eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀پس از مرگ معاویه، یزید به حکومت رسید. او نخستین کسی بود که بر خلاف سنت خلفای پیشین، به انتصاب پدرش و به صورت موروثی حاکم شد. بر اساس منابع تاریخی، یزید در زمان حکومتش هرگونه مخالفتی را سرکوب می‌کرد.در روز نخست، نامه‌ای به حاکم مدینه نوشت و او را از مرگ معاویه مطلع ساخت و به او دستور داد که از حسین بن علی(ع) وعبدالله بن عمر و عبدالرحمن بن ابی‌بکر و عبدالله بن زبیربه زور بیعت بگیرد و هر کس نپذیرفت گردنش را بزند.مسعودی در توصیف سیاست او می­‎نویسد: سیره یزید همان سیره فرعون بود، بلکه فرعون عادل­‎تر از او در میان رعیتش و منصف‎تر از او در میان خاص و عامش بود. همچنین مسعودی از ابومخنف، نقل کرده که در زمان حکومت یزید، شراب‌خواری و گناه به دست کارگزاران او در مکه و مدینه به صورت علنی رواج یافت. حکومت یزید سه سال طول کشید. مورخان اعمال و اقدامات او در این سه سال را سرآغاز بسیاری از مخالفت­‎ها بر ضد خلفای بنی‌امیه و سقوط حکومت آنان می‌دانند.او در سال اول حکومتش امام حسین(ع) و اهل بیت او را شهید کرد،در سال دوم، حرمت مدینه را شکست و به مدت سه روز جان و مال مردم مدینه را بر سپاهیانش حلال کرد و در سال سوم کعبه را مورد تاخت و تاز قرار داد و آن را به آتش کشید.‌  بلاذری، انساب الاشراف، ج۵، ص۸۶  ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۳، ص۲۵۰ ابن قتیبه، الامامة و السیاسة، ج۱، ص۲۱۱ مسعودی، مروج الذهب، ج‏۳، ص۶۸ طبری، تاریخ المم و الملوک، ج۷، ص۳۱۲۱ طقوش، دولت امویان، ص۷۵ یعقوبی، تاریخ،ج‏۲، ص۲۵۳،ص۲۵ تنظیم:معصومه تقوی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرح مساله: برای اینکه انقلابی بتواند مانند انقلاب اسلامی به تنهایی گام های بعدی خود را بردارد چه مراحلی را باید طی کند؟ پاسخ اجمالی؛ انقلابی مستمر نه به معنای سوسیالیستی بلکه به مفهومی در تراز انقلاب اسلامی پاسخ تفصیلی؛ انقلاب مستمر در انقلاب اسلامی، از دو مرحلهدبیشتر برخوردار است که هر یک به تنهایی چند گام است: گام اول: قیام عمومی که علت های فراوانی چون؛ تبعیض نژادی، فساد دولتی و ظلم دارد.البته فراهم آمدن علت و اقدام و طلب قیام به منزله وقوع قیام نیست بلکه باید دو عنصر جمعیت کافی و رهبری واحد به آن اضافه شود.مانند قیام انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی( ره) گام دوم: تغییر حکومت، انقلاب با تغییر حکومت شناخته می شود. مراد از حکومت ، معادل دولت- کشور یا ملت- کشور است. گام سوم: تداوم واستمرار؛ انقلابیون تنها با در اختیار داشتن قدرت به معنای کلان آن قادرند راه خود را برای دستیابی و نهادینه سازی حرکت ها، ارزش ها، مقاومت ها، خودسازی ها ودر نهایت تمدن سازی انقلابی ادامه دهند و این همان راهبردی است که تنها در پرتو انقلاب مستمر تحقق می یابد. برگرفته از مقاله: انقلاب مستمر، راهبردی در تحقق گام دوم بیانیه انقلاب اسلامی مولف: دکتر مرتضی شیرودی دانش پژوه: محدثه دشتکی تنظیم:سید زهرا محمدی @tarikh_j
