eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدف این اثر معرفی وبررسی نقش ایجابی و سلبی مطالعاتی است که شرق شناسان درباره زوایای گوناگون تشیع از جمله سیاسی ، فقهی ،فکری ،علمی و فلسفی انجام داده اند . کتاب « شیعه شناسی در غرب ، نقد و بررسی انتقادی -تطبیقی پژوهش های شرق شناسان» اثر پروفسور عبدالجبار ناجی از اساتید برجسته تاریخ تشیع می باشد که ارتباط مستقیمی در دوران تحصیل با شرق شناسان داشته است . نویسنده در مقدمه امامان را مبارک دانسته و این اثر را به آن بزرگواران هدیه کرده است . دکتر ناجی در این کتاب که حاوی نه فصل می باشد به موضوعاتی همانند : بررسی و نقد اهداف و انگیزه های خاورشناسان در هریک از مناطق خاورمیانه ، فعالیت های تبشیری غربی ،ر مذهب شیعه ، امامان شیعه ، غلو و مراکز پژوهشی آمریکا و بررسی های مدارس آمریکایی درباره مهدویت پرداخته است . آقای عبدالحسین بینش مترجم این کتب می باشند . تنظیم :صدیقه قصاب ساروی @tarikh_j
تاریخچه استشراق (مراحل ده گانه شرق شناسی) که ۵ دوره آن امروز خدمتتان ارایه می شود: دوره اول: شرق شناسی عام از قرن 6ق.م تا قرن 6 م. در این دوره دو موضوع دارای اهمیت است: موضوع اول: آغاز روابط سیاسی شرق و غرب و رقابت دو تمدن← اولین ارتباط تجاری بین شرق و غرب بود که در آن زمان یونیان اقدام به شناخت شرق پرداختند. اولین مستشرق هرودت بود که مشاهداتش را از سرزمین های اسلامی مینوشت و بعد از آن اسکندر برای استیلا یافتن به شرق به مطالعه و پژوهش های شرق پرداخت. موضوع دوم به رقابت ایران روم است ← در این زمان داریوش پادشاه ایران و اسکندر و سلوکوس پادشاه روم به رقابت با هم پرداختند تا زمین های بیشتری را از همدیگر تصاحب کنند. ص 58-60 دوره دوم: آشنایی اولیه غربیان با اسلام در عصر ظهور اسلام: ← بعد از بعثت پیامبر (ص)، حضرت پیروان همه آیین ها را به اسلام پاک دعوت کردند و این نامه های رسول خدا (ص) انگیزه اسلام شناسی را در آنها ایجاد کرده بود، برخی استقبال کرده و با نگاه خوشبینانه معارفی از اسلام را صحیح فراگرفته و برخی دشمنانه به پژوهش اسلام پرداختند و درگیری هایی ایجاد کرده اند. ص60 دوره سوم: اسلام شناسی مغرضانه و نقد نویسی انفرادی علیه اسلام ← یوحنا دمشقی اولین مستشرق مسیحی که آغاز گر جریان ضد اسلامی است و کتابهایی در رد آن نوشت. ثیوفانیس بیزانسی: دومین مستشرق تبشیری است که کتاب « زندگانی محمد» را نوشته است. ص61 @tarikh_j
دوره چهارم: اقدام کلیسا به شروع ترجمه قرآن و اسلام شناسی← پطرس کبیر اولین کشیش مترجم قرآن به زبان لاتین است به نظر وی برای نبرد با پیشروی آیین محمد (ص) نمی توان از اسلحه کور استفاده کرد، بلکه باید عالمانه از حکمت و دانش و استدلال قوی و عنصر محبت در مسیحیت بهره گرفت، و انجام این نبرد علمی در گرو شناخت عمیق اندیشه های دشمن است. کشیش رایموندوس مارتینی دومینیکی سوره ای به عنوان معارضه با تحدی قرآن نوشت و کتابی به عنوان خلاصه ای علیه قرآن نوشت. ص62-65 دوره پنجم: مرحله عکس العمل کلیسا و غرب و شروع جنگ های صلیبی← دعوت اسلام در 5 قرن اول، با استقبال مردم و کشورهای مختلف مواجه شد. ورود اسلام به اروپا و آندلس و مرزهای فرانسه دستگاه پاپ و کلیسا را به وجشت انداخت و پاپ ها و کشیش ها به فراگیری زبان عربی و ترجمه قرآن کریم و نوشتن نقد و اشکالات بر آن پرداختند. ناکامی دستگاه پاپ موجب شد کلیسائیان تصمیم به برخورد نظامی و خشن فیزیکی گرفته و جنگ 200 ساله صلیبی را به راه انداختند. دوره ششم: انتقال علوم و تمدن اسلامی به غرب از قرن 13م← غرب در قرن 13 شاهد پیشرفت های خیره کننده مسلمان شده، بعد از آن تصمیم گرفتند یک نهضت فرهنگی و علمی درمقابله با فراگیری دانش مسلمانان شروع کنند. برای رسیدن به هدف خود کارهای زیر را انجام دادند: • ربودن کتب کتابخانه ها و نسخ خطی: بعد از جنگ های صلیبی و اشغال سرزمین های اسلامی وارد کتابخانه های عظیم مسلمانان شدند و آنها را به غارت بردند • آتش سوزی دانش و تمدن مسلمین: پیشوایان دینی مسیحیت دستور دادند که تعداد کتب علمی و علوم که مورد استفاده اروپایی است جدا کنند و بقیه کتب را بسوزانند • بنیاد کتابخانه لیدن و تعداد زیاد کتب خطی برلین: به بسیاری از مستشرقین پول هنگفتی میدادند تا با سفر به کشورهای شرقی کتب خطی کشورهای اسلامی را برای دانشگاه خریداری کنند • انتقال کتابخانه بزرگ شاه عباس از اردبیل به روسیه • سرقت کتب و اسناد • سوزاندن نسخ خطی • انتساب مطالب علمی مسلمین به دانشمندان غرب منبع:آشنایی با استشراق و اسلام شناسی غربیان ،محمد حسین زمانی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحلیل آراء انتقادی فرد دانر درباره جمع قرآن کریم نویسنده: باعزم، محمد؛ مصلایی پور، عباس؛ کاظمی، نجمه؛ پاییز و زمستان 1397 - شماره 19 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (21 صفحه - از 211 تا 231) واکاوی تاریخ جمع‌آوری قرآن کریم و چگونگی انتقال آن از دوره پیامبر اکرم (ص) به صحابه و تابعین و نسل‌های بعد، همواره یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در دوره‌های مختلف، تطور تاریخ قرآن کریم بوده و پژوهشگران مسلمان و غیرمسلمان به تحلیل این موضوع پرداخته‌اند. فرد دانر مدیر انجمن مطالعات خاورمیانه شمال آمریکا، کتابت قرآن و جمع‌آوری آن در دوره پیامبر اکرم(ص) را مورد اتفاق همه اندیشمندان ندانسته و معتقد است اولین بار توسط عثمان بن عفان بروز عملی پیدا کرده است. همچنین، به دلیل انتقال قرآن به دوره‌های بعد از طریق نقل شفاهی، همین امر باعث شده است تا مسلمانان در مورد متن قرآن دچار اختلافات مبنایی شوند و مسأله اختلاف قرائت بوجود آید. در پژوهش حاضر با مراجعه به منابع اصیل و مورد اتفاق اسلامی، بویژه اخبار جمع قرآن و گزارش های مربوط به توحید مصاحف، دیدگاه های فرد دانر به نقد گذاشته شده است. لینک کوتاه:http://noo.rs/crZNh @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 به همت انجمن علمی پژوهشی تاریخ؛ 🔰 نخستین شماره نشریه داخلی «گذرگاه» منتشر شد 🔹 به همراه چکیده مقالات منتشر شده در نشریه http://www.jz.ac.ir/post/5892 @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سَمّاک بن ‌خَرَشة بن اوس بن لوذان مشهور به ابودُجانه انصاری از اصحاب پیامبر(ص) و جانشین ایشان در مدینه در حجة الوداع. ابودجانه از قبیله خزرج و از تیره بنی‌ساعده و از نخستین مسلمانان مدینه بود که در شکستن بت‌های بنی‌ساعده شرکت داشت. @tarikh_j
ابودجانه در بیشتر جنگ‌های زمان پیامبر(ص)، از جمله بدر، حضور داشت.او از رزم‌آوران شجاع بود و با دو شمشیر می‌جنگید. از این رو، به وی «ذوالسیفین» می‌گفتند. نیز به سبب پوشیدن زرهی ویژه موسوم به مُشَهّره، او را ذوالمُشَهّره می‌خواندند. ابودجانه در غزوه اُحد به سال سوم ق. نیز حضور داشت. در این غزوه، پیامبر(ص) خواست تا یکی از یارانش حق شمشیرش را ادا کند. ابودجانه که می‌دانست حق آن شمشیر جنگیدن تا خم شدن است، از پیامبر خواست تا این کار را به وی بسپارد و ایشان پذیرفت.او هنگام جنگ، دستمالی سرخ مشهور به دستار مرگ بر سر می‌بست و هنگام رفتن به میدان با غرور گام برمی‌داشت و رجز می‌خواند. پیامبر با دیدن او فرمود: خداوند این‌گونه راه رفتن را جز در مانند چنین جایگاهی دوست ندارد. وی بر هند، همسر ابوسفیان که مشرکان را به جنگ تحریک می‌کرد، چیره گشت؛ ولی از کشتن او چشم پوشید و گفت: شمشیر رسول خدا گرامی‌تر از آن است که بر سر زنی فرود آید.ابودجانه در اُحد با پیامبر(ص) بیعت کرد که تا مرز مرگ بجنگد.در دشوار‌ترین لحظات جنگ که بیشتر مسلمانان پیامبر(ص) را تنها گذاشتند، او پایداری کرد و خود را سپر ایشان قرار داد و بر روی پیامبر خم شد تا تیرهای فراوان بر پشتش بنشیند.وی عبدالله بن حمید اسدی را که با ابی‌بن خلف جُمَحی بر قتل پیامبر هم‌پیمان شده بود، هلاک کرد.او در این نبرد شماری دیگر از جنگاوران دشمن را کشت و از همین رو، پیامبر(ص) وی را دعا کرد.ابودجانه در غزوه بنی‌نضیر به سال چهارم ق. نیز حضور داشت و تحت فرماندهی امیرمؤمنان علی(ع) مأموریت یافت منطقه را از جنگاوران فرمانبردار عَزوک، از دلیران یهود که به دست حضرت علی(ع) کشته شد، پاکسازی کند.پس از پیروزی در این نبرد، پیامبر(ص) اموال قبیله بنی‌نضیر را میان مهاجران قسمت کرد و با آن کهانصار از آن سهمی نمی‌بردند، به ابودجانه و سهل بن حنیف که فقیر بودند، سهمی بخشید.ابودجانه در غزوه خیبر به سال هفتم ق. نیز حضور یافت و در کشتن چند تن از دلیران دشمن نقش داشت.سپس پیشاپیشِ دیگر مسلمانانبه قلعه‌های خیبر حمله برد. پس از جنگ خیبر، هنگام بازگشتِ مسلمانان به مدینه در نبرد وادی‌ القری، یهودیان بر سپاه پیامبر(ص) یورش آوردند و ۱۱ تن از آنان کشته شدند که ابودجانه دو تن از آنان را کشت.در غزوه حنین به سال هشتم ق. نیز ابودجانه با همراهی و یاری امیرمؤمنان علی(ع) چند تن از پرچمداران دشمن را هلاک کرد. به نقلی، درغزوه تبوک به سال نهم ق. پیامبر(ص) پرچمخزرجیان را به او سپرد.در حجة الوداع به سال دهم ق. پیامبر(ص) هنگام خروج از مدینه، او را به جای خود گمارد. @tarikh_j
ابودجانه در جنگ یمامه همراه سپاهی برای نابودی فتنه مسیلمه کذّاب که مدّعی نبوّت بود، به سرزمین یمامه فرستاده شد. او برای کشتن مسیلمه خود را به درون باغی که وی و هوادارانش در آن پناه گرفته بودند، رساند و هنگام ورود به باغ پایش شکست؛ ولی توانست به ‌طور مستقیم در قتل مسیلمه شرکت کند. در زمان وفات ابودجانه اختلاف نظر است. برخی او را از شهیدان نبرد یمامه به سال ۱۲ق.دانسته‌اند. بعضی از مأموریت وی برای جمع‌آوری خمس غنایم سرزمین‌های فتح شده در دوره حکومت عمر بن خطاب و حضورش در قادسیه و نیزصفّین به سال۳۶-۳۷ق. و شهادتش در این نبرد در رکاب امام علی(ع) یاد کرده‌اند. ابن حَجَر به نقل از ابن اعثم و دیگران، سمّاک انصاری را که در جنگ قادسیه و نیز در جنگ صفین در رکاب حضرت علی بوده، کسی جز ابودجانه دانسته است. بر پایه روایتی، ابودجانه مانند سلمان، مقداد و مالک اشتر از کسانی است که در رکاب حضرت ولی عصر(عج) قیام می‌کند و ایشان وی را به فرمانروایی کشوری منصوب می‌نماید. منبع:دانشنامه حج و حرمین شریفین مدخل ابودجانه انصاری @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقبره «گوهرشاد بیگم» با پنج فرزند و نواده‌هایش در وسط باغی که بنام وی مسمی است، موقعیت دارد. این باغ در خیابان هرات که از جنوب به درب ملک، منتهی می‌شود، واقع است. «گوهرشاد بیگم» در سال ۷۷۸ هجری قمری در هرات، دیده به جهان گشود. وی در سال ۷۹۵ هـ ق به عقد نکاح «شاهرخ میرزا» فرزند «امیر تیمور گورکانی» درآمد. گوهرشاد بیگم، سه پسر و دو دختر داشت. این ملکه دانشمند و هنرپرور، بر علاوه این‌که در زمینه حکومت‌داری شوهر خود را یاری می‌کرد، در حصه رشد و شگوفایی هنر و فرهنگ، خدمات زیادی کرده است و در طول عمر پربار خویش، حدود ۳۶۰ بنای عام‌المنفعه در سرتاسر خراسان کبیر، احداث کرد که از جمله یادبودهای این بانوی گرامی، مسجد جامع و مدرسه مصلی در هرات و مسجد جامع گوهرشاد بیگم در شهر مشهد ایران، می‌باشد. از بقایای مصلی، یکی گنبد عالی مزار گوهرشاد بیگم، باقی‌مانده است. این گنبد را اهالی هرات، «گنبد سبز» می‌نامیدند. در این گنبد، شش عدد سنگ صندوقی سیاه از قبور اولاد «شاهرخ میرزا» قرار دارد و این گنبد را گوهرشاد بیگم، جهت دفن خود و اولادش در شمال غرب مدرسه مصلی، ساخته بود. @tarikh_j
این زن نیکوکار پس از سن ۸۰ سالگی در نهم رمضان سال ۸۶۱ ه‍.ق/۱۹ ژوئیه ۱۴۵۷ م در جریان قیام میرزا ابوالقاسم بابر در دوره سلطنت سلطان ابوسعید٬ به دسیسهٔ جمعی از امرا و مشاوران سلطان ابوسعید به دستور آن پادشاه در شهر هرات کشته شد و در کنار قبر فرزندش شاهزاده بایسنقرمیرزا و همسرش سلطان شاهرخ تیموری در مجموعه مدرسه و مسجد گوهرشاد هرات به خاک سپرده شد.  @tarikh-j تنظیم: فاطمه میری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرق شناسی و مهدویت مشخصات کتاب: موسوی، رضی، _ شرق شناسی و مهدویّت دفتر اول/ مؤلف سید رضی موسوی. _ قم: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج). ؛ مرکز تخصصی مهدویّت، 1379 ص:۱ عناوین اصلی کتاب شامل: اشاره؛ فهرست مطالب؛ پیش گفتار؛ کلیات؛ دیدگاه هانری کربن پیرامون مهدویت؛ مهدویت از دیدگاه جیمز دارمستتر؛ مهدویت از دیدگاه فان فلوتن؛ مهدویت از دیدگاه ایگناتس گلدتسیهر؛ پژوهش ادوارد براون درباره فرقه های منسوب به مهدویت؛ مهدویت از دیدگاه دیوید مارگولیوث؛ نگرش ژوزف گوبینو پیرامون مهدویت؛ دیدگاه همیلتون گیب درباره شیعه و مهدویت؛ دیدگاه آنه ماری شیمل درباره مهدویت؛ دیدگاه مونتگمری وات درباره تشیع و مهدویت؛ نگرش برنارد لوئیس پیرامون مهدویت؛ امامت و ولایت از دیدگاه توشیهیکو ایزوتسو؛ اندیشه های جاسم حسین پیرامون مهدویت؛ مهدویت از دیدگاه عبدالعزیز ساشدینا؛ امامت و مهدویت از منظر حامد الگار؛ اندیشه های سید حسین نصر پیرامون مهدویت؛ اندیشه تیتوس بورکهارت پیرامون مهدویت؛ اندیشه های رنه گنون پیرامون اسلام و آخرالزمان؛ نگرش دائره المعارف نویسان پیرامون مهدویت؛ کتابنامه؛ فهرست اعلام  @tarikh_j
اثر حاضر خوانندگان را با پدیده پژوهشی شرق‌شناسی و عالمان و دانشمندانی که به مطالعه و تحقیق در تمدن و فرهنگ و ادیان شرقی پرداخته‌اند آشنا می‌شوند. نگارنده صفحات آغازین کتاب را به تعریف شرق‌شناسی و تحولاتی که این رشته داشته آغاز می‌کند. وی مبحث نخست را به مطالعه و معرفی شخصیت هانری کربن که در حوزه‌های شیعه‌شناسی و عرفان و فلسفه اسلامی تحقیقات وسیعی انجام داده اختصاص می‌دهد. مولف در صفحات بعدی عده دیگری از خاورشناسان را همراه با شرح حال، آثار و تالیفات و روش‌های تحقیقی‌شان ذیل عناوین جداگانه معرفی می‌کند. ایگناتس گلدتسیهر، ادوارد براون، آنه‌ماری شیمل، مونتگمری وات، برنارد لوئیس، توشیهیکو ایزوتسو، حامد الگار، سیدحسین نصر، تیتوس بورگهارت و رنه‌گنون عالمان و محققانی هستند که در این مجموعه نامشان به چشم می‌خورد. نویسنده گزارش مفید و آموزنده‌ای از پژوهش‌های خاورشناسان و کسان دیگری که نامشان در این کتاب ذکر شده به مخاطبان عرضه کرده است. اسلام و مهدویت، فرق و مذاهب و چگونگی شکل‌گیری آن‌ها، جنبش‌های شیعه و فرقه‌های شیعی، هستی‌شناسی و جهان‌شناسی و کلام اسلامی موضوعات مطالعاتی و تحقیقاتی خاورشناسانی است که نامشان در این کتاب آمده است @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اهداف و مکاتب استشراق (مکتب استشراق تبشیری) جهت گیری ها و مکاتب موجود در تاریخ استشراق را میتوان به سه دسته و مکتب کلی تقسیم کرد: 1- مکتب استشراق دینی و تبشیری 2- مکتب استشراق سیاسی و استعماری 3- مکتب استشراق علمی حقیقت جویانه در ادامه به توضیح مبسوط هر یک از موارد میپردازیم: 1- مکتب استشراق دینی و تبشیری: بعد از فراگیر شدن دین اسلام بر اساس مبنا و عقلانی بودن و از بین رفتن سیادت مسیحیت در سرزمین های ساحلی مدیترانه، کشیشان احساس کردند برای مقابله با اسلام باید این دین را بشناسند تا بتوانند با آن مبارزه کنند. لذا اولین و بیشترین مستشرقان غربی که پس از ظهور اسلام به شناسایی اسلام و شرق پرداختند کشیشان و پاپ ها و کلیسائیان بودند. و بسیاری از مستشرقین قرن حاضر به ماهیت معاندانه کشیشان اعتراف کردند و آن دوره را «عصر جهالت غربیان» نامید. نام بعضی پاپ ها و رهبران کلیسایی که در این عرصه به فعالیت پرداختند به شرح زیر است: • پاپ رایموندوس لولوس، پایه گذار مکتب تربیت مبلغ ضد اسلامی←پاپ لولوس در پایان عمر خویش، قانونی را در کنفرانس وین تصویب کرد که پنج دانشگاه غرب موظفند اساتید زبان شرقی را برای تعلیم دانشجویان به کار گیرند • روجر بیکن انگلیسی، طراح کرسی زبان عربی در 5 دانشگاه بزرگ اروپا • پاپ گریگورنهم، پاپ هونوریوس چهارم، پاپ کلیمانس پنجم، «بادویل» پایه گذار آموزش و تدریس زبان عربی در دانشگاه آکسفورد، «ژولیام پوستل فرانسوی» طراح چاپ کتاب با حروف عربی در غرب، «ابراهام هنکلمان» راهب آلمانی مترجم قرآن و آغازگر چاپ اولیه قرآن، «لودفیجوماراتچی» مسیحی مفسر قرآن. @tarikh_j
همچنین استشراق تبشیری اولین چهره ورود امریکا به ایران بوده است که با هدف تبلیغ آیین مسیحیت به مناطق شمال غربی ایران آمدند. همچنین مستشرقین تبشیری در برگزاری و برنامه ریزی کنفرانس تبشیر جهانی ادینبورگ نقش آفرینی جدی داشتند. 2- مکتب استشراق سیاسی- استعماری: اولین دوره شرق شناسی از قرن 6 ق.م تا قرن 6م حدود 12 قرن رقابت طولانی بین تمدن شرق و غرب جلوه گری میکرد. کتابخانه های مهمی درجهان اسلام در قرون وسطی مانند کتابخانه عمر در طرابلس، کتابخانه بیت الحکمه در بغداد، دارالحکمه دارالعلم در قاهره و ... وجود داشت. مسلمانان تاثیرات بسیاری بر علوم غربیان داشتند در نیمه اول قرن 12 غربیان خودباختگی نسبت به علوم شرقی پیدا کرده بودند و دست به ترجمه کتب شرقی و اسلامی زدند تا جاییکه ویل دورانت غلبه تمدن شرق را بر غرب پیش بینی کرده است. یکی از دستاوردهای شرق شناسی غربیان آن بود که راههایی برای حضور سلطه گرانه دولت های غربی در پیکره حکومت های کشورهای شرقی بیابند. این حضور گاه در قالب طراحی سازمان های امنیتی، گاه در قالب مستشار، گاه در قالب فرمانده، گاه در قالب حمایت مالی صورت میگرفت. وجود دو فاکتور «ماهیت استبدادی و ستمگرانه بسیاری از حکومت های کشورهای شرقی» و نیز «عقب ماندگی کشورهای شرقی از صنعت و تمدن غرب» دو ابزار استدلال مناسب برای نفوذ در کشورهای شرقی بود. در صورتی که دانشمندانش مانند ویل دورانت به نبوغ و تمدن شرقی اعتراف کردند. چند چهره مستشرق استعماری عبارتند از : "لورانس جاسوس انگلیسی" طراح و مجری طرح تجزیه امپراتوری بزرگ عثمانی، "کارل هانیریش بیکر"عامل استعمار آلمان در آفریقا، "انگلس" جاسوس آمریکا در مصر، "سنوک هرگرونیه" جاسوس هلندی یا عبدالغفار اعزامی به حج، "ماسینیون فرانسوی" متخصص شیعه شناسی و حلاج شناسی، "سیلوستر دوساسی" کشیش متخصص ادبیات عرب و مشاور وزیر جنگ فرانسه در الجزایر منبع:کتاب آشنایی با استشراق و اسلام شناسی غربیان نویسنده: دکتر محمد حسن زمانی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا