eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عبدالمطلب پس از مرگ عمویش تمام مناصبی که به صورت موروثی در خاندان آنان وجود داشت، به ارث برد. عبدالمطلب به دلیل حسن مدیریت و کرامت هایی که از خود نشان داد، در مکّه به مقبولیت عمومی دست یافت و قریش وی را به سروری پذیرفتند.(ابن سعد، الطبقات الکبری، ۱۳۷۴ش، ج۱، ص۷۷؛ ابن‏ خلدون، العبر التاریخ، ۱۳۶۳ش، ج‏۱، ص۳۸۶.) یعقوبی می‎گوید: «‌عبدالمطّلب» در آن روز سرور قریش بود و رقیبی نداشت، چه خدا بزرگواری او را به احدی نداده، و از چاه زمزم (در مکّه) و ذوالهرم (در طائف) سیرابش کرده بود، قریش او را در مال‏‌های خود داوری دادند، و در قحطی و گرسنگی به مردم خوراک داد تا آنجا که پرندگان و درندگان کوهستان را نیز خورانید. ابو طالب در این باره گفته است: آنگاه که سخاوتمندان بخل می‌ورزند ما به مردم آن قدر خوراک می‌دهیم که پرندگان هم از مازاد طعام ما می‌خورند. «عبدالمطّلب» از پرستش بت‏ها بر کنار بود، و خدا را به یگانگی می ‏شناخت و به نذر وفا می‌کرد، و سنت‎هایی نهاد که بعضی از آن‏ها در قرآن نازل گشت(یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، دار صادر، ج۲، ص۱۰.) یعقوبی به سند خود از رسول خدا روایت کرده است که گفته است: «‌خدا جدّ من- عبدالمطّلب- را به تنهایی در سیمای پیامبران و هیبت پادشاهان محشور می‌نماید ».( یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، دار صادر، ج۲، ص۱۴.) تنظیم:مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منشأ توهین به مقدسات اسلام در رجوع به روایات جعلی 🔺چرا اسلام شناسان یهودی و مسیحی اروپایی و شاگردان شرقی ایشان درباره شناخت پیامبرخاتم صلی الله علیه و آله وسلم و جایگاه قرآن کریم فقط به اخبار شکننده و توهین آمیز جعلی اکتفا کردند؟ 🔺چه شده است که شناخت اسلام تنها بر متون و مدارک مکتب خلفا مبتنی شده و به طور کلی نظریات و روایات امامان اهل البیت علیهم السلام به دست فراموشی سپرده شده است و در اسلام شناسی غربی مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟ 🔺 آیا اینها نشان نمی‌دهد که اصولاً اسلام شناسی اروپایی بر اساسی جز دشمنی و اعمال غرض بنا نشده است⁉️ 📚 نقش ائمه در احیای دین؛ جلد اول درس هشتم.علامه عسکری تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«ستی فاطمه خاتون» خواهر «بی‌بی گوهرشاد خانم» همسر پاکدامن «امیر جلال‌الدین چقماق» یکی از سرداران و امرای شاهرخ تیموری که افزون بر ۶۰۰ سال پیش در یزد می‌زیسته و بر این دیار حکومت می‌کرده است. مجموعه امیرچخماق در یزد یکی از مهمترین خدماتی است که این بانوی شیعه در قالب عمران و آبادانی شهر یزد انجام داده و آن را در بیرون از حصار شهر برای تمام افرادی که به هر دلیلی پشت دروازه شهر جا می‌ماندند، ایجاد کرده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
. از آنجایی که این بانوی شیعه، موافق وحدت شیعه و سنی بود، روایتی وجود دارد که او مسجد را به همین منظور بدون مناره بنا نهاد تا هر دو قشر بتوانند از آن استفاده کنند چرا که مساجد شیعیان دو مناره‌ای و مساجد اهل سنت تک مناره‌ای ساخته است. برخی معتقدند مساجدی که توسط بانوان بنا شده و بانی آنها زن هستند، مناره ندارند. درون مسجد نیز سنگ بزرگی که وقف ‎ نامه بر آن منقوش است، وجود دارد و کاشی ‎ کاری‌ها و تزئینات داخلش نیز بر شکوه آن افزوده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
گنبد مقبره‌ی این بانوی یزدی علاوه بر شمایل منحصر به فرد و چین خوردگی‌های خلاقانه و زیبا و رنگ و نمای سازگاری که با بافت یکدست گلین و کاهگلی اطرافش دارد، دارای تزئینات آبی رنگ خاصی بر قسمت پایینی گنبد است که همچون حاشیه‌ای رنگین، دور تا دور آن را فرا گرفته است. رنگ آبی نیز بر مرکز گنبد همچون آبی به سوی پایین گنبد سرازیر شده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
درون این بنای تاریخی دوره‌ی تیموری، نقوش معماری و نقاشی‌های متعلق به این دوره به کار رفته که زیبایی آن را چند برابر می‌کند اما بخش اعظمی از نمای ظاهری داخل بقعه فرو ریخته و نمای زیبای آن دیده نمی‌شود. تنظیم: فاطمه میری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و عرض ادب با توجه به اهانت اخیر رییس جمهور فرانسه به ساحت مقدس (صلی الله علیه و آله) وجریان ستیزی دنیای غرب، سایت سخن تاریخ گفت و گویی را با حجت الاسلام و المسلمین دکترحسین عبدالمحمدی عضو هیئت علمی جا‌معه المصطفی العالمیه و مدیر گروه علیهم السلام داشته است که در لینک زیر می توانید مشروح آن را مطالعه فرمائید. ✅ در گفتگوی اختصاصی با دکتر حسین عبدالمحمدی مطرح شد: جریان استشراق و ریشه های تاریخی اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) 👉 https://b2n.ir/954772 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و احترام به استحضار می رساند از این تاریخ جناب آقای دکتر هادی منش از جانب معاونت پژوهش سرکار خانم حقانی به عنوان مشاور انجمن علمی پژوهشی تاریخ جامعه الزهرا (س) انتخاب شدند و به موجب این حکم مشاوره انجمن را عهده دار گردیدند. به امید همکاری و پیشرفت پژوهشی اعضای محترم انجمن تاریخ. نجمه صالحی _ دبیر انجمن تاریخ جامعه الزهرا سلام الله ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
اعلام اسامی اعضای شورای انجمن تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
جلسه اعضای شورای انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهراس با مسئولین مرکز حوزوی پژوهش های تاریخ اسلام( تحت اشراف استاد یوسفی غروی ) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعالیت های انجمن علمی پژوهشی تاریخ از شهریور ماه 1398تا کنون.pptx
4.01M
پاور پوئینت فعالیتهای انجمن علمی پژوهشی تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ نمونه‌هایی از تقارب و احترام ائمه مذاهب چهارگانه اهل سنت نسبت به اهل بیت(علیهم السلام)، و اعترافشان به برتری مطلق امام جعفر صادق(علیه السلام) در علم و خداترسی و عبادت؛ (۲۹ آبان ۱۳۹۷) به نقل از استاد یوسفی غروی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 📝حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای رمضان محمدی دانشیار گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه : از مهمترین و یژگی های (ص) اخلاق والای آن حضرت است که خداوند در این ویژگی رسول خدا (ص) را ستود فرمود: «راستى كه تو را خويى والاست». رسول خدا (ص) خود نیز فرمود : انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق ؛ من براى احياى مكارم اخلاقى مبعوث گشته است. امیرمؤمنان، على بن ابى طالب فرمود  «از همان زمان که رسول خدا صلی الله علیه و آله را از شیر بازگرفتند، خداوند بزرگ‌ترین ‌فرشته خویش را مأمور ساخت تا شب و روز، وى را به راه‌هاى بزرگوارى و درستى و اخلاق نیک سوق دهد و از پلیدى‌هاى جاهلیت دور دارد». لذا آن حضرت با مردم بسيار مهربان و پیوسته چنان بود که به كسى ترشرويى و بدخلقى نمی کرد. در همه زمينه ها، اعتدال و ميانه روى را به عنوان یک اصل مراعات مى كرد. همچون بندگان غذا مى خورد و چون بندگان مى نشست و افتخار او این بود که خود را بنده خدا می دانست با غلامان غذا می خورد، سوار الاغ بى پالان می شد، بز را با دست خود می دوشيد، لباس پشمينه می پوشيد و به كودكان سلام می  كرد» . «وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُق عَظِيم» (قلم، 4). . طبرسى، مكارم الاخلاق، ص8. . سید‌رضی، نهج‌البلاغه، خطبه 192‌. . سيد رضى، نهج البلاغه، 139. . جاحظ، البیان و التبیین، ج2، ص21؛ طبرسى، مكارم الاخلاق، ص26. . صدوق، خصال، ج1، ص271. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j