eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
دومین هجوم محمود افغان (شکست گلون‌آباد) در طی دو سالی که بین حمله نخست محمود افغان و یورش نهایی او، فرصت بود، دربار شاه سلطان حسین هیچ اقدام مؤثری در مهار کردن قدرت افغان‌ها که روز به روز در حال توسعه بودند، نکرد و چاره‌ای نیندیشید با سپاهی که تعداد آن ۱۸۰۰۰ نفر مرکب از  و  و  بودند به و لشکر کشید. گرچه افغان، و را در این بار دوم به آسانی فتح کرد، اما موفق به فتح کرمان، نشدند.شاه سلطان حسین وقتی فهمید محمود نزدیک اصفهان می‌باشد به او پیشنهاد باج هنگفتی داد، اما افغان نپذیرفت و وحشت همچنان در مستولی بود. در این حین صاحب منصبان شاه سلطان حسین برسر چگونگی دفاع از با هم اختلاف نظر داشتند. در این هنگام سلطان حسین فرمان‌هایی خطاب به سرداران و حکام برخی ولایات فرستاد و تأکید کرد که با سپاهیان تحت فرمان خود هر چه زودتر در پایتخت حاضر شوند، اما جمعی از سرداران که در نواحی و بودند، هنگامی که نزدیک رسیدند همین که چشم ایشان بر علامات افغان‌ها افتاد، راه فرار پیش گرفته، هر یک به سمت ولایات خود فرار کردند. سرانجام دو سپاه روبه‌روی هم قرار گرفتند. شاه سلطان حسین علی‌رغم تمایل خود در رأس یک سپاه ۳۰٬۰۰۰ نفری که اکثر آن‌ها را مردان جنگ ناآزموده تشکیل می‌دادند، به رویارویی با دشمن حرکت کردند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
محاصره و تصرف فرخ آباد شکست اوضاع حکومت شاه سلطان حسین را بیش از پیش پیچیده ساخت. اضطراب مردم در اثر اخباری که فراریان جنگ به انگیزه ترس و توجیه فرار خود منتشر می‌ساختند، غلبه شایعات بر قضاوت صحیح از میزان قدرت دشمن مهاجم و هجوم زنان و مردان و برای یافتن پناهگاه، حکومت را به وضع وحشت‌انگیزی سر درگم کرده بود. یک فرانسوی که شاهد عینی اوضاع بوده، گزارش داده‌است:[ با وجود آنکه برای حمل سلاح عده‌ای کثیر مرد وجود دارد، فقط پانصد نفر سرباز داوطلب برای دفاع شهرگرد آمده‌اند. از هر هزار نفر ساکنان شهر، ده نفر مسلح به چشم نمی‌خورد. در اینجا همه چیز آشفته و به هم ریخته‌است. پس از پیروزی افغان در جنگ ، او به  فرح آباد حمله کرد و به راحتی وارد کاخ شدند و آن را به تصرف درآوردند. می‌گوید: شگفت آنجاست که سلطان حسین که آن همه مبالغ گزاف صرف بنای آن کرده و از گذراندن ایام در آنجا حظّ و بهره‌ای فراوان برده بود، تصمیم گرفت از آن بدون لحظه‌ای مقاومت چشم بپوشد. تنظیم: سرکار خانم زهرا صفرزاده -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
توزیع هدایا در نوروز توسط شاه سلطان حسین در اصفهان، نام اثری است از  زمان که رسم عیدی‌دادنِ شاه و توزیع هدایا به درباریان را در  ۱۱۳۴ ه.ق. به تصویر کشیده‌است. مرشد کامل  سلطان حسین، چند سال بعد و درپی  اصفهان مجبور شد تا با دستان خود، مُرصع همایونی را از عمامهٔ خویش بر گرفته و بر سرپوش  افغان بگذارد و با او و سپاهیان که مذهبِ شاه را لعن می‌کردند، در کوچه و خیابان‌های  همراه شود و دخترانش را به همسری سران قبیلهٔ  درآورد. این اثر در مالکیت  بریتانیا قرار دارد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
می‌خواستم تو را خورشید بنامم... از روشنایی منتشرت... دیدم که خورشید... سکه صدقه‌ای است که تو... هر صبح ،از جیب شرقی‌ات در می‌آوری... دورسر عالم می‌چرخانی و... در صندوق مغرب می‌اندازی! و بدین‌سان استواری جهان را تضمین می‌کنی. می‌خواستم نام تو را ابر بگذارم... از شدت کرامتت... دیدم که نسیم... فقط بازدم توست... که در فضای قدسی فرشتگان... تنفس می‌کنی! به اینجا رسیدم که: زیباترین و زیبنده‌ترین نام... همان است که خدا برای تو برگزیده است! ای کریم‌ترین بخشنده‌ی روی زمین... ای جواد! -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ سرکار خانم نجمه صالحی زید عزها ( دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ) رحلت جانسوز همسر گرامیتان را از طرف اینجانب و همکاران معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به حضرتعالی و سایر بازماندگان تسلیت عرض می‌کنم. خداوند‌ مهربان ایشان را در بهشت برین، غریق رحمت و مغفرت واسعه خود و همنشین پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله و حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام قرار دهد و به حضرتعالی و بازماندگان محترم صبر جمیل، اجر جزیل، آرامش و سلامتی عنایت فرماید. روحش شاد. ریحانه حقانی معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها 🆔https://eitaa.com/jz2602 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انا لله و انا الیه راجعون با نهایت تاسف و تاثر درگذشت ناگهانی همسر محترم سرکار خانم صالحی را به اطلاع اعضای گرامی کانال می رساند. از خداوند متعال برای آن مرحوم، علو درجات و رحمت و مغفرت را خواستاریم و برای همکار بزرگوار، سرکار خانم صالحی و دیگر بازماندگان آن مرحوم از بارگاه خداوند متعال صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت داریم. بیده الخیر و بیده ازمه الامور ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ انجمن علمی پژوهشی تاریخ جامعةالزهرا(س) کانال گذرگاه -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
واکاوي رويکردهاي تفسيري امام جواد (ع) بر پايه روش تحليل گفتمان  نویسندگان:  تقويان عباس ديمه کارگراب محسن 🌿🌿🌿🌿🌿🌿  چکیده:   گفتمان ها که در بستر جريان ها و بافت هاي موقعيتي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و ارتباطي شکل مي گيرند، در هر زماني مي تواند تاثير بسياري در رويکرد مفسران در تفسير قرآن کريم داشته باشد. در اين ميان دوران امام جواد (ع) که دوران شيوع مناظرات علمي و کلامي بين اديان گوناگون و طرح شبهات و سوال هاي کلامي مذاهب و فرق گوناگون بوده، تاثير قابل توجهي بر رويکرد هاي تفسيري امام جواد (ع) در تفسير قرآن داشته است. اين مقاله که با تکيه روش تحليل گفتمان سامان يافته است ما را با رويکردهاي تفسيري امام جواد (ع) و موارد بهره گيري ايشان از ظرفيت قرآن در مواجهه با گفتمان هاي علمي عصري آشنا مي سازد. بررسي ها حکايت از آن دارد که عصر اختلافات و شبهات، ظهور و قدرت گيري مکاتب گوناگون، نهضت ترجمه، سازمان وکالت و گسترش فعاليت شيعيان، شرکت در مناظرات دربار، گفتمان امامت، اضلاع گفتماني دوران امامت امام جواد (ع) را رقم زده است. از سوي ديگر رويکرد فقهي، رويکرد کلامي، رويکرد روايي، رويکرد عقلي، رويکرد تاويلي و باطني، و رويکرد قرآني در نقد روايات موضوعه مهمترين رويکردهاي تفسيري امام جواد (ع) بر پايه تحليل گفتمان است که اين رويکردها در رويارويي حضرت با گفتمان هاي علمي عصر خويش اتخاذ شده است. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=321986 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
SKH_Volume 10_Issue 23_Pages 7-32.pdf
376K
| مناسبتی🔺 📌جایگاه اصحاب ایرانی امام علیه السلام در علم حدیث؛ با تأکید بر کتب اربعه شیعه -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استخلاف در قرآن دو کاربرد دارد: کاربرد عام و کاربرد خاص. استخلاف در کاربرد عام به معنای خلیفه و جانشینی انسان از سوی خداوند بر روی زمین است که شامل حال همه انسان‌ها _ اعم از مسلمان و غیرمسلمان _ می‌شود. در کاربرد خاص نیز به معنای جانشینی انسان‌های صالح بر روی زمین است که در فرجام تاریخ بشر با رسیدن روز موعود و ظهور حضرت مهدی(عج)به وقوع می‌پیوندد. (قمی، 1367: ج1، 15). -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
در قرآن آیه ۵۵ سوره نور به آیه استخلاف معروف است. آیه استخلاف در ادامه آیات قبل که سخن از اطاعت و تسلیم در برابر فرمان خدا و پیامبر اسلام(صلی الله علیه واله) بود، آمده و نتیجه این اطاعت را که همان حکومت جهانی است، بیان میکند. در شأن نزول آیه آمده است، زمانی که پیامبر گرامی اسلام و مسلمانان به مدینه هجرت کردند و در پناه انصار قرار گرفتند، تمامی کفار بر ضد آنها دست به شمشیر بردند؛ به صورتی که آنها ناچار بودند حتی شب‌ها را با سلاح به سر برند و تحمل این وضعیت برای آنان سخت بود. بعضی از مسلمانان این سوال را داشتند که تا کی این وضعیت ادامه خواهد یافت؟ آیا زمانی خواهد رسید که اطمینان و آرامش بر ما حکم فرما گردد و جز از خدا از هیچ‌کس نترسیم؟ که آیه فوق نازل شد و به آنها بشارت داد، چنین زمانی فرا خواهد رسید. عنایه، أسباب النزول القرآنی، ۱۴۱۱ق، ص۲۹۰؛ واحدی، اسباب النزول القرآن، ۱۴۱۱ق، ص۳۳۸؛ طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۷، ص۲۳۹. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مصداق در تاریخ و روایات : در جوامع حدیثی شیعه روایات متعددی در تعیین مصداق برای حکومت موعود آمده است. در این روایات  امامان شیعه(ع) و حضرت مهدی(ع) و اصحابش از مصادیق حکومت موعود قرار گرفته‌اند. در برخی از روایات با استناد به آیات قرآن خلافت از جانب خداوند را برای آدم  و داود(علیهم السلام)ثابت می‌داند و (علیه السلام) را مصداق آیه استخلاف و جانشین پیامبران قرار می‌دهند. با وجود روایات فراوان درباره جانشینی امامان شیعه ، اما متاسفانه در بستر تاریخ عملکرد نادرست مردم، مانع از تحقق این سنت شده و بسیاری تحقق این سنت را به ظهور حجت خدا پیوند زده‌اند. حسکانی، شواهد التنزیل، ۱۴۱۱ق، ج۱، ص۹۷؛ مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۳۶، ص۹۶. تنظیم: سرکار خانم لیلا همايون فر ----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام 13 🌾در گرماگرم این سه شنبه از ماه تمور و در نزدیکی 🌕عید بزرگ غدیر خم پست این هفته در دو بخش ارائه می گردد. بخش اول: بازنمایی یکی از روایت های خلافت امام علی علیه السلام پس از پیامبر صل الله علیه و آله وسلّم بخش دوم: مطابق قرار هفته ی گذشته به ذکر اشکالات اهل سنت پیرامون حدیث« یوم الدّار» و پاسخ های عقلی آنان می پردازیم که با توجه به حجم بالای مطالب در این پست و پست بعدی ارائه می گردد . این هفته به وجود فعل و انفعالاتی مثل تحریف و سانسور در کل یا بخشی از حدیث که از نکات تأمّل برانگیز نیز است و بیش تر ذهن ها را به این حدیث متوجه می کند اشاره خواهیم کرد. 🖍به راستی چرا حدیث یوم الدار به سلب و ایجاب این چنین مورد اقبال واقع شده است؟ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بخش اول 🔻 پیامبر صل الله علیه (و آله )و سلم خطاب به (امام )علی (علیه السلام فرمودند: ♦️ وأنت خليفتي في كلّ مؤمن من بعدي. تو خليفه­ ي پس از من بر همه­ ي مؤمنين هستي 📕كتاب السنة، ابن أبي عاصم، صفحه 565 ⬇️⬇️ 🔖البانی درباره­ ی این روایت می­ گوید: سندش حسن است. 🔻 هم چنین حاکم نیشابوری و البانی سلفی، در کتبشان نقل کرده­اند که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به حضرت علی علیه السلام فرمودند: ♦️لا ينبغي ان اذهب الا وأنت خليفتي. قال الألباني: صحّحه الحاكم الذهبي وهو كما قالا. پيامبر صلي الله عليه واله وسلم به اميرالمؤمنين فرمودند: شايسته نيست که من بروم به جز اين که تو جانشينم باشي. 📕السلسلة الصحيحة، ج5، ص222 و المستدرك علی الصحیحین، ج3، ص133 الباني مي­گويد: 👥حاکم و ذهبي اين روايت را تصحيح کرده­اند و همان گونه که اين دو گفته­اند: 🗞 سند روايت صحيح است. 🔎این روایت نیز به خلافت حضرت علی علیه السلام پس از پیامبر نسبت به همه مؤمنین تصریح دارد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بخش دوم ⭕️اشکالات مطرح شده به حدیث«یوم الدّار » که در دو نوع قرار می گیرند: ⛔️نوع اول:واکنش هایی مثل حذف و تحریف ♦️۱. طبری با این که همان گونه که نقل شد در🔺 تاریخش حدیث را درست نقل کرده است؛ ولی در تفسیر خود [ آن را به این صورت نقل می‌کند: «فَاَیکُمْ یؤَازِرُنِی عَلَی هَذَا الْاَمْرِ عَلَی اَنْ یکُونَ اَخِی وَ کَذا وَ کَذا ثُمَّ قالَ اِنَّ هذا اَخی وَ کَذا وَ کَذا فَاسْمَعُوا وَ‌ اَطیعُوه» وی کلمه وصیی و خلیفتی را حذف کرده و به جای آن «کذا و کذا» گذاشته است؛ 🔺طبری، محمد بن جریر، تفسیر طبری، ج۱۹، ص۴۱۰ ولی توجه نداشته است که کلمه «فَاسْمَعُوا وَ اَطیعوهُ» در حدی بر مسئله امامت و پیشوایی دلالت دارد. ♦️۲. اسماعیل بن کثیر شامی در سه کتابش (🔻تفسیر، 🔻 البدایة والنهایة، و 🔻السیرة النبویة، ) نیز روش نامقبول طبری را در پیش گرفته است. 🔺ابن کثیر، اسماعیل، تفسیر، ج۳، ص۳۵۱. 🔺ابن کثیر، اسماعیل، البدایة والنهایة، ج۳، ص۴۰. 🔺 ابن کثیر، اسماعیل، السیرة النبویة، ج۱، ص۴۵۹. ♦️۳. محمدحسین هیکل در کتاب خود به نام 🔺حیاة‌ محمد، چاپ اول، بخش اول را «فَاَیکُم یؤَازِرُنِی...» و بخش دوم را ناقص آورده است؛ ولی 🔺در چاپ دوم، سال ۱۳۵۴، کاملاً مطالب مربوط به علی (علیه‌السلام) را حذف کرده است. جالب است که این شخص، خود را روشن‌فکر نیز می‌خواند. 🔺 هیکل، محمدحسین، حیاة‌ محمد، ص۱۰۰. 🔺هیکل، محمدحسین، حیاة‌ محمد، ص۱۳۹، چاپ دوم -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
اهل_ سنت _امام _ علی علیه السلام صحابه⬆️⬆️ تنظیم:سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
سرکار خانم نجمه صالحی زید عزها (دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ ) پیام تسلیت همکاران مرکزتخصصی «ادبیات عربی، تاریخ، تبلیغ، مطالعات اسلامی زنان» را پذیرا باشید. مرکز تخصصی تاریخ جامعةالزهرا سلام الله علیها -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 انتشار یک کتاب سودمند در باره تاریخ تشیع چند روز پیش کتاب "مناسبات شیعیان و اهل سنت در شامات از عصر سلاجقه شام تا پایان ممالیک (۴۸۷ ـ ۹۲۳ ق.)" نوشته سرکار خانم شهناز کریم‌زاده سورشجانی از سوی انتشارات دانشگاه باقر العلوم علیه السلام منتشر شد. این کتاب که در اصل پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد نویسنده است، یکی از چند پایان‌نامه ارزشمند گروه تاریخ این دانشگاه است که در سیاه‌بازار شرم‌آور خرید و فروش مقاله و رساله و پایان‌نامه، بر پایه اصالت و نوآوری‌های خود، به شایستگی جامه نشر پوشیده است. سرکار خانم کریم‌زاده که هم‌اکنون مشغول نگارش رساله دکتری خود در همین دانشگاه است از جمله بانوان سخت‌کوش، با اخلاق، دانش‌دوست و خوش‌آینده است که اگر روزی وی و همگنانش در انجمنی گرد هم‌آیند، ظرفیت نهفته خود برای درانداختن طرحی نو برای تاریخ‌نگاری زنان را آشکار خواهند ساخت. خدایش توفیق دهاد. در بخش‌هایی از مقدمه کتاب چنین آمده است: " در وضعیت کنونی جهان اسلام که منطقه شام قدیم، بستر تحولات اساسی و تأثیرگذار در نوع مناسبات دو گفتمان شیعه وسنی است و اندیشه سلفی در این منطقه، در قالب گروه‌های تندرو مدعی میراث‌داری اهل سنت است؛ ریشه‌یابی زمینه‌های اختلاف و بازخوانی گذشته تاریخی این منطقه می‌تواند تجارب آزموده‌ای برای برداشتن گام‌های مؤثر در راستای وحدت جهان اسلام در اختیار قرار دهد و به نتایج فاجعه‌آمیز شکاف و افتراق حاصل از تعصبات بی مورد توجه دهد. پژوهش حاضر به طور مشخص به چهار دوره از تاریخ این سرزمین که به ترتیب حاکمان بخش‌هایی از آن سلاجقه شام، اتابکان زنگی، ایوبیان و در نهایت ممالیک بوده اند؛ پرداخته است و محور بحث را بر شناخت فضای سیاسی اجتماعی و فرهنگی منطقه برای ترسیم بهتر مناسبات شیعیان و اهل سنت بنا نهاده است. نوشتار حاضر به طور مشخص به دنبال پاسخ به دو سؤال است: ـ آیا مناسبات یا روابط دو سویه هدفمند دو فرقه شیعه واهل سنت در محدوده زمانی قرون ۵ تا ۱۰ هجری سمت و سوی تقابلی و واگرایانه و یا تعاملی و همگرایانه داشته است؟ ـ عوامل مؤثر بر این مناسبات چیست؟ و این مناسبات موجب چه پیامدهائی در منطقه شده است؟ " کتاب پس از بخش‌های مقدماتی سخن دانشگاه، مقدمه و پیشینه پژوهش در چهار بخش اصلی و هر بخش در دو فصل سامان یافته است. بخش‌های اول تا سوم کتاب با عنوان "موقعیت طبیعی، جغرافیایی و پیشینه تاریخی شامات"، "پراکندگی جغرافیایی مذاهب در شام و اختلافات و اشتراکات عقیدتی شیعی ـ سنی" و "وضعیت سیاسی و فرهنگی منطقه شام از سلاجقه شام تا پایان ممالیک" زمینه‌ساز بخش چهارم با عنوان "گونه‌شناسی مناسبات شیعه و اهل سنت در شام و پیامدهای آن" است که بیشترین نوآوری کتاب را بازتاب داده است. فصل اول این بخش به گونه‌شناسی مناسبات تعاملی و تقابلی شیعه و اهل سنت در دو محور حکومت و عالمان اختصاص یافته است و فصل دوم آن نیز، عوامل مؤثر بر مناسبات شیعه و اهل سنت را در دو دسته عوامل داخلی (شامل: سیاست مذهبی حکومت‌ها، تضاد منافع حکومت‌ها با گرایش سیاسی شیعیان، افراط نظری و عملی برخی از فرق شیعه و عملکرد علما) و عوامل خارجی (تأثیر تهاجم صلیبیان و حمله مغولان) بررسیده است و سپس پیامد این مناسبات برای شیعیان در پنج محور (تقیه، تغییر مذهب، هجرت به مناطق دور از دسترس، شکل‌گیری جوامع جدید شیعی، گرایش‌های صوفیانه) و برای اهل سنت در سه محور (تغییر موازنه جمعیت، اتحاد عالمان و حاکمان، و تقویت مذهب سنت وجماعت) برشمرده شده است. بخش پایانی کتاب پس از نتیجه‌گیری و منابع و مآخذ به ضمائم (متون، تصاویر، جدول‌ها و نقشه‌ها) اختصاص یافته است. ۲۰ تیر ۱۴۰۰ @MohsenAlviri -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j