eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅در سال سیزدهم بعثت، وقتی قریش بر آزار و تحت فشار قرار دادن مسلمانان و مجبور ساختن آنان بر دست برداشتن از آیین اسلام و دلسرد کردن آن‌ها از یاری حضرت محمد(ص) پرداختند، پیامبر(ص) به یاران خود فرمان هجرت به را داد، و یاران وی نیز در چند مرحله به صورت دسته‌های کوچک و پنهانی و دور از چشم قریش رهسپار مدینه شدند. 1⃣تجمع مشرکان در :👇 قریش از هجرت پیامبراکرم(ص) هراس داشت و برای جلوگیری از آن در دارالندوه جمع شدند، تا در این‌باره تصمیم بگیرند. طبق درخواست یکی از آنان تصمیم گرفتند، از هر قبیله جوانی دلیر انتخاب شود و شبانه بر او حمله کنند و دسته جمعی او را در خانه اش بکشند؛ زیرا در این صورت، خون او در میان همه قبایل پراکنده می‌شود و بنی هاشم نمی توانند با همه طوایف قریش بجنگند و ناچار به گرفتن دیه می‌شوند وما هم دیه اش را می پردازیم. 2⃣نزول آیه و آگاهی پیامبر(ص):👇 به دنبال تصمیم قریش بر قتل پیامبر(ص)، جبرئیل نازل شد و او را از نقشه مشرکان آگاه ساخت و دستور خداوند را ابلاغ کرد. 《وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ》 ♦️به یاد آور، هنگامی که کافران از در نیرنگ وارد شده و تصمیم گرفتند، که تو را زندانی کنند و یا بکشند و یا تبعید نمایند، آنان مکر می ورزند، خدا نیز مکر آنان را خنثی می‌سازد خداوند از همه چاره جویاتر است. پس پیامبر(ص) تصمیم گرفت قبل از آمدن مشرکان، خانه خود را به طرف یثرب ترک کند. 3⃣ماجرای :👇 پیامبر اکرم(ص) در شب اول ماه ، به امام علی(ع) فرمود: 《مشرکان می‌خواهند امشب مرا به قتل برسانند، آیا تو در جای من می‌خوابی تا من به غار ثور بروم؟ علی(ع) گفت : در این صورت شما سالم می‌مانید؟ پیامبر(ص) فرمود: آری! علی(ع) تبسمی کرد و سجدهٔ شکر به‌جای آورد، وقتی که سر از سجده برداشت عرض کرد : 《آنچه را که مأمور شده‌ای انجام ده که چشم، گوش و قلبم فدای تو باد! به هر چه می‌خواهی فرمانم بده که همانند دستیار شما هستم، همان‌گونه که مقصود شماست در آن وارد می شوم و موفقیتم تنها از ناحیه خداست.》 سپس حضرت رسول اکرم(ص)، علی(ع) را در آغوش گرفت و هر دو گریه کردند و از هم جدا شدند. 4⃣محاصره خانه توسط مشرکان:👇 مشرکان از ابتدای شب، خانه پیامبر(ص) را محاصره کردند و قرار بود حمله در نیمه شب صورت گیرد، اما ابولهب گفت : در این وقت، زنان و فرزندان در داخل خانه هستند و بعدها عرب در باره ما می گویند حرمت فرزندان عموی خویش را شکستند. از طرفی نیز علی(ع) درهای خانه را بست و پرده‌ها را کشید، آنان با سنگ بر علی(ع) که در بستر خوابیده بود، می‌زدند تا مطمئن شوند کسی در بستر خوابیده است، البته شک نداشتند که وی رسول خداست. و صبح که با شمشیرهای برهنه به خانه هجوم بردند، وقتی علی (ع)را در بستر محمد مشاهده کردند، گفتند : کجاست؟ (ع) فرمود : مگر او را به من سپرده بودید که از من می‌خواهید؟ کاری کردید که او ناچار شد خانه را ترک کند! 5⃣نزول آیه ی :👇 چنانچه مفسیرین شیعه و بسیاری از علمای اهل تسنن می گویند، آیه 《وَ مِنَ النَّاسِ مَن یشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَاد》 ♦️بعضی از مردم، جان خود را در برابر خشنودی‌های خدا می‌فروشند و خدا نسبت به بندگان رؤوف است. در شان امام علی(ع) در ماجرای المبیت نازل شده است. 🔸غزالی آورده است : در شبی که امیرالمومنین(ع) به جای پیامبر(ص) خوابید به جبرییل و میکاییل خطاب رسید که من بین شما دو نفر برادری قرار دادم و عُمر یکی از شما را بیش از دیگری قرار دادم. کدامیک از شما ایثار می کند که عُمر طولانی از آن دیگری باشد؟ هر دو عُمر طولانی را اختیار کردند. خطاب آمد : «به زمین نگاه کنید و ببینید که چگونه (ع)حیات خود را به برادرش (ص) ایثار نموده و به جای او خوابیده و جان خود را فدای جان او نموده است. به زمین بروید و او را از دشمنان حفظ کنید». آنان آمدند و جبریل بالای سر (ع) و میکاییل سمت پاهای آن حضرت(ص) نشست و ندا کرد : «بَخٍّ بَخٍّ مِنْ مِثْلِكَ یابْنَ اَبی طالب(ع)» خداوند در جمع ملائکه به تو مباهات فرمود. اینجا بود که آیه شریفه 《وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ الله..》 نازل شد. 📚 منابع : ۱)سوره انفال، آیه۳۰ ۲)اعلام الوری طبرسی، ص۸۸ ۳)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۵۳ ۴)سوره بقره، آیه۲۰۷ ۵)احیاء العلوم غزالی، ج۳، ص۳۹ ۶)مناقب آل ابی طالب(ع)ابن شهر آشوب، ج۲، ص۷۷ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅آیه《..وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ الله..》 با توجه به شان نزول آن، یکی از بزرگترین فضایل (ع) است. و ماجرای را تداعی می کند. واین فضیلت به قدری برای ، گران آمد وناراحت شد، که در زمان حکومت خود، سمرة بن جندب را به چهارصد هزار درهم تطمیع کرد، که بگوید این آیه درباره عبد الرحمن بن ملجم ،قاتل علی(ع) نازل شده است، نه علی(ع)! و آن منافق جنایت پیشه نیز چنین کرد! سوال این است که چرا دربین این همه فضایل امام علی(ع)، معاویه از این فضیلت امام علی(ع) ناراحت بود وچنین کاری کرد؟ به نظر می رسد؛ چون این فضیلت، تنها فضیلت ابوبکر (یار غار پیامبر(ص)بودن) را کمرنگ می کرد! و ابوبکر اگر جایی مدعی این می شد که من یار غار پیامبر(ص) بودم، در حقیقت اقرار به فضیلت امام (ع) کرده است، چون بلافاصله ماجرای خوابیدن امام (ع) در بستر (ص)را در همان لحظه یار غار بودن وی، در اذهان دیگران تداعی می شد. 📚منابع: ۱)سوره بقره، آیه۲۰۷ ۲)قاموس الرجال قرشی، ج۵، ص۳۱۲ ع http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅یک ربیع الاوّل سال ۱۳ بعثت؛ خروج حضرت رسول اکرم(ص) ازمدینه به سمت غار ثور:👇 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅همانطور که گفته شد؛ زمانی که مشرکان مکه قصد کشتن حضرت رسول اکرم(ص) را داشتند، آن حضرت(ص)، علی(ع) را به جای خود در مکه گذاشت و خود به امر خداوند از خانه خارج شد؛ و بنابر نقلی در بین راه به ابوبکر بن ابی قحافه روبرو گردید! و به همراه وی از شهر خارج شد. حضرت(ص) برای مخفی نگاه داشتن مسیر به جای حرکت به سوی شمال مکه که به طرف یثرب بود، راهی جنوب مکه شد و به غار ثور که در دل کوه ثور قرار داشت پناه برد. آن حضرت(ص) به اتفاق همراه خود به مدت سه روز در آن غار مخفی بودند. مشرکان تا نزدیکی غار ثور آمدند، اما به اعجاز الهی، عنکبوتان تارهایی را بر در غار تنیدند تا مشرکان را از رفتن به درون آن منصرف کنند. خداوند متعال در قرآن از این غار یاد کرده است. چنانچه در آیه قرآن آمده، همراه و مصاحب پیامبر(ص) در درون غار به شدت ترسیده بود و هراس سراسر وجود وی را فرا گرفته بود که پیامبر(ص) وی را دلداری داد! تا اندکی از هراس او کاسته شود. 📚منبع: ۱)آثار اسلامی مکه و مدینه جعفریان، ص۱۰۰ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
noormags-بررسی_و_نقد_کتاب_تاریخ‌نگاری_«الصحیح_من_سیرة‌_النبی‌الاعظم(ص)»-1092250_728891.pdf
370.3K
بررسی و نقد کتاب تاریخنگاری ( الصحیح من السیره النبی الاعظم ص) نویسنده: محمد سپهری چكيده همواره زندگاني رسول خدا(ص) مورد علاقه خاص مسلمانان بوده، چنان كه حجم انبوهي از كتابهاي مختلف و متفاوت در همين موضوع نوشته شده و مي شود. آنچه موجب اين اختلاف شده علاوه بر وابستگيهاي ديني و مذهبي، اصول، مباني ومعيارهايي است كه هر كدام از سيره نگاران بدان ملتزم بوده اند؛ و نيز شيوه تنظيم و تدوين و اصول و سبك نگارش، و اهداف و انگيزه هاي آنان. يكي از اين كتابها، الصحيح من سيره النبي الاعظم(ص)است. نويسنده ضمن تبيين سيماي رسول خدا(ص) در كتب و روايات مكتب خلافت و بررسي پديده منع حديث و نقش آن در تحريف حقايق تاريخي و رواج احاديث جعلي، از نقش نومسلمانان اهل كتاب و قصه پردازان در اين باره سخن ميگويد. پس از تشريح اصول و معيارهاي آشفته در تدوين سيره، اصول، ضوابط و معيارهايي براي انجام پژوهش علمي صحيح از ديدگاه خود ارائه مي دهد و با مراجعه به متون عمده سني و شيعه در حوزه هاي تفسير، حديث و تاريخ، سيمايي از رسول خدا (ص) ترسيم مي كند كه به زعم وي درست ترين است. اين مقاله ضمن بيان نقاط قوت و ضعف الصحيح، روش تاريخ نگاري نويسنده را به اختصار مورد واكاوي قرار مي دهد. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا