eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
995 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
315 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
مبانی فکری اصل گرایان اسلامی ایران معاصر (مطالعه موردی: جمعیت فدائیان اسلام)نویسنده: فردین قریشی هادی داوودی زواره منبع: سیاست دوره ۴۶ بهار ۱۳۹۵ شماره ۱ 211 - 228 تجزیه وتحلیل مبانی مذکور با تکیه بر آرا، عقاید و اندیشه های فداییان اسلام به عنوان یکی از برجسته ترین و رادیکال ترین مصادیق اصل گرایی اسلامی در ایران معاصر وضوح بیشتری به منطق این نوع اندیشه ورزی بخشیده است. روش تحقیق مورد استفاده نیز عبارت است از روش توصیف نظری و تفسیر متون مرتبط با موضوع از طریق مراجعه به سخنان، نوشته ها و مواضع و اعلامیه های جمعیت فداییان اسلام. https://b2n.ir/g97990 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین تاریخی پیدایش بسیج در ایران با تأکید بر نقش بسیج در انقلاب کبیر اسلامی ایراننویسنده: محمدشتا بدرا منبع: پژوهش های راهبردی انقلاب اسلامی سال اول زمستان ۱۳۹۷ شماره ۴ بسیج عمومی مردم اشاره به گردهم آمدن مجموعه ای از انسان ها حول محور و هدفی خاص است، که در هر کشوری و با هر آیین و مسلکی می تواند مشاهده شود. بسیج در تاریخ کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، به این معنا که در تمام ادوار تاریخی وجود داشته است؛ اما در دوره انقلاب کبیر اسلامی به شکلی بسط یافته و ماهوی، شکل پیدا کرد. بدیهی است که به واسطه درگیری نوع حرکت بسیج مردمی بر مدار تفکر رهبران انقلابی، در انقلاب کبیر اسلامی شکل حرکت توده مردم از نضج و اتقان لازم برخوردار شد، و به طور کلی هر انقلابی لازمه اش بهره گیری از بسیج مردمی است؛ آرمانی که بسیاری در رسیدن به آن سطح از همدلی و همراهی تا رسیدن به خواسته تحقق یافته آن، ناتوان ماندند. تاریخ این سرزمین متمدن، از شیخ فضل الله نوری، میرزا کوچک خان جنگلی و رئیسعلی دلواری تنها به عنوان معدود کسانی که در راه بسیج همگانی توده مردم- در عصر معاصر- علیه استبداد طبقه حاکمه به پا خواستند، نام می برد. گروهی که در عین ایستادگی های فراوان خود، به تحقق آرمان اصلی نرسیدند، و البته زمینه سازان بزرگ آینده ای روشن بودند. https://b2n.ir/w68530 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰 تمدید مهلت ارسال آثار به سومین همایش ملی کتاب سال بانوان تا 30 آذر 💠 ویژه همه بانوان پژوهشگر عرصه علوم انسانی اسلامی و پژوهشگران آقا و بانو در حوزه زن و خانواده. 📚 پذیرش آثار منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح. 💻 ارسال آثار به نشانی: www.ketabebanovan.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 گرایی در اهل بیت علیهم السلام ◀️«یونس بن یعقوب» نقل می‌کند از امام (علیه‌السلام) پرسیدم که بیماران مختلفی مصرف می‌کنند که گاه نتیجه‌ای نداده و منجر به آنان می‌شود و گاه نیز درمان می‌شوند، البته درصد یافتگان بیشترند. (تکلیف ما در مقابل این داروها چیست؟) امام فرمودند: خداوند را در میان بشر قرار داده و درمان آن‌ها را نیز امکان‌پذیر کرده است و بیماری وجود ندارد، مگر این‌که درمانی نیز برای آن متصور است (خواه بشر بدان دست‌یافته باشد و خواه نیاز به پژوهش بیشتری باشد) بنابراین، ایرادی ندارد که با یاد خدا داروهای موجود را مصرف کنید. (1) ✍این روایت دقیقاً به این نکته اشاره می‌کند که انسان باید در درمان‌ها بکوشد و حتی اگر با شکست‌ها نیز مواجه شود، نباید از تلاش خود دست بردارد، اما در همه حال نباید به دانش خود مغرور شده و از یاد خدا غافل شود ◀️گزارش‌های متعددی وجود دارد که اصحاب بزرگوار آنان حتی به غیرمسلمان مراجعه می‌کردند. (2) ◀️ حتی نقل‌شده است که بعد از خوردن امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) کوفه بر بالین ایشان حاضر می‌شوند، (3) با آن‌که در آن زمان، علاوه بر حضرت علی، سه امام دیگر(که به ترتیب به مقام امامت رسیدند) نیز در کنارشان حضور داشتند. ۱و۲و۳)📚ابنا بسطام، عبدالله و حسین‏، طب الأئمة (علیهم‌السلام)، محقق/مصحح: خرسان، محمدمهدی، قم: دارالشریف الرضی، چاپ دوم، 1411 ق، ‏ص 63   ◀️هر بیماری باید به مراجعه کند و به قول امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) که فرمود: «کسی که بیماری خود را از پنهان کند، به بدن خویش کرده است». (4) ۴)📚محمدی ری‌شهری، محمد، میزان الحکمة، (دورۀ پنج‌جلدی)، چاپ اوّل، 1416 ق، حدیث 18792 (به نقل از غررالحکم، حدیث 8545) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🍂تسلط ائمه بر زبان‌های خارجی 🍃يكى از خادمان عليه السلام نقل کرده: به طور مكرّر مى ديدم و مى شنيدم كه عليه السلام در حيات پدر بزرگوارش با افراد مختلف ، به و ، ، و... سخن مى گويد. 🍃براى من بسيار تعجّب آور بود که : امام در شهر مدينه به دنيا آمده و نيز خانواده و آشنايان او عرب بوده و هستند، جائى هم كه نرفته است ، پس چگونه به تمام لغت ها و زبان ها آشنا و بر همه آن ها تسلّط كامل دارد؟! 🍃تا آن كه پدرش عليه السلام به شهادت رسيد؛ و باز هم مى ديدم كه فرزندش ،ابومحمّد با طبقات مختلف و و گوناگون سخن مى گويد!! 🍃 روزى در محضر آن حضرت نشسته بودم و بدون آن كه حرفى بزنم ، فقط در درون خود، اين فكر را گذراندم كه حضرت چگونه به همه لغت ها و زبان ها آشنا شده است ؟! 🍂 ناگهان عليه السلام به من روى كرده و فرمود: خدا به حجّت خود كه براى هدايت بندگانش تعيين کرده، امتيازهاى ويژه اى داده از جمله علم و آشنائى به تمام لهجه ها و لغت ها حتّى به زبان حيوانات را دارند. و نيز معرفت به نَسَب شناسى و آشنائى به تمام حوادث و جريانات گذشته و آينده را كه خداوند متعال از باب لطف به حجّت و خليفه خود عطا كرده است ، دارند به طورى كه هر لحظه اراده كنند، همه چيز و تمام جريانات را مى داند . 🍃سپس فرمود: چنانچه اين امتيازها و ويژگى ها نبود، فرقى بين آن ها و ديگر مخلوق وجود نداشت ؛ در حالی كه امام و حجّت خداوند بايد در تمام جهات از ديگران برتر و والاتر باشد. اصول كافى : ج 1، ص 509، ح 11، الخرايج و الجرايح : ج 1، ص ‍ 436، ح 14، إرشاد شيخ مفيد: ج 343، بحارالا نوار: ج 50، ص 268، ح 8. تنظیم: سرکار خانم لیلا همايون‌فر -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
این کتاب را حتما بخوانید .. 💗«تنها گریه کن»💗 کتابی که مقام معظم رهبری آن را اینگونه توصیف کرده و بر آن تقریظ نوشتند: 🍃 بسم الله الرّحمن الرّحیم با شوق و عطش، این کتاب شگفتی‌ساز را خواندم و چشم و دل را شستشو دادم. همه چیز در این کتاب است؛ روایت؛ راوی؛ نگارش؛ سلیقه‌ی تدوین و گردآوری ، و شهید و نگاه مرحمت سالار شهیدان به او و مادرش در نهایت علوّ و رفعت .. هیچ سرمایه‌ی معنوی برای کشور و ملّت و انقلاب برتر از اینها نیست. سرمایه‌ی باارزش دیگر، قدرت نگارش لطیف و گویایی است که این ماجرای عاشقانه‌ی مادرانه به آن نیاز داشت. از نویسنده جدّاً باید تشکّر شود🍃 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض سلام شب پاییزیتون به خیر🍁 پست این هفته اشاره به بخشی از وقایع# جنگ_ خیبر پیش از حضور حضرت امام علی علیه‌السلام به صحنه ی جنگ در-اهل-سنت دارد. و از لحاظ نقش آن حضرت علیه السلام و شهرت این واقعه به این نقش در علیه‌السلام نیز کدگذاری می شود. 💢ویژگی_امام_علی علیه‌السلام 💢برتری_صحابه -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
علیه‌السلام 🖍از(حضرت )علی(علیه‌السلام) : رسول خدا صل الله علیه و(آله) و سلم به طرف خیبر رفت ،عمر را با گروهی به طرف اهل خیبر فرستاد تا با آنان بجنگد ،مدتی نگذشته بود که عمر و یارانش شکست خوردند!پس از بازگشت عمر یارانش را متهم به ترسیدن می کرد و یارانش هم او را.(می گفتند تو ترسیدی) 📌المستدرک علی الصحیحین ،للحاکم النیسابوری (المتوفی۴۰۵ه)جلد۳،ص۴۰ ،تحقیق:مصطفی عبدالقادرعطا،الناشر:دارالکتب العلمیه_بیروت،الطبعه الاولی،۱۹۹۰_۱۴۱۱)⭕️ 🖍 حضرت علی علیه‌السلام خطاب به ابو لیلی فرمودند: آیا تو در خیبر با ما بودی؟گفت:آری به خدا سوگند ،حضرت فرمودند:رسول خدا صل الله علیه (واله)و سلم عده ای را به فرماندهی ابوبکر به طرف خیبر فرستاد ولی شکست خوردند و گریختند. 📌المستدرک علی الصحیحین،للحاکم النیسابوری(المتوفی ۴۰۵ه)جلد۳ص۳۹روایت شماره ۴۳۳۸_تحقیق:مصطفی عبدالقادر عطا،الناشر:دارالکتب العلمیه_بیروت،الطبعه:الاولی،۱۴۱۱_۱۹۹۰🔴 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔴 تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
❇️به مناسبت درگذشت مستشرق آلمانی یوزف فان اس، مقاله زیر تقدیم می‌شود‌. یوزف فان اس از جمله مستشرقان پر مطالعه بود و تالیفات وی حاکی از این موضوع است...❇️ 🍃به امید آنکه دانشمندان و پژوهشگران شیعه به این کثرت مطالعه نائل آیند...🍃 مروری بر تازه ترین دیدگاه‌های فان اس و مادلونگ در باب تکوین تشیّع و مسئله جانشینی پیامبر(ص) نویسنده: حمید عطایی نظری منبع: آینه پژوهش سال بیست و نهم خرداد و تیر ۱۳۹۷ شماره ۲ (پیاپی ۱۷۰) 3 - 8 متنی که در پی می‌آید ترجمه فارسی نوشتاری است کتابگزارانه از پروفسور ویلفرد مادلونگ درباره کتابی نوانتشار از پروفسور یوزف فان اس با عنوان «یکی و دیگر یعنی: خدا و همه اندیشه‌های انسان در باب او ملاحَظاتی در باب کتاب‌های مِلَل و نِحَل نگاشتی اسلامی ». مادلونگ در این مقاله کوتاه ضمن ارائه ارزیابی کلّی خود از کتاب فان اس، به