eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
7⃣نظریه تشکیل حکومت(کهن ترین نظریه است و منشأ آن به سید مرتضی و شیخ مفید باز می گردد و قوی ترین رقیب برای نظریه شهادت سیاسی است. ◀️ در نظریه تشکیل حکومت گفته می شود که امام یک هدف نداشت.قیام امام سه مرحله داشت و امام سه هدف داشت. 🌿مرحله اول : زمانی که از مدینه حرکت می کند و به مکه می رود و مدتی در مکه می ماند در این مرحله هدف امام امتناع از بیعت است .هدف سلبی دارد و می خواهد مبارزه منفی کند چون یار ندارد. 🌿مرحله دوم : بعد از رسیدن نامه ها به ایشان در مکه است از آن زمان که تصمیم می گیرد برود سمت کوفه تا زمانی که می رود و به سپاه برخورد می کند.در این مرحله هدف امام تشکیل حکومت و اعاده خلافت است . 🌿مرحله سوم : از زمانی است که در محاصره سپاه حر قرار می گیرد و هدف امام در این مرحله جلوگیری از جنگ است. (ع) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘ تاریخ پژوهان عزیز سلام با آرزو ساعات و لحظات پر برکت علمی برا شما آخرین قسمت از بحث آیین های عزاداری در عصر ال بویه تقدیم حضورتان 🌸با تشکر ویژه از دکتر احمد فلاح زاده
🌿قسمت ششم عزاداری اباعبدالله در دوران آل بویه ✅یکی از تحولات، تحولات هویتی بود. جامعه ی امامیه در اواخر عصر حضور یعنی دوره امام هادی علیه السلام و دوره امام حسن عسگری علیه السلام به سمتی می رفت که بتواند در واقع تلاش می کرد که خودش را در زمان غیبت بتواند حفظ بکند و هضم نشود در جوامع دیگر، به همین دلیل یکی از اصلی ترین نماد هایی که می توانست امامیه را حفظ بکند حضرت اباعبدالله ع و زیارت مزار ایشان بود. این موضوع سبب شد از دوره این ائمه علیه السلام بحث مهر درست کردن که از دوره امام رضا علیه السلام رسم بود، در این دوره هم متداول بود. گذاشتن تربت اباعبدالله در کفن مردگان در این دوره بود. حتی خواندن نماز در مزار حضرت اباعبدالله علیه السلام از جمله سوالاتی بود که آن دوره از امام حسن عسگری علیه السلام می شد. این ها نشان می دهد که تحولات هویتی دارد شکل می گیرد و هویت شیعه می خواهد به وسیله ی حضرت اباعبدالله علیه السلام در عصر غیبت کامل تر شود و ماندگار تر شود. پس این تحولات هویتی به عنوان این که امام حسین علیه السلام نماد هویت شیعی بود، سبب شد که عزاداری اباعبدالله علیه السلام یک حالت هویتی پیدا بکند. @tarikh_j
✅یکی دیگر از تحولات، تحولات فرهنگی بود. این تحولات فرهنگی تحت تاثیر فرهنگ های حاکم بر محل عزاداری در بغداد بود که آن چیزی که مطالعه می کنیم از نحوه عزاداری در سال های بعد، مثل پاشیدن کاه یا ریختن خاک بر سر و این جور چیز ها، که نشان از بد بختی وعمق بی چارگی و این معانی بود، این ها مراسم ها و آدابی بود که متاثر از فرهنگ ایرانی وارد فضای بغداد شده بود، نشان می دهد که این کسانی که این کار ها را انجام می دهند عرب نیستند و ایرانیان ساکن بغداد هستند. این کار هم در منطقه غرب ایران رسم بود و هم در منطقه دیلم این آداب رسم بود. پلاس آویزی به نشانه عزا ، این از چیز هایی بود که در منطقه دیلم به عنوان زادگاه آل بویه رسم بود و این رسم وارد بغداد شده بود. ✅تحول بعدی تحت تاثیر یک سری متون شیعی بود. برخی از متون شیعی که مشخص نیست این روایت ها قبلا بوده یا آن دوره نوشته می شود، به هر تقدیر این متون شیعی از یک سری آیین هایی یاد می کنند. مثلا در روز عاشورا سر کار نمی رفتند و کار را تعطیل می کردند. این از روایتی از امام رضا علیه السلام بر می آید که می فرمود: در روز عاشورا اگر کار بکنید کار خیر و برکت ندارد و ضرر هم دارد. الان در دوره ما هم این رسم هست. @tarikh_j
✅برخی دیگر تحت تاثیر تفکرات آیینی بود یعنی مثل تفکراتی بود در میان امامیه مثل سب صحابه . در سال اول سب صحابه رسم نبود.اما کمی جلوتر می رویم می بینیم که مراسم عزاداری اباعبدالله علیه السلام با سب صحابه همراه است و این یکی از مواردی است که انگیزه درگیری بین حنابله و امامیه می شود. در همین سال ها البته ما هیچ گزارشی از حضور علما در این مراسم نداریم ولی با این حال نقش علما در برگزاری مراسم بسیار بالا بود به این صورت که در غالب متون روایی و در غالب همکاری به این معنی که منابع متنی را آماده می کرد، از این جهت پشتیبانی فرهنگی می کردند از برگزاری عزاداری. بخشی از این کار در واقع، مراسم عزاداری تحت تاثیر فرهنگ محله ها بود . اگر در محله ای رسمی بود آن رسم را می آوردند در عزاداری،طبق آن چیزی که در محله هایشان رسم بود در عزاداری آن را دخیل می کردند . ✅تحول دیگر ، تحولات متناسب با ظرفیت اقتصادی بود یعنی هر مقدار که ظرفیت اقتصادی امامیه رشد می کند می آیند یک سری مراسم هایی می گیرند که در آن رشد اقتصادی خود را نشان دهند مانند مراسم منجنیق کشی که یک چیزی شبیه صندوق درست می کردند و در دست حمل می کردند و چند نفر زیرش را می گرفتند و گاهی آن را با طلا و نقره زینت می دادند که به بقیه و اهل سنت ثابت کنند که از لحاظ اقتصادی وضع خوبی دارند. ◀️نکته آخر: هر چه آل بویه شناخته شود این اتهام برداشته می شود که تشیع ما تشیع صفویه هست. تنظیم :طیبه باقری @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿سلام و وقت بخیر همراهان عزیز با آرزوی روزهای خوب پاییزی برای شما در این بخش از عاشورا در منابع متقدم به سراغ کتاب مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی می رویم.🌹
☘ مقاتل الطالبیین ◀️علی بن حسین القرشی الاموی ( ت 284 ه و م 356 ه ) معروف به اصفهانی می باشد . ابوالفرج به خاطر شهرتی که داشت شاهان آل بویه او را برای خدمت در دیوان دعوت کردند. ✅در برخی منابع ابوالفرج را شیعه اثنی عشری و یا زیدی معرفی کردند؛ اما بعضی از علمای امامیه مانند محمد باقر خوانساری در روضات الجنان می آورد: و چون ابوالفرج به رسم اثنی عشریه از سه خلیفه اول بیزاری نمی جوید شیعه نیست... انگیزه مؤلف از نوشتن این کتاب معرفی کشته شدگان خاندان آل ابی طالب از زمان رسول خدا تا سال 330 ه می باشد؛ زیرا وی در مقدمۀ کتاب خود می گوید: « هیچ خاندانی را شریف تر و با فضیلت تراز این خاندان نمی دانم.» ✅کتاب مقاتل الطالبیین نوعی مقتل نگاری است و مانند دایره المعارفی می باشدکه در آن 221 تن از کشته شدگان خاندان آل ابی طالب آمده است. ✅ابوالفرج وقایع عاشورا را با معرفی افرادی از بنی هاشم که در این واقعه کشته شدند، شروع می کند و سپس در معرفی امام حسین(ع)، به وقایع عاشورا می پردازد. @tarikh_j