✍ مولفه های سازنده انقلاب مستمر ۱- تداوم حرکت های انقلابی: حرکت هایی چون؛ فرعی خواندن شهادت سید مصطفی خمینی، حمایت از اعتصاب کارگران و کارمندان، حمایت از رفتن شاه، تاسیس شورای انقلاب در برابر شورای سلطنت، دستور همه پرسی نام حکومت، فرمان در باقی ماندن ارتش و ...حرکت های انقلابی با همان شیب تند و با همان ماهیت اسلامی در بخش های گسترده تری در دوره مقام معظم رهبری ادامه یافت. ناامید کردن خواب وخیال های بعد از امام، مدیریت بحران های متعدد از جمله؛ حادثه کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۸، فتنه انتخابات ۱۳۸۸، شکل گیری راهپیمایی جهانی اربعین، ..... ۲- استمرار ارزش های انقلابی: نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بر پایه ارزش های دینی بنیاد یافت. ۳- تداوم مقاومت انقلابی: نهضت اسلامی به دلیل برآمدن از اسلام در حفظ دین و اجرای آن و نیز در مقابله با دشمنان داخلی و خارجی سرسخت است.مانند؛ راهبرد مقاومت در برابر آمریکا و دیگر کشورهای معاند. ۴- استمرار خودسازی انقلابی: شیوه مبارزاتی امام خمینی ( ره) نه سیاسی ونه نظامی، بلکه مبارزه فرهنگی با تکیه بر خودسازی بود که با همین شیوه، انسان هایی چون؛ آیت الله سعیدی، شهید اندرزگو وشهید طیب تربیت شدند. ۵- تداوم تمدن سازی انقلابی: تمدن نوین اسلامی، تمدنی است بر عناصر سرزنده شیعه که آن را از تعداد قلیل یاران امام علی علیه السلام به ۴۵۰ میلیون رسانده است نشات می گیرد. این تمدن از آموزه های تمدنی اولین کشور جهان یعنی؛ ایران و آخرین دین الهی یعنی؛ اسلام آبیاری می شود. برگرفته از: مقاله انقلاب مستمر در تحقق گام دوم بیانیه انقلاب اسلامی مولف: دکتر مرتضی شیرودی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀معرفی اماکن تاریخی: اگر از شهر های معروف ایران فارغ شویم وبه جنوب شرقی ایران سفر کنیم.انگشت حیرت به دهان میگیریم.این سرزمین ناشناخته هویت تاریخی ملتی به نام ایران است که آن را نشناخته بودیم و فقط گوشه ای از آن را شاید از زبان فردوسی شنیده باشیم. زابل شهر زیبا و دوست داشتنی ایران باستان،خانه رستم دستان،که با تورانیان برای حفظ کیان و ثغور ایران پا به‌ رکاب میشود. بعدتر از تپه خواجه در زابل که میراث باستانی ویژه ای هست مطالب رو عرض میکنم. @tarikh_j
شهر سوخته در ۵۵ کیلومتری شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان و در کنار جاده زابل - زاهدان قرار دارد. این شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم این شهر در چهار دوره بین سال‌های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد در آن سکونت داشته‌اند. تمدن شهر سوخته یکی از شگفتی‌های دنیای باستان است. این شهر مهمترین مرکز استقرار و در حقیقت پایتخت منطقه در دوران مفرغ بوده است. مساحت کلی تپه شهر سوخته حدود ۱۵۲ هکتار است که در یک برآمدگی بین دریاچه هامون و رود هیرمند بنا شده است و ارتفاع متوسط آن از سطح زمین‌های اطراف ۱۲ متر و بلندترین نقطه آن ۱۸ متر ارتفاع دارد.  که همین مورد ماهیگری را به یکی از منابع درآمد اصلی مردم شهر تبدیل کرد. طبق اطلاعات بدست آمده به وسیله‌ی باستان‌شناسان، این شهر در مجموع ۲۸۰ هکتار وسعت دارد. شهر سوخته در گذشته به ۵ بخش اصلی تقسیم شده بود که شامل ناحیه مسکونی در شمال شرقی، نواحی مرکزی، بخش صنعتی، بناهای یادبود و گورستان می‌شد. مردم در ناحیه‌ی مسکونی به وسعت ۸۰ هکتار زندگی می‌کردند. 🍀شهر سوخته، به ظاهر نام جدیدی است و قدمت تاریخی چندانی ندارد. بر پایه متن‌های موجود، سابقه این نام به کمابیش ۱۵۰ سال قبل بر می‌گردد. شهر سوخته 2 بار به آتش کشیده شده است، یکبار در ابتدای مرحله رشد و بار دیگر در لحظه مرگ و انهدام آن. این شهر در دوره ماقبل تاریخ حدود ۳۲۰۰ قبل از میلاد پایه‌گذاری و حدود ۱۸۰۰ قبل از میلاد متروک شده است. برای دوره‌ای حدود ۱۴۰۰ سال، زندگی در این شهر جریان داشته است. دوران شکوفایی این تمدن بین سال‌های ۲۵۰۰ تا ۲۲۰۰ قبل از میلاد بوده است که شهر حدود ۵۵۰۰۰ نفر جمعیت داشته است. در این شهر دو گروه عمده کشاورزان و صنعتگران اکثریت را تشکیل می‌داده‌اند. 🍀مهمترین آثار معماری مکشوفه در شهر سوخته خانه‌های موسوم به پلکانی و بنای کاخ سوخته است. هر واحد ساختمانی از یک قسمت مستطیل درست شده که ۵ تا ۶ اتاق دارد و حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ متر زیر بنا داشته است و منازل در مجتمع‌های ۴ و یا ۶ خانه‌ای است. مصالح اصلی به کار رفته در آن خشت‌های خام منظم گلی است. سقف خانه‌ها معمولاً صاف بوده و از حصیر برای پوشش آن‌ها استفاده شده و گرمای اتاق‌ها به وسیله یک اجاق مرکزی تأمین می‌شده است. در سال ۱۹۷۲ اولین قبر به طور تصادفی کشف شد. مصالح مورد استفاده در ساختمان گورها خشت خام بوده است. در شهر سوخته 3 نوع قبر دیده می‌شود. مهمترین نوع قبر، چاله‌ای ساده بوده که مرده را همراه اشیاء و غذا دفن می‌کردند. 🍀اولین جراحی مغز در ۴۸۰۰ سال پیش در شهر سوخته انجام شده است 🍀ساکنان شهر سوخته کفش تولید می‌کرده‌اند و صنعت کفاشی داشته‌اند کهن‌ترین انیمیشن (جان بخشی) و تصویر متحرک در شهر سوخته یافت شده است که در این انیمیشن بزی به یک بوته گیاه نگاه می‌کند و از آن بالا می‌رود 🍀برای اولین بار در ۳۰۰۰ قبل از میلاد شتر در شهر سوخته مورد استفاده قرار گرفته است 🍀یک خط کش چوبی باستانی با دقت نیم میلی متر در شهر سوخته یافت شده است 🍀مردمان آن روز شهر سوخته از شطرنج و تخته نرد استفاده می‌کرده‌اند مراکز صنعتی مردم شهر سوخته خارج از شهر بوده است تعدادی لوله‌های سفالی در شهر سوخته پیدا شده که احتمالاً جهت آب‌رسانی یا دفع فاضلاب استفاده می‌شده است 🍀پارچه‌هایی که در شهر سوخته یافت شده مطلقاً در هیچ کجای ایران یافت نشده است 🍀صنایعی مانند ریسندگی، خراطی، معرق‌سازی، مرمرسازی، سفال‌گری، مهرسازی، حصیربافی و ساخت ابزار فلزی در شهر سوخته رواج داشته است. تنظیم: فاطمه میری @tarikh_j
عرض تسلیت به مناسبت شهادت هفتمین اختر تابناک امامت نماهنگی تقدیم میشود 🌹
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نماهنگ سفره موسی بن جعفر(ع) 🎙با صدای «محمدحسین پویانفر» و «صابر خراسانی» عااااالیه🌷 @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض سلام و تبریک سال نو، خدمت دوستان بزرگوار🌹 ان شالله سالی سراسر خیر و برکت و سلامتی 😊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب حاضر، رویکردی انتقادی در بررسی برخی دیدگاه های مستشرقان پیرامون پاره ای از حوادث مهم زندگی پیامبر اسلام(ص) می باشد که با هدف تامین متن درسی برای درس «تاریخ اسلام و مستشرقان» در مدارس عالی جامعة المصطفی العالمیة، تدوین یافته است. این کتاب از: «مقدمه، زمینه‌ها، محدودیت‌های مستشرقان در دست‌یابی به حقایق تاریخ اسلام، اشکالات اساسی در تاریخ‌نگاری مستشرقان، سیر تاریخی مطالعات خاورشناسان درباره پیامبر اعظم(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، مستشرقان