eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
آغاز نزول وحی.pdf
274K
آغاز و چگونگى نزول قرآن نویسندگان: حسن رهبری منبع: پژوهشهای قرآنی 1385 شماره 46 و 47 ویژه نامه وحی و پیامبری چکیده دررابطه با آغاز نبوت و چگونگى نزول قرآن بر پیامبر اکرم(ص) دیدگاه هاى متعددى وجود دارد 1ـ آغاز نبوت و نزول قرآن ماه رمضان است. 2ـ آغاز نبوت با نزول وحى قرآنى نبوده است. 3ـ آغاز نبوت و نزول چند آیه در ماه رجب بوده است اما این نزول به معناى نزول قرآن نیست. 4ـ پیامبر دو داشته است یکى در ماه رجب بدون وحى قرآنى و دیگر همراه با دعوت عمومى و نزول قرآن در ماه رمضان. 5ـ قرآن دو گونه نزول داشته است: دفعى و تدریجى. دفعى آن در شب قدر و تدیجى آن با آغاز بعثت در ماه رجب بوده است. 6ـ قرآن تنها نزول تدریجى داشته و آغاز نبوت یا در ماه رمضان با نزول آیات و یا در ماه رجب بدون وحى قرآنى بوده است. این نوشتار نخستبه تحلیل و بررسى دیدگاه هاى یاد شده همراه با دلایل آنها مى پردازد سپس دیدگاه اخیر را انتخاب مى کند و در ضمن از برخى نظریات نادر در باب نزول قرآن و آغاز نبوت نیز یاد مى کند. @tarikh_j
تبریک و تهنیت عید مبعث امروز استثناء کتاب هم با موضوع مبعث معرفی میشود 🌹 و خواندن این کتاب به دوستان عزیز توصیه میشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نخستین بخش گفتار های شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی در زمینه پیدایش اسلام به روش تحقیق درباره ادیان اختصاص یافته و در بخش های بعدی با نگرشی پژوهش گرانه و همه جانبه، محیط پیدایش در شبه جزیره عربستان و همسایگان آن یعنی ایارن، روم ، مصر و حبشه مورد بررسی قرار گرفته است که متاسفانه نوار گفتار مربوط به روم علیرغم تلاشی که جهت یافتن آن صورت گرفت بدست نیامد. «از نظر من، روش درست برای شناختن یک دین این است که مآخذ اصلی مربوط به آن دین را با شیوه تحقیق علوم نقلی ـ‌ و نه علوم تجربی و علوم عقلی ـ‌ بلکه با شیوة تحقیق تاریخی که امروز در متدولوژی به عنوان شیوه تحقیق تاریخی نامیده می‌شود، مطالعه کنیم.» برای پی بردن به نقش تمدن‌ساز مکتب اسلام لازم است بستر جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی محیط پیدایش آن نیز مورد مطالعه قرار گیرد. این اثر با دقتی عالمانه به واکاوی مسائل محیطی زادگاه اسلام، شبه جزیرة عربستان و همسایگانش؛ روم، ایران، مصر و حبشه می‌پردازد. فصل اول کتاب به روش تحقیق در مباحث دینی که تأکیدی بر محتوای اصلی کتاب است اختصاص دارد. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ایتان (Etan Kohlberg) خاورشناس معاصر و شیعه شناس، در سال ۱۹۷۱ موفق به اخذ دکترا از دانشگاه آکسفورد شد. او استاد دانشگاه عبری اورشلیم در اورشلیم است. او مقالات متعددی در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی دارد که عمدتاً پیرامون موضوعات شیعی است. او در سال ۲۰۰۶ بازنشسته شده است. 🍀اتان  شیعه شناس رژیم صهیونیستی است که به سال 1943 در تل آویو به دنیا آمده است. وی در کودکی به موسیقی و پیانو علاقه داشته و به همین منظور به مدرسه فنون و موسیقی نیویورک می­‌رود. او در دوره متوسطه است که در کنار زبان عبری به مطالعه زبان‌های عربی و انگلیسی علاقه‌مند می‌شود. کلبرگ پس از اتمام خدمت سربازی وارد دانشگاه عبری اورشلیم شده و در سال‌های 1966 و 1968 به ترتیب مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را با رتبه عالی پشت سر می‌گذارد. 