☘وقایع از رفتن امام(ع) از مدینه به مکه آغاز می شود و به ترتیب زیر ادامه می یابد: 1- ارسال نامه بزرگان کوفه به امام: بزرگان کوفه به امام نامه نوشته ودر آن اذعان داشتند که یزید را از حکومت خلع کردیم و می خواهیم با شما بیعت کنیم. 2- فرستادن مسلم بن عقیل به کوفه 3- نهی امام از رفتن به کوفه توسط افرادی مثل ابن عباس 4- فرستادن سپاه حر برای مقابله با امام(ع) 5- فرستادن سپاه عمر سعد به کربلا 6- وقایع عاشورا 7- وقایع مجلس یزید. ازبین مباحث بالا به قضیه مسلم بن عقیل بیش از همه پرداخته شده و بقیه به صورت خلاصه بیان شده است. @tarikh_j
☘معرفی یزید به عنوان عامل اصلی در بوجود آمدن واقعه عاشورا: ✅کتاب «مقاتل الطالبیین» از جایگاه خاصی برخوردار است؛ زیرا از یک طرف نویسنده ی آن نسب اموی داشته و از طرف دیگر، شیعه می باشد. ✅ نوع نگرش او در قضایای عاشورا بسیار اهمیّت دارد. ابوالفرج تلاش می کند تا یزید را به عنوان عامل اصلی در بوجود آمدن واقعه ی عاشورا معرفی کند. ◀️رفتن اسرا به کوفه و مجلس عبیدالله بن زیاد را بیان نمی کند. ابو الفرج نمی خواهد عبیدالله را مقصر جلوه دهد، به همین علّت نقش اورا بسیار کم رنگ نشان داده و سعی نمی کند تا با مطرح کردن او، یزید را تبرئه کند. همچنین دربارۀ پشیمانی یزید که اکثر منابع دربارۀ آن صحبت کرده اند، ابوالفرج روایتی نقل نمی کند. با توجّه به اینکه ابوالفرج نسب اموی دارد، دیدگاه ضد اموی او اهمیّت بسیار دارد. همچنین باید توجّه داشت که در این کتاب دیدگاه شیعی او بر دیدگاه نسبی اش سبقت گرفته است. @tarikh_j
☘ابوالفرج ضمن بیان مباحث خود به منابع نیز اشاره می کند از جمله این منابع، تاریخ طبری طبقات ابن سعد، الامامه وا لسیاسه و مقتل ابی مخنف و مداینی می باشد، که همه ی این منابع از جمله منابع معتبر عاشورانگاری می باشند. ✅گزارش های ابوالفرج درمقاتل الطالبیین به صورت ترکیبی است، زیرا وی روایت ابی مخنف را ازطریق نصربن مزاحم و ابوالحسن علی بن محمد مداینی با روایت عمار دهنی و روایاتی از جابر جحفی با هم ترکیب کرده و روایات خود را سامان داده است و خود نیز به این مطلب تصریح می کند، بنابراین روایات نقل به معناست و روایاتی در مقاتل الطالبیین هست که در روایت ابومخنف نیست و احتمال دارد این روایتها از روایت های نصربن مزاحم باشد مانند: زمانی که سر امام را جلوی یزید گذاشتند، یزید اشعاری خواندند که مضمون آن چنین است: «بزرگان ما ببینند که چگونه از این گروه انتقام گرفتیم.» پژوهشگر :سرکار خانم صغری فهیمی @tarikh_j
فایل کامل بررسی عاشورا در مقاتل الطالبیین🔽
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20171002152039-10057-53.pdf
713.1K