برجسته و صاحب اثر درباره پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، نقد و بررسی دیدگاه مستشرقان درباره آیین پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) قبل از بعثت، بررسی دیدگاه مستشرقان درباره درس‌ناخواندگی پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، نقد و بررسی دیدگاه مستشرقان درباره کیفیت آغاز وحی و نقد دیدگاه مستشرقان درباره افسانه غرانیق» جمع‌آوری شده است. از دیگر مباحثی که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته: «نقد و بررسی دیدگاه مستشرقان درباره ازدواج‌های پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، فلسفه ازدواج‌های پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از منظر تاریخ، نقد و بررسی دیدگاه مستشرقان درباره اهداف جنگ‌های پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، اهداف و علل جنگ‌های عصر نبوی بر اساس اسناد تاریخی و بررسی دیدگاه مستشرقان درباره نقش جهاد عصر پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در گسترش اسلام» است. @tarikh_j
در فصل نخست، به مفاهیم کلیدی پژوهش اشاره شده و با ذکر نکاتی درباره اهمیت و اهداف آن ضرورت تحقیق بیان گردیده است. سپس پیشینه این موضوع بررسی گردیده و پس از آن محدودیت‌های مستشرقان از نظر سیاسی و فرهنگی تبیین شده است تا روشن شود غربی‌ها از این دو زاویه در حصاری محدودند که بسیاری از مسائل اسلامی را از نگاه آنان دور می‌دارد. در فصول دیگر، دیدگاه‌های شرق‌شناسان درباره آیین پیامبر پیش از بعثت، چگونگی آغاز وحی، امی‌بودن پیامبر، ماهیت جنگ‌های ایشان، رابطه گسترش اسلام با جهاد و ازدواج‌های پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) مطرح و نقد و بررسی شده است. در این پژوهش چند هدف مهم دنبال شده است: «1ـ شناخت دیدگاه‌ها و نظریات مستشرقان درباره پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، 2ـ آشنایی با آثار مستشرقان در این زمینه، 3ـ شناخت اشکال‌های روشی و محتوایی اظهارات مستشرقان درباره پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و پاسخ به آنها، 4ـ شناخت شیوه‌های مطالعات تاریخی مستشرقان». تنظیم:صدیقه قصاب ساروی @tarikh_j
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام و احترام 🌹 عرض تبریک و تهنیت به مناسبت عید بزرگ مبعث خاتم النبیین (ص) مداحی میلاد تقدیم میشود🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آغاز نزول وحی.pdf
274K
آغاز و چگونگى نزول قرآن نویسندگان: حسن رهبری منبع: پژوهشهای قرآنی 1385 شماره 46 و 47 ویژه نامه وحی و پیامبری چکیده دررابطه با آغاز نبوت و چگونگى نزول قرآن بر پیامبر اکرم(ص) دیدگاه هاى متعددى وجود دارد 1ـ آغاز نبوت و نزول قرآن ماه رمضان است. 2ـ آغاز نبوت با نزول وحى قرآنى نبوده است. 3ـ آغاز نبوت و نزول چند آیه در ماه رجب بوده است اما این نزول به معناى نزول قرآن نیست. 4ـ پیامبر دو داشته است یکى در ماه رجب بدون وحى قرآنى و دیگر همراه با دعوت عمومى و نزول قرآن در ماه رمضان. 5ـ قرآن دو گونه نزول داشته است: دفعى و تدریجى. دفعى آن در شب قدر و تدیجى آن با آغاز بعثت در ماه رجب بوده است. 6ـ قرآن تنها نزول تدریجى داشته و آغاز نبوت یا در ماه رمضان با نزول آیات و یا در ماه رجب بدون وحى قرآنى بوده است. این نوشتار نخستبه تحلیل و بررسى دیدگاه هاى یاد شده همراه با دلایل آنها مى پردازد سپس دیدگاه اخیر را انتخاب مى کند و در ضمن از برخى نظریات نادر در باب نزول قرآن و آغاز نبوت نیز یاد مى کند. @tarikh_j
تبریک و تهنیت عید مبعث امروز استثناء کتاب هم با موضوع مبعث معرفی میشود 🌹 و خواندن این کتاب به دوستان عزیز توصیه میشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نخستین بخش گفتار های شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی در زمینه پیدایش اسلام به روش تحقیق درباره ادیان اختصاص یافته و در بخش های بعدی با نگرشی پژوهش گرانه و همه جانبه، محیط پیدایش در شبه جزیره عربستان و همسایگان آن یعنی ایارن، روم ، مصر و حبشه مورد بررسی قرار گرفته است که متاسفانه نوار گفتار مربوط به روم علیرغم تلاشی که جهت یافتن آن صورت گرفت بدست نیامد. «از نظر من، روش درست برای شناختن یک دین این است که مآخذ اصلی مربوط به آن دین را با شیوه تحقیق علوم نقلی ـ‌ و نه علوم تجربی و علوم عقلی ـ‌ بلکه با شیوة تحقیق تاریخی که امروز در متدولوژی به عنوان شیوه تحقیق تاریخی نامیده می‌شود، مطالعه کنیم.» برای پی بردن به نقش تمدن‌ساز مکتب اسلام لازم است بستر جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی محیط پیدایش آن نیز مورد مطالعه قرار گیرد. این اثر با دقتی عالمانه به واکاوی مسائل محیطی زادگاه اسلام، شبه جزیرة عربستان و همسایگانش؛ روم، ایران، مصر و حبشه می‌پردازد. فصل اول کتاب به روش تحقیق در مباحث دینی که تأکیدی بر محتوای اصلی کتاب است اختصاص دارد. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ایتان (Etan Kohlberg) خاورشناس معاصر و شیعه شناس، در سال ۱۹۷۱ موفق به اخذ دکترا از دانشگاه آکسفورد شد. او استاد دانشگاه عبری اورشلیم در اورشلیم است. او مقالات متعددی در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی دارد که عمدتاً پیرامون موضوعات شیعی است. او در سال ۲۰۰۶ بازنشسته شده است. 🍀اتان  شیعه شناس رژیم صهیونیستی است که به سال 1943 در تل آویو به دنیا آمده است. وی در کودکی به موسیقی و پیانو علاقه داشته و به همین منظور به مدرسه فنون و موسیقی نیویورک می­‌رود. او در دوره متوسطه است که در کنار زبان عبری به مطالعه زبان‌های عربی و انگلیسی علاقه‌مند می‌شود. کلبرگ پس از اتمام خدمت سربازی وارد دانشگاه عبری اورشلیم شده و در سال‌های 1966 و 1968 به ترتیب مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را با رتبه عالی پشت سر می‌گذارد. 🍀وی در ادامه به دانشگاه آکسفورد می‌رود و در 1971 درجه دکتری را از این دانشگاه کسب می‌کند. موضوع رساله دکترای اتان «جایگاه صحابه نزد شیعیان دوازده امامی» بود که آن را با راهنمایی ساموئل استرن و ریچارد والزر نگاشته و دفاع می‌کند. پس از آن کلبرگ، از سال 1972 به عنوان مدرس در گروه مطالعات زبان عربی دانشگاه عبری اورشلیم مشغول به کار می‌شود. او در سال 1991 به رتبه استاد تمامی ارتقا می‌یابد و در سال 2006 بازنشسته می‌شود. 🍀حوزه‌های مطالعاتی و آموزشی 🍀زمینه‌های مطالعاتی و تخصص اتان کلبرگ شامل تفسیر قرآن، متون عرفانی، ادبیات شیعی قدیم، شهادت در اسلام قرون وسطی و بررسی نسخ خطی عربی بود. @tarikh_j