ربیع الاول، سومین ماه سال هجری قمری است.
ربیع از ماده «ربع» و معنای اصلی این ماده به عدد چهار بازمیگردد و عرب به فصل بهار که یک چهارم سال است، ربیع گفته است. از آنجا که ماه ربیع الاول و ربیع الآخر در آغاز این فصل جای گرفتهاند به نام این فصل موسوم شدهاند.مسعودی مینویسد: سالی که این نامگذاری انجام شده مقارن با فصل بهار بودهاست.*
*تاریخ مسعودی ج ۲ ص ۱۸۸
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
برخی از وقایع ماه ربیع الاول
ولادت رسول خدا(ص) (۱۷ ربیعالاول ۱ع)
ازدواج پیامبر(ص) با حضرت خدیجه(س) مادر حضرت زهرا(س) نخستین زنی که مسلمان شد (۱۰ ربیعالاول ۲۵ع)
لیلة المبیت و هجرت پیامبر (ص) (۱ ربیعالاول ۱ق)
ولادت امام جعفر صادق(ع) ششمین امام شیعیان اثنیعشری و پنجمین امام اسماعیلیه (۱۷ ربیعالاول ۸۳ق)
درگذشت سکینه دختر امام حسین(ع) در مدینه (۵ ربیعالاول ۱۱۷ق)
ورود فاطمه معصومه(س) به قم (۲۳ ربیعالاول ۲۰۱ق)
شهادت امام حسن عسکری(ع) یازدهمین امام شیعیان اثناعشری(۸ ربیعالاول ۲۶۰ق)
آغاز امامت امام مهدی(ع) (۹ ربیعالاول ۲۶۰ق)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
با تسلیت ایام عزاء و مصیبت آخر صفر و آغاز ربیع الاول
بر ساحت مقدس حضرت حجت عج الله تعالی فرجه و الشریف
#ویژگی_حضرت _امام_علی علیه السلام
حتی در
#کتب_اهل_سنت
♠️حق چرخان بر مدار امیرالمؤمنین علیه السلام
حاكم نيشابورى از علمای بزرگ اهل تسنن روایت کرده است:
٤٦٢٩- أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ كَامِلٍ الْقَاضِي، ثنا أَبُو قِلابَةَ، ثنا أَبُو عَتَّابٍ سَهْلُ بْنُ حَمَّادٍ، ثنا الْمُخْتَارُ بْنُ نَافِعٍ التَّمِيمِيُّ، ثنا أَبُو حَيَّانَ التَّيْمِيُّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: رَحِمَ اللَّهُ عَلِيًّا اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ حَيْثُ دَارَ .
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: خداوند علی (علیه السلام) را رحمت کند، خدایا! حق را بر مدار علی بچرخان، هر طرف که او برود.
حاکم نیشابوری بعد از نقل این روایت مینویسد:
هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ.
این حدیث بنا بر شرایط مسلم صحیح است ولی او آن را روایت نکرده است.
📓المستدرک علی الصحیحین، تالیف حاکم نیشابوری، جلد ۳، صفحه ۱۳۴-۱۳۵، حدیث ۴۶۲۹، چاپ دار الکتب العلمیة
👌گرچه روایت هایی مثل" علی مع الحق الحق مع علی" که مانند دیگر گزارش نقطه عطف به شمار می آید مورد حمله قرار گرفته است.
اما مضمون این حدیث و بخش دوم یعنی" الحق مع علی" مفهوم جدا و بالاتری را بیان می کند که حتی دچار کپی برداری و جعل نیز نشده است.
#بوکه
♣️آویزان شدن چهار تن از علمای ارشد اهل تسنن به قاطر امام رضا علیه السلام !!!
عجلونی از علمای بزرگ اهل تسنن مینويسد:
وفي مسند الفردوس لمادخل علي بن موسى الرضا نيسابور بغلة شهباء فخرج علماء البلد في طلبه منهم يحيي بن يحيي و ابن راهويه و احمد بن حرب و محمد بن رافع فتحلقوا بلجام دابة .
هنگامی كه امام رضا سوار بر قاطر وارد نیشابور وارد شد علما به استقبال خارج شدند و يحیی بن يحیی و ابن راهويه و احمد بن حرب و محمد بن رافع به افسار قاطر امام رضا آويزان شدند!
كشف الخفاء ومزيل الالباس، تالیف اسماعيل عجلونی، جلد ۱، صفحه ۳۶، چاپ مکتبة العلم الحدیث
شرح حال این چهار عالم اهل تسنن
النَّيْسابوري (۱۴۲- ۲۲۶ ه ۷۵۹- ۸۴۰ م) يحيى بن يحيى بن بكير بن عبد الرحمن، التميمي الحنظليّ، أبو زكريا، النيسابورىّ: إمام في الحديث، ورع، ثقة. كان من سادات أهل زمانه علما و دينا و نسكا و إتقانا. قال ابن حجر العسقلاني. طوَّل الحاكم ترجمته في تاريخه، و قسم الرواة عنه إلى خمس طبقات. و قال ابن راهويه: مات و هو إمام الدنيا!
الاعلام، تألیف زرکلی، جلد ۸ ، صفحه ۱۷۶
ابن راهْوَيْه (۱۶۱- ۲۳۸ ه ۷۷۸- ۸۵۳ م) إسحاق بن إبراهيم بن مخلد الحنظليّ التميمي المروزي، أبو يعقوب ابن راهويه: عالم خراسان في عصره. من سكان مرو (قاعدة خراسان) و هو أحد كبار الحفاظ. طاف البلاد لجمع الحديث و أخذ عنه الإمام أحمد ابن حنبل و البخاري و مسلم و الترمذي و النسائي و غيرهم. و قيل في سبب تلقيبه «ابن راهويه» إن أباه ولد في طريق مكة فقال أهل مرو: راهويه! أي ولد في الطريق. و كان إسحاق ثقة في الحديث، قال الدارميّ: ساد إسحاق أهل المشرق و المغرب بصدقة. و قال فيه الخطيب البغدادي: اجتمع له الحديث و الفقه و الحفظ و الصدق و الورع و الزهد، و رحل إلى العراق و الحجاز و الشام و اليمن. و له تصانيف، منها «المسند- خ» الجزء الرابع منه، في دار الكتب. استوطن نيسابور و توفي بها.
الاعلام، تألیف زرکلی، جلد ۱ ،صفحه ۲۹۲
أحمد بن حرب النيسابوري الزّاهد الذي قال فيه يحيى بن يحيى: إن لم يكن من الأبدال فلا أدري من هم؟. رحل و سمع من ابن عيينة و جماعة، و كان صاحب غزو، و جهاد، و مواعظ، و مصنفات، في العلم.
شذرات الذهب، تألیف عبد الحی العکری، جلد ۳، صفحه ۱۵۷
محمَّد بن رافِع (۰۰۰- ۲۴۵ ه ۰۰۰- ۸۵۹ م) محمد بن رافع بن أبي زيد القشيري بالولاء، أبو عبد الله، النيسابورىّ: زاهد، من ثقات المحدثين. كان شيخ عصره في خراسان. روى عنه البخاري ۱۷ حديثا و مسلم ۳۶۲ حديثا.
الاعلام، تألیف زرکلی، جلد ۶، صفحه ۱۲۴
#ویژگی_حضرت _علی علیه السلام
♠️
#کتب_اهل_سنت
⭕️انقلابی پشیمان، مانند روزهداری است که قبل از غروب افطار کند
رهبر انقلاب:
🔹آن کسانی که از راه انقلاب برگردند، مثل کسانی هستند که در تابستان روزه گرفتهاند و تا اواخر روز، روزه را حفظ میکنند، اما یک ساعت به غروب، دو ساعت به غروب طاقتشان تمام میشود؛ افطار میکنند.
🔹این مثل همان کسی است که از اولِ روز، روزه نگرفته است. باطل کردن روزه در هر زمانی از ساعات روز باشد، ابطال روزه است.
🔹در راه انقلاب اگر #ثبات_قدم وجود نداشت، اگر پیوستگی حرکت وجود نداشت، انسان رابطهاش با انقلاب قطع میشود. این بیوفائی به انقلاب است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🇮🇷 شهادت جمعی از فرماندهان نظامی در سانحه سقوط هواپیما 🇮🇷
🌹 روز ۷ مهر ۱۳۶۰ به دنبال سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش در منطقه کهریزک تهران پنج تن از فرماندهان نظامی کشور سرلشگر ولی الله فلاحی جانشین رئیس ستاد ارتش، یوسف کلاهدوز قائم مقام سپاه، سید موسی نامجو وزیر دفاع، جواد فکوری مشاور جانشین ستاد ارتش و محمد جهان آرا فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر به شهادت رسیدند.
🌹 این حادثه در پی موفقیت عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان به وقوع پیوست، زمانی که فرماندهان نظامی برای ارائه گزارش این پیروزی به امام، عازم تهران بودند.
🌹امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت آقایان فلاحی رییس ستاد ارتش و یوسف کلاهدوز، محمد جهانآرا، جواد فکوری و سیدموسی نامجو در اثر سانحه سقوط هواپیما در پیامی فرمودند:
《ما اگر چه عزیزان ارزشمندی را از دست دادیم، لکن هدف به قوت خود باقی و فرزندان اسلام با اراده آهنین و تصمیم قاطع از اسلام و میهن خود دفاع میکنند... تا کوردلان و منافقان و پناهندگان در دامن غرب بدانند که ملت ایران و قوای مسلح شجاع، زنده است و برای غرب و شرق غربزده و شرقزده در کشور بقیهالله الاعظم، جایی نیست.》
🤲شادی روح امام راحل(ره) و شهدای اسلام صلوات🤲
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 تیمساری که اجازه نداد ایران تحقیر شود!
🍃🌹🍃
به مناسبت شهادت شهید فلاحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#قالی_شویان
این مراسم که با عنوان جمعه قالی یا قالی شورو نیز شهرت دارد، تنها آیین مذهبی در دنیای اسلام است که به تاریخ شمسی برگزار می گردد و پس از گذشت سالیان بسیار، هنوز هم شکوه و عظمت خاصی را به نمایش می گذارد.
مراسم قالیشویان یکی از آیین های کهن ایران با قدمتی بیش از هزار سال می باشد که همچنان به دست مردمان این سرزمین حفظ و تقویت می شود. به عقیده ی کارشناسان، دیرینگی و تاریخی بودن این مراسم و جنبه های فرهنگی و اجتماعی آن، شایستگی ثبت در فهرست میراث ناملموس یونسکو را داشته است و به همین سبب نام آن را از دسامبر 2012 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.
علت برگزاری مراسم
مراسم #قالیشویان برای زنده نگه داشتن یاد امامزاده سلطان علی بن محمد باقر ( ع ) و سوگواری در #شهادت ایشان برگزار می گردد. گفته می شود که مردم و اهالی فین کاشان که از حامیان آن حضرت بودند، وی را به این دیار دعوت نمودند. زمانی که ایشان قصد ترک #کاشان را به مقصد #مشهداردهال داشتند، در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری به هنگام نماز و دعا به شهادت رسیدند و دشمنان در محلی موسوم به #قتلگاه سر مبارک ایشان را از بدنشان جدا ساختند.
دو روز پس از شهادت، اهالی فین خبردار شدند و با بیل، چوب و چماق قدم به اردهال گذاشتند و پس از جنگ با سپاه کفر توانستند در روز سوم شهادت، به پیکر مطهر ایشان دست پیدا کنند. مردم شهر برای دفن جسد، ایشان را در قالی سجادهاش پیچیدند و بر روی دوش گذاشتند سپس با ذکر #حسین حسین به کنار نهر باریک رسف که امروزه به چشمه شازده حسین ( ع ) شهرت دارد، رفتند و جنازه را بر زمین نهادند.
جسد نیاز به غسل داشت، به همین منظور عده ای سپاهیان خدا با سلاح های خود به جنگ با کفار پرداختند و عدهای دیگر با چرخیدن به دور خود سعی در پراکندن دشمن و حفظ جسد داشتند تا دیگران بتوانند آن را شستشو دهند. سپس با تلاش بسیار توانستند جسد پاک ایشان را تطهیر کرده و به خاک بسپارند.
در روایتی دیگر چنین آمده است که جسد پاره پاره امامزاده را در قالی پیچیدند و پس از انتقال به بالای تپه ای در همان نزدیکی، وی را به خاک سپردند. آنها سپس قالی غرق به خون را به کنار نهر آوردند و حین جنگ با دشمن تلاش کردند تا آن را شستشو دهند و از خون پاک کنند.
در جریان شستشو و به خاک سپاری، اهالی #خاوه به کمک #فینی ها می آیند و آنها را در به سرانجام رساندن این امر یاری می دهند.
از آن پس به یاد این واقعه و حوادثی که در به خاک سپاری ایشان به وقوع پیوست مراسمی را برگزار می کنند تا یاد آن بزرگوار و یاران شهیدش را زنده نگه دارند؛ مراسمی که امروز از آن با عنوان قالی شویان یاد می شود.
#کاشان
#سنت
#تاریخ_ایران_اسلامی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مراسم قالی شویان
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مرواریدهای بی نشان - ناصر کاوه.pdf
23.42M
🔰انتشار رایگان pdf کتاب تمام رنگی «#مرواریدهای_بینشان»
🇮🇷 بمناسبت هفته دفاع مقدس، «کتاب شهدای زنان» پرافتخار کشورم جمهوری اسلامی، که به دست
#ساواک_شاه
#حزب_بعث_صدام
#استکبارجهانی_آمریکا
#منافقین #کومله #دمکرات و... به شهادت رسیدند...
👌 این کتاب را بخوانید و برای اینکه در ثواب آن شریک باشید، آنرا منتشر کنید....
🔰@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#حضرت_سکینه علیهاالسلام
#غزل
🔹دل داغدار🔹
مپرس حال دل داغدار و چشم ترم را
شکسته صاعقۀ تازیانه، بال و پرم را
اگر فرات به دجله بریزد و بخروشد
نمینشاند، یک ذره آتش جگرم را
غروب بود که با کاروان، به شام رسیدم
در آفتاب رصد کن، حکایت سفرم را...
کدام اقیانوس، از دهان رود شنیده
تغزل کلمات برادر و پدرم را؟
چگونه سرو بمانم؟ که خط خاطره و خون
شکسته است دلم را، شکسته بال و پرم را
📝 #محمدجواد_شاهمرادی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
تاریخ نگاری شیعیان امامی مذهب در آغاز دوره ی غیبت کبری (نمونه موردی: تثبیت نظریه وجود و غیبت امام زمان(عج)) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی
نویسندگان: لیلا نجفیان رضوی
منبع: مطالعات تاریخ فرهنگی سال هفتم بهار 1395
علما، اندیشمندان و بزرگان امامی مذهبی از ابتدای امر غیبت تاکنون، با روش های مختلف به رفع شبهات و تثبیت نظریه ی وجود و غیبت امام عصر(عج) پرداخته اند. در این میان چهار اثر الغیبه نعمانی، کمال الدین صدوق، ارشاد مفید و الغیبه طوسی که در اولین سده ی پس از آغاز غیبت کبری، به رشته ی تحریر درآمده اند، در تثبیت این نظریه نقش بسزایی داشته اند. در پژوهش حاضر چگونگی کوشش برای تبدیل نظریه ی وجود و غیبت امام زمان(عج)، به تصوری اجتماعی با تکیه بر منابع یاد شده و با استفاده از رویکرد نظریه ی تحلیل گفتمان و اصطلاحات تخصصی نظریه ی گفتمان لاکلا و موفه مورد بررسی قرار گرفته است. براساس بررسی انجام شده، مؤلفان این آثار با جایگزین نمودن دال خالی غیبت به جای دال مرکزی گفتمان تشیع امامی (ائمه) و مفصل بندی وقته هایی حول محور این دال، پس از گذشت بیش از یک قرن به تدریج توانستند از نظریه ی وجود و غیبت دوازدهمین امامِ شیعیانِ امامی تصوری اجتماعی ایجاد کنند. در نتیجه به سهم خود در رفع بحران ایجاد شده در گفتمان تشیع امامی و باور امروز شیعیان امامی به غیبت دوازدهمین امام شان و شناخت آنان با شاخصه ی «منتظر» بودن، تأثیرگذار باشند.
https://b2n.ir/z02029
تنظیم : سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📚نقش فرهنگی بانوان راوی شیعه در عصر امامین عسکریین (ع)»
نویسنده:نجمه صالحی
نظر به نزدیکی روزگار امامین عسکریین (ع) به عصر غیبت و افزایش محدوده جغرافیایی جهان اسلام و نیز سختبودن دسترسی مستقیم و بی واسطه به امام معصوم (ع)، توجه ویژه به بانوان راوی آن عصر، بهعنوان یاران ناپیدا و واسطههای میان امام و شیعیان، که خطر کمتری آنان را تهدید میکرد، ضرورت دارد. این نوشتار با رویکردی توصیفی-تحلیلی و تکیه بر دادههای اسنادی برگرفته از گزارههای تاریخی و کتب رجالی، به دنبال پاسخ به این پرسش است که بانوان راوی، در مواجهه با چالش مهم فرهنگی دوره امامت امامین عسکریین (ع) چه نقشی داشتهاند؟ یافته های تحقیق نشان میدهد که بهدلیل تنگناهای ارتباطی امام با شیعیان و ایجاد محدودیت برای یاران و وکلای مرد، نقش فرهنگی زنان راوی حدیث در آن دوره، پررنگ تر است. حضور در عرصه فرهنگی، پاسخ گویی به سوالات، تعلیم و تربیت جویندگان علم و تبیین جایگاه امام و فرهنگ مهدویت، گویای این مدعاست که این گروه از بانوان محدثه، نقش اثرگذاری در جامعه شیعی داشتهاند.
magiran.com/p2406698
#مقاله
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j