تحلیل آموزه امامت در زیارت نامه اربعین نویسنده: محمد رنجبرحسینی نجمه صنعتیان منبع: پژوهشنامه معارف حسینی (آیت بوستان سابق) سال دوم پاییز ۱۳۹۶ شماره ۷ یکی از زیارت نامه های معتبر در زیارت امام حسین(ع)، زیارت نامه اربعین آن حضرت است که در روز اربعین خواندن آن بسیار سفارش شده تا جایی که طبق روایت امام حسن عسکری(ع) یکی از علامت های مؤمن، زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین شمرده شده است. این زیارت نامه گنجینه-ای ناب در باب شناخت آموزه امامت ولایت است. در این نوشتار برآنیم تا با تحلیل فرازهایی از این زیارت نامه، این آموزه شیعی - یعنی اعتقاد به امام به عنوان حجت خداوند بر خلقش - و اوصاف ویژگی های او را باز شناسیم. @tarikh_j
1578477647-10255-1-8.pdf
421.5K
بررسی ظرفیت های تمدن سازی در جهان اسلام با تکیه بر پیاده روی اربعین نویسنده: پرویش، محسن؛ بهار 1398 - شماره 2 (22 صفحه - از 35 تا 56) چکیده: برپویایی تمدن اسلامی مساله‌ای است که همه محققان و نویسندگان منصف بر آن اذعان دارندء چرا که این تمدن بهترین تمدن بشری است که همه ابعاد وجودی انسان را در برمی گیرد. یکی از مهم ترین ظرفیت‌های تمدنی اسلام در طول اربعین حسینی است که توانسته است الهام پخش و الگوساز در احیای تمدن اسلامی باشد به آن دلیل که مسیر صحیح را از مسیر غلط در تمدن اسلامی برای ما روشن می‌سازد. البته هنگامی می‌توان از اربعین و تاثیر آن بر تمدن سازی اسلامی سخن گفت که ابتدا درک صحیحی و روشنی از مفهوم تمدن داشته باشیم. آنچه در چند سال اخیر چشم جهانیان را به خود خیره کرده است و پتانسیل فراوانی برای نشان دادن تمدن نوین اسلامی دارد پیاده روی اربعین می‌باشد.ظرفیت‌هایی که ابعاد گوناگونی از جمله مذهبی, فرهنگی, سیاسی و... می‌تواند داشته باشد اما بدون شک مهم ترین ظرفیت اربعین حسینی همگرایی جوامع اسلامی می‌باشد. چرا که پیاده روی اربعین مختص یک مذهب یا فرقه نمی‌باشد بلکه خیل عظیمی از مردم تحت لوای پرچم اسلام در آن حضور دارند. لذا مطالعه حاضر به روش کتابخانه ای - اسنادی به ترسیم و تبیین ظرفیت‌های تمدن ساز پیاده روی اربعین می پردازد. @tarikh_j
تحلیل مبنای تاریخی اربعین حسینی نویسنده: فاضل، محمد؛ خرداد و تير 1380 - شماره 1 (28 صفحه - از 5 تا 32) چکیده: گرامی‌داشت اربعین سالار شهیدان حضرت حسین بن علی(ع) در میان شیعیان آن حضرت از اهمیت و ارزش ویژه‌ای برخوردار است. از دیدگاه بسیاری از صاحب‌نظران و مورخان شیعه و اهل سنت، مبنای تاریخی چنین بزرگداشتی، ورود اهل بیت به کربلا در اولین اربعین حسینی (سال 61 هجری) و دفن سرهای مطهر شهیدان بویژه سر مقدس امام حسین(ع) در کنار پیکرهای مطهر آنهاست. جمعی اندک از مورخان و صاحب‌نظران نیز بر این عقیده‌اند که نظریه یاد شده از اعتبار تاریخی لازم برخوردار نیست، بلکه مبنای بزرگداشت این روز ورود جابر و عطیه به کربلاست. مقاله حاضر در یک بررسی و تحلیل تاریخی، در مقام اثبات نظریه نخست است. لینک مقاله:http://noo.rs/kDgDc تنظیم:نجمه صالحی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿سلام و شب بخیر همراهان عزیز 🌸با آرزوی سلامتی و اوقات خوش امشب بخش ویژه ای برای شما مهیا ساخته ایم. 🔷این بار به سراغ مقوله ای متفاوت در رابطه با تاریخ رفته ایم و تیزر و برشی از یک مستند تاریخی با موضوع کربلا و آیین های عاشورایی را به شما تقدیم می کنیم. 🔶امیدواریم فتح بابی برای اندیشه در رابطه ی سینما و تاریخ برای تاریخ پژوهان بزرگوار باشد.