eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست حضوری وباظرفیت محدود برگزار شد.
جلسه  اعضای شورای انجمن تاریخ با دکتر هادی منش دوشنبه 7 مهر دکتر هادی منش علاوه بر فعالیت های پژوهشی خود، در مرکز حوزوی پژوهش های تاریخ اسلام تحت اشراف حضرت آیت الله یوسفی غروی به عنوان مسئول پژوهش مرکز مشغول به فعالیت هستند و با مراکز حوزوی و دانشگاهی قم در سمت استاد، پژوهشگر، ارزیاب علمی، سردبیر و ... همکاری علمی دارند. ایشان آمادگی کامل این مرکز را برای توسعه همکاری های علمی با انجمن علمی تاریخ در قالب برگزاری نشست‌های علمی، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و پژوهشی، سیرهای مطالعاتی برای سطوح مختلف و... اعلام کردند و  از ایجاد تعامل بین این مرکز و جامعه الزهرا-سلام الله علیها- ابراز خرسندی نمودند. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁سلام همراهان عزیز روزهای پاییزی دل انگیز و همراه با سلامتی برایتان آرزو مندیم. 🍃طبق روال شنبه های هر هفته به سراغ منبعی دیگری از منابع متقدم رفته ایم تا بحث عاشورا را در آن باز بینی کنیم . 🌸عاشورا نگاری در ارشاد شیخ مفید تقدیم نگاه شما
معرفی کتاب « الارشاد » شیخ مفید،(336ه و م 413 ه ) ✅در زمان حکومت آل بویه، علمای شیعه از جایگاه خاصی برخوردار بودند بیشتر علماء با حکومت تعامل داشتند،بنابراین فضای سیاسی به نفع تشیع بود و علماءشیعه از جمله شیخ مفید از این فضا نهایت بهره را بردند. ✅کتاب «الارشاد» شیخ مفید دربارۀ زندگانی ائمه (ع) و حضرت فاطمه (س) می باشد. شیوه ی شیخ مفید، استفاده از روش ترکیبی است؛ او روایت های مختلف یک واقعه را کنار هم می گذاشته و میان آنها مقایسه می کند و با در نظر گرفتن انسجام درونی میان آنها، به نقل منسجم و پی در پی آنها می پردازد. ✅شیخ مفید در ابتدای هر مطلب چند منبع معرفی می کند؛ مثلاً واقعۀ عاشورا را بر اساس روایت های کلبی و مدائنی و سایر سیره نویسان می آورد . ✅شیخ مفید به علت اختلاف شیعه و سنی در زمان او، پاره ای از مطالب را حذف می کند. @tarikh_j
🍀عاشورا نگاری در«الارشاد» شیخ مفید با دیدگاه کلامی، جریان کربلا را آورده است. او اوّلین فردی است که کلام و تاریخ را در هم آمیخته و سعی کرده با توجّه به آرای کلامی خود تاریخ را بازگو کند. ✅شیخ ابتدا خلاصه ای از وقایع عاشورا را بیان کرده و سپس به تشریح مطالب پرداخته است. او وقایع را از آغاز امامت امام حسین(ع) شروع می کند و پس از بیان خلاصه ای از دوران معاویه به دوران یزید و وقایع پس از آن می پردازد. فهرست مطالب بیان شده به شرح زیر می باشد: 1- فعالیت امام حسین(ع) بر علیه یزید و دعوت مردم به جهاد پس از مرگ معاویه؛ 2- حرکت امام(ع) از مدینه به مکّه واز مکّه به کوفه بنا به دعوت شیعیان کوفه؛ 3- نصایح محمّد حنفیه به امام(ع)؛ 4- ماجرای مسلم بن عقیل و هانی بن عروه در کوفه؛ 5- ماجرای کرایه کردن شتران قافله ای که از یمن می آمدند؛ 6- وقایع روز عاشورا و پس از آن (تا برگشت اسراء به مدینه)؛ 7- شمه ای از فضایل امام حسین(ع) و پیشگویی شهادت او و بیان اسامی افرادی از بنی هاشم که در کربلا شهید شدند. @tarikh_j
🌿از مباحث ارائه شده در ارشادچنین نتیجه گرفته می شود: ✅1. اهداف امام حسین(ع) از قیام عاشورا: ◀️الف . تشکیل حکومت: امام حسین(ع) پس از مرگ معاویه، قصد داشت تا بر علیه حکوت یزید قیام کرده و حکومت تشکیل دهد. شیخ مفید مطالب خود را چنین شروع می کند:« پس از مرگ معاویه امام(ع) تلاش کرد تا به مردم آگاهی کافی را بدهد و آنان را نسبت به وظایف امامت خود آشنا سازد. پس از مدّتی عده ای به امام(ع) پیوستند. امام حسین(ع) مردم را به جهاد دعوت کرد و خود نیز برای جنگیدن با یزید و عوامل او، با خاندانش از حرم خدا و حرم رسول خدا به سوی کوفه حرکت کرد.» ◀️ ب . احیای امر به معروف و نهی از منکر: تحرکات امام(ع) پس از مرگ معاویه، راه حلّ عملی زنده کردن امر به معروف و نهی از منکر می باشد. امام(ع) تصمیم گرفت جان خود و خاندانش را به خطر بیندازد تا دین خدا را بدین وسیله حفظ نماید. @tarikh_j
✅2 .جبری بودن کشته شدن امام حسین(ع) از سوی بنی امیه: یزید در مجلسی که ترتیب داده بود به امام سجاد(ع) گفت:«پدرت برای به دست آوردن سلطنتی که حقّ من بود، قیام کرد و خدا با او چنین کرد.» شیخ مفید با بیان چنین مطلبی می خواهد نوع نگرشی که بی امیه در جامعۀ آن روز ایجاد کرده بودند، بیان کند. ✅3. مأموریت باطنی امام حسین(ع): با توجّه به مطالب الارشاد می توان نتیجه گرفت که امام(ع) بر اساس مأموریتی که داشت حرکت کرد. هنگامی که امام(ع) از مکّه بیرون آمد، عبدالله بن جعفر پیش عمروبن سعید رفته و امان نامه ای برای امام(ع) از او گرفت و سپس خود را به کاروان امام(ع) رسانید و امان نامه را تقدیم ایشان کرد. پاسخ امام(ع) در قبال این امان نامه چنین بود:« پیامبر(ص) را در خواب دیدم، مرا به آنچه دنبال آن می روم مأمور کرده است.» بر اساس مبانی کلامی شیخ مفید، این مأموریت بر اساس علم امام(ع) انجام شده است. یعنی خواب او مبنای حرکتش نبود بلکه تأکیدی بر درستی راه او بود. او بحث خود را از آماده شدن امام حسین(ع) برای جنگ با یزید و دعوت مردم به جهاد شروع میکند. به نظر شیخ مفید دعوت مردم کوفه جهت حرکت امام(ع) را مشخص کرد. پژوهشگر :سرکار خانم صغری فهیمی @tarikh_j
الارشاد.docx
23.2K
تاریخ پژوهان بزرگوار جهت مطالعه متن کامل همراه با منابع فایل را ملاحظه بفرمائید. متن اصلی جهت بارگذاری در کانال تلخیص می شود. پژوهشگر :سرکار خانم صغری فهیمی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20160530150850-10038-23.pdf
464.2K
بازخوانی واقعة رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله در کلام امیرمؤمنان علی علیه السلام و مقایسه با دیگر اخبار نویسنده: محمدحسن حمیدیان منبع: معرفت سال بیست و پنج هفتم م آبان ۱۳۹۷ شماره ۲۵۱ «ویژه تاریخ» یکی  از مقاطع زندگی رسول خدا صلی الله علیه و آله روزهای پایانی عمر پربرکت و همچنین زمان رحلت جانگداز ایشان است. اخبار و گزارش های مختلفی در منابع تاریخی از این رویداد ثبت شده است که بعضاً اختلافات زیادی با هم دارند، به گونه ای که یافتن واقعیت و اصل ماجرا را تا حدی دشوار می سازد. سؤال این است که با وجود اخبار مختلف، کدام یک به واقعیت نزدیک تر است؟ قول کدام یک از منابع و راویان پذیرفتنی است؟ یکی از راه های تشخیص واقعیت بیان این واقعه از زبان همراه همیشگی و وصی همتاناپذیر رسول خدا صلی الله علیه و آله یعنی امیرمؤمنان علی علیه السلام است که مرجع بی بدیلی برای جمع بندی این رویداد به شمار می آید. در این تحقیق، سعی شده است تا کلام و بیان امام، به عنوان سند صحیح، در این واقعه آورده شود و اخبار راویان مختلف از منابع اولیه نیز در این باره نقل شود و با توجه به کلام و بیان امام بررسی و یا به عنوان مؤید قرار گیرد. به عبارت دیگر، با اشاره به اقوال مختلف، بعضی نقل ها کلام امام علیه السلام را تأیید می کند و بعضی از آنها نیز مخالف و یا مغایر با کلام ایشان است که آنها نیز به رؤیت خواهد رسید. تنظیم :نجمه صالحی (ص) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁سلامی پاییزی به دوستداران علم 🌻با توجه با استقبال شما عزیزان از بخش معرفی فیلم این بخش ادامه خواهد داشت.از نقد ها تاریخی و مستند پژوهشگران گرامی به فیلم های معرفی شده در کانال استقبال می کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀ناسور نام یک انیمیشن ایرانی از نبرد کربلا می‌باشد که به کارگردانی کیانوش دالوند تولید شده‌است و انیمیشن برگزیده جشنواره نجف است.این انیمیشن در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد بهترین انیمیشن بوده است. ⬅️روایت فیلم روایت زندگی عبیدالله بن حر جعفی یکی از اهالی کوفه است که از حسین بن علی دعوت کرده است تا به کوفه بیاید و زمانی که می‌شنود سپاه به کوفه نزدیک شده‌است، از این شهر خارج می‌شود تا با حسین روبرو نشود، اما ناگهانی با او روبرو شده و مجبور می‌شود تا دست رد به سینه حسین بزند. ✅از سوی دیگر نیز واقعه کربلا بخش اعظمی از داستان «ناسور» را در بر می‌گیرد.داستان در واقع از زمانی آغاز می شود(پس از نبردکربلا)که قیس بن مالک عبیدالله بن حر جعفی به همراه یک نفر از سپاه یزید را دستگیر می کند و آنان ماجرای خودشان و پشیمانیشان را تعریف می کنند. لینک فایل کامل فیلم https://www.namasha.com/v/dXmze9xj @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿همراهان عزیز گذرگاه سلام با آرزوی لحظات علمی پر بار و پر برکت برای شما آخرین شماره از قاب تصویر عاشورایی با موضوع پیاده روی اربعین تقدیم حضورتان🌹
در مورد اولین زیارت اقوال متعددی وجود دارد. قولی وجود دارد که اسرا در روز اربعین وارد کربلا شدند. قول دیگر این است که در این روز «جابر بن عبدالله انصاری» و «عطیه کوفی» برای زیارت امام حسین(ع) به کربلا آمدند و آنها جزء اولین زائران بودند؛قول سومی هم وجود دارد که پیش از آنها، «حسن مثنّی» که جانباز روز عاشوراست و در عراق بستری بود، به زیارت امام حسین(ع) که عمو و پدرزنش بود، مشرف شد. @tarikh_j
از امام صادق(ع) زیارت‌نامه بسیار ظریف و دقیقی موجود است که فلسفه قیام امام حسین(ع) را مقابله با جهالت قلمداد کرده‌اند، گفت: در حدیث منسوب به امام حسن عسکری(ع) هم زیارت اربعین از علامات مؤمن شمرده شده است. بنابراین وجه زیارت تخصیصی است که معصوم انجام داد. @tarikh_j
پیاده‌روی اختصاصی به اربعین ندارد و در هر زمان زیارت پیاده مستحب است. رفتن به حرم امام حسین(ع) و زیارت قبر ایشان موضوعیت دارد، ولی اختصاصی به اربعین ندارد. در مفاتیح زیارت امام حسین(ع) در بسیاری از ایام سال سفارش شده است. @tarikh_j
پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سنت پیاده‌روی به شیخ اعظم انصاری برمی‌گردد.ایشان این پیاده‌روی را در ایام اربعین قرار دادند، اما در دوره خودشان به صورت محدود وجود داشت نه به صورت فراگیر. بعد از شیخ انصاری این سنت قدری افول می‌کند تا اینکه محدث نوری احیاگر و مروج اصلی پیاده‌روی اربعین شدند. @tarikh_j
پیاده روی اربعین در زمان صدام هم وجود داشت ولی وقتی جنبه سیاسی پیدا کرد، در سال‌های ۵۴ و ۵۸ و ۵۹ شمسی پیاده‌روی اربعین توسط حزب بعث به خاک و خون کشیده شد. علما، تدابیری در این جهت اندیشیدند. از جمله اینکه آیت‌الله محمدصادق صدر که از مراجع نجف اشرف بودند با صدور فتوایی پیاده‌روی اربعین را واجب اعلام می‌کنند. تدبیر دیگر این بود که شیعیان به صورت گروه‌های کوچک، شبانه از مسیر طریق‌العلما که از کنار فرات است خودشان را به کربلا می‌رساندند و نگذاشتند این چراغ خاموش شود تا اینکه صدام در سال ۸۱ ساقط شد و یک انرژی که جلویش صد گذاشته بودند آزاد شد و ما شاهد حضور میلیونی زائران در این مراسم هستیم. تنظیم :فاطمه میری @tarikh_j