#کارگاه
کارگاه مهارتی – پژوهشی «روش شناسی تاریخی» با ارائه دکتر نعمت الله صفری فروشانی از 2 بهمن 1401 یکشنبه ها به مدت 16 جلسه از ساعت 10 الی 12 در میدان جهاد، مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، سالن شهید عارف الحسینی برگزار می گردد.
لینک ثبت نام👇
https://Bayan.miu.ac.ir
لینک پخش آنلاین👇
https://vc.miu.ac.ir/tarikh
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📣مسابقه "تولید آثار رسانه ای با موضوع تاریخ معاصر"
❤️رهبر معظم انقلاب حفظه الله :
"حقایق #تاریخ و جنایتهای دشمنان را برای جوانان #تبیین کنند،اینها جزء وظایف حتمی ماست"
◀️گروه تاریخ جامعة الزهراء سلام الله علیها با همکاری اداره تبلیغ در رسانه ها و فضای مجازی با رویکرد #جهاد_تبیین و در راستای عمل به این وظیفه حتمی برگزار می نماید.
علاقمندان میتوانند با مطالعه کتابهای #تاریخ_معاصر و تبدیل آن به؛
✳️پست و پیام کوتاه،
✳️کلیپ
✳️موشن گرافی
✳️پادکست و...
در این مسابقه شرکت نمایند.
شرایط:
🇮🇷پست ها طولانی نباشد
🇮🇷محتوا با ذکر منبع باشد
🇮🇷محتوا با ادبیات روان و ساده باشد
🇮🇷محتوا کپی نبوده و تولیدی باشد
مهلت ارسال آثار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
آیدی جهت ارسال آثار:
@Tarhname1400
منابع پیشنهادی :
📍انقلاب اسلامی و استعمار فرانو در منطقه (مجید صفا تاج)
📍حدیث پیمانه( حمید پارسانیا)
📍چهل تدبیر (محمد علی الفت پور)
📍از مجاهدین تا منافقین(مرکز اسناد انقلاب)
📍و منابع دیگر
🎁به بهترین آثار جوایز ارزنده اهدا خواهد شد.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله سیاست های گفتمانی پوشاک زنان در ایران در دوره پهلوی اول (آمرانه) و دوم (اشاعه گرایانه)
نویسنده: سیده راضیه یاسینی
منبع: مطالعات فرهنگ - ارتباطات سال بیست و یکم زمستان 1399
این مقاله به واکاوی تطور سیاست های گفتمانی در دوره پهلوی ها و نوع تأثیرگذاری آن ها بر پوشاک زنان ایران می پردازد و با رویکردی جامعه شناختی ویژگی های ظاهری و دلالت های معنایی پوشاک زنان تحت تأثیر عوامل فرهنگی اجتماعی، پیامدهای کردارهای گفتمانی متفاوت دوره پهلوی اول و دوم بر پوشاک زنان را مطالعه می کند. ضرورت این چنین مطالعاتی، ناظر بر اهمیت بازشناسی تبعات سیاست های آمرانه و اشاعه گرایانه در عرصه های فرهنگی است. رویکرد مطالعه، کیفی و توصیفی تحلیلی است و از تحلیل گفتمان انتقادی برای تحلیل کردارهای گفتمان غالب در دوره های پهلوی اول و دوم استفاده شده است. هدف از این مطالعه، پاسخ به این سؤال است که دو رویکرد متفاوت در دوره پهلوی اول (آمرانه) و در دوره پهلوی دوم (اشاعه گرایانه) با پدیده کشف حجاب، به چه نتایجی منجر شده است؟ نتایج نشان می دهد کردارهای متفاوت در گفتمان پهلوی در دو دوره، به رغم برخورداری از گفتمان واحد، پیامدهای مختلفی داشت و به دلیل تمرکز کردارهای گفتمانی در دوره پهلوی دوم بر اقتضائات اجتماعی و فرهنگی روز، نسبت به کردارهای گفتمانی پهلوی اول، بیشتر به اهداف خود نزدیک شد. همچنین درنتیجه هژمونیک شدن گفتمان پهلوی ها، نوعی «همگن سازی» نسبی پوشش زنان در ایران رخ داد که نتیجه یکی از کردارهای این گفتمان در دوره اول پهلوی ها بود.
https://b2n.ir/t74335
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله تحلیل تأثیر بحران توزیع بر سقوط رژیم پهلوی دوم و وقوع انقلاب اسلامی
نویسندگان: مسعود اخوان کاظمی، امید شکرانه
منبع: مطالعات انقلاب اسلامی سال هجدهم بهار 1400 ش
پژوهش حاضر، به بررسی و تحلیل تأثیر بحران توزیع در سقوط رژیم پهلوی دوم از منظر تئوری بحران لوسین پای می پردازد. پرسش اصلی تحقیق حاضر این است که نقش بحران توزیع در سقوط رژیم پهلوی چه بوده است. یافته های این پژوهش نشان دهنده این واقعیت است که رژیم پهلوی به دلایلی از قبیل وجود استبداد، عدم توزیع مناسب قدرت، نبود مشارکت سیاسی، و تخصیص نامتوازن و ناعادلانه درآمدهای نفتی، دچار بحران توزیع شده بود. مقابله رژیم پهلوی با مطالبات مشارکت جویانه شهروندان در سیاست، تمرکز بیش از حد ثروت در بین سران رژیم پهلوی، و ترویج و توزیع ارزش هایی مغایر با باورهای دینی و سنتی جامعه ایران، نهایتاً به تشدید بحران توزیع انجامید و موجبات سقوط رژیم پهلوی را فراهم نمود. روش این پژوهش، به صورت توصیفی تحلیلی و از نوع پژوهش علّی می باشد. جمع آوری داده ها در این پژوهش از طریق استفاده از منابع کتابخانه ای و تحلیل اسنادی صورت گرفته است.
