🌿بیانات رهبر انقلاب اسلامی
۷۲/۴/۲۳
به مناسبت شهادت امام سجاد (ع)
✅آن بزرگوار، تقریباً سیوچهار سال بعد از حادثه کربلا، در محیط اسلامی آن روز زندگی کرد و این زندگی، از همه جهت یکی از زندگیهای پر از درس است که ای کاش کسانیکه از کیفیّات عالی این زندگی آگاهی دارند، آن را برای مردم، برای مسلمین و حتّی برای غیرمسلمانان تشریح میکردند.
✅ایشان بعد از حادثه عاشورا که ضربه عظیمی بر پیکر اسلام ناب و راستین بود، توانست یک تنه بایستد و مانع از ویران شدن بنای دین شود. اگر تلاشهای امام سجاد "علیهالصّلاةوالسّلام" نبود، شهادت امام حسین "علیهالصّلاةوالسّلام" ضایع شده بود و آثار آن نمیماند. سهم امام چهارم، سهم عظیمی است.
✅ در زندگی امام چهارم، چند رشته کار وجود دارد که یکی از آنها، همین رشته اخلاق است. یعنی تربیت و تهذیب اخلاق جامعه اسلامی.
@tarikh_j
#امام_سجاد_به_تعلیم_و_تغییر_اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست.
چون طبق تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطا و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم ازاخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابنزیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند.
◀️ اگر مردم آنطور پست نشده بودند و از آرمانها دور نشده بودند و رذایل بر آنها حاکم نمی بود، ممکن نبود حکومتها -ولو فاسد باشند- بتوانند مردم را به ایجاد چنان فاجعه عظیمی وادار کنند.
◀️یک ملت، وقتی منشأ همه مفاسد خواهد شد که اخلاق او خراب شود. این را امام سجاد (ع)، در چهره جامعه اسلامی تفحّص کرد، و کمر بست به اینکه این چهره را از این زشتی پاک کند و اخلاق را نیکو گرداند. لذا، دعای «مکارمالاخلاق» دعاست؛ اما درس است. «صحیفه سجادیه» دعاست؛ اما درس است.
تنظیم:مریم صفری
#امام_سجاد(ع)
@tarikh_j
سلام و احترام اساتید محترم و دوستان عزیز🌸
روزهای اخر ماه شهریور بر شما خوش
"قاب تصویر" این هفته با "موضوع پرده خوانی و نقالی" تقدیم حضورتان میشود🌹
لطفا مهمان پست ویژه امروز باشید.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿قسمت چهارم
نحو برگزاری مراسم عاشورا در سال 352:
✅برگزاری مراسم عاشورا صرفا یک عزاداری نبود بلکه برای دولت ال بویه نوعی نماد سازی بود تا بتواند خلافت عباسی را از لحاظ فرهنگی تغییر بدهد و به یک حکومت شیعی تبدیل کند.
لذا تلاش کردند با نماد سازی به سامانی برسند از لحاظ فرهنگی تا بتوانندحکومت عباسی را تحت شعاع قرار دهند و در یک فرایند فرهنگی آن را به یک دولت شیعی تبدیل کنند.
✅خبر برگزاری مراسم در سال352 قبلا اعلام شده بود .لذا با آرامش این مراسم برگزار می شود.از علت های این است که در این دوره شیعیان در دو محله در بغداد زندگی می کنند یکی محله کرخ است یکی باب طاق
( بعد ها محلات دیگری به صورت محلات شیعی شکل می گیرد،اما این محله شیعی اولین الگو ساخت جامعه شیعی است.)
محله نشینی فضای مناسبی را ایجاد برای کارهای تبلیغی ایجاد می کرد تا کار هایی که بینشان رسم بود را با خیال راحت برگزار کنند وقتی که دستور برگزاری در سال 352 صادر شد دستور براین مبنا بود که بازار ها باید بسته شود.و نشانه های عزا را بیاویزند.و این گونه بود که مردان وزنان بیرون و داخل خیابان ها آمدند و در سطح شهر عزاداری کنند. این عزاداری اولین عزاداری رسمی در بیرون است ولی بهم نمی خورد و این نشان می دهد این نوع عزاداری را قبلا به صورت جدا داخل منازل داشتند که وقتی می آیند بیرون نظم عمومی به هم نمی خورد وخیلی منظم این عزاداری راانجام می دهند.
#عزاداری_عاشورا_ال_بویه
#احمد_فلاح_زاده
@tarikh_j
✅عمدتا زن ها عزاداری می کنند و مردها هم هستند ولی نمایش ها عزا بیش تر از سوی زنان است که به سر و صورت خود می زنند برای اباعبدالله ندبه می کنند وموهایشان را پریشان می کنند.در کوچه ها به راه می افتند و گریبان چاک کردن هم نقل شده که برای زنان بود
✅ این نماد های عزاداری نشان می دهد که جامعه عرب و غیر عرب در بغداد است و نمی شود آن را یک جامعه خالص عرب دانست .در جامعه آن روز بغداد زبان رسمی عربی است اما در خانه به غیر عربی صحبت می کنند این نشان می دهد که فرهنگ ایرانی در آن دوره جا افتاده بود.
خیمه زدن در داخل بازار نشان رسمی بودن این مراسم ها بود خیمه هایی که می زدند نشان می داد که مراسم مراسمی است که دولت سعی می کند آن را همپای مراسم های دیگر رسمی بکند و طوری بشود که بقیه سال ها هم برگزار بشود.
◀️کم کم این مراسم ها در دوره های بعد تحول پیدا می کند.
#عزاداری_عاشورا_ال_بویه
#احمد_فلاح_زاده
@tarikh_j