امام تا ۱۹ سالگی در این مکان سکونت داشتند
@tarikh_j
حیاط پشتی خانه امام خمینی ره
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
تحلیل سیره تبلیغی پیامبر اعظم (ص) در قرآن (تفسیر موضوعی)
نگاهی به مجموعه فراخدامن و گسترده آیات در زمینه رسالت تبلیغی پیامبر اکرم(ص) نشان میدهد این موضوع در بین معارف دینی از جایگاه رفیعی برخوردار است.
خدای متعال اصلیترین رسالت رسول خدا(ص) را هدایت و ارشاد مردم دانسته است. آن حضرت در کمتر از یک ربع قرن توانست تحولی فراگیر و ژرف در جامعه ایجاد نموده و به تربیت افرادی کارآمد بپردازد. واکاوی تبلیغی ایشان به ما این امکان را میدهد که با الگو برداری و به روز کردن آن در شرایط کنونی که دشمنان با همه توان به تبلیغات ضد دینی و شبهه افکنی میپردازند به پاسداری از باورها و ارزشهای مذهبی بپردازیم.
رویکرد این کتاب تفسیر موضوعی قرآن با بررسی آیات مربوط به پیامبر اکرم(ص) در زمینه تبلیغ و هدایت مردم است.
تنظیم: مریم صفری
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
این کتاب نوشته سیدعلیرضا واسعی، محمد شمس الدین دیّانی میباشد.
این پژوهش، باتوجه به مسئولیت و مأموریت مبلّغان دینی در دنیای کنونی که هجوم تفکرات گوناگونی از یک سو و ترفندهای مؤثر تبلیغاتی از دیگر سو و نیز استخدام ابزار و امکانات ارتباطی از سویی دیگر، گاه آدمی را از اندیشیدین و انتخاب گری درست باز می دارد و راه را بر حق طلبان می بندد اهمیتی ویژه دارد. بی گمان مبلّغان دینی تنها با سلاحهای برتر و خنثی کننده می توانند به دستگیری و نجات آدمیان دست بزنند؛ چنین سلاحی با ورود اصولی و روشمند به سیره ائمه(ع) و کار بست روشهای تأثیرگذار آنان حاصل شدنی است. بر این اساس پژوهش حاضر دست مایه ارزشمندی به شمار می رود که راههای مناسب تبلیغ را در اختیار مبلّغان قرار می دهد.
تنظیم : مریم صفری
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، فرهنگنامه سیره پیامبر اعظم(ص)را با مدیریت علمی حسن رضایی، منتشر و روانه بازار نشر کرده است.
نویسندگان در مقدمه این کتاب، نخست به بیان اهمیت مطالعه تاریخ با توجه به آیات و روایات پرداخته، مطالعه تاریخ را دارای نقش مهمی در اصلاح حیات فردی و اجتماعی انسانها بیان دانسته اند.
همچنین، نگارندگان در ادامه به بیان اهمیت مطالعه تاریخ زندگانی حضرت محمد(ص) پرداخته، آورده اند:
مطالعه تاریخ زندگی رسول خدا(ص) را گنیجنهای از معارف اسلامی و آموزههای دینی است که همواره دانشمندان و تاریخ نگاران به آن توجه داشتهاند و صحنههای گوناگون اموزندهای در آن یافت میشود.
در ادامه مقدمه، آَشنایی عموم افراد جامعه با مباحث تاریخی مهمترین هدف از تدوین و نگارش این فرهنگ نامه بیان شده و در این باره گفته شده است:
با هدف آشنایی عموم افراد جامعه با مباحث تاریخی، بخش تاریخ فرهنگنامه گروه پژوهه، در مباحث مختلف تاریخی به شیوه نو، درصدد تدوین فرهنگنامه جامع تاریخی بر آمد و با این هدف، زندگی و سیره آخرین فرستاده الهی در قالب جدید، با عنوان فرهنگنامه سیره پیامبر اعطم، که دومین اثر تولیدی است، در اختیار علاقهمندان به مباحث تاریخی قرار میگیرد.
تنظیم: مریم صفری
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
مترجم کتاب اصغر افتخاری است. نگارنده در مقدمهی کتاب با اشاره به این که یکی از راههای حفظ و بقای دین، تبلیغ و رساندن احکام شریعت به نسل حاضر است، به لزوم تاثیرپذیری مبلغان دینی از پیامبر اکرم (ص) و تجربیات آن حضرت در این خصوص اشاره کرده، آنگاه برخی از اهداف، وظایف و اوصاف پیامبر (ص) را در امر تبلیغ و هدایت مردم بازگو میکند. وی در ادامه شیوههای تبلیغی پیامبر (ص) (اعم از تبلیغ گفتاری و عملی) را با ذکر شواهدی چند بررسی میکند. برخی از راهکارهایی که درخصوص تبلیغ در کتاب از آنها یاد شده عبارت است از: ایجاد پایگاههای تخصصی تبلیغ در کنار دروس حوزوی، انتشار مجلات تخصصی تبلیغ برای مبلغان و ایجاد شبکهی جهانی تبلیغ، تامین وضع معیشتی مبلغان، پرهیز از تبلیغات مقطعی، مشخص نمودن اهداف تبلیغاتی، پرهیز از علوم زاید در تبلیغ، و استفاده از تبلیغ تدریجی و گام به گام.
تنظیم: مریم صفری
@tarikh_j
📌ما را در فضای مجازی همراهی کنید.
ارتباط مستقیم با مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم:
📩h.tehrani@whc.ir
کانال ما در ایتا:
📱@hawzah_khaharan_qom
درگاه اطلاعرسانی ما:
🌐www.qom.whc.ir
📜[...کانـــال روی خــــط تاریــــخ...]📜
🔖🔺(وابسته به انجمن تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی قم)
https://eitaa.com/r_kh_tarikh
✅ #در_این_کانال_ببینید: ✅
(معرفی کتاب - دانلود رایگان - اطلاع رسانی نشستها و کارگاه های تاریخی - مصاحبه - وبینار - تاریخ اسلام - تاریخ امامت - تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی - تمدن غرب - مقاله نویسی - پایان نامه نویسی - پژوهش - ابزار نوین تحصیل و تدریس - مدرسی معارف اسلامی - اطلاعیه استخدامی و هیئت علمی - شبهات تاریخی - سیرمطالعاتی )
📌 لطفا کانال را به دیگر تاریخ پژوهان و تاریخ دوستان معرفی بفرمائید...🙏🏼
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
در چه ساحت هایی سيرة اهلبيت ع قابل پيروی نيست؟
سيرة اهلبيت ع در ساحت روشهاي متغير كه شرايط زمان و مكان در آنها اثر دارد، ابزارها، وسائل و اختصاصات پيامبر و آنچه در شرايط خاص انجام گرفته است و حکمت آن براي ما روشن نيست، تخصصاً از بحث خارجاند و مسئلة تأسي و حجيت سيرة معصومان ع اين امور را شامل نميشود. موارد مذکور را به اختصار توضيح ميدهيم:
الف. ساحت روشهای متغير
براي تعيين راهکارها و روشهاي دستيابي به اهداف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و... به خاطر تحولپذيري آنها بر اثر گذر زمان، نميتوان از سيرة اهلبيت ع بهره گرفت. به عنوان مثال: «امنيت» يك ارزش قطعي براي جامعه است كه ايجاد و حفظ آن براي زندگي فردي و اجتماعي ضروري است و در هر زمان و هر شرايطي بايد امنيت جامعه را تأمين كرد. اگر جامعه برخوردار از امنيت نباشد، هيچ كاري به سامان نميرسد و آسايش و آرامش از مردم گرفته ميشود؛ امّا روشها و راهكارهاي ايجاد و حفظ امنيت در شرايط و زمانهاي گوناگون تفاوت ميكند. برای مثال: در زمان ائمة اطهارع با امكانات و نيروهاي محدودي امنيت جامعه تأمين ميشد؛ امّا امروزه براي تأمين امنيت جامعه، نياز به تشكيلات گستردة پليس با برنامههاي پيچيده، ابزارهاي پيشرفته و نيروهاي فراوان برخوردار از آموزشهاي ويژه است. همچنين ادارة چنين تشكيلات گستردهاي نياز به بودجة كلاني دارد. اين تغيير و تحول در سازمان پليس، ناشي از شرايط جديدي است كه در زندگي بشر پديد آمده و براساس آنها لازمشده است كه براي تأمين امنيت جامعه، دستگاهي گسترده و پيچيده و برخوردار از قابليتها، قواعد، قوانين، مقررات و سلسله مراتب تشكيل شود. در ساير امور حكومتي نيز با گذشت زمان و تغيير شرايط، چنين پيشرفت و تحولي پديد آمده است.
نمونة ديگر اينکه در صدر اسلام، براي ادارة يك استان يك والي عهدهدار ادارة آن استان ميشد و گاه در کنار او فرد اميني براي ادارة بيتالمال قرار داشت و اين چند نفر به كمك يکديگر امور يك استان يا شهر را اداره ميكردند. اما امروزه حتي يك دهكده را نميتوان با سه نفر اداره كرد و ادارة يك شهر نيازمند دستگاههاي گوناگون اداري و خدماتي و نيز، صرف بودجههاي كلان است كه اين گستردگي و پيچيدگي در امور حكومتي، ناشي از ضرورتهاي جديد زندگي و ويژگيها و شرايط خاص اداره جامعه است. با اين وصف، آيا كسي ميتواند بگويد كه چون در زمان اميرالمؤمنين ع ارتش با اين گستردگي و امكانات و دستگاه پليس و نيروي انتظامي وجود نداشته، امروز نيز اين تشكيلات نبايد باشد و ما اگر بخواهيم حكومت اسلامي داشته باشيم و بخواهيم از پيامبر ع و ائمه اطهار ع تأسي و تبعيت كنيم، بايد همة تشكيلات كشوري و لشگري و دستگاهها و وزارتخانهها را منحل كنيم!؟ بيشك چنين منطقي پذيرفته نيست. بنابراين در ساحت روشها، هماهنگ با نياز، امکانات و نظر کارشناسان امور بايد عمل کرد و اين مورد تخصصاً از بحث «تأسي به سيره» خارج است.
#اهلبیت #سیره
@tarikh_j
ب. ساحت ابزارها و وسايل
در وسايل و ابزارهايي که جنبة ارزشي ندارند و فقط نيازهاي مادي مردم را برطرف ميكنند، مانند نوع خوراک، پوشاک و مسکن، تأسي به اهلبيت ع مطرح نيست. دراينباره پيروان اهلبيت ع مطابق تحولات ابزارها و به هر کسي که ميتواند اين ابزارها را در اختيار بنهد، مراجعه ميکنند. همانطور که خود اهلبيت ع نيز هماهنگ تحولات زمان از امکانات و ابزارهای نوين بهره میگرفتند و جمود بر امکانات گذشته را ناروا میشمردند.
امام صادق ع در پاسخ کسی که به نوع پوشش آن حضرت که مغاير پوشش علی ع بود اعتراض داشت، فرمود:
اِنّ على بن ابِى طالب ع کان يلبس ذلک فِى زمان لاينکر؛ و لو لبس مثل ذلک اليوم شهر به. فخير لباس کل زمان، لباس اهله ... و لو لبس مثل ذلک اللباس فِى زماننا لقال الناس هذا مراء؛
علی بن ابی طالب ع زمانیکه آن لباس را میپوشيد، مورد مخالفت قرار نمیگرفت؛ اگر کسی لباسی مثل آن را امروز بپوشد به آن شهرت میيابد (يعنی پوشيدن آن لباس امروز لباس شهرت است). پس بهترين لباس هر زمان لباس اهل آن زمان است ...؛ اگر کسی مثل آن لباس را امروز بپوشد؛ مردم میگويند ريا میکند.
بنابراين، ساحت ابزارها و وسايل نيز تخصصاً از بحث ما خارج است.
#اهلبیت #سیره
@tarikh_j
ج. اختصاصات اهلبيت ع
برخي از کارها را پيامبر ع انجام ميداد يا ترک مينمود و با دلايل خاص ثابت شده است که مخصوص آن بزرگوار بوده است. مثل وجوب نماز شب بر حضرت و حرمت صدقه بر او و بر اهلبيتش ع و نيز، حرمت زنان پيامبر ع بر ديگران و حرمت ترک جبهه نبرد، گرچه تنها باشد. اين امور نيز تخصصاً از بحث خارج است.
د. رفتار متشابه
در مواردي رفتار اهلبيت ع همانند برخي از گفتارشان داراي اسراري خاص و بهگونهای متشابه بوده، و قرينهاي که آن را روشن کند وجود ندارد. گاه بيشتر از يکبار هم رخ نداده است. از اينرو، نميتوان از آن به عنوان سيره ياد کرد و اين مورد نيز از بحث حاضر خارج است.
منبع: برگرفته از کتاب درآمدی بر سیره اهلبیت؛ نویسنده: حجت الاسلام حسین عبدالمحمدی
#اهلبیت #سیره
@tarikh_j
📣📣📣انجمن علمی - پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری بخش مجازی برگزار می کند
نشست علمی -پژوهشی
📌«دونمه فرقه ای در میانه ی یهودیت و اسلام»
🔶با حضور مترجم کتاب:
سرکار خانم زهرا مهرجویی
🕚زمان برگزاری: دوشنبه 26/3/99، ساعت 10:30 الی 12 به صورت آنلاین
✅لینک حضور در نشست 👇
https://adobevu2.jz.ac.ir:443/r6r603u2l91/
https://eitaa.com/jz2602
connect.exe
18.28M
برای شرکت در نشست این نرم افزار را بر روی سیستم کنید.
☑️ در قسمت آدرس، لینک کارگاه را وارد کنید و اینتر کنید:
https://adobevu2.jz.ac.ir:443/r6r603u2l91/
☑️ در صفحه ای که باز می شود، قسمت guest (مهمان) را انتخاب کنید و در قسمت your name (نام و نام خانوادگی خود را وارد کرده و سپس بر گزینه enter room (ورود به جلسه) کلیک کنید.
@tarikh_j
ورود به کارگاه آنلاین:
🔺اگر از کامپیوتر یا لپ تاپ برای ورود به کارگاه استفاده می کنید:
☑️ مرورگر موزیلا را در سیستم خود باز کنید.
☑️ در قسمت آدرس، لینک کارگاه را وارد کنید و اینتر کنید:
https://adobevu2.jz.ac.ir:443/r6r603u2l91/
☑️ در صفحه ای که باز می شود، قسمت guest (مهمان) را انتخاب کنید و در قسمت your name (نام و نام خانوادگی یا کد تحصیلی خود را وارد کرده و سپس بر گزینه enter room (ورود به جلسه) کلیک کنید.
@tarikh_j
اصول اخلاقی و تربیتی برخورد با دشمنان در سیره امیرمومنان ع نویسنده: احمدیان احمد آبادی، اکرم؛ فراهتی، عباسعلی؛
بهار و تابستان 1394 - شماره 1 (18 صفحه - از 33 تا 50)
برخورد درست و اصولی با هر پدیده ای، نقش بسیار مهمی در رسیدن به اهداف از راه صحیح دارد. از جمله این پدیده ها، رفتار در برابر دشمنان است، که اگر طبق مبانی اخلاق و تربیت اسلامی صورت گیرد، یکی از عوامل موفقیت و اقتدار واقعی در میدان نبرد خواهد بود. در مقابل، بی توجهی در این زمینه، گاه باعث ضررهای جبران ناپذیری می شود. اسلام، دین تعلیم و تربیت است. از دیدگاه این آیین، رسیدن به پیروزی، با هر وسیله ای پذیرفته شده نیست و تعهد به اخلاق، تنها راه کامیابی واقعی و رضایت الهی خواهد بود. سوال این است که چگونه باید با دشمنان برخورد کنیم تا به مطالبات بر حق خود برسیم؟ به عبارت دیگر، رعایت کدام اصول در برخورد با دشمنان، پیروزی واقعی و رضایت الهی را به ارمغان خواهد آورد؟ پاسخ به این پرسش ها با تکیه بر سیره ی عملی امیرالمومنین علی(ع)، هدف این نوشتار است. از این روی، در این پژوهش به سبک مسئله محور و با روش تحقیق کتاب خآن های، سعی بر این است که به تحلیل اصول اخلاقی و تربیتی برخورد با دشمنان با توجه به سیره ی علوی پرداخته شود.
"از آنجایی که برخورد صحیح در برابر دشمنان، از مسائل اساسی و مهم فرهنگ اسلامی به شمار میآید، و با توجه به این که مفروض اصلی پژوهش حاضر، این است که چون دین اسلام بر محوریت اخلاق بنا شده، پس تمام موارد اخلاقی در آن متجلی است، مانند: اصول اخلاقی و تربیتی برخورد با دشمنان که در کلام و سیرهی علوی کاملا مشهود است. ادب از آنجا که دین اسلام، بر پایة کمال و فضایل انسانی بنا گردیده و هدف بعثت پیامبر(ص) طبق فرمایش ایشان، اتمام و اکمال مکارم اخلاق معرفی شده است(قمی، 1414ق: ج2،ص676)، بدیهی است یکی از اصول مهم مقابله با دشمن در نگاه علی(ع) که شاگرد مکتب نبوی بود، رعایت ادب باشد؛ زیرا از اهداف مهم جهاد، احیای ارزشها و فضایل اخلاقی و مبارزه با زشتیهاست. حتی در جنگ تبوک هنگامی که سپاه اسلام، اطمینان حاصل کرد که رومیان از حمله به سرزمین اسلامی منصرف شدهاند، از رویارویی با آنان خودداری کرد(واقدی، 1989م، ج3،ص1019) ولی با این وجود، قرآن کریم همانطور که از مجموع آیات آن معلوم است، نه به طور کلی و در هر شرایطی، طرفدار جنگ است و نه به طور کلی و در هر شرایطی، حامی صلح است(مطهری، 1365،ج3،ص171)؛ به عبارت دیگر، اسلام نه صلح را به معنی یک اصل ثابت میپذیرد که در همة شرایط باید صلح باشد و نه در تمام شرایط جنگ را میپذیرد." لینک کوتاه:http://noo.rs/sdZpY
تنظیم : زهرا حسینی
#اهلبیت #سیره
@tarikh_j
سیره حضرت زهرا سلام الله علیها در تربیت فرزند نویسنده: موسوی، سیده زهرا؛
بهار 1396 - شماره 121 (20 صفحه - از 103 تا 122)
تربیت فرزندانی که دارای شخصیتی سالم و باثبات بوده و در آینده بتوانند در جامعه نقش پیش¬برنده و مفیدی ایفا کنند، از مهم¬ترین دغدغه¬های والدین و برنامه اساسی خانواده است. روشن است که دستیابی به این مهم نیازمند الگویی قابل اطمینان و تضمینی است، به گونه¬ای که ضمن سازگاری با شرایط روحی و جسمی کودک، نتیجه خوب و مناسبی را نیز به همراه داشته باشد. برای رسیدن به چنین الگوی تربیتی بهترین و نزدیک¬ترین راه، استفاده از سرچشمه وحی و خاندان پاک عصمت و طهارت((ع)) است. از این رو این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی سیره حضرت زهرا(س) در کتب روایی اختصاص یافته است. آنچه از این پژوهش می¬توان دریافت این است که حضرت زهرا(س) در روش تربیتی خود به نیازهای مادی و معنوی فرزندان توجه داشته و به تربیت در دو بعد مادی و معنوی اهتمام ورزیده¬اند؛ چرا که در تربیت کودک نه تنها جسم، بلکه سایر ابعاد عبادی، عاطفی و اعتقادی و... فرزندان باید مورد توجه قرار گیرد و نقطه آغاز دامان مادر است.
"توجه ویژۀ حضرت زهرا(س) به این مهم و اهمیت آن در زندگی و روح و جان کودکان، زمانی بیشتر آشکار میشود که بدانیم با وجود آنکه پیامبر اکرم(ص) برای امام حسن و امام حسین((ع)) عقیقه قرار داده بودند، ولی حضرت زهرا(س) خود نیز به این کار مبادرت ورزیدند. از این رو مناسب است والدین نیز از زندگانی حضرت زهرا(س) الگو گرفته و برای سلامت جسم و روح فرزندان که ارزش و اهمیت فراوانی دارد سرمایه گذاری کرده و سرآغاز زندگی آنها را تقرب به خداوند قرار دهند. اقدام دیگری که در این زمینه در زندگی حضرت زهرا(س) مشاهده میشود، توجه به زینت فرزندان است که به نوعی آنها را به سمت زیبایی هدایت میکند: «أن فاطمة حلت الحسن و الحسین؛ فاطمه(س) حسن و حسین((ع)) را میآراست. شاید برخی با مطالعة این روایات تصور کنند که حضرت زهرا(س) با داشتن جایگاهی معنوی خاص، اگر به عبادت میپرداختند مناسبتر بود، ولی رفتار ایشان نشان از اهمیت توجه مادر به کودک دارد و تذکر و توجهی برای بانوان است که به هر دلیل از انجام این کار سرباز میزنند. توجه به نیازهای معنوی از بستر عقیقه برای فرزند، صدقه دادن برای فرزند، آموزش مسائل عبادی با برنامه ریزی و تشریح جایگاه و اهمیت اعمال عبادی، پرورش عواطف و احساسات در سایة توجه به حس زیباشناسی و حس نوع دوستی و همدردی و توجه به نیازهای مادی با عنایت به تغذیه و بازی کودکان، از مهمترین جلوههای سیرة تربیتی حضرت زهرا (س) در پرورش فرزندان است که تبیین آن در این نوشتار گذشت." لینک کوتاه:http://noo.rs/sPKBB
تنظیم: زهرا حسینی
#اهلبیت #سیره
@tarikh_j
محمد خدابنده یا سلطان محمد صفوی در ۹۳۸ قمری متولد شد. مادرش سلطانم، دختر موسی سلطان موصلوی ترکمان (از امیران بزرگ بایندریه) بود. محمد از کودکی به خدابنده ملقب شد. هنگامی که شش ساله بود، شاه طهماسب حکومت خراسان را به او داد و محمدخان شرف الدین اغلی تکلو را با منصب امیرالامرایی و همچنین به عنوان لله خدابنده راهی خراسان کرد.( سکندرمنشی، نقاوة الآثار فی ذکر الاخیار، ج۱، ص۱۲۵)خدابنده تا ۲۶ سالگی در هرات بود.
در حمله ازبکان چشمان وی آسیب دید و هرگز بینایی کامل به دست نیاورد.(عالمآرای شاه طهماسب، ص۳۱۳ـ۳۱۶؛ قس اسکندر منشی، نقاوة الآثار فی ذکر الاخیار، ج۱، ص۱۲۶)
با درگذشت شاه طهماسب اول در ۹۸۴، اختلاف امیرانقزلباش برای انتخاب جانشین بالا گرفت و به درگیریهای خونینی انجامید. عاقبت پس از دوره کوتاه سلطنت اسماعیل میرزا و با قتل او امیران قزلباش خدابنده را جانشین شاه طهماسب اعلام کردند و او را به قزوین فراخواندند.
@tarikh_j