eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
998 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
315 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚تاریخ دولت های شیعه جلسه دوم 🖍عنوان بحث:آشنایی اجمالی با منابع و ماخذ 🖇منابع به دو.دسته منابع اولیه (نخستین و درست ترین اطلاعات را به خواننده اثر می دهد ،معمولا به زمان حادثه نزدیک اند)و تحقیقات (در عصر خود ما نوشته شده اند و به لحاظ گزارش مطالب تاریخی و تجزیه و تحلیل وقایع اهمیت دارد) تقسیم می شود. 🍀هر کدام از دو گروه شامل منابع عمومی و اختصاصی می شود. در بحث دولت های شیعی به منابع ذیل می توان مراجعه کرد: 📜تاریخ طبری (تا سال302) کامل ابن اثیر(مخصوصا اطلاعات مربوط به دوران نزدیک به تدوین کتاب و هجوم مغول) تجارب الامم ابن مسکویه البدایه و النهایه ابن کثیر (قرن 8) ملل و نحل شهرستانی 🍀منابع اختصاصی: فرق الشیعه نوبختی مقاتل الطالبیین روضه الصفا خواند میر(عصر تیموری) سفرنامه ابن بطوطه در حوزه تحقیقات جدید در قالب چند نوع اثر می توان بررسی کرد.آثاری که موضوعی بحث می کنند مانند شیعه در اسلام یا فرق شیعه و آثاری که زمان را مد نظر قرار می دهد مثلا تاریخ دولت های شیعی در دوره معاصر 📚برخی از منابع جدید در حوزه تاریخ شیعه: ال بویه و اوضاع زمان ایشان ،علی اصغر فقیهی قیام شیعی سربداران،دکتر یعقوب آژند دولت های شیعی در تاریخ (محمد علی چلونگر،سید مسعود شاه مرادی) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظام فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی شیعه در آستانه غیبت تا پایان قرن پنجم نویسنده: معارف، مجید؛ زمستان 1387 - شماره 24 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 53 تا 74) از اقدامات موثر امامان شیعه برنامه ریزی مناسب برای خودکفا کردن شیعیان از طریق سازماندهی های علمی، اجتماعی و سیاسی بوده است، تا شیعیان با سلامت وارد دوران غیبت شده، به حیات فکری و اجتماعی خود در مقابل مخالفان ادامه دهند. در این راستا، نظام مرجعیت دینی موجب خودکفایی علمی شیعیان گردید، نظام وکالت در تنظیم امور اجتماعی آنان کارساز شد، نظام وکالت به ساماندهی امور سیاسی اجتماعی پرداخت و سرانجام نظام نقابت، هویت بخشی و تا حدودی استقلال سیاسی را برای شیعیان به ارمغان آورد. لینک کوتاه:http://noo.rs/DRU4m @tarikh_j
نقش زنان یاری گر ولایت در عصر غیبت صغری نویسنده: میرافضلی، سیده مهین؛ پاییز 1396 - شماره 123 (28 صفحه - از 7 تا 34) زنان یاری گر ولایت در دوران های متفاوت با توجه به شرایط سیاسی اجتماعی نقش های مهمی را ایفا کرده اند. بررسی این نقش ها در روشن شدن گونه های یاریگری زنان موثر خواهد بود. این زنان ‌در زمان غیبت صغری از حیث رفتارهای یاری گرانه کمتر مورد کنکاش قرار گرفته¬اند و اثر مستقلی در این باره نگاشته نشده است. در این نوشتار به منظور رفع این کاستی و ارائه گونه های یاری گری زنان در زمان مورد نظر، با بررسی و تحلیل گزارش¬های تاریخی در منابع متقدم، به این موضوع پرداخته شده است. بصیرت و اطاعت پذیری از امام(ع)، اثبات میلاد و امامت امام عصر(عج) در مواجهه با فرقه های مختلف، حفاظت از جان ایشان با حفظ اطلاعات