🍀وی در ادامه به دانشگاه آکسفورد می‌رود و در 1971 درجه دکتری را از این دانشگاه کسب می‌کند. موضوع رساله دکترای اتان «جایگاه صحابه نزد شیعیان دوازده امامی» بود که آن را با راهنمایی ساموئل استرن و ریچارد والزر نگاشته و دفاع می‌کند. پس از آن کلبرگ، از سال 1972 به عنوان مدرس در گروه مطالعات زبان عربی دانشگاه عبری اورشلیم مشغول به کار می‌شود. او در سال 1991 به رتبه استاد تمامی ارتقا می‌یابد و در سال 2006 بازنشسته می‌شود. 🍀حوزه‌های مطالعاتی و آموزشی 🍀زمینه‌های مطالعاتی و تخصص اتان کلبرگ شامل تفسیر قرآن، متون عرفانی، ادبیات شیعی قدیم، شهادت در اسلام قرون وسطی و بررسی نسخ خطی عربی بود. @tarikh_j
در این مدت و مابین سال‌های 1987 تا 1989 ریاست مرکز مطالعات آسیایی-آفریقایی مکس شلوسینگر را بر عهده داشته است. وی همچنین در دانشگاه‌های ییل، پریسنتون و مؤسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه عبری اورشلیم به عنوان استاد میهمان تدریس داشته است. او در سال 1993 به عضویت آکادمی ملی علوم رژیم صهیونیستی درآمد و از سال 2001 تا 2007 به نمایندگی از این آکادمی در کمیته دائمی علوم انسانی بنیاد علمی اروپا حضور داشت. ☘اتان  علاوه بر آن، تاکنون در مراکز علمی مختلفی از جمله انجمن مطالعات پیشرفته دانشگاه پرینستون، کمیته مطالعه عربی آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی و کمیته آموزشی موسسه بن‌زوی عضویت داشته و چند نوبت به عنوان استاد نمونه دانشگاه خود انتخاب شده است. وی همچنین در سال 2008 به پاس دستاوردهای علمی چندین ساله‌ برنده جایزه روچیلد شد. ⭕️آثار و تألیفات ☘اتان  تحقیقات و مقالات زیادی درباره تاریخ فکری و عقیدتی فرق اسلامی انجام داده و از مقطعی به بعد بر مذهب شیعه متمرکز شده و آثار قابل توجهی را می‌نویسد. آثار و نوشته‌های او در ابتدا بیشتر درباره عرفان و تصوف اسلامی بود و کم‌کم به سوی تاریخ و عقاید تشیع بخصوص در قرون وسطی امتداد سوق پیدا کرد. مشهورترین پژوهش شیعی او کتابخانه ابن طاووس و احوال و آثار او [2] نام دارد که به فارسی نیز ترجمه شده است. [3] از جمله مقالات او بررسی مقوله شهادت در تشیع است که در آن به بررسی مفهوم شهادت، اجر اُخروی شهید و درجات آن و نیز تفاوت میان شهادت و کشته شدن انتحاری پرداخته است برخی دیگر از عناوین مقالات او عبارت‌اند از: 🍀تفسیر اصطلاح «رافضی» که برای وهن شیعیان به کار می‌رود، تقیه و حفظ جان مؤمنان و دلایل رد و تأیید آن، تعریف و تفسیر اصلاح «محدَّث» و نسبت آن با ائمه شیعه، رجعت و حکمرانی صالحان بر زمین در زمان قیام مهدی [عج]، تولی و تبری به عنوان یکی از ارکان فروع دین، بررسی لغت «ابوتراب» کنیه امام اول شیعیان و دیدگاه‌ اهل سنت نسبت به آن، ریشه‌یابی تاریخی امامت و ائمه دوازده‌گانه، مفهوم جهاد در فقه شیعه و تفاوت آن با فقه اهل سنت، نظرات فقهی مختلف شیعه پیرامون فرزند حاصل از روابط نامشروع، جایگاه سایر فرق اسلامی از دیدگاه شیعه. اتان  زندگی‌نامه بیش از 30 تن از علمای شیعه را به رشته تحریر درآورده که بسیاری از آن‌ها در دایرةالمعارف اسلامی (نسخه دوم: EI2) و دانشنامه ایران آمده است. همچنین دو مقاله را به تفسیر و قرائت قرآن از نظر شیعی و با توجه به کتاب «کتاب القراءات» احمد بن محمد سیاری و یک مقاله به چگونگی مرگ پیامبر خدا از دیگاه محققان غربی اختصاص داده است. برخی از آثار کلبرگ به عربی، فارسی و ترکی ترجمه شده است. @tarikh_j
مطالعات اسلام‏‌شناسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌های اسرائیل، یکی از پردامنه‌ترین و گسترده‌ترین اَشکال این مطالعات در میان نمونه‌های مشابه در سایر دانشگاه‌های کشورهای غربی است. بسیاری از مقالات دائرةالمعارف اسلام و ایرانیکا توسط محققان دانشگاه‌های اسرائیل نگاشته شده و تحقیقات متعددی در حوزه‌ی شیعه، روحانیت و مرجعیت در دانشگاه‌های اسرائیل صورت گرفته است. مطالعات اسلام‌شناسی دانشگاه‌های اسرائیل، در شاخه‌ها و حوزه‌های مختلف نظیر مطالعات اسلامی و خاورمیانه، زبان و ادبیات عربی، مطالعات هندی، ایرانی و ارمنی، مطالعات آفریقایی و مطالعات خاور دور صورت می‌گیرد. 🍀تشیع و ایران از جمله موضوعات اصلی پژوهش‌های این مؤسسات است که با توجه به تعارض شدید میان ایران و اسرائیل، این پژوهش‌ها از وزن قابل توجهی برخوردارند. گرچه شاخه‌ی مجزایی با عنوان مرجعیت‌پژوهی در مؤسسات اسلام‌شناسی اسرائیل وجود ندارد، اما موضوع بسیاری از پژوهش‌های این مؤسسات در بخش ایران و تشیع، روحانیت و مرجعیت می‌باشد. در حوزه تاریخ تشیع، اتان  نخستین محققی است‏ که تنها به این موضوع پرداخته و به تربیت شاگردانی همت گمارده است و در یک جمله او شیعه پژوهی است که اطلاعات فوق‌العاده و دقیقی درباره تاریخ و اعتقادات دارد. تنظیم :مریم صفری @tarikh_j
با سلام و احترام 🌹 مناسبت این هفته تقدیم میشود
مَرج دابِق نام نبردی است که در ۲۴ اوت ۱۵۱۶ میلادی، میان عثمانی و مملوکان در نزدیکی حلب در سوریه رُخ داد. عثمانی با فرماندهیِ سلطان سلیمِ یکم و مملوکان رهبریِ قانصوه غوری را داشتند. مملوکان در این نبرد، به‌دلیل اختلافات، ارتشی بهم ریخته‌ای داشت.زمانی که رابطه عثمانی و مملوکان به تیرگی گراید قانصو غوری تصمیم گرفت استحکامات خود در مرز سوریه تقویت بخشد. و همچنین ارتش بزرگی از مصر به حلب فرستاد. سلطان سلیم نامه تحریک‌آمیز وتحقر کنندای نزد قانصو فرستاد که باعث عصبانیت او آغاز جنگ شد. عثمانی ارتش عظیمی حدود ۵۲۰ هزار جنگجویان، همراه با ۳۵۰ توپ داشت. نیروهای مملوک در حدود ۴۵۰ هزار مبارز تخمین زده می‌شد و در حدود ۸۰ مدافع توپ کمتر ولی کارآمد تر از عثمانی دارد.این نبرد باعث پیروزی عثمانی شد و منجر به فتح حلب و در ادامه تصرف دمشق و پیشروی آن‌ها به سمت مصر شد در نهایت فروپاشی حکومت مملوکان گردید. جنگ عثمانی و مملوکان (۱۵۱۶-۱۵۱۷) درگیری نظامی میان سلطنت مملوکان مصر و امپراتوری عثمانی بود که به سقوط مملوکان و الحاق سوریه ، مصر و شبه جزیره عربستان به قلمرو عثمانی انجامید. این جنگ و پیروزی متعاقب آن ، موجب شد که عثمانی از دولتی محلی که قلمرو آن محدود به آناتولی و بالکان می شد، به یک امپراتوری بزرگ تبدیل شود که سرزمین‌های سنتی اسلام نظیر مکه ، قاهره ، دمشق و حلب را در اختیار داشت ؛ اگرچه ، این سرزمین‌ها اکنون از قسطنطنیه اداره می شدند. تنظیم:معصومه تقوی @tarikh_j
قلمرو عثمانی بعد از جنگ مرج دابق @tarikh_j