#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 24 دی
1399خورشیدی برابر با 29 جمادی الاول
1442هجری و 13 ژانویه
2021میلادی میباشد. ۱_ شهادت ملامحمد تقي بُرغاني معروف به شهيد ثالث. (
1264قمری) ۲_ درگذشت آيت اللَّه سيد ابوالحسن رفيعي قزويني. (
1353شمسی) ۳_اصناف و کسبه بازار اصفهان به مناسبت وقایع اخیر در قم و مشهد مغازه های خود را تعطیل کردند(
1356شمسی) ۴_ در اهواز علیه رژیم شاه تظاهرات شد و ائمه مساجد از حضور برای اقامه نماز خودداری کردند(
1356شمسی) ۵_ بازار استان زنجان در اعتراض به حادثه 19 دی قم تعطیل بود. (
1356شمسی) ۶_ کلاس های درس مدرسه علوم دینی مروی تهران در اعتراض به وقایع قم، تعطیل شد.(
1356شمسی) ۷_ انتصاب امام خامنه اي به امامت جمعه تهران توسط امام خميني(ره). (
1358شمسی) ۸_ استقبال بي سابقه مردم پاكستان از امام خامنه اي رييس جمهور وقت ايران. (
1364شمسی) ۹_ درگذشت "دكتر احمد تَفَضُّلي" ايران شناس معاصر.(
1375شمسی) ۱۰_ درگذشت محمد قاضي ، مترجم. (
1376شمسی) تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
#ویژه_محققان
⚠️کنش ها و واکنش ها مورخان در نقل گزارش های تاریخی
🔆 1.پشیمانی ابوبکر
🔆2.هجوم به خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها
گام دیگر در جهت راستی آزمایی گزارش های تاریخی کشف سیر تغییرات در گذر زمان است(نشانه شناسی متنی )
در ادامه ی پست هفته های گذشته پس از بررسی سندی روایت پشیمانی ابوبکر از منظر محققین اهل تسنن، به دو حاشیه ی دیگر می پردازیم.
📚 از آن جهتی که علاوه بر اسکن های ارائه شده به طور کلی بزرگانی از غیر شیعه مانند ابن زنجویه ، طبری ، ابن عبد ربّه ، طبرانی ، ابن عساکر ، ضیاء مقدسی و ... این خبر را نقل کرده اند و برخی مانند ضیاء مقدسی این خبر را معتبر دانستهاند،پس انکار کلی آن از سمت مورخی بعید به نظر می رسد(گرچه اخیراً یکی از مجریان شبکه های ماهواره ای نظر" ضیاء مقدسی"را به گونه ای دیگر بیان کرده که به جهت واضح بودن خطا در استدلال غیر حرفه ایش از آن صرف نظر می کنیم.) اما
❕❔"ابو عبید" از عبارت "نمیخواهم آن را نقل کنم!" ، استفاده می کند و ماجرای پشیمانی از هجوم را ذکر نمیکند! (تصویر ۷)
❕❔ "دكتر عبد الملك دهيش" محقق کتاب "الأحاديث المختارة" کلمهی "أغلق" را "أعلق" ضبط کرده است!! (تصویر ۶)
در حالی که:
۱. "أعلق" معنای مشخصی افاده نمیکند.
۲. "مقدسی" همچون "ابن عساکر" این خبر را از "طبرانی" نقل کرده که طبعا سندش نیز با او مشترک است. در حالی که هم "طبرانی" و هم "ابن عساکر" آن را "أغلق" نگاشتهاند. (تصاویر ۴،۵)
۳. ابن زنجویه، طبری و ابن عبد ربه نیز آن را از ریشهی "غلق" ثبت کردهاند نه "علق" ! (تصاویر ۲،۳)
۴. در نسخهی کتاب "تاریخ الإسلام" که به خطّ خود نویسنده یعنی "شمس الدین ذهبی" دانشمند نامآشنا در کتابخانهی (ایاصوفیا - ترکیه به شماره ۳۰۰۵) نگهداری میگردد، "أغلق" نگاشته شده است.(تصویر ۸)
۵. در تنها نسخه از کتاب "ضیاء مقدسی" نیز که پسر برادرش کتابت نموده است ، این کلمه به گونهای است که گویی نقطه "غ" کمی کشیده شده است.(تصویر ۹)
6. همانطور که گفته شد "ضیاء مقدسی" همچون "ابن عساکر" این روایت را از "طبرانی" نقل کرده و به نظر میرسد در اینجا "دكتر دهيش" محقق کتاب "الأحاديث المختارة" برای انحراف ذهن مخاطب کلمهی "أغلق" را "أعلق" درج کرده است. علاوه بر اینکه "أعلق" در این عبارت فاقد معنا است، اگر "دهیش" به این دو کتاب و کتابهای دیگری که این خبر را نقل کردهاند، رجوع میکرد عبارت صحیح را درج مینمود. البته نباید فراموش کرد که در نسخهی خطی نیز کلمه به گونهای است که گویی نقطه "غ" کمی کشیده شده است. (تصویر ۹)
✂️ اما در حافظه ی تاریخی مخاطبان "دکتر دهیش" سابقه ی یک چالش این چنینی دیگری را نیز دارد؛ او کتاب «المستوعب» تألیف «نصیرالدین حنبلی» از فقهای حنبلی مذهب قرن ۶ و ۷ هـ ق را تصحیح نموده است. «نصیرالدین حنبلی» در ذیل بیان احکام و مناسک حج، در بابی با عنوان «باب زیارة قبر الرسول صلّی الله علیه و آله و سلم» به پیامبر استغاثه مینماید و چنین میگوید:
«خداوندا ! من با حالت پشیمانی و استغفار به سوی "پیامبرت" آمدهام، پس از تو تقاضا دارم که مرا مورد مغفرت خود قرار دهی، همانگونه که کسانی را که در زمان حیات پیامبر«صلی الله علیه و آله وسلم» خدمت ایشان میرسیدند و تقاضای استغفار می کردند را میبخشیدی.
«...وإنّي قد أتَـیتُ "نَـبِـيَّـكَ" تائباً مستغفراً ، فَأسألُكَ أن توجِبَ لي المَغفِرَةَ كما أوجَبـتَها لمَن أتاه في حَيـاته.»
😳 اما آقای "دهیش" ، با وجود اینکه از نسخهی خطی کتابخانهی ظاهریه استفاده نموده، ولی عبارت «اللهمّ... إنّي أتیت "نـبـیّـک" تائباً مستغفراً» را به «الّلهمّ...إنّي قد أتیتُکَ تائباً مستغفراً» تحریف نموده است تا واسطه شدن رسول خدا «صلی الله علیه و آله و سلّم» را کتمان کند ! (تصویر ۱۰) که به نوبه ی خود حس اعتماد خواننده ی تاریخی را به طور عمیق خدشه دار می سازد تا جایی که با وجود پردازش در منابع دیگر جایی برای اعتنا نمی گذارد.
در گزارشات تاریخی "هجوم به خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها"در کتب اهل سنت نیز همین سیر اتفاق می افتد ؛به این شکل که باتوجه به یقینی بودن این واقعه و افراد شرکت کننده در آن ،رخ داد مرکزی آتش زدن در و ضربه به دختر پیامبر اعظم صل الله علیه و آله و سلم که در نهایت منجر به شهادت ایشان می شود دچار همین تغییرات شده است.
#فاطمیه
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
⚠️ سوال نهایی:
آن چه در انتهاء در یک نگاه بیرونی سوال برانگیز می شود این است که
به راستی سبب این تطور در گذر زمان از گذشته های دور تا امروز چیست؟ و یا چرا عبارت"اغلق" دستخوش چنین تغییراتی قرار می گیرد؟ آیا بهتر نبود بزرگان اهل سنت این عبارت را در جهت موجه ساختن این رویداد استفاده می کردند؟مگر خانه ی حضرت فاطمه سلام الله علیها چه خصوصیت غیر قابل تغییری دارد که بسته بودن "در "آن در گذار زمان در تاریخ دچار تحریف لفظی می گردد؟
آن چه در اولین پاسخ ذهنی یک تحلیل گر تاریخی می آید آن است که نقل این گزارش های تاریخی بدون تغییر یا تحریف و سانسور ، داده هایی مرکزی انتقال می دهد که دامنه ی تبعات گسترده ای دارد.....
آیا به راستی
فاطمیه سند حقانیت شیعه است؟
#فاطمیه
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#کتب_اهل_سنت
#حضرت_زهرا سلام الله علیها
#احتراق_بیت
#ابوبکر
تنظیم: زهرا سادات حسینی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 25 دی
1399خورشیدی برابر با 30 جمادی الاول
1442هجری و 14 ژانویه
2021میلادی می باشد. ۱_ پيوستن نظاميان رژيم شاه به مردم مسلمان و مبارز ايران، پس از فرمان امام خمینی(ره). (
1357شمسی) ۲_ تصويب طرح چاپ فرهنگ دهخدا (که تألیف آن حدود چهل سال طول کشید) در مجلس شوراي ملي. (
1324شمسی) ۳_ در پی حوادث روزهای 21 و 24دی، دانشگاه صنعتی شریف ، اعلامیه ای با مضمون تعطیلی کلاس های درس منتشر شد.(
1356شمسی) ۴_ اعلامیه ای از سوی آیت الله خادمی و به امضای 51 نفر از روحانیون اصفهان در اعتراض به مقاله توهین آمیز روزنامه اطلاعات، منتشر شد.(
1356شمسی) ۵_ حدود 200 نفر از دانش آموزان مدارس بابل تظاهراتی برپا کردند.(
1356شمسی) ۶_ سالروز عملیات بیت المقدس 2.(
1366شمسی) ۷_ درگذشت آيت اللَّه محمد علي حقّي سرابي. (
1377شمسی) تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
✧✦•﷽ ✧✦•
#خطبه_فدکیه (٨)
اهل بیت علیهم السلام فرزندانشان را به حفظ خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها وا میداشتند، آن سان که آنان را به حفظ قرآن وا میداشتند.
📚المراجعات، سید شرف الدین ، ص ۳۹۲
♦️تنظیم: حمیده موحدنسب
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
✧✦•﷽ ✧✦•
#خطبه_فدکیه (۹)
اهل بیت علیهم السلام فرزندانشان را به حفظ خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها وا میداشتند، آن سان که آنان را به حفظ قرآن وا میداشتند.
📚المراجعات، سید شرف الدین ، ص ۳۹۲
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رویداد_تاریخی
#شهیدانه
🔹شهادت فقيه ارجمند "ملامحمد تقي بُرغاني" معروف به "شهيد ثالث"
ملامحمد تقي بن محمد معروف به شهيد ثالث در سال 1184 در برغان متولد شد و در قزوين، قم و اصفهان به تحصيل علوم اسلامي پرداخت. سپس درعتبات عاليات از محضر شيخ جعفر كاشف الغطاء، صاحب رياض و سيد مجاهد بهره گرفت. وي بيشتر اوقات خود را صرف ترويج احكام دين ميكرد. اثرهاي ارزنده اي چون كتاب "عيون الاصول" در اصول فقه، "مجالس المؤمنين" در مواعظ و "منهج الاجتهاد" درشرح شرايع الاسلام از تأليفات او ميباشند. شهيد ثالث در سال 1264 قمري كه اوايل ظهور فتنه ي بابيه و سال اول جلوس ناصرالدين شاه بود در اثر مجاهدتها و مدافعات ديني عليه فتنهي ظهور "بابيّت" به دستور برادرزاده اش قرةالعين در حالي كه به نماز شب مشغول بود، از سوي چندتن از افراد فرقه مذكور مضروب گشت و پس از دو روز به شهادت رسيد.
یادش گرامی باد.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#حضرت_فاطمه علیهاالسلام
#امام_حسین علیهالسلام
#شهدا
#غزل
🔹هیأت کربلا شد🔹
دیر آمدم... دیر آمدم... در داشت میسوخت
هیأت، میان «وای مادر» داشت میسوخت
دیوار دم میداد؛ در بر سینه میزد
محراب مینالید؛ منبر داشت میسوخت
جانکاه: قرآنی که زیر دست و پا بود
جانکاهتر: آیات کوثر داشت میسوخت
آتش قیامت کرد؛ هیأت کربلا شد
باغ خدا یک بار دیگر داشت میسوخت
یاد حسین افتادم آن شب آب میخواست
ناصر که آب آورد سنگر داشت میسوخت
آمد صدای سوت؛ آب از دستش افتاد
عباس زخمی بود اصغر داشت میسوخت
سربند یا زهرای محسن غرق خون بود
سجاد از سجده که سر برداشت، میسوخت
باید به یاران شهیدم میرسیدم
خط زیر آتش بود؛ معبر داشت میسوخت
برگشتم و دیدم میان روضه غوغاست
در عشق، سر تا پای اکبر داشت میسوخت
دیدم که زخم و تشنگی اینجا حقیرند
گودال، گل میداد و خنجر داشت میسوخت
شب بود و بعد از شام برگشتم به خانه
دیدم که بعد از قرنها در داشت میسوخت
ما عشق را پشت در این خانه دیدیم
زهرا در آتش بود؛ حیدر داشت میسوخت
📝 #حسن_بیاتانی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j