مربوط به ولادت حضرت و دور ساختن فضای ذهنی دستگاه عباسی از امام به وسیله نقشه¬های حساب شده، حفاظت از جان او، شناخت وکلای حقیقی و همکاری با سازمان وکالت، معرفی نواب حقیقی و رد مدعیان دروغین، گونه های یاری-گری زنان در عصر غیبت صغری هستند. این تحقیق نشان می دهد زنان در عصر غیبت صغری بیگانه از مسائل دینی و سیاسی پیرامون خود نبوده و حضور اجتماعی و سیاسی پررنگی در جامعه آن زمان داشته اند. لینک کوتاه:http://noo.rs/O6UmL تنظیم :زهراسادات حسینی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬛️با سلام و عرض تسلیت شهادت امام باقر(ع) ☑️قسمت پنجم از سلسله جلسات مناسبات اهل بیت ع با سادات حسنی توسط دکتر حامد قرائتی تقدیم محضر همراهان بزرگوار گذرگاه می شود. @tarikh_j
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘سادات حسنی ✅قیامها؛آثارو پیامدهای این قیامها بر تشیع واهل بیت علیهم السلام: ♦️1-ازبین رفتن میزان قابل توجهی از استعدادهای انسانی اهل بیت (ع) وتشیع ♦️2-برجسته شدن به عنوان سخنگو ورهبران سیاسی وکاهش جایگاه سیاسی ائمه علیهم السلام ♦️3 -تشدیدفشارها وتهدید ها بر اهل بیت (ع) ♦️4-تغییر مذاق و ادبیات جامعه سیاسی وعلوی ♦️5-حاکمیت ادبیات احساسی ورفتارهای جسارت آمیزوهیجانی ♦️6-حساسیت وتمرکز بنی عباس بر روی بنیانها وخاستگاهای معرفتی شیعه وفشارهای همه جانبه برروی علویان ♦️ 7-به حاشیه بردن منطق اهل بیت(ع) ♦️8-تحریک مخالفین برای خشکاندن ومحدود کردن قیامهای سنجیده تنظیم :زهرا کیا @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قیام شهید فَخّ از قیام‌های علویان علیه عباسیان است که در ذی‌الحجه سال ۱۶۹ هجری به رهبری حسین بن علی از نوادگان امام حسن(ع) در مدینه شکل گرفت و به کشته شدن او انجامید. از آنجا که این قیام در منطقه فخ در نزدیکی مکه رخ داد به قیام فخ مشهور شده است. (ابی عنبه، عمدة الطالب، ۱۳۸۳ش، ص۱۶۴) وقتی هادی عباسی به حکومت رسید، فشار بر علویان را شدت داد. «او در تعقیب طالبیان اصرار ورزید و آنان را سخت ترسانید و مقرری‌ها و بخشش‌هایی را که پدرش مهدی عباسی به آنان داده بود، همه را قطع کرد و به اطراف و اکناف نوشت که آنان را تعقیب کرده، نزد وی بفرستند.»( یعقوبی،تاریخ یعقوبی، دار صادر، ج۲، ص۴۰۴) هر روز علویان را به دارالاماره بیاورند و به شکل تحقیرآمیزی از آنان حضور و غیاب کنند. هریک از علویان می‌بایست کفالت حضور یک یا چند نفر از بستگان خود را قبول کند.(رضوی اردکانی، ماهیت قیام شهید فخ،1375ش،ص 116) @tarikh_j
هنگام نماز صبح ۲۶ نفر از خاندان امام علی(ع)، ۱۰ نفر از حجاج و تعدادی از موالی با شعار «أحَد، أحَد» وارد مسجد شدند و مؤذن را واداشتند تا اذان شیعه بگوید. فرماندار مدینه وقتی صدای اذان را شنید وحشت کرد و از مدینه گریخت. مردم نماز را به امامت حسین خواندند. پس از نماز، حسین بن علی خطبه‌ای خواند و مردم را به پیروی از سنت رسول خدا دعوت کرد.(ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۴۱۹ق، ص۳۷۵-۳۷۶) مکه را تصرف کرد وفردی را در انجا قرار داد وبا عده ای به سمت مکه حرکت کرد. عباسیان باعده ای زیادی به سمت مکه حرکت کردند ودر محلی به نام فخ باسپاه حسین روبرو شدند.نبردی سنگین در گرفت وحسین ویارانش به شهادت رسیدند(طبری، تاریخ، ۱۴۰۳ق، ج۸، ص۱۹۵ - ۲۰۰)سرهای شهدا به همراه اسیران به مدینه وسپس به بغداد نزد هادی عباسی فرستاده شد. @tarikh_j
پس از قیام صاحب فخ، والی مدینه، خانه‌ها و نخلستان‌های حسین و جمعی از خاندان وی را به آتش کشید و بخشی دیگر از نخلستان‌ها و اموالشان را مصادره کرد. امام کاظم(ع) بر شهدای فخ می‌گریست و از خداوند برای قاتلانشان مرگ و عذاب شدید درخواست می‌کرد و کفالت ایتام و اطفال و بیوگانِ علویانی را که در فخ به شهادت رسیدند، به عهده گرفت.(مسعودی، مروج الذهب، بیروت، ج۴، ص۱۸۶) پس از شهادت حسین و یارانش، سرهای شهدای فخ را در مجلسی که گروهی از فرزندان امام علی(ع) به تماشا گذاردند. هیچ کس چیزی نگفت جز امام کاظم که وقتی سر حسین بن علی رهبر قیام فخ را دید، فرمود: «انا لله و انا الیه راجعون، سوگند به خدا که حسین، به شهادت رسید در حالی که مسلمان و درستکار بود و بسیار روزه می‌گرفت و بسیار شب زنده دار بود و امر به معروف و نهی از منکر می‌کرد. در خاندان وی، چون او وجود نداشت.»(الإربلی، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج۳، صص۱۱۲-۱۱۷) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شهرت ناصرخسرو در بین مردم به شعر است. ولی ناصر پیش از آن که شاعر باشد، متکلم است.وی به اهل بیت ارادت داشت. در آثارش به ویژه در دیوان شعرش این علاقه زیاد دیده می‌شود. ناصرخسرو در کتاب جامعُ الحِکمَتَین که در اواخر عمرش آن را نوشته، به اثبات وجود وصی برای پیامبر(ص) می‌پردازد. در خوان الاخوان حضرت علی را به همراه اولیا و رسول و امامان، واسطه فیض دانسته و این گونه می‌گوید : «اگر کسی بی‌این میانجیان توحید جوید معطل است.» @tarikh_j
قزوین پنجم محرم سنه ثمان و ثلثین و اربعمائه دهم مرداد ماه سنه خمس عشر و اربعمائه از تاریخ فرس به جانب قزوین روانه شدم و به دیه قوهه رسیدم. قحط بود و آن جا یک من نان جو به دو درهم می‌دادند. از آن جا برفتم، نهم محرم به قزوین رسیدم. باغستان بسیار داشت بی دیوار و خار و هیچ چیز که مانع شود در رفتن راه نبود. و قزوین را شهری نیکو دیدم باروی حصین و کنگره بر آن نهاده و بازارها خوب الا آنکه آب در وی اندک بود در کاریز به زیرزمین. و رییس آن شهر مردی علوی بود و از همه صناع‌ها که در آن شهر بود کفشگر بیش تر بود.  @tarikh_j
مرو در ربیع الآخر سنه سبع و ثلثین و اربعمایه که امیرخراسان ابوسلیمان جعفری بیک داودبن مکاییل بن سلجوق بود از مرو برفتم به شغل دیوانی، و به پنچ دیه مروالرود فرود آمدم، که در آن روز قران راس و مشتری بود گویند که هر حاجت که در آن روز خواهند باری تعالی و تقدس روا کند. به گوشه ای رفتم و دو رکعت نماز بکردم و حاجت خواستم تا خدای تعالی و تبارک مرا توانگری دهد. چون به نزدیک یاران و اصحاب آمدم یکی از ایشان شعری پارسی می‌خواند. مرا شعری در خاطر آمد که از وی در خواهم تا روایت کند، بر کاغذ نوشتم تا به وی دهم که این شعر بر برخوان. هنوز بدو نداده بودم که او همان شعر بعینه آغاز کرد. آن حال به فال نیک گرفتم و با خود گفتم خدای تبارک و تعالی حاجت مرا روا کرد. تنظیم :فاطمه میری @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا