🌷شهید محراب
در سالهای نخست تشکیل جمهوری اسلامی در ایران افراد زیادی در ترورهای مخالفان جمهوری اسلامی کشته شدند. برخی از این افراد امامان جمعه شهرها بودند که در ادبیات رسانهای جمهوری اسلامی به شهدای محراب معروف شدند. هر چند ترور برخی از آنان هنگام نماز جمعه نبوده است.
سید محمدعلی قاضی طباطبائی (۱۲۹۳- ۱۳۵۸ش) فرزند سید باقر در تبریز متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در تبریز خوانده و در سال ۱۳۱۸ راهی حوزه علمیه قم شد و از درسهای اساتیدی مثل؛ سید محمد حجت کوه کمره ای، سید حسین بروجردی و امام خمینی کسب علم کرد. در سال ۱۳۲۸ از قم عازم حوزه علمیه نجف شد و در نزد آیت الله محمد حسین کاشف الغطاء مشغول کسب علم شد. با آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی، در آذربایجان فعالیتهای سیاسی انجام میداد. در این مدّت چندین نوبت دستگیر، زندانی و تبعید شد. در شامگاه عید قربان و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد شعبان، در تاریخ ۸/۱۰/ ۵۸ به شهادت رسید.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
آثار و تألیفات.docx
9.1K
آیتالله قاضی طباطبایی یکی از عالمان روشن بین و ژرفنگری بود که همیشه بر وحدت اسلامی تأکید داشت و در فرصتهای مناسب با رفتار مدبرانه در جهت تحقق بخشیدن هر چه بیشتر وحدت بین مسلمانان جهان می کوشیدند وتألیفات مهمی دارند.
تنظیم: مریم صفری
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
📜اولین نشست بین المللی منجی گرایی و آینده پژوهی جهان از منظر ادیان
✅سمینار آنلاین
https://meeting.atu.ac.ir/theology
❇️زمان: پنج شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۹
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
📣📣📣📣
معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری مرکز حوزوی پژوهش های تاریخ اسلام برگزار می کند.
✅کارگاه مهارت افزایی پژوهشی
در قالب:
🔺نقد علمی
🔻چکیده نویسی
🔺خلاصه نویسی علمی
🔻سر مقاله نویسی
🔺یادداشت نویسی علمی
❇️جهت توان افزایی پژوهشگران و نویسندگان در نشریات و فضای مجازی و پاسخگویی علمی به شبهات با استفاده از تکنیک های خاص نویسندگی علمی پژوهشی
✅ثبت نام تا تاریخ ۱۸ / ۸/ ۹۹
✅تماس با شماره ۳۲۱۱۲۴۸۴ یا پیام به آیدی @salehi6
توضیح کارگاه یادداشت نویسی علمی👇👇👇
⭕آیا در نوشتن چکیده برای مقالات علمی و پایان نامه مشکل دارید؟
⭕آیا برای نوشتن مطالب کوتاه از ایده ها و یافته های علمی خود برای صفحات مجازی مشکل دارید؟
⭕ آیا برای نقد یک کتاب، مقاله و...می توانید یادداشتی کوتاه بنویسید؟
⭕ آیا مطالب زیادی در ذهنتان هست اما برای انتقال آن با شیوه ای تاثیرگذار دچار چالش هستید؟
⭕ آیا برای نوشتن بیان مساله در طرحها و پروپوزال نیاز به کمک دارید؟
⭕ نگارش این متنهای پژوهشی چه تکنیکها و راهکارهایی دارد؟
📌 این کارگاه کمک مطلوبی جهت نگارش یادداشت علمی در قالبهای فوق توسط استادی باتجربه برگزاری کارگاههای متعدد پژوهشی است. با فراآموزی تکنیک های این دوره می توانید با مهارت بیشتری به فعالیتهای پژوهشی خود در این زمینه ادامه دهید.
📝 به شرکت کنندگان گواهی حضور اعطا خواهد گردید.
باامید موفقیت شما
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
❇️کدام اخلاقمان شبیه پیامبرمان است؟
پیامبر اسلام(ص) :
🥀دائماً متفکر بود.
🥀 اکثر اوقات ساکت بود.
🥀خلقش نرم بود.
🥀کسي را تحقير نميکرد.
🥀دنيا و ناملايمات هرگز او را به خشم نميآورد.
🥀حقي پايمال ميشد از شدت خشم کسي او را نميشناخت تا اينکه حق را ياري کند.
🥀بيشتر خندههاي آن حضرت تبسم بود
🥀ميفرمود حاجت کساني که به من دسترسي ندارند را ابلاغ کنيد.
🥀با مردم انس ميگرفت و آنان را از خود دور نميکرد.
🥀در همه امور اعتدال داشته و افراط و تفريط نميکرد.
🥀زبان خويش را از بيان سخنان غيرضروري کنترل ميکرد.
🥀در انجام وظيفه به هيچ وجه کوتاهي نميکرد.
🥀بافضيلتترين فرد نزد پيامبر، خيرخواهترين آنان براي مردم بود.
🥀در مجالس جايگاه خاص براي خود برنميگزيد.
🥀هنگامي که بر جمعي وارد ميشد در جاي خالي مينشست و به ياران خويش دستور ميداد اين گونه عمل کنند.
🥀هر کس براي رفع نياز رجوع ميکرد نيازش را برآورده ميکرد يا با کلام دلنشينِ آن حضرت قانع ميشد.
🥀رفتار پيامبر آن قدر نرم بود که مردم او را همچون پدري دلسوز و مهربان ميدانستند و حق همه مردم نزد آن بزرگوار يکسان بود.
🥀مجلسش مجلس بردباري، حيا، صدق و امانت بود.
🥀عيبجو نبود و از کسي هم تعريف زياد نميکرد.
🥀پيامبر نفس خود را از سه چيز پرهيز ميداد جدال، پرحرفي و سخنان غيرضروري.
🥀هرگز کسي را سرزنش نميکرد.
🥀در پي لغزشهاي مردم نبود.
🥀سخن نميگفت مگر در جايي که اميد ثواب در آن وجود داشت.
🥀سخن کسي را قطع نميکرد مگر اين که از حد متعارف تجاوز ميکرد.
🥀به آرامي و متانت گام برميداشت
🥀کلامش مختصر، جامع، آرام و شمرده بود و آهنگ صدايش از همه مردم زيباتر بود.
🥀پيامبر در تمام حالات و در برابر همه مشکلات شکيبا بود.
🥀هر روز هفتاد بار استغفار ميکرد.
🥀لحظهاي از عمر بابرکت خويش را بيهوده نميگذرانيد.
🥀ديرتر از همه مردم به خشم ميآمد و زودتر از همه راضي ميگشت.
🥀با ثروتمندان و تهيدستان يکسان دست ميداد و مصافحه ميکرد و وقتي به کسي دست ميداد پيش از او دست خويش را باز نميکشيد.
🥀با مردم شوخي ميکرد تا مردم را خوشحال سازد.
🥀امام صادق(ع)فرمودند:
*اني لاکره للرجل ان يموت و قد بقي خلة من خلال رسول الله صلي الله عليه و آله لم يأت بها.*
من خوش ندارم کسي بميرد در حالي که هنوز برخي از آداب پيامبر (ص) را به جا نياورده است.
📚منبع: سنن النبی، علامه طباطبایی
📝 حجه الاسلام و المسلمین دکترحسین عبدالمحمدی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه و مدیر گروه #تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام
#پیامبر
#من_محمد_را_دوست_دارم
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
❇️پیام آور جهانی
#پیامبر (ص) برای کل اهل جهان به عنوان رحمت مبعوث شده است. آیه «قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَميعا؛ اى مردم! من فرستاده خدا به سوى همه شما هستم.» تصریح بر جهانی بودن #رسالت_پیامبر(ص) دارد و واژه «جمیعاً» پس از «قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ» گستردگی رسالت را می رساند. کاربست للناس و للعالمین در آیات « لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا»، « وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمين» و « وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاس» با ادوات تأکید لفظی بر این مطلب صحه گذاشته و رسالت جهانی وی را به تصویر کشیده است. خطابات عمومی قرآنی با تعبیر « یاایها النّاس» معمولاً در این بخش می گنجد.
به نظر #شهید_مطهری(ره) همان گونه که حقایق علمى مانند جدول فیثاغورس و نسبیت انیشتین به همه جهانیان تعلق دارد و به قوم معینى تعلق ندارد و با هیچ ملیتى منافات ندارد و دانشمندان و فیلسوفان و پیامبران به همه جهانیان تعلق دارند و همان گونه که خورشید از ملت خاصى نیست و هیچ ملتى نسبت به آن احساس بیگانگى نمى کند زیرا خورشید به همه عالم یک نسبت دارد، وجود #پیامبر_خدا(ص)هم برای جهانیان است.
به نظر می رسد از این رو خداوند فرمود «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ؛ او كسى است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد، تا آن را بر همه آيينها غالب گرداند.»
❇️مؤید جهانی بودن رسالت، نامه های دعوت به نقاط مختلف جهان عصر نزول است.
بر اساس اطلاعات استخراج شده از اطلس ها و منابع جغرافیایی، نقشه جهان در عصر پیامبر(ص) و حضور ائمه(ع) از سه قاره یا خُشکاد تشکیل شده بود؛ آسیا، اروپا و آفریقا و مشخص است که قاره های استرالیا و آمریکا قرنها بعد کشف شد. نیز بر اساس داده های جغرافیای تاریخی، مهمترین تقسیم بندی نقاط جهان با توجه به سیطره گسترده دو امپراطوری مهم ساسانی و بیزانسی در سه سده اول هجری عبارت بود از امپراطوری ایران، امپراطوری روم، مغرب اسلامی و مصر.
گفتنی است در آستانه بعثت، روم شرقی بر یونان، ترکیه فعلی، شام و فلسطین و بخش هایی از آفریقا حکومت می کرد و پس از غلبه مسلمانان بر روم، بخش های عظیمی از این مناطق جزئی از امپراطوری اسلامی شد. براساس آیه اول سوره فرقان #پیامبر(ص) باید دین اسلام را به همه جهان معرفی کند: « تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا؛ زوال ناپذير و پر بركت است كسى كه قرآن را بر بنده اش نازل كرد تا بيم دهنده جهانيان باشد.» از این رو پیامبر گرامی(ص) در پی رسالت جهانی خویش نامه هایی به سران ممالک جهان و مناطق همجوار حجاز در آن روزگار فرستاد قطعا دلیل تأخیر این امر دغدغه ای بود که آن حضرت به سبب کارشکنی های یهودیان مدینه داشت. همچنین پس از معاهده صلح حدیبیه از جانب مشرکان خطری متوجه حکومت نوپای اسلامی نبود از این رو با ارسال نامه، سران جهان آن عصر را به اسلام فراخواند. در تاریخ يعقوبى تعداد نامه ها دوازده عدد ذکر شده اما برخی معتقدند 26 نامه بوده که در سال های متفاوت از اواخر سال ششم تا وفات آن حضرت تدريجا نگارش يافته و فرستاده شده است.به گفته ابن سعد در يك روز از محرّم سال هفتم، شش سفير با شش نامه از مدينه رهسپار شدند و نامههاى آن حضرت که حاوی دعوتِ قدرت های بزرگ جهان به اسلام بود را برای نجاشى، پادشاه حبشه، هرقل قيصر روم، خسرو پرویز شاهنشاه ايران، مُقُوقس شاه اسكندريّه، محمد به منذر بن ساوی التمیمی حاکم بحرین، حارث بن أبى شمر حاکم غسّان و هوذة بن علىّ حاکم یمامه بردند.
❇️نامه های «دعوت» که از اهمیت ویژه برخوردار بودند و بازخورد گیرندگان نامه ها نسبت به محتوای آنها که در منابع تاریخی متقدم ثبت شده است نمایانگر رسالت جهانی پیامبر(ص) است.
📚منابع:
. انعام، آیه 158.
فرقان، آیه 1.
. انبیاء، آیه 107.
. سبأ، آیه 28.
. مطهری، مرتضی، خدمات متقابل اسلام و ایران، جلد اول، ص61.
. توبه، آیه 33؛؛ فتح، آیه 28؛ صف، آیه 9.
. در زمان داريوش اول (522 – 480 ق . م. ) گسترش امپراتوري ايران از هند تا رود دانوب و بخش عظيمي از آن , سرزمين هاي مفتوح توسط اسكندر مقدوني را در بر مي گرفته است
.یعقوبی، تاريخ يعقوبى ج 2، ص 78 ؛ ابن سعد، طبقات، ج 1، ص 198.
مقوقس. نام پادشاه مصر «جریج ابن مینا» یا «جریج ابن متی» و لقبش مقوقس بوده است.
. احمدی میانجی، علی، مكاتيب الرسول، ج 1، صص ۹۳- ۹۴
📝سرکار خانم دکتر ناهید طیبی
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j