eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
963 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
328 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز
22
آذر
1399
خورشیدی برابر با
26
ربیع الثانی
1442
هجری و
12
دسامبر
2020
میلادی می باشد. ۱_ مرگ حسن صباح داعی فرقه‌ اسماعیلیه در اَلَموت در نزدیکی قزوین . (
464
قمری) ۲_ درگذشت نويسنده و عالم زاهد آقانجفي قوچاني(
1363
قمری) ۳_ درگذشت ابوریحان بیرونی ستاره شناس و تاریخ نگار ایرانی (427شمسی) ۴_ درگذشت "ميرزا حبيب اللَّه رشتي" (
1273شمسی
) ۵_ مهاجرت علماي تهران به ري معروف به "مهاجرت صغري" (
1283شمسی
) ۶_ تصويب قانون استخدام كشوري (
1301شمسی
) ۷_ تغيير متمم قانون اساسي و تفويض و انتقال مقام سلطنت ايران به "رضاخان سوادكوهي" (
1304
شمسی) ۸_ عمليات اميرالمؤمنين در سرپل ذهاب توسط سپاه (
1360شمسی
) تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁رهیافتی نو به تاریخ پیدایش تشيع اثناعشری.. 🔸در دوران حضور ائمه، انديشة «دوازده امام» براي بسياري از شيعيان ناشناخته بود و این، صرف نظر از آگاهی های فردی راویان بود. 🔸آگاهی جمعی شیعیان، با نقل و ترویج روایات «دوازده امام» ارتباطی تنگاتنگ داشت. ترويج روایات آزاد نبود و این باعث ناآگاهی و حیرت بسیاری از شيعيان در آغاز غیبت شد. 🔸در زدودن حیرت، راويان و مؤلفان شیعه نقشي فعال داشتند. از اواخر عصر حضور، آن روايات میان شيعيان نقل و ترویج شد. همچنین متون حدیثی میانه و اواخر غیبت صغری زمینۀ تثبيت اندیشه را فراهم ساخت. 🔸بر پاية شواهد تاریخی، در میانۀ غیبت صغری و آغاز غیبت کبری اکثریت شیعیان به اندیشۀ مزبور آگاهی و باور داشتند. 🔸تأخیر آگاهی جمعی (از عصر حضور)، متأثر از محدودیت ها و نیز ضروریات اعتقادی و کاملا عادی بود. در دوران حضور، بر اماميه فقط شناخت امام زمان خويش و امامان پیشین لازم بود و شناخت امامان بعدی و شمار آنان ضرورت نداشت. در عصر غیبت، اندیشۀ «دوازده امام»، در تقابل با باور به تداوم نامحدود امامان ضرورت یافت. 🔸بر این اساس، آگاهی و باور جمعی شیعیان به اندیشۀ «دوازده امام» در میانۀ عصر غیبت صغری و آغاز غیبت کبری، «به هنگام» (برآمده از شرایط تقیه و ضروریات اعتقادی) بود؛ نه «ناگهانی»؛ چنانکه مدرسی گفته، و نه با «دگرگونی سریع اوضاع»؛ آن سان که کلبرگ انگاشته است. 🍁استاد منتظری مقدم تنظیم:لیلا همایون فرد ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
🔻حکومت ولایی و زمینه سازی ظهور ✒️ آقای دکتر حامد پوررستمی (دانشگاه تهران) ✅چکیده : روایات اسلامی بر ضرورت زمینه سازی امر ظهور و خوش پیمانی با امام عصر تاکید دارند. از این رو باید دید مهم ترین بایسته های نظری و عملی و نافذترین اکسیر در سرعت بخشی به فرایند ظهور و رفع موانع آن چیست. مقاله این فرضیه را پی می گیرد که نقش و کارکرد جامعه ولایی و حکومت ولایی در این زمینه سازی بی بدیل است، اما کارکرد جامعه ولایی تا حکومت ولایی فاصله بسیاری دارد؛ زیرا هرچند در جامعه ولایی آحاد ملت با پذیرش ولایت و مرجعیت دینی برای زمینه سازی گامی لازم برداشته اند، وجود چالشی چون حاکمیت طاغوت و تعبید مردم، نرخ رشد زمینه سازی را کم رنگ می نماید، در حالی که وضع در حکومت ولایی (جامعه ولایی واجد حکومت ولایی) به گونه دیگری است؛ چرا که حکومت ولایی با شاخصه ها و سازوکارهای درونی و هم چنین قدرت نرم افزاری و سخت افزاری خود، موجبات افزایش نرخ رشد زمینه سازی ظهور را رقم می زند. به بیان دیگر، دکترین حکومت ولایی می تواند با رشد و گسترش معرفت، معنویت و بیداری در سطح منطقه ای و فرامنطقه ای و هم چنین به چالش کشاندن استکبار جهانی موعودستیز، جهان را برای پذیرش موعود آخرالزمان مهیا نماید. در واقع، رویش حکومت ولایی را می توان آغازی برای آغاز افول جبهه مستکبر زمینه سوز و پایان مظلومیت جبهه زمینه ساز و در نهایت ظهور منجی معنویت و عدالت دانست ✅متن کامل : 👇🏻 http://ensani.ir/fa/article/223439/%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
🍃صبر در زمان غیبت علیه السلام فرمودند: 🌱همانا کسی که در زمان بر آزار و اذیت و تکذیب کردنها صبر کند همانند کسی است که با شمشیر در کنار رسول خدا مبارزه می کنید 📚بحارالانوار،ج۵۱، ص۱۳۳ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز یکشنبه
23
آذر
1399
خورشیدی برابر با
27
ربیع الثانی
1442
هجری و
13
دسامبر
2020
میلادی می باشد. ۱_ موافقت "محمدعلي شاه قاجار" با انقلاب مشروطه(
1327
قمری) ۲_ درگذشت آيت ‏اللَّه حاج سيداحمد خوانساري.(
1405
قمری) ۳_ درگذشت گوستاو لوبون مستشرق و نویسنده معروف فرانسوی(
1931
میلادی) ۴_ درگذشت آیت الله عبدالله بن محمد حسن مامقانی.(
1311شمسی
) ۵_ درگذشت فیلسوف کبیر علامه محمدحسین غروی اصفهانی معروف به کمپانی.(
1321شمسی
) ۶_ تهاجم مزدوران رژيم سفاك پهلوي به بيمارستان امام رضا(علیه السّلام) در مشهد مقدس (
1357شمسی
) ۷_ انتشار پيام "امام خميني" در محكوميت كشتار مردم شهرهاي كشور توسط عُمّال پهلوي (
1357شمسی
) تنظیم:مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت اظهارات مداخله جویانه اردوغان 🔹 حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه ای اظهارات مداخله جویانه را محکوم کرد. 🔻در بخشی از این بیانیه آمده است: 🔹این اظهارات که ناشی از تفکر پوچ سلطه گری و بلند پروازی های اردوغان در ترسیم اندیشه نوعثمانی گری و کسب قدرت منطقه ای است به سرنوشت موهوم و تاریکی دچار خواهد شد. 🔹ایران یکپارچه، در وحدتی بی‌نظیر و مستحکم تمام قومیت‌ها و تفاوت‌های فرهنگی را در کنار خود همچون یک فرصت و موهبت می‌داند و تنوع اقوام را در وحدت ایمانی و ملی به یک قدرت فرهنگی تبدیل کرده است. 🌐 rasanews.ir/002oNe ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
:اخلاق در پژوهش:چیستی خود علم ربایی نویسنده: حسین اترک_مقاله علمی پژوهشی وزارت علوم این مقاله در زمینه اخلاق پژوهش به ماهیت و چیستی یکی از سوء رفتارهای پژوهشی به نام خود علم ربایی یا سرقت علمی از خود می پردازد. خود علم ربایی از انواع سرقت علمی است برخی از مسائل مطرح در این مقاله عبارت است از خود علم رباعی چیست و چه انواعی دارد انتشار مجدد آثار پیشین خود تحت چه شرایطی جایز است برخی از نتایج به دست آمده در این تحقیق عبارتند از خود علم ربایی به انتشار دوباره کل یا بخشی از آثار منتشر شده پیشین خود و درون اجرای بدون اجرای مناسب به آنها گفته می‌شود انتشار مجدد پژوهش تکه شده بازیابی متن از انواع خود علمی ربایی ها هستند از آنجا که در سرقت از خود معنا ندارد پیشنهاد می‌شود به جای اصطلاحات استفاده از خود علمی را باید از اصطلاح انتشار مجدد استفاده شود پژوهشگران و مولفان به هنگام استفاده از آثار منتشر شده پیشین خود باید ارجاع مناسبی به انها بدهند و آن را به اطلاع خوانندگان سردبیران و مسئولان برسانند در صورت استخراج چند مقاله پژوهشی از یک موضوع مانند رساله دکتری و طرح پژوهشی و همپوشانی آنها باید مراتب را به اطلاع برسانیم. از انتشار مجدد این مقالات خود در کنفرانس ها باید پرهیز شود. لینک مقاله:👇 https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1387347/ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