مهم‌ترین اختلاف نظرهای خود با او در باب مسائل مهمّ و وقایع سرنوشت ساز و جنجال برانگیز صدر اسلام نظیر مسأله جانشینی پیامبر (ص) و غصب خلافت و کشته شدن عثمان و اختلافات شیعیان و سنّیان در این مسائل اشاره می کند. پاره ای از دیدگاه‌های همدلانه او با نظرگاه های شیعه در باب مسائل یادشده، از حیث ابراز آنها از سوی موّرخ و پژوهشگری بی طرف که نگاهی بیرونی به دو مذهب شیعه و اهل سنّت دارد بسیار حائز اهمّیّت و شایان توجّه است. https://b2n.ir/n56818 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
آگهی ترحیم پروفسور یوزف فان اس...☝️ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🌷تقدیم به دانشمند شهید 🔹رازهای سر به مُهر🔹 شهادت را به نام کوچکش هر شب صدا کردی تو که هر روز و هر جا زندگی‌هایی بنا کردی شهادت قاب عکسی روی دیوار اتاقت بود همان که هر سحر با خنده‌هایش گریه‌ها کردی عبادت در عبادت در عبادت بندگی بودی اگر گاهی کتابت بسته شد، سجاده وا کردی دلت می‌خواست جنگیدن کنار حاج قاسم را ولی در دفترت ماندی و دِینت را ادا کردی شهادت گم نخواهد کرد سنگرهای عاشق را به این امّید عمری، عشق‌بازی در خفا کردی تمام روزهایت رازهای سر به مهری بود تو با خون خودت آن رازها را بر ملا کردی.. سرِ تنهایی‌ات را کوه بر دامن گرفت آخر کجا این قدر غربت در مسیرت دست و پا کردی؟.. 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تکوین فرقه های اسلامی در دوران قدیم، «مقالات» نویسی و هفتاد و دو ملت نویسنده: جوزف فان اس مترجم: مسعود جعفری جزی 🍁🍁🍁🍁🍁 منبع: آینه پژوهش سال ۳۱ آذر و دی ۱۳۹۹ شماره ۵ (پیاپی ۱۸۵) 5 - 20 در میان تحقیقاتی که در این باره صورت گرفته آثار اسلام شناس آلمانی، جوزف فان اس، جایگاهی ویژه دارد. نوشته پیش رو، ترجمه مقاله جوزف فان اس است که در آن به پیدایش و سیر تحول فرقه های گوناگون کلامی و عقیدتی در اسلام پرداخته است. نویسنده، بحث خود را با اشاره ای به حدیث هفتاد و دو ملت آغاز می کند و سرآغاز عصر اموی را به عنوان خاستگاه شکل گیری نخستین فرقه ها بررسی کرده و نشان می دهد که چگونه تحولات سیاسی و اجتماعی به شکل گیری فرقه ها کمک کرده است. نوع ادبی مقالات و چندوچون آن نیز از جمله مباحث مورد توجه نویسنده است. به نظر او، پیدایش فرقه ها در تمدن اسلامی بیش از آنکه نشانه تفرقه و کشمکش باشد، بر کثرت گرایی و تنوع دلالت دارد. https://b2n.ir/p96670 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مؤلفه های فرهنگ سیاسی تشیع در اندیشه و سیره سیاسی شهید مدرس نویسنده: زاهد غفاری هشجین محمدرضا رحمت خواه دربان 🍁🍁🍁🍁🍁 منبع: سیاست دوره ۴۷ زمستان ۱۳۹۶ شماره ۴ 989 - 1003 این مقاله با توجه به اهمیت جایگاه شهید آیت الله سید حسن مدرس به عنوان یکی از شخصیت های سیاسی و اجتماعی برجسته و اثرگذار در تاریخ معاصر ایران، درصدد شناخت مؤلفه های فرهنگ سیاسی مذهب تشیع در اندیشه و رفتار سیاسی ایشان و پاسخ به این پرسش است که این مؤلفه ها چگونه در تفکر و رفتار سیاسی آن شهید متجلی شده اند؟ بر این اساس و در چارچوب نظریه ساختار و کارگزار و با استفاده از روش کیفی تحلیل اسنادی و با مراجعه به متون تاریخی، خطابه ها و نطق های آیت الله مدرس و نیز پژوهش های مرتبط، تجلیمؤلفه های فرهنگ سیاسی تشیع در اندیشه و سیره سیاسی ایشان بررسی شده است. این بررسی نشان می دهد که نه تنها رفتار سیاسی و اجتماعی شهید مدرس به عنوان یک مجتهد تراز اول و نیز وکیل مجلس، تحت تأثیر مؤلفه های فرهنگ سیاسی شیعه، از جمله جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و ایثار و شهادت طلبی بوده است، بلکه می توان آن شهید را بازتولیدکننده عناصری همچون شجاعت و عدم تقیه در مبارزه با استبداد به عنوان یک عالم سیاستمدار شیعی به شمار آورد. https://b2n.ir/b60015 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بسیجی باش تا آزاده باشی برای عاشقی آماده باشی پر از صدق و صفای حاج قاسم پر از اخلاص فخری‌زاده باشی 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📥از سوی مدرسه علمیه تخصصی ریحانه النبی (سلام الله علیها) اراک با همکاری معاونت پژوهش مرکز تخصصی الزهرا (سلام الله علیها) قروه کردستان؛ ♻️ کرسی علمی_ترویجی با موضوع: «بازنگری ونقد روایت نقص عقل زنان و انطباق با سیره امام علی (ع)» برگزار می‌شود 🔹استاد ارائه دهنده: سرکار خانم دکتر ناهید طیبی (دکترای تاریخ اهل بیت علیهم السلام) 🔺استاد ناقد: حجت الاسلام دکتر فاضل حسامی (استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه) 🔺استاد ناقد: حجت الاسلام دکتر عابدین رستمی (مدیر گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی و مدرس حوزه و دانشگاه) 🔸دبیر علمی: سرکار خانم دکتر زهرا کرمی فراهانی (طلبه سطح ۴، رشته تفسیر تطبیقی و کارشناس مسائل نهج البلاغه و زنان) 🗓 زمان: دوشنبه، ۱۴۰۰/۰۹/۸، ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ صبح 🕌 مکان: اراک، جاده سنجان،روبروی شهرک نبئی، کوچه فرهنگیان، پردیس زینب کبری سلام الله علیها 🔆همراه با صدور گواهی برای شرکت کنندگان🔆 🌐 لینک جلسه مجازی؛ https://croom.ir/b/paj-mbk-bt2-iqx -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 (متوفای ۲۹۶ق) فرزند امام جواد(ع) و برادر کوچک‌تر امام هادی(ع) است. وی اهل علم بوده و روایاتی را از امام جواد(ع) نقل کرده است. مدفن وی در قم است. او را به جهت پوشاندن چهره‌اش با نقاب، مُبَرقَع می‌نامیده‌اند. موسی مبرقع، جد سادات رضوی است. معروف است که خاندان سادات بُرقعی قم و اطراف ری به او منسوب‌اند. مزار وی در محله چهل اختران قم مورد زیارت و تکریم شیعیان است. جد سادات رضوی موسی مبرقع جد سادات رضوی به شمار می‌آید و نسب آنها به موسی می‌رسد، سادات رضوی در کشورهای مختلف از جمله ایران، هند، پاکستان، افغانستان، عراق، شام و غیره زندگی می‌کنند. مهاجرت خواهران موسی به قم گفته شده وقتی موسی به قم آمد خواهرانش زینب، ام محمد و میمونه نیز به نزد او در قم آمده و ساکن شدند و در همانجا رحلت کردند و در کنار حضرت معصومه به خاک سپرده شدند. منبع: قمی، تاریخ قم، ۱۳۶۱ش، ص۲۱۶؛ عطاردی، مسند الامام الجواد، ۱۴۱۰ق، ص ۸۴ و ۸۵ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j