https://b2n.ir/t60374
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
اداره پژوهش تحصیلات تکمیلی و گروه آموزشی_ تربیتی "تاریخ" برگزار می کند:
نشست
" نشست حجاب و عفاف از مقوله فرهنگی تا مقوله چند بعدی و تمدنی"
استاد ارائه دهنده: حجه الاسلام والمسلمین
هادی یعقوب زاده
سرفصل:
ارائه بحث پژوهشی در رابطه با حجاب و عفاف و نقش تمدنی آن
مخاطبین: طلاب سطح۳ و ۴ رشته تاریخ
(حضور برای دیگر طلاب بلامانع است )
تاریخ برگزاری: ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
ساعت برگزاری: ۱۰:۳۰-۹
مکان: جامعه الزهرا ،ساختمان شهید قدوسی طبقه سوم اتاق جلسات دفاعیه
@g_tarikh4
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
👆 سلفی مرزبانان کشور در سرمای ۲۵ درجه زیر صفر
⛔بعضی کارها تعطیلی نداره حتی اگه خیلی سرد باشه
خدا حافظ و نگهدارتون باشه سربازان وطن🌷
#مصرف_گاز
#ایران
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✅پل قدیم دزفول(استان خوزستان)
🔹ساخت این پل برمی گردد به زمان ساسانیان
بعد از اسارت هزاران اسیر رومی در زمان شاپور اول ساسانی ، بخش قابل توجهی از آنها به خوزستان فرستاده می شوند و آنها در دزفول و شوشتر، پل و موارد دیگری را می سازند.
پل قدیم دزفول بازمانده ایی از کار مهندسان رومی به اسارت گرفته شده در زمان ساسانیان است.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✅بند قیصر شوشتر(استان خوزستان)
🔹این مکان شبیه پل دزفول توسط مهندسان رومی ساخته شد.
فردوسی در شاهنامه سازنده این بنا را مهندس رومی بنام برانوش ذکر می کند
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✅قدیمی ترین سند خلیج فارس
🔹شاه هخامنشی در کتیبه خود ذکر می کند دریایی که از پارس می آید.
🔹این کتیبه خطی نشان می دهد خلیج فارس از 2500 سال پیش به پارس بودن معروف بوده است.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
«احمد عبدالساده» تحلیلگر و روزنامهنگار عراقی از اقدام غیرقابل توجیه مقامات ورزشی و حتی سیاسی عراق از جمله دفتر نخست وزیری این کشور در استفاده از واژه جعلی و ساختگی «خلیج ع ر ب ی» برای خلیج همیشه فارس در مسابقات کشورهای عربی در بصره انتقاد و تاکید کرد هیچ کشوری حق ندارد نام رسمی و ثبت شده خلیج فارس را تغییر دهد.
وی در توئیتی نوشت:«ایران به دریای عمان مشرف است، اما آن را خلیج ایران نمیخواند، هند هم به دریای عرب مشرف است، اما آن را دریای هند نمیخواند، اندونزی هم به اقیانوس هند مشرف است، اما آن را اقیانونس اندونزی نمیخواند.چرا؟ به خاطر اینکه این نامگذاریها، رسمی و در سازمان ملل متحد هم رسما ثبت شده است. بنابراین، «خلیج فارس» نام رسمی و ثبت شده است و هیچ کشوری حق ندارد آن را تغییر دهد».
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
سیر تطوّر مقام زن از جاهلیت تا عصر ظهور.pdf
234.1K
سیر تطور زن از جاهلیت تا عصر ظهور
سرکار خانم فاطمه حسینی پناه
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویداد_تاریخی
🌸شهادت "سيدمجتبي نواب صفوي"، رهبر جمعيت فداييان اسلام و يارانش (1334ش)
شهيد سيدمجتبي نواب صفوي در سال 1303ش در خانيآباد تهران به دنيا آمد و پس از اتمام دروس ابتدايي، به آبادان سفر كرد. سيد مجتبي سپس براي ادامه تحصيل به نجف اشرف مهاجرت نمود و در آنجا از محضر مدرسين حوزه علميه نجف اشرف بهرهمند گرديد. وي پس از چهار سال اقامت در نجف به دستور آيتاللَّه سيدابوالحسن اصفهاني جهت مبارزه با كجرويهاي كسروي به ايران آمد و با تشكيل "جمعيت فداييان اسلام" به مبارزه با بدخواهان و بدانديشان پرداخت. ترور وابستگان استعماري مانند احمد كسروي، عبدالحسين هژير، علي رزمآرا و حسين علاء از جمله فعاليتهاي سياسي اين جمعيت ميباشد. شهيد نواب صفوي همچنين با حكومت دكتر مصدق به خاطر عدم عمل به احكام اسلامي به مخالفت برخاست و به همين جهت در ايام نخست وزيري مصدّق، دستگير و به زندان افتاد و تا سقوط حكومت مصدق در زندان بود. سرانجام اين مجاهد خستگيناپذير به همراه سه تن از همرزمانش به نامهاي خليل طهماسبي، مظفر علي ذوالقدر و سيدمحمد واحدي در بيدادگاه رژيم پهلوي محكوم و در صبحگاه 27 دي 1334 شمسي تيرباران شده و به خيل شهدا پيوستند. بدين ترتيب پرونده ده سال فعاليت سياسي و اجتماعي جمعيت فداييان اسلام بسته شد و جنايت ديگري در پرونده سياه خاندان پهلوي ثبت گرديد.
تنظیم: سرکار خانم مریم صفری
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j