🍁:روش‌شناسی پژوهش مروری و نقش آن در تولید دانش: توسعه یک گونه‌شناسی نویسندگان:امیر شهسواری، جمیله علم الهدی_ مجله علمی پژوهشی وزارت علوم پیشینه پژوهشی به دست آمده از پژوهشهای پیوسته و تکامل دانشمندان از سرمایه‌های بزرگ جامعه علمی محسوب می‌شود که در صورت بهره برداری مناسب می تواند نقش کم‌نظیری در تولید دانش داشته باشد و در این راستا پژوهش مروری نوعی از تحقیقات است که هدف آن مطالعه مستقل و روشمند پیشینه پژوهش برای اکتشاف توصیف تلفیق تبیین و یا نقد الگوها روابط و روندهای قابل مشاهده در پیکره دانش می باشد که از طریق پژوهش ها و منابع مرتبه اول به راحتی امکان بررسی آن وجود ندارد اما گاهی تصور می شود مقالات مروری بر خلاف مقالات علمی پژوهشی و مشابه با مقالات علمی ترویجی نوآوری خاصی ندارد و صرفاً به بازگویی نتایج پژوهشگاه پژوهش‌های پیشین می‌پردازند از این رو هدف پژوهش حاضر عبارت است از بررسی ظرفیت تحقیقات مروری در تولید دانش و مفهوم سازی انواع این پژوهش‌ها و در نهایت ارائه یک گونه شناسی جامع از مقالات مروری نتایج این پژوهش که با روش فراترکیب انجام شده نشان می‌دهد دامنه گسترده پژوهش‌های مروری را می‌توان ذیل سه معیار دامنه سازماندهی و اهداف مرور طبقه‌بندی کرد و می‌توان حداقل ۱۰ گونه متمایز از مقالات مروری را شناسایی کرد که هر یک کارکرد خاص خود را در تولید دانش دارند. لینک مقاله:👇 https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1597298/ تنظیم:نجمه صالحی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز
24
آذر
1399
خورشیدی برابر با
28ربیع
الثانی
1442
هجری و
14
دسامبر
2020
میلادی می باشد. ۱_ درگذشت "محيي ‏الدين بن عربي" نويسنده، انديشمند و عارف بزرگ اسلام(
638
قمری) ۲_ رحلت عالم بزرگ شيعه و مؤلف كبير علامه شيخ عبدالحسين اميني(
1390
قمری) ۳_ زادروز جرجی زیدان(
1861میلادی
) ۴_ درگذشت آيت ‏اللَّه "سيدمحمدباقر دُرچه‏ اي" عالم و فقيه برجسته ‏ي شيعه.(
1342
قمری) ۵_ رضاخان پهلوي پادشاه جديد، در مجلس شوراي ملي حضور يافته طبق قانون اساسي مراسم تحليف به جاي آورد. (
1304
شمسی) ۶_ دولت انگلستان به استناد ماده
15
اساسنامه جامعه ملل شكايت خود را از دولت ايران به علت فسخ قرارداد دارسي تسليم دبيرخانه جامعه ملل نمود. (
1311
شمسی) ۷_ درگذشت "شيخ شلتوت" رييس دانشگاه الازهر و مفتي بزرگ مصر (1342شمسی) ۸_ سفارت افغانستان در تهران مسئولیت حفظ اموال و منافع عراق را در تهران بعهده گرفت(1350شمسی) ۹_ تلفات و خسارات حجاج ایرانی در آتش سوزی منی چشمگیر اعلام شد.(
1354شمسی
) ۱۰_ آیت الله ربانی شیرازی در پی یک سخنرانی تند علیه رژیم در شیراز بازداشت شد.(
1356شمسی
) ۱۱_
62نفر
از دانشجویان دانشگاه فردوسی که مسبب تظاهرات آن دانشگاه شناخته شدند برای یک نیمسال از تحصیل محروم شدند.(1356شمسی) ۱۲_ برگزاري مراسم چهلم دانش‏ آموزان شهيد
13
آبان
57
در گلزار شهداي بهشت زهرا.(
1357
شمسی) ۱۳_ صدور بيانيه
8
ماده‏ اي "امام خميني"(ره) به قوه قضاييه و ارگان‏ هاي اجرايي كشور (
1361شمسی
) تنظیم:مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
┈••✾•🦋 ﷽ 🦋•✾••┈ 🍁هفته پژوهش و فناوری گرامی باد.🍁 س ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ بخش چهارم: قسمت دوم 💠 نگاه قرآنی به جنگ بدر در قسمت قبل بیان شد به دلیل اینکه جنگ بدر یکی از گزاره‌های تاریخی است که در قرآن از آن یاد شده، پس موضوع پیدایش غزوه بدر را از نگاه قرآن بررسی می‌کنیم تا مانند تاریخ‌نگاران به بیراهه نرویم. برخی از تاریخ‌نگاران معتقدند رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه با سپاه مسلمانان از همان ابتدا برای تصرف کاروان تجاری مشرکان قریش به سمت بدر حرکت کردند، آیات 5و6 سوره انفال نادرستی سخن آنها را تأیید می‌کند؛ آیات را بنگریم: كَما أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِنْ بَيْتِكَ بِالْحَقِّ وَ إِنَّ فَريقاً مِنَ الْمُؤْمِنينَ لَكارِهُونَ (5) يُجادِلُونَكَ فِي الْحَقِّ بَعْدَ ما تَبَيَّنَ كَأَنَّما يُساقُونَ إِلَى الْمَوْتِ وَ هُمْ يَنْظُرُونَ (6) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
❇️ نکاتی که از این دو آیه استنباط می‌شود: 1⃣ در تفسیر طبری آمده که این آیات مربوط به جنگ بدر است. 2⃣ ابتدای آیه خطاب به پیامبر است و خداوند به او فرمان داد که به قصد کاروان تجاری یا سپاهیان قریش، از مدینه خارج شود. بنابراین حرکت پیامبراکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله به دستور خداوند بوده نه یک تصمیم شخصی. 3⃣ آیه به خوبی نشان می‌دهد که در سپاه مسلمانان گروهی با اشتیاق فرمان پیامبر را اطاعت کردند ولی گروه دیگر به مخالفت و جدال با رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه پرداختند، (جدال به گفتگوی بین دو یا چند نفر به کار می‌رود که هرکدام می‌خواهند از یک طریقی ادعای خود را ثابت کنند و به هر وسیله‌ای متوسل شوند و دلیل بیاورند تا ضمن اثبات ادعاهای خود، دیگری را محکوم کنند.) 4⃣ بعضی از مسلمانان دوست نداشتند در جنگ شرکت کنند و حالشان چنان بود که گویی آنها را به سوی مرگ می‌برند (كَأَنَّما يُساقُونَ إِلَى الْمَوْتِ). همین ترس مسلمان نشان دهنده این است که آنها از ابتدا نمی‌دانستند که با کاروان تجاری روبه‌رو می‌شوند یا با لشگر نظامی مشرکان. پس گزارش تاریخ‌نگاران که گفته‌اند رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه مسلمانان را تنها برای تصرف اموال تجاری قریش فراخواند با این آیه ناسازگار است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
🔶🔷 با استناد به آیات 5تا8 سوره انفال متوجه شدیم که اولا حرکت سپاه اسلام از ابتدا برای تصرف کاروان تجاری مشرکان مکه نبود؛ دوما این حرکت به فرمان خداوند متعادل برای ثبات حق و از بین رفتن باطل صورت گرفت. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
🔴 برخی مورخین اینگونه استدلال کردند که تصرف اموال بازرگانی مشرکان برای آن بود که آنها دارایی های مسلمانانی که از مکه به مدینه هجرت کرده بودند، تصرف کردند، مسلمانان نیز به تلافی آن اقدام مشرکان، خواستند کالای بازرگانی آنها را مصادره کنند. 🔻 این سخن از چند جهت باطل است: 1⃣ باید اموالی تصرف شود که با اموال به غارت رفته برابری کند؛ در غیر این صورت عادلانه نبود. 2⃣ باید اموال افرادی تصرف می‌شد که دارایی مسلمانان را به غارت برده بودند، درحالی‌که در بازرگانی قریش افراد بسیاری شرکت داشتند. 3⃣ براساس نظام قبیله‌ای هیچ قبیله‌ای نمی‌توانست متعرض مال و جان افراد قبیله دیگر شود. همچنین مسلمانانی که به مدینه هجرت کردند اکثرا بستگان نزدیکی در مکه داشتند که املاک و دارایی آنها در اختیار بستگان‌شان بود؛ به عنوان نمونه پدر و فرزند ابوبکر در مکه بودند و اموال وی در اختیار آنها بود و تصرف نشد. درباره عمر و عثمان نیز گزارشی دیده نشده که اموالشان را مشرکان تصرف کرده باشند. 4⃣ هرچند مصادره اموال مهاجران توسط برخی از سران قریش به کلی منتفی نیست، زیرا آنان که قصد جان مسلمانان را داشتند از تصرف اموال آنها نیز دریغ نمی‌کردند، اما این موضوع تعمیم نداشت که هرکس به مدینه هجرت کرده بود اموالش مصادره شده باشد. براساس گزارش «ابن‌هشام»، ابوسفیان خانه عبدالله‌بن‌جحش را به این دلیل تصرف کرد که از قبیله بنی‌امیه به شمار می‌آمد. غیراز این گزارش، درباره تصرف اموال دیگر مسلمانان گزارشی نرسیده است. منبع: نگرش نو به تاریخ اسلام (محمدحسین واثقی راد) تنظیم: فاطمه حق شناس ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j