علت برگزاری مراسم
مراسم #قالیشویان برای زنده نگه داشتن یاد امامزاده سلطان علی بن محمد باقر ( ع ) و سوگواری در #شهادت ایشان برگزار می گردد. گفته می شود که مردم و اهالی فین کاشان که از حامیان آن حضرت بودند، وی را به این دیار دعوت نمودند. زمانی که ایشان قصد ترک #کاشان را به مقصد #مشهداردهال داشتند، در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری به هنگام نماز و دعا به شهادت رسیدند و دشمنان در محلی موسوم به #قتلگاه سر مبارک ایشان را از بدنشان جدا ساختند.
دو روز پس از شهادت، اهالی فین خبردار شدند و با بیل، چوب و چماق قدم به اردهال گذاشتند و پس از جنگ با سپاه کفر توانستند در روز سوم شهادت، به پیکر مطهر ایشان دست پیدا کنند. مردم شهر برای دفن جسد، ایشان را در قالی سجادهاش پیچیدند و بر روی دوش گذاشتند سپس با ذکر #حسین حسین به کنار نهر باریک رسف که امروزه به چشمه شازده حسین ( ع ) شهرت دارد، رفتند و جنازه را بر زمین نهادند.
جسد نیاز به غسل داشت، به همین منظور عده ای سپاهیان خدا با سلاح های خود به جنگ با کفار پرداختند و عدهای دیگر با چرخیدن به دور خود سعی در پراکندن دشمن و حفظ جسد داشتند تا دیگران بتوانند آن را شستشو دهند. سپس با تلاش بسیار توانستند جسد پاک ایشان را تطهیر کرده و به خاک بسپارند.
در روایتی دیگر چنین آمده است که جسد پاره پاره امامزاده را در قالی پیچیدند و پس از انتقال به بالای تپه ای در همان نزدیکی، وی را به خاک سپردند. آنها سپس قالی غرق به خون را به کنار نهر آوردند و حین جنگ با دشمن تلاش کردند تا آن را شستشو دهند و از خون پاک کنند.
در جریان شستشو و به خاک سپاری، اهالی #خاوه به کمک #فینی ها می آیند و آنها را در به سرانجام رساندن این امر یاری می دهند.
از آن پس به یاد این واقعه و حوادثی که در به خاک سپاری ایشان به وقوع پیوست مراسمی را برگزار می کنند تا یاد آن بزرگوار و یاران شهیدش را زنده نگه دارند؛ مراسمی که امروز از آن با عنوان قالی شویان یاد می شود.
#کاشان
#سنت
#تاریخ_ایران_اسلامی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مراسم قالی شویان
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مرواریدهای بی نشان - ناصر کاوه.pdf
23.42M
🔰انتشار رایگان pdf کتاب تمام رنگی «#مرواریدهای_بینشان»
🇮🇷 بمناسبت هفته دفاع مقدس، «کتاب شهدای زنان» پرافتخار کشورم جمهوری اسلامی، که به دست
#ساواک_شاه
#حزب_بعث_صدام
#استکبارجهانی_آمریکا
#منافقین #کومله #دمکرات و... به شهادت رسیدند...
👌 این کتاب را بخوانید و برای اینکه در ثواب آن شریک باشید، آنرا منتشر کنید....
🔰@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#حضرت_سکینه علیهاالسلام
#غزل
🔹دل داغدار🔹
مپرس حال دل داغدار و چشم ترم را
شکسته صاعقۀ تازیانه، بال و پرم را
اگر فرات به دجله بریزد و بخروشد
نمینشاند، یک ذره آتش جگرم را
غروب بود که با کاروان، به شام رسیدم
در آفتاب رصد کن، حکایت سفرم را...
کدام اقیانوس، از دهان رود شنیده
تغزل کلمات برادر و پدرم را؟
چگونه سرو بمانم؟ که خط خاطره و خون
شکسته است دلم را، شکسته بال و پرم را
📝 #محمدجواد_شاهمرادی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
تاریخ نگاری شیعیان امامی مذهب در آغاز دوره ی غیبت کبری (نمونه موردی: تثبیت نظریه وجود و غیبت امام زمان(عج)) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی
نویسندگان: لیلا نجفیان رضوی
منبع: مطالعات تاریخ فرهنگی سال هفتم بهار 1395
علما، اندیشمندان و بزرگان امامی مذهبی از ابتدای امر غیبت تاکنون، با روش های مختلف به رفع شبهات و تثبیت نظریه ی وجود و غیبت امام عصر(عج) پرداخته اند. در این میان چهار اثر الغیبه نعمانی، کمال الدین صدوق، ارشاد مفید و الغیبه طوسی که در اولین سده ی پس از آغاز غیبت کبری، به رشته ی تحریر درآمده اند، در تثبیت این نظریه نقش بسزایی داشته اند. در پژوهش حاضر چگونگی کوشش برای تبدیل نظریه ی وجود و غیبت امام زمان(عج)، به تصوری اجتماعی با تکیه بر منابع یاد شده و با استفاده از رویکرد نظریه ی تحلیل گفتمان و اصطلاحات تخصصی نظریه ی گفتمان لاکلا و موفه مورد بررسی قرار گرفته است. براساس بررسی انجام شده، مؤلفان این آثار با جایگزین نمودن دال خالی غیبت به جای دال مرکزی گفتمان تشیع امامی (ائمه) و مفصل بندی وقته هایی حول محور این دال، پس از گذشت بیش از یک قرن به تدریج توانستند از نظریه ی وجود و غیبت دوازدهمین امامِ شیعیانِ امامی تصوری اجتماعی ایجاد کنند. در نتیجه به سهم خود در رفع بحران ایجاد شده در گفتمان تشیع امامی و باور امروز شیعیان امامی به غیبت دوازدهمین امام شان و شناخت آنان با شاخصه ی «منتظر» بودن، تأثیرگذار باشند.
https://b2n.ir/z02029
تنظیم : سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📚نقش فرهنگی بانوان راوی شیعه در عصر امامین عسکریین (ع)»
نویسنده:نجمه صالحی
نظر به نزدیکی روزگار امامین عسکریین (ع) به عصر غیبت و افزایش محدوده جغرافیایی جهان اسلام و نیز سختبودن دسترسی مستقیم و بی واسطه به امام معصوم (ع)، توجه ویژه به بانوان راوی آن عصر، بهعنوان یاران ناپیدا و واسطههای میان امام و شیعیان، که خطر کمتری آنان را تهدید میکرد، ضرورت دارد. این نوشتار با رویکردی توصیفی-تحلیلی و تکیه بر دادههای اسنادی برگرفته از گزارههای تاریخی و کتب رجالی، به دنبال پاسخ به این پرسش است که بانوان راوی، در مواجهه با چالش مهم فرهنگی دوره امامت امامین عسکریین (ع) چه نقشی داشتهاند؟ یافته های تحقیق نشان میدهد که بهدلیل تنگناهای ارتباطی امام با شیعیان و ایجاد محدودیت برای یاران و وکلای مرد، نقش فرهنگی زنان راوی حدیث در آن دوره، پررنگ تر است. حضور در عرصه فرهنگی، پاسخ گویی به سوالات، تعلیم و تربیت جویندگان علم و تبیین جایگاه امام و فرهنگ مهدویت، گویای این مدعاست که این گروه از بانوان محدثه، نقش اثرگذاری در جامعه شیعی داشتهاند.
magiran.com/p2406698
#مقاله
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔶 غزل علی محمد مودب در استقبال از بیانات امروز رهبر معظم انقلاب
سخن چون از سر درد است باری دردسر دارد
خوشا مردی کزینسان دردسرها زیر سر دارد
تو ایران، مسجد شیراوژنان و رادمردانی
بگو با این و آن نام تو را بردن خطر دارد
ز اشک مادرانت موجهای خون خروشیدند
زن این خاک، عزم و هیبت از زینب مگر دارد
به اهواز تو دلگرم است کردستان زیبایت
بلوچ و ترک و لر سوی خراسانت سفر دارد
درخشد بر جهان تا هست خورشید خراسانت
جهان را حضرت سیمرغ حُسنت زیر پر دارد
اگر دردی است یا حرفی، شفای ابنسینا هست
که منت تا ابد بر خاور و بر باختر دارد
به درمان خود اندیشیم و در درمان خود کوشیم
همانا نسخه فارابی و طوسی اثر دارد
تو را چون جان شیرین خاک میهن دوست میداریم
که هر خار و گلت در سرنوشت ما اثر دارد
نبیند کاخ دشمن، ذلت کوخ و کلوخت را
که از خاک تو جانهامان طپش دارد اگر دارد
دماوند من ای چادرنماز مادر میهن
کجا کس میتواند چادر از دوش تو بردارد؟
#ایران
#شعر
#تمدن_اسلامی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j