریخ، یعنی آنچه که از حوادث و وقایع ثبت شده است. البته در این حوادث و وقایع، سیاست هم هست، فرهنگ هم هست، هنر هم هست، عشق هم هست، مصیبت هم هست، درد هم هست، بغض هم هست، کینه هم هست. همه اینها وقتی با همدیگر ثبت شد، می شود تاریخ . (بیانات در دیدار اعضای گروه تاریخ صدای جمهوری اسلامی ایران) http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f601370/11/8